Finansudvalget 2023-24
FIU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2839788_0001.png
Marts 2024
— 11/2023
Rigsrevisionens beretning afgivet
til Folketinget med Statsrevisorernes
bemærkninger
Gennemsigtighed i
effekter af tilskud fra
grønne programmer
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
11/2023
Beretning om
Gennemsigtighed i
effekter af tilskud fra
grønne programmer
Statsrevisorerne fremsender denne beretning med
deres bemærkninger til Folketinget og vedkommende
minister, jf. § 3 i lov om statsrevisorerne og § 18, stk. 1,
i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2024
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres bemærkning Rigsrevisionens beretning til Folketinget og ved kom-
mende minister.
Miljøministeren, ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og klima-, energi- og forsyningsministeren af-
giver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministrenes redegørelser.
På baggrund af ministrenes redegørelser og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beret-
ningen, hvilket forventes at ske i august 2024.
Ministrenes redegørelser, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles
i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar må -
ned
i dette tilfælde Endelig betænkning over statsregnskabet 2023, som afgives i februar 2025.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0003.png
Statsrevisorernes bemærkning tager udgangspunkt i denne karakterskala:
Karakterskala
Positiv kritik
finder det meget/særdeles positivt
finder det positivt
finder det tilfredsstillende/er tilfredse med
Kritik under middel
Middel kritik
finder det ikke helt tilfredsstillende
finder det utilfredsstillende/er utilfredse med
påpeger/understreger/henstiller/forventer
beklager/finder det bekymrende/foruroligende
Skarp kritik
Skarpeste kritik
kritiserer/finder det kritisabelt/kritiserer skarpt/indskærper
påtaler/påtaler skarpt
påtaler skarpt og henleder særligt Folketingets opmærksomhed på
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 2245-3008
ISBN online 978-87-7434-833-7
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0004.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorernes
bemærkning
Statsrevisorerne
Beretning om gennemsigtighed i effekter af
tilskud fra grønne programmer
3 tilskudsordninger,
Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrations-
program
under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet,
Grønt Udviklings-
og Demonstrationsprogram
under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri og
Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
under
Miljøministeriet, er ordninger, der skal bidrage til den grønne omstilling
ved bl.a. at udvikle nye miljø- og klimavenlige teknologier. De 3 program-
mer har i perioden 2017-2023 givet tilsagn om tilskud på 6,2 mia. kr. til
projekter og har ifølge lovgrundlagene 2 formål: De skal have grøn effekt,
dvs. reducere miljø- og klimabelastning, og have økonomisk effekt, dvs.
styrke konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om de 3 ministerier og besty-
relserne har etableret et grundlag for at følge med i effekten af tilskud fra
de 3 programmer.
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Klima-, Energi- og For-
syningsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Miljøministeriet og bestyrelserne for de 3 grønne programmer endnu
ikke har etableret et tilstrækkeligt grundlag for at følge, at der opnås
effekt af de udbetalte tilskudsmidler. Derved er der risiko for, at nu-
værende og fremtidige tilskud ikke udbetales til de projekter, der har
de størst mulige grønne og økonomiske effekter.
Statsrevisorerne påpeger, at den begrænsede viden om effekt gør det
vanskeligt for bestyrelser, ministerier og Folketinget at vurdere, om
programmerne virker efter hensigten, eller om der er behov for at æn-
dre eller justere tilskudsordningerne.
18. marts 2024
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
* Statsrevisor Lars Christian
Lilleholt har ikke deltaget ved
behandlingen af denne sag på
grund af inhabilitet.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0005.png
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne hæfter sig ved følgende resultater fra undersøgelsen:
Ingen af bestyrelserne har fastsat klare effektmål for programmerne
som helhed.
Det Fødevareteknologiske Program lever ikke op til kravet i lovgrund-
laget om, at der skal fastsættes effektmål for programmets indsatsom-
råder i de årlige handlingsplaner.
Det Fødevareteknologiske Program er det eneste af de 3 programmer,
der har fastsat klare effektmål for de enkelte projekter.
Det fremgår ikke tydeligt af de eksterne evalueringer for Det Energi-
teknologiske Program og Det Fødevareteknologiske Program, hvilket
grundlag konklusionerne hviler på. Konklusionerne fremstår mere sik-
re, end datagrundlaget umiddelbart understøtter.
Det Fødevareteknologiske Program er kun blevet evalueret for effekt
én gang i de 14 år, programmet har eksisteret.
Bestyrelsen for Det Miljøteknologiske Program følger ikke op på pro-
jekternes effekt ved projekternes afslutning, og ingen af de 3 bestyrel-
ser følger op på de enkelte projekters effekt en periode efter projekter-
nes afslutning.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ikke sikret, at besty-
relsen for Det Fødevareteknologiske Program har efterlevet de fastsat-
te lovkrav til, at årsberetningerne skal indeholde en rapportering om
mål.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ikke fulgt op på, at
bestyrelsen for Det Fødevareteknologiske Program ikke har håndhævet
en bestemmelse i loven om at kræve hel eller delvis tilbagebetaling af
tilskud ved kommercialisering af projekterne.
Klimaministeriet har valgt ikke at bruge bemyndigelsen til at kræve til-
bagebetaling ved kommercialisering. For det Miljøteknologiske Pro-
gram er der ikke en bestemmelse i lovgrundlaget om tilbagebetaling
ved kommercialisering.
Statsrevisorerne kan ikke på baggrund af beretningen vurdere, om sta-
ten går glip af potentielle tilbagebetalinger af tilskuddet ved kommercia-
lisering af projekterne. Det ønsker Statsrevisorerne mere fokus på frem-
adrettet ved tilskud fra grønne programmer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Indholdsfortegnelse
1. Introduktion og konklusion
.......................................................................................................
1
1.1. Formål og konklusion
...........................................................................................................................
1
1.2. Baggrund
....................................................................................................................................................
4
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
..........................................................................
7
2. Effekter af tilskud fra grønne programmer
.......................................................................
