Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (1. samling)
KOM (2005) 0671 Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Plantedirektoratet/Fødevarestyrelsen/2.2 /2.1
J.nr. PD 07-611/EU14-000009
24. oktober 2007
PLM/SPPE/LOUJ/TAER
FVM 463
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens spørgeskema vedrørende gennemførelsesbestemmelserne til Rådets
forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af
økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2092/91
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har den 28. september 2007 fremsendt spørgeskema vedrørende gennemførel-
sesbestemmelserne til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk
produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 2092/91 (den nye økologiforordning).
Der er frist for besvarelse af spørgeskemaet den 31. oktober 2007.
Den nye økologiforordning træder i kraft den 1. januar 2009. Inden ikrafttræden skal de eksi-
sterende gennemførelsesbestemmelser revideres med henblik på at blive tilpasset den nye
økologiforordning.
De midlertidige undtagelser, der er i de gældende gennemførelsesbestemmelser, kan ikke
umiddelbart overføres i de nye gennemførelsesbestemmelser. Dette skyldes blandt andet, at en
del af undtagelserne er ændret med den nye økologiforordning.
De nuværende undtagelser skal enten ophæves eller videreføres igennem artikel 22 i den nye
forordning.
Besvarelsen af spørgeskemaet vil i sig selv ikke have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. De gennemførelsesbestemmelser, der
bliver resultatet af spørgeskemabesvarelserne vil kunne have konsekvenser for statsfinanser-
ne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet, men denne vurdering kan først fo-
retages, når forslaget til gennemførelsesbestemmelserne foreligger.
Regeringen agter, i forbindelse med besvarelse af spørgeskemaet, at give udtryk for, at man
fra dansk side arbejder for:
harmonisering på højst muligt niveau.
at reglerne ikke medfører ekstra byrder for erhverv og myndigheder.
at kontrollen bør være risikobaseret, og ikke bør svækkes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Plantedirektoratet/Fødevarestyrelsen/2.2 /2.1
J.nr. PD 07-611/EU14-000009
23. oktober 2007
PLM/SPPE/LOUJ/TAER
FVM 463
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens spørgeskema vedrørende gennemførelsesbestemmelserne til Rådets
forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af
økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2092/91
KOM-dokument foreligger ikke
Resume
Den nye økologiforordning træder i kraft den 1. januar 2009. Inden ikrafttræden skal de eksi-
sterende gennemførelsesbestemmelser revideres med henblik på at blive tilpasset den nye øko-
logiforordning. Kommissionen har i den forbindelse fremsendt et spørgeskema vedrørende en
række tekniske aspekter i relation til revideringen af gennemførelsesbestemmelserne. Spørge-
skemaet har umiddelbart ingen betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 28. september 2007 fremsendt spørgeskema vedrørende gennemførel-
sesbestemmelserne til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk
produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 2092/91 (den nye økologiforordning).
Kommissionen skal bruge besvarelsen af spørgeskemaet under deres udarbejdelse af et forslag
til gennemførelsesbestemmelserne.
Et endeligt forslag skal fremsættes med hjemmel i art. 38 i Rådets forordning (EF) nr. 834/07
af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophæ-
velse af forordning (EØF) nr. 2092/91
Et endeligt forslag til gennemførelsesbestemmelser behandles i en procedure III i Den Ståen-
de Komité for Økologisk Landbrug. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen
gennemførelsesbestemmelserne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
nen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret
flertal vedtage forslaget til gennemførelsesbestemmelserne uændret eller udtale sig imod det.
Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle forslaget på ny.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede gennem-
førelsesbestemmelserne.
Der er frist for besvarelse af spørgeskemaet til den 31. oktober 2007.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
Den nye økologiforordning træder i kraft den 1. januar 2009. Inden ikrafttræden skal de eksi-
sterende gennemførelsesbestemmelser revideres med henblik på at blive tilpasset den nye
økologiforordning.
Kommissionen har i den forbindelse fremsendt et spørgeskema vedrørende en række tekniske
aspekter i relation til revideringen af gennemførelsesbestemmelserne.
De gældende gennemførelsesbestemmelser, der er fastsat i bilagene til Rådets Forordning
2092/91(den gældende økologiforordning), vil danne basis for de nye gennemførelsesbe-
stemmelser.
