Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0457 Bilag 3
Offentligt
294920_0001.png
HØRINGSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
7. juli 2006
J.nr. 123-33-00002
JR/SRJ/JEV
Direktivforslag om markedsføring af pyrotekniske artikler,
KOM(2005) 457 endelig
Baggrund
Kommissionen har den 11. oktober 2005 fremlagt et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om markedsføring af pyrotekniske artikler,
KOM(2005) 457 endelig. Grundnotatet blev sendt til Folketingets Euro-
paudvalg den 7. marts 2006 og hermed fremsendes høringsnotatet.
Høring
Forslaget blev sendt i bred høring i EU-specialudvalget for vækst og kon-
kurrenceevne med svarfrist den 15. marts 2006.
Følgende parter har haft bemærkninger til direktivforslaget:
De Samvirkende Købmænd (DSK), Forbrugerrådet, KL- Teknik & Miljø
og Dansk Industri (DI).
Følgende parter har ingen bemærkninger til direktivforslaget:
Landbrugsraadet, Andels- og Erhvervsvilkår, FTF, Politimesterforenin-
gen og Dansk Supermarked Indkøb I/S,
Kategorier
KL vurderer det hensigtsmæssigt, at der indføres en mere enkel ”lineær”
inddeling, som er forståelig for såvel professionelle som almindelige bru-
gere. Desuden finder KL, at vilkår bør reguleres efter ensartede grundlag
i alle led. Derudover vurderer KL det hensigtsmæssigt, hvis kvalitetssik-
ringskrav også angives til transport og opbevaring, således at det sikres,
at påvirkninger (fugt-varme-stød mv.) ikke gør artiklerne ustabile.
DI mener, at manglen på nærmere beskrivelse af kategorierne i oplægget
kan medføre forskellige fortolkninger i de forskellige lande og af de for-
skellige bemyndigede organer og myndigheder. Derudover er det vigtigt,
at transport og forbrugerklassifikationer har en utvetydig sammenhæng af
hensyn til håndteringen af produktet.
Forbrugerrådet anfører, at det vil være logisk med en beskrivelse af de
forskellige kategorier og gerne, at der er fastlagt et lydtryksniveau i direk-
SIKKERHEDSSTYRELSEN
Nørregade 63
6700 Esbjerg
Tlf
Fax
33 73 20 00
33 73 20 99
[email protected]
www.sikkerhedsstyrelsen.dk
CVR-nr. 27 40 31 23
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294920_0002.png
tivet, da erfaringen fra andre områder viser, at det kan være svært at an-
vende standardiseringen til netop den slags krav.
Fabrikantens forpligtelser
DI mener, at det udgør en unødvendig handelshindring, at fabrikanten
skal være repræsenteret af en udpeget bemyndiget repræsentant og det er
da heller ikke den model, der er foreslået i forbindelse med revisionen af
den nye metode.
Aldersgrænser
DSK støtter, at den danske 15-års grænse foreslås ændret til en 16-års al-
dersgrænse for køb af megen fyrværkeri.
Mærkning
Forbrugerrådets vurdering er, at direktivets bestemmelser om mærkning
af fyrværkeri vil gøre det lettere for forbrugere og myndigheder at vurde-
re fyrværkeriets lovlighed, styrke, risiko samt anvendelsesområde.
KL- Teknik og miljø anbefaler, at klassificeringen af de enkelte artikler
bør ske efter godkendelsestest udført af uafhængig og akkrediteret labora-
torium og mærkes på nationalsproget med angivelse af NEM på hver ar-
tikel.
Forbrugerrådet gør opmærksom på, at der også bør stilles krav til læsbar-
heden, eksempelvis er nogle produkter så små, at oplysningerne er totalt
ulæselige.
Gennemførelsesforanstaltninger
Forbrugerrådet vurderer, at direktivets bestemmelser om mærkning af
fyrværkeriet gør det lettere for forbrugerne og myndighederne at vurdere
lovligheden af det fyrværkeri, der tilbydes samt at vurdere styrken, risi-
koen og anvendelsesområdet.
DI står uforstående overfor, at det skulle være nødvendigt at ændre bilag
2 og 3 "med henblik på tilpasning til den tekniske udvikling". Da disse
bilag er affattet i generelle vendinger, der ikke har med den tekniske ud-
vikling at gøre. Virksomhederne har brug for et stabilt retsgrundlag, hvor-
for anvendelse af gennemførelsesforanstaltninger til at ændre lovgivning
og procedurer bør begrænses til absolut nødvendige områder.
Oprettelse af EF-register
DI har forståelse for, at myndighederne i forbindelse med en markeds-
kontrol eller konkret ulykke, hurtigt skal kunne spore de ansvarlige for
markedsføringen. Da der imidlertid også er krav om mærkning på pro-
duktet med bl.a. fabrikantens navn og det bemyndigede organs registre-
ringsnummer, må man med rette spørge, om oprettelse af et sådant regi-
ster og de ekstra administrative procedurer, det medfører, er proportionalt
med målet?
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
294920_0003.png
Ydermere er det Forbrugerrådets opfattelse, at en mærkning i tråd med
den danske mærkningsordning af fyrværkeri er en god sikkerhed i forbin-
delse med identifikation af fyrværkeri samt en hjælp i markedskontrollen,
og dermed medfører det større sikkerhed for forbrugerne, og det bør præ-
ciseres, at det skal være et krav.
Bilag I
Antændelsesanordninger
DI foreslår, at teksten bør udformes på en sådan måde, at den ikke ude-
lukker teknikker, der er godkendte i dag, endda i en lav risikokategori,
hvilket den eksisterende tekst gør.
Bilaget bør tilføjes krav om transportklassificering. Det anbefales at
punkt 3 skærpet således, at der både stilles krav om funktionsafprøvning
og klassifikationstest. Tekst i pkt. (h) anbefales skærpet.
Bilag II
Mærkning
DI påpeger, at under modulbeskrivelserne i bilag II fremgår, at registre-
ringsnummeret på det bemyndigede organ, der godkender produktet
og/eller kvalitetssystemet, skal fremgå sammen med CE-mærkningen.
Dette bør formuleres klart enten i artikel 11, 12 og/eller i bilag IV.
Moduler for overensstemmelsesvurdering
De forskellige moduler i bilag II bør gennemgås kritisk. Modulerne bør
derfor tilpasses de konkrete tilfælde, hvor de måtte være hensigtsmæssige
(f.eks. hvor der er tale om specielle, lejlighedstilpassede pyrotekniske
produkter).
Bilag III.
Forbrugerrådet forslåer, at det bemyndigede organ skal opfylde en række
krav, for at dokumentere, at de har den fornødne erfaring med at teste
produkterne.
Øvrige bemærkninger
Ansvarsfordeling
KL- Teknik og miljø bemærker, at der ikke må være usikkerhed omkring
ansvarsfordelingen. Ansvar for sikkerhed ved fabrikation, håndtering og
brug af pyrotekniske artikler kan sikres ved grundig instruktions- og an-
visningskrav.
Ulykker
KL anbefaler, at der indføres et fælles registreringssystem således ulyk-
ker hurtig kan bidrage til forebyggelse af lignende uheld i hele EU.
3