10
2.1. Bestyrelsernes fastsættelse af klare effektmål for de grønne
programmer og de enkelte projekter
.......................................................................................
11
2.2. Bestyrelsernes opfølgning på de grønne programmers effekt
...................................
15
2.3. Bestyrelsernes opfølgning på projekternes effekt
............................................................
19
2.4. Ministeriernes opfølgning på de grønne programmers effekt og
tilbagebetaling ved kommercialisering
...................................................................................
21
Bilag 1. Metodisk tilgang
.....................................................................................................................................
24
Bilag 2. De 10 største afsluttede projekter for hvert program
.......................................................
29
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne undersøgelse og af-
giver derfor beretningen til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Rigsrevisionens mandat til at gennemføre undersøgelsen følger af
§ 2, stk. 1, nr. 1, jf. § 3 i rigsrevisorloven.
Beretningen vedrører finanslovens § 23. Miljøministeriet, § 24. Mini-
steriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og § 29. Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet.
I undersøgelsesperioden januar 2017 - december 2023 har der væ-
ret følgende ministre:
Miljøministeriet:
Esben Lunde Larsen: februar 2016 - maj 2018
Jakob Ellemann-Jensen: maj 2018 - juni 2019
Lea Wermelin: juni 2019 - december 2022
Magnus Heunicke: december 2022 -
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri:
Esben Lunde Larsen: februar 2016 - maj 2018
Jakob Ellemann-Jensen: maj 2018 - juni 2019
Mogens Jensen: juni 2019 - november 2020
Rasmus Prehn: november 2020 - december 2022
Jacob Jensen: december 2022 -
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet:
Lars Christian Lilleholt: juni 2015 - juni 2019
Dan Jørgensen: juni 2019 - december 2022
Lars Aagaard: december 2022 -
Frem til juni 2019 var der én minister for det daværende Miljø- og
Fødevareministerie, herefter var der en minister for fødevareom-
rådet og en minister for miljøområdet.
Beretningen har i udkast været forelagt Miljøministeriet, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet, hvis bemærkninger i videst muligt omfang er afspejlet i
beretningen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Introduktion
og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
1
1. Introduktion og
konklusion
1.1.
Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om 3 tilskudsordninger, der skal bidrage til den grønne om-
stilling ved bl.a. at udvikle nye miljø- og klimavenlige teknologier. Programmernes for-
mål og styringen af dem minder om hinanden. De behandles samlet i denne beretning
og benævnes
de grønne programmer.
2. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljøministeriet og bestyrelser-
ne har etableret et grundlag for at følge med i effekten af tilskud fra de 3 programmer.
3. Det fremgår af Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning, at det
er centralt, at forvaltningen tilrettelægges, så samfundet får mest muligt for pengene.
Ifølge vejledningen er god tilskudsforvaltning kendetegnet ved, at de enkelte myndig-
heder sikrer, at der bl.a. opnås den størst mulige effekt af de udbetalte tilskudsmidler.
Det fremgår også, at opstilling af klare mål er en forudsætning for opfølgning på og eva-
luering af tilskudsordninger. Lovgrundlaget for de 3 grønne programmer stiller i varie-
rende omfang krav til opstilling af mål og opgørelse af effekt.
4. De 3 programmer, der indgår i denne undersøgelse, er:
Effekt
Effekt er den virkning, pro-
grammerne og projekterne
under programmerne har på
omgivelserne. Nogle effekter
kan indtræffe efter kort tid i
form af fx merbeskæftigelse
og begyndende kommerciali-
sering, mens andre effekter, fx
reduceret klimaaftryk, først
indtræffer efter længere tid.
Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram
under Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet (herefter Klimaministeriet), der administreres af
en bestyrelse og et sekretariat tilknyttet Energistyrelsen. Programmet benævnes
herefter Det Energiteknologiske Program.
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram
under Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri (herefter Fødevareministeriet), der administreres af en besty-
relse og et sekretariat tilknyttet Landbrugsstyrelsen. Programmet benævnes her-
efter Det Fødevareteknologiske Program.
Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
under Miljøministeriet,
der administreres af en bestyrelse og et sekretariat tilknyttet Miljøstyrelsen. Pro-
grammet benævnes herefter Det Miljøteknologiske Program.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2
| Introduktion og konklusion
Vi har valgt at undersøge disse 3 programmer på grund af deres økonomiske væsent-
lighed. De 3 programmer har således i perioden 2017-2023 givet tilsagn om tilskud på
6,2 mia. kr. til projekter. Programmerne er desuden relevante, fordi de ifølge egne mål-
sætninger skal bidrage til at løse de nationale og globale miljøudfordringer samt under-
støtte målsætningen om CO
2
-reduktion i 2030 og klimaneutralitet i 2050. Indtil vide-
re har programmerne bl.a. givet 76 mio. kr. til udvikling af transport og lagring af CO
2
i
Nordsøen og 12 mio. kr. til et måleinstrument til opsporing af PFAS.
5. De 3 ministerier har det overordnede ansvar for de grønne programmer, udpeger be-
styrelser og fastsætter rammerne for forvaltningen af programmerne. Bestyrelserne
har ansvaret for at forvalte programmerne inden for de rammer, som lovgrundlaget til-
siger, og ministerierne har fastsat. Bestyrelserne for de enkelte programmer giver til-
skud til en række konkrete projekter.
6. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i april 2022.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0010.png
Introduktion
og konklusion
|
1
Introduktion og konklusion |
3
Hovedkonklusion
Klimaministeriet, Fødevareministeriet, Miljøministeriet og bestyrelserne
for de 3 grønne programmer har ikke i tilfredsstillende grad etableret et
grundlag for at følge med i effekten af tilskuddene. Dermed er det vanske-
ligt at vurdere, i hvilket omfang der er kommet grønne og økonomiske ef-
fekter ud af de ca. 6,2 mia. kr., der er brugt i undersøgelsesperioden.