De midlertidige undtagelser, der er i de gældende gennemførelsesbestemmelser, kan ikke
umiddelbart overføres i de nye gennemførelsesbestemmelser. Dette skyldes blandt andet, at en
del af undtagelserne er ændret med den nye økologiforordning.
De nuværende undtagelser skal enten ophæves eller videreføres igennem artikel 22 i den nye
forordning. Når en undtagelse vedtages igennem artikel 22, skal der tages stilling til, om det
skal kræves, at der indhentes forudgående tilladelse. Ligesom der skal tages stilling til, hvem
der skal være ansvarlig for udstedelsen af tilladelserne i de enkelte tilfælde.
Den nugældende økologiforordning trådte i kraft i henholdsvis 1992 for planteproduktionen
og 2000 for husdyrproduktionen. Der var dengang brug for en række undtagelser. Markedet
har siden udviklet sig, og det er på den baggrund, at Kommissionen med spørgeskemaet sær-
ligt fremhæver de tilfælde, hvor der i den nugældende forordning er mulighed for undtagelser,
sådan at det i hvert enkelt tilfælde overvejes om undtagelsen stadig er nødvendig.
(Gennemførelsesbestemmelser i forhold til de nye anvendelsesområder som akvakultur og vin
vil først blive udarbejdet når de allerede eksisterende gennemførelsesregler er revideret).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
405973_0004.png
4
Første del af spørgeskemaet omhandler undtagelser til forordningen. Undtagelser kan være
nødvendige, fordi forordningen som udgangspunkt harmoniserer på højst mulige niveau. Und-
tagelserne skal derfor sikre en fleksibilitet
sådan, at økologien fortsat kan udvikle sig i alle
medlemslande uanset meget forskellige forudsætninger for at drive økologi
-
Det skal overve-
jes, om der fortsat og evt. i hvilken form, der skal være mulighed for undtagelser. Der drejer
sig især om:
Undtagelser, der har til hensigt at gøre det nemmere for landmændene at påbegynde eller fort-
sætte med økologisk produktion under problematiske klimatiske-, geografiske- eller struktu-
relleforhold.
Undtagelser der giver mulighed for at anvende ikke-økologisk input, når økologisk input ikke
er til rådighed.
Undtagelser, der giver landmanden mulighed for at løse specifikke management problemer
ved at måtte holde kvæg, får og geder inde i den sidste del af opfedningen
Undtagelser i tilfælde at katastrofer.
Undtagelse der giver mulighed for, at indsætte ikke økologiske dyr.
Anden del af spørgeskemaet omhandler den konkrete brug af undtagelser. Det skal overvejes,
hvordan undtagelserne må bruges og i hvilken form de enkelte undtagelser skal udformes:
Efter den nugældende forordning er det i de fleste tilfælde de enkelte kontrolorganer, der har
kompetencen til at tillade brug af undtagelser. Efter den nye økologiforordning skal de enkelte
kontrolorganer principielt ikke længere have denne kompetence. Men det skal overvejes, om
undtagelserne fremover skal udformes sådan, at den enkelte landmand umiddelbart fra for-
ordningsteksten kan se, om han har mulighed for at gøre brug af en undtagelse, eller om med-
lemsstaterne i de enkelte tilfælde skal tage stilling til, om og under hvilke betingelser en und-
tagelse kan bruges. Herudover skal det overvejes, om landmanden også skal underrette kon-
trolorganet/myndigheden, når han anvender en undtagelse og herunder redegøre for beretti-
gelsen til at kunne anvende undtagelsen.
Tredje del af spørgeskemaet omhandler præcisering af regler og begreber - Det skal overve-
jes, om der enkelte steder er brug for præcisering af anvendte regler og begreber:
Skal fjerkræ kunne opdrættes i etager?
Er der brug for præciseringer af reglerne vedr. minimum slagtealder?
Er der brug for en definition af begrebet ”systematisk”?
Er der brug for en definition af begrebet ”i nyere tid”?
Er der brug for en definition af begrebet ”ekstensivt husdyrbrug”?
Er der brug for en præcisering af reglerne vedr. den tilladte mængde kvælstof?
I den nye forordning er der øget vægt på risikobaseret kontrol. Det skal i den forbindelse
overvejes, om det er relevant at fastholde, at der altid skal være et årligt fysisk kontrolbesøg?
