Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2005-06
KOM (2005) 0698 Bilag 1
Offentligt
249939_0001.png
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
17. februar 2006
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprindelsesbe-
tegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler
Dok. 5099/3/06 (KOM(2005) 698)
Forslaget oversendes parallelt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Resumé
Kommissionen foreslår en videreførelse af ordningen om beskyttelse af geografi-
ske betegnelser og oprindelsesbetegnelser efter medtagelse af ændringer, som
primært skal sikre overholdelse af WTO-forpligtelser; en klarere ansvarsfordeling
mellem Kommission og medlemslande samt en forøgelse af ordningens trovær-
dighed gennem opstramning af medlemslandenes kontrolforpligtelser samt gen-
nem obligatorisk anvendelse af såvel det fælles logo som en reference til ordnin-
gen i mærkningen af produkter, som markedsføres under ordningen. Herudover
tydeliggøres detaljer vedrørende ansøgningerne og disses offentliggørelse, og det
foreslås, at alene forholdene i fællesskabet skal tages i betragtning ved afgørelse
af, om en betegnelse er blevet en artsbetegnelse.
Forslaget vurderes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark eller i
EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM( 2005) 698 endelig/4 af 20. januar 2006 fremsendt
forslag til Rådets forordning om beskyttelse af geografiske betegnelser og oprin-
delsesbetegnelser for landbrugsprodukter og levnedsmidler.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Mørkhøj Bygade 19
2860 Søborg
T 33 95 60 00
F 33 95 60 01
www.fvst.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
249939_0002.png
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet der er tale om en revision af en
eksisterende retsakt. Det er regeringens vurdering, at forslaget som følge heraf er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Der foreslås en videreførelse af forordning (EØF) nr. 2081/92 om beskyttelse af
geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser i en ny forordning efter indfø-
jelse af en række ændringer.
Forordningen fastslår under hvilke betingelser, man kan forbeholde anvendelsen
af betegnelser, som knytter sig til afgrænsede geografiske områder, for land-
brugsprodukter og levnedsmidler.
Forordningen sondrer mellem beskyttede oprindelsesbetegnelser (BOB) og be-
skyttede geografiske betegnelser (BGB). Det er en forudsætning, at kvalitet eller
karakteristika for BOB er knyttet til det geografiske område og dets geografiske
miljø, medens kvalitet, omdømme eller andre karakteristika skal tilskrives den
geografiske oprindelse for så vidt angår BGB.
Artsbetegnelser kan ikke beskyttes under ordningen. Det foreslås nu, at der ved
afgørelse af, om en betegnelse er blevet en artsbetegnelse, alene skal ses på for-
holdene i fællesskabet.
Kommissionen ønsker med forslaget at tydeliggøre hvilke informationer, der skal
offentliggøres forud for påbegyndelsen af fristen for afgivelse af indvendinger
mod en ansøgt beskyttelse.
Derudover ønsker Kommissionen at præcisere en ansvarsfordeling mellem med-
lemslandenes myndigheder og Kommissionens tjenestegrene med henblik på at
henlægge en større del af den administrative byrde uden for tjenestegrenene. Med-
lemslandenes myndigheder forudses således at forestå den egentlige sagsbehand-
ling, herunder at sørge for offentliggørelse af ansøgninger samt behandling af ind-
sigelser fra påtaleberettigede med hjemsted i medlemslandet forud for fremsen-
delse af ansøgningen til Kommissionen. Kommissionen kan så nøjes med at for-
holde sig til et resumé af ansøgningen samt til at påse, at sagsbehandlingen sker
på lige vilkår i alle medlemslande. Efter offentliggørelse af resuméet i EF-tidende
gives påtaleberettigede med hjemsted uden for det medlemsland, hvori ansøgnin-
gen er indgivet, herunder fra tredjelande, mulighed for at fremsætte indsigelser
mod beskyttelsen. Såfremt indsigelser i efterfølgende drøftelser ikke medfører
Side 2/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
249939_0003.png
enighed om den foreslåede beskyttelse af en betegnelse, træffes beslutning i en
forvaltningskomite. Også heri ligger en ændring, idet alle beslutninger under den
nuværende ordning træffes i forskriftkomitéprocedure.
Forslaget indeholder justeringer af rettigheder for ansøgere og for påtaleberettige-
de fra tredjelande, således at disse ligestilles med fællesskabets borgere, og såle-
des at kritikken fra WTO i en panelsag om emnet afgjort i april 2005 imødegås.
Med henblik på at øge ordningernes troværdighed ønsker Kommissionen at styrke
kontrolbestemmelserne, primært ved at lade ordningerne omfatte af de nationale,
flerårige kontrolprogrammer, som medlemslandene skal udarbejde i henhold til
forordning (EF) nr. 882/2004 ( kontrolforordningen), ligesom medlemslandene
skal udpege et kompetent organ, som er ansvarligt for at implementering af kon-
trolsystemet. Den generelle kontrol af, at rettighedshavere under ordningen ikke
krænkes, er myndighedernes ansvar, medens kontrollen af, at rettighedshavere
under ordningen opfylder betingelserne i specifikationen, kan overlades til private
kontrolorganer. Sidstnævnte sker som hidtil på rettighedshavers foranledning og
regning. Det specificeres nu, at private kontrolorganer skal være akkrediterede. I
forslaget medtages også et krav om, at private kontrolorganer skal kunne sanktio-
nere overtrædelser.
