Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2005-06
KOM (2005) 0263 Bilag 9
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Direktoratet for FødevareErhverv/2.3./2.1.
J.nr.:
Den 1. december 2005
SUCHS/LLI/CABS/ACR
FVM 315
O
RIENTERENDE NOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om sukkerreformen
Rådet (landbrug og fiskeri) nåede den 24. november 2005 frem til en generel indstilling om en
reform af EU's markedsordning for sukker. Reformen forventes endeligt vedtaget på rådsmø-
det i januar 2006 med kvalificeret flertal, idet det forventes, at Grækenland og Polen stemmer
imod.
Reformen kan opdeles i fire delelementer, som omhandler
en fælles markedsordning for sukkersektoren
en midlertidig omstruktureringsordning for sukkersektoren
kompensation til sukkerroe-dyrkerne
overgangsforanstaltninger.
Elementerne beskrives nedenfor, idet der først er en angivelse af hovedsporet i reformen (som
ligger tæt op ad det oprindelige forslag) og dernæst en række særindrømmelser, som var nød-
vendige for at skabe et kvalificeret flertal.
Hovedsporet
Prisfald 36 pct. (oprindelig foreslået 39 pct.). Prisfald det første år på 20 pct. (som op-
rindelig foreslået).
Kompensation 64,2 pct. (oprindelig 60 pct.).
Fuld afkobling.
4 års indfasning af prisfaldet i stedet for to år.
Begrænset interventionsmekanisme som sikkerhedsnet i en overgangsperiode (var ikke
foreslået oprindelig).
Omstruktureringsstøtte til miljøudgifter, omskoling, engangsbeløb til landmænd og
maskinstationer for tabte investeringer, samt regional diversificering i de regioner, der
lukker (efter samme principper som landdistriktsstøtte og inden for statsstøtteregler-
ne). Omstruktureringsstøtten udgør 730 €/t faldende til 520 €/t, og diversificeringsstøt-
ten udgør 109 €/t faldende til 78 €/t.
Markedsordnings-budgettet: Status quo, idet de i den endelige beslutning tilkomne ud-
giftskrævende aktiviteter finansieres af langsommere indfasning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225932_0002.png
2
Omstruktureringsfondens midler stiger fra 4,1 mia. € til ca. 6 mia. €, idet afgiften hæ-
ves (fra 119 mio. € til 174 mio. € i DK)
Særindrømmelser til lande, der rammes særlig hårdt af lukninger
Generel betingelse: Mere end 50 pct.’s kvoteafgivelse
For de landmænd, der fortsat dyrker sukkerroer ydes 64 pct. afkoblet støtte. Dertil
kommer en FEOGA
1
-finansieret ekstra koblet støtte på 30 pct., samt mulighed for en
yderligere national tillægspræmie (top-up). Disse tillæg er tidsbegrænset til 5 år.
For regioner, hvor produktionen ophører, ydes en supplerende regional diversifice-
ringsstøtte, dvs. forhøjelse af de 109 €/ton i basis (engangsbeløb) med 50 pct. ved me-
re end 50 pct. kvoteophør, forhøjet med 75 pct. ved mere end 75 pct. kvoteophør og
endelig forhøjet med 100 pct. ved fuldt ophør (alt sammen som engangsbeløb).
Desuden er der en række indrømmelser til f.eks. Østrig, Sverige (5 mio. € til Gotland),
Finland (350 €/ha i statsstøtte til 2014/15) samt til raffineringsindustrien (inkl. Portu-
gal og Italien m.fl.) og forhøjelse af isoglucosekvoterne.
Markedsordningen
Reformen af markedsordningen skal træde i kraft den 1. juli 2006. Bestemmelserne om priser,
kvoter og intern markedsstyring vil være gældende til og med markedsåret 2014/2015. Der er
ikke inkluderet en generel revision af ordningen. Kun for så vidt angår kvoterne foreslås en
revision i 2010 med mulighed for en lineær reduktion.
