Retsudvalget 2006-07
KOM (2005) 0696 Bilag 2
Offentligt
311800_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale Kontor
2006-305-0369
CHA40794
HØRINGSNOTAT
vedrørende
Kommissionens grønbog om uskyldsformodningen
(KOM(2006)174)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Grønbogen har sammen med et grundnotat været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns
Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for retten i
Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen, Rigsadvokaten, Statsadvokaten for særlig øko-
nomisk kriminalitet, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politi-
fuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikke-
de advokater, Amnesty International og Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Landsorganisationen i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Industri, Danmarks Fiskeri- og Eksportforening, Rederiforening, Brancheforeningen Te-
lekommunikationsindustrien, Dansk IT og IT-Brancheforeningen.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns
Byret, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen, Rigsadvokaten,
Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet, Politidirektøren i København, Foreningen af
Politimestre i Danmark, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikke-
de advokater, Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Industri og Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien.
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Generelt
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Kø-
benhavns Byret, Dommerfuldmægtigforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
og
Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien
har oplyst, at grønbogen ikke giver an-
ledning til bemærkninger.
Domstolsstyrelsen
og
Politiforbundet i Danmark
har ingen bemærkninger til grønbogen.
Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet
har oplyst, at man kan tilslutte sig Justits-
ministeriets holdning, som den kommer til udtryk i grundnotatet, og at de 9 stillede spørgsmål
ikke på nuværende tidspunkt giver anledning til bemærkninger.
Foreningen af Politimestre i Danmark
har tilkendegivet, at der efter foreningens opfattelse
ikke ses at være grundlag for at indføre særskilte regler om uskyldsformodningen indenfor EU,
idet forholdet allerede er reguleret på tilfredsstillende måde gennem reglen i Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 2.
Rigspolitichefen
har tilkendegivet, at det hverken er nødvendigt eller hensigtsmæssigt, at der
fastsættes EU-regler på området. Rigspolitichefen har i den forbindelse bemærket, at alle EU-
lande har tiltrådt Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, der i artikel 6, stk. 2, indehol-
der en udtrykkelig bestemmelse om uskyldsformodningen i straffesager.
Rigsadvokaten
har generelt anført, at grønbogen (ud over de bemærkninger, der er anført vedrø-
rende spørgsmål 2-5 og 8, jf. nedenfor under punkt 3) ikke giver anledning til bemærkninger,
idet Rigsadvokaten kan tilslutte sig den foreløbige generelle danske holdning som anført i
grundnotatet.
Videre har
Rigsadvokaten
anført, at siden Den Europæiske Menneskerettighedskonvention i
1992 blev inkorporeret i dansk ret, indgår konventionsteksten i det direkte retsgrundlag for
blandt andet den danske strafferetspleje, ligesom Menneskerettighedsdomstolens praksis er en
retskilde af væsentlig betydning for den danske strafferetspleje.
Rigsadvokaten
bemærker, at de principper, der er indeholdt i begrebet uskyldsformodningen, og
som omtales i Kommissionens grønbog, allerede må anses for at være gældende i Danmark og i
de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union, som følge af staternes tilslutning til Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedskonvention. Det er Rigsadvokatens opfattelse, at det for forståelsen
og anvendelsen af disse principper ikke har betydning, om en konkret sag har relationer til andre
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stater, ligesom den danske retsplejelovs regler om strafferetsplejen gælder for behandlingen af
alle straffesager, uanset om sagerne har relation til forhold og/eller personer, der har tilknytning
til andre stater.
Rigsadvokaten
anfører endvidere, at Kommissionens grønbog synes at hvile på den opfattelse,
at en forskellig fortolkning af princippet om uskyldsformodningen kan tænkes at stille sig hin-
drende i vejen for udøvelsen af retshjælp og gensidig anerkendelse mellem EU-medlemslan-
dene. Rigsadvokaten påpeger, at som følge af det fælles udgangspunkt, som Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention og konventionspraksis udgør, må det antages, at der er begrænset
adgang til forskellige fortolkninger af princippet om uskyldsformodningen, og at eventuelle for-
tolkninger kan ses som udtryk for nødvendige og som udgangspunkt konventionsmedholdelige
tilpasninger til de nationale systemer.
