Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0229 Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
29. juni 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings grundnotat om Kommissionens medde-
lelse i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse -
KOM(2005) 229.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190677_0002.png
2
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst
og beskæftigelse - KOM(2005) 229
Resumé:
Kommissionen foreslår i sin meddelelse en strategisk ramme - i2010, som vil være et
væsentligt element i Lissabon-strategien, der sigter på at forbedre rammerne for vækst og beskæfti-
gelse i EU. i2010 vil bidrage til at gøre Europa mere attraktiv for investeringer og innovation i
videnbaserede processer, varer og tjenester. Kommissionen opstiller i i2010 tre prioriterede politik-
ker:
-
-
-
etableringen af et europæisk informationsrum, som fremmer et åbent, konkurrerende in-
dre marked for informationssamfundet og medierne
styrkelse af innovation og investering i IKT
1
med henblik på at fremme vækst og skabe
flere og bedre job
opnåelse af et informationssamfund, der rummer alle, der fremmer vækst og job på en
måde, der er i overensstemmelse med bæredygtig udvikling og som prioriterer bedre offent-
lige tjenester og forbedring af livskvalitet.
For at kunne udmønte de nævnte politikker opstiller Kommissionen tre mål:
-
-
-
etableringen af et europæisk informationsrum, som tilbyder sikker højhastighedskommu-
nikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret indhold samt digitale tjenester.
EU skal være i verdensklasse inden for forskning og innovation ved at bruge IKT til at
mindske afstanden mellem de ledende europæiske konkurrenter.
et informationssamfund med plads til alle, og som stiller offentlige tjenester af høj kvalitet
til rådighed og fremmer livskvalitet.
Baggrund
På Det Europæiske Råds møde den 22.-23. marts 2005 i Bruxelles vedtog stats- og
regeringscheferne at revitalisere Lissabon-processen og prioritere vækst og beskæf-
tigelse, det afspejledes bl.a. i formandskabets konklusioner fra mødet.
Rådet konkluderer, at det er bydende nødvendigt at udvikle et helt igennem rum-
meligt informationssamfund baseret på en generel brug af informations- og kom-
1
Inform ations- og kom m u nikationsteknologi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
munikationsteknologier (IKT) i den offentlige sektor, i erhvervslivet og i hjemme-
ne.
For at nå dette mål har Kommissionen 1. juni 2005 offentliggjort sin meddelelse
i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse.
Indhold
i2010 er en strategisk ramme, der fokuserer på forskning og innovation inden for
IKT, på udviklingen af indholdsindustrierne, på netværks- og informationssikker-
heden samt på konvergens og interoperabilitet med henblik på at skabe et informa-
tionsrum uden grænser.
i2010-meddelelsen indeholder en passus om, at de nationale Lissabon-
handlingsplaner skal indeholde et punkt, der hedder IKT.
Kommissionens meddelelse i2010 - Et europæisk informationssamfund for vækst
og beskæftigelse er inddelt i 5 afsnit:
1.
2.
3.
4.
5.
Introduktion
Et europæisk informationsrum
Innovation og investering i forskning
IKT for alle (inclusion), bedre offentlige tjenester og livskvalitet
Konklusion
Ad 1 Introduktion
På baggrund af omfattende udfordringer for informationssamfundet foreslår
Kommissionen i i2010 tre prioriterede politikker:
-
-
-
etableringen af et europæisk informationsrum, som fremmer et åbent, kon-
kurrerende indre marked for informationssamfundet og medierne
styrkelse af innovation og investering i IKT med henblik på at fremme
vækst og beskæftigelse
opnåelse af et informationssamfund, der rummer alle, der fremmer vækst og
job på en måde, der er i overensstemmelse med bæredygtig udvikling og som
prioriterer bedre offentlige tjenester og livskvalitet.
En fjerdedel af EU’s vækst i BNP skyldes IKT. IKT-tjenester og -kompetencer,
medier og indhold udgør en voksende andel af økonomien og samfundet. Traditio-
nelt indhold som film, video og musik er nu tilgængeligt i digitale formater, og nye
tjenester, som er ”født digitale” som f.eks. interaktivt software, spirer frem. Den
digitale konvergens i informationssamfundet mellem medietjenester, netværk og
udstyr er en realitet og IKT bliver smartere, mindre, sikrere, hurtigere, opkoblet 24
timer i døgnet og let anvendeligt med indhold i tredimensionalt multimedieformat.
Der er derfor behov for proaktive politikker, som kan imødekomme de fundamen-
tale teknologiske ændringer, som den digitale konvergens afstedkommer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190677_0004.png
4
Ad 2 Et europæisk informationsrum
Kommissionen foreslår følgende mål for et Europæisk Informationsrum:
Mål 1: Et Europæisk Informationsrum som tilbyder sikker højha-
stighedskommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varie-
ret indhold og digitale tjenester.
