Erhvervsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0672 Bilag 4
Offentligt
254282_0001.png
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Grønbog fra Kommissionen om erstatningssøgsmål ved overtrædelse af
EF’s kartel- og monopolregler, KOM (2005) 672 endelig
Resumé
Kommissionen offentliggjorde i december 2005 en Grønbog om erstat-
ningssøgsmål ved overtrædelse af EF’s kartel- og monopolregler, dvs. kon-
kurrencereglerne i traktatens artikel 81 og 82. Formålet med Grønbogen og
det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionen (”Commission Staff
Working Paper”) er at undersøge, om det kan gøres lettere at rejse erstat-
ningskrav for domstolene i medlemsstaterne for overtrædelser af artikel 81
og 82. Kommissionen har således kunnet konstatere, at domstolene hidtil i
meget få sager har tilkendt erstatninger for sådanne overtrædelser.
Grønbogen indeholder en lang række spørgsmål og dertil knyttede 36 for-
slag. Kommissionen har ikke endnu besluttet sig for, om og i givet fald
hvilke initiativer der skal tages med henblik på at forbedre mulighederne for
at opnå erstatning. Kommissionen har heller ikke endnu en holdning til, om
den bedste løsning vil være en indsats på EU-plan, eller om det i stedet skal
overlades til medlemsstaterne.
Kommissionen, der ønsker en bred debat om indholdet af Grønbogen, har
opfordret alle interesserede til at fremsætte bemærkninger hertil og inden
den 21. april 2005.
1.
Baggrund og indhold
Kommissionen tog i 2003 initiativ til, at der blev iværksat en nærmere un-
dersøgelse af mulighederne for at kræve erstatning i medlemsstaterne for
overtrædelse af EU-konkurrencereglerne.
Initiativet blev taget på baggrund af EF-Domstolens dom i sagen Courage
mod Crehan (sag C-453/99), hvor Domstolen fastslog, at den effektive virk-
ning af konkurrencereglerne i traktaten ville blive bragt i fare, hvis det ikke
var muligt at kræve erstatning herfor ved de nationale domstole.
I september 2004 offentliggjorde Kommissionen den undersøgelse, som ad-
vokatfirmaet Ashurst, Bruxelles, havde foretaget over erstatningsmulighe-
derne i de 25 medlemslande. Undersøgelsen, der baserede sig på nationale
28. februar 2006
Sag 4/0104-8900-0001
/kle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0002.png
2/17
rapportørers besvarelser af et større spørgeskema, viste bl.a., at der hidtil
kun havde været 60 erstatningssager under pådømmelse (størstedelen af
dem vedrørte erstatning for overtrædelse af national konkurrencelovgiv-
ning). Ud af disse var der kun tilkendt erstatninger i 28 sager (8 på basis af
EU-konkurrencereglerne, 16 på basis af national konkurrencelovgivning og
4 på basis af begge regelsæt). På denne baggrund var konklusionen i under-
søgelse, at erstatning for overtrædelse af konkurrencereglerne var et totalt
underudviklet område.
Kommissionen udarbejdede herefter den Grønbog om erstatningssøgsmål
ved overtrædelse af EU-konkurrencereglerne, som i en engelsk udgave blev
offentliggjort den 20. december 2005 (den danske udgave af Grønbogen fo-
relå først primo januar 2006). Formålet med Grønbogen og Kommissionens
arbejdsdokument er at identificere de væsentligste hindringer for et mere ef-
fektivt system til privat håndhævelse af konkurrencereglerne i form af er-
statningskrav og at foreslå forskellige initiativer, der kan overvejes i et for-
søg på at forbedre erstatningsmulighederne for en skadelidt. Det kan være
erstatningskrav, der rejses, efter at konkurrencemyndigheden har fastslået, at
reglerne er blevet overtrådt (opfølgende sagsanlæg), eller erstatningskrav,
der ikke følger i kølvandet på en beslutning fra konkurrencemyndighedens
side (selvstændige sagsanlæg).
Formålene med og fordelene ved privat håndhævelse af konkurrenceregler-
ne er ifølge Kommissionen:
Erstatning: Det er ønskeligt, at de, der har lidt skade ved en virksomheds
overtrædelse af konkurrencereglerne, kan få erstatning for de tab, som de
har lidt.
Præventiv effekt: Risikoen – ud over sanktioner fra konkurrencemyndighe-
derne – for at blive pålagt et erstatningsansvar har en stærk præventiv effekt
og forøger virksomhedernes incitament til at efterleve konkurrencereglerne.
Tættere på konkurrencereglerne: Virksomheder og forbrugere vil blive bragt
tættere på konkurrencereglerne, hvis de har en reel mulighed for at fremsæt-
te erstatningskrav og på denne måde mere aktivt kan inddrages i håndhævel-
sen af reglerne.