Advokatrådet
har anført, at man er enig i, at uskyldsformodningen – som beskrevet i grønbogen
– generelt dækker princippet i dansk ret. Advokatrådet påpeger dog, at idet uskyldsformodningen
er et grundlæggende princip i hele den danske strafferetspleje, er det ikke muligt at redegøre for
samtlige regler i retsplejeloven, som udspringer af dette grundlæggende princip. Advokatrådet
henviser i stedet til doktordisputatsen ”Uskyldspresumsjonen: in dubio pro reo” af Asbjørn
Strandbakken, der indeholder en gennemgang af uskyldsformodningen og dens virke i en række
lande.
I relation til spørgsmålet om retten til ikke at udtale sig, har
Advokatrådet
anført, at den mis-
tænkte eller tiltalte har ret til ikke at udtale sig, og politiet, anklagemyndigheden og dommerne er
forpligtet til at underrette den mistænkte eller tiltalte herom før hver afhøring. Som hovedregel
kan en tiltalt ikke dømmes på grund sin manglende udtalelse til sagen. Men beviserne i sagen
kan være så stærke, at en forklaring fra den tiltalte kræves, hvis vedkommende ikke skal findes
skyldig. Dette er dog kun den generelle regel i dansk strafferetspleje – retten til ikke at udtale sig
er indeholdt i mange bestemmelser i retsplejeloven.
Advokatrådet
har videre anført, at retten til ikke at udtale sig viser, at et basis princip i et enkelt
land ikke kan forklares uden også at forklare de øvrige straffeprocessuelle regler i det pågælden-
de land. Grønbogen berører spørgsmålet om beviser, som ikke kan anvendes i retten, f.eks. en
politirapport, der ikke kan benyttes som bevis, fordi den mistænkte eller tiltalte ikke er blevet
gjort bekendt med sin ret til ikke at udtale sig. Advokatrådet anfører i den forbindelse, at der ikke
kan redegøres for dette problem uden at forklare, hvorledes vurderingen af en politirapport som
bevis finder sted. Videre anfører Advokatrådet, at en afhøringsrapport i Danmark ikke umiddel-
bart er et bevis, heller ikke selvom den mistænkte eller tiltalte er blevet gjort bekendt med sin
adgang til ikke at udtale sig før afhøringen. Dette beror på et andet basis princip – nemlig umid-
delbarhedsprincippet.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår regler i grænseoverskridende sager har
Advokatrådet
anført, at hovedreglen
indtil videre har været, at danske myndigheder på anmodning fra udenlandske myndigheder har
kunnet foretage tvangsindgreb m.v. i overensstemmelse med dansk ret, hvis betingelserne for
indgrebet er opfyldt i henhold til retsplejelovens straffeprocessuelle regler. Det vil sige, at alle
personer i Danmark generelt er beskyttet af de samme straffeprocessuelle beskyttelsesregler, som
f.eks. retten til ikke at udtale sig, uanset om en dansk myndighed udfører en efterforskning på
eget initiativ eller på anmodning fra en udenlandsk myndighed. Advokatrådet påpeger dog, at
dette vil ændre sig med rammeafgørelsen om den europæiske bevissikringskendelse, hvor
tvangsindgreb vil kunne foretages af danske myndigheder på anmodning fra en udenlandsk
myndighed, uanset at betingelserne i retsplejeloven ikke er opfyldt.
Dansk Retspolitisk Forening
har anført, at i forbindelse med overvejelserne om, hvorvidt den
hidtidige internationale retstilstand med case law fra Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol bør afløses af en centraliseret regelharmonisering i EU, hvor bl.a. de institutionelle rammer,
herunder kredsen af deltagerlande, ændres, bør også andre grundlæggende områder i strafferetten
som f.eks. fortsæt og medvirken medinddrages, idet de danske regler efter Foreningens opfattelse
er langt videregående end de fleste andre (EU-)landes.
Dansk Retspolitisk Forening
har videre anført, at man i det store hele ingen bemærkninger har
til fremstillingen i grundnotatet af de gældende regler. Dog har foreningen i relation til grundno-
tatets pkt. 3.2. om udtalelse om skyldspørgsmålet (retsplejelovens § 1016 a) påpeget, at udtalel-
ser fra politi og anklagere faktisk forekommer ganske hyppigt, men yderst sjældent med det her
angivne udgangspunkt. Endvidere har foreningen anført, at det bør anføres, hvem der har påtale-
kompetencen i sager om overtrædelse af bestemmelsen, da dette kan forklare, hvorfor der rejses
så få sigtelser/tiltaler på området.
