Kulturminister Brian Mikkelsen
Kulturministeriet
Nybrogade 2
Postboks 2140
1015 København K
7. februar 2007
Camilla Udsen
Dok. 48660/ph
Audiovisuelle medietjenester
Kære Brian Mikkelsen
Som følge af Europa-Kommissionens forslag om at transformere det audiovisuelle
medielandskab i Europa – direktivet om audiovisuelle medietjenester – vedtog
Europa-Parlamentet i december 2006 et forslag ved førstebehandlingen. Rådet er
nu begyndt at se på Europa-Parlamentets ændringsforslag med henblik på at opnå
en politisk aftale i maj 2007.
De undertegnede organisationer skal opfordre til, at du i de kommende forhandlin-
ger er opmærksom på følgende punkter, der har stor betydning for forbrugerne:
Reklamer for usunde fødevarer rettet mod børn
Det anslås, at 14 millioner børn er overvægtige på EU-plan, og yderligere 3 millio-
ner børn kategoriseres som fede (cirka hvert tredje barn). I nogle medlemslande er
halvdelen af den voksne befolkning allerede overvægtig og 20-30% er fede. Det
anslås, at 7% af sundhedsudgifterne i EU kan relateres til fedme og sygdomme som
følge af fedme.
Europa-Parlamentet har nu vedtaget et ændringsforslag, der tilskynder til frivillig
selvregulering på nationalt plan af markedsføring af usunde og uhensigtsmæssige
føde- og drikkevarer.
Opfordringen til selvregulering er dog ikke ny. Allerede i januar 2005 udtalte
kommissær Markos Kyprianou, at industrien havde et år til at løse problemet, ellers
ville han sætte lovgivning i gang. Nu, to år efter, mener vi, at de tiltag, der har væ-
ret til selvregulering, ikke har haft den ønskede effekt, og at industrien har haft tid
nok. Erfaringen har vist, at det ikke rækker med selvregulering.
1/2