Trafikudvalget 2005-06
KOM (2005) 0588 Bilag 1
Offentligt
246271_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
3. februar 2006
Sag 200512636
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om havnestats-
kontrol
1
, KOM(2005) 588
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 23. november 2005, som del af den 3. søsikker-
hedspakke, fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
havnestatskontrol. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 25. ja-
nuar 2006.
Forslaget er fremsat efter Traktatens artikel 80, stk. 2, og har til formål at
sikre en styrket og mere effektiv havnestatskontrol af skibe, som anløber
havne i fællesskabet. I forslaget sammenskrives det eksisterende direktiv
om havnestatskontrol (95/21/EF) med de senere ændringsdirektiver
2
, li-
gesom der introduceres et nyt synsregime. Forslaget kan vedtages med
kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen i artikel
251.
De væsentligste ændringer i forslaget i forhold til det nuværende direktiv
er:
På sigt erstattes det nuværende inspektionssystem af et nyt, som i
højere grad målretter indsatsen mod risikoskibe og samtidig tilgo-
deser kvalitetsskibsfarten.
Udvidelse af anvendelsesområdet til også at omfatte skibe på an-
kerpladser i tilknytning til havne.
Udvidelse af lodsers meldepligt til også at omfatte skibe, der sej-
ler gennem Fællesskabets farvande uden at anløbe en havn.
Udvidelse af bestemmelserne om forbud mod bestemte skibes an-
løb af havne i Fællesskabet, således at også tørlastskibe omfattes.
Nye krav vedrørende skibsinspektørernes kompetencer.
Behandling af søfarendes klager vedrørende arbejds- og levevilkår
om bord.
1
Havnestatskontrol: Medlemsstatens kontrol af fremmedflagede skibe i sine havne med
hensyn til overholdelse af internationale konventioner mv. for skibes sikkerhed, forure-
ningsforebyggelse samt besætningernes leve- og arbejdsvilkår om bord
2
Rådets direktiv 98/25/EC, Kommissionens direktiv 98/42/EC samt Rådets og Parla-
mentets direktiver 1999/97/EC, 2001/106/EC og 2002/84/EC
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246271_0002.png
2/2
Direktivet udvides til at omfatte kontrol af skibets overholdelse af
de internationale regler for terror-sikring af skibe i henhold til
ISPS
3
-koden.
Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (Transport, Telekommunika-
tion og Energi) i juni 2006.
2.
Nærhedsprincippet
I sit forklarende memorandum anfører Kommissionen, at målene for den
planlagte retsakt ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstater-
ne af følgende grunde:
Havnestatskontrol har principielt til formål at sikre skibsfartens
sikkerhedsniveau i en geografisk region gennem havnestaternes
harmoniserede inspektioner af skibene.
Med en regional handlingsplan og en koordineret indsats er der
større mulighed for at reducere omkostningerne og optimere ind-
satsen til en effektiv kontrol af skibene. En mindre streng gen-
nemførelse af havnestatskontrollen i en medlemsstat vil forøge
sikkerhedsrisikoen og risikoen for, at der opstår bekvemmelig-
hedshavne, som vil skabe uacceptable konkurrenceforvridninger i
Fællesskabet.
Kommissionen er endvidere af den opfattelse, at forslaget er en styrkelse
af det gældende direktiv, og at fællesskabsindsatsen garanterer en harmo-
nisering af inspektionsprocedurer, bl.a. med hensyn til inspektørernes
kvalifikationer, informationsudveksling og opfølgning medlemsstaterne
imellem.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, da tiltag til en styrket og mere effektiv havnestatskontrol bedst
vil kunne gennemføres på fællesskabsniveau.
3
International Ship and Port facility Security Code: Den Internationale Kode for
Sikring af Skibe og Havnefaciliteter