Erhvervsudvalget 2006-07
KOM (2005) 0507 Bilag 5
Offentligt
371263_0001.png
REVIDERET SAMLENOTAT
26. april 2007
Direktivforslag vedr. portabilitet af supplerende
pensionsrettigheder (KOM(2005)507)
J.nr. 6119-0006
JAIC/
Revideret notat.
Opdatering af samlenotat, som tidligere er oversendt til Europaudvalget forud
for rådsmøderne den 8. december 2005, den 1. juni 2006 og den 1. december
2006. Ændringer er markeret med fed.
1. Resumé
Kommissionen har den 20. oktober 2005 fremlagt forslag til direktiv om forbedring
af mulighederne for at medtage supplerende pensionsrettigheder
med henblik på at
fremme arbejdskraftens fri bevægelighed.
Forslaget lægger bl.a. op til
minimumsregler for tidspunktet for opnåelse af rettigheder. Herudover lægger
forslaget op til, at lønmodtageren får ret til at vælge at beholde sin tidligere
pensionsordning eller overføre denne til et andet pensionsinstitut ved jobskifte inden
eller uden for landets grænser. I Danmark kan der som følge af Jobskifteaftalen i de
fleste tilfælde ske flytning af pensionsmidler til anden pensionskasse ved indenlandsk
jobskifte, når der er tale om bidragsdefinerede ordninger. Der vil med forslaget kun
blive tale om at overføre den værdi/den kapital, som modsvarer de optjente
rettigheder.
Forslaget har nu været behandlet på 16 møder i Rådets Socialgruppe.
Drøftelserne
i Socialgruppen har vist, at der er endog meget store forskelle i pensionssystemerne i
de enkelte medlemslande.
Kommissionen har på trods af at der har været fremsat
forskellige ændringsforslag ikke fremlagt et revideret direktivforslag. På baggrund
af forskellige ændringsforslag, tegner der sig nu mulighed for at opnå bred
enighed blandt medlemslandene og Kommissionen om bl.a. følgende centrale
punkter:
Retten til at overføre pensioner i forbindelse med jobskifte udgår af
direktivet til fordel for bestemmelser om sikring af hvilende rettigheder
Direktivets anvendelsesområde begrænses til beskæftigelsesperioder og
dermed pensionsindbetalinger foretaget efter direktivets gennemførsel i
national ret.
Arbejdsmarkedets parter får mulighed for at fravige direktivets krav om
sikring af henholdsvis optjeningskriterier og hvilende rettigheder ved
gennemførsel af disse bestemmelser i kollektive aftaler. Det forudsættes
dog, at der er tale om tilsvarende beskyttelse som direktivets mindstekrav.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der gives mulighed for at udskyde den nationale gennemførsel i op til 120
måneder efter direktivets vedtagelse.
2. Baggrund
Kommissionen har den 20. oktober 2005 fremlagt et direktivforslag om forbedring af
mulighederne for at medtage supplerende pensionsrettigheder (KOM (2005) 507
final).
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel i EF traktatens art. 42 og 94, hvilket indebærer, at forslaget
skal vedtages med enstemmighed og i fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at direktivforslaget bidrager til et af de bærende principper
inden for EU, nemlig arbejdskraftens frie bevægelighed. En fælles ramme for
reguleringen af overførelse af supplerende pensionsrettigheder vil fjerne visse
barrierer for arbejdskraftens mobilitet inden for og over landegrænserne. Det er
endvidere Kommissionens vurdering, at udviklingen på området for arbejdsbetingede
supplerende pensionsordninger har en sådan transnational karakter, samt at området
undergår en sådan udvikling, at det kan være relevant med en fælles referenceramme
i form af et direktiv.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens generelle vurdering.
5. Formål og indhold
Formålet med forslaget er dobbelt. For det første ønskes det, at det sikres, at reglerne
om supplerende pensionsrettigheder ikke begrænser arbejdskraftens fri bevægelighed
på tværs af landegrænser. For det andet ønskes lønmodtagernes mobilitet fremmet,
også internt i medlemsstaterne.
Direktivforslaget er et minimumsdirektiv og fastsætter regler for overførsel af
pensionsrettigheder i forbindelse med jobskifte både i den grænseoverskridende
situation og inden for et lands grænser.
