Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0277 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
7. oktober 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
notat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om forvaltning af badevandskvalitet og om ophævelse af direktiv
76/160/EØF, KOM(2002) 581 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0002.png
2
MILJ Øst
yr elsen
2005
Va n den h eden
2011/17-0006
7.
J.
okt ober
nr.
lba /TW/4
Ak tu e lt n o ta t til Fo lk e tin g e ts Eu ro p a u d v a lg .
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om for-
valtning af badevandskvalitet og om ophævelse af direktiv 76/160/EØF.
Kom (2002) 581 endelig
Resumé
Det gældende badevandsdirektiv (1976/160) er forældet, både hvad angår valg af parametre,
beskyttelsesniveauet og opfølgning i tilfælde af forringet badevandskvalitet. Det nye forslag fokuse-
rer i højere grad end 76-direktivet på forvaltning af badevand. Det nye forslag reducerer endvidere
antallet til to mikrobiologiske parametre suppleret af visuel inspektion (algevækst, olie) samt pH-
måling i ferskvandsområder.
I Rådets fælles holdning, som blev endeligt vedtaget den 20. december 2004, er de centrale ændrin-
ger sammenlignet med Kommissionens forslag, at der indføres en ny kategori ”tilfredsstillende”
som værende den laveste acceptable klassifikation. Der opereres med højere grænseværdier for fersk-
vand end havvand, da risikoen for infektion er mindre i ferskvand end i havvand. Der anvendes
fire års perioder i stedet for tre års perioder som udgangspunkt for klassificering af badevand, og
der er mulighed for at opstille en badevandsprofil for flere sammenhængende badevande.
Europa-Parlamentet har ved 2. læsning den 10. maj 2005 vedtaget 26 ændringsforslag, hvoraf de
væsentligste vedrører en skærpelse af grænseværdierne i kategorien ”tilfredsstillende” samt indførelse
af en tidsbegrænsning på 8 år for anvendelse af denne kategori, hvorefter grænseværdierne i katego-
rien ”god” vil skulle efterleves.
Rådet og Parlamentet har ikke kunnet nå til enighed, og sagen skal derfor behandles i forligsud-
valg den 12. oktober 2005.
Fra dansk side lægges op til, at grænseværdierne fra den fælles holdning fastholdes, jf. forelæggelse
af forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 19. december 2003. Danmark kan dog
acceptere et forlig med Europa-Parlamentet, såfremt det ikke fører til, at der skal udstedes bade-
forbud, som ikke er sundhedsmæssigt begrundede. De badende må kunne have tillid til, at bade-
forbud kun udstedes, når det er sundhedsmæssigt begrundet, ellers undermineres respekten for
badeforbud.
1. Status
Kommissionen sendte den 24. oktober 2002 ovennævnte forslag til Rådet og Euro-
pa-Parlamentet. Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 175(1) og skal derfor ved-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0003.png
3
tages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i
traktatens artikel 251.
Direktivet skal erstatte direktiv 1976/160 om kvaliteten af badevand.
Grundnotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 29. no-
vember 2002. Revideret notat (samlenotat) om forslaget er oversendt til Folketin-
gets Europaudvalg hhv. 11. december 2003 og den 14. juni 2004. Sagen blev fore-
lagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 19. decem-
ber 2003 forud for rådsmødet (miljø) den 22. december 2003.
Kommissionen præsenterede forslaget på rådsmødet (miljø) den 9. - 10. december
2002. En første drøftelse fandt sted på rådsmødet (miljø) den 4. marts 2003. For-
slaget var på dagsordenen for rådsmødet (miljø) den 22. december 2003 med hen-
blik på opnåelse af fælles holdning (hvilket dog ikke blev opnået). Forslaget var igen
på dagsorden for rådsmødet (miljø) den 28. - 29. juni 2004, hvor der blev opnået
politisk enighed om fælles holdning. Rådets fælles holdning blev formelt vedtaget
på rådsmødet (miljø) den 20. december 2004.
Europa-Parlamentet vedtog sin udtalelse ved 1. læsning den 21. oktober 2003 med
37 ændringsforslag og sin udtalelse ved 2. læsning den 10. maj 2005 med 26 æn-
dringsforslag.
Rådet har den 6. september 2005 afvist Europa-Parlamentets ændringsforslag, og
sagen skal behandles i forligsudvalget den 12. oktober 2005.
2. Formål og indhold
Det gældende badevandsdirektiv 1976/160 indeholder en række bestemmelser om
overvågning af badevandet og overholdelse af bindende normer for badevandets
kvalitet. Direktivet er forældet, både hvad angår valg af parametre, beskyttelsesni-
veauet og opfølgning i tilfælde af forringet badevandskvalitet.
