Kulturudvalget 2005-06
KOM (2005) 0467 Bilag 1
Offentligt
260296_0001.png
GRUNDNOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om det europæiske år
for interkulturel dialog (2008)
KOM(2005) 467 endelig
1. Resumé
Som led i rækken af ” europæiske år” foreslår Kommissionen 2008 som europæisk år for
interkulturel dialog. Det generelle mål er at fremme dialogen som et middel for borgerne
til at tilegne sig viden, kvalifikationer og færdigheder, som sætter dem i stand til at klare
sig i et mere åbent, men også mere komplekst miljø, til at deltage aktivt i samfundslivet
og til at være åben over for verden. De specifikke mål er bl.a. at øge synligheden af EU-
programmer og –foranstaltninger, der bidrager til interkulturel dialog, og at fokusere
dialogen på forskelle frem for ligheder for at bruge dialogen som et relevant redskab for
at forstå og begå sig i et stigende multikulturelt samfund, nationalt, i EU og i Verden.
Foranstaltninger i året er specielt oplysnings- og pr-kampagner, navnlig i samarbejde
med medierne, på EU-plan og på nationalt plan samt arrangementer og initiativer af
europæisk tilsnit og på nationalt plan.
Hvert medlemsland udpeger et nationalt koordineringsorgan.
Den foreslåede samlede bevillingsramme for 2007 og 2008 er 10 mio. EUR.
2. Baggrund
Forslaget er led i rækken af europæiske ”temaår” som f.eks. det europæiske år for lige
muligheder (2007), året for uddannelse gennem sport (2004) og året for sprog (2002).
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 151 (kultur). Vedtagelse i Rådet sker med
enstemmighed og i fælles beslutningstagning med Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, fordi forslaget ikke
henhører under et område, hvor Fællesskabet har enekompetence. På samme måde som
ved tidligere europæiske år kan målene med forslaget imidlertid ikke opfyldes på til-
fredsstillende måde af medlemsstaterne alene. Supplerende foranstaltninger på fælles-
skabsplan er nødvendige for at brede dialogen ud og inddrage et bredt spektrum af
borgere i hele Europa og bevidstgøre dem om et emne, som er en af EU’s politiske prio-
riteter.
21. marts 2006
J.Nr.2004-11936-18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Forslaget vedrører et europæisk temaår om fremme af dialog mellem kulturer i og på
tværs af lande i Europa. Da året også har en tværnational karakter, finder regeringen,
at bevidstgørelse om og fremme af den interkulturelle dialog bedst gennemføres ved
inddragelse af koordinerende og supplerende fællesskabsforanstaltninger. På samme
måde som ved tidligere europæiske temaår finder regeringen, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionen anfører i sit forslag, at Det Europæiske Råd og Europa-Parlamentet på
flere møder har fremhævet vigtigheden af interkulturel dialog med henblik på at for-
bedre og sikre gensidig forståelse og respekt hos borgerne for fundamentale rettigheder
og kulturel mangfoldighed. Årets formål er at sætte fokus på denne dialog.
De
generelle mål
med det europæiske år for interkulturel dialog er blandt andet at
bidrage til at
fremme dialogen som et middel for borgerne i EU til at tilegne sig den vi-
den, de kvalifikationer og færdigheder, som sætter dem i stand til at klare
sig i et mere åbent, men også mere komplekst miljø
bevidstgøre borgerne om betydningen af at deltage aktivt i samfundslivet og
være åben over for verden, respektere menneskets værdighed, frihed og lig-
hed samt demokrati og menneskerettigheder.
De
specifikke mål
med året er blandt andet at
at øge synligheden af og sammenhængen mellem de fællesskabsprogrammer og
–foranstaltninger, der bidrager til den interkulturelle dialog
finde nye tilgange, herunder styrke både de tværsektorielle dimensioner og til-
gange med henblik på at fremme interkulturel dialog, især over for unge
fokus på dialog om forskelle frem for ligheder for at bruge dialogen som et rele-
vant redskab for at forstå og begå sig i et stigende multikulturelt samfund, na-
tionalt, i EU og i Verden.
