Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0646 Bilag 2
Offentligt
254865_0001.png
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg.
Grundnotat om revision af direktivet om "tv uden grænser"
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om revision af Rådets
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestem-
melser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed
(tv uden grænser).
KOM (2005) 646 endelig.
1. Resumé
Kommissionens forslag vedrører revision af Rådets direktiv 89/552/EØF af 3. oktober
1989 om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne
vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed (”tv uden grænser”). Hovedformålet
med forslaget er at sikre, at udbydere af nye on-demand audiovisuelle tjenester kan
udnytte fordelene ved det indre marked på linje med traditionelle tv-virksomheder.
Kommissionen vil derfor indføre en teknologineutral regulering. Kommissionen foreslår
således – i tråd med Lissabon-processen, herunder forpligtelsen over for bl.a. bedre
regulering, og i2010 strategien – som noget nyt, at det reviderede direktiv skal omfatte
såvel traditionelt tv (lineære tjenester) som nye on-demand (ikke-lineære) audiovisuelle
tjenester, om end med delvis forskellige regler.
Ifølge forslaget skal alle indholdstjenester – lineære såvel som ikke-lineære – følge nogle
basisregler, gerne implementeret ved hjælp af co- eller selvregulering. Lineære tjenester
skal derudover fortsat følge de eksisterende regler, dog i en forenklet udgave for så vidt
angår reklameregler. Hovedårsagen til denne forskel er, at forbrugerne i højere grad selv
vælger on-demand-tjenester, og at lineære tjenester har større samfundsindflydelse.
2. Baggrund
Ifølge art. 26 i det eksisterende direktiv skal Kommissionen hvert andet år forelægge en
beretning om gennemførelsen af direktivet og eventuelt fremsætte yderligere forslag for
at tilpasse det til udviklingen på tv-området, specielt på baggrund af den seneste tekno-
logiske udvikling. Det har ikke tidligere givet anledning til ændringer i direktivet,
bortset fra en mindre opdatering i 1997 (direktiv 97/36/EØF).
Forslaget er fremsat på baggrund af omfattende høringer og konferencer inden for de
seneste år.
3. Hjemmelsgrundlag
Med hjemmel i traktatens artikel 47(2) og 55 har Kommissionen den 13. december 2005
fremlagt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om revision af Rådets
6. marts 2006
J.Nr.2004-5034-84
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254865_0002.png
Side 2
direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed. Direktivet kan
vedtages med kvalificeret flertal efter proceduren for fælles beslutningstagen med
Parlamentet i artikel 251.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet er overholdt, da forslaget har til formål at
sikre lige konkurrencevilkår for ikke-lineære audiovisuelle tjenester i det indre marked.
Dette formål kan ikke sikres af medlemsstaterne alene, da tjenesterne er grænseover-
skridende.
Ifølge Kommissionen er der stigende bekymring for, at forskellige nationale regler for
de nye on-demand-tjenester for audiovisuelt indhold skal medføre hindringer for kon-
kurrencen på det indre marked.
Formålet med forslaget vedrører realiseringen af det indre marked. Regeringen er enig
i, at der er risiko for, at on-demand-tjenester udsættes for ulige konkurrence på grund
af de uensartede nationale regler i landene. Regeringen finder derfor på dette grundlag,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
I sin begrundelse for forslaget anfører Kommissionen, at tv-markedet er ændret drama-
tisk gennem de seneste år, fordi forbrugerne i den digitale medieverden har fået mange
flere muligheder for at modtage audiovisuelle tjenester. Samtidig konkurrerer traditio-
nelle tv-stationer i stigende grad med nye tjenesteudbydere, som tilbyder det samme
indhold, men som er underlagt en anden regulering. Det giver ulige konkurrence.
For at sikre, at udbydere af nye on-demand audiovisuelle tjenester kan udnytte fordele-
ne ved det indre marked på linje med traditionelle tv-virksomheder, vil Kommissionen
indføre en teknologineutral regulering. Derfor foreslår Kommissionen – i tråd med
Lissabon-processen, herunder forpligtelsen over for bl.a. bedre regulering, og i2010
strategien – at det reviderede direktiv skal omfatte såvel traditionelt tv (lineære tjene-
ster) som nye on-demand (ikke-lineære) audiovisuelle tjenester, om end med delvis
forskellige regler.
