Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0666 Bilag 1
Offentligt
251282_0001.png
MILJØstyrelsen
Jord & Affald
Departementet, EUK
24. februar 2006
GRUNDNOTAT
til
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens meddelelse til Rådet og Europaparlamentet om en temastrategi for
affaldsforebyggelse og -genanvendelse
KOM(2005)666 endelig.
Resumé
Rådssekretariatet sendte den 4. januar 2006 Kommissionens meddelelse om en temastrategi for
affaldsforebyggelse og genanvendelse til medlemsstaterne. Formålet med temastrategien er gennem
affaldsforebyggelse, genanvendelse og nyttiggørelse af affald at formindske den samlede
miljøbelastning, der er forbundet med ressourceforbrug og at etablere et genanvendelsessamfund,
der forsøger at undgå affald og at bruge affald som en ressource. Temastrategien indeholder en
række tiltag, der ifølge Kommissionen har til hensigt at opnå en miljømæssig effektiv og
omkostningseffektiv affaldspolitik. De vigtigste initiativer omhandler: indførelse af
livscyklustankegang i affaldspolitikken, krav om nationale programmer til affaldsforebyggelse samt
en række tiltag til forbedring af genanvendelsen i EU via væsentlige ændringer af
affaldsrammedirektivet samt via IPPC-direktivet og andre tiltag. Kommissionen gives bl.a. hjemmel
til gennem komite-procedure at indføre kriterier for, hvornår affald ophører med at være affald,
krav til genanvendelsesaktiviteter samt tydeliggørelse af definitionerne af nyttiggørelse og
bortskaffelse.
Status
Kommissionen sendte den 26. december 2005 ovennævnte meddelelse til Rådet. Rådssekretariatet
sendte den 4. januar 2006 dokumentet til medlemsstaterne. Den danske oversættelse af meddelelsen
blev modtaget den 19. januar 2006.
Meddelelsen har hjemmel i TEF artikel 175. Temastrategien er en opfølgning på EU-
Kommissionens 6. miljøhandlingsprogram.
Der er tidligere udarbejdet grundnotat, som blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 28.
juli 2003, om Kommissionens meddelelse ”På vej mod en temastrategi for affaldsforebyggelse og
genanvendelse”.
Europa Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om strategien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
251282_0002.png
Formandskabet har sat meddelelsen på Rådsmøde (miljø) den 9. marts 2006 til politisk drøftelse.
Formål og indhold
A.
Kommissionens vision om et genanvendelsessamfund
Det langsigtede mål for EU er at blive et økonomisk og miljømæssigt effektivt
genanvendelsessamfund, der søger at undgå affald og bruge affald som en ressource. Med
indførelse af høje miljømæssige krav vil det indre marked gøre det lettere at genanvende og
nyttiggøre affald. Kommissionen ønsker at nedbringe de administrative byrder forbundet med
affaldshåndtering og hermed fremme et EU uden grænser for affald til nyttiggørelse, hvor miljøet
sikres gennem fælles krav til genanvendelsesanlæg, effektivitetskriterer for nyttiggørelsesaktiviteter
og fælles kriterier for, hvornår affald ophører med at være affald. Dette er i overensstemmelse med
målet om bedre regulering.
B. Mindre miljøbelastning fra affald – livscyklustankegang og affaldshierarki
Kommissionen anfører, at det overordnede mål for EU’s affaldspolitik er gennem
affaldsforebyggelse, genanvendelse og nyttiggørelse af affald at formindske den samlede
miljøbelastning, der er forbundet med ressourceforbrug. Målene i den eksisterende europæiske
affaldspolitik ændres ikke, og de vil blive understøttet af den nye tilgang, der fokuserer på
miljøbelastning.
Livscyklus-perspektivet vil blive indføjet i målet i affaldsrammedirektivet, således at det sikres, at
den negative miljøbelastning fra alle faser i en ressources livscyklus bliver formindsket. Ved at
bruge livscyklus-tankegangen kan man målrette sin politik, så den størst mulige miljømæssige
fordel opnås i forhold til indsatsen.
C.
Vejen mod et genanvendelsessamfund
Kommissionen lægger vægt på at fremme genanvendelsen ved at gennemføre mere
omkostningseffektive regler, herunder ændring af affaldsrammedirektivet med henblik på at afklare,
hvornår affald ophører med at være affald og tydeliggørelse af definitionerne af nyttiggørelse og
bortskaffelse. Desuden vil definitioner af genbrug og genanvendelse blive indsat i
affaldsrammedirektivet, og der vil blive fastsat effektivitetskriterer for nyttiggørelsesaktiviteter.
