Finansudvalget 2005-06
KOM (2005) 0377 Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
20. oktober 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
afgørelse om finansiering af den europæiske standardisering, KOM(2005)
377 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
212150_0002.png
2
14. oktober 2005
Sag 2004-224/14024-42
/bsh-ebst
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om finansiering
af den europæiske standardisering - KOM(2005) 377 endelig
Resumé
Kommissionen har den 19. august 2005 fremlagt et forslag til afgørelse om finansie-
ring af den europæiske standardisering (KOM(2005) 377 endelig). Kommissionen
baserer afgørelsen på artiklerne 95 og 157 i TEU, hvilket medfører, at Rådet med kva-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
lificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet, jf.
artikel 251.
De nuværende retsakter til Fællesskabets finansiering af den europæiske stan-
dardisering opfylder ikke til fulde kravet i den nye finansielle forordning om, at
der skal foreligge et klart hjemmelsgrundlag i form af en basisretsakt. Afgørel-
sen skal sikre, at der etableres et sådant hjemmelsgrundlag for finansieringen
af den europæiske standardisering.
Modtagere af fællesskabsstøtten vil primært være de europæiske standardiseringsor-
ganisationer CEN, CENELEC og ETSI
1
, idet fælles mål for samarbejdet og de ad-
ministrative og finansielle betingelser for tildelingen af tilskud fastsættes i rammeaftaler
om partnerskab mellem de europæiske standardiseringsorganisationer og Kommissio-
nen. Afgørelsen indeholder en beskrivelse af de standardiseringsaktiviteter, der kan
ydes støtte til, de nærmere regler for finansieringen, bestemmelser om Kommissionens
forvaltning, iværksættelse og opfølgning af finansieringen samt foranstaltninger til
beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser.
Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget forventes behandlet på
rådsmøde.
Den Europæiske Standardiseringsorganisation (CEN), Den Europæiske Komité for Elektronisk Standardise-
ring (CENELEC) og Det Europæiske Institut for Telekommunikationsstandarder (ETSI).
1)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
212150_0004.png
4
1. Baggrund og indhold
Kommissionen har den 19. august 2005 fremlagt et forslag til afgørelse om finansie-
ring af den europæiske standardisering (KOM(2005) 377 endelig).
Kommissionen baserer afgørelsen på artiklerne 95 og 157 i TEU, hvilket medfører, at
Rådet med kvalificeret flertal træffer afgørelse i fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet, jf. artikel 251.
Europæisk standardisering spiller en stor rolle i gennemførelsen af fællesskabets lov-
givning og politikker. Standardisering medvirker til gennemførelse af det indre marked
samt til forbedring af virksomhedernes konkurrenceevne. Derfor har Kommissionen
kontinuerligt ydet støtte til det europæiske standardiseringsarbejde, der udføres af de 3
europæiske standardiseringsorganisationer – CEN, CENELEC og ETSI.
Den finansielle støtte til europæisk standardisering baserer sig på en række retsakter –
henholdsvis direktiv 98/34/EF, der giver Kommissionen mulighed for at give mandat
til de europæiske standardiseringsorganisationer om udarbejdelse af standarder, en
række retsakter om teknisk harmonisering samt Rådets beslutning 87/95/EØF af 22.
december 1986 om standardisering inden for informationsteknologi og telekommuni-
kation.
I henhold til den nye finansforordning (Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605 af
25. juni 2002) kræver anvendelse af bevillinger på fællesskabets budget forudgående
vedtagelse af en basisretsakt, dvs. en retsakt, der giver et retligt grundlag for foranstalt-
ningen og for afholdelsen af den ledsagende udgift. De eksisterende retsakter vedrø-
rende europæisk standardisering opfylder ikke disse krav til fulde. Kommissionen fin-
der det derfor nødvendigt med det foreliggende forslag at vedtage en retsakt, der kan
give et klart og mere fuldstændigt grundlag for finansieringen af europæisk standardi-
sering og sikre dens kontinuitet.
Forslaget til afgørelse fastsætter, at det primært er de ovennævnte 3 europæiske stan-
dardiseringsorganisationer, der kan få finansieret egentlige standardiseringsaktiviteter,
mens andre organisationer vil kunne opnå støtte i forbindelse med præstandardisering,
prøvninger, analyser, evalueringer og valideringer, jf. artikel 2.