Ifølge forslaget skal alle indholdstjenester – lineære såvel som ikke-lineære – følge
nogle basisregler, gerne implementeret ved hjælp af co- eller selvregulering. Lineære
tjenester skal derudover fortsat følge de eksisterende regler, dog i en forenklet udgave
for så vidt angår reklameregler. Hovedårsagen til denne forskel er, at forbrugerne i
højere grad selv vælger on-demand-tjenester, og at lineære tjenester har større sam-
fundsindflydelse.
Væsentlige ændringer
Nedenfor følger en gennemgang af de vigtigste ændringsforslag. De drejer sig især om
følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
Udvidelse af direktivets rækkevidde fra alene at være traditionelt tv til også at
omfatte on-demand tjenester
der indføres en ret for tv-stationer til at få korte nyhedsklip fra transmission af
vigtige begivenheder, som en tv-station i en anden medlemsstat har købt eneret
til
reglerne om indholdet af tv-reklamer skal også gælde for on-demand tjenester
reglerne om tv-sponsorering skal også gælde for on-demand tjenester
visse regler om beskyttelse i tv af mindreårige og den menneskelige værdighed
skal også gælde for on-demand tjenester
som noget nyt tillades produktplacering som en form for sponsorering – det har
hidtil været betragtet som skjult reklame
reglerne for reklamer i tv forenkles og liberaliseres, så der bliver mulighed for
flere afbrydelser i visse programmer, end der er i dag.
Definitioner
Formålet er primært at adskille traditionelt tv (lineære tjenester) fra on-demand tjene-
ster (ikke-lineære tjenester), så der ikke opstår tvivl om, hvorvidt en audiovisuel tjene-
ster skal følge basisreglerne eller de mere omfattende tv-regler.
Direktivets navn ændres til ”Europa-Parlamentets og Rådets direktiv [nr. og dato] om
samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende
udbud af audiovisuelle medietjenester (direktivet om audiovisuelle medietjenester).
I artikel 1, Definitioner, er der følgende væsentlige nyheder:
”fjernsynsvirksomhed” er en lineær audiovisuel medietjeneste, hvor udbyderen
bestemmer tidspunktet for et programs udsendelse og sammensætter program-
fladen
”ikke-lineær tjeneste” er en audiovisuel medietjeneste, hvor brugeren bestem-
mer tidspunktet for udsendelsen af et bestemt program, som vælges ud fra et
udvalg sammensat af udbyderen
der indføres et nyt begreb, audiovisuel kommerciel kommunikation, som beteg-
ner alle former for kommercielle budskaber
der er fortsat forbud mod skjult reklame, men produktplacering (som hidtil har
været anset for skjult reklame) tillades. Det defineres som enhver form for au-
diovisuel kommerciel kommunikation, der inde i et program viser eller henviser
til et produkt, en tjeneste eller logo hertil, normalt mod betaling.
Jurisdiktion
Der er ingen væsentlige ændringer i forhold til senderlandsprincippet. Det skal dog
bemærkes, at der er tilføjet nye bestemmelser om muligheden for at gribe ind over for
medietjenester, der sendes fra en anden medlemsstat. Bestemmelserne skønnes imid-
lertid ikke at ændre afgørende ved status quo.
I artikel 2 erstattes ”tv-spredningsforetagende” af ”medietjeneste udbyder”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Desuden er der i stk. 4 byttet om på rækkefølgen mellem brugen af satellit-uplink og
satellit-kapacitet ved fastlæggelsen af, hvilket land der har ansvaret for en medietjene-
ste fra et 3.land. Dette forslag har baggrund i franske erfaringer med en libanesisk
antisemitisk satellit-tv-kanal, der blev udsendt via det franske satellitselskab Eutelsat
til de europæiske lande. Derved blev det ifølge reglerne i direktivet et fransk ansvar at
forhindre udsendelserne (idet racisme er forbudt i henhold til direktivet). Ved at bytte
om på rækkefølgen kan det undgås, at Frankrig automatisk bliver ansvarlig for alle de
kanaler, som udsendes via Eutelsat.
