Udvalget for Videnskab og Teknologi 2005-06
KOM (2005) 0425 Bilag 2
Offentligt
223389_0001.png
Notat
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om eTilgængelighed – KOM(2005) 425
VTUT 0165 SUP
Resumé: Med meddelelsen udpeger Kommissionen tre indsatsområder, der
tilsammen skal forbedre handicappedes adgang til vidensamfundet.
De tre indsatsområder er offentlige indkøb, certificering og bedre udnyttelse af
den nuværende lovgivning. På disse områder vil Kommissionen videreføre eller
iværksætte initiativer for at fremme handicaptilgængeligheden.
Samtidig bliver en del af Kommissionens nuværende aktiviteter på
eTilgængelighedsområdet beskrevet.
Såfremt man ikke med den nuværende indsats og strategi opnår væsentlige
forbedringer, vil Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne overveje
muligheden for specifik lovgivning om eTilgængelighed.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter op om Kommissionens
meddelelse og lægger op til, at Kommissionen i samarbejde med
medlemsstaterne gennemfører de initiativer, der er foreslået iværksat i
meddelelsen, og opfordrer til, at medlemsstaterne og industrien fortsætter med at
fremme og implementere tilgængelighed i forbindelse med udvikling af nye
teknologier og tjenester.
Baggrund
I forbindelse med Lissabon-strategien og Kommissionens meddelelse om en
i2010 strategi
1
er det Kommissionens målsætning, at EU’s befolkning i så stort
omfang som muligt skal kunne deltage i udviklingen af vidensamfundet.
Formålet med meddelelsen er, at iværksætte initiativer på europæisk plan, der
kan fremme alles deltagelse i vidensamfundet, herunder personer med
funktionsnedsættelser.
Kommissionen ønsker med meddelelsen at fremme en ensartet tilgang til
eTilgængeligheds-initiativer i medlemsstaterne og industrien. Kommissionen vil
23. november 2005
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Sagsnr.
Dok-id
68422
398485
Internationalt og Telepolitisk
Center og IT- og Telestyrelsen
Lisbet Mark Ilve
Rasmus Schermer
Telefon
E-post
3392 9869
[email protected]
Kommissionens meddelelse i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst og
beskæftigelse – KOM(2005) 229
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223389_0002.png
arbejde for, at industrien tager et større ansvar for at udvikle produkter og
tjenester til gavn for handicappede.
Indhold
Meddelelsen
Meddelelsen blev offentliggjort den 13. september 2005.
Kommissionen anfører en række tekniske udfordringer og beskriver, hvordan den
teknologiske udvikling kan være en hindring for handicappede frem for at være
en fordel.
Kommissionen gennemgår de direktiver, resolutioner og diverse handlingsplaner,
hvor eTilgængelighed og handicappedes rettigheder til adgang til vidensamfundet
fastslås eller operationaliseres.
Kommissionen gennemgår tillige de aktiviteter, der er iværksat på europæisk
plan på områderne standardisering, design for alle, web-tilgængelighed,
kvalitetsmærke, benchmarking og forskning.
Kommissionen nævner tre hovedindsatsområder, der er nødvendige for at sikre
alles deltagelse i vidensamfundet. Det drejer sig om offentlige indkøb,
certificering og bedre udnyttelse af eksisterende lovgivning.
Offentlige indkøb i Europa udgør 16% af BNP. Dette er derfor et vigtigt middel,
hvis den offentlige sektor ønsker at påvirke industrien til at producere
tilgængeligt digitalt udstyr.
Kommissionen vil iværksætte et standardiseringsarbejde, hvor man vil
identificere og standardisere de funktionaliteter, som er nødvendige for, at et
digitalt system er tilgængeligt for alle.
Kommissionen foreslår, at der iværksættes en undersøgelse af, hvorvidt det er
muligt i højere grad at mærke eller certificere tilgængeligt digitalt udstyr.
I meddelelsen vurderer Kommissionen, hvorledes der kan opnås en bedre
udnyttelse af eksisterende lovgivning. Kommissionen ser på en række direktiver,
der sikrer handicappedes rettigheder i forbindelse med adgangen til
vidensamfundet, herunder på ikke-diskriminations-bestemmelser og på mere
specifikke regler, som f.eks. at alle skal have adgang til alarmopkald.
I meddelelsen lægger Kommissionen op til, at der iværksættes en undersøgelse
af, hvordan man måler fremdrift på eTilgængelighedsområdet. Undersøgelsen
foreslås iværksat i 2005 og forventes afsluttet i 2007.
