Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0314 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
10. august 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat vedr. Europa-Kommissionens grønbog om
forbedring af EU-rammerne for investeringsfonde, KOM (2005) 314 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
8. august 2005
Eksp.nr.
JAV/
Europa-Kommissionens grønbog om forbedring af EU-rammerne for inve-
steringsfonde, COM(2005) 314 final
Resumé
I grønbogen opridser Kommissionen en række forslag til at fremme
det indre marked for investeringsfonde (i Danmark: investeringsfor-
eninger) og udbeder sig kommentarer til disse forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
1. Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen har den 14. juli 2005 offentliggjort en grønbog om forbed-
ring af EU-rammerne for investeringsfonde. Kommissionen udbeder sig høringssvar
inden den 15. november 2005 og oplyser, at initiativerne til at styrke rammerne vil
blive offentliggjort i begyndelsen af 2006.
Udgangspunktet i grønbogen er, at der ikke i øjeblikket er et presserende behov for en
gennemgribende revision af EU-reguleringen. Kommissionen peger i stedet på, at man
ved at udnytte den nuværende regulering har muligheder for at udvikle investerings-
fondsbranchen på kort til middellang sigt og samtidig garantere den nødvendige høje
grad af investorbeskyttelse. Kommissionen mener dog ikke, at dette bør udelukke, at
man overvejer mere vidtgående indgreb, hvis de er påkrævede for at sikre en effektiv
europæisk fondssektor og en høj grad af investorbeskyttelse.
1.1 Bedst mulig udnyttelse af den nugældende EU-regulering
I 2002 blev det oprindelige direktiv om investeringsfonde (i Danmark investeringsfor-
eninger - UCITS-direktivet) ændret på en række afgørende områder. Kommissionen
peger på, at det arbejde, som foregår i EU-landenes samarbejde mellem tilsynene med
værdipapirmarkederne´s (CESR´s) ekspertgruppe om investeringsforvaltning, skal
finde praktiske løsninger på de gennemførelsesproblemer, som opstod med ændringen
af direktivet. Det er Kommissionens standpunkt, at det indre marked for fonde kan
fremmes ved en ensartet gennemførelse af direktivændringerne.
Kommissionen ønsker kommentarer til, om der er yderligere problemer i forbindelse
med gennemførelsen af direktivændringerne, som bør behandles. Kommissionen be-
der også om kommentarer til, hvorvidt der på det nuværende lovgrundlag kan gøres
en yderligere indsats for at øge fondsforvalteres mulighed for at oprette og forvalte
investeringsfonde fra andre medlemsstater – dvs. en udvikling af det såkaldte europæi-
ske pas til administrationsselskaber.
Endelig beder Kommissionen om kommentarer til, hvorvidt markedsføring, distribu-
tion og salg af andele i investeringsfonde på det nuværende lovgrundlag kan forbedres
til gavn for investorerne.
1.2 Initiativer, som går ud over den nugældende EU-regulering.
Kommissionen peger på, at der sker store ændringer i disse år i den europæiske fonds-
sektor, og at der sker tilbundsgående strukturelle ændringer i sektoren. Kommissionen
anfører, at Europa må sikre, at rammerne for UCITS giver mulighed for at udvikle
fondssektoren på længere sigt og samtidig sikre investorerne en høj grad af beskyttelse.
Kommissionen finder, at der er et behov for rationalisering og konsolidering i den
europæiske fondssektor. Kommissionen efterlyser derfor synspunkter på, hvorvidt der
er et tilstrækkeligt tungtvejende behov for at iværksætte EU-initiativer, som skal
fremme en konsolidering gennem grænseoverskridende fondsfusioner eller ved
samadministration at flere fondes aktiver (fund pooling).
Kommissionen efterlyser ligeledes synspunkter på, hvorvidt forvaltning af investe-
ringsfondenes midler samt opbevaring af fondenes formuer kan rationaliseres yderli-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
gere. Særligt ønsker Kommissionen bemærkninger til, om det vil være ønskeligt at
ophæve kravet om, at forvaltningsselskabet og det selskab, som opbevarer investe-
ringsfondenes formuer (depositaren) skal have hjemsted i den samme medlemsstat
Kommissionen peger på, at sådanne initiativer vil kræve yderligere harmonisering af
disse aktørers juridiske status, arbejdsopgaver og ansvarsområder. Hertil kommer, at
det bliver nødvendigt at opsplitte tilsynet med fonden og opbevarings- og forvalt-
ningsfunktionerne på flere medlemsstater, fordi de nuværende regler bygger på, at
tilsynet med investeringsfonde ikke må kunne omgås ved, at forskellige funktioner af
en investeringsfonds struktur placeres i forskellige lande . Kommissionen foreslår, at
man undersøger implikationerne herved.
