Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0593 Bilag 1
Offentligt
247414_0001.png
FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. februar 2006
Sag 200513291
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rederes er-
statningsansvar og om finansiel garanti, KOM(2005) 593
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 23. november 2005, som del af den 3. søsikker-
hedspakke, fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti. Forslaget er modtaget i
dansk sprogversion den 31. januar 2006.
Forslaget er fremsat efter artikel 80, stk. 2, og har til formål at indføre
skærpede regler om ansvar for redere, for at bidrage til at forebygge ska-
der forvoldt af skibe og til at sikre midler til udbedring heraf. Forslaget
kan vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslut-
ningstagen i artikel 251.
De væsentligste elementer i forslaget er:
Medlemslandene skal ratificere protokollen af 1996 til ændring af
konventionen om begrænsning af ansvaret for søretlige krav
(1996-protokollen). Skibe der fører en stats flag, som ikke er kon-
traherende part i konventionen, omfattes af en særlig streng an-
svarsordning, hvor grov uagtsomhed medfører ophævelse af retten
til at begrænse ansvaret.
For alle skibe stilles en finansiel garanti med et beløb, der er det
dobbelte af begrænsningsbeløbet i 1996-protokollen. Den finan-
sielle garanti skal dokumenteres af et særligt certifikat, som med-
lemsstaterne skal udstede til egne skibe og tredjelandes skibe.
Der indføres en forpligtelse for skibe til at stille en finansiel ga-
ranti til dækning af udgifter til hjemsendelse af søfarende, der er
blevet efterladt.
Nærhedsprincippet
2.
I sit forklarende memorandum anfører Kommissionen, at målene for den
planlagte retsakt ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstater-
ne af følgende grunde:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2/2
De enkelte medlemsstater har kun mulighed for at lovgive om
skibe, der sejler med medlemsstatens flag eller som besejler deres
havne.
Det medfører betydelige ulemper, når der er indbyrdes uforenelige
nationale forskrifter for søfartserhvervet, der er verdensomspæn-
dende. Det er derfor vigtigt med lovgivning på regionalt og inter-
nationalt niveau.
Kommissionen anfører desuden, at der er grænser for indsatsen fra FN’s
internationale søfartsorganisations (IMO) side, idet de internationalt ved-
tagne konventioner ikke omfatter en ordning, der sikrer kontrol af de kon-
traherende landes ensartede gennemførelse eller fortolkning af konventi-
onerne. Kommissionens forslag indfører derimod en ny retlig ramme, der
gør det muligt at koordinere de eksisterende nationale lovgivninger med
hensyn til tvungen forsikring og ophævelse af ansvarsbegrænsninger.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, idet skibsfarten i vid udstrækning er international.