Bestyrelserne har kun i begrænset omfang sat klare grønne og økonomiske effekt-
mål
Ingen af bestyrelserne har fastsat klare effektmål for programmerne som helhed. Be-
styrelsen for Det Fødevareteknologiske Program har dog sikret, at der er fastsat effekt-
mål for de enkelte projekter, mens det kun i begrænset omfang gør sig gældende for
de 2 andre programmers bestyrelser. Det er et krav i lovgrundlaget for Det Fødevare-
teknologiske Program, at der skal fastsættes effektmål for programmets indsatsområ-
der i de årlige handlingsplaner. Bestyrelsen har ikke levet op til dette krav.
Bestyrelserne har fulgt op på de grønne programmers effekt i form af eksterne eva-
lueringer, men der er mangler i evalueringerne af Det Energiteknologiske Program
og Det Fødevareteknologiske Program
Det fremgår ikke tydeligt af evalueringerne for de 2 programmer, hvilket grundlag
konklusionerne hviler på, og konklusionerne fremstår mere sikre, end datagrundlaget
umiddelbart understøtter. Det kan gøre det vanskeligt for beslutningstagere at vurdere,
om der er behov for at ændre eller justere i programmerne. Mens 2 af programmerne
løbende er blevet evalueret for effekter, er Det Fødevareteknologiske Program kun ble-
vet evalueret for effekt én gang i de 14 år, programmet har eksisteret.
Bestyrelserne har i varierende grad fulgt op på projekternes effekt
Bestyrelserne for 2 af de grønne programmer følger op på projekternes effekt ved af-
slutningen af tilskudsperioden, mens bestyrelsen for Det Miljøteknologiske Program
ikke gør. Ingen af bestyrelserne følger op på de enkelte projekters effekt en periode
efter projekternes afslutning.
Ministerierne har ikke fulgt tilstrækkeligt op på, om bestyrelserne har foretaget
en løbende og systematisk opfølgning på tilskuddenes effekt
Ministerierne har i varierende grad og først sent i undersøgelsesperioden fulgt op på
tilskuddenes effekt. Fødevareministeriet har herudover ikke sikret, at bestyrelsen for
Det Fødevareteknologiske Program har efterlevet de fastsatte lovkrav til, at årsberet-
ningerne skal indeholde en rapportering om mål. Ministeriet har endvidere ikke fulgt
op på, at bestyrelsen for Det Fødevareteknologiske Program ikke har håndhævet en
bestemmelse i loven om at kræve hel eller delvis tilbagebetaling af tilskud ved kommer-
cialisering af projekterne.
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at alle ministerier undervejs i undersøgelsen
har oplyst, at de vil iværksætte en række initiativer, der skal styrke arbejdet med at føl-
ge med i effekten af tilskuddene. Dette er i øvrigt i tråd med nogle af anbefalingerne,
som bestyrelserne har fået i flere af de eksterne evalueringer.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0011.png
Effekter af tilskud fra grønne programmer
|
1
4
| Introduktion og konklusion
1.2. Baggrund
Programmerne
7. De 3 undersøgte programmer giver tilskud til projekter, der har til formål at udvikle
nye teknologier, som kan sælges på et marked og bidrage til ny viden og videnformid-
ling. Projekterne gennemføres ofte i et samarbejde mellem forskningsinstitutioner og
virksomheder. Det er bl.a. private og offentlige virksomheder, brancheorganisationer
samt forskningsinstitutioner, der kan søge om tilskud.
Lovgrundlaget for de
grønne programmer
Det Energiteknologiske Pro-
gram reguleres af lov om
Energiteknologisk Udviklings-
og Demonstrationsprogram
og om Green Labs DK-pro-
grammet, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 895 af 28. august 2019.
Det Fødevareteknologiske
Program reguleres af lov om
Grønt Udviklings- og Demon-
strationsprogram, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 23 af 4. janu-
ar 2017.
Det Miljøteknologiske Pro-
gram reguleres af lov om Mil-
jøteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram, jf.
lovbekendtgørelse nr. 101 af
26. januar 2017.
Programmerne har ifølge lovgrundlagene 2 formål. De skal både have grøn effekt,
dvs. reducere miljø- og klimabelastning, og have økonomisk effekt, dvs. styrke kon-
kurrenceevne, vækst og beskæftigelse.
8. Programmerne finansieres ved årlige bevillinger på finansloven. De 3 grønne pro-
grammer har i perioden 2017-2023 samlet givet tilsagn om tilskud på ca. 6,2 mia. kr.
Figur 1 viser fordelingen af tilsagn for de 3 grønne programmer i perioden 2017-2023.
Figur 1
Tilsagn om tilskud fordelt på program i perioden 2017-2023
(løbende priser)
(Mio. kr.)
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Det Miljøteknologiske Program
Det Fødevareteknologiske Program
Det Energiteknologiske Program
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Energistyrelsen, Landbrugsstyrelsen og Miljøstyrelsen
samt årsberetninger for de 3 programmer.
Det fremgår af figur 1, at der har været en stigning i de årlige tilsagn i perioden 2017-
2021, mens niveauet har været lavere i 2022 og 2023. Faldet i tilsagn skyldes primært,
at tidsbegrænsede særpuljer er udløbet, og at der er en forskydning i, hvor mange til-
sagn om tilskud der er givet i de enkelte år. Hovedparten af programmernes tilskud hø-
rer under Det Energiteknologiske Program.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0012.png
Introduktion og konklusion |
5
Projekterne
9. De 3 grønne programmer har støttet godt 2.500 projekter siden etableringen. Boks
1 viser, hvor mange projekter de enkelte programmer har støttet gennem årene, varia-
tionen i givne tilsagn i undersøgelsesperioden og tilsagnsbeløb i 2022.
Boks 1
Overblik over de 3 grønne programmer
Det Energiteknologiske Program
Programmet har givet støtte til ca. 1.200 projekter siden etableringen i 2007.
