Miljø- og Planlægningsudvalget 2005-06
KOM (2005) 0718 Bilag 1
Offentligt
247064_0001.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS MILJØ- OG PLANLÆGNINGSUDVALG
Meddelelse fra Kommissionen: Temastrategi for bymiljøet
KOM (2005) 718 endelig
Resume
Kommissionen har udsendt ovenstående meddelelse, som er den endelige vedtaget
temastrategi for bymiljøet i Europa. Temastrategien har udspring i EU’s 6.
miljøhandlingsprogram, der er et nøgleinstrument for fremskridt hen imod en bæredygtig
udvikling i Fællesskabet.
Meddelelsen er bygget op omkring fire hovedpunkter: bæredygtig byforvaltning, bæredygtig
transport, bæredygtigt byggeri og bæredygtig byplanlægning. Formålet med strategien er, at
bidrage til bedre lokal gennemførelse af EU’s nuværende miljøpolitik og miljøforskrifter.
Dette skal ske ved at støtte og opmuntre de lokale myndigheders indsats for at iværksætte en
mere helhedsorienteret byforvaltning og ved at opfordre medlemsstaterne til at understøtte
denne proces og udnytte de muligheder, der tilbydes på EU-plan.
I strategien beskrives, hvilke foranstaltninger Kommissionen vil iværksætte i forhold til at
gennemføre strategien. Det drejer sig om vejledning om helhedsorienteret miljøforvaltning,
vejledning om planer for bæredygtig bytrafik, støtte til udveksling af erfaringer om bedste
praksis, netværk af demonstrationsprojekter, netværk af nationale centre for
bymiljøspørgsmål, internetportal for lokalmyndigheder, uddannelse, udnyttelse af andre
programmer for støtteforanstaltninger og forskning. Desuden beskrives samspil med andre
politikområder.
Det forventes, at de virkemidler som stilles til rådighed i nærværende strategi, vil kunne
bidrage til at hjælpe lokalmyndigheder og andre aktører til at indkredse de foranstaltninger
der bedst egner sig til deres særlige situation, og med at få udbytte af
informationsudvekslingen på tværs af EU.
Meddelelsen indeholder ingen forslag til konkrete retsakter, hvorfor det ikke er relevant at
vurdere forholdet til nærheds- og proportionalitetsprincippet. Meddelelsen har ikke
lovgivningsmæssige, økonomiske eller administrative konsekvenser. Det skal dog bemærkes,
at medlemsstaterne opfordres til at tilskynde de lokale myndigheder til at opfylde strategiens
målsætninger. Som konsekvens af denne opfordring, må der derfor forventes en indsats på
nationalt niveau i forhold til at udbrede kendskabet til temastrategien og de muligheder, som
strategien indeholder.
1. Status
Kommissionen sendte den 12. januar 2006 ovennævnte meddelelse til Rådet og Europa-
Parlamentet. Temastrategien vil blive drøftet på være hovedemnet på miljørådsmødet den 26.
juni med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Der er ikke tidligere oversendt grundnotat om meddelelsen til FMPU og FEU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
247064_0002.png
2
2. Formål og indhold
Kommissionen anfører, at målet med strategien er at bidrage til bedre livskvalitet ved hjælp af
en integreret strategi, der koncentreres om byområder og til at sikre borgerne et højt niveau
for livskvalitet og social velfærd ved at tilvejebringe et miljø, hvor forureningsniveauet ikke
medfører skadelige virkninger for menneskers sundhed og miljøet, og ved at tilskynde til en
bæredygtig byudvikling.
Kommissionen gennemgår merværdien af en indsats for bymiljøet på EU-plan. Det
understreges, at lokalmyndighederne har en afgørende rolle at spille i indsatsen for et bedre
bymiljø, men at det også kræver en indsats fra de regionale og nationale myndigheder samt i
EU.
Kommissionen anfører, at EU’s bedste mulighed for at støtte medlemsstaterne og de lokale
myndigheder er at fremme udnyttelsen af bedste praksis i hele Europa og tilskynde byerne til
at danne netværk og udveksle erfaringer. EU kan tilbyde økonomiske tilskud til investeringer,
hvis formål er at opfylde miljøpolitiske hovedkrav, og yde støtte til kapacitetsopbygning ved
at stille midler til rådighed for forskning og uddannelse, udarbejde relevant vejledende
materiale og tilskynde til oprettelse af landsdækkende byrådgivningsinstitutioner.
Endvidere pointeres det, at det er vigtigt at medlemsstaterne udnytter EU’s tilbud til de lokale
myndigheder, som de præsenteres for i denne strategi. Medlemsstaterne opfordres også til at
tilskynde de lokale myndigheder til at opfylde strategiens målsætninger gennem et nært
samarbejde og en nøje samordning mellem de relevante forvaltningsorganer om at finde
løsninger, der er effektive for netop deres byer og regioner.
