Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0661 Bilag 1
Offentligt
236596_0001.png
NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. januar 2006
2003-2030-4
/EBST/ StC
Kommissionens forslag til rådsforordning om obligatorisk oprindel-
sesmærkning på visse importerede varer. DOK Kom (2005) 661 en-
delig af 16. december 2005. Forslaget er oversendt til Rådet den 4.
januar 2006.
1.
Baggrund og indhold
Forslaget fremsættes i henhold til EU-traktatens art. 133 (om en fælles
handelspolitik), der tillægger fællesskabet fuld kompetence på det han-
delspolitiske område. Forslaget kræver kvalificeret flertal til vedtagelse.
Ifølge forslaget skal en lang række importerede varer fra lande uden for
EU senest på importtidspunktet forsynes med et oprindelseslandsmærke.
Ud over bestemmelserne om oprindelsesmærkning indeholder forslaget
bestemmelser om kontrol fra medlemslandene med overholdelse af
mærkningskravet. Videre fastsættes, at medlemslandene skal kunne sank-
tionere undladelse af overholdelse af mærkningskravet. Landene pålæg-
ges at kunne være i stand til at gennemtvinge mærkning af umærkede va-
rer på bekostning af importøren. Endelig tillades udveksling af oplysnin-
ger om kontrol med overholdelse mellem involverede myndigheder, per-
soner og organisationer.
Kommissionen bemyndiges til at indskrænke eller udvide de omfattede
varegrupper og til i øvrigt at fastsætte detaljerede gennemførelsesbe-
stemmelser.
Til at bistå Kommissionen i udmøntningen og forvaltningen af forordnin-
gen skal Kommissionen assisteres af en forvaltningskomite.
Tilsigtede virkninger af EU-lovgivning.
Kommissionen angiver, at hensigten med forslaget er at genskabe en fair
international handel for EU-producenterne ved at stille disse på lige fod
med producenter i andre store 3. lande, der allerede stiller krav om oprin-
delsesmærkning. Derved medvirker forslaget ifølge Kommissionen til at
styrke EU-industriens konkurrenceevne i overensstemmelse med Lissa-
bonstrategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
236596_0002.png
2/2
Videre skal forslaget ifølge Kommissionen ses som en imødekommelse
af forbrugerønsker om information om producentlandet.
Endelig anføres, at oprindelsesmærkning vil medvirke til at bekæmpe
vildledende eller falsk oprindelsesangivelse og varemærkeforfalskning.
Sammenhæng med anden EU-lovgivning
Der findes ingen anden EU-lovgivning om oprindelsesmærkning for de
omhandlede varer.
2.
Nærhedsprincippet
Forslaget fremsættes i henhold til traktatens art. 133, der giver fællesska-
bet fuld kompetence på det handelspolitiske område. I den henseende
skønnes det, at forslaget ikke er omfattet af nærhedsprincippet, og over-
vejelser om overholdelse af nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.