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om spørgeskemaet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
405973_0005.png
5
Gældende dansk ret
Området er reguleret af reglerne i Rådets Forordning 2092/91 om økologisk produktionsme-
tode for landbrugsprodukter og om angivelse heraf på landbrugsprodukter og levnedsmidler
med senere ændringer samt bekendtgørelse nr. 244 af 2. april 2004 med senere ændringer
(økologibekendtgørelsen), bekendtgørelse nr. 1089 af 12. december 2003 om registrering i da-
tabase for økologisk frø og vegetativt formeringsmateriale og bekendtgørelse nr. 1089 af 12.
december 2003 om foderstoffer til anvendelse i økologisk akvakulturbrug, samt bekendtgørel-
se nr. 605 af 15. juni 2006 om økologiske fødevarer m.v. og bekendtgørelse nr. 114 af 23. fe-
bruar 2004 om økologisk akvakulturbrug
Konsekvenser
Besvarelsen af spørgeskemaet vil i sig selv ikke have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. De gennemførelsesbestemmelser, der
bliver resultatet af spørgeskemabesvarelserne vil kunne have konsekvenser for statsfinanser-
ne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet, men denne vurdering kan først fo-
retages, når forslaget til gennemførelsesbestemmelserne foreligger.
Høring
§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt i skriftlig høring
Landbrugsraadet har fremsendt skriftligt høringssvar den 22. oktober 2007, og Økologisk
Landsforening har fremsendt skriftligt høringssvar den 23. oktober 2007. Da der er tale om
lange og detaljerede høringssvar vedlægges begge høringssvar som bilag til dette notat.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en harmonisering på økologiområdet på højst mulige niveau og er derfor
principielt ikke tilhænger af undtagelser og forlængelse af overgangsordninger. Det må samti-
digt erkendes, at der på en række områder stadig kan være behov for undtagelser og over-
gangsordninger. Der er således brug for en vis fleksibilitet sådan, at økologien fortsat kan ud-
vikle sig i alle medlemslande uanset meget forskellige forudsætninger for at drive økologi.
Undtagelsesmulighederne bør dog forvaltes strengt og i videst mulige omfang være tidsbe-
grænset. Spørgeskemaets tekniske dele vil blive besvaret i henhold til de overordnede syns-
punkter og under hensyntagen til høringssvarene.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Spørgeskemaet har endnu ikke været drøftet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Høringssvar fra Landbrugsraadet
’’Generelle bemærkninger
Land brugsraad et find er, at hensigten i forordningen om , at d etailreglerne skal fast-
lægges på et m eget højt niveau skal fasthold es. Det gæld er særligt m ed hensyn til at
fasthold e ud fasningen af d e overgangsord ninger, hvor d er allered e i d en gæld end e
forord ning er fastsat ud løbsd atoer. Det gælder for eksem pel overgangsord ninger for
kvæg-, svine- og fjerkræstald e m .v. fra 31. d ecem ber 2010 og brug af konventionelt
fod er fra 31.d ecem ber 2011.
Derud over skal m ulighed en for at anvend e d en nye forord nings regler om fleksibili-
tet forvaltes restriktivt. Der bør såled es som u d gangspunkt prim ært være tale om
klim atisk betinged e tillad elser. Derim od bør d er fortsat være m ulighed for at anve n-
d e d yr af ikke-økologisk oprind else, d a d er end nu ikke er et tilstrækkeligt antal øk o-
logiske avlsd yr m ed et højt genetisk potentiale. Populationerne er end nu for sm å til
et egentligt økologisk avlsarbejd e.
Ud fra et ad m inistrativt synspunkt ville d et være hensigtsm æssigt, hvis d en enkelte
land m and kunne se d irekte i forord ningen, om en und tagelse kan anvend es. Det kan
im id lertid føre til en ud bred t anvend else af und tagelser og m ind ske incitam enterne
til at gøre en ind sats for at overflød iggøre und tagelserne. Derfor bør afgørelsen træ f-
fes af d e kom petente m ynd ighed er. Det er sam tid ig helt afgørend e, at d et ik ke er d e
enkelte kontrolorganer, d er træffer afgørelsen.