Direktivforslaget gælder for supplerende pensionsordninger bortset fra de ordninger,
der er omfattet af forordning 1408/71.
Direktivforslaget indeholder en lang række definitioner, der relaterer sig til
pensionsordninger. Heri defineres supplerende pensionsordninger som enhver
erhvervsmæssig baseret ordning, der er etableret i overensstemmelse med national
lovgivning og praksis.
Efter forslaget skal medlemsstaterne sikre følgende:
- At alle bidrag tilbagebetales eller overføres, hvis et ansættelsesforhold
afsluttes, og pensionsrettigheder endnu ikke er optjent.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
-
At aldersgrænsen for opnåelse af pensionsrettigheder ikke må være højere
end 21 år.
At anciennitetskrav for medlemskab af en pensionsordning højst må udgøre
et års ansættelse.
At en lønmodtager optjener pensionsrettigheder efter højst to års
medlemskab af en pensionsordning.
Det foreslås endvidere, at medlemsstaterne skal vedtage foranstaltninger, der skal
sikre en rimelig tilpasning af hvilende pensionsrettigheder for at undgå, at udgående
medlemmer straffes.
Den centrale bestemmelse i forslagets artikel 6 indeholder en forpligtelse for
medlemsstaterne til at sikre, at en lønmodtager efter anmodning senest 18 måneder
efter afslutning af beskæftigelse skal have
ret til at få
overført alle
pensionsrettighederne enten inden for medlemsstaten eller til en anden medlemsstat,
hvis lønmodtageren ikke er omfattet af samme pensionsordning i det nye job.
Der er
i Kommissionens forslag endvidere knyttet en række betingelser til
behandlingen af pensionsmidler der overføres til et andet pensionsselskab.
Direktivforslaget opstiller også et krav til medlemsstaterne om at sikre, at
lønmodtagere informeres om, hvorledes en afslutning af ansættelsesforholdet vil
påvirke deres pensionsrettigheder. Informationen skal afgives af den person, der
forvalter pensionsordningen. Tilsvarende skal der på anmodning oplyses om:
- Betingelser for erhvervelse af pensionsrettigheder og effekten af disse i
forbindelse med fratræden.
- Forventede pensionsydelser ved fratræden.
- Betingelser for bevarelse af hvilende pensionsrettigheder.
- Betingelser for overførsel af erhvervede rettigheder.
Der opstilles et krav om, at informationen skal være skriftlig og i en forståelig form.
Direktivforslaget fastsætter, at mere gunstige overførelsesregler i de enkelte
medlemslande vil kunne opretholdes, og at gennemførelsen af direktivet ikke
berettiger til forringelse af eksisterende muligheder for overførsel af
pensionsrettigheder.
Ifølge forslaget udløber fristen for implementering af direktivet den 1. juli 2008.
Medlemsstaterne kan overlade det til arbejdsmarkedets parter at gennemføre
direktivet i national ret.
Der er mulighed for forlængelse af implementeringsfristen med 60 måneder fra den
1. juli 2008 for så vidt angår artikel 4 (d) om det to-årige karenskrav for erhvervelse
af pensionsrettigheder. Medlemsstaterne har endvidere mulighed for at undtage ”pay-
as-you-go” ordninger, ”support relief funds” og virksomheder, der oparbejder
reserver til pensioner fra anvendelsen af direktivets artikel 6, stk. 1, for at tage højde
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371263_0004.png
for særlige betingelser, der er rimeligt begrundet og sammenkædet med
pensionsordningers finansielle bæredygtighed.
Siden Kommissionen fremsatte sit oprindelige forslag, har skiftende
formandskaber arbejdet med teksten. Arbejdet har afdækket væsentlige
forskelle i, hvordan landene har indrettet sig i forhold til supplerende
pensionsordninger såvel som forskelle i holdningen til Kommissionens
direktivforslag. Da der samtidig er tale om et kompliceret område, har arbejdet
krævet mange drøftelser af hver enkelt af direktivforslagets artikler. Det finske
formandskab prioriterede sagen højt og fik også løst mange udeståender – dog
uden at der kunne opnås generel enighed. Det tyske formandskab har fortsat
den aktive linje og håber nu på en snarlig afslutning af sagen i form af en
førstelæsningsløsning med Europa-Parlamentet. Det er dog stadig ikke sikkert,
at det tyske formandskab vil have held i sine bestræbelser.