Året vil blive gennemført med udgangspunkt i følgende
foranstaltninger
(operative
målsætninger):
oplysnings- og pr-kampagner, navnlig i samarbejde med medierne, på EU-plan
og nationalt for at formidle hovedbudskaberne vedrørende målene for det euro-
pæiske år
arrangementer og initiativer af europæisk tilsnit, som fremhæver resultater og
erfaringer i forbindelse med temaet
arrangementer og initiativer på nationalt plan til fremme af målene med det
europæiske år
undersøgelser på fællesskabsplan eller nationalt til evaluering af forberedelse,
virkning og opfølgning på sigt af året.
På samme måde som ved tidligere europæiske temaår skal hvert medlemsland udpege
et nationalt koordineringsorgan.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260296_0003.png
Side 3
Den foreslåede samlede budgetramme for 2007 (forberedelse) og 2008 (gennemførelse)
er 10 mio. EUR.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke og forventes ikke før april/maj 2006.
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Forslaget har ingen konsekvenser.
8. Konsekvenser for statsfinanser, samfundsøkonomi og erhvervsliv
Den foreslåede samlede udgiftsramme for 2007 og 2008 på EU’s budget er 10 mio. EUR,
hvoraf Danmark betaler ca. 2% (ca. 1,5 mio. kr.). Hertil kommer national støtte i en
skønnet størrelsesorden på ca. 1 mio. kr., finansieret inden for eksisterende bevillinger,
til et endnu ikke udpeget nationalt koordineringsorgans medvirken til forberedelse og
gennemførelse af året.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Høring
Selv om året har et bredt formål og henvender sig til en bred målgruppe, er forslaget –
blandt andet i lyset af dets relativt beskedne budgetramme – sendt i begrænset høring
med svarfrist den 17. marts 2006. Nærmere bestemt til de største og bredest dækkende
paraplyorganisationer mv. Der er tale om følgende: Amtsrådsforeningen i Danmark,
Dansk Arbejdsgiverforening, Danmarks Idræts-Forbund, Dansk Folkeoplysnings Sam-
råd, Dansk Handel og Service, Dansk Industri, Dansk Kunstnerråd, Danske Gymna-
stik- og Idrætsforeninger, Det Centrale Handicapråd, Håndværksrådet, Kommunernes
Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Rektorkollegiet samt Kulturministeri-
ets Rektorer (KUR).
De indkomne svar kan resumeres som følger: Rektorkollegiet er positiv over for forsla-
get. På en række universiteter er der forskning, uddannelse og andre aktiviteter, der er
relevante i forhold til at sætte fokus på interkulturel dialog. Sektoren vil derfor gerne
inddrages i planlægning og gennemførelse af det europæiske år for interkulturel dialog.
Kulturministeriets rektorer (KUR) kan kun anbefale, at man i EU-sammenhæng inden
for rammerne af et europæisk år gennem EU-støttede initiativer ”fremhæver vigtighe-
den af interkulturel dialog med henblik på at forbedre og sikre gensidig forståelse og
respekt hos borgerne for fundamentale rettigheder og kulturel mangfoldighed”. Dansk
Kunstnerråd finder ideen god, fordi det er nødvendigt at arbejde for at mindske de
spændinger, som findes i de enkelte lande, mellem nye og gamle medlemslande og over
for borgerne fra tredjelande. Ikke mindst kan det særlige fokus, som et sådant år med-
fører, stimulere til initiativer på nationalt plan blandt aktører, som normalt ikke har et
internationalt - og interkulturelt – perspektiv i deres virke. Et godt eksempel er EU’s år
(1997) mod fremmedhad og racisme, hvor flere af tiltagene også havde en positiv virk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
260296_0004.png
Side 4
ning i de følgende år. Kommunernes Landsforening og Dansk Arbejdsgiverforening har
meddelt, at de ikke har bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at fremme af interkulturel dialog er et afgørende led i en demokra-
tisk og menneskeværdig samfundsudvikling – nationalt, i EU og globalt. Der er endvi-
dere generelt set gode erfaringer fra de tidligere europæiske temaår. Regeringen kan
derfor støtte forslaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til forslaget om et europæisk år for interkulturel dialog.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.