End elig find er Land brugsraad et, at d et nuværend e EU-logo som udgangspunkt skal
fasthold es. Alternativt skal et nyt red esignet logo fastlægges m eget hurtigt m ed he n-
blik på ikrafttræd en sam tid ig m ed d en nye forord ning, og d er bør være m ulighed for
at anvend e d et gam le logo i en overgangsperiod e for eksem pel på em ballage eller
etiketter.
Vedr. specifikke spørgsmål
Annex 1 7.1: Skal d er være et loft på 170 kg N per h a?
o
N ej, Danm ark skal hold e fast i 140 kg N pr. ha på bed riftsniveau m ed
loft på m aksim alt 70 kg N fra konventionelle husd yr og at arbejd e for at
ud fase anvend elsen af konventionel husd yrgød ning. Der er ikke behov
for at skelne m ellem forskellige typer af husd yrgød ning, hvorim od d er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
er behov for en nærm ere stillingtagen til anvend elsen af teknikker til
behand ling af husd yrgød ning (separation m .v.).
Annex 1.A.2.4: Obligatorisk tillad else til anvend else af mikroorganism er
o
Alle m ikroorganism er til jord forbed ring bør god kend es på forhånd af
d e kom petente m ynd ighed er før land m ænd anvend er d em
Annex 1.B.3.8: Ud fasning af anvend else af konventionelle d yr
o
Forord ningen bør fasthold e d et nuværend e niveau (10 henhold svis 20
pct.), d a d er end nu ikke er tilstrækkeligt økologisk avlsm at eriale
1.B.8.4.1: Etagesystem er for fjerkræ
o
Der er end nu ikke d anske erfaringer m ed opd rætssystem er i etager,
m en d er kan være nogle velfærd s- og m iljøford ele herved , så m uligh e-
d en bør und ersøges nøjere. Ved en tillad else til anvend else af opd ræt s-
system er i etager skal d er fastsættes regler fx. for d yrenes nyt-
te/ nettoareal , frihøjd e, og d e generelle regler som regulerer etagesy-
stem er til fjerkræ bør vurd eres ift. om d er skal fastsættes strengere krav
til økologiske etagesystem er. Det er for eksem pel vigtigt at antallet eller
størrelsen af ud gangshuller i fjerkræstald en sættes i forhold til d et sa m -
led e etage(nytte-/ netto-)areal, og ikke til stald ens gulvareal, så fjerkr æ-
ets ad gang til ud earealet ikke begrænses. Ind en d er gives tillad else til
såd anne prod uktionssystem er m å d er gennem føres en nærm ere analy-
se.
Annex I.B.7.1. Loft over brug af husd yrgød ning
o
Maksim alt 140 kg (se ovenfor)
Annex 1.B.1.7. Skal ekstensive prod uktionsenh ed er d efineres?
o
Den generelle harm onilovgivning(nitratd irektivet?) lægger begræn s-
ninger på intensiteten på d e konventionelle bed rifter, hvorfor d er ikke
er behov for at fastlægge en ny d efinition af ekstensive bed rifter i øk o-
logiforord ningen efter forord ning 95070 er ophævet.
Annex 1.B.6.1.2. Skal være en nærm ere afklaring af anvend elsen af ’’system a-
tisk m u tilation’’?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
o
Ja, d et vil være nød vend igt i forhold til at sikre prod uktionens trovæ r-
d ighed , m en visse ind greb skal fortsat være tillad t i forhold til produ k-
ternes kvalitet (stud ning/ kastration) og arbejd sm iljø (afhorning) m.v.
Afklaringen bør foretages af d e kom petente m ynd ighed er
Annex 1.B.6.1.9. Skal slagteald eren for fjerkrælin ier specifiseres?
o
N ej. Frem for at fokusere på en bestem t slagteald er eller m aksim al d a g-
lig tilvækst bør m an i højere grad se på d yrenes velfærd . Det er d erfor
vigtigt d er ud vikles/ anvend es et alm ent internationalt anerkend t vel-
færd svurd eringsværktøj. Det kunne være en ’’gait-score’’, m en d et skal
afklares om d et er oplysninger er tilgængelige pt.
Annex 1.B.2.1.2. Skal der være en d efinition af ’’recent past’’?
o
Ja, d er skal være en d efinition af "nyere tid " -- for eksem pel ved tillad el-
-
se til ned sat om lægningstid for vedvarend e græs, d er har været und er-
lagt en fast ord ning eller ned sat om lægningstid for løbegård e m .v.