Anvendelsesområde
Det gældende badevandsdirektiv regulerer badevandskvaliteten i naturlige vandom-
råder, og fokuserer på traditionel badning og svømning. Det nye forslag inddrager
også vandkvaliteten i tilknyttede områder, hvor der anvendes kano eller lignende.
Param etre
Til vurdering af badevandskvaliteten fastlægger 1976-direktivet 19 parametre. Det
nye forslag reducerer antallet til to mikrobiologiske parametre suppleret af visuel
inspektion (algevækst, olie) samt pH-måling i ferskvandsområder.
Reduktionen til to parametre skyldes, at mikrobiologisk forurening - i langt de fleste
tilfælde - er den faktor, der giver dårlig badevandskvalitet, og at vandrammedirekti-
vet fastlægger en omfattende kemisk og biologisk overvågning for alle vandområ-
der, inkl. kystområder, der skal være på plads fra udgangen af 2006.
De to foreslåede fækale indikatorparametre (mikrobiologiske), intestinale entero-
kokker (IE) og Escherichia coli (EC), giver den bedste angivelse af fækal forurening
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0004.png
4
og sundhedsvirkninger i vandområder, der anvendes til fritidsaktiviteter. IE para-
meteren og EC parameteren svarer til henholdsvis parameteren fækale streptokok-
ker og fækale colibakterier i 1976-direktivet. I Danmark undersøges badevandet dog
ikke rutinemæssigt for fækale streptokokker.
Endvidere omfatter direktivet som noget nyt algevækst, mens direktivet bibeholder
en vurdering af, om badevandet er belastet med mineralske olier, tjærerester og
affald foruden – for ferskvande – pH-værdien.
Forslaget åbner op for, at der kan fastsættes krav til indholdet af virus, når egnede
metoder til påvisning af virus er udviklet og valideret.
Parameterværdier
Kommissionen foreslår juridisk bindende værdier for
'God kvalitet'
og en vejledende
værdi for
'Udmærket kvalitet'
for koncentrationer af intestinale enterokokker og
Escherichia coli i badevand, som vist i følgende tabel:
Mikrobiologiske parametre
Udmærket kvalitet
God kvalitet
200
500
Intestinale enterokokker
100
(I.E.) i cfu/100 ml
Escherischia coli
250
(E.C.) i cfu/100 ml
Vurdering er baseret på en 95-percentil
Den bindende værdi i 1976 direktivet er for E. coli 2000/100 ml baseret på 95% af
prøverne, mens Danmarks nationale krav er 1000 E.coli/100 ml badevand baseret
på 95% af tiden.
Badevandet foreslås vurderet ud fra de sidste tre års prøveresultater, som indsættes i
en logaritmisk funktion, hvorefter det vurderes, om vandet i mindst 95% af tiden
overholder de bindende værdier for god kvalitet.
Vandet må ikke have opblomstring af alger eller indeholde tjærerester eller affald.
PH-værdien i ferske vande skal være mellem 6 og 9. Disse forhold indgår dog ikke i
klassificeringen af badevand.
Ved afslutningen af hver badesæson klassificeres badevandet ved det enkelte bade-
sted som ”ringe”, ”god” eller ”udmærket” på basis af de sidste tre års data.
Selve værdierne er således strammere end de danske, men dette modvirkes af, at
badevandet nu skal vurderes på baggrund af 3 års data og ikke som de danske krav
kun på basis af et års data. Samlet set vurderes det, at der er reelt tale om en stram-
ning, og at en række stationer vil blive klassificeret som ringe.
Fra kontrol til forvaltning af badevand
Det nye forslag fokuserer i højere grad end 76-direktivet på forvaltning af bade-
vand. Badevandsprofiler for de enkelte badeområder skal udvikles. Badevandsprofi-
ler (defineret i forslagets bilag III) er en fysisk/geografisk beskrivelse af et badeom-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0005.png
5
råde, herunder en beskrivelse af forureningskilderne. Badevandsprofilerne ajourfø-
res efter et skema, således at der sker en hyppigere ajourføring ved ringe kvalitet
end ved udmærket.
Derudover skal potentielle kontamineringskilder (med passende afhjælpeforanstalt-
ninger) påvises, prøver af badevandskvaliteten skal indsamles, analyseres og fortol-
kes, og der skal ske oplysning af offentligheden, især når badning ikke er tilrådelig.
Myndighederne skal ligeledes sætte ind, når badevandet er karakteriseret som ringe.
Reglerne i det nye direktiv er på dette område væsentligt mere detaljerede end i det
gældende direktiv.
En del af oplysningerne om badevandsprofiler bliver indhentet via vandrammedi-
rektivet (dette direktivs karakterisering af overfladevandområder).
Kontrol af badevand
Indtil klassificering har fundet sted, skal der udtages mindst 2 prøver per måned.