I meddelelsen konkluderer Kommissionen, at de resultater, der opnås i de
kommende to år, skal bruges til at forme det initiativ, som er annonceret som
2
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223389_0003.png
2008 European Inititative on eInclusion
2
. De kommende to år skal således bruges
til at skabe opmærksomhed, fremme brugen af værktøjer til brug for
implementering af eTilgængelighed, samle empiri og fortsætte interessent-
konsultationer.
Udkast til rådskonklusioner
Konklusionerne støtter initiativerne og konklusionerne i Kommissionens
meddelelse om eTilgængelighed, herunder at adgangen til IKT kan have en
positiv indflydelse på beskæftigelse og livskvalitet for personer med
funktionsnedsættelse, og at skabelsen af et tilgængeligt vidensamfund er et af de
instrumenter, der kan være med til at nå de økonomiske og sociale målsætninger i
Lissabon-strategien.
Kommissionens intentioner om at evaluere effektiviteten af de iværksatte
initiativer og efter to år, om nødvendigt at foreslå yderligere tiltag på området
anerkendes.
Kommissionen opfordres til i samarbejde med medlemsstaterne at gennemføre de
initiativer, der er iværksat i forbindelse med meddelelsen, og medlemsstaterne og
industrien opfordres til at fortsætte med at fremme og implementere
tilgængelighed i forbindelse med udvikling af nye teknologier og tjenester.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens meddelelse er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Formålet med forslaget er at fremme en ensartet tilgang til
eTilgængeligheds-initiativer i medlemsstaterne, hvilket ikke kan ske ved
nationale foranstaltninger alene. eTilgængelighed har i sig selv en
grænseoverskridende karakter, da de fleste producenter er multinationale, og
deres produkter sælges i mange forskellige lande. Det vil være en stor
ekstraomkostning, hvis produkterne skal tilpasses 25 forskellige standarder.
Gældende dansk ret
Meddelelsen i sig selv påvirker ikke gældende dansk ret.
Høring
Grundnotatet blev sendt i høring i EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation for bemærkninger den 28. oktober 2005. Ved høringsfristens
udløb var der ikke modtaget nogle bemærkninger.
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
2
Jf. meddelelsens afsnit 7 (Konklusioner og opfølgning)
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223389_0004.png
Foreløbig dansk holdning
Danmark støtter Kommissionen i dens tiltag på eTilgængelighedsområdet på de
udpegede indsatsområder. Danmark er allerede langt fremme og samarbejder
med Kommissionen og andre medlemsstater om videreudvikling og
implementering af de værktøjer, som eksisterer i Danmark og på europæisk plan.
Det er dansk holdning, at meddelelsen udpeger netop de tre indsatsområder, der
kan være med til at forbedre handicaptilgængeligheden i vidensamfundet.
Udkastet til konklusioner støtter op om initiativerne i Kommissionens
meddelelse, som er i overensstemmelse med den danske it og telepolitik på
området. Initiativerne implementeres i et tæt samarbejde med Kommissionen og
de andre medlemsstater for at fremme eTilgængelighed på europæisk plan bedst
muligt.
Andre landes holdninger
En række medlemsstater tog meddelelsen til efterretning. Frankrig bemærkede, at
man gerne havde set Rådet anerkende behovet for yderligere udvikling på
eTilgængelighedsområdet, og fandt, at der også burde fokuseres på områderne
standardisering og offentlige udbud i forbindelse med eTilgængelighed – et
synspunkt som Frankrig også har fremført under drøftelserne af konklusionerne.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse eller vedtagelsen af formandskabets konklusioner
vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hverken Kommissionens meddelelse eller Rådets konklusioner vurderes at
medføre statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Såfremt indholdet i Kommissionens meddelelse giver anledning til nye initiativer
og efterfølgende koordinering af initiativer i medlemsstaterne, som fører til en
bedre handicaptilgængelighed, vil det have store positive samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Et tilgængeligt vidensamfund betyder, at alle borgere i Danmark får mulighed for
at bruge nye tjenester i for eksempel den digitale forvaltning. Det vil betyde, at
en række personer, der i dag står uden for arbejdsmarkedet på grund af tekniske
barrierer, vil få mulighed for aktivt arbejdsliv.
Samtidig er der undersøgelser, som refereret i meddelelsen, der dokumenterer, at
ca. 60% af befolkningen i den arbejdsdygtige alder vil have glæde af, at de
digitale systemer, der bruges i forvaltningen eller i virksomhederne, lever op til
tilgængelighedskravene.
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223389_0005.png
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget grundnotat og samlenotat vedr.
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi – tele-delen) fremsendt ved
Udenrigsministeriets brev af henholdsvis den 11. oktober 2005 og den 17.
november 2005.
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
5