Annex 1.B.2.1.2: Skal m an fasthold e d e nuværend e und tagelser?
o
Som nævnt ovenfor forventer vi, at d e fastsatte ud fasninger af eksist e-
rend e und tagelser fasthold es ud en forlængelse, og her skal behovet
end vid ere d okum enteres og ind berettes til d en kom petente m ynd ig-
hed .
Annex III.5 og 2. Skal d er fortsat være m inim um et årligt kontrolbesøg?
o
Ja -- d er bør være m ind st et kontrolbesøg på økologiske bedrifter, d er
-
sælger økologiske prod ukter. Det er et enkelt bud skab, som er nem t at
kom m unikere ud til fx. forbrugere.
o
Det årlige besøg behøver evt. ikke gennem føres som en "fu ld fysisk kontrol," m en
kunne, ud fra principp er for risikobaseret kontrol og for at ud nytte kontrolressou r-
cerne bed re, fx. gennem føres som stikprøvekontrol eller kontrol af et bestem t tem a.
Vedr. begrebet rådighed af foder og husdyr
Det er vigtigt at anvend elsen af konventionelt fod er og husd yr ud fases.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Problem stillingen er forskellig henhold svis før og efter 2012, hvor anvend elsen af
konventionelt fod er udfases for enm aved e d yr. Det er im id lertid helt afgørend e vi får
en fælles EU-d efinition af begrebet ’’til råd ighed ’’ for at m odvirke konkurrence-
forvrid ning m ellem prod ucenter i forskellige m ed lem sstater og prod ucenter und e r-
lagt forskellige kontrolorganer. Derfor skal råd ighed en/ tilgængelighed en vurd eres
af d e kom petente m ynd ighed er og ikke d e enkelte kontrolorganer og d et er vigtigt, at
alle slutter op om ord ningen. Det bør ikke v ære m uligt at en m ed lem sstat opkøber
økologisk fod er i en and en m ed lem sstat og at d enne efterfølgend e find er d et nø d -
vend igt at ud vid e d ispensationen til at bruge konventionelt fod er. Et d atabasesy-
stem som for frø og udsæd , vurd eres ikke at være brugbart til fod er eller husd yr. Det
vil være m eget tungt og d yrt at ad m inistrere, og antallet af ud byd ere kan være m eget
bland et/ forskelligt’’.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Høringssvar fra Økologisk Landsforening
’’Generelle bemærkninger
Mere restriktive nationale regler
Det er m ed stor beklagelse at Danm ark ikke kan oprethold e sine særregler. Forenin-
gen anser d et for væsentligt at forsøge at få d em eller nogle ud peged e m ed i d e
kom m end e d etailregler.
Ø kologisk Land sforening vil d en 1. novem ber ud pege hvilke af d isse d er er d e vig-
tigste at få gennem ført som fælles EU regler m ed henblik på at fasthold e d em . Fo r-
eningen vil d erfor vend e tilbage m ed en ind stilling angåend e d ette.
Anvendelse af hjælpestoffer fra det nuværende annex 2
Kom m issionen har som et non -paper opstillet en tabel over d en nuværend e EU for-
ord ning 2092/ 91 m ed tilhørend e bilagstekster og d en kom m end e forord ning sam t
forslag til tekst i en Kom m issionsforord ning m ed d etailregler. Det frem går, at alle
krav, om at behovet for at anvend e d iverse input fra anneks 2 skal god kend es af ko n-
trolm ynd ighed en eller organet, er slettet. Baggrund en for d ette er om lægningen af
kontrolsystem et i overensstem m else m ed forord ning 882, hvor kontrolorganet ik ke
længere er overord net ansvarlig m ynd ighed .