Kommissionen mener, at den europæiske infrastruktur for behandling af tegnings- og
tilbagekøbsordrer vedrørende fondsandele (andele i investeringsbeviser) er for frag-
menteret og omkostningstung. Kommissionen støtter derfor branchens bestræbelser
for at forbedre tilrettelæggelsen af fondsadministrationen på dette felt. Kommissionen
mener, at EU regulering er aktuel, hvis der viser sig uoverstigelige lovgivningsmæssige
eller politiske hindringer.
Kommissionen peger på, at der kan være behov for at overveje en mere omfattende
risikobaseret tilgang til investorbeskyttelse. Kommissionen mener dog, at de revidere-
de beskyttelsesforanstaltninger for investorer i ændringsdirektiverne til direktivet om
investeringsfonde skal have tid til at vise deres værd. Kommissionen efterlyser syns-
punkter på, om den nuværende investorbeskyttelse gennem regler, der begrænser stør-
relsen af en fonds enkelte investeringer er holdbare på sigt og bebuder yderligere
overvejelser heraf i europæisk sammenhæng.
Kommissionen peger på, at andele i investeringsfondene er i konkurrence med mange
andre alternative investeringsprodukter om investorernes opsparing. Der kan derfor
være behov for at spørge om, der er særlige forhold, der kan medføre, at investerings-
beslutninger bliver fordrejet på grund af lovgivningsmæssig konkurrence til ugunst for
investeringsfondene.
Kommissionen peger på, at der er opstået en række alternative investeringer i form af
hedge fonde og private equity fonde (fonde eller "enheder" der investerer aktivt i er-
hvervsvirksomheder). Disse er undergivet nationale regelsæt, hvilket kan hæmme ud-
viklingen af disse investeringsformer. Kommissionen vil derfor nedsætte en arbejds-
gruppe, der skal undersøge, om en fælles regulering kan fremme den fortsatte udvik-
ling af europæiske markeder for hedge fonde og private equity fonde.
Kommissionen anfører, at det har vist sig vanskeligt at ændre bestemmelserne om
investeringsfondene i takt med de ændrede markedsforhold. Det skyldes, at der er tale
om en regulering af tekniske forhold gennem direktiver. Kommissionen efterlyser
derfor synspunkter på, om den nuværende regulering af de enkelte udbud af investe-
ringsfondes produkter er holdbar på længere sigt, eller om der er behov for en mere
principbaseret primær regulering, som kan tilvejebringes ved at omstrukturere, således
at tekniske spørgsmål bliver fastlagt af Kommissionen i komiteprocedurer (direktiver
efter Lamfalussy-processen).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
195995_0005.png
5
2. Europa-Parlamentets holdning
Der er tale om en grønbog. Det er derfor op til Europa-Parlamentet at beslutte, om
det ønsker at afgive en udtalelse.
3. N ærhedsprincippet
Grønbogen er et led i Kommissionens overvejelser om, hvordan det indre marked for
finansielle tjenesteydelser fungerer. Regeringen mener, at grønbogen er aflagt i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Gældende dansk ret
Grønbogen berører ikke i sig selv gældende danske regler. En analyse af virkningerne
af eventuelle initiativer vil først være mulig, når Kommissionen udsender de bebudede
konkrete forslag til initiativer til at styrke rammerne for investeringsfonde.
5. Høring
Grønbogen er sendt i høring i EU-specialudvalget for den finansielle sektor med hen-
blik på at belyse de temaer, som indgår i grønbogen. Høringen forventes afsluttet i
midten af september.
6. Andre landes holdninger
Grønbogen er et led i en proces med at undersøge behovet for ændringer i reglerne
for investeringsfonde. De øvrige medlemslande holdning hertil kendes endnu ikke.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter en undersøgelse af mulighederne for at åbne de finansielle markeder i
EU og harmonisering på områder, hvor der kræves EU-regler for at gennemføre en
markedsåbning. Der bør være fokus på, at branchen ikke som følge af harmoniserede
regler påføres unødvendige administrative byrder.
Danmark har i forsommeren 2005 foreslået Kommissionen, at EU-reglerne om inve-
steringsfonde bør regelforenkles.
8. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsmæssige konsekvenser
Kommissionen vil offentliggøre konsekvensanalyser og vurderinger af omkostningsef-
fektivitet i det omfang, der bliver tale om konkrete initiativer.
10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grønbogen har ikke tidligere været forelagt for Folketinget. Notatet sen-
des også til Erhvervsudvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7