Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0447 Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
28. oktober 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets
grundnotat om Kommissionens forslag til Rådets og Parlamentets direktiv
om luftkvalitet og renere luft for Europa, KOM(2005) 447.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214245_0002.png
2
MILJ Øst
yr elsen
2005
In du st r i & Tr a n spor t
D e p a rte m e n te t, EU K
361-0003
28. okt ober
UT/LOH
lkj
J .n r .
D
GRU N D N OTAT
t il
F OLKETIN GETS E U ROP AU D VALG
Ko m m is s io n e n s fo rs la g til Rå d e ts o g P a rla m e n te ts d ire k tiv
o m lu ftk v a lite t o g re n e re lu ft fo r Eu rop a .
KOM (2005) 447.
R esu m e.
M ed d et frem lagte forslag vil Kom m ission en sam le 4 ek sisteren d e d i-
rek tiver om lu ftk valitet og én R åd sbeslu tn in g i n ærværen d e d irek tiv-
forslag. Derved opn ås en foren k lin g af lovgivn in gen på om råd et sam -
tid ig m ed , at begrebern e i d e 5 ret sak ter brin ges i gen sid ig overen s-
stem m else. De fem retsak ter, d er bliver erstattet af forslaget ved rører
ram m ed irek tivet for lu ftk valitet, d irek tiver om lu ften s in d h old af
svovld ioxid , n itrogen d ioxid og n itrogen oxid er, partik ler, bly, k u lilte,
ben zen og ozon , sam t en beslu tn in g om u d vek slin g af lu ftk valitetsd ata.
Forslaget in d eh old er en k elte su bstan tielle æn d rin ger: 1) oph ævelse af
d e in d ik ative græn seværd ier for lu ften s in d h old af PM
10
i 2010, 2) in d -
førelse af n ye græn seværd ier for lu ften s in d h old af PM
2.5
, og 3) m u lig-
h ed for u d sk yd else af overh old else af græn seværd iern e m ed op til 5 år.
M ed h en syn til PM
2.5
in d eh old er d irek tivforslaget ligeled es visse be-
stem m elsern e om m ålestation er.
1. S ta tu s
F or sla get er vedt a get a f Kom m ission en den 21. sept em ber 2005, m en
er en dn u ikke for m elt over sen dt t il Rå det . Da n sk ver sion for eligger
en dn u ikke.
F or sla get h a r hjem m el i TE F a r t ikel 175, og ska l der for vedt a ges a f
Rå det m ed kva lificer et fler t a l eft er pr ocedu r en om fæ lles beslu t n in gs-
t a gen i TE F a r t ikel 251.
Næ r h edsn ot a t om for sla get er over sen dt t il F olket in get s E u r opa u d-
va lg den 25. okt ober 2005.
F or sla get for ven t es sa t på da gsor den en ved Rå dsm ødet (m iljø) d en 2.
decem ber 2005 t il polit isk deba t .
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214245_0003.png
3
2. F o rm å l o g in d h o ld
F or m å let m ed for sla get er a t st r øm lin e gæ lden de E U -lovgivn in g om
lu ft kva lit et ved a t sa m m en skr ive 4 dir ekt iver og én Rå dsbeslu t n ing
t il ét dir ekt iv, h vor ved begr eber og defin it ion er brin ges i over e n s-
st em m else. H er u dover in debæ r er d ir ekt ivfor sla get , en oph æ velse a f
den in dika t ive gr æ n sevæ r di for P M
10
i 2010 og in t r odu kt ion en a f
gr æ n sevæ r dier for P M
2.5
.