Derudover søges ordningens troværdighed understøttet ved, at det gøres obligato-
risk at anføre såvel ”beskyttet oprindelsesbetegnelse/BOB” eller ”beskyttet geo-
grafisk betegnelse/ BGB” som det dertil hørende logo på produkter, hvis beteg-
nelse er beskyttet under ordningen.
Kommissionen foreslår, at medlemslandene skal kunne opkræve betaling for be-
handling af ansøgninger og indsigelser.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Der er til den eksisterende ordning fastsat bestemmelser om kompetent organ
samt om sanktioner for overtrædelse i bekendtgørelse nr. 951 af 10. december
1993. Der skal foretages ændringer af bekendtgørelsen, såfremt forslaget vedtages
i den foreliggende form.
Konsekvenser
Side 3/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
249939_0004.png
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre sundhedsbeskyttelsesniveauet i
Danmark. Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser
for erhvervslivet .
De økonomiske og finansielle konsekvenser for myndigheder vil afhænge af, hvor
mange ansøgninger der indkommer i Danmark; hvor mange indsigelser, der
kommer mod disse samt af, hvorledes man under forhandlingerne får defineret
begrebet passende offentliggørelse. Kontroludgifterne afhænger af, om myndig-
hedskontrollen skal rettes mod den nationale produktion, eller om denne kontrol
skal omfatte samtlige beskyttede betegnelser i såvel detail- som forarbejdningsled.
Hertil kommer, at det er uafklaret om virksomhederne skal afkræves betaling for
myndighedernes administration. Forslaget har ingen væsentlige konsekvenser for
EU’s budget. Udgifterne vil skulle afholdes inden for Fødevarestyrelsens rammer.
Høring
Forslaget har været i høring hos en høringskreds af interesseorganisationer og
myndigheder i henhold til fødevarelovens § 3, jfr. artikel 9 i Fødevareforordnin-
gen 178/2002/EF. Forslaget vil desuden blive sendt til høring i Det Rådgivende
Fødevareudvalg.
Mejeriforeningen er principielt imod en sådan ordning i EU-regi. Foreningen fin-
der, at der ikke blot skal ses på forholdene i Fællesskabet, når det vurderes, om en
betegnelse er blevet en artsbetegnelse, og at kravet om opstilling af en liste over
artsbetegnelser bør opretholdes.
Mejeriforeningen finder endvidere, at bestemmelserne vedrørende medlemslan-
denes behandling af ansøgninger kan medføre en lemfældig og uensartet sagsbe-
handling i medlemslandene.
Indførelse af en fast 5 års overgangsperiode ses at være højst uheldig ud fra en be-
tragtning om, at Kommissionen kan være indstillet på at ”rulle tiden tilbage” og
inddrage etablerede rettigheder.
Mejeriforeningen finder kravet om obligatorisk mærkning overflødigt. Endvidere
ses muligheden for at anvende fællesskabets symboler på produkter fra tredjelan-
de i praksis at ville medføre vildledning.
FødevareIndustrien er modstander af ordningen ud fra betragtninger om, en sådan
beskyttelse virker hæmmende for den fri konkurrence og svækker incitamentet til
innovation og produktudvikling. FødevareIndustrien ser med bekymring på den
markante stigning i antallet af beskyttede betegnelser og advarer mod øget protek-
tionisme.
Side 4/5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
249939_0005.png
FødevareIndustrien finder rollefordelingen mellem Kommission og medlemslande
under sagsbehandlingen uheldig og forudser en øget risiko for usaglig varetagelse
af nationale interesser.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at en videreførelse af fællesskabets ordning om be-
skyttelse af geografiske betegnelser ikke bør medføre forøgelse af medlemslande-
nes omkostninger ved administration samt kontrol af ordningen. Ved etablering af
den eksisterende ordning i 1992 stemte Danmark imod ud fra en betragtning om,
at det ikke var en fællesskabsopgave at beskæftige sig med markedsføring af ud-
valgte produkter. Regeringen finder, at Kommissionen bør iværksætte overvejel-
ser om andre metoder, eksempelvis varemærkelovgivningen, for at opnå beskyt-
telse af betegnelser.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Systemer med kvalitetsmærkning og med fremhævelse af geografisk oprindelse er
udbredt og velset i den sydlige del af fællesskabet. Også de nye medlemslande er
positivt stemt og venter sig meget af ordningen.
Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Forslaget blev forelagt Folketingets Europaudvalg i forbindelse med forelæggelse
af rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) den 23. januar 2006 jfr. samlenotat oversendt
til udvalget den 13. januar 2006.
Side 5/5