Denne ud elad else af krav, om at behovet skal god kend es ind en anvend else sam t m u-
lighed for at fastlægge restriktioner på tillad elsen betyd er im id lertid , at d isse hjælp e-
stoffer efter ikrafttrædelse af d en nye EU-forord ning kan anvend es ud en restriktio-
ner. Mest synligt er d et, at d en nuværend e begrænsning på at anvend e ikke økolo-
gisk N -gød ning forsvind er. Baggrund en for at slette krav om god kend else fra ko n-
trolorganet er om lægningen af kontrolsystem et i overensstem m else m ed forord ning
882, hvor kontrolorganet ikke længere er overord net ansvarlig m ynd ighed . N etop
anvend elsen af ikke økologisk N -gød ning anses for at være et potentielt troværd ig-
hed sbrud sam m enhold t m ed forbrugerforventninger. Det er Ø kologisk Land sfo r-
enings opfattelse, at d et er skad eligt og en betyd elig ud vand ing af regelsætter at ud e-
lad e krav om at anvend else kræver tillad else fra kontrolm y nd igheden alle d e nævnte
sted er, og organisationer foreslår d erfor, at d er foretages en and en konsekvensrette l-
se såled es, at d et er MS authority, d er skal god kend e behov m .m ..
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Ø kologisk Land sforening vil sam tid igt gerne gøre opm ærksom på, at kom m issionen
i art. 16 3A er givet en m ulighed for at harm onisere d ette om råd e. Hvis Kom m issio-
nen har tænkt at ud nytte d enne m ulighed hvilket Ø kologisk Land sforening på n u-
værend e tid spunkt find er er væsentligt, så er d et særd eles uhensigtsm æssigt at give
anvend elsen fri i en m ellem liggend e period e.
Art, 4, a, ii land-related crop cultivation
Der har i d en sid ste tid vist sig et akut behov for at præcisere princippet om , at øk o-
logi knytter sig til d riften af jord en i sam m enhæng m ed væksthusprod uktion.
Væksthusprod uktion kan også foregår i jord en, m en d e prod uktioner, hvor d et er h e-
le planten og ikke et prod ukt af planten, d er skal sælges f.eks. kryd derurter, pryd -
planter, ud plantningsplanter i m od sætning til tom ater, agurker etc. her kan d et være
rim eligt at tillad e, at prod uktionen foregår i et afgræ nset d yrkningsm ed ie sam m ensat
af d e m ed ier, d er i øvrigt er tillad t i økologisk prod uktion. For at und gå at m uligh e-
d en for at d yrke d isse kulturer i afgrænsed e m ed ier skal m ed føre at øvrige vækst-
huskulturer også kan d yrkes i afgrænsed e m ed ier som potter f.eks. er d er behov for,
at d etailreglerne kom m er til at ind ehold e en specifik form ulering om , hvilken type
kulturer, d er kan d yrkes i et afgrænset m ed ie.
EU logo
Ø kologisk Land sforening bakker op om , at d et nye EU logo skal redesignes, m en
foreningen find er, at det kan kom m e på tale at ud skyd e ikrafttræd elsestid spu nktet,
for at få et nyt logo på plad s i tid e til, at d et kan ind arbejd es på em ballagerne. Fo r-
eningen tager endvid ere for givet, at d er ved ikrafttræd else sikres m ulighed for at
bruge eksisterend e emballager op.
Vedr. specifikke spørgsmål
Annex 1 7.1: Skal d er være et loft på 170 kg N per hectare?
Ja, d er skal være et loft på kilo N / ha, m en d et er særd eles vigtigt, at Danm ark kan
fasthold e d et nuværend e loft på 140 kg N pr. ha på bed riftsniveau. Det er d enne
grænse, d er giver d anske økologiske m ælkebed rifter en m iljøm æssig ford el sam -
m enhold t m ed konventionelle. Begræn sningen kan evt. form uleres, så d er
max. kan
tillades op til 170 kg N /ha..
Vi anser d et end vid ere for at være væsentligt, at
alle N
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
gødninger
m ed und tagelse af kløvergræs i sæd skiftet ind regnes. Det bør d erfor for-
m uleres, at ’’som
minimum medregnes al husdyrgødning’’.