For så vidt angår pkt. 3.5.3. vedrørende aktindsigt efter retsplejelovens § 729 a, stk. 3, har
Dansk
Retspolitisk Forening
påpeget, at der meget sjældent meddeles samtykke efter bestemmelsen,
hvorfor svaret bør suppleres med oplysningen om, at et sådant samtykke praktisk taget aldrig
meddeles.
Derudover har
Dansk Retspolitisk Forening
i relation til grundnotatets pkt. 3.5.4 vedrørende
kontradiktion efter retsplejelovens § 748, stk. 3, anført, at det bør tilføjes, at endelige afgørelser
om tilførsler til retsbogen, herunder disses formuleringer, tilkommer retsformanden.
Endelig har
Dansk Retspolitisk Forening
i forhold til grundnotatets pkt. 3.7. om terrorisme
anført, at afsnittet bør suppleres med de særlige regler i udlændingeloven, der hjemler Politiets
Efterretningstjeneste (PET) og Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) ret til at pålægges Flygtnin-
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
genævnet at meddele en asylansøger afslag, såfremt vedkommende mistænkes for at være terro-
rist eller have forbindelse med terrorisme, uden at vedkommende eller vedkommendes advokat
meddeles den rette begrundelse for afslaget. Endvidere bør det til belysning af bestemmelsens
rækkevidde videre tilføjes, at udlændingeloven indeholder en endelighedsbestemmelse for
Flygtningenævnets afgørelse.
Institut for Menneskerettigheder
har tilkendegivet, at instituttet ikke har set sig i stand til at
afsætte ressourcer til udarbejdelse af bemærkninger til grønbogen.
3. Bemærkninger til spørgsmål 1-9
I relation til Kommissionens spørgsmål nr. 2 har
Rigsadvokaten
anført, at det følger af retspleje-
lovens § 60, stk. 2, at ingen må deltage som dommer under domsforhandlingen i en straffesag,
såfremt den pågældende vedrørende det forhold, som tiltalen angår, har truffet afgørelse om at
varetægtsfængsle den tiltalte i medfør af retsplejelovens § 762, stk. 2. Bestemmelsen blev indsat
ved lov nr. 403 af 13. juni 1990 for at bringe retsplejelovens regler i overensstemmelse med den
fortolkning af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 6, stk. 1, af begrebet
”upartisk domstol”, som det kom til udtryk ved Menneskerettighedsdomstolens afgørelse i Hau-
schildt-sagen.
Videre har
Rigsadvokaten
anført, at uagtet at bestemmelsen regulerer spørgsmålet om domme-
rens habilitet, er det Rigsadvokatens opfattelse, at reglen tillige understøtter princippet om
uskyldsformodningen.
Endelig har
Rigsadvokaten
henvist til retsplejelovens § 752, stk. 3, hvorefter spørgsmål til en
sigtet under en politiafhøring ikke må stilles på en sådan måde, at noget, der er benægtet eller
ikke erkendt, forudsættes tilstået. Denne bestemmelse finder tillige anvendelse på indenretlige
forklaringer, jf. retsplejelovens § 754, stk. 1.
For så vidt angår spørgsmål 3-5 har
Rigsadvokaten
anført, at kommissionens opregning ikke
udtømmende gør op med situationer, hvor bevisbyrden kan siges at skifte eller at blive modifice-
ret. Rigsadvokaten henviser i den forbindelse til, at spørgsmål om beviskrav og bevisbyrde er
overordentlig komplekse og i øvrigt afhængige af de enkelte retssystemers regler om bevisførel-
se og bevisbedømmelse, uanset at udgangspunktet vil være, at anklagemyndigheder har bevis-
byrden.
Rigsadvokaten
har videre anført, at det ud fra en umiddelbar betragtning synes vanskeligt at nå
frem til en fælles europæisk tilgang til sådanne spørgsmål, udover hvad der følger af Den Euro-
pæiske Menneskerettighedskonvention og konventionspraksis. Efter Rigsadvokatens opfattelse
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
er spørgsmålet endvidere, om det vil tjene noget reelt praktisk formål generelt at søge at opnå en
yderligere tilnærmelse af de europæiske retssystemer vedrørende de spørgsmål, der er nævnt
under 3-5 i grønbogen. Rigsadvokaten påpeger i den forbindelse, at man ikke er bekendt med
sager, hvor grænseoverskridende samarbejde har været nødvendigt, og hvor netop bevisbyrde-
spørgsmål skulle have skabt afgørende problemer.