Efter klassificering lader forslaget antallet af kontrolprøver på det enkelte badested
afhænge af erfaringer med badevandskvaliteten på det pågældende badested. Antal-
let af obligatoriske prøver varierer mellem 2 per sæson og 2 per måned i badesæso-
nen. Det gældende direktiv kræver 2 prøver per måned, med mulighed for at nøjes
med 1 prøve per måned, hvis badevandet erfaringsmæssigt er ”udmærket”.
Det fremgår ikke klart, om der på de områder, hvor der erfaringsmæssigt har været
problemer med opblomstring af alger, ud over den visuelle kontrol også skal fore-
tages en måling af art og mængde af algeforekomst.
Konsekvenser ved badevand, der karakteriseres som ringe
Som udgangspunkt skal alle badesteder opfylde kriterierne for at kunne blive klassi-
ficeret ”godt” eller ”udmærket”. Et badested, der karakteriseres som ”ringe”, be-
tragtes dog som værende i overensstemmelse med direktivet, hvis der i badesæso-
nens løb er truffet foranstaltninger for at forebygge, mindske eller fjerne forurenin-
gen, og der er truffet foranstaltninger for at undgå, at mennesker udsættes for foru-
reningen, herunder at offentligheden er blevet orienteret (varslet). Hvis badevandet
inden tre år ikke kan klassificeres som godt, anses det ikke for at være i overens-
stemmelse med direktivet.
For at være i overensstemmelse med direktivet er eneste mulighed herefter, at der
indføres badeforbud.
Retningslinier for håndtering af prøver
Forslaget indeholder specifikke krav til udtagning af prøver. Kravene kan justeres i
henhold til den etablerede forskriftsprocedure.
Fælles holdning
Rådets fælles holdning blev vedtaget på rådsmødet (miljø) den 20. december 2004. I
den fælles holdning er de centrale ændringer sammenlignet med Kommissionens
forslag følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0006.png
6
Der indføres en ny kategori ”tilfredsstillende” som værende den laveste acceptable
klassifikation. Der opereres med højere grænseværdier for ferskvand end havvand,
da risikoen for infektion er mindre i ferskvand end i havvand. Der anvendes fire års
perioder i stedet for tre års perioder. Der er mulighed for at opstille en badevands-
profil for flere sammenhængende badevande. De grænseværdier, der er enighed om
i havvand, fremgår af nedenstående tabel.
Mikrobiologiske
rametre
pa- Udmærket kvalitet
God kvalitet
200*)
Tilfredsstillende
200 **)
Intestinale entero- 100*)
kokker
(I.E.) i cfu/100 ml
Escherischia coli
250*)
(E.C.) i cfu/100 ml
*) 95 –percentilen
**) 90 - percentilen
500*)
500 **)
Rådets fælles holdning er således ikke så restriktivt mht. grænseværdier som Kom-
missionens oprindelige forslag, men markerer dog en skærpelse i forhold til grænse-
værdierne i det gældende direktiv.
Desuden er kravene til badevandsprofiler mindre vidtgående, f.eks. idet badevands-
profiler som hovedregel ikke ajourføres så hyppigt.
Varslingsreglerne er ændrede, således at et badested fortsat kan opfylde direktivkra-
vet under forudsætning af, at man varsler, og der er tale om kendt kortvarig forure-
ning.
I den fælles holdning afhænger antallet af prøver ikke af badevandets klassifikation.
Antal prøver per sæson er mindst 4 per badesæson – eller mindst 16 per vurde-
ringsperiode på 4 år.
Antal prøver ved en badesæson svarende til den danske (1. juni – 1. september).
Klassifikation
Dir. 76/160
Fælles holdning
Bek. 292/1983
Kommis-
sionens forslag
Minimumsantal
3
5
2
(udmærket kvalitet)
4
Maksimumsantal
6
10
6
(Ringe kvalitet)
Ved den danske implementering af 1976-direktivet fastsattes således et noget højere
prøveantal end direktivet foreskrev.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0007.png
7
Europa-Parlamentets udtalelse ved 2. læsning
Europa-Parlamentet vedtog ved 2.
læsning den 11. maj 2005 26 æn-
dringsforslag. Ændringsforslagene kan
grupperes i følgende kategorier:
Tekniske ændringsforslag (2 forslag):
For-
slagene vedrører en ny definition på
kortvarig forurening samt tilladelse til at anvende en særlig beregningsmetode, hvor
badevandsprøven ikke opbevares eller håndteres korrekt.
Komitologi (2 forslag):
Forslagene vedrører tvungen anvendelse af komité-procedure
samt mulighed for en teknisk ajourføring af direktivet ved at lade virus være omfat-
tet af direktivet på samme måde som de to valgte parametre.