Herudover er der tilføjet fire nye stykker, som beskriver, under hvilke forhold medlems-
stat A kan gribe ind over for en medietjeneste udbyder fra medlemsstat B, der retter sin
virksomhed mod A. Det er en mulighed, hvis medietjeneste udbyderen uretmæssigt har
valgt at flytte til B for at undgå de nationale regler i A.
Medlemsstater kan kun gribe ind over for sådanne medietjenester, hvis følgende vilkår
er opfyldt:
Modtagerlandet beder afsenderlandet om at gribe ind
afsenderlandet griber ikke ind
modtagerlandet oplyser Kommissionen og afsenderlandet om, at det agter at
gribe ind, og
Kommissionen beslutter, at modtagerlandets foranstaltninger er i overens-
stemmelse med EU-retten.
I artikel 2a, som fastlægger betingelser og procedurer i forbindelse med medlemsstaters
mulighed for at hindre modtagelse af et udenlandsk tv-program, erstattes ”fjernsynsud-
sendelser” med ”medietjenester” i stk. 1. (Stk. 2 og 3 opererer imidlertid fortsat med tv-
udsendelser – det er uklart, om der er tale om en fejl).
Opfordring til selvregulering
I artikel 3 (om medlemsstaters ret til at indføre mere restriktive regler for nationale
medietjenester) indføres som noget nyt en opfordring til medlemsstaterne om at indføre
co- og selvreguleringssystemer. Sådanne systemer skal være bredt accepteret af de
berørte parter, og de skal indeholde effektive håndhævelsesregler.
Korte nyhedsindslag
I artikel 3b indføres som noget nyt en ret for alle tv-stationer fra andre medlemsstater
til at få korte nyhedsklip fra transmission af vigtige begivenheder, som en tv-station har
købt eneret til. Sådanne korte nyhedsklip skal frit kunne vælges af tv-stationerne fra
den transmitterende tv-stations signal. Som minimum skal kilden identificeres.
Basisregler
Artikel 3c – 3h er nye og udgør de basisregler, som alle audiovisuelle tjenester, lineære
såvel som ikke-lineære, skal følge. Reglerne drejer sig om identifikation af tjenesteud-
byder, om beskyttelse af mindreårige og af den menneskelige værdighed, om fremme af
europæiske værker, om indhold og identifikation af reklame og lignende. Herunder
indføres som noget nyt mulighed for produktplacering som en form for reklame.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
3c (identifikation): Alle av-medietjeneste udbydere skal identificere sig med navn,
geografisk adresse, e-mail adresse eller hjemmeside, og evt. hvilken kompetent myn-
dighed udbyderen hører under.
3d (beskyttelse af mindreårige): Medlemsstaterne skal sikre, at audiovisuelle medietje-
nester under deres jurisdiktion ikke gøres tilgængelige på en sådan måde, at de i alvor-
lig grad kan skade mindreåriges fysiske, psykiske eller moralske udvikling, jf. art. 22.
(Det skal bemærkes, at forbuddet i den nuværende art. 22, stk. 2, mod indhold, der kan
skade mindreårige – uden at det kan betegnes som ”i alvorlig grad” – ikke skal gælde
for ikke-lineære tjenester. Det signaleres på denne måde, at on-demand tjenester med
”almindelig” pornografi er uregulerede, i modsætning til tilsvarende tv-programmer).
3e (beskyttelse af den menneskelige værdighed): Medlemsstaterne skal sikre, at audio-
visuelle medietjenester og audiovisuelle kommercielle kommunikationstjenester under
deres jurisdiktion ikke på nogen måde tilskynder til had på grund af køn, race eller
etnisk oprindelse, religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering.
3f (”kvoter” mv. for europæiske værker):
Medlemsstaterne skal, når det er muligt og med passende midler, sørge for, at
medietjenester under deres jurisdiktion fremmer produktion af og adgang til
europæiske værker.
