Skatteudvalget 2006-07
KOM (2005) 0609 Bilag 2
Offentligt
358452_0001.png
Skatteministeriet
SKAT
J. nr. 05-018295
16. marts 2007
Samlenotat
til
Folketingets Europaudvalg
om
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om papirløse omgivelser
for told og erhvervsliv (e-told) KOM(2005)609.
Nyt notat
0.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Beslutning om e-told som led i
implementeringen af Lissabon-strategien på toldområdet. Forslaget skaber de
politiske, økonomiske og tidsmæssige rammer for gennemførelsen af e-told i
såvel Fællesskabet som de enkelte medlemslande. Forslaget forventes vedtaget
på et kommende rådsmøde.
1.
Baggrund
I 2003 kom Kommissionen med meddelelsen om papirløse rammer for told og
handel og Meddelelsen om e-Government, der begge knytter sig til tankerne i
e-Europe: at skabe et europæisk elektronisk miljø.
Rådet ”svarede” på meddelelsen om papirløse rammer for told og handel med
en resolution i december 2003.
I resolutionen beder medlemslandene Kommissionen om at udarbejde en
strategisk flerårsplan for udvikling af elektroniske rammer for arbejdet med
told i EU.
Kommissionen fremlægger derfor nu et forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets beslutning om papirløse rammer for told og handel. Beslutningen er et
led i implementeringen af Lissabon strategien på toldområdet.
Baggrunden for at vælge et sådant instrument er, at der skal skabes såvel
politisk som økonomisk råderum til udviklingen af elektroniske rammer for
tolden i EU. Derved skal det sikres, at alle EU´s 27 medlemslande (samt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen) bevæger sig i den samme retning med edb-systemer, der kan
tale sammen, er sikre og tilgængelige, og som derved giver de fordele for såvel
myndigheder som virksomheder, der kan opnås ved, at EU´s indre marked også
for alvor kommer til at fungere på toldområdet. De fleste medlemslande har
allerede edb-systemer af forskellig slags – men de er netop meget forskellige
og kan som udgangspunkt slet ikke sende og modtage oplysninger fra
hinanden. I en mere og mere global verden, og hvis det indre marked for alvor
skal kunne fungere på toldområdet, er det nødvendigt, at der f.eks. ikke
toldmæssigt, skal skeles til, hvor en given virksomheds fysiske varehandel
foregår, men hvor virksomheden er etableret. Dette indebærer et behov for, at
de 27 EU-landes toldsystemer kan ”tale sammen”, således at virksomhederne
ikke skal afgive de samme oplysninger flere steder (i flere lande) eller til flere
forskellige myndigheder i takt med, at det indre marked for alvor introduceres
på toldområdet. Samtidig skal det sikres, at de systemer, der udarbejdes, skal
være sikre, og at de er tilgængelige.
Forslaget indeholder de tiltag, der skal til for, at der på europæisk plan opstilles
sikre, integrerede, interoperable og tilgængelige elektroniske systemer til
udveksling af tolddeklarationer, elektroniske certifikater, ledsagende
dokumenter og anden information – kort kaldet elektronisk told eller e-told,
samt en tidsramme for gennemførelse af dette. Fælles for tiltagene er, at de
systemmæssigt bygger på de erfaringer m.v. og den tekniske platform, som
allerede er gjort med det elektroniske forsendelsessystem (kaldet NCTS).
Forslaget hænger sammen med Kommissionens forslag til moderniseret
toldkodeks, KOM(2005)608.
2.
Indhold
De primære tiltag, der indeholdt i forslaget til beslutning, er:
Opbygning af systemer til håndtering af import/eksport angivelser, der
sikrer, at data kan flyde fra det ene system til et andet overalt i
fællesskabet med elektroniske koblinger til de økonomiske operatører,
således at de kan effektuere alle toldforretninger med
toldmyndighederne i det land, som de er etableret i – også selv om flere
lande er involveret
Opbygning af et fælleseuropæisk system til registrering af
erhvervsdrivende – herunder af autoriserede økonomiske operatører
Etablering af et fælles risikostyringssystem
Etablering af fælles toldportaler
Etablering af et integreret ”tarif-miljø”, der gør det muligt at koble sig
på andre import/eksport systemer indenfor EU, og
Etablering af ”single window”-service, der sikrer gnidningsfrit flow af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
data mellem økonomiske operatører og toldmyndigheder, mellem
toldmyndighederne og Kommissionen og mellem toldmyndighederne
og andre myndigheder for derved at sikre, at de økonomiske operatører
alene skal afgive oplysninger én gang i forbindelse med ind- og
udførsel af varer (dvs. uanset hvilke myndigheder, der er involveret).