Kommissionen ønsker en videre udbygning af EU’s genanvendelsespolitik på basis af den
eksisterende EU-lovgivning, herunder vil der blive gennemført en detaljeret analyse af
mulighederne for en materialebaseret tilgang til genanvendelse. Desuden vil medlemsstaterne blive
tilskyndet til i højere grad at anvende økonomiske virkemidler samt til at udveksle erfaringer
gennem en bedre koordinering i Affaldskomitéen.
D. Forenkle og modernisere affaldsreglerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
251282_0003.png
Kommissionen vil indarbejde reglerne om farligt affald i affaldsrammedirektivet. Desuden vil
Kommissionen ændre regler, der ikke har givet den forventede positive effekt. Her nævnes især
ophævelse af kravet om regenerering af spildolie frem for forbrænding. Kommissionen vil desuden
fjerne overlap mellem affaldsregler og andre miljøregler (især IPPC-direktivet).
Kommissionen ønsker fastsættelse af minimumskrav til genanvendelsesaktiviteter i Fællesskabet
for at sikre, at det indre marked fungerer hensigtsmæssigt i forbindelse med
genanvendelsesaktiviteter, herunder at sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau og hindre underlødig
genanvendelse/miljødumping. Dette initiativ skal gennemføres via affaldsrammedirektivet og IPPC-
direktivet, og krav til organisk affald vil have høj prioritet.
E. Fokus på affaldsforebyggelse
Kommissionen vil pålægge medlemsstaterne at udvikle programmer for affaldsforebyggelse, der er
tilgængelige for offentligheden. På EU-niveau vil Kommissionen tilskynde til anvendelse af IPPC-
direktivet, den integrerede produkt politik (IPP) og andre værktøjer for at sprede anvendelsen af
bedste praksis. Kommissionen peger desuden på bedre viden og information, som kan understøtte
en fortsat udvikling af politikken for affaldsforebyggelse.
Strategien indeholder desuden en vejledende tidsplan for gennemførelsen af de ovenstående tiltag i
perioden fra 2005 til 2008. En revision af strategien, der eventuelt vil indebære yderligere tiltag til
fremme af affaldsforebyggelse, anvendelse af livscyklus-tankegangen samt fremskridt mod et
europæiske genanvendelsessamfund, er foreslået i 2010.
3. Nærhedsprincippet
Da der ikke er tale om lovforslag er spørgsmålet om overholdelse af nærhedsprincippet ikke
relevant.
4. Konsekvenser for Danmark
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser
Temastrategien har ikke direkte lovgivningsmæssige konsekvenser. Strategiens forslag til ændringer
af en række EU-direktiver, herunder affaldsrammedirektivet, bliver behandlet i særskilte
grundnotater, når ændringerne bliver fremlagt. Ved siden af nærværende grundnotat findes et
særskilt om de af Kommissionen foreslåede ændringer i affaldsrammedirektivet.
Forslagets økonomiske konsekvenser
Temastrategien giver ikke i sig selv anledning til økonomiske konsekvenser, idet de tiltag, der
beskrives i strategien i første række implementeres gennem en revision af affaldsrammedirektivet.
De økonomiske konsekvenser af denne implementering er beskrevet i grundnotatet om forslag til
ændring af affaldsrammedirektivet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Miljøbeskyttelsesniveau
Strategien ændrer i sig selv ikke beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU, men gennemførelsen af
strategien via implementering af affaldsrammedirektivets ændringer må forventes at have
konsekvenser for beskyttelsesniveauet (se grundnotat om affaldsdirektivet). I det følgende gives et
overblik over konsekvenserne af strategiens nye tilgang til regulering af affaldsområdet.
A. Visionen om et genanvendelsessamfund
Kommissionen anfører, at strategien overordnet set vil medføre, at større mængder affald vil blive
nyttiggjort, hvilket vil reducere emissionerne af f.eks. drivhusgasser fra deponeringsanlæg. I
Danmark har vi allerede nedbragt affaldsmængderne til deponering, og vi genanvender en stor del
af affaldet. Strategien forventes derfor ikke umiddelbart at føre til øget genanvendelse og mindre
deponering.