Selv om der under de to seneste formandskaber er sket en væsentlig udvikling,
og der herunder er fremsat en række ændringsforslag, har Kommissionen ikke
fremlagt revideret direktivforslag. På baggrund af forskellige ændringsforslag
tegner der sig nu mulighed for at opnå bred enighed blandt medlemslandene og
Kommissionen om bl.a. følgende centrale ændringer:
Artikel 6 i Kommissionens forslag og dermed retten til at overføre
pensioner i forbindelse med jobskifte udgår af direktivet til fordel for
bestemmelser om en rimelig sikring af hvilende rettigheder, herunder
hensynet til at der ikke sker en udhuling af den hvilende pension.
Aldersgrænsen for opnåelse af pensionsrettigheder må ikke være højere
end 25 år.
Anciennitetskravet i Kommissionens forslag er taget ud, og der lægges
således ikke op til en regulering af evt. krav til ansættelse i en
minimumsperiode, før en lønmodtager kan opnå medlemskab af en
pensionsordning.
En lønmodtager optjener pensionsrettigheder efter højst fem års
medlemskab af en pensionsordning mod to år i Kommissionens forslag.
Direktivets anvendelsesområde begrænses til beskæftigelsesperioder –
og dermed pensionsindbetalinger – foretaget efter direktivets
gennemførsel i national ret. Kommissionens forslag forudsatte, at alle
pensioner – inkl. indbetalinger før direktivets ikrafttræden – blev
omfattet af direktivet ved jobskifte.
Arbejdsmarkedets parter får mulighed for at fravige direktivets krav
om sikring af henholdsvis optjeningskriterier og hvilende rettigheder
ved gennemførsel af disse bestemmelser i kollektive aftaler. Det
forudsættes dog, at der er tale om tilsvarende beskyttelse som
direktivets mindstekrav.
Der gives mulighed for at udskyde den nationale gennemførsel i op til
120 måneder efter direktivets vedtagelse. Kommissionens forslag
indeholder ikke en sådan mulighed for udskydelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmålet om den endelige afgrænsning af direktivets anvendelsesområde
drøftes fortsat i rådsregi. Det ligger fast, at ordninger der er omfattet af
forordning 1408/71 samt ordninger under afvikling ikke vil være omfattet af
direktivet.
6. Europa-Parlamentets behandling
Europa-Parlamentets beskæftigelses- og socialudvalg har den 27. marts 2007
offentliggjort betænkning på baggrund af en lang række spørgsmål og
ændringsforslag fra Parlamentets medlemmer.
Parlamentets beskæftigelses- og socialudvalgs holdning bærer tydeligt præg af
såvel det finske som det tyske formandskabs arbejde med pensionsdirektivet.
Der har været og er fortsat en tæt kontakt mellem det tyske formandskab og
Europa-Parlamentets rapporteur.
I store træk er udvalgsbetænkningen på linje med den udvikling, der har været
i medlemslandenes arbejde med direktivforslaget og de ændringsforslag til
Kommissionens tekst, som der nu tegner sig mulig enighed om blandt
medlemslandene og Kommissionen. Således peger også betænkningen på, at
retten til at overføre pensioner ved jobskifte bør udgå til fordel for fokus på
hvilende rettigheder, at arbejdsmarkedets parter bør have mulighed for at
implementere direktivet, samt på behovet for at sikre en rimelig behandling af
hvilende pensioner.
Forslaget går nu til endelig afstemning i Europa-Parlamentets
plenarforsamling. Afstemningen forventes p.t. sat på dagsordenen i plenaren i
uge 21.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Langt de fleste arbejdsmarkedspensionsordninger er oprettet ved kollektive aftaler.
Der er således ingen lovgivning med hensyn til evt. ret til at have en
arbejdsmarkedspension. Reglerne for overførsel af pensionsrettigheder til andre
pensionsselskaber i forbindelse med overgang til anden ansættelse følger som
minimum § 20, stk. 1 nr. 7 i lov om finansiel virksomhed, jf. nedenfor. Branchen har
udarbejdet en jobskifteaftale, som gælder for de selskaber, der har tilsluttet sig
aftalen. Stort set alle selskaber har tilsluttet sig Jobskifteaftalen.
