Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0658 Bilag 1
Offentligt
247086_0001.png
GRUNDNOTAT
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europaparlamentet om en revideret strategi for
bæredygtig udvikling. En platform for handling.
KOM(2005)658 final
Resume
EU’s strategi for bæredygtig udvikling vedrører EU’s miljø-, social- og økonomiske politik og
bygger på eksisterende strategier og tiltag med fokus på at skabe sammenhæng mellem det
brede spektrum af emner, som falder under bæredygtig udvikling. Af Kommissionens medde-
lelse fremgår det, at den reviderede strategi ikke vil erstatte EU’s eksisterende strategi for
bæredygtig udvikling (fra 2001) men er et tiltag til at videreudvikle og øge hastigheden af den
hidtidige indsats, som er påkrævet i forhold til at standse ikke-bæredygtige trends. De fore-
stående udfordringer må løses i et samarbejde mellem myndigheder og civilsamfund, og EU
må samarbejde internationalt.
Kommissionens meddelelse om den reviderede strategi identificerer 6 nøgle-indsatsområder
(klimaforandringer og renere energiformer, offentlig sundhed, social eksklusion, demografi
og migrationer, forvaltning af naturressourcer, bæredygtig transport, global fattigdom og
udvikling), som kræver styrket prioritering og handling på højeste politiske fællesskabsniveau
for at imødegå de største udfordringer, der knyttet til at opnå bæredygtig udvikling.
Disse målsætninger vil Kommissionen forfølge gennem fremskridtsrapporter og debatter mel-
lem Det Europæiske Råd og Parlamentet mindst hvert andet år og en ny revision af bæredyg-
tighedsstrategien i 2009. Herudover foreslår Kommissionen, at medlemsstaterne reviderer
deres nationale bæredygtighedsstrategier inden udgangen af 2006 i lyset af EU's strategi. I
forlængelse heraf foreslår Komissionen også, at medlemslandene gennemfører et peer review
af de nationale strategier med henblik på erfaringsudveksling mellem medlemslandene om
politik, der virker, og som vil være mulig at implementere på tværs af nationalstaterne.
1. Status
EU’s strategi for bæredygtig udvikling (EU-SDS) blev vedtaget på topmødet i Göteborg i juni
2001. Med bæredygtighedsstrategien tilføjede Det Europæiske Råd en miljømæssig dimensi-
on til EU's Lissabon-strategi. I 2002 blev bæredygtighedsstrategien tilføjet en ekstern dimen-
sion i form af en række globale politikker og forpligtelser, som indgik i EU’s bidrag til Ver-
denstopmødet for Bæredygtig Udvikling i Johannesburg.
Jf. beslutningen fra Det Europæiske Råds møde i Göteborg 2001 skal EU’s bæredygtigheds-
strategi revideres i forbindelse med tiltrædelse af hver ny EU-Kommission. Det var således
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
planlagt, at den videre proces mht. at revidere EU’s strategi for bæredygtige udvikling skulle
drøftes på forårstopmødet 2005 baseret på oplæg fra Kommissionen. Processen blev imidler-
tid forsinket, og først i december 2005 forelagde Komissionen forslaget til en revideret strate-
gi. Det Østrigske formandskab planlægger at forberede Det Europæiske Råds stillingtagen til
den reviderede strategi på topmødet i juni 2006.
F r a ju li t il okt ober 2004 sa t t e Kom m ission en en offen t lig h ør in g i væ r k om syn s-
pu n kt er på E U's st r a t egi for bæ r edygt ig u dvik lin g, de opn å ede r esu lt a t er og
fr em t idige beh ov m ed h en blik på a t in dsa m le in pu t t il r evision en . I m a r t s 2005
u dga v Kom m ission en en sa m m en fa t n in g a f h ør in gen . Over or dn et blev st r a t egien
kr it iser et for a t m a n gle t ydeligt foku s, kla r a n sva r sfor d elin g og a r bejdsdelin g,
ejer ska b og br eder e st øt t e, in t er n a t ion a lt per spekt iv, kon kr et opfølgn in g sa m t
specifikke m å lsæ t n in ger og t idsfr ist er .