B. Mindre miljøbelastning fra affald
Kommissionen anfører, at affaldspolitikken vil blive mere fokuseret på miljøbelastningen fra affald,
og herved vil man opnå en mere omkostningseffektiv affaldssektor. Danmark foretager allerede i
dag miljø- og samfundsøkonomiske analyser inden nye tiltag på affaldsområdet bliver gennemført.
EU's fokusering på miljøbelastning og livscyklustankegang forventes derfor ikke i sig selv at styrke
omkostningseffektiviteten i den danske affaldssektor.
C. Vejen mod et genanvendelsessamfund
Strategiens forslag om regler for, hvornår affald ophører med at være affald, samt nye krav og
kriterier vil i følge Kommissionen nedbringe omkostningerne og reducere barriererne for
genanvendelsesaktiviteterne i EU. Det vurderes, at strategiens virkemidler – især den udstrakte brug
af krav og kriterier vedtaget i komite-procedure - til etablering af et åbent marked for
genanvendelige materialer vil kunne afstedkomme fremtidige vedtagelser, der vil kunne påvirke
miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark. Det er vanskeligt at kvalificere denne ændring af
beskyttelsesniveauet, idet den vil afhænge af, hvilke affaldsfraktioner der vil blive omfattet, og
hvilke krav og kriterier der i sidste ende fastsættes.
Kommissionens forslag til effektivitetskriterium for forbrænding som nyttiggørelse vil medføre, at
alle danske forbrændingsanlæg bliver nyttiggørelsesanlæg. Dette kan umiddelbart forventes at
medføre en øget import af affald til forbrænding med energiproduktion, som vil fortrænge fossil
energi og dermed CO
2
-udledning. Til gengæld vil der blive produceret affald i form af slagger og
røggasrensningsprodukter, som skal håndteres.
D. Forenkle og modernisere affaldsreglerne
Indføjelsen og ændringerne af reglerne om spildolie og farligt affald i affaldsdirektivet forventes
ikke at medføre væsentlige ændringer i beskyttelsesniveauet i Danmark. Hvorvidt forslaget om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
251282_0005.png
minimumskrav til genanvendelsesaktiviteter får en effekt på beskyttelsesniveauet i Danmark kan
ikke bedømmes før disse krav kendes.
E. Fokus på affaldsforebyggelse
Tiltagene til affaldsforebyggelse på EU-niveau forventes ikke at give nogen væsentlig miljømæssig
effekt. Eventuelle danske tiltag til affaldsforebyggelse vil blive miljømæssigt og
samfundsøkonomisk vurderet inden de foreslås i et kommende nationalt
affaldsforebyggelsesprogram.
5. Høring
Et notat om sagen har været forelagt på møde i miljøspecialudvalget den 8. februar 2006 sammen
med et notat om forslag til affaldsrammedirektivet. De tilstedeværende specialudvalgsmedlemmer
afgav deres bemærkninger samlet til de to sager, hvorfor der henvises til bemærkningerne herom i
høringsafsnittet i grundnotatet om forslag til ændring af affaldsrammedirektivet.
Meddelelsen er endvidere udsendt som en del af en samlet pakke i almindelig høring den 5. januar
2006 til 146 interessenter med frist til den 2. februar 2006. Der er modtaget høringssvar fra 6
høringsparter: affalddanmark (AD), Akademisk Arkitektforening (AA), Danmarks
Naturfredningsforening & Det økologiske Råd (DN & DØR), HTS Interesseorganisationen (HTS),
Kommunernes Landsforening (KL) og LCA Center (LCA).
Den skriftlige høring har givet anledning til følgende kommentarer:
Generelt
AA, DN & DØR fremhæver, at strategien ikke indfrier målsætningerne i 6. miljøhandlingsprogram.
AA mener, at der bør opstilles kvantitative og kvalitative mål for fremme af affaldsforebyggelse,
reduktion af affald til deponi og fremme af genbrug, mens DN & DØR savner kvantitative
genanvendelsesmål.
A. Kommissionens vision om et genanvendelsessamfund
AD mener, at strategien indeholder elementer, der kan svække miljøbeskyttelsen og lede til
deregulering af dele af affaldshåndteringen. AA understreger, at hensynet til det indre marked ikke
må hindre opretholdelsen af det danske affaldssystem, da dette kan påvirke det danske
genanvendelsesmarked negativt. KL tilslutter sig, at EU skal have en målsætning om at blive et
genanvendelsessamfund, og bifalder opfordringen til at anvende økonomiske instrumenter i
affaldspolitikken.