Lov om finansiel virksomhed indeholder regler om forholdene for hvilende
pensionsrettigheder og for beregning af tilbagekøbsværdier og fripolicer, jf. § 20, stk.
1 nr. 2. Efter lovens § 20, stk. 1 nr. 7, skal der endvidere ske anmeldelse af regler,
hvorefter pensionsordninger med løbende udbetalinger tegnet eller aftalt som
obligatoriske ordninger i et forsikringsselskab eller en pensionskasse kan overføres
fra eller til selskabet i forbindelse med overgang til anden ansættelse eller i
forbindelse med virksomhedsoverdragelse eller virksomhedsomdannelse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371263_0006.png
I henhold til lov om finansiel virksomhed § 21, stk. 1, gælder, at grundlaget for
beregning af tilbagekøbsværdier og fripolicer skal være betryggende og rimelige
over for den enkelte forsikringstager og andre berettigede efter forsikringsaftalerne.
Ved jobskifte gælder lov om finansiel virksomhed § 20, stk. 1, nr. 7. Heraf fremgår
med hensyn til omkostninger i forbindelse med en jobskifteoverførsel, at det er tilladt
for det afgivende selskab at fastsætte et promillegebyr af depotet med en fast
beløbsmæssig overgrænse eller et fast beløb. Det modtagende selskab kan ikke
fastsætte noget gebyr.
Implementeringen af et eventuelt direktiv kan – som det tegner sig nu –
overlades til arbejdsmarkedets parter. Der vil dog være behov for lovregulering
for de områder, der ikke er reguleret af kollektive overenskomster.
Der vil på det foreliggende grundlag være tale om tekniske rettelser af et
mindre omfang eksempelvis i den eksisterende lovgivning på det finansielle
område, herunder blandt andet i lov om finansiel virksomhed.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Idet der på det foreliggende grundlag alene lægges op til sikring af hvilende
rettigheder frem for en ret til overførsel af pensioner ved jobskifte vurderes det,
at direktivet ikke vil få betydning for statsfinanserne eller samfundsøkonomien.
Der vil alene skulle ske mindre justeringer af gældende dansk ret. Disse
justeringer vil ikke have nogen økonomiske implikationer.
9. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og
sociale forhold den 4. november 2005. Følgende høringssvar er modtaget:
Amtsrådsforeningen (ARF) er enig i direktivets formål om at sikre de ansattes
pensionsrettigheder, når de tager arbejde i et andet EU-land, men mener, at
direktivforslaget går for langt og desuden indeholder utilsigtede
spekulationsmuligheder i EU-landenes forskellige beskatningsregler. Ansattes
pensionsrettigheder kan i stedet sikres ved, at medarbejderen bevarer sine optjente
supplerende pensionsrettigheder i det land, den pågældende forlader, og når
pensionsbegivenheden indtræder, har ret til at oppebære pensionsydelsen i det land,
den pågældende medarbejder nu vælger at bosætte sig i. Den foreslåede
beløbsoverførselsmodel giver for vide muligheder for spekulation i de forskellige
beskatningsregler. ARF er endvidere optaget af at få afklaret, hvorvidt direktivet
omfatter amtskommunernes/regionernes tjenestemænd. Hvis det er tilfældet, vil det
kræve en større tilpasning af det amtskommunale tjenestemandsregulativ. Endelig
har ARF betænkeligheder ved, at der ikke i direktivforslaget kan stilles krav til
ydelsesmønstret i den pensionsordning, der overføres midler til. Således sikres den
begunstigede ikke nødvendigvis en livslang ydelse, som ARF ellers lægger vægt på
som et centralt socialt hensyn.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371263_0007.png
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) finder det væsentligt at fjerne eller nedbryde
barrierer for arbejdskraftens mobilitet i EU. Dog finder man, at visse dele af
direktivforslaget vedrører interne forhold i Medlemsstaterne, hvilket der tages
afstand fra i henhold til nærhedsprincippet. DA fortolker direktivforslagets artikel 6,
stk. 3 i lyset af definitionen af overførsel i artikel 3, litra j, hvorefter en arbejdsgiver
kan overføre en sum, der repræsenterer de optjente rettigheder. Hvis DA’s
fortolkning ikke er korrekt, og direktivet som anført i notatet, stiller krav om at der
sker en overførsel til en pensionsordning med identiske rettigheder, vil det være i
strid med de danske regler på området (grundlagsrentebekendtgørelsen). DA finder
det uacceptabelt, hvis direktivforslaget på denne måde sætter aftalefriheden og
konkurrencen mellem institutionerne ude af kraft. Tilsvarende finder DA, at
bestemmelsen i artikel 6, stk. 3 ikke må indebære, at de overførte medlemmer stilles
markant bedre end nyoptagne medlemmer i ordningen. Muligheden for, at det
modtagende pensionsinstitut kan behandle overførte medlemmer på samme måde
som nyoptagne medlemmer skal stadig være til stede. Endelig finder DA det
afgørende, at forslagets artikel 7 ikke pålægger pensionsinstitutterne nye
informationsforpligtelser, stiller nye krav til indholdet af information eller måden
informationsforpligtelsen løftes på, samt at der ikke stilles krav om skriftlig
information i direktivet.
