Retsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0280 Bilag 2
Offentligt
200338_0001.png
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. september 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets nærhedsnotat og
grundnotat om forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur
for Grundlæggende Rettigheder og om forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den
Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områ-
der, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union, KOM(2005) 280 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kære udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et grundnotat og nærhedsnotat vedrørende et forslag til forordning om oprettelse af
Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder samt et forslag til afgørelse om be-
myndigelse af agenturet til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i Traktaten om
Den Europæiske Union, idet jeg skal anmode om, at grundnotatet og nærhedsnotatet sendes til Folke-
tingets Europaudvalg.
Grundnotatet og nærhedsnotatet vil ligeledes blive sendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
Lene Espersen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200338_0003.png
NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grund-
læggende Rettigheder og om forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæiske
Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er
nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union (KOM(2005) 280 endelig)
1. Formålet med forslagene
Kommissionen har den 5. juli 2005 fremsat forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæ-
iske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder samt et forslag til Rådets afgørelse om bemyndi-
gelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de
områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union. Begge forslag er indeholdt i
dokument nr. KOM(2005) 280 endelig.
1.1. Forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions Agentur for
Grundlæggende Rettigheder
Forslaget angiver EF-traktatens artikel 308 som hjemmel.
Som begrundelse for forslaget er der bl.a. peget på, at øget kendskab til og bevidsthed om grundlæg-
gende rettigheder i Unionen bidrager til at sikre fuld respekt for disse rettigheder, og at dette formål kan
fremmes ved at oprette et EU-agentur til at fremskaffe information og data om grundlæggende ret-
tigheder.
Agenturet skal stille assistance og ekspertise om grundlæggende rettigheder til rådighed for EU´s insti-
tutioner, kontorer, agenturer mv. og for medlemsstaterne, når de gennemfører EU-retten.
Agenturet vil bl.a. skulle
-
indsamle og analysere objektive, pålidelige og sammenlignelige informationer og data, herunder
forskningsresultater og monitoreringsrapporter modtaget fra medlemsstaterne, EU-
institutionerne, NGO´ere og internationale institutioner,
-
udføre og støtte forskning på området, herunder efter anmodning fra Europa-Parlamentet, Rå-
det eller Kommissionen, hvis anmodningen er hensigtsmæssig og ligger inden for rammerne af
agenturets årlige arbejdsprogram,
-
afgive udtalelser om generelle emner til EU´s institutioner og medlemsstaterne, når de gennem-
fører EU-retten, enten på eget initiativ eller efter anmodning fra Europa-Parlamentet, Rådet el-
ler Kommissionen,
-
afgive udtalelser til Rådet, hvis Rådet i medfør af EU-traktatens artikel 7, stk. 1, anmoder uaf-
hængige personer om at fremlægge en rapport om situationen i en medlemsstat, hvor der er en
klar fare for, at medlemsstaten groft overtræder grundlæggende rettigheder mv. Det samme
gælder tilfælde omfattet af artikel 7, stk. 2, hvor Rådet kan fastslå, at en medlemsstat groft og
vedvarende overtræder grundlæggende rettigheder mv. Agenturet vil dog ikke have nogen befø-
jelser til at konstatere overtrædelser af grundlæggende rettigheder efter EU-traktatens artikel 7,
-
fremlægge en årlig statusrapport om situationen for grundlæggende rettigheder,
-
offentliggøre tematiske rapporter baseret på de foretagne analyser og forskning mv. og en års-
rapport om agenturets aktiviteter,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
fremme samarbejdet med det civile samfund, herunder NGO´ere, der beskæftiger sig med
grundlæggende rettigheder, særligt ved at fremme en dialog på europæisk plan, men også ved i
passende situationer at deltage i diskussioner og møder på nationalt plan, og
udvikle en kommunikationsstrategi med henblik på at øge den offentlige bevidsthed, stille do-
kumentation til rådighed for offentligheden og udarbejde undervisningsmateriale, fremme sam-
arbejde og undgå duplikering af andre informationskilder.
Hertil kommer, at agenturet skal videreføre EUMC´s arbejde med at bekæmpe racisme og fremmed-
had.
Agenturet vil ikke få kompetence til at behandle klager i nogen form, ligesom det heller ikke får kompe-
tence til at vurdere, om en medlemsstat har undladt at opfylde en af sine forpligtelser ifølge EF-
traktaten, som Kommissionen efter EF-traktatens artikel 226 har beføjelse til at kontrollere.