Medlemsstaterne skal sikre, at medietjeneste udbydere under deres jurisdikti-
on ikke sender spillefilm uden for de perioder, som er aftalt med rettighedsha-
verne.
Medlemsstaterne skal senest fjerde år efter vedtagelsen af dette direktiv og
derefter hvert tredje år rapportere til Kommissionen, hvordan de har imple-
menteret kvote-bestemmelsen.
Kommissionen skal, på basis af informationen fra medlemsstaterne, rapportere
til Europa-Parlamentet og Rådet.
3g (om reklamer og lign.):
Reglerne i denne artikel eksisterer tillige i det nuværende direktiv. Det nye er, at disse
”almindelige” regler udvides til at omfatte al audiovisuel kommerciel kommunikation.
Med hensyn til reklamer for alkohol vil der efter forslaget fortsat gælde yderligere
betingelser for reklamer udsendt i fjernsyn (i art. 15).
Medlemsstaterne skal sikre, at audiovisuel kommerciel kommunikation leveret af
udbydere under deres jurisdiktion overholder følgende regler:
Klar identifikation som kommerciel kommunikation. Skjult audiovisuel kom-
merciel kommunikation er forbudt.
Der må ikke anvendes subliminale teknikker.
Audiovisuel kommerciel kommunikation må ikke diskriminere på grund af race,
køn eller nationalitet, krænke religiøs eller politisk overbevisning, tilskynde til
adfærd, der kan være skadelig for sundheden, sikkerheden eller miljøet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Alle former for audiovisuel kommerciel kommunikation og teleshop for cigaret-
ter og andre tobaksvarer er forbudt.
Audiovisuel kommerciel kommunikation for alkoholholdige drikkevarer må ikke
rettes til mindreårige og må ikke opfordre til umådeholden indtagelse af alko-
hol.
Audiovisuel kommerciel kommunikation må ikke skade mindreårige moralsk el-
ler fysisk. De må derfor ikke direkte tilskynde mindreårige til at købe et pro-
dukt eller en service ved at udnytte deres uerfarenhed og godtroenhed eller op-
fordre direkte til at overtale forældre eller andre til at købe de varer m.v. der
reklameres for, udnytte den særlige tillid mindreårige har til forældre, lærere
eller andre og må ikke uden grund vise mindreårige i farlige situationer.
Artikel 3h (om sponsorering og produktplacering):
Det er flere nye elementer i denne bestemmelse. Dels udvides reglerne om sponsorering
til også at omfatte produktplacering, som herved lovliggøres, dels udvides bestemmelsen
til at omfatte alle audiovisuelle medietjenester i modsætning til tidligere, hvor den alene
omfattede traditionelle fjernsynsprogrammer.
Audiovisuelle medietjenester, dvs. levende billeder som har til formål at informere,
underholde eller uddanne generelt ved hjælp af elektroniske netværk, som er sponsore-
rede eller som indeholder produktplacering skal opfylde følgende betingelser:
Programsætning og indhold af sådanne medietjenester må under ingen om-
stændigheder påvirkes på en sådan måde, at det influerer på tjenesteudbyde-
rens ansvar og redaktionelle selvstændighed.
De må ikke direkte opfordre til køb eller leje af varer eller tjenester, navnlig må
disse ikke fremhæves på særlig måde.
Seerne skal tydeligt informeres om, at der foreligger aftale om sponsorering el-
ler produktplacering. Sponsorerede programmer skal klart identificeres som så-
danne ved, at sponsorens navn, mærke (logo) og/eller andre symboler for spon-
soren er angivet ved programmets begyndelse, udsendelse og/eller slutning.
Programmer som indeholder produktplacering skal angive dette i begyndelsen
af programmet med henblik på at undgå forvirring hos seerne.
Audiovisuelle medietjenester må ikke sponsoreres af virksomheder, hvis hovedvirksom-
hed er at producere eller sælge cigaretter eller andre tobaksprodukter. Audiovisuelle
medietjenester må endvidere ikke indeholde produktplacering af tobaksprodukter eller
cigaretter eller i øvrigt indeholde produktplacering fra virksomheder, hvis hovedvirk-
somhed er at producere eller sælge cigaretter eller andre tobaksprodukter.