Etableringen af et europæisk informationsrum gør det nødvendigt fra begyndelsen
at tage fire store udfordringer op, som er en konsekvens af digital konvergens:
-
-
-
-
hastighed: hurtigere bredbånd i Europa som er i stand til at levere tjenester
som f.eks. high definition TV og video.
værdifuldt indhold: øget retlig og økonomisk sikkerhed for at tilskynde nye
tjenester on-line indhold.
interoperabilitet: forøgelse af mængden af udstyr og platforme, som ”taler
sammen” og tjenester, som er portable fra platform til platform.
sikkerhed: at gøre internettet sikkert mod svindlere, skadeligt indhold og
teknologiske fejl for at øge tilliden til internettet hos investorer og forbruge-
re.
Digital konvergens nødvendiggør et konsistent sæt af regler for informationssam-
fundet og medierne. Det indre marked for medieindhold og -tjenester er reguleret
af et bredt sæt af regler, som dækker de audiovisuelle tjenester, digital tv, on-line
handel, ophavsret og hjælpeforanstaltninger for udvikling og udbredelse af europæ-
isk indhold.
Kommissionen vil iværksætte en undersøgelse af regelgrundlaget, der har indflydel-
se på den digitale økonomi, og sikre større indbyrdes sammenhæng og orientering
mod den økonomiske og teknologiske virkelighed.
Konkret vil Kommissionen i i2010 dagsordenen for ”Et europæisk informations-
rum” sætte skub i den økonomiske gevinst ved digital konvergens,
ved:
-
inden udgangen af 2005 at komme med forslag til revision af direktivet om
”TV uden grænser” med henblik på en modernisering af reglerne for audio-
visuelle medietjenester.
at komme med forslag til gennemførelse af den foreskrevne revision af tele-
pakken (2006)
i samarbejde med medlemsstaterne definere en effektiv frekvensforvalt-
ningsstrategi (2005)
fortsat at yde støtte til udviklingen og udbredelsen af europæisk indhold og
viden
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190677_0005.png
5
-
-
-
-
inden udgangen af 2007 at have analyseret de dele af ”the community ac-
quis”
2
, som har indflydelse på informationssamfundet og medierne og i lyset
heraf fremsætte forslag til ændringer, hvor det er nødvendigt
at etablere komplementære politikker, som vil fremme hurtig og effektiv
implementering af nye regler.
at udstikke rammerne og implementere en strategi for et sikkert europæisk
informationssamfund (2006).
at identificere og fremme målsætninger for interoperabilitet særligt for ad-
ministration af digitale rettigheder (digital rights management) (2006/2007).
Kommissionen vil anvende de instrumenter, der er nødvendige for at sikre digital
konvergens gennem forskning, fremme af åbne standarder, støtte til interessenter-
nes dialog, og - hvor det er nødvendigt - vedtagelse af regulering.
Ad 3 Innovation og investering i forskning
IKT bidrager afgørende til vækst og beskæftigelse i Europa. IKT-sektoren i sig selv
er en væsentlig bidragyder til økonomien, mens indførelsen og en talentfuld udnyt-
telse af IKT er en af de største bidragydere til produktivitet og vækst i alle dele af
den europæiske økonomi, hvilket fører til fornyelse og udvikling i alle sektorer.
Kommissionen foreslår følgende mål for Innovation og investering i forskning:
Mål 2: EU skal være i verdensklasse inden for forskning og innovation ved at bruge
IKT til at mindske afstanden mellem de ledende europæiske konkurrenter.
Kommissionen har den 6. april 2005 offentliggjort to omfattende forslag, som bl.a. har
til formål at styrke IKT i Europa. Der er dels tale om et forslag til rammeprogram for
konkurrenceevne og innovation (CIP), der samler en række eksisterende program-
mer, der er af betydning for fremme af produktivitet, innovationskapacitet og bæ-
redygtig vækst i EU inden for en fælles ramme dels forslaget til det syvende ramme-
program for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (FP7-RTD). CIP fo-
kuserer på ikke-teknologiske områder af innovation og på indsatsen efter selve forsk-
ningen og udviklingen, mens det syvende rammeprogram vil fokusere på forsknings-
og udviklingsdelen.