For så vidt angår retten til ikke at afgive belastende vidneudsagn mod én selv samt retten til ikke
at fremlæge bevismateriale, der belaster én selv, har
Rigsadvokaten
henvist til lov om retssik-
kerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter § 10, stk. 1, hvoref-
ter en lovhjemlet oplysningspligt begrænses i de tilfælde, hvor der er en konkret mistanke om, at
en person eller en juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan føre til straf. Efter be-
stemmelsens stk. 3 har myndighederne pligt til at vejlede den pågældende om dennes manglende
pligt til at meddele oplysninger, der kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lov-
overtrædelse.
Endelig har
Rigsadvokaten
anført, at det i dansk retspleje i øvrigt er lagt til grund, at juridiske
personer – i hvert fald i et vist omfang – kan påberåbe sig retten til ikke at udtale sig og forbudet
mod selvinkriminering.
I relation til spørgsmål 8 har
Rigsadvokaten
oplyst, at forbudet i retsplejelovens § 1016a bort-
falder på det tidspunkt, hvor den kompetente myndighed træffer afgørelse om at slutte en sag,
også selvom denne beslutning endnu kan omgøres. I tilfælde af domfældelse ophører forbudet
ved sagens pådømmelse i 1. instans. Dog antages det, at forbudet formentlig genindtræder, så-
fremt sagen ankes.
Politidirektøren i København
har i relation til spørgsmål 1-2 anført, at man er enig i beskrivel-
sen af uskyldsformodningen. Supplerende har Politidirektøren i København peget på, at der i
retsplejelovens § 216 og § 897 gælder afstemningsregler til gunst for den tiltalte, at statsadvoka-
ten efter retsplejelovens § 941 kan anke en dom til fordel for en tiltalt, at retsplejelovens § 959,
stk. 2, åbner mulighed for formildelse af dommen for en medtiltalt, der ikke har anket, under en
sag, hvor kun en af de tiltalte har anket samt de særlige regler om reformatio in pejus i retspleje-
lovens § 960, stk. 3, når kun tiltalte har anket dommen.
For så vidt angår spørgsmål 3, har
Politidirektøren i København
tilkendegivet, at man ikke har
oplevet situationer med grænseoverskridende samarbejde, hvor bevisbyrden skabte problemer.
Politidirektøren i København
har vedrørende spørgsmål 4a)-c), der omhandler retten til ikke at
udtale sig, anført, at retsplejelovens § 752, stk. 1, § 754 og § 868 omhandler denne beskyttelse.
Disse regler finder anvendelse, uanset om et andet land er involveret i sagen, idet efterforsk-
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ningsskridt og retsbehandlingen foretaget i Danmark på begæring af en udenlandsk myndighed
behandles efter reglerne i retsplejeloven.
For så vidt angår juridiske personers beskyttelse under ovennævnte princip har
Politidirektøren
i København
anført, at retningslinierne i betænkning nr. 1289/1995 om juridiske personers bø-
deansvar følges, således at der i sager, hvor der alene rejses ansvar over for en juridisk person,
under sagen tillægges den juridiske persons repræsentant, typisk direktøren, samme rettigheder
som en sigtet eller tiltalt, mens andre personer, f.eks. bestyrelsesmedlemmer eller ansatte som
hovedregel behandles efter vidnereglerne.
Videre har
Politidirektøren i København
vedrørende spørgsmål 6a)-b) om udeblivelsesdomme
anført, at udeblivelsesdomme er mulige efter dansk ret. Den tiltalte vil dog blive gjort bekendt
med sagen typisk ved forkyndelse af et anklageskrift, ligesom den pågældende vil blive gjort
bekendt med, hvornår sagen skal forhandles i retten. Den tiltalte har således som altovervejende
udgangspunkt ret til at være til stede under sagen, hvis han selv ønsker det. Disse regler gælder
ligeledes, når sagen involverer flere lande.
I relation til spørgsmål 7, har
Politidirektøren i København
tilkendegivet, at uskyldsformod-
ningen gælder på samme måde i terrorsager omfattet af straffelovens bestemmelser, som i andre
sager.
Endelig har
Politidirektøren i København
i relation til spørgsmål 8 vedrørende ophør af
uskyldsformodningen tilkendegivet, at uskyldsformodningen gælder indtil der er faldet endelig
dom i sagen. For så vidt angår genoptagelse af en endelig afgjort sag, bemærker Politidirektøren,
at betingelserne for genoptagelse til fordel for tiltalte er lempeligere end genoptagelse til skade
for tiltalte, jf. retsplejelovens § 976 og § 977.
