Trafikudvalget 2005-06
KOM (2005) 0634 Bilag 2
Offentligt
275259_0001.png
Miljøstyrelsen
Industri & Transport
Miljøministeriet
Miljøpolitisk område
GRUNDNOTAT til FMPU & FEU
3. maj 2006
MST/LHO/EI; MIM/VIBEJ
DEP-251-00005
Kommissionens forslag om fremme af renere vejtransportkøretøjer
KOM(2005) 634
Resumé
Med direktivforslaget foreslås, at offentlige myndigheder pålægges, at 25 % af deres indkøb-
te/leasede køretøjer på over 3�½ tons skal være miljøvenlige efter en såkaldt EEV standard.
Dette omfatter ligeledes offentlige koncessioner til private trafikoperatører, som typisk vare-
tager kollektiv trafik. EEV-standarden ligger meget tæt op ad EURO 5 standarden, som bliver
obligatorisk i 2009.
1. Status
Kommissionen sendte den 9. januar 2006 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel
i TEF artikel 175, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren
om fælles beslutningstagen i TEF artikel 251. En dansk udgave af forslaget er modtaget den
15. februar 2006.
Det østrigske formandskab har oplyst, at de ikke agter at sætte forslaget på dagsordenen til
Rådsmøderne.
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at direktivets formål er at skabe et marked for mere miljø- og energi-
venlige køretøjer ved at forpligte offentlige myndigheder til at købe en vis andel af sådanne
køretøjer. Herved vil producenter have incitament til at producere og udvikle miljøteknologi,
og man vil opnå miljø- og sundhedsgevinster samtidig med, at EU’s afhængighed af fossile
brændstoffer mindskes.
Da der på nuværende tidspunkt foreligger en definition af specielt miljøvenlige tunge køretø-
jer (busser og lastbiler), har Kommissionen valgt som et første trin at begrænse anvendelses-
området til denne gruppe køretøjer. Definitionen af de miljøvenlige køretøjer (EEV, Enhanced
Environmental Friendly Vehicles) indgår i direktiv 2005/55/EF, som indeholder foranstaltnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275259_0002.png
2
ger mod emission af forurenende luftarter og partikler fra motorer med kompressionstænding
– såkaldte EURO-normer. Der er fastsat følgende grænseværdier for EEV-køretøjer:
Test1 (stationær)
g/kWh
CO
HC
NHHC
CH4
NO
x
Partikler
1,5
0,25
-
-
2,0
0,02
Test 2 (transient)
g/kWh
3,0
-
0,40
0,65
2,0
0,02
Test 3 (sodindhold)
m
-1
-
-
-
-
-
0,15
I henhold til forslaget skal offentlige myndigheder sikre, at 25 % af deres indkøbte/leasede
køretøjer er miljøvenlige. Dette omfatter ligeledes offentlige koncessioner til private trafik-
operatører, som typisk varetager kollektiv trafik.
Endvidere fastsætter direktivforslaget, at der skal nedsættes et forskriftsudvalg, som sammen-
sættes af repræsentanter fra de enkelte medlemslande, som med kvalificeret flertal kan vedta-
ge forslag fra EU-Kommissionen om tekniske forhold omkring direktivet.
Direktivet forpligter landene til årligt at rapportere antallet af indkøbte, leasede mv. EEV-
køretøjer, hvorefter EU-Kommissionen udarbejder en årlig rapport om medlemslandenes ef-
terlevelse af direktivets bestemmelser.
Tre år efter direktivets ikrafttræden skal EU-Kommissionen udfærdige en rapport med anbefa-
linger til videre initiativer, herunder muligheden for at udvide bestemmelserne til at omfatte
køretøjer under 3�½ tons – typisk personbiler.
3. Nærhedsprincippet
EU-Kommissionen vurderer, at producenter af køretøjer ikke vil have tilstrækkelig incitament
ved, at enkelte medlemslande tager initiativer omkring indkøb/leasing af miljøvenlige køretø-
jer. Derimod vil koordineret krav til offentlige indkøb af miljøvenlige køretøjer for samtlige
EU-lande, afføde et marked, som gør det interessant for producenterne at byde på ind på. På
den baggrund vurderer Kommissionen, at hensynet kan efterleves ved fællesskabsregulering.
Formålet med forslaget er at formindske de forurenende emissioner i transportsektoren og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275259_0003.png
3
medvirke til at skabe et marked for renere køretøjer. De medlemslande der evt. undlader an-
vendelse af den forslåede foranstaltning, vil kunne skade andre med grænseoverskridende
forurening. Det er derfor regeringens vurdering, at der er tværnationale aspekter, som begrun-
der et fællesskabsinitiativ.