Hertil kommer, at den private håndhævelse af EU-konkurrencereglerne –
sammen med den offentlige håndhævelse – er et vigtigt instrument til at
skabe og opretholde en konkurrencedygtig økonomi.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0003.png
3/17
Kommissionen understreger vigtigheden af, at man i forbindelse med for-
bedrede muligheder for at rejse erstatningskrav skaber en ”konkurrencekul-
tur” og ikke en ”retssagskultur”.
Kommissionen identificerer i Grønbogen 9 områder, hvor der om muligt
kan sættes ind med nye initiativer med henblik på at forbedre de bestående
muligheder for at kræve erstatning for overtrædelse af EU-
konkurrencereglerne.
Adgang til bevismateriale
En af vanskelighederne ved denne form for retssager er, at det ikke er nemt
for skadelidte at få adgang til det relevante bevismateriale, som ofte ligger i
hænderne på den part, der har udvist den konkurrencebegrænsende adfærd
(skadevolderen). Sagsøgernes (de skadelidtes) adgang til dette bevismateria-
le er nøglen til deres mulighed for at gøre erstatningskrav gældende. På det-
te punkt opstiller Grønbogen 10 forslag, der tager sigte på at indføre særlige
(procedure)regler, der kunne lette skadelidtes adgang til beviser, som skade-
volderen eller en tredjemand er i besiddelse af:
Forslag 1:
Så snart en part detaljeret har redegjort for sagens faktiske omstændigheder
og har fremlagt rimeligt tilgængelige beviser til støtte for sine påstande, bør
der efter påbud fra en domstol ske udlevering af relevante og rimeligt veli-
dentificerede dokumenter.
Forslag 2:
Efter påbud fra en domstol skal der være mulighed for en obligatorisk ud-
veksling af bestemte kategorier af dokumenter mellem parterne.
Forslag 3:
Hver part skal være forpligtet til at forsyne sagens øvrige parter med en liste
over de relevante dokumenter, som den pågældende har i sin besiddelse, og
som de øvrige parter kan få adgang til.
Forslag 4:
Indførelse af sanktioner for destruktion af bevismateriale.
Forslag 5:
Hjemmel for en domstol til, før en erstatningssag indledes, at påbyde opbe-
varing af relevant bevismateriale.
Forslag 6:
En forpligtelse for alle parter i en sag for en konkurrencemyndighed til at
udlevere til en part i en civil retssag de dokumenter, som konkurrencemyn-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0004.png
4/17
digheden har fået forelagt, dog med undtagelse af anmodninger om bødefri-
tagelse, forretningshemmeligheder og andre fortrolige oplysninger.
Forslag 7:
Aktindsigt for nationale domstole til dokumenter i Kommissionens besid-
delse. Hvad dette punkt angår, vil Kommissionen gerne have at vide,
a) hvordan de nationale domstole mener at kunne garantere fortroligheden
af forretningshemmeligheder og andre fortrolige oplysninger, og
b) i hvilke situationer de nationale domstole kunne tænkes at ville anmode
Kommissionen om oplysninger, som de også kunne indhente hos sagens
parter.
Forslag 8:
Overtrædelsesafgørelser truffet af medlemsstaternes konkurrencemyndighe-
der gøres bindende for de civile domstole, eller der bør være mulighed for
omvendt bevisførelse, når der foreligger en sådan afgørelse om overtrædelse
af reglerne.
Forslag 9:
Ændring eller mindskelse af bevisbyrden i sager, hvor der optræder såkaldt
informationsasymmetri mellem sagsøger og sagsøgte.
Forslag 10:
En parts uberettigede afvisning af at udlevere bevismateriale kunne have
indflydelse på bevisbyrden, som kunne variere fra en gendrivelig – eller
uigendrivelig – formodning om bevis til en simpel mulighed for en domstol
til at tage afvisningen til efterretning ved vurderingen af, om de relevante
forhold er blevet bevist eller ej.
Krav om påvisning af skyld
I nogle medlemsstater er der ikke behov for at bevise skyld, eller også anses
overtrædelsen i sig selv som bevis for skyld. I andre medlemsstater er der
krav om bevis for, dels at der forelå skyld, dels at der forelå en overtrædelse.
På denne baggrund kan det ifølge Kommissionen overvejes, hvilke krav der
skal være opfyldt til beviset for skyld:
Forslag 11:
Bevis for lovovertrædelsen bør være tilstrækkeligt (svarende til objektivt
ansvar).
Forslag 12:
Bevis for lovovertrædelsen bør kun være tilstrækkeligt i forbindelse med de
mest alvorlige overtrædelser af EU-konkurrencereglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0005.png
5/17
Forslag 13:
Der bør gælde en formodning for skyld. Den formodning kan den sagsøgte
gendrive, hvis han kan bevise, at han begik en tilgivelig retlig eller faktisk
fejl. I så fald vil overtrædelsen ikke medføre erstatningsansvar.