Kommissionen skal vedtage et femårigt ramme-arbejdsprogram for agenturet, hvori det bl.a. fastlægges,
hvilke temaer agenturet skal beskæftige sig med, idet bekæmpelse af racisme og fremmedhad dog altid
skal være et af temaerne.
Agenturet skal være uafhængigt.
2.2. Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæiske Unions Agentur for
Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i
traktaten om Den Europæiske Union
Forslaget henviser til EU-traktatens artikel 30 om fælles handling vedrørende politisamarbejde, artikel
31 om fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kriminalsager og artikel 34, stk. 2, litra c, om ved-
tagelse af afgørelser til at fremme dette samarbejde, som hjemmel.
Forslaget har til formål at give EU-agenturet for grundlæggende rettigheder kompetence til at indsamle
og analysere oplysninger og data på området for politisamarbejde og samarbejde på det retlige område i
kriminalsager (søjle 3-områder).
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen angiver i de begrundede forslag, at agenturets opgaver primært vil være at indsamle og
analysere oplysninger fra alle stater i EU, komme med udtalelser og videregive information for derved
at hjælpe EU med at respektere de grundlæggende rettigheder fuldt ud. Som følge af den særlige euro-
pæiske dimension af disse opgaver vil medlemsstaterne ifølge Kommissionen ikke kunne opnå agentu-
rets mål selv.
Agenturet skal anvende et ensartet system til indsamling og analyse af oplysninger, som sikrer forene-
lighed og sammenlignelighed, således at der på grundlag af en hensigtsmæssig metode kan gennemføres
sammenlignende analyser af forholdene på europæisk niveau. Dette mål kan kun opfyldes ved handling
på EU-niveau.
Agenturet skal handle på europæisk plan, og hensigten er, at det skal tilvejebringe oplysninger, som gør
det muligt at vurdere virkningerne af politikkerne i og imellem medlemsstaterne, og dermed skabe mer-
værdi, hvad angår udformning og fastlæggelse af politikkernes fokus.
Forslagets anvendelsesområde er begrænset til de områder, hvor målene ikke i tilstrækkelig grad kan
opfyldes af medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I tilknytning hertil anføres det i forslagets indledende betragtning nr. 24, at da målene for den påtænkte
handling, nemlig tilvejebringelse af sammenlignelige og pålidelige oplysninger og data på europæisk plan
med henblik på at bistå Den Europæiske Unions institutioner og medlemsstater med at sikre overhol-
delse af de grundlæggende rettigheder, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne, og
derfor på grund af den foreslåede handlings omfang og virkninger bedre kan gennemføres på fælles-
skabsplan, kan Fællesskabet træffe foranstaltninger i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet, jf.
traktatens artikel 5.
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet er overholdt. Formålet med forsla-
gene er som nævnt bl.a. at sikre sammenlignelige oplysninger og foretage komparative analyser af situa-
tionen på området for grundlæggende rettigheder i EU, herunder på området for politisamarbejde og
retligt samarbejde i kriminalsager, og på det grundlag rådgive EU-institutionerne og medlemsstaterne
ved implementering af fællesskabsretten, hvorfor agenturets opgaver bedst kan opfyldes på EU-niveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200338_0006.png
GRUNDNOTAT
om forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions
Agentur for Grundlæggende Rettigheder og om forslag til Rådets afgørelse
om bemyndigelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende
Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i
traktaten om Den Europæiske Union (KOM(2005) 280 endelig)
Resumé
Kommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions
Agentur for Grundlæggende Rettigheder. Agenturet vil skulle assistere EU´s institutioner og
medlemsstaterne, når de gennemfører EU-retten, i arbejdet med at sikre respekt for de grundlæg-
gende rettigheder. Til det formål vil agenturet navnlig skulle indsamle og analysere data om grund-
læggende rettigheder. Agenturet skal desuden videreføre de opgaver, som Det Europæiske Center
for Overvågning af Racisme og Fremmedhad (EUMC) har udført indtil nu.
Kommissionen har samtidig fremlagt forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæi-
ske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er
nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union – dvs. området for politisamarbejde og
retligt samarbejde i kriminalsager.