Priser
Den nuværende interventionspris for sukker erstattes af en institutionel referencepris. Refe-
renceprisen reduceres fra de nuværende 631,9 €/ton i 2006/2007 til 404,4 €/ton fra 2009/2010
og fremefter. Det samlede prisfald på 36 pct. fordeles med 20 pct. i år 1, 27,5 pct. i år 2, 35
pct. i år 3 og endelig 36 pct. i år 4.
For sukkerfabrikanterne bliver den effektive referencepris reduceret fra år 1 som følge af, at
der indføres en afgift med henblik på finansiering af omstruktureringsordningen. Se tabel 1.1.
Tabel 1.1
Interventionspris 06-07
Referencepris, hvidt sukker €/Ton
(Forbruger)
Omstruktureringsafgift
Netto referencepris, €/ton
631,9
631,9
126,4
505,5
07-08
631,9
173,8
458,1
08-09
524,0
113,3
410,7
09/10
404,4
0
404,4
Roepriser
1
Del af EU's landbrugsbudget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Minimumsprisen bevares for sukkerroer, men reduceres med ca. 40 pct. over fire år fra det
nuværende vejede niveau på 43,63 €/ton til ca. 26 €/ton fra 2009/2010 og fremefter.
Kvoter
Kvoterne opretholdes uændret, men de nuværende A- og B-kvoter slås sammen. Under hen-
syn til markedssituationen i EU kan der blive tale om midlertidige kvotereduktioner, men først
i 2010 kan der eventuelt blive tale om en permanent kvotereduktion, hvis EU-produktionen
ikke er faldet tilstrækkeligt til at overholde de internationale forpligtigelser (WTO-
eksportlofter mm.).
Der kan derudover tildeles tillægskvote indenfor et samlet EU-loft på godt 1 mio. tons, der er
fordelt på medlemsstater. Tillægskvoterne, som tildeles mod betaling af et engangsbeløb på
730 €/ton, er hovedsageligt til fabrikker, der har produceret C-sukker i 2004/2005.
Danmark har en kvote på 420.746 tons, svarende til de tidligere A- plus B-kvoter og får desu-
den tildelt et loft for tillægskvoter på 31.720 tons.
Sverige, Italien og Litauen tildeles (yderligere) isoglucosekvoter mod betaling af et engangs-
beløb på 730 €/ton og endelig fastholdes de garanterede mængder til raffinering (raffine-
ringsmængder fordeles landevis) indtil 2009/10, hvor en samlet raffineringsmængde vil blive
fastsat for hele EU.
Sukker udenfor kvote
Sukker, der produceres udenfor kvote, skal
anvendes til industriel forarbejdning fx til kemiske eller farmaceutiske produkter,
overføres til næste års kvote, eller
anvendes til den særlige forsyningsordning for ydre regioner, eller
eksporteres såfremt WTO-loftet tillader det.
Anvendes sukkeret ikke indenfor disse muligheder, skal det underlægges en ekstraafgift, som
skal fastsættes af Kommissionen til et niveau, der hindrer akkumulation af sukker uden for
kvote.
Industrisukker
Industrien kan købe sukker, der er produceret udenfor kvote og derfor er billigere end kvote-
sukkeret. Med henblik på at sikre industrien forsyning med sukker til priser på verdensmar-
kedsniveau, kan endvidere ydes produktionsrestitutioner til både sukker udenfor kvote og kvo-
tesukker. Produktionsrestitutionerne kan ydes uafhængigt af om slutprodukterne eksporteres
eller ej. Som yderligere instrumenter kan Kommissionen åbne helt eller delvis toldfri import-
kontingenter til industrien, ligesom der er mulighed for aktiv forædling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Markedsstyring
Kommissionen kan iværksætte mekanismer med henblik på stabilisering af markedet, enten i
form af støtte til privat oplagring ved længerevarende prisfald eller ved tilbagetrækning af en
vis andel sukker fra markedet i en given periode for at hindre strukturel ubalance. Som ud-
gangspunkt overføres tilbagetrukket sukker, således at det bliver en del af det følgende års
kvote. Efter behov kan det dog markedsføres i EU, eksporteres eller anvendes til industrielle
formål. Som overgangsforanstaltning bevares en interventionsmekanisme frem til 2009/2010.