Der er årligt givet tilsagn til mellem 60 og 90 projekter i undersøgelsesperioden, og
mellem 36 % og 47 % af ansøgerne har fået tilsagn.
Tilsagnene i 2022 har varieret mellem 2,5 mio. kr.og 98,5 mio. kr.
Det Fødevareteknologiske Program
Programmet har givet støtte til over 600 projekter siden etableringen i 2010.
Der er årligt givet tilsagn til mellem 30 og 50 projekter i undersøgelsesperioden, og
mellem 25 % og 37 % af ansøgerne har fået tilsagn.
Tilsagnene i 2022 har varieret mellem 0,5 mio. kr. og 15 mio. kr.
Det Miljøteknologiske Program
Programmet har givet støtte til ca. 700 projekter siden etableringen i 2007.
Der er årligt givet tilsagn til mellem 30 og 50 projekter i undersøgelsesperioden, og
mellem 31 % og 59 % af ansøgerne har fået tilsagn.
Tilsagnene i 2022 har varieret mellem 0,5 mio. kr. og 17 mio. kr.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Energistyrelsen, Landbrugsstyrelsen og Mil-
jøstyrelsen.
Det fremgår af boks 1, at tilsagn givet i 2022 varierer mellem 0,5 mio. kr. og 98,5 mio.
kr. I bilag 2 er der en oversigt over de 10 største afsluttede projekter for hvert program
i undersøgelsesperioden. Det fremgår af bilaget, at tilskuddet til de 10 største afslutte-
de projekter under hvert program svinger mellem 4,7 mio. kr. og knap 69 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0013.png
6
| Introduktion og konklusion
10. Boks 2 viser eksempler på projekter, der er støttet af programmerne.
Boks 2
Eksempler på 3 projekter, der er støttet af de grønne program-
mer
Det Energiteknologiske Program
Programmet har ydet støtte til et projekt, der skal udvikle transport og lagring af CO
2
i
Nordsøen. Der er givet tilsagn om 76 mio. kr. i perioden 2022-2023.
Det Fødevareteknologiske Program
Programmet har ydet støtte til et projekt, der skal udvikle et måleinstrument til opspo-
ring af PFAS. Måleinstrumentet vil give landbrugere og myndigheder mulighed for effek-
tivt at screene fødevarer og fødevareingredienser for PFAS-forurening. Der er givet til-
sagn på ca. 12 mio. kr. i perioden 2023-2026.
Det Miljøteknologiske Program
Programmet har ydet støtte til et projekt, der skal udvikle en kemisk metode til at fjerne
tryk fra tøj. Dermed kan fx arbejdstøj genbruges i stedet for at blive kasseret, hvis en
virksomhed skifter logo. Der er givet tilsagn på ca. 2,5 mio. kr.
Kilde:
Årsberetning 2021 for Det Energiteknologiske Program og årsberetninger fra 2022 for Det
Fødevareteknologiske Program og for Det Miljøteknologiske Program.
Projekterne modtager typisk støtte fra de grønne programmer over en periode på 3-
5 år. Efter projektets afslutning kan der gå tid, inden de udviklede teknologier er klar
til at blive introduceret på markedet, og de grønne og økonomiske effekter indtræffer.
Tilskudsmodtager skal i henhold til programmernes bekendtgørelser indsende perio-
devise rapporter om fremdriften, ligesom eventuelle justeringer i projektets formål skal
godkendes af programmernes bestyrelser. Efter projektets afslutning skal der indsen-
des en slutrapport.
Organisering af de 3 grønne programmer
11. Ministerierne har det overordnede ansvar for programmerne og skal fastsætte de
administrative rammer for, hvordan programmerne skal forvaltes. Programmerne for-
valtes af en ministerudpeget bestyrelse, som har faglig og forretningsmæssig indsigt i
programmernes arbejdsfelt.
Bestyrelsernes arbejde er reguleret i en forretningsorden, der indeholder konkrete
regler for bestyrelserne og opgaver for sekretariaterne. De ansvarlige ministre fast-
sætter forretningsordnerne for Det Fødevareteknologiske Program og Det Miljøtek-
nologiske Program, mens forretningsordenen for Det Energiteknologiske Program
udarbejdes af bestyrelsen og skal godkendes af klimaministeren.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Introduktion og konklusion |
7
Bestyrelserne for Det Fødevareteknologiske Program og Det Miljøteknologiske Pro-
gram har ansvaret for at udarbejde forslag til strategier og handlingsplaner, som fore-
lægges ministeren til godkendelse. Bestyrelsen for Det Energiteknologiske Program
fastlægger selv strategien. Strategierne løber over flere år, mens handlingsplanerne
er en konkretisering af strategien og er 1-årige.
Bestyrelserne behandler ansøgningerne om tilskud til projekter ud fra de fastsatte stra-
tegier og en konkret vurdering. Bestyrelserne bistås af egne sekretariater, som står for
den daglige drift af programmet.
Bestyrelserne rapporterer til ministeren i årsberetninger om programmernes virksom-
hed, jf. lovgrundlaget for programmerne.
1.3. Vurderingskriterier, metode og afgrænsning
Vurderingskriterier
12. Vurderingskriterierne er dels baseret på lovgrundlaget for de 3 programmer, dels
på Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning.
13. Vi har ved vurderingen af, om der er tale om klare effektmål taget udgangspunkt i
SMART-modellen,
som fremgår af Økonomistyrelsens ”Inspiration til målformulering
med fokus på kerneopgaven” fra 2017.
Vi har taget udgangspunkt i følgende 3 af mo-
dellens 5 mål:
SMART-modellen
De 5 mål i modellen er:
Specifikke:
Det kan entydigt
afgøres, hvornår målet er op-
fyldt.
Målbare:
Målopfyldelsen kan
måles enten kvantitativt eller
kvalitativt.
Accepterede:
Målet skal væ-
re accepteret af dem, som ar-
bejder med målet.
Realistiske:
Det skal være
muligt at realisere målet, dvs.
at målet skal kunne gennem-
føres inden for tilgængelige re-
surser, viden og tid.
