Retsudvalget 2006-07
KOM (2005) 0696 Bilag 3
Offentligt
314313_0001.png
Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
17. oktober 2006
Det Internationale Kontor
2006-305-0261
MJO40242
HØRINGSNOTAT
vedrørende
Kommissionens grønbog om konflikter om stedlig kompetence og ne bis in idem
i straffesager (KOM(2006)696 endelig)
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Grønbogen har sammen med et grundnotat været sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns
Byret, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for retten i
Aalborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen, Rigsadvokaten, Statsadvokaten for særlig øko-
nomisk kriminalitet, Politidirektøren i København, Foreningen af Politimestre i Danmark, Politi-
fuldmægtigforeningen, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikke-
de advokater, Amnesty International og Institut for Menneskerettigheder, Dansk Retspolitisk
Forening, Landsorganisationen i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dan-
marks Fiskeri- og Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Rederiforening, Brancheforenin-
gen Telekommunikationsindustrien, Dansk IT og IT-Brancheforeningen.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Slotsholmsgade 10
DK 1216 København K
Telefon: + 45 33 92 33 40
Telefax: + 45 33 93 35 10
E-post: [email protected]
Internet: http://www.jm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns
Byret, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitichefen, Rigsadvokaten,
Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet, Politidirektøren i København, Advokatrådet,
Landsforeningen af beskikkede advokater, Dansk Industri og Institut for Menneskerettigheder.
2. Generelt
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Kø-
benhavns Byret og Dommerfuldmægtigforeningen
har oplyst, at de ikke finder anledning til at
fremkomme med en udtalelse om grønbogen.
Domstolsstyrelsen, Landsforeningen af beskikkede advokater og Institut for Menneskeret-
tigheder
har ingen bemærkninger til grønbogen.
Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet
har oplyst, at man kan tilslutte sig Justits-
ministeriets holdning, som den kommer til udtryk i grundnotatet, og at de 24 stillede spørgsmål
ikke giver anledning til bemærkninger.
Rigspolitichefen
har tilkendegivet, at forslagene, der behandles i grønbogen, ikke giver anled-
ning til bemærkninger for så vidt angår spørgsmål, der henhører under rigspolitiets ansvarsområ-
de.
Rigspolitichefen
har dog påpeget, at de spørgsmål, der behandles i grønbogen, kun i meget be-
grænset omfang synes at give anledning til praktiske problemer, og at disse i givet fald vil kunne
løses gennem en koordinering af retsforfølgningen via Eurojust. Det forekommer på denne bag-
grund hverken nødvendigt eller hensigtsmæssigt på EU-plan at fastsætte bestemmelser om sted-
lig kompetence i straffesager, ligesom behovet for en ændring af gældende bestemmelser om ne
bis in idem ikke forekommer påtrængende.
Endelig har
Rigspolitichefen
anført, at man går ud fra, at Justitsministeriet i forbindelse med
grønbogen og eventuelle forslag til retsakter på området vil gentage de danske synspunkter, som
blev fremsat under forhandlingerne om det tidligere græske forslag til rammeafgørelse om ne bis
in idem-princippet.
Rigsadvokaten
har anført, at det umiddelbart ikke er deres opfattelse, at det i nævneværdigt om-
fang opleves som et problem, at flere lande ønsker at retsforfølge samme sag. Det er derimod
Rigsadvokatens opfattelse, at tilstanden i praksis omvendt til tider er den, at et land alene ønsker
at gennemføre en del af et sagskompleks eller slet ikke ønsker at gennemføre en sag.
-
2
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rigsadvokaten
har videre anført, at der er et behov for, at det enkelte land bevarer muligheden
for selv at tilrettelægge gennemførelsen af en sag, herunder bevare muligheden for af praktiske,
ressourcemæssige eller bevismæssige grunde at skære en sag til, eller til på et sent tidspunkt helt
at opgive påtale i sagen.
På den baggrund har
Rigsadvokaten
tilkendegivet, at en eventuel ordning på europæisk niveau,
der sigter til at løse tvister om rette jurisdiktion, alene bør være en fakultativ ordning eller en
ordning, der alene har rent vejledende karakter. Endvidere har Rigsadvokaten bemærket, at Eu-
roparådets konvention af 15. maj 1972 om overførsel af retsforfølgning i straffesager berører en
række af de emner, som Kommissionen kommer ind på i sin grønbog.
