Socialudvalget 2004-05 (2. samling), Socialudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0225 Bilag 2, SOU Alm.del Bilag 193
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
21. juli 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Socialministeriets
grundnotat vedrørende forslag til afgørelse om Det Europæiske År for Lige
Muligheder for Alle (2007). Mod et retfærdigt samfund.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ligestillingsafdelingen
J.nr. C.2.6.25
KFA
21. juli 2005
Grundnotat vedrørende forslag til afgørelse om Det Europæiske År for Lige
Muligheder for Alle (2007). Mod et retfærdigt samfund.
KOM(2005)225 endelig
2005/0107 (CNS)
Resume
Kommissionen har fremlagt forslag til afgørelse om afholdelse af et Europæisk År om Lige Mulig-
heder for Alle(2007). Målet er at øge befolkningens kendskab til EU-lovgivningen inden for
ligestilling og ikke forskelsbehandling (pga. køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller tro,
handicap, alder og seksuel orientering). Med henblik på dette kan der arrangeres møder og arran-
gementer, oplysnings- og pr-kampagner, samarbejde med medierne og erhvervslivet og undersøgelser
og rapporter på fællesskabsplan eller nationalt plan.
En række ministerier har ressort på området, herunder Socialministeriet, Beskæftigelsesministeri-
et, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Justitsministeriet og, Økonomi- og Er-
hvervsministeriet.
Baggrund
Kommissionen udsendte i 2004 en Grønbog om Ligestilling og ikke- forskelsbe-
handling i den udvidede Europæiske Union. I høringssvarene på Grønbogen op-
fordres blandt andet til gennemførelse af oplysningskampagner, som kan ændre
diskriminatoriske holdninger og oplyse om rettigheder og pligter i forhold til lov-
givningen. Som følge heraf foreslår Kommissionen, at 2007 gøres til det ”Europæi-
ske år for Lige Muligheder for Alle.
Ifølge forslaget til afgørelse er der behov for at øge befolkningernes kendskab til
EU- lovgivningen inden for ligestilling og ikke- forskelsbehandling. På denne bag-
grund sættes der fokus på at oplyse den brede befolkning om, at alle uanset køn,
race eller etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder og seksuel orientering
er berettiget til ligebehandling.
Med udgangspunkt i resultaterne fra og erfaringerne med tidligere europæiske år,
navnlig Det Europæiske År mod Racisme i 1997 og senest Det Europæiske Handi-
capår i 2003 vil Det Europæiske År for Lige Muligheder for Alle give mulighed for
at fremme et samfund præget af større samhørighed, der hylder forskelligheder
inden for rammerne af EU´s kerneværdier som fx ligestilling mellem kvinder og
mænd. Det vil blive forsøgt at øge kendskabet til den omfattende EU- lovgivning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
193596_0003.png
3
inden for ligestilling og ikke forskelsbehandling og at fremme dialog og udveksling
af god praksis.
Det bemærkes, at en række ministerier har ressort på området, herunder Socialmini-
steriet, Beskæftigelsesministeriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Inte-
gration, Justitsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Indhold
Forslaget baseres på traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 13, stk. 2.
Målene for året er:
1. Formidle bedre kendskab til retten til ligestilling og ikke- forskelsbehandling.
Fokus vil være på, at alle uanset køn, race eller etnisk oprindelse, religion eller
tro, handicap alder eller seksuel orientering er berettiget til ligebehandling.
2. Fremme af debatten om midler til at øge deltagelsen af grupper, der er under-
repræsenteret i samfundet.
3. Fremme et positivt syn på forskellighed. Fordelen ved mangfoldighed skal
fremhæves.
4. Respekt og tolerance – fremme af et samfund præget af mere samhørighed.
Kendskabet til betydningen af at fremme gode relationer mellem alle grupper i
samfundet, navnlig blandt unge. Fremme og udbredelsen af værdier, som dan-
ner udgangspunkt for bekæmpelsen af forskelsbehandling.
Foranstaltningerne med henblik på at nå målene omfatter især møder og arrange-
menter, oplysnings- og pr-kampagner, samarbejde med medierne og erhvervslivet
og undersøgelser og rapporter på fællesskabsplan eller nationalt plan.
Kommissionen sørger for iværksættelsen af de EF-foranstaltninger, der er omfattet
af denne afgørelse og udveksler synspunkter med de berørte parter herom.
Hvert land opretter eller udpeger et nationalt koordineringsorgan, som står for lan-
dets deltagelse i det europæiske år. Dette organ skal bestå af repræsentanter for
regeringen, arbejdsmarkedets parter, specifikke samfund og andre dele af civilsam-
fundet, og der skal derigennem etableres et bredt partnerskab om lige muligheder i
alle relevante politikområder, herunder beskæftigelses-, uddannelses-, medie- og
erhvervspolitik. Organet skal inddrages i udformningen, fastlæggelsen og gennem-
førelsen af en national handlingsplan, som skal forelægges kommissionen senest
den 31. december 2006.