Baggrund
Efter EU-traktatens artikel 6, stk. 1, bygger Unionen på principperne om frihed,
demokrati og respekt for menneskerettighederne og de grundlæggende frihedsret-
tigheder samt retsstatsprincippet, der alle er principper, som medlemsstaterne har til
fælles. Det følger videre af EU-traktatens artikel 6, stk. 2, at Unionen respekterer de
grundlæggende rettigheder, således som de garanteres ved Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention, og således som de følger af medlemsstaternes fælles for-
fatningsmæssige traditioner, som generelle principper for fællesskabsretten.
Grundlæggende rettigheder er således generelle principper i fællesskabsretten. End-
videre indeholder EU´s Charter om grundlæggende rettigheder, der blev vedtaget
som en politisk bindende erklæring i december 2000, de rettigheder, friheder og
principper, som anerkendes i EU.
Med det formål at styrke respekten i EU for de grundlæggende rettigheder beslutte-
des det på et møde i Det Europæiske Råd i Bruxelles den 13. december 2003 at
oprette et agentur for menneskerettigheder på grundlag af Det Europæiske Center
for Overvågning af Racisme og Fremmedhad (EUMC). Agenturet skal navnlig ind-
samle og analysere data om grundlæggende rettigheder samt rådgive EU-
institutionerne – efter anmodning eller på eget initiativ – inden for området for
grundlæggende rettigheder. Derudover skal agenturet videreføre EUMC´s opgaver.
Agenturet er omfattet af Haag-programmet om styrkelse af frihed, sikkerhed og
retfærdighed i EU, vedtaget den 4. – 5. november 2004.
Kommissionen afholdt den 25. januar 2005 en offentlig høring om oprettelsen af
det nye agentur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Samtidig med fremsættelsen af forslaget til Rådets forordning om oprettelse af Den
Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder har Kommissionen
fremsat et forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæiske Unions
Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de områder, der er
nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union. Begge forslag er inde-
holdt i dokument nr. KOM(2005) 280 endelig.
Indhold
2.1. Forslag til Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske Unions
Agentur for Grundlæggende Rettigheder
Forslaget angiver EF-traktatens artikel 308 som hjemmel. Det følger af denne arti-
kel, at såfremt en handling fra Fællesskabets side viser sig påkrævet for at virkelig-
gøre et af Fællesskabets mål inden for fællesmarkedets rammer, og traktaten ikke
indeholder fornøden hjemmel hertil, kan Rådet på forslag af Kommissionen og
efter at have indhentet udtalelse fra Europa-Parlamentet med enstemmighed ud-
færdige passende forskrifter herom.
Som begrundelse for forslaget er der bl.a. peget på, at øget kendskab til og be-
vidsthed om grundlæggende rettigheder i Unionen bidrager til at sikre fuld respekt
for disse rettigheder, og at dette formål kan fremmes ved at oprette et EU-agentur
til at fremskaffe information og data om grundlæggende rettigheder.
Agenturet skal stille assistance og ekspertise om grundlæggende rettigheder til rå-
dighed for EU´s institutioner, kontorer, agenturer mv. og for medlemsstaterne, når
de gennemfører EU-retten. Hvis det samtidigt fremsatte forslag til Rådets afgørelse
om bemyndigelse af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Ret-
tigheder til at udføre opgaver på de områder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten
om Den Europæiske Union, vedtages, vil agenturet også skulle udføre sine opgaver
på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
Agenturet vil bl.a. skulle
-
indsamle og analysere objektive, pålidelige og sammenlignelige informatio-
ner og data, herunder forskningsresultater og monitoreringsrapporter mod-
taget fra medlemsstaterne, EU-institutionerne, NGO´ere og internationale
institutioner,
-
udføre og støtte forskning på området, herunder efter anmodning fra Eu-
ropa-Parlamentet, Rådet eller Kommissionen, hvis anmodningen er hen-
sigtsmæssig og ligger inden for rammerne af agenturets årlige arbejdspro-
gram,
-
afgive udtalelser om generelle emner til EU´s institutioner og medlemssta-
terne, når de gennemfører EU-retten, enten på eget initiativ eller efter an-