Regeringen er endvidere enig i, at handling på fællesskabsplan kan have klare fordele på
grund af omfanget og virkningerne heraf sammenlignet med handling på medlemsstaternes
side. En mulig fordel kan mistes ved ikke at handle på fællesskabsplan.
Regeringen finder derfor, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ikke danske bestemmelser om offentlige indkøb af mere miljøvenlige køretøjer, men et
cirkulære til statslige institutioner om generelt at inddrage miljøforhold ved indkøb på lige fod
med andre hensyn. Direktivet vil skulle implementeres i dansk lov ved en bekendtgørelse med
hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven. Der er dog nogen usikkerhed om hjemlen i Miljøbeskyttel-
sesloven er tilstrækkelig til at indføre bindende krav. Såfremt dette ikke er tilfældet, vil der
være behov for en lovændring.
Forslagets økonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes fortrinsvis at berøre kollektiv trafik, Post Danmark, Forsvarets køretøjer og
renovationskøretøjer. Den kollektive trafik vurderes at blive mest berørt. Således vurderes det
i dag, at ca. 4.000 busser, ud af i alt ca. 15.000 indregistrerede busser, kører kollektiv trafik.
Antallet af køretøjer i Post Danmark såvel som køretøjer i Forsvaret vurderes at udgøre en
meget beskeden andel af den samlede køretøjspark, som er omfattet af direktivforslagets be-
stemmelser.
EU-Kommissionen har udarbejdet en konsekvensvurdering af forslaget på EU-25 niveau. Der
foreligger således ikke en isoleret vurdering for Danmarks vedkommende.
EU-Kommissions vurdering bygger på et ”business as usual” scenario i perioden 2006 – 2030,
som sammenholdes med et scenario, hvor direktivforslaget er trådt i kraft. Sammenfatningen
af beregningerne kan opstilles som følger:
BaU
1)
i mio. euro
Forureningsomkostninger
6.261
Med direktiv
5.087
Gevinst
1.173
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275259_0004.png
4
Drivhusgas-omkostninger
Energi-omkostninger
Anskaffelsesomkostninger
I alt
1) Business as Usual
4.956
16.433
91.014
118.664
4.757
15.659
93.744
119.248
199
774
-2.730
-584
Af skemaet fremgår, at direktivet vil medføre en økonomisk gevinst som følge af mindre foru-
rening og mindre energiforbrug. Til gengæld vil anskaffelsesomkostningerne af køretøjer være
dyrere, hvilket samlet set betyder, at forslaget vil medføre et samfundsøkonomisk underskud
på ca. 0,6 mia. euro på EU-25 niveau.
Kommissionen er ved sine beregninger gået ud fra, at direktivet opfyldes ved øget anvendelse
af naturgas og flaskegas (LPG). Det er uklart om udgifter til opbygning af infrastruktur til bl.a.
forsyning med LPG er medtaget i beregningerne.
Under danske forhold vurderes det ikke, at direktivet ville skulle opfyldes ved øget brug af
naturgas men derimod ved anskaffelse af dieseldrevne køretøjer. Da EEV standarden vurderes
at blive opfyldt af EURO 5 normen, som vil være opfyldt af alle nye køretøjer fra og med
2009, vil der i praksis næppe blive merudgifter i Danmark.
Såfremt forslaget skærpes mht. reduktion af partikler, og at det vil kræve montering af parti-
kelfiltre, vil det indebære en statsfinansiel meromkostning for 25 % af offentlige indkøb af
tunge køretøjer, hvilket vurderes at være omkring 200 – 300 køretøjer – på ca. 30.000 –
50.000 kr. pr. køretøj eller i alt 10. mio. kroner.
Det skal bemærkes, at EU-Kommissionen ikke vurderer de administrative konsekvenser ved
direktivet, herunder rapporteringsforpligtigelsen.
Beskyttelsesniveau:
Den forøgelse af beskyttelsesniveauet, som forslaget medfører, vurderes at blive båret inden
for den kollektive trafik. Imidlertid vurderes forslaget kun at give en beskeden forbedring af
beskyttelsesniveauet, bl.a. fordi de offentlige myndigheder i dag typisk stiller krav til miljø i
deres koncessioner med trafikoperatører. Hertil kommer at de fastlagte EEV-normer kun afvi-
ger meget lidt fra de kommende Euro 5 normer, som bliver obligatoriske i 2009. En sammen-
ligning af de væsentligste grænseværdier for dieselmotorer er givet i nedenstående tabel.
Værdier for CO og HC er ikke medtaget, da den miljømæssige betydning i relation til diesel-
motorer er begrænset, og værdierne for NMHC og CH4 er primært rettet mod naturgasdrevne
køretøjer. Der er medtaget værdier for Euro 3 (nuværende krav), Euro 5 (obligatorisk fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275259_0005.png
5
2009) og EEV.