Herunder også opstilling af fælleseuropæiske rammer for ”single acces
points” (al henvendelse fra en erhvervsdrivende til ét sted – uanset om
flere medlemslande er involveret).
De systemer, der således skal udvikles, etableres og løbende vedligeholdes, vil
indeholde såvel en fællesskabsdel som en national del.
Fællesskabsdelene vil eksempelvis være:
Fælles system specifikationer
Driften af CCN/CSI (det allerede etablerede netværk, som NCTS
anvender)
Koordinering af medlemsstaternes og Kommissionens aktiviteter især
indenfor Community Common Domain, men også inden for
Community External Domain, såfremt aktiviteterne ikke er skabt for at
tilfredsstille nationale krav.
Kommissionen skal sørge for at koordinere, gennemføre tests m.v. på den
fælles del, ligesom det er Kommissionens opgave at sikre, at elektronisk told
udføres i overensstemmelse med andre beslutninger på området (så som e-
Government).
De nationale dele vil eksempelvis være:
Nationale specifikationer
Nationale systemer incl. databaser
Netværksforbindelser mellem toldmyndighederne og erhvervslivet
Netværksforbindelser
mellem
toldmyndighederne
og
andre
myndigheder indenfor sammen medlemsland
Software og udstyr som et medslemsland finder nødvendigt for at sikre
fuld udnyttelse af systemet.
De enkelte medlemsstater skal sørge for at koordinere, gennemføre tests m.v.
af de nationale elementer, ligesom det er den enkelte medlemsstats opgave at
sikre overensstemmelse med f.eks. e-Government på nationalt plan og udbrede
og implementere elektronisk told nationalt.
Der lægges op til, at Kommissionen i samarbejde med Toldgeneraldirektørerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fra medlemslandene (i den såkaldte Customs Policy Group) skal sikre:
Fastlæggelse af strategier, nødvendige ressourcer og udviklingsfaser
Koordinering af alle aktiviteter – for at sikre bedst udnyttelse af
ressourcer m.v.
Koordinering af lovgivningsmæssige og operationelle aspekter,
uddannelse og IT-udvikling
Koordinering af gennemførelses-aktiviteter for alle involverede
Overholdelse af deadlines
Kommissionen skal – i samarbejde med Toldgeneraldirektørerne – opstille og
vedligeholde den strategiske flerårsplan med en fordeling af opgaver mellem
Kommissionen og medlemsstaterne (den såkaldte MASP).
Beslutningen indeholder en bestemmelse om, at såvel Fællesskabet som
medlemsstaterne skal stille de nødvendige menneskelige, finansielle og
tekniske ressourcer til rådighed for elektronisk told.
Fællesskabets omkostninger er - for de udgifter, der relaterer sig til årene 2006-
2007 - omfattet af Told2007-programmet. Det forventes, at der på et rådsmøde
i løbet af ganske kort tid formelt vedtages at videreføre dette program (i et
Told2013-program); denne videreførelse vil indeholde finansiering af systemer
m.v. indtil 2013.
Medlemsstaterne skal selv finde finansiering til deres andele af den nationale
udvikling m.v. af elektronisk told.
Der lægges op til, at de enkelte dele af elektronisk told skal være klar indenfor
nogle faste intervaller efter beslutningens offentliggørelse i EU-tidende.
Der vil skulle ske rapportering til Kommissionen fra medlemslandene omkring
de nationale fremskridt indenfor de områder, der er angivet i den strategiske
flerårsplan, senest den 31. december hvert år. På basis af landerapporterne
udarbejder Kommissionen en samlet rapport for ”projektet”.
Der lægges i forslaget op til omfattende inddragelse af de økonomiske
operatører – således skal der opsættes egentlige konsultationsmekanismer for
kontakt
mellem
Kommissionen/de
økonomiske
operatører
og
medlemsstaterne/de økonomiske operatører.
Beslutningen træder i kraft på tyvende dagen efter offentliggørelsen i Den
Europæiske Unions Tidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
358452_0005.png
3.
Forholdet til Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentets vedtog sin rapport den 18. december 2006. I rapporten
tilkendegiver Europa-Parlamentets sin støtte til forslaget.
4.
Retsgrundlag
TEF, særlig artikel 95 og 135 samt efter proceduren i artikel 251 (fælles
beslutningstagen).
5.
Høring
Forslaget har i sin oprindelige form været udsendt til SKAT´s Toldudvalg, med
høringsfrist den 20. december 2006. Der er kun modtaget høringssvar fra
Advokatrådet, der oplyser, at forslagene ikke giver anledning til bemærkninger.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, idet den fælles handelspolitik og Toldunionen kræver en
fælles tilgang til import og eksport af varer. Forslaget giver en samtidig
fælleseuropæisk gennemførelse af elektroniske toldsystemer, der fungerer
sammen og er tilgængelige for erhvervsdrivende overalt i fællesskabet.
Sådanne systemer kan ikke iværksættes af de individuelle medlemsstater, men
kræver fællesskabets medvirken.
Regeringen vurderer ligeledes – og af de samme grunde som Kommissionen –
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
7.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser.
Der regnes i forslaget til beslutning med, at der på EU’s budget vil skulle
bruges i alt ca. 180 mio. euro på udvikling, etablering og vedligeholde af
fællesskabsdelen af elektronisk told over perioden 2006 til 2013. Da den
danske andel af EU´s budget udgør ca. 2 %, betyder det, at den danske andel
heraf er ca. 3,6 mio. euro, svarende til ca. 27 mio. DKK. Udgifterne forventes
afholdt indenfor budgetterne for henholdsvis Told2007-programmet (for årene
2006-07) og den forventede efterfølger – Told 2013-programmet (for årene
2008-13).
Etablerings- og driftsudgifterne vedrørende de nationale systemtilpasninger
dækkes af de enkelte medlemsstater. Det er endnu ikke muligt at skønne
sikkert over de udgifter, der vil være nationalt for Danmark. I SKAT er der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
nedsat et projekt for hele opgaven elektronisk told, der skal dække såvel
systemer som lovgivning. En væsentlig opgave er bl.a. at skønne over de
udgifter, der vil være forbundet med denne store opgave, der vurderes at
strække sig over perioden frem til 2013.
Beløbets størrelse vil i vid udstrækning afhænge af, hvordan fællesdelen af
systemerne (EU-delen) kommer til at se ud og hvilke mere præcise krav, de
nationale dele skal opfylde.
Et skøn baseret på det nuværende overordnede grundlag ligger, med betydelig
usikkerhed, i størrelsesordenen 165 mio. kr. til etablering og drift over perioden
2007-13. Dette dækker det samlede etoldskompleks der udover det isolerede e-
toldsforslag
også
omfatter
de
e-toldrelaterede
elementer
i
Sikkerhedstoldkodeks (allerede vedtaget) og forslaget til Moderniseret
Toldkodeks. Beløbet vil i den kommende tid blive søgt konsolideret og vil
løbende blive justeret efterhånden som der kommer flere oplysninger om, hvad
de enkelte elementer skal indeholde.
Folketingets Finansudvalg vil forinden IT-projektets iværksættelse blive
forelagt et aktstykke med henblik på tilslutning. Det vurderes som
udgangspunkt, at en etapevis gennemførelse – i takt med at de mere præcise
systemkrav m.v. foreligger – vil være hensigtsmæssig.
Der skønnes herudover at kunne være visse afledte udgifter for andre
ministerier til tilretning af it-systemer m.v. Disse udgifter vil afhænge af de it-
løsninger m.v., der findes i de enkelte ministerier. Hvorvidt der vil blive tale
om mulige administrative besparelser (f.eks. som følge af at oplysninger
kommer elektronisk og ikke på papir) vil afhænge af de enkelte ministeriers
nuværende arbejdsgange m.v.
8.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Det er endnu ikke muligt at skønne over forslagets administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Som udgangspunktet forventer
Kommissionen, at e-toldsprojektet og den deraf følgende mulighed for
elektronisk dataudveksling isoleret set indebærer større fordele end ulemper for
erhvervslivet. Det forventes, at de tiltag, der er omkring sikkerhed generelt vil
indebære øgede byrder på erhvervslivet, idet der vil skulle afgives enkelte nye
oplysninger til toldmyndighederne, samt fordi disse i mange tilfælde skal
afgives på et tidligere tidspunkt end før. Disse regler er allerede vedtaget.
