Europaudvalget 2006-07
KOM (2005) 0646 Bilag 3
Offentligt
346968_0001.png
Kulturminister Brian Mikkelsen
Kulturministeriet
Nybrogade 2
Postboks 2140
1015 København K
7. februar 2007
Camilla Udsen
Dok. 48660/ph
Audiovisuelle medietjenester
Kære Brian Mikkelsen
Som følge af Europa-Kommissionens forslag om at transformere det audiovisuelle
medielandskab i Europa – direktivet om audiovisuelle medietjenester – vedtog
Europa-Parlamentet i december 2006 et forslag ved førstebehandlingen. Rådet er
nu begyndt at se på Europa-Parlamentets ændringsforslag med henblik på at opnå
en politisk aftale i maj 2007.
De undertegnede organisationer skal opfordre til, at du i de kommende forhandlin-
ger er opmærksom på følgende punkter, der har stor betydning for forbrugerne:
Reklamer for usunde fødevarer rettet mod børn
Det anslås, at 14 millioner børn er overvægtige på EU-plan, og yderligere 3 millio-
ner børn kategoriseres som fede (cirka hvert tredje barn). I nogle medlemslande er
halvdelen af den voksne befolkning allerede overvægtig og 20-30% er fede. Det
anslås, at 7% af sundhedsudgifterne i EU kan relateres til fedme og sygdomme som
følge af fedme.
Europa-Parlamentet har nu vedtaget et ændringsforslag, der tilskynder til frivillig
selvregulering på nationalt plan af markedsføring af usunde og uhensigtsmæssige
føde- og drikkevarer.
Opfordringen til selvregulering er dog ikke ny. Allerede i januar 2005 udtalte
kommissær Markos Kyprianou, at industrien havde et år til at løse problemet, ellers
ville han sætte lovgivning i gang. Nu, to år efter, mener vi, at de tiltag, der har væ-
ret til selvregulering, ikke har haft den ønskede effekt, og at industrien har haft tid
nok. Erfaringen har vist, at det ikke rækker med selvregulering.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
346968_0002.png
I november 2006 kom den britiske tv-myndighed OFCOM med et forbud mod tv-
reklamer for fødevarer med et højt indhold af fedt, sukker og salt "i og omkring
alle programmer, der specielt appellerer til børn under 16 år, på alle tider af døgnet
og på alle kanaler".
I november 2006 tilsluttede Danmark sig desuden et WHO-charter mod fedme.
Med dette charter indgik alle EU’s sundhedsministre en aftale om "at tage speci-
fikke myndighedstiltag med henblik på en væsentlig mindskning i omfanget og
effekten af reklamer for energitætte føde- og drikkevarer specielt rettet mod børn”
(http://www.euro.who.int/obesity).
Endvidere viser en Eurobarometer-undersøgelse vedrørende sundhed og fødevarer
fra november 2006, at 85% af de europæiske borgere mener, at de offentlige myn-
digheder bør spille en større rolle i bekæmpelsen af fedme. For Danmark er tallet
80% (Eurobarometer 246/Wave 64.3, november 2006).
Vi skal opfordre dig til at sikre, at de initiativer, der tages på henholdsvis nationalt,
WHO- og EU-niveau med henblik på at regulere markedsføringen af usunde føde-
varer over for børn, er konsistente og komplementerer hinanden.
Vi skal således opfordre dig til at følge sundhedsministrene og introducere en bin-
dende bestemmelse, der forbyder markedsføringen af usunde fødevarer over for
børn i audiovisuelle medietjenester. Vi har samtidig skrevet til indenrigs- og
sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen samt forbrugerminister Carina Christen-
sen.
Med venlig hilsen
Allan Flyvbjerg
Formand
Diabetesforeningen
Susanne Volqvartz
Direktør
Hjerteforeningen
Frede Olesen
Formand
Kræftens Bekæmpelse
Camilla Hersom
Formand
Forbrugerrådet
Kopi:
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Kulturudvalg
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
De danske medlemmer af Europa-Parlamentet
2/2