Politidirektøren i København
har anført, at der ikke i praksis er problemer med parallelle efter-
forskninger. De enkelte medlemsstaters efterforskninger i sager vedrørende grænseoverskridende
kriminalitet vil i praksis være fokuseret på den persongruppe, man har frihedsberøvet i de re-
spektive stater. I relation til persongrupper i andre medlemslande vil man i praksis udveksle op-
lysninger enten spontant eller på grundlag af begæringer om retshjælp, således at et andet med-
lemsland på grundlag af egne vurderinger og prioriteringer vil kunne foretage den fornødne rets-
forfølgning mod persongrupper i dette land.
Politidirektøren i København
har endvidere anført, at det teoretisk kan forekomme som en
udmærket ide at fastsætte ensartede regler for jurisdiktionsvalg i EU-regi med hensyn til sager
om grænseoverskridende kriminalitet, men at det i praksis vil give anledning til meget store
praktiske vanskeligheder. F.eks. vil en sådan ordning indebære, at det land, hvor en sag i så fald
skal føres, skal have alt efterforskningsmateriale fra det/de øvrige lande – som er udfærdiget på
et andet sprog – tilsendt, og at materialet, der oftest kan være meget omfattende, skal oversættes
til sproget i det pågældende land.
Den fremgangsmåde, der følges med hensyn til tilvejebringelse af efterforskningsmateriale i de
forskellige medlemsstater, er også meget forskellig og vil i en efterfølgende proces kunne give
anledning til mange tvister mellem anklagemyndigheden og forsvarerne.
Endelig vil en samling af et sagskompleks i et land kunne give anledning til, at en domsforhand-
ling vil blive meget langvarig. Det er en almindelig erfaring, at jo flere tiltalte der er i en sag, des
mere tid trækker sagen ud, bl.a. fordi de enkelte tiltalte har en meget vidtgående ret til at vælge,
hvem der skal repræsentere dem under sagen. Specielt i arrestantsager vil dette kunne anledning
til betydelige problemer.
-
3
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Politidirektøren i København
har endelig tilkendegivet, at de henvisninger vedrørende ne bis in
idem, som Kommissionen anfører, ikke kan begrunde en indførelse af en ordning for valg af ju-
risdiktion.
Endelig har
Politidirektøren i Købehavn
anført, at Kommissionens bemærkning om, at en ord-
ning, der tager sigte på at henvise sager til den relevante jurisdiktion, skulle betyde, at man und-
går ”unødig bureaukrati” stemmer dårlig overens med de forslag, der foreslås vedrørende hø-
ring/drøftelse samt tvistbilæggelse/mægling.
På den baggrund har
Politidirektøren i København
anført, at man indtil videre bør stoppe pro-
jektet.
Advokatrådet
har anført, at med åbne indre grænser og fri bevægelighed i EU vil der stadigt
oftere opstå det problem, at flere lande har kompetence til og ønsker at føre straffesag om samme
forhold. De problemer, som dette skaber for borgerne, foreslås i grønbogen løst ved en tidlig
stillingtagen til, hvilket land der skal føre en given sag samt en skitse til nogle jurisdiktionsreg-
ler. Det vil efter Advokatrådets opfattelse være en retssikkerhedsmæssig gevinst for borgerne,
bl.a. fordi det letter forudsigeligheden og beskytter borgeren mod parallelle retsforfølgninger i
flere lande. Der kan ligeledes være tale om en optimering af ressourceanvendelsen inden for
kriminalitetsbekæmpelsen. Advokatrådet hilser derfor grønbogen velkommen.
Advokatrådet
finder det dog af væsentlig betydning, at en regulering af dette område sker ved
regler, der sikrer individets retssikkerhed. Det er således væsentligt, at de regler som fastlægges,
ikke kun fremtræder som et praktisk aftaleinstitut, men som et regelsæt der er undergivet legali-
tetsprøvelse, og som indebærer forudsigelighed i valget af jurisdiktion. Advokatrådet finder det
væsentligt, at de retssikkerhedsmæssige aspekter er fuldt afklarede, inden en aftale indgås.