I ju n i 2005 vedt og Det E u r opæ iske Rå d en dekla r a t ion m ed vejleden de pr in cipper
for bæ r edygt ig u dviklin g. F or m å let m ed d ekla r a t ion en va r a t u n der st øt t e a r bej-
det m ed r evision en a f st r a t egien for bæ r edygt ig u dviklin g. Dekla r a t ion en gen gi-
ver den br ede og la n gsigt ede vision for bæ r edygt ig u dviklin g, iden t ificer er de vig-
t igst e m å lsæ t n in ger for E U's polit ik og in it ia t iver og beskr iver , h vor da n E U vil
opn å disse m å l. Dekla r a t ion en er vedla gt i st r a t egien s bila g (Wor kin g Docu -
m en t ).
På sit møde d. 16.-17. december 2005 tog Det Europæiske Råd præsentationen af Kommissi-
onens meddelelse om den reviderede strategi til efterretning. Det Europæiske Råd ser frem til
d. 6. juni 2006 at kunne vedtage en ambitiøs og sammenfattende strategi, som omfatter mål,
indikatorer og en effektiv opfølgningsmekanisme, der integrerer den interne og eksterne di-
mension samt bygger på en positiv, langsigtet vision med henblik på at samle EU’s priorite-
ringer og mål for bæredygtig udvikling i en klar, sammenhængende strategi, der er let at
kommunikere til borgerne.
Formandskabet har etableret en Friends of the Presidency-gruppe med en repræsentant for
hver medlemsstat. Gruppens formål er at strømline rådets arbejde og drøftelser af bæredygtig
udvikling i første omgang ved at forberede spørgsmål til de enkelte rådsformationer med hen-
blik på politisk drøftelse i løbet af foråret. Formandskabet og Friends of the Presidency-
gruppen vil på baggrund af drøftelserne i rådet udarbejde oplæg om den reviderede strategi til
det Europæiske Råd den 16. juni 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
247086_0003.png
3
2. Formål og indhold
Meddelelsen om den reviderede strategi sigter på at bringe EU-institutioner, medlemslande,
erhvervsliv og borgere samt deres respektive organisationer sammen om nye og innovative
løsninger inden for en klar vision og politisk ramme for bæredygtig udvikling.
Formålet med meddelelsen om den reviderede strategi er at:
- skabe overblik og grundlag for at pege på nøgleindsatsområder, som kræver prioritering på
højeste politiske fællesskabsniveau med henblik på at øge hastigheden og kvaliteten af be-
slutninger samt igangsætte handling på alle niveauer.
- foreslå, at den eksterne dimension af bæredygtig udvikling (f.eks. det globale ressource-
forbrug og international udvikling) indtænkes i de interne politiske beslutninger, og at på-
virkningerne af de europæiske politiske beslutninger i forhold til den globale bæredygtige
udvikling vurderes mere sammenhængende.
- foreslå metoder til at måle fremdrift og jævnlig evaluering af prioriteringer med henblik på
at skabe større sammenhæng mellem strategier på hhv. medlemsstats- og EU-niveau.
- anbefale en løbende og vedholdende dialog med borgere, organisationer, virksomhedsle-
dere, regionale og lokale interesseorganisationer, NGO’er samt universiteter og vidensin-
stitutioner – som er engagerede og forpligtede i forhold til at skabe ændringer.
Meddelelsen identificerer 6 nøgleindsatsområder med tilknyttede ”key actions”. Det betyder
ikke, at arbejdet på andre områder inden for bæredygtig udvikling nedprioriteres. Meddelel-
sens tilhørende Working Document indeholder en oversigt over de vigtigste eksisterende mål,
tidsfrister, beslutninger og indsatser samt en henvisning til eksisterende og planlagte initiati-
ver.