Tidsbestemte:
Den tidsmæs-
sige udstrækning på målopfyl-
delse er defineret.
Specifikke:
Det kan entydigt afgøres, hvornår målet er opfyldt.
Målbare:
Målopfyldelsen kan måles enten kvantitativt eller kvalitativt.
Tidsbestemte:
Den tidsmæssige udstrækning på målopfyldelse er defineret.
Dette valg er begrundet i bilag 1.
Klimaministeriet har bemærket, at der ikke er et fællesstatsligt krav om, at SMART-
modellen skal anvendes ved opstilling af effektmål for tilskudsordninger. På baggrund
af dette forhold er det Energistyrelsens opfattelse, at Rigsrevisionen ikke bør anvende
SMART-modellen. Rigsrevisionen bemærker hertil, at det uanset valg af konkret mo-
del er væsentligt, at der fastsættes specifikke, målbare og tidsbestemte mål for at kun-
ne følge op på statslige tilskudsordninger.
Fødevareministeriet har bemærket, at det også er væsentligt at medtage SMART-mo-
dellens mål ”realistiske” som
ét af de klare effektmål. Ministeriet har bemærket, at det
er vanskeligt at finde effektmål, som er realistiske at opnå. Vi har ikke medtaget
”rea-
listiske” i vores vurdering af de fastsatte mål, da det ikke er muligt for os at vurdere, om
de fastsatte mål er realistiske.
14. Undersøgelsen omfatter også en vurdering af de gennemførte eksterne evaluerin-
ger. Vi lægger til grund, at evalueringerne skal være gennemsigtige, så de kan indgå,
når beslutningstagerne prioriterer og justerer programmerne. Gennemsigtighed er
nærmere uddybet i afsnit 2.2. og i bilag 1. Professor emerita og evalueringsekspert fra
Københavns Universitet Hanne Foss Hansen har rådgivet os i denne del af undersø-
gelsen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
8
| Introduktion og konklusion
God tilskudsforvaltning
15. God tilskudsforvaltning er kendetegnet ved, at de enkelte ministerier og styrelser
bl.a. påtager sig ansvaret for at sikre, at der opnås den størst mulige effekt af de udbe-
talte tilskudsmidler, jf. Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning.
Det fremgår også af vejledningen, at ”opstilling af mål og resultatkrav/succeskriterier
er en forudsætning for, at der kan foretages en evaluering af, om den fastsatte målsæt-
ning for ordningerne opfyldes, og om reglerne har virket efter hensigten. Det er derfor
vigtigt, at der er opstillet klare mål og resultatkrav/succeskriterier i forbindelse med
designfasen, således at disse kan anvendes som udgangspunkt
for evalueringen”.
Vejledningen lægger endvidere vægt på, at der skal foretages en opfølgning, og at der
som led i tilskudsforvaltningen bør foretages evaluering af, om de enkelte tilskudsord-
ninger har givet de ønskede resultater/effekter, men evalueringen kan også være for-
udsat og nærmere bestemt i den konkrete lovgivning.
De 3 grønne programmer har i henhold til lovgrundlaget til formål at understøtte grøn-
ne og økonomiske effekter. Udgangspunktet for denne undersøgelse er derfor, at der
for programmerne og for de enkelte projekter bør fastsættes mål for, hvilke grønne og
økonomiske effekter bestyrelserne og de projektansvarlige vil nå.
16. Rigsrevisionen anerkender, at opgaven med at opstille klare effektmål og efterføl-
gende måle, om målene er nået, er vanskelig og vil være forbundet med usikkerhed.
At opgaven løses så godt som muligt er imidlertid en forudsætning for, at Folketinget,
de ansvarlige ministre og bestyrelserne for de grønne programmer får viden om, hvad
der kommer ud af de tilskud, der bliver givet.
Metode
17. Undersøgelsen baserer sig på dokumenter fra programmernes sekretariater og fra
Klimaministeriet, Fødevareministeriet og Miljøministeriet.
18. Vi har bl.a. gennemgået programmernes lovgrundlag, ansøgningsmateriale, sags-
behandlervejledninger og styringsmaterialer. Vi har gennemgået sagsmateriale for
30 tilfældigt udvalgte projekter, der er afsluttet i 2022, for at få en forståelse af, hvor-
dan bestyrelserne har arbejdet med at fastsætte effektmål for projekterne og følge
op på effekten. Vi har valgt 10 projekter fra hvert program.
Vi har ligeledes gennemgået alle de eksterne evalueringer, som er gennemført i under-
søgelsesperiode 2017-2023. Det drejer sig om i alt 5 evalueringer.
19. I vores undersøgelse skelner vi grundlæggende mellem
resultater
af tilskuddene og
effekter
af tilskuddene. Resultater er de produkter, der skabes i projekterne, hvilket kan
være viden, forskningsartikler eller ny teknologi. Effekter er den virkning, som program-
merne og de enkelte projekter har på omgivelserne, og som opstår på grundlag af re-
sultaterne. Nogle kortsigtede og mindre effekter kan opstå allerede under projektfor-
løbet eller få år efter afslutningen af projektet.
Undersøgelsens metode uddybes i bilag 1.
20. Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision,
jf. bilag 1.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Introduktion og konklusion |
9
Afgrænsning
21. Undersøgelsen omfatter perioden 2017-2023. Startåret er valgt, fordi projekterne
kan strække sig over en periode på op til 5 år. De 30 gennemgåede projekter er alle af-
sluttet i 2022. Slutåret er valgt for at kunne vurdere, hvordan sekretariater og besty-
relser har behandlet projekterne efter afslutningen.
Undersøgelsen fokuserer på programmernes arbejde med mål for og måling af effekt.
