Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2005) 0507 Bilag 4
Offentligt
363100_0001.png
Direktivforslag om supplerende pensioner
Kommissionens forsiag af 20. oktober 2005
Artikel 1
I artikien defineres formálet, som er arbejdskraftens
frie bevgelighed gerinem at mindske de hindringer
som følger afde enkelte medlemsiandes indretning af
systemet for supplerende pensioner.
Seneste arbejdsgruppeforslag nov. 06 (Rãdet)
Artikel I
Det foreslAs, at artiklen prciseres sâledes at det
fremgár at direktivet alene vedrører regler der direkte
vedrører supplerende pensioner. De enkelte lande
ønsker at afgrnse direktivet overfor eksempelvis
skattespørgsmAlet. ("concerning suppl. pension")
Artikel 2
Direktivet skal omhandle alle ordninger inklusiv
ordninger som Kommissionens art. 9 vii fritage. Der er
dog enighed om at lukkede ordninger under afvikiing
og garantifonde (løn og pensionsfonde) ikke skal vre
omfattet.
Artikel 3
Som følge af, at "transfer" (pensionsoverførsel) udgâr
afforsiag fjernes en rkke definitioner, herudover
ndres direktivets definition af lønmodtager sãledes, at
ogsâ opsagte lønmodtagere er omfattet af direktivet.
Artikel 4
Det foreslás, at artikel som et kompromis for at lade
alle ordninger vre omfattet, alene krver at
arbejdsgiver, der generelt tilbyder en pensionsordning
som følge af ansttelsen, senest efter 5 ârs ansttelse
skal tilbydes pensionsordning med sikrede rettigheder.
Sáfremt der i praksis eller i lovgivning er angivet en
minimumsalder for indtrden i en pensionsordning ma
denne ikke overstige 25 àr. Det foreslâs endvidere at de
sociale patter kan fravige reglerne i artikel 4.
Artikel 2
Ifølge den artikel er alle supplerende
pensionsordninger omfattet af direktivet bortset
fra
ordninger omfattet afforordning 1408 (søjle 1
pensioner - folkepension, AlP osv.)
Artikel
3
I denne artikel defineres de begreber der gøres brug af i
direktivet. Definitionen af lønmodtager medfører, at
direktivet alene omfatter personer, der selv siger op.
Artikel 4
Artikien faststter minimumskrav som arbej dsgiveren
skal opfylde overfor den mobile lønmodtager under
forudstning af, at virksomheden generelt tilbyder
pension som en del afansttelsen. Sâledes skal en
lønmodtager senest et fr efter tilbydes medlemskab af
en pensionsordning, og senest efter medlemskabets
start skal lønmodtageren have sikrede rettigheder.
Sâfremt der i praksis eller i lovgivning er angivet en
minimumsalder for indtrden i en pensionsordning ma
denne ikke overstige 21 àr.
Artikel
5
Artiklen indeholder krav om muligheden for hvilende
rettigheder, der skal vre af en sâdan kvalitet, at man
ikke kan sige at den mobile lønmodtager straffes.
Artikel 5
Bliver - som følge afforsiaget om at lade artikel 6 udgâ
- direktivets hovedbestemmelse, hvorefter mobiliteten
sikres ved en ret til hvilende rettigheder. Kravet er at
der sker en "fair" eller "bredygtig" behandling af de
hvilende rettigheder. Det foreslàs uddybet, at "fair"
eller "bredygtig" skal fortolkes ud fra en vurdering af
hvor stor forskellen er mellem hvad der opnâs som
hvilende medlem contra aktivt medlem nâr der tages
hensyn til at det pa forhänd er givet at aktive
medlemmer kan begunstiges som følge af den
fortløbende indbetaling af investeringsmulig kapital (i
DK kendt som kontributionsprincippet).
Artikel 6
Denne artikel foreslâs ophvet, da der er stor enighed
om at retten til overførsel ved jobskifte vil medfører alt
for store økonomiske og skattemssige implikationer.
Et stort flertal af med lemslande finder at retten til
hvilende pensionsrettigheder (som ikke findes i
hovedparten afEU-landene) vii vre et stort skridt
frem for mobiliteten.
Artikel 6
Artikien omhandler muligheden for at overføre
pensionsrettigheder til en anden pensionsordning i
forbindelse med jobskifte. Retten til pensionsoverførsel
er fri og skal ikke følge den ordning der matte følge af
nyt ansttelsesforhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
363100_0002.png
Artikel 7
Artikien omhandler pensionsordningernes
informationsforpligtelser som følge af direktivet.
Information om direktivets rettigheder skal gives til
alle nuvrende og alle potentielle fremtidige
medlemmer.
Artikel 8
Artikien er en sákaldt "non-regression" regel hvoraf det
følger, at et land ikke ma forringe sine ordninger i
forhold til lønmodtagerne pa baggrund af direktivet.
Artikel 7
Overordnet set foresläs artikien alene ndret sâledes, at
nuvrende og fremtidige medlemmer afordningen
alene kan krve informationer om direktivet en gang
om âret.
Artikel 8
Helt overordnet det samme indhold dog sãledes, at
artikiens ordlyd er mere mâlrettet imod direktivets
bestemmelse om hvilende rettigheder.
Artikel 9
Ifølge artiklen skal direktivet trde i kraft 1. juli 2008.
Der kan anmodes om en fist pa 60 mâneder til
implementeringen, der kan overlades til
arbejdsmarkedets parter. Kommissionen skal orienteres
om implementeringens gennemførelse. Artikien
indeholder ogsA hjemmel til at undtage ordninger, der
vii vre for kostbare at skulle lade vre omfattet af
direktivets bestemmelser, herunder "pay as you go" og
"bookreserves" ordninger.
Artikel 9
Alene ndret for sã vidt angàr ikrafttrdelsesdatoen,
idet denne ma faststtes senere nAr forhandlingerne
nrmer sig mâl. Herudover findes det som følge kravet
om oprettelse afhvilende rettigheder rimeligt, at lande
kan søge om op til 10 ârs udstte1se med henblik pa
imp lementering af direktivet. Parterne kan forts at
tillades at implementere direktiv ved kollektive aftaler.
Artikel 10
Hvert femte âr skal der udarbejdes rapport til
Kommissionen.
Artikel 10
Forpligtelsen til at udarbejde rapport skal kun glde en
rapport
5
ar efter endelig implementering. Der er bred
enighed om at disse rapporteringsforpligtelser overfor
Kommissionen er overmâde administrativt byrdefulde.
Artikel 11 og 12
Ingen ndringsforslag
Artikel 11 og 12
Ikrafttrde1se og bestemmelse om at det er
mediemsstaterne der er ansvarlige for direktivets
gennemførelse og efterlevelse.