De 6 nøgleindsatsområder og tilknyttede ”key actions” er følgende:
1. Klimaforandringer og renere energiformer
Kommissionen annoncerer konkrete initiativer vedrørende:
- målsætninger for reduktion af drivhusgasser efter 2012,
- udviklingen af det europæiske klimaforandringsprogram og kvotehandelen,
- udviklingen af EU's energipolitik herunder for styrkelse af vedvarende energi bl.a. i for-
længelse af det uformelle topmøde på Hampton Court i oktober 2005.
- en kommende handlingsplan for energibesparelser.
2.
Offentlig sundhed
Kommissionen foreslår:
- en styrkelse af nationale handlingsplaner for håndtering af trusler mod sundheden (f.eks.
influenzaepidemier),
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
-
en EU-strategi for HIV/AIDS og styrket implementering af EU’s program til bekæmpelse
af HIV/AIDS, tuberkolose og malaria i udviklingslandene samt styrket forskning i sam-
menhæng mellem miljøfaktorer og sundhedspåvirkning.
3.
Social eksklusion, demografi og migrationer
Kommissionen vil:
- fremlægge en meddelelse om demografiske udfordringer jf. bl.a. det uformelle topmøde på
Hampton Court i oktober 2005.
- vil fortsætte bestræbelser på at styrke integration sammen med medlemsstater.
- Kommissionen foreslår et europæisk år for bekæmpelse af fattigdom og social eksklusion.
- I 2006 udarbejde en roadmap for ligestillling mellem kønnene
4.
Forvaltning af naturressourcer
Kommissionen vil:
- foreslå et direktiv om offentlig grønne indkøb af miljøvenlige køretøjer,
- fremme eco-innovation, og indenfor 7. rammeprogram for forskning sikre midler til ud-
vikling af forskning og teknologi på vigtige områder, herunder vedrørende brint og brænd-
selsceller
- udarbejde en handlingsplan til fremme af bæredygtig produktion og forbrug samt
- sikre tilstrækkelig finansiering af Natura 2000-netværket og forbedre integration af hensyn
til biodiversitet i interne og eksterne beslutninger med henblik på at standse tabet af biolo-
gisk mangfoldighed.
5.
Bæredygtig transport
Kommissionen vil:
- lægge op til politisk debat i 2006 om at gøre alternativer til vejtransport mere attraktive og
- fortsat fremme redskaber til at reducere miljøbelastningen fra biler.
6.
Global fattigdom og udvikling
- Kommissionen opfordrer EU og medlemsstaterne til at leve op til målsætningen om at
bruge 0,7% af BNP på bistand samt at søge bedre koordinering af bistandspolitikken
- EU vil arbejde for at styrke den internationale miljøforvaltning bl.a. ved at skabe en FN
organisation for miljø.
Meddelelsens kapitel 3 indeholder en oversigt over nødvendige indsatser for at opnå de øn-
skede resultater (dvs. implementering af strategien). Dette kapitel indeholder 3 hovedindsatser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
247086_0005.png
5
under overskrifterne 1) mere effektiv opfølgning, 2) bedre politisk beslutningsproces og 3)
aktørinddragelse og gentagelse af succes’er.
Af forslag med umiddelbar betydning for medlemsstaterne foreslår Kommissionen, at de nati-
onale strategier for bæredygtig udvikling revideres senest inden udgangen af 2006. Kommis-
sionen foreslår endvidere, at medlemsstaterne gennemgår et begrænset peer review (a light
peer review proces) af de reviderede nationale strategier, som særligt fokuserer på gode ek-
sempler på politik og praksis, der kan implementeres i alle medlemslande. Det første pilot-
peer review kan gennemføres med deltagelse af frivillige medlemslande i 2006 under vejled-
ning af formandskabet og med assistance fra Komissionen. Endeligt opfordres medlemslande,
der ikke på forhånd har et råd eller en kommission for bæredygtig udvikling, om at nedsætte
sådan et råd med henblik på at stimulere debatten på et oplyst grundlag.
