Udvalget for Videnskab og Teknologi 2005-06
KOM (2005) 0461 Bilag 2
Offentligt
223392_0001.png
Notat
Supplerende grundnotat til Folketingets Europaudvalg
VTUT 0167 SUP
Meddelelse fra Kommissionen om frekvenspolitiske prioriteter i EU inden
overgangen til digital transmission set i sammenhæng med ITU's
1
kommende
regionale radiokommunikationskonference i 2006 (RRC-06) – KOM (2005)
461
Resumé:
Kommissionen offentliggjorde den 30. september 2005 meddelelse om
”frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i
2006 (RRC-06)”. Heri opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at støtte
igangsætningen af en debat om anvendelsen af frekvensdividenden (de
frekvenser, som bliver tilgængelige i forbindelse med overgangen fra analogt til
digitalt). Endvidere opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at vedtage en
fælles holdning ved RRC-06 forhandlingerne for at sikre, at slutdatoen for
overgangsperioden, navnlig for den generelle beskyttelse af analoge kanaler,
sker på det tidligste foreslåede tidspunkt, så tæt på 2012 som muligt.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter op om Kommissionens
meddelelse om fremskyndelse for overgangen fra analog til digital tv
2
og lægger
op til, at der skabes enighed om, at 2012 bliver sidste frist for lukning. Der
opfordres til at der skabes fleksibilitet i frekvensplanerne ved bl.a. at sikre
retfærdig adgang for alle potentielle brugere og ved på ITU's kommende
regionale radiokommunikationskonference i 2006 - RRC-2006 og den
efterfølgende Verdens radiokommunikationskonference, WRC 2007
3
at støtte
muligheden for fleksibel anvendelse af frigivne frekvenser.
Baggrund
I september 2003 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om overgangen
fra analog til digital radio-/tv-spredning (KOM (2003) 541), som beskrev
fordelene ved at skifte til digital tv, og som igangsatte debatten om EU-politikken
for den fremtidige anvendelse af det frekvensspektrum, som potentielt frigives
ved lukningen af det analoge tv-sendenet.
23. november 2005
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.vtu.dk
1680 5408
Sagsnr.
Dok-id
57071
389287
Internationalt og Telepolitisk
Center
Mette Lauridsen
Telefon
Telefax
E-post
33927994
72265577
[email protected]
1
ITU - International Telecommunication Union. ITU er en organisation under FN, hvor
regeringer og private organisation koordinerer telekommunikationsnet- og tjenester.
2
KOM(2005) 204
3
WRC – World Radio Conference, som er en konference under ITU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223392_0002.png
Kommissionen offentliggjorde den 26. maj 2005 en meddelelse om
fremskyndelse af overgangen fra analog til digital tv. Heri forventer
Kommissionen, at skiftet fra analog til digital tv vil være langt fremme i 2010, på
hvilket tidspunkt hovedparten af transmissionerne forventes at være digitale.
Kommissionen foreslår for første gang en fælles europæisk frist for lukning for
det analoge sendenet nemlig senest 2012.
Indhold
Meddelelsen
Kommissionen offentliggjorde den 30. september 2005 meddelelsen
”frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i
2006 (RRC-06)”.
Ministeriet for Videnskab,
Hensigten med meddelelsen er at præsentere EU prioriteterne for tilgængeligt
frekvensspektrum i forbindelse med overgangen til digital jordbaseret tv og den
kommende ITU Regional Radio Conference (RRC-06). Meddelelsen skal bidrage
til i2010 målene sammenholdt med Lissabon agendaen, som fremhæver
vigtigheden af tilgængeligt frekvensspektrum for at styrke innovation inden for
IKT samt øget fleksibilitet i styringen af frekvensressourcen for at opnå en mere
effektiv anvendelse. I meddelelsen giver Kommissionen udtryk for, at det
europæiske perspektiv skal tages med i betragtning ved RRC-06 konferencen.
Medlemsstaterne, som har forhandlingskompetencen ved RRC-06
(Kommissionen er alene observatør), bør ifølge meddelelsen styrke deres
forhandlingsposition ved at vedtage fælles forhandlingspositioner og fælles
forhandlingsstrategier, når dette er muligt. Den fælles position bør ifølge
meddelelsen tage udgangspunkt i en fælles aftale om, hvordan de politiske
hovedprioriteter bør tages i betragtning.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at støtte igangsætningen af en debat
om anvendelsen af frekvensdividenden (de frekvenser som bliver tilgængelige i
forbindelse med overgangen fra analog til digital tv). Desuden meddeler
Kommissionen sine intentioner om at stå i spidsen for at sikre en passende
koordinering af tilgangen til frekvensdividenden, særligt for at kunne
efterkomme fremtidig efterspørgsel for paneuropæiske tjenester og
anvendelsesmuligheder. Kommissionen understreger, at planlægningen af RRC-
forhandlingerne skal give tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne håndtere både et
stort udbud af fremtidige radio og tv-tjenester samt mulig alternativ anvendelse af
de samme frekvenser til andre teknologier og tjenester. Endelig opfordrer
Kommissionen medlemsstaterne til at vedtage en fælles holdning ved RRC
forhandlingerne for at sikre, at slutdatoen for overgangsperioden, navnlig for den
generelle beskyttelse af analoge kanaler, sker på det tidligste foreslåede tidspunkt
som muligt og senest 2012.
Udkast til rådskonklusioner
Det britiske EU-formandskabs udkast til rådskonklusioner om overgangen til
digital tv er i overensstemmelse med Kommissionens meddelelse om at
Teknologi og Udvikling
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223392_0003.png
fremskynde overgangen fra analog til digital tv – KOM(2005) 204 og
Kommissionens meddelelse om frekvenspolitiske prioriteter i EU inden
overgangen til digital transmission set i sammenhæng med ITU's kommende
regionale radiokommunikationskonference i 2006 (RRC-06) – KOM 2005 (461).