Information til offentligheden (8 forslag):
Disse vedrører forbedret oplysning af offentlig-
heden (f.eks. offentliggørelse af badevandskvaliteten mv. indenfor en uge på inter-
nettet), mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af planer og
miljøprogrammer, høring og deltagelse af interessenter i en række af foranstaltnin-
ger i direktivet, samt at Kommissionen skal udvikle et fælles symbol med henblik på
oplysning af offentligheden, og at medlemslandene skal stille oplysningerne til rå-
dighed for offentligheden i mindst en engelsk og en fransk version.
Beredskabsplaner (4 forslag):
Der skal med henblik på at beskytte og informere offent-
ligheden i god tid om exceptionelle hændelser som oversvømmelse og nedbrydning
af infrastrukturen udarbejdes beredskabsplaner.
Tidsfrister (5 forslag):
Der stilles forslag om at direktivets kvalitetskrav skal være op-
fyldt i 2011. Direktivet skal være implementeret to år efter offentliggørelse. Bade-
vandsprofilerne skal være udarbejdede fem år efter direktivets offentliggørelse samt
revisionsklausul i 2020.
Grænseværdier (5 forslag):
Der angives lavere grænseværdierne for kategorien ”tilfreds-
stillende” lavere end den fælles holdning, jf. nedenstående tabel:
Kategori ”tilfredsstillende”
Ferskvand:
Enterokokker
(cfu/100ml)
E. coli
(cfu / 100m l)
Saltvand:
Enterokokker
(cfu/100 ml)
E. coli
(cfu/100 ml)
EP’s ændringsforslag
450*)
1100*)
Fælles holdning
360**) svarer til 720*)
900**) svarer til 1800 *)
250*)
550*)
200**) svarer til 400 *)
500**) svarer til 1000 *)
*) 95% percentilen **) 90% percentilen. En given værdi i 95%-percentilen sva-
rer til det halve i 90 % percentilen
Europa-Parlamentets forslag for havvand i den nye kategori tilfredsstillende bety-
der, at værdierne bliver tæt på kategorien ”god” i den fælles holdning og i Kommis-
sionens forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0008.png
8
Desuden ønsker Europa-Parlamentet at begrænse tidsrummet for anvendelse af
klassifikationen ”tilfredsstillende” til 8 år efter direktivets ikrafttræden. Herefter vil
det være grænseværdien i kategorien ”god”, der er gældende.
3. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Kommissionen angiver, at det er nødvendigt at definere overordnede miljø- og
sundhedsmålsætninger på EU-plan såvel som sammenlignelige metoder for prøve-
udtagning, analyse og vurdering, og samtidig sikre smidighed i spørgsmål som kon-
trolhyppigheder og styringsindsats for at løse problemer med badevandskvalitet
under hensyntagen til lokale og regionale forhold og med bedst mulig anvendelse af
den viden og erfaring, der er til rådighed i en bestemt region. Ved gennemførelsen
af direktivet lægges der op til en bred inddragelse af nationale myndigheder, regio-
nale og lokale organer, berørte parter, ikke-statslige organisationer og Kommissio-
nen. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds- og proportionali-
tetsprincippet. Regeringen er enig i denne betragtning.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil indebære, at bekendtgørelse nr. 292 af 23. juni 1983 om badevand
og badestrande med senere ændringer skal revideres.
Økonomiske konsekvenser
Kom m issionens forslag
Kommissionens forslag i forhold til det eksisterende direktiv indebærer
umiddelbart omkostninger i forbindelse med fastsættelse af bade-
vandsprofiler, tidlige varslingssystemer og prøvetagning.
M.h.t. badevandsprofiler anslår Kommissionen at dette for (de daværende 15 med-
lemslande) vil koste i alt ca. 100 mio. kr. pr. år. Det skønnes med en vis usikkerhed,
at det for Danmark betyder øgede årlige udgifter på 6,5 mio. kr. pr. år.
De samlede umiddelbare omkostninger ved det foreslåede direktiv vil være meget
afhængige af antallet af prøver. Reduceres antallet af prøver i Danmark til det ni-
veau, som ligger i Kommissionens forslag, vil dette betyde væsentlige besparelser,
som helt eller delvist vil opveje omkostningerne ved badevandsprofilerne.
I Kommissionens forslag er der krav om etablering af tidlig varsling. Det har
ikke været muligt at kvantificere de omkostninger, der er forbundet med etable-
ring og drift af varslingssystemer på badesteder, hvor der er risiko for forringet
badevandskvalitet.