Baggrunden for disse forslag er at sikre større erfaringsudveksling om de respektive nationale
strategier for bæredygtig udvikling samt at sikre større synergi mellem EU's og medlemslan-
denes nationale strategier for bæredygtig udvikling.
I meddelelsen peger Kommissionen på, at nogle af de mest succesfulde virksomheder er dem,
som tager ansvar for bæredygtig udvikling, spiller en rolle i forhold til bedre livskvalitet, samt
investerer i ny teknologi, processer og produkter. Kommissionen opfordrer virksomhedsledere
til at gå foran og i dialog med politiske ledere med henblik på at foreslå ambitiøse virksom-
hedstiltag, som går længere end lovgivningens minimumsstandarder og krav.
3. Nærhedsprincippet
Da meddelelsen er en ramme for en række konkrete EU-initiativer, er meddelelsen ikke i kon-
flikt med nærhedsprincippet.
4. konsekvenser for Danmark
-
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser: Da n m a r ks n a t io-
n a le st r a t egi for bæ r edygt ig u dviklin g blev offen t liggjor t i ju n i 2002.
Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling skal, i følge Planloven, revideres se-
nest i 2006. Der er således overensstemmelse mellem Planlovens bestemmelser og Kom-
missionen forslag om, at medlemslandene skal revidere deres nationale strategier for bæ-
redygtig udvikling inden udgangen af 2006.
-
Forslagets økonomiske konsekvenser: Kommissionens meddelelse forventes ikke at med-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
247086_0006.png
6
føre direkte ekstra statsfinansielle-, kommunaløkonomiske- og samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, idet meddelelsen er en ramme, som bygger på eksisterende mål og tiltag. Hvis
meddelelsen fører til nye forslag til direktiver el. lign., vil de eventuelle økonomiske kon-
sekvenser skulle undersøges.
-
-
Forslaget vurderes endvidere ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveau: I sig selv har ingen konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Den en-
delige reviderede strategi kan få positive konsekvenser for beskyttelsesniveauet, hvis det
lykkes at skabe konsensus på højeste politiske fællesskabsniveau om de identificerede
nøgleindsatsområder – og hvis den politiske konsensus udmønter sig i beslutninger og
handlinger, så der sker en reel implementering af de eksisterende mål og indsatser.
5. Høring
Meddelelsen er udsendt i en bred høring med frist den 6. februar.
6. Europa Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om sagen.
7. Forhandlingssituationen
Kommissionens meddelelse vil blive drøftet i rådsformationerne miljø, landbrug, transport,
GAERC, ECOFIN, konkurrenceevne samt beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbruger-
beskyttelse i løbet af foråret. Der vil ikke blive vedtaget konklusioner i de enkelte rådsforma-
tioner. Formandskabet og Friends of the Presidency planlægger på baggrund af drøftelserne i
rådet at udarbejde oplæg om den reviderede strategi, som efter behandling i GAERC i juni
skal forelægges det Europæiske Råd den 16. juni 2006.
8. Foreløbig dansk holdning
Danmark anerkender, at EU allerede i dag har mange ambitiøse målsætninger, som fortsat
savner implementering. Derfor bakker Danmark op om strategiens ambition om at levere re-
sultater og at styrke opfølgningen frem for at opstille en række nye mål.
Danmark ser frem til at kunne vedtage en ambitiøs og sammenfattende strategi, som omfatter
mål, indikatorer og en effektiv opfølgningsmekanisme, der integrerer den interne og den eks-
terne dimension samt bygger på en positiv langsigtet vision med henblik på at samle EU’s mål
og prioriteringer for en bæredygtig udvikling i en klar, sammenhængende strategi, der er let at
kommunikere til borgerne, jf konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2005.