Vi har ikke vurderet det tekniske/faglige indhold i programmernes mål og målinger, og
vi har ikke undersøgt myndighedernes tilrettelæggelse af administrationen, herunder
kontrol og tilsyn med anmodninger og udbetalinger af tilskud til projekter.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0017.png
10
| Effekter af tilskud fra grønne programmer
2. Effekter af tilskud fra
grønne programmer
22. Dette kapitel handler om, hvorvidt Klimaministeriet, Fødevareministeriet, Miljømi-
nisteriet og bestyrelserne for de grønne programmer har etableret et grundlag for at
følge med i effekten af tilskud fra de 3 programmer.
Vi har undersøgt:
om bestyrelserne har fastsat klare effektmål for de grønne programmer og de en-
kelte projekter (afsnit 2.1)
om bestyrelserne har fulgt op på programmernes effekt (afsnit 2.2)
om bestyrelserne har fulgt op på de enkelte projekters effekt (afsnit 2.3)
om ministerierne har fulgt op på de grønne programmers effekt og tilbagebetaling
ved kommercialisering (afsnit 2.4).
Tabel 1 viser undersøgelsens resultater i forhold til, om der er sat og fulgt op på effekt-
mål.
Tabel 1
Undersøgelsens resultater
Effektmål, effekt og gennemsigtighed
Det Energiteknologiske
Program
(Klimaministeriet)
Det Fødevareteknologiske
Program
(Fødevareministeriet)
Det Miljøteknologiske
Program
(Miljøministeriet)
Der er fastsat effektmål
Program
Projekt
Der er fulgt op på effekt
Program: Løbende evalueringer
Projekt: Ved afslutning
Projekt: En periode efter afslutning
Der er gennemsigtighed i evalueringer
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen.
De enkelte resultater uddybes i de følgende afsnit.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Effekter af tilskud fra grønne programmer |
11
2.1. Bestyrelsernes fastsættelse af klare effektmål for de
grønne programmer og de enkelte projekter
23. Vi har undersøgt:
om bestyrelserne har fastsat klare grønne og økonomiske effektmål for program-
merne
om bestyrelserne har sikret, at der er fastsat klare grønne og økonomiske effektmål
for de enkelte projekter.
Undersøgelsen viser, at ingen af de 3 bestyrelser har fastsat klare grønne og økonomi-
ske effektmål for programmerne. Bestyrelsen for Det Fødevareteknologiske Program
har dog sikret, at der er fastsat klare effektmål for de enkelte projekter, mens de 2 øv-
rige bestyrelser kun i begrænset omfang har sikret det. Det er et krav i lovgrundlaget
for Det Fødevareteknologiske Program, at der skal fastsættes effektmål for programmets
indsatsområder i de årlige handlingsplaner, men bestyrelsen lever ikke op til dette krav.
Effektmål for programmerne
24. Vi har undersøgt, om bestyrelserne har fastsat klare grønne og økonomiske effekt-
mål for programmerne.
Programmernes strate-
gier, handlingsplaner og
indsatsområder
25. Opstilling af mål er en forudsætning for, at der kan foretages en evaluering af, om
den fastsatte målsætning for tilskudsordningerne opfyldes. Det fremgår af Økonomi-
styrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning. Rigsrevisionen lægger til grund,
at klare mål er specifikke, målbare og tidsbegrænsede.
26. Loven for Det Fødevareteknologiske Program stiller krav om opstilling af mål, jf.
lovens § 4, stk. 1. Det fremgår heraf, at bestyrelsen skal udarbejde forslag til en hand-
lingsplan for konkrete indsatsområder for programmet, herunder fastlægge kvantifi-
cerbare mål og indikatorer for indsatsen. I lovbemærkningerne er det præciseret, at
der ”i handlingsplanen fastlægges
endvidere kvantitative effektmål inden for konkre-
te indsatsområder inden for de fastlagte hovedudfordringer”. Det fremgår endvidere,
at
”der fastlægges individuelle og præcise mål for de indsatser, der igangsættes for at
løse udfordringerne. Mål, som sikrer effekt i forhold til udfordringerne, og som mulig-
gør løbende effektvurderinger på baggrund
af konkrete milepæle”.
Lovgrundlaget for Det Energiteknologiske Program og Det Miljøteknologiske Program
har ikke krav om kvantificerbare mål, men det fremgår af programmernes formål, at
programmerne skal understøtte grønne og økonomiske effekter.
Programmernes strategier
sætter retningen og rammer-
ne for bestyrelsens gennem-
førelse af programmet. Stra-
tegien strækker sig over flere
år. Det er et lovkrav for alle 3
programmer, at der skal udar-
bejdes en strategi.
Strategierne kan findes på
programmernes hjemmesider.
For Det Fødevareteknologiske
Program og Det Miljøteknolo-
giske Program er der et krav
om, at der skal udarbejdes
handlingsplaner. En handlings-
plan er en konkretisering af
programmets strategi og løber
ét år ad gangen.
Indsatsområder er prioritere-
de områder i strategi og hand-
lingsplan.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0019.png
12
| Effekter af tilskud fra grønne programmer
27. Tabel 2 viser, om bestyrelserne har fastsat klare grønne og økonomiske effektmål
for programmerne i den seneste strategiperiode.
Tabel 2
Bestyrelsernes fastsættelse af klare grønne og økonomiske effektmål for de 3 programmer
Effektmål
Klare effektmål for programmerne
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det Energiteknologiske
Program
Det Fødevareteknologiske
Program
Det Miljøteknologiske
Program
Det fremgår af tabel 2, at ingen af bestyrelserne har fastsat effektmål for programmer-
ne i den seneste strategiperiode.
28. Vores gennemgang viser, at Det Energiteknologiske Programs tidligere strategi
for 2017-2019 indeholdt effektmål. Boks 3 viser de 3 effektmål fra den tidligere stra-
tegi.
Boks 3
Effektmål i Det Energiteknologiske Programs strategi 2017-2019
I forhold til niveauet målt i forrige evaluering skulle de udbetalte tilskudsmidler ved den
efterfølgende evaluering føre til:
1,02 job i merbeskæftigelse pr. tilskudsmillion
2,73 mio. kr. i meromsætning pr. tilskudsmillion
1,95 mio. kr. i mereksport pr. tilskudsmillion.