Hertil kommer, at der vil være omkostninger forbundet med at udbedre for-
holdene i de badeområder, der ikke lever op til direktivets krav, hvilket vur-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0009.png
9
deres at være tilfældet for op til ca. 120 badesteder. Omkostningerne i for-
bindelse med evt. opretning på disse steder vil afhænge af, hvorvidt der væl-
ges at nedlægge badeforbud, eller om der vælges at foretage udbedring af
forholdene – f.eks. gennem øget spildevandsrensning. Udgifterne til forbed-
ret rensning af spildevandet m.v. vil være i størrelsesordenen 600 mill. til 1,8
mia. kr.
Det anses for urealistisk at nedlægge badeforbud på op til 120 badesteder. Derfor
vurderes omkostningerne ved Kommissionens forslag som engangsudgift at være i
størrelsesordenen 600 mill. til 1,8 mia. kr. Hertil kommer årlige driftsomkostninger i
størrelsesordenen 9 - 30 mio. kr.
Fælles holdning
Den fælles holdning betyder en reduktion i de umiddelbare omkostninger i forbin-
delse med direktivet. Der er således mulighed for sammenlægning af badeområder
ved udarbejdelsen af badevandsprofiler. De ændrede regler om opdatering af profi-
lerne betyder også reduktion i omkostningerne.
Der vil være tale om omkostninger i forbindelse med etablering af varslingssy-
stemer på de badesteder, som er påvirket af en kortvarig forurening som f.eks.
udløb fra overløbsbygværker. Varsling kan opfattes som enhver form for vars-
ling gående fra simple modeller for varsling over hvor mange dage/timer, bade-
stedet skal være lukket, til avancerede dynamiske moduleringsmodeller. Udfra
en vurdering af de danske forhold vil der skulle etableres varslingssystemer ved
de større byer (fem steder) og ved ca. 20 andre steder. Det har ikke været muligt
at foretage en egentligt omkostningsanalyse for etablering og drift af varslings-
systemerne. Men omkostningerne vurderes - baseret på simple modeller for vars-
ling - til at være omkring 5 mio. kr. Alternativet til varslingssystemet af kendte
kortvarige forureninger vil være, at der skal nedlægges badeforbud.
Der vil ikke være udgifter til forbedret rensning, idet grænseværdierne i den
fælles holdning for så vidt angår parameteren
E. coli
stort set svarer til de
gældende danske grænseværdier.
Europa-Parlamentets 2. læsning
Europa-Parlamentets ændringsforslag vil medføre yderligere omkostninger sam-
menlignet med den fælles holdning – først og fremmest omkostninger til forbedret
rensning af spildevand på ca. 100 stationer.
Formandskabet har på baggrund af input fra en række medlemslande vurderet, at
konsekvenserne af Europa-Parlamentets forslag til lavere grænseværdier vil medfø-
re, at op til 3000 badesteder i Europa skal lukkes, og at omkostningerne vil være i
en størrelsesorden på 180-220 mia. Dkr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0010.png
10
En opfyldelse af Europa-Parlamentets forslag til de lave grænseværdier for
kategorien ”tilfredsstillende”, som svarer til Kommissionens oprindelige
grænseværdier i kategorien ”god”, vil i Danmark medføre behov for forbed-
ret rensning af spildevandet fra spredt bebyggelse samt reduktion af udled-
ninger fra overløbsbygværker. Udgifterne til forbedret rensning af spildevan-
det m.v. forventes at være i størrelsesordenen 500 mill. til 1,5 mia. kr. med
driftsomkostninger i størrelsesordenen 8 - 25 mio. kr. Alternativt vil det med-
føre lukning af ca. 100 badesteder.
Europa-Parlamentets forslag til grænseværdierne (kategorien ”tilfredsstillen-
de”) for ferskvand vurderes ikke at give anledning til ekstra udgifter for
Danmark, da disse værdier stort set svarer til de gældende danske værdier.
Formandsskabet har på Rådets vegne anmodet Europa-Parlamentet om et viden-
skabeligt belæg for de angivne stramninger og/eller økonomiske beregninger. Eu-
ropa-Parlamentet har oplyst, at disse ikke foreligger.
For havvand vil en grænseværdi for
E. coli
på under 1000 og for enterokokker på
under 400, baseret på 95%-percentilen, medføre betydelige øgede udgifter for
Danmark.
Såfremt der i forligsudvalget ikke findes en løsning, vil det eksisterende badevands-
direktiv (1976/160) fortsat være gældende. Danmark (og hovedparten af de øvrige
EU medlemslande) har i dag problemer med at overholde det gældende direktiv
som følge af manglende fleksibilitet ved tilfældige udsving i målingerne. Hvis det
nuværende direktiv forsat skal være gældende, risikerer Danmark derfor at modtage
en stævning hvert år, som vil medføre administrative udgifter for centraladministra-
tionen i form af udgifter til ca.1�½ årsværk samt betaling af sagens omkostninger,
som staten i givet fald skal dække, hvis Danmark taber sagen.