Advokatrådet
finder dernæst, at man i forbindelse med gennemførelsen af et nyt regelsæt bør
fokusere på en afklaring af de mange uklarheder, som er forbundet med ne bis in idem princip-
pet. Det er Advokatrådets opfattelse, at dette princip fortsat vil udgøre en væsentlig del af de
grundrettigheder, som skal sikre individet. Advokatrådet er således ikke enig i, at princippet mi-
ster sin betydning ved gennemførelsen af de principper, som er skitseret i grønbogen.
3. Bemærkninger til spørgsmål 1-24
I relation til Kommissionens spørgsmål nr. 2-4 har
Rigsadvokaten
anført, at en ordning, hvoref-
ter medlemsstaterne skal oplyse hinanden om igangværende sager alene bør være af fakultativ
karakter. Der vil bl.a. ofte kunne forekomme situationer, i hvilke det vil være uhensigtsmæssigt
på et tidligt tidspunkt i efterforskningen at underrette udenlandske myndigheder om den igang-
-
4
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
værende efterforskning. Samtlige EU-medlemsstater anerkender princippet om ne bis in idem og
vil således på nationalt niveau skulle overveje om en igangværende domsforhandling i en anden
medlemsstat vil kunne få betydning for mulighederne for at gennemføre en sag på nationalt ni-
veau. I disse tilfælde må den person, sagen drejer sig om, formodes at oplyse, hvis der allerede i
samme sag er taget retsskridt imod den pågældende i en anden medlemsstat, eller dette fremgår
af sagens oplysninger i øvrigt, hvilket konkret bør give anledning til, at der indhentes oplysnin-
ger fra det pågældende land.
For så vidt angår spørgsmål nr. 5, har
Rigsadvokaten
tilkendegivet, at en ordning til bilæggelse
af eventuelle tvister om valg af rette jurisdiktion alene bør være fakultativ eller af rent vejledende
karakter. Rigsadvokaten finder således, at en obligatorisk ordning må frygtes at kunne trække
sagerne unødigt i langdrag. Endvidere kan det frygtes, at der under en obligatorisk ordning på
europæisk niveau ikke i tilstrækkelig grad vil blive taget fornødent hensyn til nationale interesser
i, hvordan og hvor en sag mest hensigtsmæssigt kan gennemføres.
I den forbindelse har
Rigsadvokaten
henvist til, at der til trods for en vis harmonisering på ud-
valgte områder fortsat er betydelige forskelle på de enkelte medlemsstaters regler om materiel
strafferet og straffeproces. Hensyntagen til disse forskelle kan have afgørende betydning for det
enkelte lands interesse i sagen og mulighed for at gennemføre en given sag. Såfremt en eller flere
medlemsstater ønsker bistand til løsning af tvister om valg af den bedst egnede jurisdiktion, er
Rigsadvokatens opfattelse, at medlemsstaterne allerede indenfor eksisterende retslige instrumen-
ter har fornøden mulighed for at søge bistand hertil, jf. således artikel 6 og 7 i Rådets beslutning
af 28. februar 2002 om oprettelse af Eurojust.
Rigsadvokaten
har i relation til spørgsmål nr. 6 og 7 anført, at det synes uhensigtsmæssigt –
også på længere sigt – at etablere et organ med egentlig beslutningskompetence. En sådan proce-
dure kan frygtes at blive omstændig og langsommelig, og proceduren kan således i sig selv
komme til at modvirke ønsket om at gennemføre sagen inden for en rimelig frist, som anført i
den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 6, stk. 1.
Videre har
Rigsadvokaten
– for så vidt angår spørgsmål nr. 1 og 8 – tilkendegivet, at en regel og
en pligt til midlertidigt at indstille retsforfølgningen i et land vil kunne få afgørende negativ ind-
flydelse på muligheden for på et senere tidspunkt at kunne gennemføre en straffesag - herunder
at gennemføre sagen indenfor en rimelig frist.