End vid ere er d et vigtigt at sikre, at d er fortsat er en regulering af anvend elsen af
konventionel organisk gød ning, jf. d en generelle bem ærkning om tillad else fra ko n-
trolm ynd ighed en ved anvend else af input fra anneks 2. Ø kologisk Land sforening
ønsker ikke, at d er fastsættes et fast loft på tillad t ikke økologisk gødning i im ple-
m enteringsreglerne, id et d er skal være m ulighed for at ud fase anvend elsen i takt
m ed d e lokale/ regionale m ulighed er, m en d et er helt afgørend e, at d et nuværend e
krav om at hælpestoffer ’’need recognized by the inspection bod y or inspection aut-
hority’’ erstattes af ’’need recognized by MS authority’’
Annex 1.A.2.4: Obligatorisk tillad else til anvend else af mikroorganism er
o
Alle m ikroorganism er bør godkend es på forhånd af d e kom petente
m ynd ighed er, før landm ænd anvend er d em
Annex 1.B.3.8: Ud fasning af anvend else af konventionelle d yr
o
Forord ningen bør fasthold e d et nuværend e niveau (10 henhold svis 20
pct.), d a d er ikke er tilstrækkeligt økologisk avlsm ateriale. Der kan fast-
sættes en d ead line evt. januar 2015 for revurdering af d enne m ulighed .
1.B.8.4.1: Etagesystem er for fjerkræ
o
Der er end nu ikke d anske erfaringer m ed opd rætssystem er i etager,
m en ligesåvel som d er visse sted er ud trykkes skepsis overfor systemet
kan d ette også rum m e velfærd s- og m iljøm æssige ford ele. Ø kologisk
Land sforening find er d erfor, at d er i første om gang skal ud arbejd es en
faglig ud red ning om system erne i relation til husd yrvelfærd og m iljø,
ind en d er tages end elig stilling. H vis system erne tillad es skal d er n a-
turligvis fastsættes regler ved r. nytteareal pr. d yr, frihøjd e, m .v., som
også er reguleret i eksisterend e forord ning om fjerkræ
Annex I.B.7.1. Loft over konventionel husd yrgød ning
o
Maksim alt 140 kg (se ovenfor)
Annex 1.B.1.7. Skal ekstensive prod uktionsenhed er d efineres?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
o
Ekstensive prod uktionssystem er er blevet anvend t i sam m enhæng m ed
sam græsning og som kriterier for hvilken type gød ning, d er m å anven-
d es fra ikke økologiske husd yrbed rifter.
Den generelle harm onilovgivning lægger begrænsninger på intensit e-
ten på d e konventionelle bed rifter, hvorfor d er ikke er behov for at fast-
lægge en d efinition af ekstensive bed rifter på baggrund af husd yrinten-
siteten i økologiforordningen efter forord ning 95070 er ophævet.
Tværtim od m å d et overvejes om anvend elsen af begrebet ’’ekstensive’’ i
sam m enhæng m ed sam græsning ikke bør ud gå.
I sam m enhæng m ed im port af ikke økologisk husd yrgød ning bør d et
overvejes, om d er skal form uleres forbud m od visse typer ikke økologi-
ske stald system er, f.eks. hønsem øg fra burægssystem er eller fuld spalt e-
stald e. Dette kan i første om gang ind føres af MS authority og i and en
om gang vedtages som en fællesskabsregulering und er art. 16, 3.A.
Annex 1.B.6.1.2. Skal være en nærm ere afklarin g af anvend elsen af ’’system a-
tisk m u tilation’’?
o
Ja, d et er nød vend igt at fastsætte klarere regler på d ette om råd e. Det
klare d anske forbud m od næbtrim ning ud går m ed ikrafttræd else af
d en nye forord ning. I anprisningen kan vi ikke bruge at system atisk
næbtrim ning ikke er tillad t. Ø kologisk Land sforening foreslår at d en
nuværend e tekst i d e eksisterend e EU d etailregler tilpasses, så d et
frem går at: tand klipning, næbtrim ning, halekupering på svin er for-
bud t. Afhorning af tyre, halekupering af lam og kastration er d og til-
lad t.
Annex 1.B.6.1.9. Skal slagteald eren for fjerkrælinier speficiferes?
N ej. Frem for at fokusere på en bestem t slagteald er eller m aksim al d a g-
lig tilvækst bør m an i højere grad se på velfærd en af d yrene. Det er d er-
for vigtigt, d er ud vikles/ an vend es et alm ent internationalt anerkendt
velfærd svurd eringsværktøj. Ø kologisk Land sforening kan henvise til
d en internationalt beskrevne Gait-score. Se reference
KESTIN , S.C.,
KN OWLES, T.G., TIN CH, A.E., GREGORY, N .G.