I relation til spørgsmål 2 har
Advokatrådet
anført, at alle tvangsindgreb mod en sigtet under
efterforskningen afhænger af mistankes styrke. Dette gælder f.eks. ved varetægtsfængsling, ind-
greb i meddelelseshemmeligheden, legemsindgreb og legemsundersøgelse samt ransagning og
beslaglæggelse. Mistankens styrke afhænger af intensiteten af tvangsindgrebet. Muligheden for
at foretage et tvangsindgreb afhænger endvidere af alvorligheden/grovheden af forbrydelsen og
behovet for indgrebet.
Landsforeningen af beskikkede advokater
har i relation til spørgsmål 2 anført, at de seneste
ændringer af reglerne om navneforbud i retsplejelovens § 31 og 31a ikke synes at leve op til kra-
vet om, at der forud for domfældelse skal udvises diskretion og varsomhed. Endvidere har lands-
foreningen anført, at der næppe leves helt op til kravet i den situation, hvor efterforskningen fo-
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regår med pålæg om lukkede døre, men hvor anklagemyndigheden ensidigt informerer pressen
om karakteren af bevismaterialet.
For så vidt angår spørgsmålet om omvendt bevisbyrde (spørgsmål 3a) har
Landsforeningen af
beskikkede advokater
anført, at man i forbindelse med gennemførelsen af en række terrorbe-
stemmelser i straffeloven (lov nr. 378 af 6. juni 2002) har udvidet den omvendte bevisbyrde i §
77 a, 2. pkt. (konfiskation) til også at omfatte andre formuegoder, herunder penge. Ændringen
må efter landsforeningens opfattelse ses som udtryk for en betænkelig udvikling mod at svække
uskyldsformodningen. Bestemmelsen er generel, selv om det angivelige overordnede mål med
lovændringen var bekæmpelse af terrorisme.
I relation til spørgsmål 4 (retten til ikke at udtale sig) har
Landsforeningen af beskikkede ad-
vokater
anført, at denne ret svækkes ved, at varetægtsfængsling og særligt isolation bruges til at
motivere den sigtede til at udtale sig. Nægtelse af at udtale sig fører desuden undertiden til en
svagere processuel stilling, idet den sigtede afskæres fra at overvære indenretlige forhør mod
andre, og den pågældendes forsvarer kan modtage pålæg om ikke at delagtiggøre vedkommende
i politiets efterforskning. Sådanne pålæg udstrækkes under tiden, indtil den tiltalte har afgivet
forklaring under domsforhandlingen.
Landsforeningen af beskikkede advokater
har endvidere i relation til spørgsmål 7 vedrørende
beskyttelsen i terrorsager anført, at terrorforbrydelser bl.a. er reguleret i § 729 c, stk. 1, om ind-
greb i både den sigtedes og forsvarerens aktindsigt.
Endelig har
Landsforeningen af beskikkede advokater
bemærket, at landsretten senest i dom
U.2006.1596 Ø vedrørende en sag om sigtelse for terror har bestemt, at retsplejelovens § 729 c
(indskrænkning af aktindsigt) afskærer forsvarernes mulighed for at kontrollere, at bevismateria-
le/efterforskningsmateriale er lovligt tilvejebragt. Sådanne indgreb i forsvarernes rettigheder må
efter landsforeningens opfattelse give anledning til betænkeligheder og er med til at svække
uskyldsformodningen.
Dansk Industri (DI)
har i relation til spørgsmål 4 c) og 5 c) anført, at såvel fysiske som juridi-
ske personer er beskyttet af en række retssikkerhedskrav i forbindelse med tvangsindgreb. Det
fremgår således af § 10 i lov nr. 442 af 9. juni 2004 om retssikkerhed ved forvaltningens anven-
delse af tvangsindgreb, at i sager, hvor der er en konkret mistanke om, at en enkeltperson eller en
juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder bestemmelserne i
lovgivningen om pligt til at meddele oplysninger ikke. Dette gælder dog ikke, hvis det kan ude-
lukkes, at oplysningerne kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lovovertrædel-
se. Som følge heraf vil juridiske personer være omfattet af retten til ikke at udtale sig eller frem-
lægge belastende beviser i sagen, hvor virksomheden, f.eks. i henhold til konkurrencelovens be-
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stemmelser, risikerer at inkriminere sig selv ved fremlæggelse af oplysninger. Bestemmelsen
skal tillige ses i sammenhæng med den praksis, som knytter sig til Den Europæiske Menneske-
rettighedskonventions artikel 6.
-
9
-