Budgetbeføjelserne uddelegeres i følge forslaget til de nationale formidlingsorganer,
som deltagerlandene skal udvælge og godkende efter nogle nærmere procedurer.
Endelig oprettes på EU-plan et udvalg, der skal bistå kommissionen. Udvalget be-
står af en repræsentant fra hvert land. Den nationale repræsentant udpeges af det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
nationale formidlingsorgan. Det er kommissionen repræsentant, der har formand-
skabet for dette udvalg.
Foranstaltninger af EF-dækkende karakter kan støttes med op til 80 %.
Foranstaltninger på nationalt plan kan samfinansieres med op til 50 % af de samle-
de omkostninger.
Der afsættes 13,6 mio. EUR til brug i tiden 1. januar 2006 til 31. december 2007.
Gældende dansk ret
I dansk ret gælder der et forbud mod direkte og indirekte forskelsbehandling på
grund af køn, race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel oriente-
ring, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse. Danmark lever
dermed op til kravene i bl.a. Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om
generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og
erhverv. Derimod er der ikke taget specielle lovgivningsmæssige skridt til gennem-
førelse af artiklerne 12, 13 og 14 i det nævnte direktiv om information og om dialog
henholdsvis med arbejdsmarkedets parter og med ikke-statslige organisationer, idet
Danmark på anden måde anses for at leve op hertil. Kommissionens initiativ kan
imidlertid siges at ligge indenfor rammerne af disse artikler og er derfor allerede af
den grund noget, som Danmark bør medvirke til.
Der er i Danmark blandt andet gennemført følgende lovgivning: Bekendtgørelse nr.
1527 af 19. december 2004 af lov om ligestilling af kvinder og mænd, lov nr. 374 af
28. maj 2003 om etnisk ligebehandling, lov nr. 411 af 6. juni 2002 om etablering af
Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder, bekendtgørelse
nr. 31 af 12. januar 2005 af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmar-
kedet m. v. (pga. race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orien-
tering, alder, handicap eller national eller etnisk oprindelse), lov nr. 303 af 2. maj
2005 om information og høring af lønmodtagere og bekendtgørelse nr. 711 af 20.
august 2002 af lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæfti-
gelse og barselsorlov mv.
Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver i bemærkningerne vedrørende Det Europæiske År, at de
foranstaltninger, som foreslås gennemført inden for rammerne af Året, er udformet
med henblik på at give en merværdi på europæisk plan gennem forøgelse af kend-
skabet til de europæiske kerneværdier og gennem stimulering af den offentlige de-
bat om det europæiske samfunds øgede mangfoldighed. På grund af deres omfang
og karakter er det efter Kommissionens vurdering bedst – eller en nødvendighed –
at disse foranstaltninger gennemføres på europæisk plan. Forslaget er derfor i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet, jfr. Traktatens art 5.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Tidligere forelæggelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Forslaget er nyt og har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Fol-
ketingets Europaudvalg har modtaget nærhedsnotat om forslaget om Det Europæi-
ske År den 4. juli 2005.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU- specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale
forhold, i EU- specialudvalget for asyl og indvandringssamarbejde og i relevante
organisationer. Høringssvarene vil blive eftersendt.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovgivning i Danmark.
Forslaget indebærer EU-udgifter på 13,6 mio. euro i 2006/2007, hvoraf Danmark
betaler ca. 2 pct. Den økonomiske ramme for 2007 kan først fastlægges i forlængel-
se af en aftale om de finansielle perspektiver 2007-13. Forslaget vil herudover have
mindre statsfinansielle konsekvenser i form af udgifter til det organ, der skal etable-
res til gennemførelse af året samt til projekter, der på frivillig basis kan gennemføres
med 50 % med finansiering af Kommissionen.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget har baggrund i Kommissionens Grønbog fra 2004 om Ligestilling og ik-
ke- forskelsbehandling i den udvidede Europæiske Union. I regeringens høringssvar
af 13. september 2004 på Grønbogen anføres blandt andet, at fokus bør rettes mod
støtte til gennemførelse og håndhævelse af de retsakter på ligebehandlingsområdet,
som allerede er vedtaget, og at det ikke på nuværende tidspunkt er passende at fore-
slå nye juridisk bindende instrumenter. Forslaget om det europæiske år tilgodeser
disse synspunkter. De økonomiske rammer for 2007 kan først fastlægges i forlæn-
gelse af en aftale om de finansielle perspektiver 2007-13.
Generelle forventninger til andre landes holdning
Forslaget har været forhandlet i Rådets gruppe for arbejdsmarkeds- og sociale
spørgsmål den 5. juli 2005. Der var bred opbakning blandt medlemslandene til for-
slaget.