Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0253 Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
19. september 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets reviderede grundnotat vedr. forslag til direktiv om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om markeder for finansielle in-
strumenter (MIFID), KOM (2005) 253 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203570_0002.png
2
19. september 2005
Eksp.nr.
/CS-KM
(efter afslutningen af høringen – indholdsmæssige ændringer i forhold til
grundnotatet er angivet med kursiv)
Forslag til direktiv om ændring af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv om markeder for finansielle instrumenter (MIFID)
KOM(2005) 253 endelig.
Resumé
Forslaget har til formål at udsætte fristerne for medlemsstaternes implemen-
tering af direktivet om markeder for finansielle instrumenter (MIFID) og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203570_0003.png
3
samtidig at forlænge tidspunktet for ikrafttrædelse af de nationale gennemfø-
relsesregler.
1. Baggrund og indhold
Forslaget til direktiv om at forlænge fristen for gennemførelse af direktivet om marke-
der for finansielle instrumenter (MIFID 2004/39/EF) er fremsat med hjemmel i
Traktatens art. 47, stk. 2. Forslaget skal vedtages efter den fælles beslutningstag-
ning(Art. 251).
Direktivet om markeder for finansielle instrumenter, som blev vedtaget i april 2004,
indeholder bl.a. regler for investeringsselskaber (dvs. fondsmæglerselskaber), kreditin-
stitutter (dvs. pengeinstitutter og realkreditinstitutter) og regulerede markeder (bl.a.
fondsbørser). Direktivet skal være implementeret i national ret 24 måneder efter direk-
tivets ikrafttræden, dvs. den 30. april 2006.
Direktivet om markeder for finansielle instrumenter indeholder en række bemyndigel-
ser til Kommissionen til at fastsætte yderligere regler inden for direktivets rammer.
Kommissionens regler kan efter det oplyste forventes i marts 2006.
Det forhold, at EU-regelgrundlaget først kan forventes færdigt ca. 1 måned inden
direktivet træder i kraft, giver både medlemsstaterne og de berørte virksomheder tids-
mæssige problemer.
Kommissionens direktivforslag forlænger fristen for medlemsstaternes implemente-
ring med 6 måneder, dvs. til 30. oktober 2006. Derudover giver forslaget virksomhe-
derne yderligere 6 måneder til at indrette sig på reglerne, således at de nationale regler
skal træde i kraft pr. 1. maj 2007.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
3. N ærhedsprincippet
Eneste nye element vedrørende nærhedsprincippet ud over de forhold, der blev taget
stilling til i forbindelse med udstedelsen af direktivet om markeder for finansielle in-
strumenter, kan siges at være opdelingen mellem implementering i national ret og
ikrafttræden i national ret.
Kommissionen henviser i sine bemærkninger til det allerede vedtagne direktiv om
markeder for finansielle instrumenter og har ikke yderligere bemærkninger til spørgs-
målet om nærhedsprincippet.
Regeringen vurderer, at direktivforslaget er en hensigtsmæssig måde at løse de tids-
mæssige problemer med gennemførelsen af direktivet på, og at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203570_0004.png
4
Direktivet om markeder for finansielle instrumenter er endnu ikke er implementeret
i dansk ret, og betydningen vil således alene være, at lovgivningsproceduren kan
udsættes, således at lovforslaget til implementering af direktivet om markeder for
finansielle instrumenter kan fremsættes i marts 2006.
5. Høring
Medlemmerne af EU-Specialudvalget for den finansielle sektor har tilsluttet sig forslaget.
6. Andre landes holdninger
Det forventes at de øvrige medlemslande støtter en forlængelse af fristen for gennem-
førelsen af direktivet om markeder for finansielle instrumenter.
7. Foreløbig dansk holdning
Regeringen støtter en forlængelse af gennemførelsesfristen.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil give en ekstra periode til den danske lovgivningsproces, men derudover
ændrer forslaget ikke på, hvilke regler der skal implementeres i dansk ret. Forslaget
vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsmæssige konsekvenser
For de berørte virksomheder kan en fristforlængelse betyde bedre muligheder for
planlægningen af omstillingen til nye regler. Forslaget støttes derfor som nævnt af de
berørte organisationer. En udskydelse af direktivets anvendelse betyder endvidere en
udskydelse af det udvidede 'europæiske pas', som direktivet indfører, og dermed alt
andet lige, at visse grænseoverskridende aktiviteter i forlængelsesperioden er vanskeli-
gere for virksomhederne.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er den 27. juli 2005 sendt et nærhedsnotat og faktuelt grundnotat til Folketingets
Europaudvalget den 27. juli 2005 – Kom(2005)0253 – Bilag 1. Notaterne er sendt til
Folketingets Erhvervsudvalg den 28. juli 2005 – ERU alm. del bilag 204.