Udvalget for Videnskab og Teknologi 2004-05 (2. samling), Udvalget for Videnskab og Teknologi 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0361 Bilag 2, UVT Alm.del Bilag 182
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
22. september 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Videnskab, Teknologi og Udviklings grundnotat vedrørende forslag til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv
90/544/EØF om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indførel-
se af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet
(Ermes-direktivet), KOM(2005) 361 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
203964_0002.png
2
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ophævelse af Rådets di-
rektiv 90/544/EØF om de frekvensbånd, der skal anvendes til samordnet indfø-
relse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet (Er-
mes-direktivet)
- KOM (2005) 361 endelig
Resumé:
Forslaget går ud på at ophæve Ermes-direktivet, så der kan
indføres en ny plan for frekvensbåndet 169,4 – 169,8 MHz, der opfylder
de nuværende og kommende EU-frekvenspolitiske behov. Denne plan
skal vedtages af Kommissionen i henhold til frekvenspolitikbeslutnin-
gen
1
.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 29. august 2005 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om ophævelse af Rådets direktiv 90/544/EØF om de frekvensbånd,
der skal anvendes til samordnet indførelse af fælleseuropæisk landbaseret offentlig
personsøgning i Fællesskabet.
Det gældende direktiv 90/544/EØF af 9. oktober 1990 fastlægger, hvilke frekven-
ser der skal anvendes til landbaseret offentlig personsøgning i Fællesskabet (popu-
lært kaldet Ermes-direktivet), opfylder ikke længere EU’s politiske mål. Direktivet
kræver, at der afsættes fire kanaler i frekvensbåndet 169,4 – 169,8 MHz til Ermes,
og at hele frekvensbåndet afsættes til Ermes, hvor der er kommercielt behov for
det.
Imidlertid er brugen af frekvensbåndet til Ermes gået tilbage eller endda helt ophørt,
og Ermes er blevet afløst af andre teknologier såsom SMS (short messaging system)
via GSM. Ermes er ophørt i Danmark.
Da en harmoniseret anvendelse af frekvensbåndet kan gavne andre anvendelser af
politisk interesse for EU, gav Kommissionen i 2003, i henhold til frekvenspolitikbe-
slutningen, Den Europæiske Konference af Post- og Teleadministrationer (CEPT)
mandat til at indsamle oplysninger om mulige anvendelser af frekvensbåndet, udpege
mulige løsninger, der opfylder EU-politiske mål, og foreslå tekniske og regulerings-
mæssige løsninger under hensyntagen til EU’s mål for elektronisk kommunikation og
andre mål såsom social integration af handicappede.
1
Europa-Parlam entets og Råd ets beslutning N r. 676/ 2002/ EF af 7. marts 2002 om et frekvenspolitisk regelsæt
i Det Europæiske Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Europa-Parlamentets holdning
Det britiske EU-formandskab har oplyst, at forslaget bliver behandlet efter simpel
procedure i Europa-Parlamentet, hvor forslaget er forankret i ITRE-udvalget. Den
simple procedure betyder, at forslaget bliver sendt i skriftlig høring blandt ITRE-
udvalgets medlemmer, og at der ikke udpeges en ordfører.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, da medlemsstaterne ikke hver især kan ophæve Ermes-direktivet, og fordi de
ikke kan sikre, at der i rette tid indføres en ny harmoniseret frekvensplan på EU-
plan.
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet må anses at
være overholdt, da gennemførelse af forslaget ikke vil kunne ske ved nationale for-
anstaltninger, men bør ske ved en fælleseuropæisk foranstaltning.
Gældende dansk ret
Forslaget vil alene have indvirkninger på den danske frekvensplan, jf. Bekendtgørel-
se om fastlæggelse af rammerne for anvendelse og indbyrdes prioritering af de sam-
lede radiofrekvensressourcer (frekvensplan) (Bekendtgørelsen har endnu ikke fået
et nyt nummer af Retsinformation). Frekvensplanen fastsættes af IT- og Telestyrel-
sen, jf. § 3 i lovbekendtgørelse nr. 680 af 23. juni 2004 om radiofrekvenser.
Direktivforslaget vil indebære, at der ikke længere skal afsættes specifikke frekven-
ser til Ermes i den danske frekvensplan. Frekvenserne vil i stedet blive afsat til en
række nye anvendelser i overensstemmelse med en ny plan for frekvensbåndet
169,4 – 169,8 MHz, der opfylder de nuværende og kommende EU-politiske behov.
Denne plan skal vedtages af Kommissionen i henhold til frekvenspolitikbeslutnin-
gen.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for it- og telekommunikation.
Andre landes holdninger
Da Ermes-tjenesten, som anført ovenfor, er ophørt i næsten alle medlemsstaterne,
forventes langt størstedelen af medlemsstaterne aktivt at ville støtte ophævelsen af
Ermes-direktivet. Forslaget har været drøftet på et møde i Rådets arbejdsgruppe –
Telekommunikation og Informationssamfundet den 16. september 2005, hvor in-
gen medlemsstater gik imod direktivforslaget.
Foreløbig dansk holdning
Forslaget til direktivforslag kan støttes fra dansk side.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at give lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser, udover en mindre justering på bekendtgørelsesniveau i den danske
frekvensplan.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes til at være til gavn for Danmark, idet Ermes frekvenserne forventes
at overgå til en ny harmoniseret frekvensanvendelse i Europa, hvor specielt dansk
industri har store interesser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget et nærhedsnotat om sagen med brev fra
Udenrigsministeriet den 9. september 2005.