modning fra Europa-Parlamentet, Rådet eller Kommissionen,
-
afgive udtalelser til Rådet, hvis Rådet i medfør af EU-traktatens artikel 7,
stk. 1, anmoder uafhængige personer om at fremlægge en rapport om situa-
tionen i en medlemsstat, hvor der er en klar fare for, at medlemsstaten groft
overtræder grundlæggende rettigheder mv. Det samme gælder tilfælde om-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200338_0008.png
8
-
-
-
-
fattet af artikel 7, stk. 2, hvor Rådet kan fastslå, at en medlemsstat groft og
vedvarende overtræder grundlæggende rettigheder mv. Agenturet vil dog
ikke have nogen beføjelser til at konstatere overtrædelser af grundlæggende
rettigheder efter EU-traktatens artikel 7,
fremlægge en årlig statusrapport om situationen for grundlæggende ret-
tigheder,
offentliggøre tematiske rapporter baseret på de foretagne analyser og forsk-
ning mv. og en årsrapport om agenturets aktiviteter,
fremme samarbejdet med det civile samfund, herunder NGO´ere, der be-
skæftiger sig med grundlæggende rettigheder, særligt ved at fremme en dia-
log på europæisk plan, men også ved i passende situationer at deltage i dis-
kussioner og møder på nationalt plan, og
udvikle en kommunikationsstrategi med henblik på at øge den offentlige
bevidsthed, stille dokumentation til rådighed for offentligheden og udarbej-
de undervisningsmateriale, fremme samarbejde og undgå duplikering af an-
dre informationskilder.
Hertil kommer, at agenturet skal videreføre EUMC´s arbejde med at bekæmpe ra-
cisme og fremmedhad.
Agenturet vil ikke få kompetence til at behandle klager i nogen form, ligesom det
heller ikke får kompetence til at vurdere, om en medlemsstat har undladt at opfylde
en af sine forpligtelser ifølge EF-traktaten, som Kommissionen efter EF-traktatens
artikel 226 har beføjelse til at kontrollere.
Kommissionen skal vedtage et femårigt ramme-arbejdsprogram for agenturet, hvori
det bl.a. fastlægges, hvilke temaer agenturet skal beskæftige sig med, idet bekæmpel-
se af racisme og fremmedhad dog altid skal være et af temaerne.
Agenturet skal være uafhængigt. For at undgå dobbeltarbejde og sikre den bedst
mulige udnyttelse af ressourcerne skal agenturet inddrage eksisterende oplysninger
fra andre kilder i sit arbejde, herunder i særdeleshed oplysninger fra EU-
institutioner, medlemsstaternes institutioner og organisationer, Europarådet og
andre internationale institutioner, ligesom agenturet skal samarbejde i videst muligt
omfang med de relevante organisationer mv. Agenturet skal således koordinere sine
aktiviteter med Europarådets aktiviteter, herunder ved udarbejdelsen af agenturets
årlige arbejdsprogrammer, ligesom Europarådet skal have ret til at udpege en uaf-
hængig person til agenturets bestyrelse – dog med begrænset stemmeret.
Agenturet foreslås organiseret med en bestyrelse, et forretningsudvalg, en direktør
og et forum.
Bestyrelsen vil skulle sammensættes af personer med passende erfaring i grundlæg-
gende rettigheder og ledelse af offentlige organisationer, idet medlemsstaterne hver
udpeger en uafhængig person, ligesom Europa-Parlamentet og Europarådet udpe-
ger hver sit uafhængige medlem, og Kommissionen udpeger to repræsentanter.
Bestyrelsesmedlemmerne udpeges for fem år ad gangen med mulighed for genud-
pegning én gang.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
200338_0009.png
9
Forretningsudvalget vil skulle bestå af bestyrelsens formand og næstformand og to
Kommissionsrepræsentanter. Direktøren skal deltage i forretningsudvalgsmøder,
men uden stemmeret.
Direktøren ansættes af bestyrelsen på baggrund af en liste fra Kommissionen med
forslag til kandidater. Direktøren ansættes for fem år ad gangen.
Forummet vil skulle bestå af repræsentanter for ikke-statslige organisationer med
ansvar for grundlæggende rettigheder og bekæmpelse af racisme, fremmedhad og
antisemitisme, fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer, de berørte sociale og
faglige organisationer, kirkelige organisationer, religiøse, filosofiske og konfession-
sløse organisationer, universiteter, eksperter og europæiske og internationale orga-
ner og organisationer. Medlemmerne vil skulle vælges via en åben udvælgelsespro-
cedure, som fastlægges af bestyrelsen, og der må maksimalt være 100 medlemmer.