B. Mindre miljøbelastning fra affald – livscyklustankegang og affaldshierarki
AD bemærker, at det er positivt, at EU ved introduktion af livscyklustankegang bevæger sig i
samme retning som den danske Affaldsstrategi 2005-08. KL er ikke afvisende overfor at supplere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
251282_0006.png
affaldshierarkiet med livscyklusanalyser, men både AD og KL mener, at der er mange forhold, der
skal være afklaret inden dette nye centrale værktøj tages i anvendelse. AA tilslutter sig strategiens
målsætning og hilser livscyklustankegang velkommen. DN & DØR er stærkt betænkelige ved, at
affaldshierarkiet ikke længere opfattes som en fast regel. De mener, at hierarkiet skal gælde som
politisk rettesnor med mindre konkrete vurderinger siger andet. Også KL fastholder, at
affaldshierarkiet skal være affaldspolitikkens udgangspunkt. LCA finder det positivt, at
livscyklusvurderinger inddrages i affaldslovgivningen og giver en række konkrete anbefalinger for
Kommissionens videre arbejde hermed.
C. Vejen mod et genanvendelsessamfund
AD mener, at strategien er mangelfuld i sin beskrivelse af styringsmidler, der kan sikre, at målet om
øget genanvendelse nås. AD påpeger, at strategien fokuserer på at fjerne unødige barrierer og
etablere standarder, men mangler de økonomiske styringsmidler. AA foreslår, at der udarbejdes
konkrete forslag til operative foranstaltninger til fremme af affaldsforebyggelse og genanvendelse.
DN & DØR mener, at strategien ikke tager et fælles ansvar for at sikre et højt
genanvendelsesniveau og dermed mindske miljøpåvirkninger i og uden for Europa. DN & DØR
mener, at strategien er en pro-forbrændingsstrategi, der vil møde stor politisk modstand i visse
lande. HTS mener, at der er behov for større klarhed om klassifikation af forbrænding som enten
nyttiggørelse eller bortskaffelse.
D. Forenkle og modernisere affaldsreglerne
AD er positiv overfor tiltag, der præciserer begreber og fjerner unødige bestemmelser. HTS ser
frem til, at der sættes minimumsstandarder for genanvendelsesaktiviteter og materialer for at sikre
et indre marked for genanvendelse og samtidigt forebygge miljødumpning. KL mener, at det bør
være muligt for myndighederne at stille krav til kvaliteten af den miljømæssige behandling af
affaldet og at have minimumsstandarder frem for harmoniserede standarder for godkendelse af
behandling.
E. Fokus på affaldsforebyggelse
DN & DØR kritiserer, at strategien ikke indeholder konkrete og bindende initiativer for en fælles
europæisk politik for forebyggelse.
Andet
HTS anfører, at man er enig i forureneren-betaler-princippet, men at indførelse af producentansvar
ikke bør ske på flere områder, før det er muligt at evaluere konsekvenser og omkostninger ved
producentansvaret for elektriske og elektroniske produkter.
6. Europa Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
251282_0007.png
7. Forhandlingssituationen
Strategien er blevet præsenteret og drøftet indledningsvis på to møder i Rådets miljøgruppe i januar
2006. Strategien forventes gjort til genstand for en indledende politisk drøftelse blandt ministrene
på Rådsmøde (miljø) den 9. marts 2006.
8. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark hilser Kommissionens meddelelse velkommen og finder det væsentligt, at Kommissionen
har fulgt op på det 6. miljøhandlingsprogram ved at udarbejde et fælles europæisk strategiudspil
med henblik på forebyggelse og genanvendelse af affald. Danmark er herudover enig i behovet for
en ny europæisk affaldsstrategi.
Det er udgangspunktet for den danske holdning, at vi skal sikre et højt beskyttelsesniveau. Danmark
har hidtil stået næsten 100 % bag hele det omfattende kompleks af eksisterende EU-lovgivning på
affaldsområdet. Det er derfor meget vigtigt for Danmark, at den regelforenkling og deregulering,
der i praksis søges iværksat med strategien for forebyggelse og genanvendelse af affald samt med
udkast til ændring af affaldsdirektivet, ikke må indebære en negativ påvirkning af det eksisterende
miljøbeskyttelsesniveau, herunder at myndighedernes mulighed for at sikre gennemførelsen af
eksisterende miljøpolitiske målsætninger på affaldsområdet ikke svækkes.