De fir e dir ekt iver og den en e Rå dsbeslu t n ing er
- Rå det s dir ekt iv 96/62/E F a f 27. sept em ber 1996 om vu r der in g og
st yr in g a f lu ft kva lit et (r a m m edir ekt ivet ),
- Rå det s dir ekt iv 1999/30/E F a f 22. a pr il 1999 om lu ft kva lit et s-
gr æ n sevæ r dier for svovldioxid(SO
2
), n it r ogen dioxid(NO
2
) og n it ro-
gen oxider (NO
x
), pa r t ikler (P M) og bly (før st e da t t er dir ekt iv),
- P a r la m en t et s og Rå det s dir ekt iv 2000/69/E F a f 16. n ovem ber 2000
om gr æ n sevæ r dier for ben zen og ku lilt e(CO) i lu ft en (a n det da t -
t er dir ekt iv),
- P a r la m en t et s og Rå det s dir ekt iv 2002/3/E F a f 12. febr u a r 2002 om
lu ft en s in dh old a f ozon (O
3
) (t r edje da t t er dir ekt iv)
-
Rådets beslutning 1997/101/EF af 27. januar 1997 om oprettelse af en gensidig
udveksling af information og data fra net og individuelle stationer, der måler
luftforureningen i medlemsstaterne.
I nedenstående beskrivelse af direktivforslaget vil der alene blive fokuseret på de
ændringer forslaget indeholder i forhold til de nævnte retsakter.
1. Ophævelse af de indikative grænseværdier for PM
10
og indførsel af grænsevær-
dier for PM
2.5
:
-
Døgngrænseværdien for
P M
10
på 50 µg/m
3
der gælder fra 1. januar 2005 og
som ikke må overskrides mere end 35 gange pr. år samt årsgrænseværdien for
P M
10
på 40 µg/m
3
opretholdes, mens den indikative døgngrænseværdier for
P M
10
på hhv på 50 µg/m
3
som ikke må overskrides mere end 7 gange pr. år
samt årsgrænseværdien på 20 µg/m
3
for 2010, der er indeholdt i det første dat-
terdirektiv, ophæves og erstattes af en grænseværdi for
P M
2.5
.
For at sikre en bedre beskyttelse af befolkningen mod eksponering af de fine
partikler indføres der en ny grænseværdi for luftens indhold af
P M
2.5
25µg/m
3
, der skal være opfyldt i hele landet. Ved direktivets ikrafttrædelse er
der knyttet en tolerancemargin til grænseværdien på 20% svarende til en græn-
seværdi på 30 µg/m
3
. Denne tolerancemargen aftager hvert år således, at den er
0% (svarende til grænseværdien på 25µg/m
3
) pr. 1. januar 2010.
For at sikre en yderlige beskyttelse mod de fine partikler indføres der en mål-
sætning om at reducere koncentrationen af
P M
2.5
i bybaggrundsområderne med
20% i 2020 i forhold til gennemsnitskoncentrationerne for perioden 2008 –
2010.
-
-
2. Udskydelse af opfyldelse af tidsfrister og undtagelse fra anvendelse af grænse-
værdier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214245_0004.png
4
a. Hvis grænseværdierne for NO
2
, benzen og
P M
2.5
ikke opfyldes i 2010 i et givet
område kan medlemslandene udskyde tidsfristen for deres opfyldelse med op til 5
år. En forudsætning er, at medlemslandene opstiller planer, der skal sikre opfyldelse
af grænseværdierne. Disse planer skal notificeres overfor EU-kommissionen.
b. For en række luftforureningskomponenter, SO
2
, CO, bly og
P M
10
, skal grænse-
værdierne være overholdt fra og med 2005 i overenstemmelse med de tidligere di-
rektiver herom. Direktivforslaget åbner dog op for muligheden for at undtage med-
lemslandene fra forpligtelser indtil 31. december 2010, såfremt overskridelsen skyl-
des særlige forhold som f.eks. forhold omkring målestationen, klima eller bidrag fra
langtransport. Medlemslandene skal også i dette tilfælde udarbejde planer som an-
ført under 2.a.
Såfremt et medlemsland benytter de skitserede muligheder for udskydelse, skal lan-
det dog påse, at grænseværdien plus den maksimale tolerance margin ikke overskri-
des.
Blandt de øvrige mindre justeringer i forhold til gældende retsakter kan nævnes, at
direktivet præciserer, hvad medlemslandene skal gøre, såfremt grænseoverskridende
luftforurening er et væsentligt bidrag til overskridelse af grænseværdier.