Skadeserstatning
Metoden for beregning af en skadeserstatning varierer mellem medlemssta-
terne. I et forsøg på at nå frem til den metode, som skaber størst incitament
til at rejse et erstatningskrav, kommer Kommissionen med 7 forslag:
Forslag 14:
Skadeserstatningen baseres på det tab, som sagsøgeren har lidt som følge af
den sagsøgtes overtrædelse af lovgivningen (kompenserende skadeserstat-
ning).
Forslag 15:
Skadeserstatningen baseres på den sagsøgtes ulovlige gevinst (inddragelse
af ulovlig gevinst).
Forslag 16:
Fordobling af skadeserstatningen i forbindelse med horisontale karteller.
Denne fordobling kan ske automatisk, forudsat visse betingelser er opfyldt,
eller efter domstolens skøn.
Forslag 17:
Renter kan beregnes fra datoen for overtrædelsen eller fra datoen for ska-
den.
Forslag 18:
Anvendelse af mere komplekse økonomiske modeller til beregning af er-
statningsbeløbet, forudsat fordelene herved i form af større nøjagtighed er
større end ved de mere simple og mindre ressourcekrævende metoder. Eller
det kan overlades til en domstol at fastsætte beløbet efter billighed.
Forslag 19:
Kommissionen udsender retningslinjer for beregningen af erstatningsbeløb.
Forslag 20:
En opsplitning af sagen i to dele, hvor lovovertræderens ansvar behandles i
den ene, mens erstatningsbeløbet fastsættes i den anden.
Overvæltningsargumentet og de indirekte aftageres situation
En virksomhed, der har købt varer eller tjenesteydelser hos en udbyder, der
f.eks. er deltager i et priskartel, kan måske være i stand til at mindske sit
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0006.png
6/17
økonomiske tab ved at vælte overprisen over på sine egne kunder. Den ska-
de, der skyldes priskartellet, kan på denne måde passere ned gennem om-
sætningskæden eller endda ramme ene og alene den endelige forbruger.
Kommissionen mener, at det kan være nødvendigt at overveje, om en lov-
overtræder skal have mulighed for at benytte dette forsvarsargument. Der
skal i denne forbindelse også tænkes på de indirekte aftagere som forbru-
gerne, som overprisen måske eller måske ikke er blevet væltet over på. Iføl-
ge Kommissionen er der 4 valgmuligheder:
Forslag 21:
”Overvæltningsargumentet” tillades, og både direkte og indirekte aftagere
kan sagsøge lovovertræderen.
Forslag 22:
”Overvæltningsargumentet” udelukkes, og kun direkte aftagere kan sagsøge
lovovertræderen.
Forslag 23:
”Overvæltningsargumentet” udelukkes, og både direkte og indirekte aftage-
re kan sagsøge lovovertræderen.
Forslag 24:
En opdeling i to etaper, hvor ”overvæltningsargumentet” udelukkes, hvor
lovovertræderen kan sagsøges af ethvert offer for sin adfærd, og hvor over-
prisen fordeles mellem alle de parter, der har lidt et tab.
Beskyttelse af forbrugernes interesser
Den enkelte forbruger, som har lidt et mindre økonomisk tab som følge af
en virksomheds overtrædelse af EU-konkurrencereglerne, kan afholde sig
fra at kræve erstatning som følge af bl.a. omkostningerne forbundet hermed.
Kommissionen finder imidlertid, at der ud fra erstatningshensyn, præventive
effekter og udviklingen af en konkurrencekultur kan være gode grunde til at
forbedre forbrugernes muligheder for at søge erstatning for overtrædelse af
konkurrencereglerne. Forbedrede muligheder kan være:
Forslag 25:
En klagemulighed for forbrugerorganisationer, hvilket dog ikke skal berøve
den enkelte forbruger muligheden for selv at anlægge sag.
Forslag 26:
En særlig mulighed for sager anlagt kollektivt af andre grupper af aftagere
end endelige forbrugere.
Sagsomkostninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0007.png
7/17
Omkostningerne forbundet med at anlægge en sag ved domstolene og risi-
koen for at blive pålagt at skulle betale modpartens sagsomkostninger, hvis
sagen ikke vindes, kan tilskynde en skadelidt til ikke at anlægge en retssag.
Kommissionen ønsker bemærkninger til:
Forslag 27:
En regel om, at en sagsøger, der ikke får medhold, kun skal betale sagsom-
kostninger, hvis det var tydeligt, at den pågældende handlede urimeligt ved
at anlægge sag. Det kunne også overvejes at give domstolene skønsmæssige
beføjelser til ved retssagens begyndelse at afsige kendelse om, at sagsøgeren
vil blive friholdt for sagsomkostninger, selv hvis han taber sagen.