Kommissionen lægger op til anvendelse af fælles europæiske krav og kriterier på en lang række
områder. Danmark er generelt betænkelig ved sådanne fælles krav, idet Danmark har skrappere
krav til såvel jord som grundvandsbeskyttelse end mange europæiske lande. Som et eksempel kan
nævnes grænseværdier for kompost, der udbringes på landbrugsjord. Da baggrundsniveauet for
cadmium og bly i dansk jord typisk er meget lavt i forhold til andre EU-lande, sættes
grænseværdierne i Danmark tilsvarende lavt. På denne baggrund ønsker Danmark for eksempel at
stille skrappe krav til tungmetaller i kompost for at bibeholde det lave baggrundsniveau. Forhøjes
grænseværdierne i forhold til det nuværende niveau, vil det medføre en stigende belastning af
miljøet, hvis mere forurenet kompost importeres fra andre lande.
A. Kommissionens vision om et genanvendelsessamfund
Kommissionen foreslår deregulering og indførelse af krav og kriterier for affald og
behandlingsformer, samt en indirekte ændring af definitionen af affald.
Danmark finder det vanskeligt at vurdere, om de foreslåede tiltag vil være virkningsfulde og kan
sættes i værk uden, at der herved sker en svækkelse af miljøbeskyttelsesniveauet på affaldsområdet
i Danmark. Det er således ikke klart, om det overordnede formål med strategien er en styrket
miljøbeskyttelsesindsats på affaldsområdet, eller om formålet snarere er et ønske om
regelforenkling og deregulering af hensyn til at forstærke konkurrenceevnen i europæisk
erhvervsliv (som en konkret udmøntning af ”bedre regulering”-målsætningen). Hvis sidstnævnte er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
251282_0008.png
tilfældet, kan det medføre en miljøforringelse, da miljøomkostningerne (eksternaliteterne) ikke
nødvendigvis er inkluderet i markedspriserne.
B. Mindre miljøbelastning fra affald - livscyklustankegang og affaldshierarkiet
Danmark kan tilslutte sig den overordnede målsætning om gennem affaldsforebyggelse,
genanvendelse og nyttiggørelse af affald at mindske den samlede miljøbelastning, der er forbundet
med ressourceforbrug samt produktion og håndtering af affald.
C. Vejen mod et genanvendelsessamfund
Danmark finder den foreslåede omfattende anvendelse af komitéprocedure problematisk. Det er
ligeledes vigtigt, at krav og kriterier fastsættes i en åben proces under inddragelse af parterne og
under politisk bevågenhed. Centrale elementer i hele affaldsreguleringen bør således ikke
fastlægges i denne procedure, idet omfanget og anvendelsesområdet for den regulering, der
vedtages, bør være kendt på vedtagelsestidspunktet.
Grundlæggende finder Danmark det vigtigt, at kunne forhindre import af affald til forbrænding.
Dette indebærer at Danmark vil fastholde, at forbrænding af affald bør klassificeres som en
bortskaffelsesoperation, fordi der i henhold til reglerne om grænseoverskridende transport af affald
kan gøres indsigelse mod transporter til bortskaffelse med henvisning til principperne om nærhed
og selvforsyning. Herved bliver det muligt at sikre dansk kapacitet til forbrænding af det danske
affald og hindre væsentlige potentielle prisstigninger på forbrænding af affald i Danmark.
Såfremt der i Rådet er opbakning til at ændre forbrændingsdefinitionen fra bortskaffelse til
nyttiggørelse, som foreslået af Kommissionen, er det vigtigt for Danmark, at en sådan ændring
ledsages af bestemmelser i direktivet, som entydigt fastslår medlemslandenes ret til fortsat at sikre,
at den tilstedeværende kapacitet til forbrænding af affald i første række forbeholdes nationalt
frembragt affald.
Kommissionens miljøkonsekvensvurdering (Impact Assessment)
Der er udarbejdet en impact assessment (IA) i tilknytning til strategien og implementering af
strategien især gennem revision af affaldsrammedirektivet. Analysen i denne impact assessment er
meget overordnet og næsten udelukkende kvalitativ. Endvidere finder Danmark, at det er
problematisk, at der ikke er gennemført en konkret analyse, der belyser de økonomiske, juridiske
eller tekniske barrierer, der kan være en hindring for indførelse af det genanvendelsessamfund, som
er visionen bag temastrategien og den foreslåede revision af affaldsrammedirektivet. Det kunne
have bidraget til at sikre, at det er de rette midler, der anvendes til at nå dette
genanvendelsessamfund.