Finansiering
Det forventes, at Miljøministeriet som udgangspunkt afholder eventuelle merudgif-
ter, som følger af forslagets vedtagelse, indenfor egne rammer.
Miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser
Kommissionens forslag
For de områder, som ikke overholder de foreslåede værdier for badevandets kvali-
tet, vil Kommissionens forslag betyde et forhøjet beskyttelsesniveau, hvis der
iværksættes foranstaltninger for at reducere forureningen af badevand.
Kommissionen angiver, at 5% af personer, der bader 20 gange i en vandkvalitet på
grænsen til de bindende værdier, vil få flere mave/tarmsygdomme end dem, der
ikke bader, og at 2,5% af de badende personer vil få problemer med luftvejene. Til
sammenligning nævner Kommissionen, at badevandsområder, der overholder de
bindende grænseværdier fra 1976-direktivet, indebærer en baderisiko på omkring
12% til 15%. Størstedelen af badevandsområderne har dog væsentlig bedre bade-
vandskvalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0011.png
11
Direktivets skrappere regler om beredskab svarer stort set til de regler, der allerede
gælder i Danmark, og vil derfor ikke betyde en forbedret sundhed. For turister der
besøger andre EU-lande, hvor tilsvarende system ikke er etableret, vil det forøgede
beredskab betyde en lavere sygdomsfrekvens.
Det gældende danske krav for E. coli ligger mellem det foreslåede nye niveau og
kravet i 1976 direktivet.
En lavere grænse i forhold til vores nuværende praksis for udstedelse af badefor-
bud, vil betyde en lavere sygdomsfrekvens. Det forudsættes dog, at forbuddet re-
spekteres af borgerne. Der er imidlertid en risiko for at nedlagte badeforbud i min-
dre grad respekteres, hvis de udstedes uden at badevandet vurderes at udgøre en
uacceptabel sygdomsrisiko, men alene som opfølgning på dårlige resultater fra tidli-
gere år.
Fælles holdning
Rådets fælles holdning indebærer, at badevandet bedømmes på en
enklere måde. Dog er antallet af prøver samlet set lidt højere end ved
Kommissionens forslag. Den nye klassifikation – ”tilfredsstillende” –
giver mulighed for, at badevand kan ”godkendes” ved en større foru-
rening end ved kommissionens forslag. Den fælles holdning angiver en
baderisiko på omkring 9% for kategorien ”tilfredsstillende”, 5% for
kategorien ”god kvalitet” og 3% for kategorien ”udmærket”, hvilket er
en forbedring i forhold til det eksisterende direktiv, der har en baderi-
siko på omkring 12-15%. Den fælles holdning medfører ikke samme
høje beskyttelsesniveau som Kommissionens forslag, men forslaget er
dog en klar forbedring sammenlignet med det gældende direktiv.
D a n m a rk h a r m e d d e n u v æ re n d e g ræ n s e v æ rd ie r, s o m
s to rt s e t s v a re r ti l d e n n y e k la s s ifi k a tio n ’’tilfre d s s ti lle n -
d e ’’, in g e n re g is t re rin g e r a f ø g e t s y g d o m s fre k v e n s s o m
fø lg e a f ba d n i n g .
Europa-Parlamentets 2. læsning
Europa-Parlamentets lave grænseværdier i kategorien ”tilfredsstillende” giver et
beskyttelsesniveau svarende til Kommissionens forslag. De høje omkostninger til
forbedret rensning af spildevandet forventes ikke at medføre miljø- eller
sundhedsmæssige forbedringer af betydning.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos offentlige myndigheder og interesseorganisa-
tioner.
Høringsparterne udtrykte generel tilfredshed med forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0012.png
12
Københavns Kommune foreslår, at der skal etableres varslingssystemer ved alle
badeområder, som risikerer at blive kontamineret med spildevand, og at kravet til
klassificeringen af badevand med kategorien ringe lempes, hvis der er etableret et
varslingssystem.
Friluftsrådet ønsker at få præciseret om egentlig handling er påkrævet for at opfylde
kravet om, at der skal tages hensyn til andre friluftsaktiviteter, og at klassificeringen
af badevand alene skal fastlægges på baggrund af badevandets kvalitet og ikke være
afhængig af om der iværksættes afhjælpende foranstaltninger, eller om andre rekrea-
tive anvendelser er omfattet af vurderingen. Friluftsrådet peger også på, at antallet
af prøver ikke må blive for lille, for at sikre at svingninger i badevandskvaliteten
opfanges, og at badevand klassificeres korrekt.
Kommunernes Landsforening finder det positivt, at der stilles harmoniserede krav
til prøveudtagning og analysemetoder.