De vælges for fem år ad gangen med mulighed for genvalg én gang.
Agenturet foreslås oprettet fra den 1. januar 2007 samtidig med, at EUMC nedlæg-
ges. Agenturet foreslås evalueret efter tre års virke.
2.2. Forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den Europæiske Uni-
ons Agentur for Grundlæggende Rettigheder til at udføre opgaver på de om-
råder, der er nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske Union
Forslaget henviser til EU-traktatens artikel 30 om fælles handling vedrørende politi-
samarbejde, artikel 31 om fælles handling vedrørende retligt samarbejde i kriminal-
sager og artikel 34, stk. 2, litra c, om vedtagelse af afgørelser til at fremme dette
samarbejde, som hjemmel.
Forslaget har til formål at give EU-agenturet for grundlæggende rettigheder kompe-
tence til at indsamle og analysere oplysninger og data på området for politisamar-
bejde og samarbejde på det retlige område i kriminalsager (søjle 3-områder) og afgi-
ve udtalelser herom.
Forslaget fremsættes særskilt af juridiske grunde, idet hjemmelsgrundlaget er EU-
traktaten, mens oprettelsen af agenturet som nævnt angiver EF-traktatens artikel
308 som hjemmel.
Det fremgår af forslaget til rådsbeslutning, at bestemmelserne i forordningen om
oprettelse af agenturet finder analog anvendelse på agenturets aktiviteter på områ-
det for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager.
Gældende dansk ret
Det skønnes ikke, at oprettelsen af agenturet og udvidelsen af dets kompetence på
søjle 3-området vil få betydning for dansk lovgivning.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Det skønnes ikke, at forslagene får lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
EUMC har et årligt budget på 8,2 mio. euro og 37 ansatte. Det foreslåede agentur
vil få et væsentligt udvidet mandat, ikke mindst hvis forslaget om at give agenturet
kompetence på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager
også vedtages. Kommissionen forventer derfor, at budgettet for agenturet vil udvik-
le sig fra 16 mio. euro i 2007 til 29 mio. euro i 2013, og at antallet af ansatte stiger til
100, men Kommissionen angiver, at forslagene ikke vil få budgetmæssige konse-
kvenser for medlemslandene (se bilaget til forslaget, afsnit 4.1.3).
Høring
Forslagene er sendt i høring hos Advokatrådet, Amnesty International, Helsingfors-
komiteen, Røde Kors, Institut for Menneskerettigheder, Den Danske Dommerfor-
ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Landsforeningen af be-
skikkede advokater, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, For-
eningen af Politimestre i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektø-
ren i København og Statsadvokaten for Særlige Internationale Straffesager.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen angiver i de begrundede forslag, at agenturets opgaver primært vil
være at indsamle og analysere oplysninger fra alle stater i EU, herunder ved at sikre
sammenlignelige data og foretage komparative analyser af situationen i EU, for der-
ved at hjælpe EU med at respektere de grundlæggende rettigheder fuldt ud. Som
følge af den særlige europæiske dimension af disse opgaver vil medlemsstaterne
ifølge Kommissionen ikke kunne opnå agenturets mål selv.
Ved at oprette agenturet på grundlag af EUMC udnytter man eksisterende eksperti-
se og erfaring og opnår derved efter Kommissionens opfattelse resultaterne på den
mest proportionale måde, således at forslaget også er i overensstemmelse med pro-
portionalitetsprincippet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
6.
Andre landes kendte holdninger
Kommissionen præsenterede forslagene på et møde i Ad hoc arbejdsgruppen om
grundlæggende rettigheder den 7. juli 2005. De foreløbige drøftelser viste, at alle
medlemsstater støtter oprettelsen af agenturet samt forslaget om at give agentu-
ret kompetence på området for politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminal-
sager (søjle 3).
7.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side udtrykte man en positiv holdning til forslaget om at oprette et
EU-agentur om grundlæggende rettigheder på Det Europæiske Råds møde den
13. december 2003. Fra dansk side er man fortsat positivt indstillet over for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Kommissionens forslag, herunder forslaget om at give agenturet kompetence på
de nævnte søjle 3-områder.