Kommissionen har i udarbejdelsen af strategien taget hensyn til forskelle mellem byernes
karakter og forskelle mellem de bestående nationale, regionale og lokale forpligtigelser. Det
betyder, at der ikke er opstillet fælles normer for alle bymiljøproblemer, og strategien
indeholder i forlængelse heraf heller ikke bindende EU-regler.
I strategien har Kommissionen opstillet en række foranstaltninger, hvis sigte er, at bidrage til
bedre lokal gennemførelse af EU’s nuværende miljøpolitik og miljøforeskrifter. Det skal
gennemføres ved at støtte og opmuntre de lokale myndigheders indsats for at iværksætte en
mere helhedsorienteret byforvaltning og ved at opfordre medlemsstaterne til at understøtte
denne proces og udnytte de muligheder, der tilbydes på EU-plan.
Efter gennemgang af de opstillede foranstaltninger på EU-plan beskrives samspillet med
andre politikområder. Endvidere beskrives det, hvordan Kommissionen med bistand fra
Miljøagenturet og i samarbejde med medlemstaterne vil arbejde på at fremskaffe bedre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
europæiske miljødata, som et led i opfølgningen på strategien, uden at lægge større byrder på
de involverede parter.
I det følgende listes de opstillede foranstaltninger op. Hensigten med foranstaltningerne er, at
EU skal bidrage med nogle solide rammer, der kan udmøntes i lokale initiativer baseret på
bedste praksis.
Vejledning om helhedsorienteret miljøforvaltning
Kommissionen vil i 2006 give teknisk vejledning om helhedsorienteret miljøforvaltning
på grundlag af erfaringer og med eksempler på god praksis. Vejledningen vil omfatte
henvisninger til de mest relevante miljøregler, f.eks. direktiverne om luft, støj, vand,
affald og energieffektivitet
Vejledning om planer for bæredygtig bytrafik
I 2006 vil Kommissionen udarbejde teknisk vejleningsmateriale for hovedaspekter af
trafikplanlægningen på grundlag af anbefalingerne fra den sagkyndige arbejdsgruppe, der
aflagde beretning i december 2004, og fremlægge eksempler på bedste praksis.
Støtte til udveksling af erfaringer om bedste praksis
Kommissionen vil tilbyde at yde støtte til lokale og regionale myndigheders udveksling af
praktiske erfaringer og demonstrationsprojekter, der viser løsninger på
byudviklingsproblemer. Medlemsstaterne og regionale og lokale myndigheder opfordres
til at udnytte disse muligheder.
Kommissionen påtænker at iværksætte et rammeprogram for udveksling af erfaringer om
byudvikling som led i den foreslåede samhørrighedspolitik 2007-2013.
Internetprotal for lokalmyndigheder på Kommissionens websted
Kommissionen vil vurdere mulighederne for at opbygge en temaportal for
lokalmyndigheder.
Uddannelse
Kommissionen vil støtte kapacitetsopbygning i lokale og regionale myndigheder inden for
byforvaltning på grundlag af den nye forordning Life+ og andre instrumenter, og
Kommissionen opfordre medlemsstarterne til at iværksætte initiativer af denne art.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
247064_0004.png
4
Udnyttelse af andre programmer for støtteforanstaltninger
Kommissionen opfordrer kraftigt medlemsstaterne til at udnytte disse muligheder for at
gøre en indsats for at løse byområdernes problemer og til at tillægge bymiljøet passende
vægt i de nationale strategiske reference rammer
Kommissionen vil tilbyde at støtte yderligere byforskning og herunder inddrage
lokalmyndighederne i en aktiv rolle og tilstræbe at stille materiale, der er udarbejdet for
dem, til rådighed på mange sprog, så det bliver lettere at udnytte dem på lokalt plan.
3. Nærhedsprincippet
Meddelelsen indeholder ingen retsakter, hvorfor det ikke er relevant at vurdere forholdet til
nærhedsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Meddelelsen har ikke konsekvenser for så vidt angår dansk lovgivning, statsfinansielle
anliggender og danske miljøbeskyttelsesregler, da meddelelsen ikke indeholder nogen
bindende regler.
5. Høring
Meddelelsen er udsendt i almindelig høring den 26. januar 2005 til ca. 140 parter med frist til
den 27. februar 2006. Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget.
Folketinget vil i et revideret grundnotat snarest blive orienteret om resultatet af den
almindelige høring samt af specialudvalgshøringen.
6. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen vil, efter høring af de af
forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede vurderinger af forslaget i et
revideret grundnotat til Folketinget.