Europaudvalget 2005-06
KOM (2005) 0692 Bilag 1
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Internationalt Fiskerikontor/Kontoret for Europapolitik
J.nr.: 4876
Den 2. februar 2006
FVM 333
BRRA/MLNI
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale mellem
Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko
KOM(2005) 692
Resumé
EU og Marokko har i juli 2005 forhandlet om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale, som
giver EU’s fiskere visse fiskerimuligheder i marokkanske fiskerizoner, defineret som farvande
henhørende under Marokkos højhedsområde eller jurisdiktion, og som også giver adgang til
visse fiskerimuligheder ud for Vestsahara. Teksten til en aftale blev sammen med en tilhøren-
de protokol og bilag paraferet den 28. juli 2005.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2005) 692 af 23. december 2005 fremsendt forslag til Rådets
forordning om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab
og Kongeriget Marokko. Forslaget er oversendt til Rådet den 9. januar 2006. Forslaget er
modtaget fra Rådssekretariatet i dansk sprogversion den 27. januar 2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, sammenholdt med artikel 300, stk. 2, og
artikel 300, stk. 3, første afsnit og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Formål og indhold
EU og Marokko har i juli 2005 forhandlet om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale, som
giver EU’s fiskere visse fiskerimuligheder i marokkanske fiskerizoner, defineret som farvande
henhørende under Marokkos højhedsområde eller jurisdiktion, og som også giver adgang til
visse fiskerimuligheder ud for Vestsahara. Teksten til en aftale blev sammen med en protokol
og bilag paraferet den 28. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
243657_0002.png
2
Aftalen gælder for en fireårig periode og for- nyes for fireårige perioder, medmindre der gi-
ves meddelelse om ophør fra en af parterne i henhold til specifikke regler. Den tilhørende pro-
tokol dækker en fireårig periode. Hensigten er, at aftalen og protokollen skal træde i kraft den
1. marts 2006.
Det anføres i forslaget, at hovedformålet med den nye fiskeripartnerskabsaftale er at styrke
samarbejdet mellem EU og Marokko, hvorved der skabes en ramme for et partnerskab, hvor
der kan udvikles en bæredygtig fiskeripolitik og fornuftig udnyttelse af fiskeriressourcerne i
marokkanske fiskerizoner i begge parters interesse.
De fiskerimuligheder, der er fastsat i protokollen fordeles mellem medlemsstaterne således:
1) Fiskeri af mindre omfang:
Tunfiskeri:
Stangfiskerfartøjer:
Nord, pelagiske arter:
Notfartøjer:
Nord, langlinefartøjer:
Langlinefartøjer med bundline,
<40 bruttotonannage:
Langlinefartøjer med bundline,
>40 bruttotonnage<150 bruttotonnage:
Syd:
2) Demersalt fiskeri:
Langlinefartøjer med bundline:
Trawlere:
3) Pelagisk fiskeri
1
:
Tyskland, Litauen, Letland og Holland:
Irland, Polen og Storbritannien:
Spanien, Portugal og Frankrig:
Spanien – 17 fartøjer
Frankrig – 10 fartøjer
Spanien – 20 fartøjer
Spanien – 20 fartøjer
Portugal – 7 fartøjer
Portugal –
3 fartøjer
Spanien – 20 fartøjer
Spanien – 7 fartøjer
Portugal – 4 fartøjer
Spanien – 11 fartøjer
i alt 50.000 tons
i alt 6.000 tons
i alt 4.000 tons
1
I forslaget benævnt som industrielt pelagisk fiskeri, hvilket skal ses som modsætning til kystfiskeri og langline-
fiskeri.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissionen kan dog tage licensansøgnin- ger fra andre medlemsstater i betragtning, hvis
de fiskerimuligheder, som protokollen giver, ikke opbruges med licensansøgninger fra oven-
nævnte medlemsstater.
Den finansielle modydelse for fiskerimulighederne vil blandt andet skulle anvendes til at defi-
nere og implementere en sektorfiskeripolitik i Marokko med henblik på at sikre et ansvarligt
og bæredygtigt fiskeri, herunder til modernisering og opgradering af kystfiskeriet og udvikling
af et program for eliminering af drivgarn. En resterende del skal anvendes til andre elementer i
den marokkanske fiskeripolitik, herunder videnskabelig forskning, omstrukturering af fiskeri
af mindre omfang, opgradering af distributionsnet og fremme af konsumanvendelse af fisk i
Marokko, mekanisering af losning og håndtering, uddannelse og støtte til erhvervsorganisati-
oner.
Der etableres et videnskabeligt samarbejde med henblik på overvågning af fiskeriressourcer-
nes tilstand i den marokkanske fiskerizone, og der vil blive afholdt et årligt videnskabeligt
samarbejde. Fiskerimulighederne kan justeres på grundlag af konklusioner på det årlige viden-
skabelige møde. Tilsvarende kan den finansielle modydelse også justeres som følge af æn-
dringer i fiskerimulighederne.
Redernes bidrag er fastsat hver for sig for hver kategori af fiskerimuligheder og vil kunne bi-
drage til en supplerende årlig indkomst på ca. 3,4 mio. EUR (ca. 25,77 mio. DKK.) for Ma-
rokko.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative kon-
sekvenser udover indvirkningen på EU-budgettet. Forslaget lægger op til, at aftalen forventes
at medføre en udgift på EU’s budget på 144,4 mio. EUR over 4 år i finansiel modydelse.
Danmark betaler ca. 2 procent af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på
2,888 mio. EUR (21,9 mio. DKK) over 4 år.
Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighe-
derne.
Høring
§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt og har ikke haft bemærkninger.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark og andre lande har efterlyst en bekræftelse på, at EU og Marokko fiskeripartner-
skabsaftalen er forenelig med folkeretten, henset til Vestsaharas uafklarede status. Kommissi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
onen forventes at bekræfte dette. Under for- udsætning heraf og idet indgåelsen af aftalen
på ingen måde foregriber Vestsaharas fremtidige tilhørsforhold, vil Danmark kunne tilslutte
sig forslaget eller et kompromisforslag, der kan opnå kvalificeret flertal.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at kunne opnå kvalificeret flertal.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Fødevareministeren var i samråd den 16. september 2005 i Folketingets Europaudvalg vedrø-
rende indgåelsen af fiskeriaftalen mellem EU og Marokko.
Udkast til forhandlingsdirektiver til en fiskeriaftale mellem EU og Marokko blev forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg den 15. juli 2005 i forbindelse med forelæggelse af rådsmøde (land-
brug og fiskeri) den 18. juli 2005, jf. samlenotat af 7. juli 2005.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.