I relation til spørgsmål nr. 10-13 har
Rigsadvokaten
anført, at en eventuel fremtidig retsakt på
området udmærket kan indeholde forslag til kriterier, der kan eller ikke kan lægges vægt på ved
afgørelsen af valget af den mest hensigtsmæssige jurisdiktion. Dog er det Rigsadvokatens opfat-
-
5
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
telse, at spørgsmålet om valg af den mest hensigsmæssige jurisdiktion altid må afgøres under
hensyn til de konkrete omstændigheder i en given sag.
En liste over relevante kriterier vil således næppe kunne være udtømmende, og den bør af sam-
me grund alene være af vejledende karakter. Ligeledes vil det næppe være muligt at prioritere de
enkelte kriterier, idet deres indbyrdes vægtning altid må afgøres på baggrund af sagens konkrete
omstændigheder. Det er
Rigsadvokatens
opfattelse, at den kriminalitet, der begås, i stigende
grad af grænseoverskridende karakter og stadig oftere tilsigter at have sin virkning i flere juris-
diktioner. Ligeledes ses der stadig oftere nye kriminalitetsformer og kriminalitet af mere kom-
pleks karakter.
Et system, hvorefter obligatoriske hensyn opstilles i en fast prioritetsrækkefølge, må antages at
være for ufleksibelt og mekanisk til på en hensigtsmæssig måde at kunne medvirke til løsningen
af samtlige konkrete tvister, der måtte opstå. Ydermere kan det ikke automatisk anføres, at ste-
det, hvor kriminaliteten er begået, ubetinget altid vil være det kriterium, der skal tillægges størst
betydning. Ofte vil det sted, hvor gerningsmanden, vidner eller størstedelen af de øvrige bevis-
midler befinder sig, være det mest hensigtsmæssige sted at gennemføre en sag.
På den baggrund har
Rigsadvokaten
tilkendegivet, at en liste af obligatoriske kriterier opstillet i
en fast prioritetsrækkefølge vil være uhensigtsmæssig og måske endda direkte vil modvirke den
mest hensigtsmæssige løsning af eventuelle jurisdiktionskonflikter. Derimod har Rigsadvokaten
anført, at frivillige drøftelser fra sag til sag – eventuelt med afsæt i vejledende retningslinier –
oftest vil føre til, at staterne efter en indbyrdes vurdering af den praktiske hensigtsmæssighed vil
blive enige om, hvilket land der i det konkrete tilfælde er nærmest til at påtage sig strafforfølg-
ningen.
Endelig har
Rigsadvokaten
i relation til spørgsmål nr. 14-19 og 21-23 anført, at spørgsmålet om,
hvorvidt der er behov for at revidere EU-reglerne om ne bis in idem, samt om i hvilket omfang
princippet i givet skal finde anvendelse, primært er af politisk karakter. Rigsadvokaten har dog
tilkendegivet, at de nuværende regler om ne bis in idem, som vedtaget på europæisk niveau, ge-
nerelt ikke giver anledning til en uhensigtsmæssig retstilstand på området, ligesom det næppe
heller er muligt udtømmende at fastlægge, hvornår princippet om ne bis in idem finder anvendel-
se på et konkret sagsforløb.
For så vidt angår
Politidirektøren i Københavns
bemærkninger til de stillede spørgsmål henvi-
ses til punkt 5.1. ovenfor.
-
6
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dansk Industri
har i relation til spørgsmål nr. 1 og 2 anført, at det er væsentligt, at der ikke i
fællesskabet sker behandling for domstolene af samme sag eller sagskompleks, og af den grund
bør der ligeledes være pligt til at underrette andre jurisdiktioner.
For så vidt angår spørgsmål nr. 8 har
Dansk Industri
anført, at der i er behov for en regel, hvor-
efter parallelle retsforhandlinger skal indstilles.
Dansk Industri
har videre anført, at de krav til parternes retssikkerhed og sagsoplysning, som
også i Danmark fører til, at f.eks. civile sager kan afvente udfaldet af straffesager (medmindre de
behandles under ét) bør gælde på europæisk niveau, ligesom eventuelle straffesager alene bør
behandles i én jurisdiktion.