Koordinering af den offentlige og den private håndhævelse af lovgivningen
Under dette punkt behandler Kommissionen spørgsmålet om samspillet
mellem anmodninger om bødefritagelse (eller nedsættelse) som led i den of-
fentlige håndhævelse af konkurrencereglerne og betydningen af disse an-
modninger for den private håndhævelse i form af erstatningssøgsmål. På den
ene side kan muligheden for at kunne indgive en anmodning om bødefrita-
gelse medføre, at der opdages flere karteller, og at der i kølvandet herpå rej-
ses flere erstatningssager. På den anden side kan der bestå en risiko for, at
flere erstatningssager kan virke initiativhæmmende for de virksomheder,
som overvejer at gøre brug af muligheden for at opnå bødefritagelse, hvis de
afslører eksistensen af et kartel. Det sidste kan særligt være tilfældet, hvis
anmodningen om bødefritagelse kan bruges under en senere erstatningssag.
Følgende muligheder kan derfor ifølge Kommissionen overvejes:
Forslag 28:
Udlevering af oplysninger om en anmodning om bødefritagelse, indgivet til
en konkurrencemyndighed, er udelukket.
Forslag 29:
En ansøger om bødefritagelse skal have mulighed for ”rabat” i forbindelse
med erstatningskrav. Erstatningskravene over for andre lovovertrædere, der
hæfter solidarisk for hele skaden, forbliver uændrede.
Forslag 30:
Ansøgeren om bødefritagelse friholdes fra den solidariske hæftelse med de
andre virksomheder, der har overtrådt konkurrencereglerne ved deltagelsen i
et kartel. En mulig løsning kunne bestå i at begrænse den pågældendes an-
svar til den andel af erstatningskravet, der svarer til hans andel af det mar-
ked, som kartellet har opereret på.
Domstolskompetence og lovvalgsregler
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0008.png
8/17
Domstolenes kompetence til at behandle sager, der rejses mod sagsøgte med
bopæl i medlemsstaterne, er reguleret i forordning nr. 44/2001. I Danmark
afgøres kompetencen af Bruxelles-konventionen om retternes kompetence
og om fuldbyrdelse af retsafgørelser i borgerlige sager, herunder handelssa-
ger, der i store træk svarer til forordning nr. 44/2001.
Hvad angår spørgsmålet om retternes kompetence, henviser Kommissionen
til sit forslag til forordning om lovvalgsregler for forpligtelser uden for kon-
traktforhold (”Rom II-forordningen”) og foreslår følgende:
Forslag 31:
Lovvalget bør afgøres af den generelle regel i artikel 5 i forslaget til Rom II-
forordningen, dvs. det sted, hvor skaden opstår.
Forslag 32:
Der skal gælde en særregel for erstatningskrav som følge af en overtrædelse
af EU-konkurrencereglerne.
Forslag 33:
Særreglen kunne være, at det altid er loven i det land, hvor domstolen er be-
liggende (lex fori), der skal anvendes.
Forslag 34:
I sager, hvor mere end én stats område er berørt af den konkurrencebegræn-
sende adfærd, som erstatningskravet er baseret på, kunne man overveje, om
sagsøger skulle have mulighed for at foretage lovvalget for tvisten.
Andre spørgsmål
Forslag 35:
Der opstilles et krav om, at parterne enes om en ekspert, som udpeges af en
domstol frem for af parterne selv.
Forslag 36:
Suspension af forældelsesfristen for erstatningskrav fra den dato, hvor
Kommissionen eller en national konkurrencemyndighed indleder procedure.
Alternativt kunne forældelsesfristen regnes fra det tidspunkt, hvor en ret i
sidste instans har truffet afgørelse om overtrædelsen.
Endelig ønsker Kommissionen bemærkninger til, hvorvidt der – for at lette
erstatningssøgsmål – er behov for en afklaring af det retlige krav om årsags-
sammenhæng.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0009.png
9/17
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om Grønbogen.
3.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant, da der er tale om en Grønbog.
4.
Gældende dansk ret
Grønbogen har ikke betydning for gældende dansk ret.
5.
Høring
Grønbogen har været sendt i høring hos medlemmerne af EF-
Specialudvalget vedrørende konkurrence. Fristen for medlemmernes frem-
sendelse af bemærkninger var den 20. februar 2006. Konkurrencestyrelsen
har modtaget bemærkninger fra Advokatsamfundet, Finansrådet, Forbruger-
rådet, Dansk Industri (DI), Danmarks Rederiforening (Rederiforeningen),
Håndværksrådet, Landbrugsraadet og Realkreditrådet
Håndværksrådet støtter generelt en effektiv mulighed for erstatning, men
har på indeværende tidspunkt ingen bemærkninger til Grønbogen.
Finansrådet har udover forslaget om gruppesøgsmål (se nedenfor) ingen
bemærkninger til Grønbogen.
Realkreditrådet mener, at Kommissionen blandt de mange forslag bør vælge
nogle få, men effektfulde indsatsområder.
Advokatsamfundet, Forbrugerrådet, DI, Rederiforeningen og Landbrugsraa-
det er kommet med såvel generelle bemærkninger som bemærkninger til de
enkelte forslag. De generelle bemærkninger har været følgende:
Advokatsamfundet kan tilslutte sig Kommissionens bestræbelser på at iden-
tificere og forberede afhjælpning af hindringer for gennemførelsen af erstat-
ningssøgsmål. Hvorvidt der kan være behov for særlige fællesskabsretlige
regler, forudsætter en politisk stillingtagen, som Advokatsamfundet på in-
deværende tidspunkt ikke ønsker at udtale sig om.
