Europaudvalget 2006-07
KOM (2005) 0646 Bilag 3
Offentligt
346970_0001.png
Minister Lars Løkke Rasmussen
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
7. februar 2007
Camilla Udsen
Dok. 48738/ph
Direktiv om audiovisuelle medietjenester / WHO-charter mod fedme
Kære Lars Løkke Rasmussen
Danmark tilsluttede sig på WHO’s ministerkonference den 16. november 2006 i
Istanbul et fælles europæisk charter mod fedme. I den forbindelse ønsker de under-
tegnede organisationer at henlede din opmærksomhed på Europa-Kommissionens
direktivforslag om audiovisuelle medietjenester, som netop giver en mulighed for
at begrænse markedsføringen af usunde fødevarer over for børn i audiovisuelle
medietjenester.
Europa-Parlamentet vedtog i december 2006 et forslag ved førstebehandlingen, der
netop nu behandles i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) med henblik på at opnå
en politisk aftale i maj 2007. Europa-Parlamentet har nu vedtaget et ændringsfor-
slag, der tilskynder til frivillig selvregulering på nationalt plan af markedsføring af
usunde og uhensigtsmæssige føde- og drikkevarer.
Opfordringen til selvregulering er dog ikke ny. Allerede i januar 2005 udtalte
kommissær Markos Kyprianou, at industrien havde et år til at løse problemet, ellers
ville han sætte lovgivning i gang. Nu, to år efter, mener vi, at de tiltag, der har væ-
ret til selvregulering, ikke har haft den ønskede effekt, og at industrien har haft tid
nok. Erfaringen har vist, at det ikke rækker med selvregulering.
Det anslås, at 14 millioner børn er overvægtige på EU-plan, og yderligere 3 millio-
ner børn kategoriseres som fede (cirka hvert tredje barn). I nogle medlemslande er
halvdelen af den voksne befolkning allerede overvægtig og 20-30% er fede. Det
anslås, at 7% af sundhedsudgifterne i EU kan relateres til fedme og sygdomme som
følge af fedme.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
346970_0002.png
Med vedtagelsen af WHO-charteret mod fedme forpligtede Danmark og 52 andre
lande sig til "at tage specifikke myndighedstiltag med henblik på en væsentlig
mindskning i omfanget og effekten af reklamer for energitætte føde- og drikkevarer
specielt rettet mod børn” (http://www.euro.who.int/obesity).
I november 2006 kom den britiske tv-myndighed OFCOM med et forbud mod tv-
reklamer for fødevarer med et højt indhold af fedt, sukker og salt "i og omkring
alle programmer, der specielt appellerer til børn under 16 år, på alle tider af døgnet
og på alle kanaler".
Endvidere viser en Eurobarometer-undersøgelse vedrørende sundhed og fødevarer
fra november 2006, at 85% af de europæiske borgere mener, at de offentlige myn-
digheder bør spille en større rolle i bekæmpelsen af fedme. For Danmark er tallet
80% (Eurobarometer 246/Wave 64.3, november 2006).
Vi skal opfordre dig til at sikre, at de initiativer, der tages på henholdsvis nationalt,
WHO- og EU-niveau med henblik på at regulere markedsføringen af usunde føde-
varer over for børn, er konsistente og komplementerer hinanden.
Vi foreslår, at du sammen med kulturminister Brian Mikkelsen, der repræsenterer
Danmark i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur), og familie- og forbrugerminister
Carina Christensen arbejder for indførelsen af en bindende bestemmelse, der for-
byder markedsføringen af usunde fødevarer over for børn i audiovisuelle medietje-
nester. Vi har samtidig skrevet til Brian Mikkelsen og Carina Christensen og oplyst
dem om denne henvendelse til dig.
Med venlig hilsen
Allan Flyvbjerg
Formand
Diabetesforeningen
Susanne Volqvartz
Direktør
Hjerteforeningen
Frede Olesen
Formand
Kræftens Bekæmpelse
Camilla Hersom
Formand
Forbrugerrådet
Kopi:
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Kulturudvalg
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
De danske medlemmer af Europa-Parlamentet
2/2