Klimaministeriet har oplyst, at bestyrelsen for Det Energiteknologiske Program primo
2024 vil tage stilling til at fastsætte effektmål for den kommende strategiperiode.
29. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at det er vanskeligt at fastsætte klare og menings-
fulde effektmål for program og indsatsområder, men at resultatmål efter styrelsens
opfattelse kan sandsynliggøre, om programmet har skabt potentialet for, at der se-
nere kan skabes grønne og økonomiske effekter. Landbrugsstyrelsen har oplyst, at
bestyrelsen derfor har opstillet resultatmål for Det Fødevareteknologiske Program.
Resultatmålene er gengivet i boks 4.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0020.png
Effekter af tilskud fra grønne programmer |
13
Boks 4
Kvantificerede resultatmål i Det Fødevareteknologiske Pro-
grams strategi 2023-2027 og handlingsplan
Mindst 70 % af projekterne vurderer ved projektets afslutning, at resultatet af projek-
tet har skabt mulighed for senere at realisere den grønne effekt.
Mindst 70
%
af projekterne vurderer ved projektets afslutning, at resultatet af projek-
tet har skabt mulighed for at opnå økonomisk effekt for virksomheden.
Gennemsnitlig stigning i TRL-niveau
1)
på mindst 3,5.
1)
TRL-niveauet beskriver, hvor tæt en teknologi er på markedet på en skala fra 1 til 10.
Målet indgår kun i strategien 2023-2027.
Rigsrevisionen kan konstatere, at Det Fødevareteknologiske Program ikke lever op til
kravene i lovgrundlaget. Bestyrelsen har, som det er foreskrevet i loven, fastsat kvan-
tificerede mål og indikatorer for Det Fødevareteknologiske Program for første gang i
2023, men der er ikke fastsat kvantitative effektmål for indsatsområderne, som det er
angivet i lovbemærkningerne. Fødevareministeriet har oplyst, at bestyrelsen på ny vil
overveje, om der fremadrettet kan opsættes klare og meningsfulde effektmål.
30. Miljøstyrelsen har oplyst, at Det Miljøteknologiske Program i forberedelserne til den
nye strategi for 2024-2027 har arbejdet med at opstille effektmål, hvor det er muligt.
Effektmål for projekterne
31. Vi har undersøgt, om bestyrelserne har sikret, at der er fastsat klare grønne og
økonomiske effektmål for de enkelte projekter.
32. Vi lægger til grund, at bestyrelserne bør sikre, at der opstilles effektmål for projek-
terne, som de kan anvende i forbindelse med behandling og prioritering af ansøgnin-
ger, og som kan udgøre udgangspunktet for en efterfølgende opfølgning.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0021.png
14
| Effekter af tilskud fra grønne programmer
I lovgrundlaget for 2 af programmerne fremgår det, at projekternes effekter indgår i
vurderingen af ansøgninger, jf. boks 5.
Boks 5
Effekt som kriterie for tildeling af tilskud i lovgrundlaget for
Det Energiteknologiske Program og i lovgrundlaget for Det
Fødevareteknologiske Program
Det fremgår af bemærkningerne til § 7, stk. 3, til loven om Det Energiteknologiske Pro-
gram, at projektforslagets relevans og mulige effekt vil udgøre de væsentligste kriterier
for tildeling af tilskud.
Det fremgår af § 10, stk. 2, i loven om Det Fødevareteknologiske Program, at ”ved afgø-
relse af, om der skal gives tilsagn om tilskud, foretager bestyrelsen en vurdering af op-
fyldelsen
af lovens formål […] og effekt.” I bemærkningerne til loven fremgår det, at ”der
vil blive anvendt effektbaseret styring som grundlag for forvaltningen af indsatsen. Den
enkelte projektansøgning vil således blandt andet blive vurderet efter projektets forven-
tede effekt i forhold til den målsætning, der prioriteres efter. Det betyder, at der fra pro-
jektstart opstilles klare målbare mål og indsamles relevante data”.
Der er ikke tilsvarende bestemmelser for Det Miljøteknologiske Program.
33. Tabel 3 viser, om bestyrelserne har sikret, at der er fastsat klare grønne og øko-
nomiske effektmål for de enkelte projekter.
Tabel 3
Bestyrelsernes fastsættelse af klare grønne og økonomiske effektmål for projekter
Effektmål
Klare effektmål for projekterne
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det Energiteknologiske
Program
Det Fødevareteknologiske
Program
Det Miljøteknologiske
Program
Det fremgår af tabel 3, at der er fastsat klare effektmål for projekterne under Det Fø-
devareteknologiske Program, mens der for de 2 øvrige programmer delvist er fastsat
klare effektmål for projekterne under programmerne.
34. Siden 2019 har Det Fødevareteknologiske Program krævet, at tilskudsansøgere
fastsætter klare mål for projektets grønne og økonomiske effekt i ansøgningsmateria-
let. Vores gennemgang af projekter viser, at projekter, som er påbegyndt i perioden
2017-2018, har effektmål, der er specifikke og målbare. Siden 2019 har projekterne og-
så skullet angive en tidsgrænse for, hvornår effekterne forventes opnået. Boks 6 viser
et eksempel på 2 klare grønne og ét økonomisk effektmål fra et projekt.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0022.png
Effekter af tilskud fra grønne programmer |
15
Boks 6
Eksempel på effektmål fra et projekt under Det Fødevareteknologiske Program
Projektet har til formål at reducere miljø- og klimaaftryk fra mælkeproduktion ved at ændre fodersammensætningen til
malkekvæg. Projektet vedrører bl.a. udvikling af anlæg til forarbejdning af foder og test af foder på besætninger.