DI tager overordnet og principielt kraftigt afstand fra tanken om at udskille
konkurrenceretten som et særligt retsområde, for hvilket der skal gælde spe-
cielle retspleje- og erstatningsregler. DI savner desuden dokumentation for,
at der overhovedet skulle eksistere et behov for særlige – og i særdeleshed
så vidtgående – regler, som der lægges op til i grønbogen. DI advarer om, at
mange af forslagene i Grønbogen – f.eks. forslaget om indførelse af gruppe-
søgsmål – vil bidrage til at skabe en retssagskultur.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0010.png
10/17
Forbrugerrådet er overordnet meget enig i Kommissionens antagelse om, at
muligheden for at kræve erstatning ved tab som følge af brud på konkurren-
cereglerne vil være en væsentlig faktor i forhold til at føre en effektiv kon-
kurrencepolitik. Forbrugerrådet er også enig i fordelene ved privat håndhæ-
velse af konkurrencereglerne, som Kommissionen peger på. Det er ønske-
ligt, at skadelidte kan få erstatning for de tab, de lider som følge af overtræ-
delse af konkurrencereglerne. Men mindst ligeså vigtig og væsentlig er den
præventive effekt ved udsigten til erstatningssøgsmål. Forbrugerrådet kan
dog også være enigt med Kommissionen i, at det er vigtigt at skabe en
”konkurrencekultur” frem for en ”retssagskultur”.
Landbrugsraadet finder det afgørende, at der ikke laves helt nye proces- og
erstatningsregler på konkurrenceområdet, som adskiller sig fra de alminde-
lige erstatningsretlige regler. Det er herudover Landbrugsraadets holdning,
at nye fælles europæiske regler om erstatningssøgsmål for overtrædelse af
EU-konkurrencereglerne bør begrænses, og at det bør overlades til med-
lemsstaterne at sikre en fornuftig og rimelig adgang til erstatningssøgsmål
for overtrædelse af disse regler. Landbrugsraadet finder det vigtigt, at der
sker en afklaring af hvilke konkrete initiativer, Kommissionen ønsker
igangsat med Grønbogen.
Rederiforeningen finder, at det vil være forkert og uhensigtsmæssigt mere
generelt at ændre erstatningsreglerne inden for konkurrenceområdet. Rederi-
foreningen mener ikke, at der er fremlagt nogen form for dokumentation for
behovet for så vidtgående ændringer, som der lægges op til i Grønbogen.
Kun på enkelte punkter kan Rederiforeningen støtte, at der bør arbejdes vi-
dere med de forskellige forslag i Grønbogen. Overordnet set kan Rederifor-
eningen ikke tilslutte sig Kommissionens forslag og mener derfor ikke, at
Danmark bør stille sig positiv til Grønbogen.
Bemærkningerne til de enkelte forslag har været følgende:
Forslag 1-5:
Forbrugerrådet finder, at en reel adgang til relevant bevismateriale er fun-
damentet for privat håndhævelse. En del af de foreliggende forslag er alle-
rede opfyldt i dansk lovgivning, og Forbrugerrådet kan i disse tilfælde støt-
te, at Danmark arbejder for, at der bliver givet samme muligheder/sikkerhed
i de øvrige EU-lande.
DI og Rederiforeningen mener, at forslag 1-2 ikke er relevante for dansk
rets vedkommende, da retsplejeloven allerede i dag giver vid adgang til, at
retten kan pålægge en modpart eller tredjemand at udlevere dokumenter.
Forslag 3 er uhensigtsmæssigt, fordi det vil lette adgangen til såkaldte ”fi-
skeekspeditioner”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0011.png
11/17
DI mener, at forslag 4 ikke er relevant for dansk ret, da retsplejeloven alle-
rede indeholder mulighed for sanktioner, såfremt den såkaldte editionspligt
ikke opfyldes. I relation til forslag 5 finder DI, at dansk rets almindelige reg-
ler om opbevaring af regnskabsmateriale bør finde anvendelse.
Landbrugsraadet mener, at retsplejeloven og evt. kommende regler om
gruppesøgsmål i tilstrækkelig grad vil kunne benyttes til at skaffe adgang til
bevismateriale.
Rederiforeningen mener i relation til forslag 5, at dokumenter, der ikke efter
gældende regler skal opbevares, frit bør kunne tilintetgøres, indtil der f.eks.
er afsagt kendelse om udlevering af sådanne dokumenter i en sag.
Forslag 6-7:
Forbrugerrådet finder, at en reel adgang til relevant bevismateriale er fun-
damentet for privathåndhævelse. En del af de foreliggende forslag er allere-
de opfyldt i dansk lovgivning, og Forbrugerrådet kan i disse tilfælde støtte,
at Danmark arbejder for, at der bliver givet samme muligheder/sikkerhed i
de øvrige EU-lande.
DI mener i relation til forslag 6, at retsplejeloven allerede i dag giver adgang
til aktindsigt i straffesager for personer med den fornødne retlige interesse.
Det er uklart hvilken betydning, der skal lægges i ”som konkurrencemyn-
digheden har fået forelagt”. Såfremt dette også omfatter dokumenter, som
konkurrencemyndigheden har fået adgang til via kontrolundersøgelser, fin-
der DI, at forslaget klart vil tilsidesætte virksomhedernes retssikkerhed.
Landbrugsraadet mener, at retsplejeloven og evt. kommende regler om
gruppesøgsmål i tilstrækkelig grad vil kunne benyttes til at skaffe adgang til
bevismateriale.
Rederiforeningen kan ikke støtte forslag 6.
Forslag 8-10:
Advokatsamfundet mener, at forslag 8 om at gøre konkurrencemyndighe-
dernes afgørelser bindende i forbindelse med erstatningssøgsmål vil udgøre
en ændring i forhold til gældende dansk ret, om end der til en vis grad alle-
rede er mulighed herfor i konkurrenceloven. Afhængigt af, hvordan det en-
delige indhold af et eventuelt tiltag vil være, kan forslag 9 give anledning til
retssikkerhedsmæssige overvejelser.
Forbrugerrådet er positiv over for forslag 8, men kan dog også støtte, at en
sådan regel begrænses til de tilfælde, hvor konkurrencemyndigheden har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0012.png
12/17
fundet, at der er sket en overtrædelse, og hvor overtræderen er den samme
som den, der er sagsøgt i erstatningssagen.
DI og Rederiforeningen kan ikke støtte forslag 8.
DI mener i relation til forslag 9, at de gældende regler i retsplejeloven er til-
strækkelige til at kompensere for en eventuel informationsasymmetri. For-
slag 10 er ikke relevant for dansk ret, da retsplejeloven allerede indeholder
regler herom.
Landbrugsraadet finder det i relation til forslag 8 betænkeligt, hvis sådanne
afgørelser konsekvent gøres bindene, og domstolene fratages adgangen til at
prøve afgørelser.
Rederiforeningen kan ikke støtte forslag 9-10.
Forslag 11-13:
Advokatsamfundet mener, at forslag 11-13 kan give anledning til retssik-
kerhedsmæssige overvejelser og bemærker, at det er vigtigt, at der ikke laves
helt nye erstatningsregler på konkurrenceområdet, som adskiller sig væsentligt
fra, hvad der gælder inden for den almindelige erstatningsret og civilproces.
DI og Rederiforeningen kan ikke støtte forslagene, men mener, at dansk rets
almindelige culpaansvar med ligefrem bevisbyrde bør fastholdes.
Landbrugsraadet kan ikke støtte forslag 11.
Forslag 14-17:
Advokatsamfundet mener, at forslag 16 umiddelbart kan være i strid med
dansk retstradition vedrørende udmåling af erstatning.
Forbrugerrådet mener, at det umiddelbart ved skadeserstatningen vil være
afgørende, at den skadelidte får erstattet sit tab. Men i betragtning af, at stør-
relsen på erstatningen er vigtig i forhold til den præventive effekt af et er-
statningssøgsmål, er Forbrugerrådet også positiv over for forslag 16 om for-
dobling af skadeserstatningen i forbindelse med horisontale karteller.
DI og Rederiforeningen kan ikke støtte forslag 14-16, men mener, at dansk
rets almindelige regler for erstatningsudmåling bør fastholdes, således at er-
statningen skal udmåles til det dokumenterede individuelle tab, som skade-
lidte har lidt. Særligt i relation til forslag 17, som heller ikke kan støttes,
mener begge, at renteberegningen bør følge hovedreglen i dansk ret, dvs.
renter skal beregnes fra sagsanlægget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0013.png
13/17
Landbrugsraadet finder i relation til forslag 16, at en automatisk ”fordobling af
skadeserstatningen” vil være uproportionelt navnlig under hensyn til, at den
sagsøgte foruden erstatningssøgsmålet også risikerer en strafferetlig bøde for
overtrædelsen. Princippet om ”double damages” er ukendt i Danmark og bør
ikke indføres uden forudgående grundig overvejelse. Herudover bør der ikke
ske en såkaldt ”ugrundet berigelse” af sagsøger.
Forslag 18-20:
Advokatsamfundet mener, at forslag 18 om domstolenes fastsættelse af er-
statningsbeløbet efter billighed umiddelbart kan være i strid med dansk rets-
tradition vedrørende udmåling af erstatning.
DI og Rederiforeningen kan ikke støtte forslag 18-19. I relation til forslag
20 mener begge, at en opsplitning af sagen i to sager allerede er mulig efter
gældende danske regler.
Landbrugsraadet finder i relation til forslag 19, at fælles retningslinjer fra
Kommissionen kan være gavnlige.
Forslag 21-24:
Advokatsamfundet mener, at forslag 22-24 om udelukkelse eller begræns-
ning af overvæltningsargumentet umiddelbart kan være i strid med dansk
retstradition vedrørende udmåling af erstatning.
Forbrugerrådet er umiddelbart positiv over for forslag 23, der udelukker over-
væltningsargumentet, men tillader både direkte og indirekte aftagere at rejse
krav om erstatning. Forbrugerrådet er dog også positive overfor et helt andet
forslag, der giver mulighed for, at sagsøgte skadevolder argumenterer for, at
erstatning vil tilføre sagsøger ”ugrundet berigelse”. Dette indebærer, at sagsøg-
te dels skal bevise, at en overvæltning af omkostningerne har fundet sted, dels
at der ikke er sket en reduktion af salget hos aftageren.
DI og Rederiforeningen mener, at overvæltningsargumentet bør tillades, og
at der ikke er behov for en særskilt regulering af, hvorvidt en indirekte afta-
ger kan gøre erstatningskrav gældende.
Landbrugsraadet kan tilslutte sig, at der bør foretages en nærmere undersø-
gelse af, hvornår overvæltningsargumentet kan anvendes. For en sagsøgt
virker det umiddelbart vanskeligt at skulle bevise, hvorledes og i hvilket
omfang en overvæltning har fundet sted hos sagsøger.
Forslag 25-26:
Finansrådet mener, at forbrugere og aftagere med forholdsvis små erstat-
ningskrav også skal have mulighed for at anlægge erstatningssager ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0014.png
14/17
domstolene, og at der med Retsplejerådets forslag om gruppesøgsmål er ta-
get et vigtigt skridt i den retning. Finansrådet lægger dog vægt på, at even-
tuelle initiativer hverken må føre til en ”retssagskultur” eller til helt nye
proces- og erstatningsregler på konkurrenceområdet.
Forbrugerrådet er meget positiv over for forslag 25, der giver forbrugeror-
ganisationer en særskilt klagemulighed. Forbrugerrådet gør dog opmærksom
på, at Retsplejerådets forslag til gruppesøgsmål ikke giver forbrugerorgani-
sationer ret til at føre gruppesøgsmål ved ”opt-out” metoden (søgsmål gæl-
der for alle, med mindre man framelder sig) i de sager, der drejer sig om
mange små krav. Det tillader kun myndigheder at anvende denne metode
som en undtagelse til Retsplejerådets generelle forslag, der er et ”opt-in” sy-
stem (søgsmål gælder kun for dem, der tilmelder sig).
DI kan ikke støtte forslag om gruppesøgsmål. Dansk ret har i praksis siden
1979 indeholdt en mulighed for gruppesøgsmål. Herudover er det DI’s op-
fattelse, at gruppesøgsmål vil gøre det nemmere for sagsøgere at opnå et
profitabelt forlig på et spinkelt grundlag. Gruppesøgsmål kan således ikke
undgå at føre til uberettiget berigelse af sagsøgere, idet det ikke vil være
muligt at udmåle en erstatning på baggrund af det individuelle dokumente-
rede tab, som den enkelte skadelidte har lidt.
Landbrugsraadet er imod fælles EU-lovgivning om forbrugerbeskyttelse, for
så vidt angår erstatningssøgsmål for konkurrencelovsovertrædelser, hvorfor
Landbrugsraadet kan tilslutte sig, at der her henvises til det pågående arbej-
de i Danmark omkring gruppesøgsmål.
Rederiforeningen er imod, at der etableres regler om gruppesøgsmål, idet de
gældende regler om søgsmål via en fællesrepræsentant m.v. er fuldt tilfreds-
stillende. Rederiforeningen er ikke enig i Retsplejerådets forslag om grup-
pesøgsmål.
Forslag 27:
Forbrugerrådet kan støtte forslaget om, at en sagsøger kun skal betale om-
kostningerne ved en sag, hvis det er tydeligt, at sagsanlægget er urimeligt.
DI og Rederiforeningen kan ikke støtte forslaget, som vil fremme spekulati-
ve søgsmål og vil modvirke Kommissionens intentioner om ikke at skabe en
retssagskultur.
Forslag 28-30:
Advokatsamfundet finder generelt, at overvejelserne vedrørende erstat-
ningssøgsmål for overtrædelse af konkurrencereglerne bør afstemmes med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0015.png
15/17
de aktuelle overvejelser om indførelse af leniency-regler i dansk konkurren-
ceret.