Endelig har
Dansk Industri
anført, at tidspunktet for en sags indstilling bør være under sagens
forberedelse, idet færdiggørelse af den sag, som fører til den parallelle sags indstilling, kan tilve-
jebringe yderligere oplysninger, som kan være af relevans for den indstillede sag.
I relation til spørgsmål nr. 14 og 15 om ne bis in idem har
Dansk Industri
bemærket, at det er
væsentligt, at administrativ sanktionering – som ikke sjældent anvendes i andre medlemsstater –
tillige omfattes af princippet.
Endelig har
Dansk Industri
anført, at Danmark – ud fra helt grundlæggende retssikkerhedsmæs-
sige hensyn – bør tilkendegive en principiel støtte til Kommissionens spørgsmål 1, 2 og 8.
Advokatrådet
peger på, at det i grønbogen foreslås, at der i en
forberedende fase
skal ske ”iden-
tifikation og underretning af interesserede parter”. Advokatrådet bemærker i tilknytning hertil, at
det nøje må overvejes, om dette giver anledning til problemer i relation til beskyttelsen af per-
sondata. En række sager, hvor der har været strafferetlig efterforskning, ender med påtaleopgi-
velse. Det må i al fald sikres, at oplysninger om noget sådant videreformidles i samme omfang,
som de indledede oplysninger.
I relation til beskyttelsen af individet bemærkes, at der i grønbogen blot foreslås en orientering af
den mistænkte i den såkaldte ”forberedende
fase”
af en sag, dvs. før sagen anlægges ved domsto-
lene. Senere kan den tiltaltes interesser ifølge Kommissionen tilgodeses ved, at domstolen tager
stilling til, om det er rimeligt at føre sagen ved denne domstol.
Advokatrådet
forslår, at der sker en egentlig høring af de berørte individer (mistænkte og evt.
offer) i den forberedende fase. Spørgsmålet om jurisdiktion kan være af meget afgørende betyd-
ning for de berørte individer, bl.a. fordi de risikerer afhøring, varetægtsfængsling og domsfor-
handling i fremmede lande med fremmede sprog. Ved en tidlig høring kan der komme forhold
-
7
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
frem, som myndighederne ikke har været opmærksomme på, og som kan være af betydning for
afgørelse af jurisdiktionsspørgsmålet. En høring på det tidligst mulige tidspunkt underbygges
tillige af, at Kommissionen selv foreslår, at den mistænktes og ofrets interesser skal inddrages
under den forberedende fase i landenes drøftelser af jurisdiktionsspørgsmålet. Efter den forbere-
dende fase kan det vise sig vanskeligt for de berørte individer at få ændret jurisdiktionen, fordi
det forberedende arbejde er gennemført efter den
ledende stats
processuelle regler, ligesom re-
sultatet af efterforskningen også er samlet der.
Såfremt det vil være til skade for efterforskningen at høre det eller de berørte individer på et tid-
ligt tidspunkt, kan høringen ske ved en advokat, som beskikkes til at varetage individets ret-
tigheder. Denne fremgangsmåde kendes i andre sammenhænge f.eks. ved beskikkelse af advokat
for den sigtede i sager om indgreb i meddelelseshemmeligheden.
For så vidt angår spørgsmålet om jurisdiktion har
Advokatrådet
noteret sig, at grønbogen kun
indeholder en ganske overordnet skitse til det, som er den egentlige materie, nemlig retningslini-
er for valget mellem flere jurisdiktioner. Det er helt centralt for Advokatrådet, at dette område
afklares og drøftes indgående med henblik på at opstille prioriterede retningslinier for valget
mellem flere jurisdiktioner. Sker dette ikke, vil spørgsmålet om borgernes retssikkerhed reelt
være overladt til tilfældigheder. Advokatrådet tager afstand fra, at der reguleres på området, hvis
ikke der kan opnås enighed om retningslinier, der sikrer individets rettigheder, herunder ved for-
udsigelighed i reglerne.
Det er derudover
Advokatrådets
opfattelse, at der af hensyn til forudsigeligheden bør fastlægges
faste kriterier for valg af jurisdiktion, samt at dette valg undergives legalitetskontrol. Der bør
gives prioritet til nogle principper f.eks. territorialitet og den sigtedes tilknytningsforhold.
