Trafikudvalget 2005-06
KOM (2005) 0589 Bilag 1
Offentligt
246311_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
30. januar 2006
Sag 200512742
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af
direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafik-
informationssystem for skibsfarten i Fællesskabet - KOM(2005) 589
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 23. november 2005 som del af den 3. søsikker-
hedspakke fremsat forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv, 2002/59/EF, om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikin-
formationssystem for skibsfarten i Fællesskabet. Forslaget er modtaget i
dansk sprogversion den 13. januar 2006.
Forslaget er fremsat i henhold til artikel 80, stk. 2, og har til formål at til-
passe direktiv 2002/59/EF til den operationelle og tekniske udvikling, der
er sket indenfor den maritime verden specielt indenfor identifikation og
monitorering af skibe for at fremme søsikkerheden og undgå forurening
fra skibe samt at harmonisere medlemsstaternes gennemførelse af planer-
ne for nødområder. Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter
proceduren for fælles beslutningstagen efter artikel 251.
De væsentligste ændringer er:
Afskiberens forpligtigelser til at oplyse om farligt eller forurenen-
de gods skærpes.
Skærpet overvågning af skibe, der ikke opfylder forsikrings-, eller
garantikravene i direktivforslaget i den 3. søsikkerhedspakke om
rederes privatretlige ansvar og finansielle sikkerhed (foreligger
endnu ikke i dansk sprogversion), eller som er blevet indrapporte-
ret af lodser eller havnemyndigheder for at have mangler, der kan
influere på skibenes sikre navigation.
Medlemslandene skal sikre, at der er en istjeneste, der kan oplyse
skibe om isforhold og foretage foranstaltninger til at imødegå den
særlige risiko, der opstår på grund af isforhold.
Medlemslandene skal udarbejde procedurer for skibe, der bliver
henvist til et nødområde for at sikre sig mod skader forårsaget af
skibet, mens det befinder sig i et nødområde samtidigt med, at
skibet sikres den nødvendige assistance.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
246311_0002.png
2/2
Medlemsstaternes indberetning af oplysninger om farligt og foru-
renende gods skal fremover foretages ved brug af et fælles euro-
pæisk maritimt informationssystem kaldet SafeSeaNet.
Fiskeskibe med en længde på 15 meter eller derover, der sejler i
medlemsstaternes farvande, skal fremover været udstyret med
AIS (Automatisk Identifikationssystem)
1
.
Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (Transport, Telekommunika-
tion og Energi) i juni 2006.
2.
Nærhedsprincippet
I sit forklarende memorandum er Kommissionen af den opfattelse, at må-
lene for den planlagte retsakt ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne alene af følgende grunde:
Initiativet vil kræve tæt samarbejde gennem udveksling af infor-
mation mellem medlemsstaterne særligt for så vidt angår skibes
last og styring af nødområder.
Utilstrækkelig koordination af informationer om skibe vil øge ri-
sikoen for ulykker og forurening.
Kommissionen er endvidere af den opfattelse, at forslaget komplemente-
rer allerede eksisterende foranstaltninger i Fællesskabet, og at det dermed
er med til at sikre, at medlemsstaterne indfører initiativerne på en ensartet
måde.
Regeringen finder på det foreløbige grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt. Skibsfarten er i vid udstrækning international og en sikring af
en effektiv monitorering af skibsfarten og udveksling af informationer
mellem medslemstaterne i forbindelse hermed vil med fordel kunne fore-
tages på fællesskabsniveau.
1
AIS kendes fra handelsskibe, og anvendes til at give skibe oplysninger om hinanden
for derved at mindske risikoen for kollisioner.