Amtsrådsforeningen vurderer, at det ikke skal være muligt at afregistrere et bade-
vand, hvis badevandet har for dårlig kvalitet, men at badevandet i stedet må forbed-
res. Foreningen mener ikke, at rapportering om at suspendere måleprogrammet i
nødsituationer skal ske til Kommissionen, men alene til de regionale myndigheder.
Med hensyn til beregningsmetoder mener Amtsrådsforeningen, at kravene skal til-
passes antallet af udtagne prøver, og at det bør overvejes om det seneste års data
kan tillægges større vægt i den samlede vurdering af badevand, som er baseret på de
sidste 3 år data for at registrere udviklingstendenser.
Flere peger på at den danske betegnelse ”udmærket” kan misforstås og foreslås
erstattet af ”meget godt”.
På specialudvalgsmødet den 3. december 2003 fremkom der bemærkninger fra
Forbrugerrådet, Dansk Vand- og Spildevandsforening og fra Finansministeriet.
Forbrugerråd et foreslog, at Danm ark lægger vægt på, at d er er god over-
ensstem m else m ellem d irektivforslaget og vand ram m ed irektivet. Fo r-
brugerråd et fand t d esud en, at Danm ark bør arbejd e for, at bad evand d er
anvend es til and re fritid saktiviteter end bad ning og svøm ning bliver om -
fattet af d irektivet. End elig gav Forbrugerråd et ud tryk for, at Danm ark
bør m od sætte sig, at m an accepterer korttid sbelastninger, hvor d et tilla-
d es at bad evand et i en kortere period e overstiger kvalitetskravene.
Dansk Vand - og Spild evand sforening støtted e und tagelsesbestem m elser
i forbind else m ed korttid sbelastninger, såfrem t d er er et system d er sik-
rer, at d e bad ene bliver varslet. Foreningen var end vid ere positiv over
for, at d irektivet komm er til at om fatte bad evand til and re fritid saktivite-
ter, når blot såd anne aktiviteter ikke ind går i klassificeringen af bad e-
vand , m en kun tages m ed i bad evand sprofilerne. Foreningen lagd e vægt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0013.png
13
på, at d irektivforslagets tid sfrister for im plem entering kom m er til at sv a-
re til tid sfristerne i vand ram m ed irektivet.
Forslaget blev drøftet på specialudvalgsmødet den 9. juni 2004 forud
for rådsmødet den 28. – 29. juni 2004.
Forbrugerrådet gav her udtryk for, at man ikke var tilfreds med, at formandskabets
kompromisforslag ville betyde et lavere beskyttelsesniveau end Kommissionens
oprindelige forslag.
Man fandt endvidere, at direktivets anvendelsesområde burde omfatte andre aktivi-
teter end traditionel badning – f.eks. wind-surfing. I forbindelse med kortvarige
forureninger burde der under alle omstændigheder gives information til publikum.
Endelig fandt Forbrugerrådet, at der i forslaget burde være taget højde for koordi-
nation mellem badevandsdirektivet og vandrammedirektivet.
Dansk Vand- og Spildevandsforening har afgivet skriftlige bemærkninger forud for
mødet i specialudvalget. Foreningen erindrede om, at man i bemærkningerne på
specialudvalgsmødet d. 3. december 2003 gav udtryk for, at der bør være overens-
stemmelse mellem badevandsdirektivets og vandrammedirektivets tidsfrister for,
hvornår de opstillede mål skal være overholdt, dvs. 2015.
Herudover anerkendte foreningen undtagelsesbestemmelserne i forbindelse med
korttidsbelastninger, forudsat der er etableret varsling, samt muligheden for at med-
tage rekreative områder i badevandsprofilerne forudsat disse ikke medtages ved
klassificering.
Foreningen fastholder de tidligere fremsatte bemærkninger og for så vidt disse er
indeholdt støttes den danske holdning, herunder forslaget fra det Irske formand-
skab.
I specialudvalget (miljø) den 9. juni 2004 fremkom følgende bemærkninger:
Forbrugerrådet gav udtryk for, at forslaget ikke er så progressivt som tidligere og at
den danske holdning på samme måde var blevet svagere. For det første lægges der
ikke op til at andre aktiviteter skal omfattes af direktivet. For det andet tages der
ikke højde for forslaget fra Europa-parlamentet om, at der skal informeres om
kortvarig forurening. Endelig gives der ikke udtryk for en koordination med vand-
rammedirektivet.