Endelig indeholder forslaget krav til måling af 31 navngivne flygtige organiske for-
bindelser (VOC’er) samt, hvor der skal måles, med henblik på at vurdere potentialet
for ozondannelse som har sundhedsskadelige effekter. Tidligere har måling af disse
VOC’er i en vis udstrækning været frivillige.
Kommissionen vil i løbet af 5 år vurdere direktivet igen med henblik på fastsættelse
af konkrete reduktionsforpligtelser af
P M
2.5
under hensynstagen til de enkelte med-
lemslandes reduktionspotentiale.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen påpeger, at den eksisterende EU-lovgivning har fastsat mini-
mumsstandarder for luftkvalitet, der gælder for hele Fællesskabet, og dette
princip fastholdes i direktivforslaget. Dertil kommer, at partikelforurening
har en grænseoverskridende karakter. Emissioner fra en medlemsstat bidra-
ger således til den forurening, der kan måles i andre medlemsstater. Dette
understreger, at individuelle medlemsstater ikke kan løse problemerne alene,
og handling på fællesskabsniveau er derfor påkrævet. I forhold til forurening
fra
P M
2.5
fastsætter direktivforslaget målsætninger på fællesskabsniveau,
mens midlerne til opnåelse af de fælles målsætninger kan fastsættes af de en-
kelte medlemsstater.
Regeringen finder på denne baggrund, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
De lovgivningsmæssige konsekvenser vil være ophævelsen af bekendtgørelse
nr. 716 af 14. juli 2003 om mål- og grænseværdier for luftens indhold af visse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214245_0005.png
5
forurenende stoffer, som vil blive erstattet af en ny bekendtgørelse, som er
udbygget med de nye bestemmelser i direktivforslaget.
De økonomiske konsekvenser for Danmark vil indledningsvis knytte sig til
merudgiften ved udvidelsen af eksisterende måleprogrammer til også at om-
fatte
P M
2.5
og VOC’er.
Såfremt direktivforslaget vedtages uden ændringer, kan det indebære øgede
udgifter til luftmålinger på mindst 3,6 mio. kr. i etablering og hertil 1,9 mio.
kr. årligt i drift.
Hertil kommer udgifter som følge af nødvendige konkrete tiltag med henblik
på at overholde grænseværdierne. De økonomiske omkostninger herved er
endnu ikke vurderet.
Kommissionen angiver, at reduktionen på 20% mellem 2010 og 2020 af
P M
2.5
i
luften i bybaggrundsområderne vil betyde en besparelse på mellem 37 mia. EURO
og 119 mia. EURO om året fra 2020. Disse besparelse skal ses i sammenhæng med
en forventet omkostning på mellem 5 mia. og 8 mia. EURO pr. år i EU-25. Der er
endnu ikke foretaget en vurdering af disse tal overført til danske forhold.
Der er i det ovenstående tale om foreløbige vurderinger af de økonomiske konse-
kvenser, og Folketinget vil i et revideret grundnotat blive oplyst om Regeringens
mere konsoliderede vurderinger af forslagets konsekvenser for Danmark.
Med indførelse af en grænseværdi for og en målsætning om fremtidige reduk-
tioner af luftens indhold af
P M
2.5
vurderes forslaget at have en positiv på-
virkning af beskyttelsesniveauet.
5. Høring
Forslaget er blevet udsendt i almindelig høring til 35 interessenter med hø-
ringsfrist den 11. november. Sagen har endnu ikke været forelagt miljøspeci-
aludvalget. Folketinget vil i et revideret grundnotat blive orienteret om resul-
tatet af den almindelige høring samt af specialudvalgshøringen.
6. Europa Parlamentets udtalelser
7. Forhandlingssituationen
Der foreligger ikke udtalelse fra Europa Parlamentet.
Forslaget er alene blevet præsenteret for Rådets arbejdsgruppe for miljø, og
har ikke endnu været genstand for egentlige forhandlinger.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan generelt støtte forslaget, herunder strømliningen af lovgiv-
ningen på området, som vil medføre en forenkling og en opstramning af de
eksisterende definitioner og begreber af gældende lovgivning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Regeringen vil, efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine
mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et revideret grundnotat til Fol-
ketinget.