I artikel 3, er fastsat de forskellige former for standardiseringsaktiviteter, der kan opnå
finansiering. Det drejer sig om de europæiske standardiseringsorganisationers udarbej-
delse og revision af europæiske standarder. Andre aktiviteter, der kan finansieres, er
udarbejdelse af andre standardiseringsprodukter, fx præstandarder, tekniske specifika-
tioner, vejledninger m.v. Desuden kan der ydes støtte til aktiviteter i centralsekretaria-
terne i de europæiske standardiseringsorganisationer, kontrol af standardernes kvalitet,
oversættelse af standarder og fremme af det europæiske standardiseringssystem over
for 3. lande.
I artikel 4 fastsættes, at bevillinger til de aktiviteter, der finansieres i medfør af afgørel-
sen, hvert år skal godkendes af budgetmyndigheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
212150_0005.png
5
I artikel 5 er fastsat de nærmere regler for finansieringen, herunder at de europæiske
standardiseringsorganisationers aktiviteter som hovedregel finansieres som tilskud
uden indkaldelse af forslag, idet der er tale om organer, hvis aktiviteter er af almen
europæisk interesse. Videre anføres, at de fælles mål for samarbejdet og de administra-
tive og finansielle betingelser for tildelingen af tilskud fastsættes i rammeaftaler om
partnerskab mellem de europæiske standardiseringsorganisationer og Kommissionen.
I artikel 6 og 7 er fastsat de nærmere bestemmelser om Kommissionens forvaltning,
iværksættelse og opfølgning af finansieringen samt de nødvendige foranstaltninger til
beskyttelse af Fællesskabets finansielle interesser.
Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget forventes behandlet på
rådsmøde.
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet en udtalelse. Der foreligger endnu ikke
oplysninger om hvilket udvalg i Europa-Parlamentet, der skal behandle forslaget.
3. N ærhedsprincippet
Kommissionen omtaler ikke eksplicit nærhedsprincippet, men anfører, at med stan-
dardiseringsarbejde kan Fællesskabet undgå at lovgive i detaljer eller at lovgive over-
hovedet. Standardisering indgår derfor i de igangværende bestræbelser på at forbedre
lovgivningen i forbindelse med vækst- og beskæftigelsespolitikken.
Europæisk standardisering medvirker dels til den indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes lovgivning med henblik på det indre markeds gennemførelse, funktion og
konsolidering (teknisk harmonisering), dels til forbedringen af virksomhedernes kon-
kurrenceevne.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idet
europæisk standardisering er et afgørende element i gennemførelsen af det indre mar-
ked og styrkelse af den europæiske konkurrenceevne.
4. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget for Vækst og Konkurrenceevne
med svarfrist den 19. september 2005.
Dansk Standard har ingen kommentarer til selve forslaget i erkendelse af, at der skal
skabes det fornødne legale grundlag for den fremtidige finansiering i EU. Dansk Stan-
dard anfører i øvrigt, at der er meget papirarbejde forbundet med administrationen af
partnerskabsaftalen mellem Kommissionen og de 3 europæiske standardiseringsorga-
nisationer, ligesom den ringe medfinansieringsgrad fra EU har begrænset de nationale
standardiseringsorganisationers lyst til at påtage sig fælles europæiske sekretariater samt
oversættelsesopgaver.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
212150_0006.png
6
Dansk Metal, Handel, Transport og Serviceindustrien samt Danak har ikke bemærk-
ninger til forslaget. Forbrugerrådet anfører, at man af ressourcemæssige årsager ikke
har mulighed for at forholde sig til forslaget.
6. Andre landes holdninger
Der forventes at være generel tilslutning til forslaget. Flere delegationer (herunder
Danmark) har dog udtrykt behov for, at Kommissionens støtte- og kontrolprocedurer
gøres mere fleksible og ubureaukratiske.
7. Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter generelt forslag, der kan forbedre den europæiske standardisering, da
et velfungerende og effektivt standardiseringssystem er en afgørende forudsætning for
gennemførelsen af det indre marked og udviklingen af international handel generelt.
Danmark er enig i, at der er behov for at sikre et klart hjemmelsgrundlag for Fælles-
skabets tilskud til europæisk standardisering, hvilket sikres med det foreliggende for-
slag til afgørelse, der hviler på de nuværende principper for finansieringen af europæ-
isk standardisering.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt.