Retsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0690 Bilag 1
Offentligt
252083_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-305-0266
LUH40355
NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om tilrettelæggelsen og indholdet af udveks-
linger af oplysninger fra strafferegistre mellem medlemsstaterne (KOM(2005)690)
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 22. december 2005 fremlagt et forslag til rammeafgørelse om tilrettelæg-
gelsen og indholdet af udvekslinger af oplysninger fra strafferegistre mellem medlemsstaterne
(KOM(2005)690). Forslaget er modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 31. januar 2006.
Om baggrunden for forslaget har Kommissionen bl.a. anført, at oplysninger om straffedomme på
nuværende tidspunkt udveksles ved hjælp af de mekanismer, der blev etableret i medfør af den
europæiske konvention af 1959 om gensidig retshjælp i straffesager. Efter Kommissionens opfat-
telse har disse mekanismer visse fejl og mangler, som betyder, at nationale domstole ofte afsiger
straffedomme, der udelukkende er baseret på domsoversigten i deres nationale registre uden
overhovedet at kende til de domme, andre medlemsstater eventuelt har afsagt.
Sigtet med forslaget er på denne baggrund at gennemføre en omlægning af de pågældende me-
kanismer for at sikre, at den medlemsstat, hvori den berørte person er statsborger, er i stand til at
give et korrekt og udtømmende svar på anmodninger om tidligere straffedomme, som den mod-
tager vedrørende sine egne borgere.
Forslaget til rammeafgørelse indeholder overordnet set følgende elementer:
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
252083_0002.png
Ved alle domme, der afsiges på en medlemsstats område, skal det ved overførslen til det
nationale strafferegister anføres, hvilken nationalitet domfældte har, hvis der er tale om
en EU-statsborger.
Den centrale myndighed i medlemsstaten informerer snarest muligt de centrale myndig-
heder i andre medlemsstater om domme vedrørende disses statsborgere, og den informe-
rer endvidere hurtigst muligt om eventuelle efterfølgende foranstaltninger, der træffes i
medfør af domsstatens nationale lovgivning, og som indebærer, at oplysningen i straffe-
registeret ændres eller slettes mv.
Den centrale myndighed i den medlemsstat, hvor den berørte person er statsborger, opbe-
varer alle de oplysninger, der er overført, således at den er i stand til at videreformidle
dem.
Alle ændringer eller sletninger af registreringer i domsstaten skal medføre identisk æn-
dring eller sletning af oplysninger i den medlemsstat, hvor den berørte person er statsbor-
ger.
Den centrale myndighed i den medlemsstat, hvori den berørte person er statsborger, over-
fører til brug for en straffesag i et andet medlemsland – på anmodning – oplysninger om
nationale domme, domme afsagt i andre medlemsstater, som er overført til medlemssta-
ten samt domme afsagt i tredjelande, som den har modtaget oplysninger om.
Udvekslingen af oplysninger om straffedomme sker på de betingelser, der er fastsat i na-
tional lov eller gælder ifølge national praksis. Udvekslingen sker ved hjælp af en formu-
lar og inden for bestemte frister.
I øvrigt fastlægges der i forslaget nærmere betingelser for videregivelse til andre formål
end en straffesag eller til et tredjeland.
Forslaget til rammeafgørelse indeholder herudover regler om fremsendelse af anmodninger om
oplysninger vedrørende straffedomme, om betingelser for anvendelsen af personoplysninger, om
sprog, om format og andre måder at tilrettelægge og lette udvekslingen af oplysninger på samt
om indførelse af en komitologi-procedure vedrørende udformningen af et sådant standardformat.
Forslaget til rammeafgørelse er fremlagt under henvisning til traktaten om Den Europæiske Uni-
on, særlig artikel 31, hvoraf det bl.a. fremgår, at fælles handling vedrørende samarbejde i krimi-
nalsager bl.a. omfatter fremme og fremskyndelse af samarbejdet om retspleje mellem kompeten-
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
te ministerier og retlige eller tilsvarende myndigheder i medlemsstaterne, og artikel 34, stk. 2,
litra b, hvoraf det fremgår, at Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Unionens mål-
sætninger på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen kan vedtage rammeafgørelser om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommissionen har anført følgende vedrørende nærhedsprincippet:
”Målet er på EU-plan at forbedre kvaliteten af udvekslinger af oplysninger om straffe-
domme, der på nuværende tidspunkt er omfattet af konventionen af 1959. Det forudsæt-
ter, at alle medlemsstater overholder en række forpligtelser, der skal sikre, at den med-
lemsstat, hvori den berørte person er statsborger, kan give et korrekt og udtømmende
svar på anmodninger om tidligere domme, som den modtager, og det kræver en sam-
ordnet indsats på EU-plan. Det er derimod op til den enkelte medlemsstat at afgøre,
hvordan den mest hensigtsmæssigt kan opfylde sine forpligtelser (f.eks. at afgøre, i
hvilken fase af proceduren domfældte skal identificeres, eller fastlægge retningslinjerne
for opbevaringen af de overførte oplysninger).
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.”
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringens foreløbige vurdering er, at forslaget ikke kan anses for at stride mod nærhedsprin-
cippet. Formålet med forslaget er at sikre, at en medlemsstat, som ønsker at indhente oplysninger
om eventuelle forstraffe vedrørende en person, som er statsborger i en anden medlemsstat, kan
gøre dette på en hurtigere og mere sikker og effektiv måde. Indførelse af en ordning, som fore-
slået i forslaget, vil ikke kunne ske som en ren national foranstaltning, men vil derimod kræve en
samordnet indsats på EU-plan, således som Kommissionen har peget på.
-
3
-