Interventionsprisen fastsættes til 80 pct. af det følgende års referencepris, med en årlig mæng-
de-begrænsning på 600.000 tons.
Afgifter
Med henblik på bidrag til finansiering af eventuelle udgifter ved markedsordningen indføres
en fast produktionsafgift på 12 €/ton sukker fra 2007/2008, hvoraf fabrikanterne kan kræve, at
roedyrkerne bærer halvdelen. Endvidere indføres en produktionsafgift på 6 €/ton for isoglu-
cose. De nuværende variable afgifter, som fastsættes med henblik på selvfinansiering af visse
dele af den nuværende ordning, fjernes.
Samhandel med tredjelande
Forslaget fastlægger regler omkring eksport/import. Der tages herunder højde for, at eksport
og import kan styres via udstedelse af licenser. Importen af sukker vil være underlagt en told,
som fastlagt i Den Fælles Toldtarif. Tolden kan dog suspenderes for visse mængder, i det om-
fang det er nødvendigt for at sikre Fællesskabets forsyninger, eller modsat kan der, i det om-
fang det er nødvendigt for at beskytte det indre marked, pålægges en tillægstold.
Forslaget fastlægger endvidere bestemmelser med hensyn til dels administration af de told-
kvoter, Fællesskabet er bundet til via internationale forpligtelser, dels sikringen af et traditio-
nelt forsyningsbehov for råsukker til Fællesskabets raffinaderier. Endelig kan der, indenfor
rammerne af WTO-lofterne for eksport og i det omfang det er nødvendigt med henblik på at
afsætte sukker eller produkter forarbejdet heraf på verdensmarkedet, tildeles eksportrestitutio-
ner.
Endelig vil Kommissionen i forbindelse med den endelige vedtagelse fremlægge en erklæring,
hvorefter Kommissionen forpligter sig til at overveje indgriben, hvis importen fra et 3. land
under EBA-aftalen (Everything But Arms) stiger med mere end 25 pct. fra et år til et andet
(safeguard measures). Ligeledes vil Rådet fremlægge en erklæring, hvori Kommissionen op-
fordres til at ændre reglerne om oprindelse med det formål at sikre, at sukker importeret under
EBA-aftalen også reelt stammer fra EBA-lande.
Omstruktureringsordningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
225932_0005.png
5
Der etableres en midlertidig
omstruktureringsfond,
hvorfra der ydes engangsstøtte til sukker-
fabrikker, der ønsker at afgive kvote, idet de ikke længere vil være konkurrencedygtige til de
nye lave EU-priser, samt til diversificeringsforanstaltninger i de regioner, der berøres af luk-
ningerne. Afgives der ikke kvote, kan almindelige rationaliseringsbestræbelser udøves på al-
mindelig vis uden for markedsordningens regi.
Omstruktureringsstøtten er degressiv. I ordningens første år 2006/2007 samt 2007/2008 ydes
en støtte på 730 €/ton faldende til 520 €/ton i 2009/2010 (Se tabel 1.2 for satserne)
Støtten tildeles på betingelse af navnlig nedlukning og fjernelse af produktionsfaciliteter, gen-
etablering af gode miljø-forhold, hvor fabrikken ligger og gennemførelse af foranstaltninger
med henblik på at lette genansættelse af arbejdsstyrken, herunder omskoling. Sukkerfabrikan-
terne skal inden afgivelse af kvoten foretage høringer indenfor rammerne af brancheaftalen
mellem fabrikanter og roedyrkere, samt præsentere en omstruktureringsplan for medlemssta-
ten. Medlemsstaten skal godkende planen i forhold til fællesskabsregler samt nationalt fastsat-
te kriterier.
