GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
27. februar 2006
/DAL
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti - KOM (2005)
593 af 23. november 2005
Resumé
Forslaget går ud på, at medlemsstaterne skal gennemføre den såkaldte
Globalbegrænsningskonvention af 1996, der giver mulighed for, at re-
derne kan begrænse deres ansvar for søretlige krav. Forslaget vil endvi-
dere indføre en tvungen forsikring for erstatningsansvar for skibe over
300 BT, uanset hvilket flag skibet sejler under, samt en tvungen forsikring
til beskyttelse af søfarende, der er blevet efterladt
.
Forslaget vil kræve lovændring. Forslaget vil indebære øgede admini-
strative opgaver for myndighederne og skønnes at have statsfinansielle
konsekvenser, der dog ikke kan opgøres på nuværende tidspunkt. Forsla-
get vil pålægge rederne øgede omkostninger til forsikring og vil indebære
flere administrative byrder for erhvervslivet.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen fremlagde den 23. november 2005 den 3. søsikkerheds-
pakke bestående af 7 konkrete direktivforslag. I modsætning til de to tid-
ligere søsikkerhedspakker (ERIKA I og ERIKA II) er denne 3. søsikker-
hedspakke ikke fremlagt som opfølgning på en konkret større ulykke.
Formålet med pakken er imidlertid fortsat målrettet forebyggelse af ulyk-
ker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opklaring og opfølgning på så-
danne ulykker.
Kommissionens forslag til nyt direktiv om rederes erstatningsansvar og om
finansiel garanti indgår som et af søsikkerhedspakkens 7 konkrete forslag til
retsakter. Forslaget er den 31. januar 2006 fremsendt til Rådet i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, og kan
vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutnings-
tagen i artikel 251.