7. Forhandlingssituationen
Europa-Parlamentets ændringsforslag har været behandlet i arbejdsgrupper under
Rådet. Rådet besluttede i skriftlig procedure den 6. september 2005 at afvise Euro-
pa-Parlamentets ændringsforslag, da man ikke kunne opnå enighed om især græn-
seværdierne i kategorien ”tilfredsstillende”. Sagen behandles i forligsudvalget den
12. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0014.png
14
Der har i optakten til forligsudvalgsmødet foreløbigt været afholdt tre ufor-
melle trialog-møder. Ved første møde den 5. juli 2005 blev der, under forud-
sætning af, at der opnås et globalt kompromis, opnået enighed om 5 æn-
dringsforslag vedrørende anvendelse af komité-proceduren, tidsfrist for ud-
arbejdelse af badevandsprofiler, review af direktivet og ikrafttræden af direk-
tivet samt information. Ved andet møde den 6. september 2005 og ved tredje
møde den 27. september 2005 blev der opnået enighed om yderligere 7 æn-
dringsforslag, men der var ikke væsentlige fremskridt i forhold til de centrale
spørgsmål.
De væsentligste udeståender er grænseværdierne i kategorien ”tilfredsstillende”,
tidsbegrænsning på 8 år for anvendelse af kategorien ”tilfredsstillende”, den mang-
lende overensstemmelse mellem tidsfristerne i direktivet om badevandskvalitet og i
vandrammedirektivet samt beredskabsplaner.
Der har i forligsforhandlingerne været stor enighed medlemslandene imellem. Spe-
cielt har der været klar uvilje mod at ændre grænseværdierne (i kategorien ”tilfreds-
stillende”) i retning af Europa-Parlamentets forslag. Bilaterale kontakter samt un-
derhåndsinformation fra formandskabet har dog vist, at en række medlemslande –
trods hidtidige meldinger om det modsatte – er parate til at udvise fleksibilitet på
standarderne.
Rådet har gjort det klart overfor Europa-Parlamentet, at Rådet har svært ved at give
sig på spørgsmålene om grænseværdier og tidsfrister. Europa-Parlamentet har lige-
ledes fastholdt sin position i forhold til disse spørgsmål, og Europa-Parlamentets
rapporteur har meddelt, at hvis Rådet ikke bevæger sig i forhold til disse spørgsmål,
vil det blive vanskeligt at opnå kompromis. Det er formandskabets vurdering, at
både Rådet og Europa-Parlamentet er indstillet på at finde en løsning, men det vur-
deres ikke sandsynligt, at der vil kunne opnås enighed forud for forligsudvalget.
Formandskabet har tilkendegivet, at man er fast besluttet på at nå til et forlig med
Parlamentet ved forligsudvalget den 12. oktober, og at man er parate til at benytte
sig af et kvalificeret flertal i Rådet.
8. Dansk holdning
Det er Danmarks holdning, at Rådets fælles holdning er et væsentligt fremskridt i
forhold til det gældende direktiv. Det gælder både valget af parametre, vurderings-
metoden og den mere handlingsorienterede tilgang.
Med den fælles holdning vurderes beskyttelsesniveauet at ligge på linie med niveau-
et i nationale danske krav til havvand.
Danmark kan ikke acceptere Europa-Parlamentets forslag til værdier i kategorien
”tilfredsstillende” fsva. havvand, da det vil indebære op til ca. 100 yderligere bade-
forbud i Danmark uden at det vil være miljø- eller sundhedsmæssigt begrundet.
Danmark finder det afgørende, at beskyttelsesniveauet - der er et resultat af
kombinationen af de bindende grænseværdier og beregningsmetoderne -
kommer til at ligge på linie med niveauet i de gældende nationale danske reg-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208912_0015.png
15
ler. Samtidig er det afgørende, at et nyt badevandsdirektiv ikke fører til, at der
skal udstedes badeforbud, som ikke er sundhedsmæssigt begrundede. De
badende må kunne have tillid til, at badeforbud kun udstedes, når det er
sundhedsmæssigt begrundet, ellers undermineres respekten for badeforbud.
I forhold til ferskvand kan Danmark udvise fleksibilitet i forhold til Europa-
Parlamentets ønske om lavere grænseværdier, da Parlamentets forslag er på linie
med niveauet i de gældende danske regler.
Fra dansk side finder man ikke, at der skal indføres en tidsbegrænsning (på f.eks. 8
år) for anvendelse af kategorien ”tilfredsstillende”, idet det vil medføre en lang ræk-
ke badeforbud, der ikke er sundhedsmæssigt begrundede, når kategorien bortfalder
og badevandet skal overholde værdierne i kategorien ”tilfredsstillende”. Kategorien
”tilfredsstillende” kan i stedet revurderes, når direktivet skal revideres.
Danmark finder fortsat, at der skal være overensstemmelse mellem tidsfristerne i
direktivet om badevandskvalitet og vandrammedirektivet.
Danmark finder det ikke nødvendigt, at der udarbejdes særskilte beredskabsplaner
vedrørende exceptionelle hændelser som oversvømmelse og nedbrydning af infra-
strukturen, da dette er dækket af andre direktiver (civilbeskyttelse).