Forbrugerrådet kan ikke støtte forslag 29 om, at en ansøger om bødefritagel-
se skal have mulighed for ”rabat” i forbindelse med erstatningskrav, hvis det
betyder, at de skadelidte ikke kan få erstatning svarende til det tab, som de
har lidt som følge af overtrædelsen af konkurrencereglerne. En eventuel
”rabat” må kunne gives som eksempelvis nedsættelse af bødeniveauet. For-
brugerrådet kan støtte forslag 30 om, at en ansøger om bødefritagelse fri-
holdes fra at hæfte solidarisk med de øvrige virksomheder i eksempelvis et
kartel. Forbrugerrådet er dog også enigt i, at en mulig løsning kan bestå i at
begrænse den pågældendes ansvar til den del af erstatningskravet, der svarer
til hans andel af det marked, som kartellet har opereret på.
DI er af retssikkerhedsmæssige årsager meget betænkelig ved leniency-
systemer og tager skarpt afstand fra, at konkurrencemyndigheden på grund
af eksistensen af et leniency-system skal kunne tillægges nogen som helst
kompetence i forhold til et efterfølgende civilt søgsmål.
Landbrugsraadet er principielt imod, at bøderabat (leniency program) indfø-
res i Danmark, idet domstolene allerede har instrumenterne til at give rabat.
På den baggrund er Landbrugsraadet også imod, at en ansøger om bødefri-
tagelse/nedsættelse også skal nyde særskilt beskyttelse i en evt. senere civil
erstatningssag. Et leniency program bør alene omfatte bøderabat/fritagelse i
forhold til strafferetten og ikke i forhold til den civile erstatningsret.
Rederiforeningen er enig i, at der bør foretages en koordinering mellem de
tilfælde, hvor eftergivelse eller reduktion af bøder kommer på tale og erstat-
ningssøgsmål. Rederiforeningen mener umiddelbart, at forslag 28 er det
mest nærliggende.
Forslag 31-34:
DI finder, at der ikke bør skabes særlige regler for erstatningssager på kon-
kurrencerettens område og kan derfor tilslutte sig, at den generelle regel i
forslag 31 finder anvendelse.
Landbrugsraadet finder det uhensigtsmæssigt med særregler for overtrædel-
ser af EU-konkurrencereglerne (forslag 32) under hensyn til, at flere natio-
nale konkurrenceregler er identiske med EU-konkurrencereglerne. Derved
vil særregler automatisk få afsmittende effekt på nationale regler.
Rederiforeningen kan ikke tilslutte sig forslag 32-34. Med hensyn til forslag
31 er det vurderingen, at eftersom en sagsøger kan være påvirket på flere
markeder, kunne en regel måske snarere gå ud på, at lovvalget for alle sager
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0016.png
16/17
i EU skal være loven i det land, hvorfra den ulovlige aktivitet finder sted,
hvis beliggenheden er inden for Europa. Ellers skal det være loven i det
land, hvor retssagen finder sted. Den vidtgående harmonisering af EU-
landenes konkurrenceretlige regler taler for en sådan hovedregel.
Forslag 35:
DI og Rederiforeningen kan ikke støtte forslaget, men mener, at parterne i et
civilt søgsmål selv skal kunne udpege de eksperter, som de ønsker at føre
som vidner.
Forslag 36:
DI og Rederiforeningen kan ikke støtte forslaget.
Desuden:
DI og Rederiforeningen mener ikke, at der i erstatningssager på konkurren-
cerettens område bør gælde mindre krav til påvisningen af årsagssammen-
hæng, end det er tilfældet i erstatningssager på andre retsområder.
6.
Andre landes holdninger
Der er ikke på nuværende tidspunkt kendskab til andre landes holdninger til
Grønbogen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark er enig med Kommissionen i, at der kan være væsentlige hindringer
for, at en skadelidt kan få erstatning af en virksomhed, som har overtrådt EU-
konkurrencereglerne, og at der derfor kan være behov for at overveje, om der
kan iværksættes initiativer, der kan gøre det nemmere for en skadelidt at opnå
erstatning. Danmark mener dog også, at det er vigtigt, at sådanne tiltag er afba-
lancerede, således at der ikke opstår en ”retssagskultur”, og at initiativerne ud-
formes således, at de så vidt muligt kan indpasses i de gældende nationale er-
statningsregler og processuelle regler. Fra dansk side vil man arbejde for, at
Kommissionen blandt de mange forslag udvælger nogle få, men effektive ind-
satsområder, som har en reel effekt, og som giver en skadelidt bedre mulighe-
der for at opnå erstatning.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Grønbogen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser for Danmark.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Grønbogen har ikke samfundsmæssige konsekvenser for Danmark. Hvis ska-
delidte imidlertid får bedre muligheder for at opnå erstatning for overtrædelser
af EU-konkurrencereglerne, vil det forøge virksomhedernes incitament til at
efterleve konkurrencereglerne. Herved vil der også kunne opnås bedre kon-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
254282_0017.png
17/17
kurrence på markederne og skabes yderligere grobund for en konkurrence-
dygtig økonomi.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Grønbogen medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for erhvervs-
livet. Hvis Grønbogen følges op af konkrete retsakter, vil de næppe have næv-
neværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grønbogen har den 30. januar 2006 været forelagt Folketingets Europaudvalg
til orientering.