For at skabe innovation og investering i forskning vil Kommissionen i i2010 dags-
ordenen prioritere en forskningsstrategi inden for områder, hvor den europæiske
merværdi er højest og virkningerne på vækst og beskæftigelse størst, ved at:
-
-
foreslå en stigning på 80% i støtten til forskning i IKT på fællesskabsplan
frem til 2010 og invitere medlemsstaterne til at gøre tilsvarende.
prioritere strategisk IKT-forskning inden for syvende rammeprograms nøg-
leområder (2007):
o
Teknologier for viden, indhold og udvikling
o
Avancerede og åbne kommunikationsnetværk
o
Sikker og pålidelig software
o
Indlejrede systemer
2
EU’s jurid iske grund lag, den såkald te
acquis communautaire.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190677_0006.png
6
-
-
-
-
-
o
Nanoeletronik
igangsætte forskning og udvikling af initiativer til at overvinde centrale fla-
skehalse, som kræver både teknologiske og organisatoriske løsninger (2006).
angive komplementære mål, som kan anspore til private investeringer i IKT
forskning og innovation (2006).
fremsætte specifikke forslag om et informationssamfund for alle i Kommis-
sionens strategiske Retningslinier om Samhørighed 2007-2013.
3
angive eBusiness politikker, som skal hjælpe med at fjerne teknologiske, or-
ganisatoriske og retlige barrierer for IKT-anvendelsen med fokus på små og
mellemstore virksomheder.
udvikle redskaber til støtte for nye arbejdsmetoder, som forstærker fornyel-
sen i virksomheder og tilpasningen til behovet for nye færdigheder.
Ad 4 IKT for alle (inclusion), bedre offentlige tjenester og livskvalitet
Når anvendelsen af IKT øges, påvirkes samfundet tilsvarende. i2010 anerkender
dette på tre måder, nemlig ved at:
-
-
-
søge at sikre, at alle borgere har fordel af IKT,
gøre offentlige tjenester bedre, mere omkostningseffektive og mere tilgæn-
gelige,
tilstræbe en forbedring af livskvalitet.
Kommissionen foreslår følgende mål for IKT for alle (inclusion):
Mål 3: Et informationssamfund, der omfatter alle (inclusion), stiller offentlige tjene-
ster af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet.
For at igangsætte i2010´s samfundsdagsorden vil Kommissionen:
-
-
-
-
udstede en vejledning for e-tilgængelighed, herunder bredbånd.(2005)
foreslå et europæisk initiativ for IKT for alle (eInclusion) (2008)
vedtage en handlingsplan for digital forvaltning og en strategisk plan for of-
fentlige tjenester, som benytter IKT (2006)
igangsætte test-demonstrationsprojekter i en operationel skala - teknologi-
ske, retlige og organisatoriske løsninger for at bringe offentlige tjenester on-
line (2007)
iværksætte tre ”livskvalitets” IKT flagskibs – initiativer:
o
Nødvendige foranstaltninger i et ”aldrende samfund”: Omsorg for
folk i et samfund, hvor der bliver flere ældre
o
Sikker og ren transport: Intelligente biler
o
Kulturel forskellighed: Digitale biblioteker
-
Ad 5 Konklusion
Kommissionen fremhæver i konklusionen, at medlemsstaterne via nationale Lissa-
bon-handlingsplaner, som vil blive vedtaget medio oktober 2005 bør definere in-
3
Retningslinierne forventes ved taget som m eren 2005 og ved rører stru ktu rfond e.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190677_0007.png
7
formationssamfundets prioriteringer på linie med de Integrerede Retningslinier for
vækst og beskæftigelse
4
, som understreger vigtigheden af anvendelsen af IKT, IKT
infrastruktur og IKT som middel til jobskabelse og uddannelse.
Desuden fremhæves det, at øvrige interessenter bør engagere sig i en åben og kon-
struktiv dialog til støtte for et innovativt vidensamfund. I særdeleshed bør industri-
elle partnere bestræbe sig på at forøge investeringerne i IKT forskning og teknologi.
En konstruktiv indsats bør ske på områder, hvor der er kritiske flaskehalse til skade
for udviklingen i den digitale økonomi.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
N ærhedsprincippet
Programmet er en fællesskabsstrategi, der er et væsentligt element i Lissabon-
strategien, som sigter på at forbedre rammerne for vækst og beskæftigelse i EU.
Det vurderes, at strategien er i overensstemmelse med princippet om nærhed, idet
en fælles samordnet indsats vil være mere effektiv og føre til bedre resultater end
hvis medlemsstaterne enkeltvis og ukoordineret skulle bidrage til at gøre Europa
mere attraktiv for investeringer og innovation i videnbaserede varer og tjenester.
Det er derfor regeringens vurdering, at Kommissionens strategi er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv gældende dansk ret. I strategien lægges
der op til en gennemgang og muligvis ændring af rammerne for Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettighe-
der i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og –tjenester (forsyningspligt-
direktivet) i 2005. Endvidere vil der skulle ses på såvel forsyningspligtdirektivet som
på telepakkens direktiver
5
i lyset af en revisionsklausul i direktiverne og Europa-
Parlamentets og Rådets beslutning af 7. marts 2002 om et frekvenspolitisk regelsæt i
Det Europæiske Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen) – Nr. 676/2002/EF.
