Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0457 Bilag 1
Offentligt
226983_0001.png
NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
22. november 2005
Jour.nr. 641-33-00015
/JR-SIK
Forslag til Europa-parlamentets og Rådets direktiv om markedsfø-
ring af pyrotekniske artikler, KOM(2005) 457 endelig
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 11. oktober 2005 fremlagt et forslag til Europa-
parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af pyrotekniske artik-
ler KOM(2005) 457 endelig. Retsgrundlaget for forslaget er traktatens arti-
kel 95.
I henhold til Rådets direktiv 93/15/EØF om harmonisering af bestemmel-
serne om markedsføring af og kontrol med eksplosivstoffer til civil brug er
pyrotekniske artikler udtrykkeligt uden for direktivets anvendelsesområde.
Ved pyrotekniske artikler forstås fyrværkeri og artikler i eksempelvis udlø-
sermekanismer til airbags og selvoppusteligt redningsudstyr.
Forslaget tilsigter at skabe en omfattende, sammenhængende retlig ramme
på fællesskabsplan, og det indfører minimums sikkerhedskrav med henblik
på at:
sikre fri bevægelighed for pyrotekniske varer inden for EU
forbedre den generelle beskyttelse af forbrugere og professionelle
brugere
bidrage til en reducering af antallet af ulykker
harmonisere de gældende sikkerhedskrav i medlemsstaterne.
Tilsigtede virkninger af EU-lovgivning
Det tilstræbes med EU-lovgivningen om markedsføring og anvendelse af
pyrotekniske artikler at fremme udviklingen af de væsentlige sikkerheds-
krav, der er nødvendige for, at de harmoniserede EU-standarder for pyro-
tekniske artikler kan være effektive. Formålet med direktivudkastet er
desuden udviklingen af en harmoniseret EU-tilgang til tilvejebringelse af
oplysninger om sikker håndtering og anvendelse af pyrotekniske artikler.
Harmoniseringen vil udvide anvendelsen af CE-mærkningen til pyrotek-
niske artikler, hvilket betyder, at kun CE-mærkede pyrotekniske artikler
kan markedsføres i EU.
En harmoniseret EU-tilgang for tilvejebringelse af oplysninger om sikker
håndtering og anvendelse af pyrotekniske artikler vil medvirke til en re-
ducering i antallet af ulykker som følge af forkert anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
226983_0002.png
2/2
Harmoniseringen af kategorisering, brugen af standarder og godkendel-
sessystemet for pyrotekniske artikler bør føre til betragtelige forbedringer
med hensyn til produktsikkerhed i kombination med et indre marked for
fabrikanter og importører.
Samtidig tager forslaget hensyn til forskellene i de nationale lovgivninger
med hensyn til markedsføring og anvendelse af fyrværkeri, idet det giver
medlemsstaterne mulighed for at fastholde egne bestemmelser med hen-
syn til mindstealder, markedsføring og anvendelse af visse kategorier af
fyrværkeri.
Sammenhæng med anden EU-lovgivning
Andre pyrotekniske artikler, som allerede er omfattet af EU-
lovgivningen, f.eks. udstyr på skibe er udelukket fra direktivets anvendel-
sesområde. Direktivet omfatter heller ikke eksplosivstoffer, der er omfat-
tet af Rådets direktiv 93/15/EØF.
Der foreligger endnu ikke oplysninger om, hvornår forslaget forventes be-
handlet på rådsmøde. Det forventes at ske under det østrigske formandsskab
i første halvår af 2006.
2.
Nærhedsprincippet
Lovgivning om markedsføring og anvendelse af pyrotekniske artikler er i
øjeblikket et nationalt anliggende i EU, og de deraf følgende forskelle i lov-
givningen skaber hindringer for handelen inden for EU.
Det er derfor Kommissionens hensigt at skabe et reelt indre marked for be-
stemte kategorier af pyrotekniske artikler og indføre væsentlige sikkerheds-
krav. Dette er kun muligt gennem et direktiv eller en forordning.
Der tages hensyn til nærhedsprincippet, idet det foreslåede direktiv ikke fra-
tager medlemsstaterne muligheden for at begrænse markedsføring af be-
stemte kategorier af fyrværkeri eller muligheden for at opretholde en højere
mindstealder i forbindelse med salg af fyrværkeri til forbrugere. Begge dele
sker af hensyn til den offentlige sikkerhed.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet, idet det er muligt for medlemsstaterne at tage højde for den brug af py-
rotekniske artikler, som er gængs i landet. For Danmarks vedkommende be-
tyder det, at erfaringerne fra katastrofen i Seest fortsat kan implementeres.