En fabrik kan nøjes med at afgive en del af kvoten og overflytte den resterende del til effekti-
visering af andre fabrikker.
I de tilfælde hvor produktionsfaciliteterne ikke fjernes, men anvendes til andre formål ydes en
nedsat engangsstøtte, hvis størrelse afhænger af, hvorvidt fabrikken anvendes til sukkerrelate-
ret produktion (35 pct. af støtten) eller til en helt anden type produktion (75 pct. af støtten).
Mindst 10 pct. af omstruktureringsstøtten skal tilfalde landmænd og maskinstationer, der har
lidt tab som følge af omstruktureringen. Medlemsstaterne kan bestemme, at andelen skal for-
højes.
Udover engangsstøtten til fabrikker og landmænd ydes en engangsstøtte til medlemsstaten til
brug for diversificeringsforanstaltninger i de berørte regioner. Støtten udgør 109,5 €/ton i de
to første år faldende til 78 €/ton afgivet kvote i 2009/2010. Støtten forhøjes såfremt et land af-
giver en stor andel af den samlede kvote. Således forhøjes den med 50 pct., hvis et land afgi-
ver mere end 50 pct. af sin samlede kvote, med 75 pct., hvis der afgives mere end 75 pct. og
med 100 pct., hvis hele landets kvote afgives. Der er endvidere afsat et engangsbeløb til særli-
ge formål i Sverige, Østrig samt til raffineringsindustrien.
Tabel 1.2
Omstruktureringsordning
Støttesats €/ton afgivet kvote
Diversificering €/ton afgivet kvote
Afgift, €/ton kvote, der besiddes
06/07
730
109,5
126,4
07/08
730
109,5
173,8
08/09
625
93,8
113,3
09/10
520
78
0
09/10
0
0
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Kompensation
Roedyrkerne ydes en kompensation beregnet som 64,2 pct. af den indkomstnedgang, de fast-
satte reduktioner i minimumsprisen for sukkerroer vil medføre. Denne kompensation tildeles i
form af en fuldt ud afkoblet støtte, der for den enkelte landmand beregnes på grundlag af en
referenceperiode, der vælges af medlemsstaten indenfor perioden 2001 - 2006 og udbetales
under enkeltbetalingsordningen.
De medlemsstater, der afgiver mere end 50 pct. af deres samlede kvote, kan i en overgangspe-
riode på 5 år yde en koblet støtte på 30 pct. ud over de ovennævnte 64,2 pct. De pågældende
medlemsstater kan endvidere yde en national støtte i tillæg hertil. Endelig er det fastlagt, at for
Finland, Irland, Portugal, Spanien og UK skal kompensationen i en fireårig overgangsperiode
beregnes på baggrund af de afledte priser.
Som yderligere elementer gives Finland mulighed for at yde statsstøtte til roedyrkere, mens
Frankrigs nuværende mulighed for at yde statsstøtte til de franske oversøiske departementer
forhøjes.
Budgetmæssige aspekter af forslaget
Udgifter og indtægter i henhold til den foreslåede markedsordning for sukker, omstrukture-
ringsfonden, samt kompensationen under enkeltbetalingsordningen vil være en del af den eu-
ropæiske garantifond for landbruget, garantisektionen (EUGFL). Med reformen opretholdes
status quo.
Omstruktureringsfonden finansieres via afgifter, som pålægges sukkerfabrikanterne. Der kan
kun udbetales midler fra fonden indenfor rammerne af de midler, der er til rådighed. Fonden
påvirker således ikke budgetloftet i EUGFL, bortset fra et eventuelt uudnyttet beløb i fonden,
der efter udløbet af omstruktureringsordningen overgår til garantifonden.