4
5
Retningslinierne er end nu ikke ved taget
Europa-Parlam entets og Råd ets direktiv 2002/ 21/ EF af 7. m arts 2002 om fælles ra m m ebestem m elser for
elektroniske kom m unikationsnet og -- tjenester
-
Europa-Parlam entets og Råd ets d irektiv 2002/ 19/ EF af 7. marts 2002 om ad gang til og sam trafik m ellem
elektroniske kom m unikationsnet og tilhørend e faciliteter
Europa-Parlam entets og Råd ets d irektiv 2002/ 20/ EF af 7. marts 2002 om tillad elser for elektroniske kom m u-
nikationsnet og -- tjenester
-
Europa-Parlam entets og Råd ets d irektiv 2002/ 22/ EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettighed er
i forbind else m ed elektroniske kom m un ikationsnet og -- tjenester
-
Europa-Parlam entets og Råd ets beslutning 676/ 2002/ EF af 7. marts 2002 om et regelsæt for rad iospektrum s-
politikken i Det Europæiske Fællesska b
Europa-Parlam entets og Råd ets d irektiv 2002/ 58/ EF af 12. juli 2002 om behand ling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i d en elektroniske kom m unikationssektor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190677_0008.png
8
-
-
-
-
-
-
-
En evt. ændring af forsyningspligtdirektivets anvendelsesområde og eventuel revi-
sion i lyset af revisionsklausulen kan medføre ændringer i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbekendtgørelse nr. 679 af 23. juni 2004
bekendtgørelse nr. 666 af 10. juli 2003 om udbud af elektroniske kommunikati-
onsnet og –tjenester
bekendtgørelse nr. 1254 af 14. december 2004 om forsyningspligtydelser
bekendtgørelse nr. 668 af 10. juli 2003 om høringsprocedurer og grænseover-
skridende konfliktløsning på samtrafikområdet m.v.
bekendtgørelse nr. 671 af 10. juli 2003 om afvisning og afbrydelse af samtrafik
bekendtgørelse nr. 653 af 3. juli 2003 om den samlede danske nummerplan
bekendtgørelse nr. 142 af 3. marts 2004 om det frekvenspolitiske rammeman-
dat.
Der lægges med i2010-strategien tillige op til at komme med forslag til en revision
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/36/EF af 30. juni 1997 om ændring
af Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed
(tv uden grænser) med udgangen af 2005. En evt. ændring kan medføre ændring i
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 6. juni 2004.
Dansk høring
Kommissionens meddelelse har været forelagt EU-Specialudvalget for it og telekom-
munikation på udvalgets møde den 13. juni 2005.
Meddelelse er den 2. juni 2005 sendt i bred høring med henblik på fastlæggelsen af
dansk holdning forud for efterårets forhandlinger.
Andre landes holdning
På den første politiske drøftelse om i2010 på rådsmøde (transport, telekommunikation
og energi) 27.-28. juni 2005 var alle medlemsstater generelt meget positive over for
Kommissionens forslag. Der var ydermere meget bred opbakning til Kommissionens
opfordring om at lade IKT-politikken indgå i de nationale reformprogrammer som led
i Lissabon-processen. Flere medlemsstater udtrykte behov for klarerere koordination
og styring i forhold til initiativet.
Foreløbig dansk holdning
Danmark finder at de angivne prioriteter er rigtige og vigtige.
Danmark arbejder for at styrke Lissabon-processen og finder det rigtigt at
IKT behandles som en fast bestanddel af de nationale Lissabon-
handlingsplaner. Det er centralt, at i2010-strategien med sine prioriteringer
bidrager positivt til konkurrenceevne og innovation, og at der er tale om at
reel merværdi kan opnås via de foreslåede initiativer.
Danmark savner imidlertid en beskrivelse af den organisatoriske sikring af
den politiske forankring og forvaltning i Kommissionens meddelelse om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
190677_0009.png
9
i2010. Danmark vil i lyset heraf arbejde for, at der i i2010 etableres en effek-
tiv styringsmekanisme.
Endelig støtter Danmark en fortsættelse af initiativer igangsat inden for ind-
satsområderne eHealth, eLearning, eBusiness, eGovernment, eSecurity og
Benchmarking under eEurope-handlingsplanerne.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse forventes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse forventes ikke i sig selv at have samfundsøko-
nomiske konsekvenser. En styrket indsats inden for de forventede indsats-
områder må forventes at styrke det europæiske informationssamfund og bi-
drage til styrket økonomisk vækst, øget beskæftigelse og effektiviseringsge-
vinster.
Tidligere forelæggelser
Kommissionens meddelelse af 1. juni 2005 har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 24. juni ved samlenotat forud for rådsmøde (transport, telekommu-
nikation og energi) den 27.-28. juni 2005.