Såfremt foretagender, hvis virksomhed omfatter fremstilling eller salg af lægemidler og
medicinsk behandling, sponsorerer medietjenester, må denne sponsorering kun fremme
foretagendets navn eller image, men ikke bestemte lægemidler eller medicinske be-
handlinger, der er receptpligtige i den medlemsstat, under hvis jurisdiktion tjenesteud-
byderen hører.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
Nyheds- og aktualitetstjenester må ikke sponsoreres og må ikke indeholde produktpla-
cering.
Audiovisuelle medietjenester for børn samt dokumentarprogrammer må ikke indeholde
produktplacering.
Definition på europæiske programmer
Artikel 6 (definition på europæiske værker) forenkles, og som noget nyt indgår co-
produktioner produceret i henhold til aftaler mellem EU og 3.lande.
Forenkling og liberalisering af reklamereglerne
Som noget nyt foreslås det, at enkeltstående reklamespots tillades i sportsudsendelser.
Herved lovliggøres en praksis, som gennem længere tid har været anvendt i f.eks.
Italien. Desuden ændres reglerne om reklameafbrydelser af programmer, så det i højere
grad end i dag er op til tv-stationen at placere afbrydelser.
Artikel 10 (om reklamer og teleshopping i fjernsyn):
Reklamer i fjernsyn og teleshopping skal kunne identificeres som sådanne og skal
adskilles fra andre dele af programfladen ved hjælp af optiske og/eller akustiske midler.
Enkeltstående reklame- og teleshoppingspots skal, bortset fra i sportsprogrammer,
være en undtagelse.
Artikel 11 (reklameafbrydelser af programmer):
Reglerne om reklameafbrydelser af programmer foreslås betydeligt forenklet, og således
at følgende regulering foreslås:
Medlemsstaterne skal sikre, at reklamer og teleshopping i forbindelse med fjernsyns-
programmer ikke krænker programmets integritet eller indehaverens rettigheder.
Film produceret for tv, spillefilm, børneprogrammer og nyhedsprogrammer kan blive
afbrudt af reklamer/teleshopping en gang i hver periode på 35 minutter.
Gudstjenester (eller lign.) må ikke afbrydes med reklamer/teleshopping.
For alle andre programmer såsom serier, underholdningsprogrammer, talkshows og
dokumentarprogrammer gælder ingen tidsmæssige krav med hensyn til afbrydelserne.
Det nuværende regelsæt indeholder betydeligt flere programsondringer og tidsinterval-
ler, som skal forløbe mellem reklameafbrydelserne, herunder bl.a. at der som udgangs-
punkt skal forløbe 20 minutter mellem hver reklameafbrydelse for så vidt angår de
programmer, der nu slet ikke foreslås omfattet af tidsintervaller.
Artikel 18 (reklamers omfang):
Reklamer og teleshopping i forbindelse med programmer må højst udgøre 20 % af en
klokketime – dvs. 12 minutter pr. time.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Reglen om reklamers omfang gælder dog ikke meddelelser fra broadcasteren i tilknyt-
ning til dennes egne programmer og tilhørende produkter, som er direkte afledt fra
programmerne, identifikation af sponsor og produkt placering.
Det nye i denne bestemmelse er, at en nuværende begrænsning på dagligt omfang
udgår.
Artikel 20 (særregler for tjenester, der ikke er grænseoverskridende) er ændret, således
at medlemsstaterne kan fastsætte andre reklameregler end dem, der nævnes i artikel
11 og 18, ikke alene for tv-kanaler, som ikke kan modtages i andre lande, men også for
tv-kanaler med lave seertal.
Andet
Artikel 23a (Kontakt Komiteen) ændres, så også ikke-lineære tjenester omfattes.
Ny artikel 23b (regulerende myndigheder):
1. Medlemsstaterne skal garantere nationale regulerende myndigheders uafhængighed
og sikre, at de udøver deres virksomhed på en upartisk og gennemsigtig måde.