Landsorganisationen i Danmark (LO) har i sit foreløbige høringssvar givet udtryk for
en anerkendelse af behovet for en fælles EU-regulering. LO lægger vægt på, at
direktivets konsekvenser undersøges grundigt samt at direktivets endelige
udformning tager højde for det danske pensionssystem og det danske aftalesystem.
LO opfordrer til at man undersøger direktivets konsekvenser for så vidt angår
tilsagnsordninger, herunder særligt tjenestemandspensionssystemet samt hvilken
indflydelse direktivet kan have på såkaldte hvilende rettigheder. LO hilser det i øvrigt
velkomment, at direktivet sikrer en mere omkostningsfri overførelse blandt de
selskaber der ikke er tilsluttet jobskifteaftalen. Det er LO’s opfattelse, at det
nuværende aftalegrundlag om pensionsmidler umiddelbart ikke tillader overførelse af
rettigheder i forbindelse med grænseoverskridende jobskifte. LO ønsker at
understrege, at der ikke må skabes tvivl om lønmodtagernes fremtidige
pensionsforhold i forbindelse med grænseoverskridende jobskifte. LO ønsker derfor
mulighed for at stille krav om, at pensionen alene kan overføres til en lignende
ordning. LO bemærker, at man anser de danske skatteregler som en væsentlig
barriere for overførelse ved grænseoverskridende jobskifte. LO ser ikke noget behov
for at udvide personkredsen, der skal informeres om pensionsrettigheder. LO forslår,
at et endeligt direktiv gennemføres ved kollektiv overenskomst, hvilket bør afspejle
sig i formuleringen af artikel 9, stk. 1.
Finansrådet bemærker, at direktivforslaget formentlig kun vil have begrænset
indflydelse for pengeinstitutterne. Finansrådet henleder opmærksomheden på, at man
savner en henvisning til pensionsbeskatningsloven, som også må formodes at skulle
ændres som følge af direktivet. Finansrådet peger endvidere på, at rådgivning om
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371263_0008.png
overførsel af pensionsordninger landene imellem vil være meget tung, idet
pensionsordningerne behandles uensartet inden for EU.
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) støtter fastlæggelsen af en fælles EU-
ramme for regulering for at sikre, at reglerne for supplerende pensionsordninger ikke
begrænser den fri bevægelighed og mindsker lønmodtagernes muligheder for at
opbygge tilstrækkelige pensioner. Direktivforslaget harmonerer umiddelbart med de
allerede eksisterende overenskomster for den finansielle sektor i Danmark. FA
henleder opmærksomheden på at sikre, at direktivforslaget åbner mulighed for, at
arbejdsmarkedets parter fortsat kan indgå overenskomstaftaler på området for
pensionsrettigheder.
FTF er generelt positivt stemt over for direktivet, der opsætter et fælles overordnet
regelsæt og dermed til en vis grad kan øge den grænseoverskridende mobilitet på
arbejdsmarkedet. Dog henledes opmærksomheden på den nuværende ordning med
hvilende ordninger, som med direktivet ikke bør pålægges ringere betingelser end
ved overflytning af hele ordningen. FTF peger på, at direktivforslaget indeholder
specifikke detailregler, som snarere burde reguleres i national lovgivning. Af samme
grund mener FTF endvidere, at forslaget til en vis grad strider mod
subsidiaritetsprincippet, idet de store forskelle i EU-landenes pensionssystemer gør
de nationale lovgivninger mere egnede til at varetage visse spørgsmål i
direktivforslaget. Der peges også på vigtigheden af, at forslaget ikke griber ind i det
danske kollektive overenskomstsystem, herunder
arbejdsmarkedspensionsordningerne. FTF finder forslagets krav om, at der ikke
opkræves uproportionale gebyrer positivt og støtter endvidere tiltag, der kan være
med til at forbedre informationen til den enkelte pensionsopsparer. Såfremt direktivet
– mod forventning – skulle forringe eksisterende ordninger, kan FTF ikke støtte
direktivforslaget.
Kommunernes Landsforening (KL) finder direktivets bagvedliggende hensyn om at
forbedre mobiliteten på det europæiske arbejdsmarked positivt. Dog mener KL, at
direktivforslaget indeholder en række uklarheder og uhensigtsmæssigheder bl.a. ved
ikke at benytte sig af de tidligere søjle-begreber, der har været benyttet i de tidligere
notater. Direktivet afgrænses negativt til forordning 1408, som i forvejen ikke er
præget af stor klarhed. De indeholdte absolutte datoer for implementering skaber
uklarhed om, hvor lang tid der reelt er til national implementering. Kommissionens
omtale af Danmark i sit impact assessment angiver ingen løsningsmuligheder herfor.
Artikel 6 er uhensigtsmæssig i sit krav om pensionsoverførsel i forbindelse med
jobskift – og der må kunne stilles betingelser til den pensionsordning, der overføres
til, hvis artikel 6 ikke fjernes fra direktivet. Ellers risikerer man, at hele det danske
offentlige arbejdsmarkedspensionssystem handicappes alvorligt. KL ser i øvrigt frem
til en afgrænsning mellem aftaleimplementering og lovimplementering (som i
arbejdstidsdirektivet) og ønsker bestemmelsen om aftaleimplementering i artikel 9,
stk. 1 placeret således, at den også omfatter undtagelsesmulighederne i artikel 9, stk.
3.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
371263_0009.png
Personalestyrelsen (som er hørt i egenskab af aftalepart på det statslige
arbejdsmarked) er generelt positiv over for en regulering af området på EU-niveau.
Pensioner, der ydes i henhold til reglerne om tjenestemandspensionslovgivningen, er
dog undtaget fra direktivforslaget, idet de dækkes af forordning 1408/71.
Personalestyrelsen peger på, at det ikke fremgår klart af direktivforslaget, hvorvidt
der kan stilles krav til ydelsessammensætning mv. til den ordning, hvortil overførslen
af pensionsrettighederne sker. Endelig vurderer Personalestyrelsen, at det vil være
nødvendigt at lovgive på området i forbindelse med implementering af direktivet.
Denne lovgivning bør indeholde mulighed for, at arbejdsmarkedets parter på det
statslige område kan aftaleimplementere i fornødent omfang.
Akademikernes Centralorganisation finder, at der med direktivudkastet er taget et
vigtigt skridt i retning af en bedre sikring af pensionsordningerne for vandrende
arbejdstagere. AC finder, at direktivforslaget ikke synes at omfatte tilsagnsordninger,
hvilket beklages. AC finder at det bør kortlægges hvor mange lande, der har
tilsagnsordninger, og hvor stor en del af arbejdsstyrken, der er omfattet af sådanne.
AC beklager den lange tidshorisont for implementering. AC finder at artikel 6 ikke
løser problemet om pensioners flytbarhed i den transnationale situation. AC tilslutter
sig forslagets bestemmelser om informationspligt.
Forsikring og Pension har i deres høringssvar givet udtryk for skepsis overfor
behovet for et direktiv på området. Årsagen til denne skepsis skal ses i lyset af de
store forskelle på hvorledes supplerende pensionsordninger er sammensat i de
forskellige lande. Det er F&P´s opfattelse, at direktivet som udgangspunkt primært
må tage sigte på ydelsesdefinerede ordninger. Det bør efter F&P´s opfattelse afklares
hvorvidt der skal overføres egentlige rettigheder eller om hvorvidt overførelsen alene
drejer sig om kapitalværdi/reserve. Såfremt der er tale om det sidste mener F&P, at
forslaget må anses som uproblematisk. Omvendt finder F&P, at såfremt artikel 6 skal
fortolkes som en ret til overførelse af selve rettighederne vil dette være problematisk
idet overførelse altid vil ske til et selskab hvor rettighederne er forskellige fra
rettighederne i det afgivende selskab. Dette vil efter F&P´s opfattelse være i strid
med aftalefriheden, idet direktivet herved pålægger pensionsinstitutterne at udbyde
identiske produkter.