1992. Prevalence of Leg
w eakness in broiler chickens and its prevalence w ith genotype. Veter i-
nary Record 131:190-194.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
405973_0015.png
15
Annex 1.B.2.1.2. Skal der være en d efinition af ’’recent past’’?
Ja, i sted et for at anvend e ud trykket recent past i sam m enhæng m ed at
red ucere om lægningstid en for løbegård e til svin og fjerkræ bør d er stil-
les krav om , at d et kan d okum enteres at d er ikke har været anvend t ik-
ke tillad te m id ler på arealet ind enfor d e sid ste 6 m åned er, ind en o m -
lægning påbegynd es.
Annex 1.B.2.1.2: Skal m an fasthold e d e nuværend e und tagelser?
o
Ø kologisk Land sforening ind stiller at d e fastsatte ud fasninger af eksi-
sterend e und tagelser fasthold es ud en forlængelse. I tilfæld e af katastr o-
fe situationer kan alle und tagelser kom m e på tale, d et anser foreningen
som et elem ent i fleksibililtet reglerne.
Som ud gangspunkt er d et foreningens opfattelse at forord ningen skal
fastlægge klare kriterier for i hvilken type situationer, d er kan gøres
brug af und tagelser. De enkelte kontrolm ynd ighed er skal d og have
m ulighed for at vurd ere om d er er behov for en und tagelse i d et p å-
gæld end e land i en pågæld end e situation, Dette kan være vigtigt for at
sikre et incitam ent for at ud vikle prod uktionen.
I relation til d e nævnte und tagelser vil Ø kologisk Land sforening knytte særlige
kom m entarer til følgend e:
Anvendelse af ikke økologiske hønniker
Ø kologisk Land sforening ser ikke nogen grund til at fasthold e d enne m ulighed . Alle
land e har fagligt m ulighed for at starte en prod uktion op. De land e d er ikke m åtte
ønske at starte en hønnikeprod uktion kan im portere fra d e land e, d er har en hønni-
keprod uktion. DK har søgt særstatus på salm onellaom råd et, hvis d enne ansøgning
im ød ekom m es af EU Kom m issionen kan vi også eksportere levende d yr til Sverige
og Finland .
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Annex I.B.8.3.4 slutfed ning på stald
H vis d enne m ulighed skal fortsat skal forefind es bør d en ind skrænkes til kun at
kunne anvend es til tyre, og d er bør stilles krav om ad gang til løbegård . Foreningen
er p.t i interne drøftelser angåend e m ulighed for slutfed ning.
Annex III.5 og 2. Skal d er fortsat være m inim um et årligt kon trolbesøg?
o
Ja -- også selv om vi har risikobaseret kontrol.
-
Vedr. begrebet rådighed af foder og husdyr
Det er principielt m eget vigtigt at få en fælles d efinition på til råd ighed , især når d et
hand ler om fod er, d er kan hand les over store afstand e. Ø kolo gisk Land sforening har
d og end nu ikke noget forslag til en skriftlig definition. Reelt er vurderingen af, om
d er er fod er til råd ighed en vu rd ering, d er bør træffes på fællesskabsniveau. En
m angelsituation bør norm alt ikke opstå helt akut, d vs. en tillad else til at anvend e en
begrænset m ængd e ikke økologisk fod er bør først være d iskut eret på et SCOF m ød e.
I d et tilfæld e at et m ed lem sland , m ener d er er tale om en akut situation, og d erfor g i-
ver en tillad else ind en, d er har været afholdt SCOF m ød e bør Komm issionen oriente-
res og tillad elsen bør blive behand let på et efterfølgend e SCOF m øde m ed he nblik på
evt. forlængelse eller ophør.
Ø kologisk Land sforening har end nu ikke ud arbejd et et end eligt indspil angåend e
overvejelsen om til råd ighed kan afgrænses til at vedrøre fod er d yrket i EU. Men
d ette spørgsm ål vil organisationer vend e tilbage til.
Angåend e d yr er d er m åske en bed re m ulighed for at arbejd e m ed en ud bud sd at a-
base. Det m å i d en sam m enhæng overvejes, om d er af d yrevelfærd sm æssige årsager
skal fastlæ gges en geografisk afstand , ind enfor hvilken d er skal afsøges d yr. Fo r-
eningen har ikke d ebatteret ad m inistration af d yr og til råd ighed ’’.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17