Det bør understreges, at forskellighed i strafferamme ikke kan indgå som kriterium ved valget af
jurisdiktion. Dette for at forebygge forum shopping til skade for individet.
For så vidt angår spørgsmålet om ne bis in idem anfører Advokatrådet, at grønbogen kun ganske
overfladisk behandler problemerne vedrørende ne bis in idem og princippets uklarheder. Den
giver ikke et særligt godt grundlag for at vurdere de retssikkerhedsmæssige aspekter.
Advokatrådet
deler ikke den opfattelse, at fælles, klare jurisdiktionsregler overflødiggør en
præcisering og styrkelse af ne bis in idem princippet. Den retsbeskyttelse af borgerne, som ne bis
in idem princippet er udtryk for, bør ikke svækkes ved at blive gjort til et spørgsmål om jurisdik-
tion.
-
8
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jurisdiktionsspørgsmålet afgøres ved at afveje en række forskellige interesser mod hinanden,
hvorved navnlig en stats interesse i at føre en bestemt sag vejer tungt. Ne bis in idem princippet
har derimod til formål at sikre individets interesser og beskytte mod statslige overgreb. Det er
derfor vigtigt at fastholde og udbygge princippet med henblik på at sikre borgernes interesser og
retssikkerhed.
Kommissionen rejser i grønbogen spørgsmålet, om der er behov for at tydeliggøre visse elemen-
ter og definitioner ved ne bis in idem princippet. Efter
Advokatrådets
opfattelse må dette besva-
res bekræftende.
Efter ne bis in idem princippet må der ikke retsforfølges to gange for det samme. Det er imidler-
tid ikke ganske klart, hvad der menes med ”det samme” (”idem”). Begrebet kan f.eks. referere til
samme faktum eller til samme jus. Efter
Advokatrådets
opfattelse bør begrebet ”det samme”
referere til sagens faktiske omstændigheder. I modsat fald risikerer borgerne retsforfølgning i
flere lande, fordi landene foretager forskellig retligt subsumption af de pågældende omstændig-
heder.
Efter ne bis in idem princippet må der ikke iværksættes ny retsforfølgning, når en sag er ”endelig
afgjort”. Det er heller ikke ganske klart, hvad der ligger i begrebet ”endelig afgjort”. Spørgsmålet
er f.eks., om en anklagemyndigheds påtaleopgivelse betyder, at sagen må anses for endelig af-
gjort, og dermed afskærer retsforfølgning i andre lande. EF-domstolen har i sin praksis bidraget
til fortolkning af Schengenkonventionens ne bis in idem princip på dette punkt, men en mere
indgående undersøgelse og afklaring af spørgsmålet ville bidrage til større forudsigelighed og
øget retssikkerhed.
Efter det strafferetlige ne bis in idem princip må der ikke føres straffesag to gange om det sam-
me. Det er imidlertid ikke altid klart, hvad der skal anses for straf og ”en straffesag”.
En række lande, herunder Frankrig og Tyskland, anvender administrative sanktioner for et stort
antal lovovertrædelser. Disse sanktioner betegnes ikke som straf i snæver forstand. Spørgsmålet
er, om sådanne sanktioner også afskærer strafferetlig forfølgning i andre lande eller om borgeren
risikerer at blive pålagt f.eks. både en tysk ”Geldbuβe” og en dansk bødestraf for samme forhold.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har i et stort antal sager vurderet forskellige sank-
tioners strafferetlige karakter. Efter
Advokatrådets
opfattelse ville det klargøre og styrke bor-
gernes retsstilling, hvis denne retspraksis blev inddraget ved fortolkning af ne bis in idem prin-
cippet. Også dette kan med fordel præciseres.
-
9
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig kan der peges på, at ne bis in idem princippet forbyder gentagen retsforfølgning af sam-
me person for samme forhold, men det er ikke ganske klart, hvornår der er tale om ”samme per-
son”. Navnlig spørgsmål om anvendelse af reglen på juridiske personer og mellem juridiske og
fysiske personer kan give anledning til tvivl. Også dette kunne med fordel søges afklaret.
-
10
-