2. Nationale regulerende myndigheder skal forsyne hinanden og Kommissionen med
den nødvendige information vedrørende anvendelsen af direktivets regler.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
I henhold til TEF artikel 251 skal forslaget forelægges Europa-Parlamentet. Der fore-
ligger endnu ikke en udtalelse om direktivudkastet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Tv-området er reguleret efter lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Ikke-lineære tjene-
ster som defineret i forslaget er ikke særskilt reguleret i dansk ret. Det skal dog be-
mærkes, at der i lov om konkurrence og forbrugerforhold på telemarkedet, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 784 af 28. juli 2005, er en – uudnyttet - hjemmel for videnskabsmini-
steren til at fastsætte regler for indholdet af informations- og indholdstjenester i det
omfang de pågældende tjenester indholdsmæssigt kan sidestilles med radio- eller tv-
programmer.
Lov nr. 227 af 22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet, herunder visse
aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven), og lov nr. 1389 af 21. december 2005
om markedsføring (som træder i kraft 1. juli 2006) indeholder bestemmelser om identi-
fikation af tjenesteudbyder, identifikation af kommerciel kommunikation (reklame),
beskyttelse af mindreårige samt om hensyn til den menneskelige værdighed.
På denne baggrund skønnes forslagets konsekvenser for dansk ret at være begrænset.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-
kvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
9. Høring
Forslaget er sendt i en bred høring i branchen: BranchenForbrugerElektronik, Canal
Digital Danmark A/S, CIAC Holding/dk4, Danmarks Lokal-TV Forening, Dansk Annon-
cørforening, Dansk Handel og Service, Dansk Journalistforbund, Dansk Reklame Film
A/S, Danske Dagblades Forening, Danske Reklamebureauers Brancheforening, Dansk
Student TV Forening, Den Kristne Producentkomité for Lokalradio og TV, Det Danske
Filminstitut, DIF, DR, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forbrugerstyrelsen,
Forenede Danske Antenneanlæg, Foreningen af Danske Internetmedier, Foreningen af
kommercielle Lokalradio og tv-stationer, Foreningen for Dansk Internethandel, IT-
Brancheforeningen, ITEK, Mesopotamia Broadcast A/S, Producenterne, Radio- og tv-
nævnet, Ritzaus Bureau, Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer,
Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, SMID, TDC, TeamDanmark, Te-
lia/STOFA A/S, TV 2/Bornholm, TV 2/DANMARK, TV 2/FYN, TV 2/Lorry, TV 2/NORD,
TV 2/Øst, TV 2/ØSTJYLLAND, TV 3, TV Midt-Vest, TV SYD, TvDanmark, Værksteds-
sammenslutningen.
Der er høringsfrist den 31. marts 2006.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig åben over for at drøfte Kommissionens forslag om at inkludere
ikke-lineære tjenester i det reviderede direktiv. Der bør arbejdes for, at kategoriserin-
gen af de to typer af tjenester gøres så klar og utvetydig som muligt. På baggrund af en
sådan kategorisering vil forholdet til gældende ret og forslagets konsekvenser kunne
fastslås mere detaljeret.
Vedrørende forslagene om regler for reklamer og lign. finder regeringen, at det princi-
pielt er en god ide at forenkle reglerne. De foreslåede liberaliseringer bør dog undersø-
ges nærmere med henblik på at sikre, at de samtidig er i overensstemmelse med forbru-
gernes interesser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Da forhandlingerne netop er startet, foreligger der ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger. Kommissionens forslag er dog blevet positivt modtaget af de fleste
lande, og der er stor åbenhed over for drøftelser af de konkrete problemstillinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men overvejel-
serne om revision af det gældende tv-direktiv har tidligere været forelagt udvalget,
senest til orientering på mødet den 19. maj 2004 forud for rådsmøde (uddannelse, ung-
dom og kultur) den 27.-28. maj 2004 med fremsendelse af notat af 11. maj 2004. Desu-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
den har udvalget modtaget Foreløbigt nærhedsnotat om revision af direktivet om ”tv
uden grænser” af 14. februar 2006.