Omvendt forventes der fordele for erhvervslivet særligt på de dele af e-told, der
vedrører Single Window og informationsportaler, da disses hensigt er at gøre
det lettere for virksomhederne at finde relevant information på tværs af EU
samt ikke mindst gøre det muligt kun at afgive en given oplysning én gang –
uanset hvilken myndighed, der måtte skulle bruge den. Et nærmere skøn vil
blive udarbejdet i forbindelse med det projekt, som SKAT har nedsat, jf.
ovenfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
Lovgivningsmæssige konsekvenser.
Beslutningen (og der deraf kommende edb-systemer) vil ikke i sig selv have
lovgivningsmæssige konsekvenser.
10.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er forelagt for Rådets arbejdsgruppe vedr. toldunionen. Der har
løbende siden været en række drøftelser.
Det primære diskussionsemne har været artikel 4 – tidsfrister.
Der synes nu at være konsensus omkring en kompromisformulering, som det
tyske formandskab har fremlagt. Formuleringen indebærer mere fleksible
tidsfrister for de forskellige it-systemers indførsel end det oprindelige forslag.
Hvor der i det oprindelige forslag var meget faste deadlines (3, 5 og 6 år efter
ikrafttrædelsen af beslutningen skulle de forskellige systemer være
operationelle), skal der nu – i de fleste tilfælde – foreligge visse godkendte
specifikationer, før medlemslandene forventes at påbegynde det egentlige
arbejde med at udvikle og indføre de enkelte it-systemer.
11.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Elektronisk told er en direkte udløber af allerede vedtagne initiativer (bl.a. e-
Europe, e-Government og resolutionen om papirløse rammer for told og
handel) og er den konkrete implementering af Lissabon strategien på
toldområdet. Tankerne og forslagene i udkastet til beslutning harmonerer
desuden med de nationale danske initiativer på området. På denne baggrund er
den danske holdning til forslaget positiv.
I Danmark er vi allerede langt fremme med digitalisering også på toldområdet
– og har således et godt udgangspunkt med et relativt nyt importsystem og et
netop ibrugtaget eksportsystem. Det vil derfor være vigtigt for os i det videre
arbejde, at disse systemer skal undergå så få ændringer som muligt.
Elektronisk told er en klar forudsætning for, at den arbejdsdeling mellem
toldmyndighederne på den eksterne EU-grænse og toldmyndighederne
”hjemme” ved virksomhederne, der blev vedtaget med Rådets og Europa-
Parlamentets forordning 648/05 (og som udbygges med forslaget til ny
toldkodeks – KOM(2005)608), kan gennemføres i praksis. En anden
konsekvens af den arbejdsdeling, der blev indført med forordning 648/05 er et
øget behov for fælles risikoanalyse værktøjer. Med forslaget til e-told
beslutning fastlægges således også, at der skal udvikles et fælles
risikostyringssystem, der skal danne basis for en harmoneret risikostyring i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
medlemsstaterne. Dette er nøglen til at der skabes en standard for den kontrol,
der vil skulle foretages på den ydre EU-grænse – og som alle medlemsstater vil
være afhængig af, udføres på tilstrækkelig højt og kvalificeret niveau.
En af de basale ideer i e-told er etablering af såvel fælles toldportaler som
opstilling af fælles rammer for ”single acces points”, etablering af et integreret
”tarif-miljø” samt etablering af ”single windows-services”. Alle disse
elementer ventes at gøre det lettere ikke mindst for erhvervslivet. Dels ved at
det bliver lettere at finde og anvende oplysninger, og dels ved at oplysninger i
forbindelse med indførsel/udførsel af varer kun skal afgives én gang, uanset
hvilken myndighed, der skal anvende oplysningerne. Disse intentioner støttes
fra dansk side.
Tilsvarende må det fra dansk side støttes, at det sikres, at de informationer, der
skal fremsendes både mellem virksomhederne og myndighederne og internt
mellem myndighederne, kan flyde hurtigt og uhindret og underbygge de
handelsmønstre m.v., som virksomhederne har behov for. Opsamling og
udveksling af disse data skal selvfølgelig ske i henhold til gældende regler om
databeskyttelse m.v.
Med hensyn til de tidsfrister, der er indbygget i et nu forelagt tysk
kompromisforslag, synes de ændringer, der er sket i artikel 4 at være et
fornuftigt kompromis. De er for de flestes vedkommende gjort realistiske og
fleksible uden, at der er sket udvanding.
12.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.