10. Regeringens foreløbige holdning
Grundlæggende kan regeringen støtte direktivets formål om at styrke mobiliteten på
det europæiske arbejdsmarked ved at sikre en fælles ramme for reguleringen af
området. Herudover kan man støtte tiltag, der skal fremme lønmodtagernes
muligheder for at opbygge tilstrækkelige pensioner, idet man også i europæisk
sammenhæng må forberede sig på demografiske forskydninger.
Regeringen anerkender behovet for en transnational regulering, men finder det
nødvendigt, at direktivforslaget tager behørigt hensyn til særlige nationale forhold,
herunder pensionssystemer, der baserer sig på kollektive aftaler, herunder aftaler om
flytbarhed.
Med de seneste ændringsforslag vurderes der at være taget højde for
disse hensyn.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen lægger vægt på, at området for arbejdsmarkedspensioner som følge af
forhandlingerne om etablering af supplerende pensioner i slutningen af 1980erne
blev overladt til arbejdsmarkedets parter, og finder det af stor betydning, at den
danske model respekteres i videst muligt omfang i forbindelse med mulighederne for
at gennemføre direktivet. Dette gælder i særlig grad i forhold til de danske
arbejdsmarkedspensionsordninger, som er etableret af arbejdsmarkedets parter efter
aftale med regeringen, og som i forhold til de øvrige medlemslande må anses for at
være et eksempel til efterfølgelse.
Regeringen lægger som følge af ovenstående betragtning særlig vægt på indholdet af
arbejdsmarkedets parters fælles henvendelse i april måned 2006 til Kommissionen,
herunder de fremsatte krav (punkt A-F), som fortsat skal danne udgangspunkt for den
danske linie under det fortsatte arbejde med direktivet.
Fra et dansk synspunkt er særligt to forhold vigtige i forslaget med de
foreliggende ændringsforslag: 1) at retten til at overføre pension i tilfælde af
jobskifte udgår, og at der i stedet fokuseres på hvilende rettigheder, og 2) at
arbejdsmarkedets parter får mulighed for at implementere direktivet, og at der
indrømmes parterne en vis skønsmargin i den sammenhæng.
Det er dermed regeringens vurdering, at de seneste ændringsforslag tager
behørigt højde for danske forhold. Regeringen lægger i den forbindelse navnlig
vægt på, at forslaget med de seneste ændringsforslag ikke vil nødvendiggøre, at
der foretages væsentlige ændringer i det allerede velfungerende danske
arbejdsmarkedspensionssystem, og at arbejdsmarkedets parters rolle
anerkendes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Langt de fleste lande
har generelt
indtaget en skeptisk holdning til direktivforslaget.
Det må imidlertid konstateres, at såvel det finske og siden det tyske
formandskabs bestræbelser på at skabe fremdrift i arbejdet med
direktivforslaget har båret frugt, og at der nu blandt landene er en mere positiv
indstilling til forslaget. Det er også baggrunden for, at det tyske formandskab
nu arbejder for en førstelæsningsløsning med Europa-Parlamentet. Da
direktivet skal vedtages i enstemmighed, forudsætter en løsning imidlertid, at
alle lande også i sidste ende kan bakke op om forslaget, som det ser ud med de
nu foreliggende ændringsforslag.
12. Tidligere forelæggelse
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud
for rådsmødet den 8. december 2005 og
den 1. juni 2006. Forslaget var endvidere
angivet som forhandlingsoplæg, men blev forelagt til orientering forud for
rådsmødet den 1. december 2006.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På anmodning fra Folketingets Europaudvalg er der afholdt en teknisk
gennemgang af direktivet den 24. januar 2007 med deltagelse af medlemmer fra
Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg og Folketingets Europaudvalg.
I forlængelse af den tekniske gennemgang blev skema indeholdende
Kommissionens forslag til pensionsdirektiv sammenholdt med de foreløbige
resultater af drøftelserne i Rådets socialgruppe oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 4. april 2007.
11