Ligesom i Kommissionens meddelelser peges der på, at overgangen fra analog til
digital tv er en kompleks proces, hvor geografisk dækning, informering af
offentligheden og tilgængelighed af relevant udstyr bør tages i betragtning. I
forhold til frist for lukning bør de fleste medlemsstater have skiftet fra analog til
digital tv ved udgangen af 2012 og nogle lande allerede før 2008. Der peges
tillige på, at medlemsstaterne senest i 2006 bør offentliggøre deres forslag for
overgangen fra analog til digital tv (Kommissionen havde foreslået 2005 i
meddelelsen). Der skal desuden sikres tilstrækkelig koordinering med
interessenterne.
I konklusionerne udtrykkes anerkendelse af, at overgangen fra analog til digital
tv vil støtte den revitaliserede Lissabon-målsætning og stimulere innovation og
vækst samt bidrage til bedre kvalitet i og større udbud af tjenester til forbrugerne.
Medlemsstaterne bør sikre en strategi for information af forbrugerne om
overgangen fra analog til digital udsendelse. Desuden vil de frekvenser, som
bliver tilgængelige i forbindelse med overgangen fra analog til digital udsendelse,
skulle genanvendes på en måde, der giver størst mulig værdi til samfundet og
økonomien. Medlemsstaterne bør tillige tillade fleksibilitet i frekvensplanerne
ved bl.a. at sikre retfærdig adgang for alle potentielle brugere og igennem RRC-
2006 og WRC-2007 at støtte muligheden for fleksibel anvendelse af frigivne
frekvenser og vedtagelse af en slutdato for beskyttelse af analog jordbaseret tv så
tæt på 2012 som muligt. Endelig anerkendes det, at politikken for overgangen fra
analog til digital tv er et medlemsstats anliggende, men at der kan være mulighed
for koordinering på EU-plan indenfor rammerne af fællesskabskompetencen.
Der peges på, at Kommissionen kan støtte medlemsstaterne i at fremme digital tv
og fortsætte med at støtte udviklingen af nye innovative sendenet og trådløse
teknologier via EUs forsknings- og udviklingsprogrammer.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning kendes ikke.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at de politiske perspektiver, der er beskrevet i
Kommissionens meddelelse, er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Selv
om anvendelsen af radiofrekvensressourcer er et nationalt anliggende, er det
regeringens vurdering, at der i visse situationer kan være anledning til
fælleseuropæiske drøftelser i forbindelse med styringen af frekvensressourcerne i
internationale frekvensforhandlinger.
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223392_0004.png
Gældende dansk ret
Meddelelsen i sig selv påvirker ikke dansk ret.
Høring
Grundnotatet blev sendt i høring i EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation for bemærkninger den 27. oktober 2005. Ved høringsfristens
udløb havde Videnskabsministeriet modtaget høringssvar fra Danske Dagblades
Forening som ingen bemærkninger havde.
Andre landes holdninger
Følgende oplysninger foreligger om lukning af analog jordbaseret tv-sendenet i
medlemsstaterne:
Ministeriet for Videnskab,
Italien:
Finland:
Sverige:
Tyskland:
Polen
Storbritannien:
Østrig:
Spanien:
Belgien:
Ungarn:
Litauen:
Slovakiet:
Slovenien:
Grækenland:
2006
31. august 2007 besluttet som lukkedato for hele landet
Februar 2008 besluttet som sidste frist for lukning for hele landet
Teknologi og Udvikling
Planlægger en lukning i 2010
Forventes at ske imellem 2015 og 2018
Beslutning om lukning i 2012
Forudser 2010
31. december 2011 (foreløbig dato)
Forudser en lukning i Flandern 2012
31. december 2012
Begyndelsen af 2012
2012
2012
2012
Foreløbig dansk holdning
I Danmark blev der den 22. juni 2005 truffet politisk beslutning om at lukke for
det analoge jordbaserede tv sendenet med udgangen af oktober 2009.
Det skal understreges, at internationale frekvensforhandlinger, herunder
forhandlingerne ved RRC-06, er et nationalt anliggende, men det kan være
hensigtsmæssigt at have fælles drøftelser om en slutdato for beskyttelse af de
analoge tv signaler og sikringen af fleksibilitet for anvendelsesmulighederne af
frekvensbåndene. Dette kan være med til at sikre, at fordelene ved overgangen
fra analog til digital tv udnyttes fuldt ud.
Overordnet er det vigtigt for Danmark, at meddelelsen ikke ændrer den nationale
kompetence til at varetage frekvensforhandlinger og til at bestemme, hvordan
frekvenserne skal anvendes. Men helt generelt er Danmark enig i, at der ved de
internationale forhandlinger skal sikres så megen fleksibilitet som muligt for
frekvenserne anvendelsesmuligheder.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
223392_0005.png
Danmark har indgivet en erklæring til teksten til rådskonklusioner f.s.v.a.
forståelsen af ordet ”koordination” på fællesskabsplan, som på baggrund af
Kommissionens oplysninger må forstås som udveksling af erfaringer og god
praksis.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen vil i sig selv ikke have nogen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ministeriet for Videnskab,
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat og samlenotat vedr.
rådsmødet (transport, telekommunikation og energi – tele-delen) den 1. december
2005 med brev fra Udenrigsministeriet dateret hhv. den 28. oktober og den 17.
november 2005.
Teknologi og Udvikling
5