Test 1 (stationær)
g/kWh
NO
x
Euro 3
Euro 5
EEV
Euro 3
Euro 5
EEV
5,0
2,0
2,0
0,10
0,02
0,02
Test 2 (transient)
g/kWh
5,0
2,0
2,0
0,16
0,03
0,02
Test 3
1)
(sodindhold)
m
-1
-
-
-
0,8
0,5
0,15
Partikler
1) Test 3 er en supplerende test
,
til test 1 og 2, som alene måler sodudslip under specielle testbetingelser.
5. Høring
Ved høringsfristens udløb den 8. februar 2006 er følgende høringssvar modtaget.
HUR
HUR peger på, at det kan være svært at opgøre, om kravet på 25 % af nyindkøbte EEV køre-
tøjer er opfyldt og oplyser samtidig, at udbud tager udgangspunkt i vogntimer og ikke selve
køretøjerne. HUR bemærker ligeledes, at visse brændstoftyper kan kræve særlige tankanlæg.
DTL (Dansk Transport og Logistik Forbund)
DTL henviser til, at Kommissionen med forslaget åbner mulighed for at EU-fonde kan finan-
siere ekstraomkostningerne til opfyldelse af bestemmelserne i direktivforslaget i nye med-
lemslande. Såfremt der er tale om en form for statsstøttelignende ordninger, bør der tages hen-
syn til at private operatører kan konkurrere på lige fod med offentlige myndigheder. DTL pe-
ger afslutningsvis på, at direktivet kan medføre krav om særlige tankanlæg, samt at en række
offentlige indkøbere i forvejen stiller krav til bl.a. EURO-norm.
Københavns Kommune
Københavns Kommune hilser forslaget velkomment. Dog vurderes direktivforslaget at være i
konflikt med kommunens beslutning om montering af partikelfiltre, da disse ikke er omfattet
af direktivforslagets definition for miljøvenlige køretøjer. Når der tales om miljøvenlige køre-
tøjer bør man ikke lægge sig fast på en bestemt type teknologi. Kommunen stiller sig samtidig
skeptisk over for kadencen i direktivet, da EURO 5 normen, med lignende skærpede miljø-
krav, træder i kraft samtidig med direktivet. Direktivet vurderes at have væsentlige kommu-
naløkonomiske konsekvenser.
DKT – Dansk Kollektiv Trafik
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275259_0006.png
6
DKT forudsætter, at den årlige rapportering foretages af offentlige myndigheder og ikke af de
private trafikoperatører. Endvidere ønsker DKT, at eventuelle merudgifter ved direktivet bli-
ver kompenseret i det omfang det griber ind i eksisterende kontraktforhold.
Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideret
grundnotat snarest blive orienteret om resultatet af specialudvalgshøringen.
6. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet har ikke indledt forhandlinger om direktivet.
7. Forhandlingssituationen
Der er ikke indledt forhandlinger om direktivet
8. Regeringens foreløbige holdning
Danmark kan tilslutte sig princippet om, at offentlige myndigheder har et særligt miljøansvar i
deres indkøbspolitik. I den forbindelse anses fastsættelsen af specielle miljøkrav at kunne ud-
gøre et springbræt for udvikling af miljøeffektiv teknologi, hvilket på sigt kan give EU en
særlig konkurrencedygtig position på det globale marked.
Direktivforslaget, i sin nuværende udformning, vurderes imidlertid ikke at ville medføre en
egentlig miljøgevinst og fremme udvikling af miljøeffektiv teknologi.
Således forventes de gældende krav til EEV at være opfyldt af hovedparten af de tunge køre-
tøjer, der opfylder EURO 5 normerne for tunge køretøjer, som indføres fra 2009 – ca. samme
tidspunkt som nærværende direktivforslag.
For at direktivet får en miljøeffekt må kravene skærpes. En skærpelse af miljøhensynet i di-
rektivet kunne ske ved en reduktion af grænseværdien for partikler fra 0,02 til 0,002. En sådan
skærpelse vil kun, med den nuværende teknologi, kunne opfyldes ved montering af partikel-
filtre.
Endvidere ønsker Danmark øget klarhed omkring rapporteringsbestemmelserne, som i sin
nuværende form anses for uforholdsmæssig omfattende.
I lyset af at udbud af kollektive transportopgaver typisk tager afsæt i vogntimer og dermed det
faktiske transportarbejde, bør direktivforslaget åbne op for en sondring mellem selve køretøjs-
typerne og det faktiske transportarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
275259_0007.png
7
Fra dansk side vurderes der at være behov at undtage militærets pansrede køretøjer, da de er
funktionsbestemte til særlige transportopgaver med store krav til driftsikkerhed.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg