Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2007-08 (1. samling)
KOM (2005) 0671 Bilag 4
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Plantedirektoratet/Fødevarestyrelsen/2.2 /2.1
J.nr. PD 07-611/EU14-000009
24. oktober 2007
PLM/SPPE/LOUJ/TAER
FVM 463
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om Kommissionens spørgeskema vedrørende gennemførelsesbestemmelserne til Rådets
forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk produktion og mærkning af
økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 2092/91
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har den 28. september 2007 fremsendt spørgeskema vedrørende gennemførel-
sesbestemmelserne til Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 af 28. juni 2007 om økologisk
produktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF)
nr. 2092/91 (den nye økologiforordning).
Der er frist for besvarelse af spørgeskemaet den 31. oktober 2007.
Den nye økologiforordning træder i kraft den 1. januar 2009. Inden ikrafttræden skal de eksi-
sterende gennemførelsesbestemmelser revideres med henblik på at blive tilpasset den nye
økologiforordning.
De midlertidige undtagelser, der er i de gældende gennemførelsesbestemmelser, kan ikke
umiddelbart overføres i de nye gennemførelsesbestemmelser. Dette skyldes blandt andet, at en
del af undtagelserne er ændret med den nye økologiforordning.
De nuværende undtagelser skal enten ophæves eller videreføres igennem artikel 22 i den nye
forordning.
Besvarelsen af spørgeskemaet vil i sig selv ikke have konsekvenser for statsfinanserne, sam-
fundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. De gennemførelsesbestemmelser, der
bliver resultatet af spørgeskemabesvarelserne vil kunne have konsekvenser for statsfinanser-
ne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet, men denne vurdering kan først fo-
retages, når forslaget til gennemførelsesbestemmelserne foreligger.
Regeringen agter, i forbindelse med besvarelse af spørgeskemaet, at give udtryk for, at man
fra dansk side arbejder for:
harmonisering på højst muligt niveau.
at reglerne ikke medfører ekstra byrder for erhverv og myndigheder.
at kontrollen bør være risikobaseret, og ikke bør svækkes.