Grøn effekt
Pr. malkeko
Mål 1: Reduktion af kvælstofudskilning (N)
Mål 2: Reduktion i CO
2
-udledning
4,2 kg
2 ton pr. år
Udbredelse
180.000 køer
360.000 køer
Samlet effekt
756 ton
729.000 ton
Forventes opnået
(år)
2025
2025
Økonomisk effekt
Mål 3: Projektets provenu: 24. mio. kr. Baseret på et samlet salg af 1.200 anlæg inden for de første 3 år efter markedsintro-
duktion.
35. Ansøger skal overordnet redegøre for de forventede potentialer, når der ansøges
om tilskud fra Det Energiteknologiske Program og Det Miljøteknologiske Program. De
2 programmer har i vejledninger og skabeloner for ansøgning imidlertid ikke stillet krav
om, at ansøger skal fastsætte klare mål for grønne og økonomiske effekter.
Vores gennemgang af sagsmateriale fra projekter fra de 2 programmer har vist, at nog-
le projekter har sat klare grønne og økonomiske effektmål, men at de fleste projekter
helt eller delvist mangler disse.
36. Miljøstyrelsen har oplyst, at Det Miljøteknologiske Program vil undersøge, om der
er behov for at justere i vejledningen mv., så det er tydeligt, hvad der forventes af an-
søgernes beskrivelse af projekternes forventede miljø- og erhvervsmæssige potenti-
ale.
37. Klimaministeriet har oplyst, at Energistyrelsen vil opstille retningslinjer for, hvor-
dan der arbejdes med effektmål, herunder hvilke metoder der kan medvirke til at sik-
re, at effektmålene for programmerne er klare.
2.2. Bestyrelsernes opfølgning på de grønne program-
mers effekt
38. Selv om bestyrelserne ikke har sat klare mål for programmerne, kan en systema-
tisk opfølgning i form af evalueringer bidrage med viden om programmernes effekt
og skabe grundlag for at forbedre forvaltningsgrundlaget og sætte klare effektmål.
Vi har derfor undersøgt:
om bestyrelserne løbende har fået evalueret programmernes effekt
om evalueringerne er gennemsigtige.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0023.png
16
| Effekter af tilskud fra grønne programmer
Undersøgelsen viser, at 2 af programmerne løbende er blevet evalueret for effekt, hvor-
imod effekterne af Det Fødevareteknologiske Program kun er evalueret én gang i de 14
år, programmet har eksisteret. Der er gennemsigtighed i den seneste evaluering af Det
Miljøteknologiske Program og delvis gennemsigtighed i de seneste evalueringer af de 2
øvrige programmer. Det fremgår ikke tydeligt af evalueringerne for de 2 programmer,
hvilket grundlag konklusionerne hviler på, og konklusionerne fremtræder mere sikre,
end datagrundlaget umiddelbart understøtter. Det kan gøre det vanskeligt for beslut-
ningstagere at vurdere, om der er behov for ændringer eller justeringer i programmerne.
Løbende evalueringer af programmernes effekt
39. Vi har undersøgt, om bestyrelserne løbende har evalueret programmernes effekt.
40. Det fremgår af Økonomistyrelsens vejledning for effektiv tilskudsadministration,
at det som led i tilskudsforvaltningen bør evalueres, om de enkelte tilskudsordninger
har givet de ønskede resultater/effekter. Videre fremgår det af vejledningen, at der i
nogle tilfælde kan være behov for at stille yderligere krav til evalueringen, fx ved at der
med mellemrum foretages eksterne evalueringer. Evalueringen bør afstemmes med
tilskuddets omfang og risiko.
41. Det fremgår af lovbemærkningerne for Det Energiteknologiske Program, at det for-
ventes, at der foretages en evaluering hvert 4. år. Fødevareministeriet har i en bekendt-
gørelse fra 2023 fastlagt, at Det Fødevareteknologiske Program skal evalueres hvert
5. år. Der er ikke fastsat tilsvarende krav for Det Miljøteknologiske Program.
Tabel 4 viser, om bestyrelserne løbende har evalueret de 3 programmers effekt.
Tabel 4
Bestyrelserne har løbende foretaget evalueringer af programmernes effekt
Evaluering
Bestyrelsen har løbende foretaget
evalueringer af programmernes ef-
fekt
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det Energiteknologiske
Program
Det Fødevareteknologiske
Program
Det Miljøteknologiske
Program
Det fremgår af tabel 4, at 2 af programmerne løbende er blevet evalueret, mens Det
Fødevareteknologiske Program ikke løbende er blevet evalueret for effekt.
Vores gennemgang viser, at Det Energiteknologiske Program er blevet evalueret hvert
4. år, siden programmet blev oprettet i 2007, og senest i 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Effekter af tilskud fra grønne programmer |
17
Det Fødevareteknologiske Program blev etableret i 2010, og programmets effekter
blev evalueret første og hidtil eneste gang i 2021. Fødevareministeriet har oplyst, at
der blev lavet en intern evaluering i 2013, hvor effektstyrings-setuppet blev belyst.
Rigsrevisionen skal hertil bemærke, at på det tidspunkt var de første projekter ikke
afsluttet, og evalueringen omfattede ikke de opnåede effekter af programmet. Ved
en ændring af bekendtgørelsen for programmet i 2023 har Fødevareministeriet ind-
sat en bestemmelse om, at programmet skal evalueres hvert 5. år.
Det Miljøteknologiske Program er blevet evalueret 3 gange, siden det blev oprettet i
2007, og senest i 2023.
42. Programmerne er evalueret af eksterne konsulentfirmaer med udgangspunkt i et
kommissorium, der er fastsat af bestyrelserne. Evalueringerne har typisk haft fokus
på programmets organisering, karakteristik af projekter og aktiviteter samt på resul-
tater og effekter. Evalueringerne har ofte indeholdt konkrete anbefalinger til bestyrel-
serne og sekretariaterne om justering af programmerne.
43. Rigsrevisionen kan konstatere, at der i de seneste evalueringer for Det Energitek-
nologiske Program og Det Fødevareteknologiske Program indgår anbefalinger om at
følge op på projekter, efter de er afsluttet. De eksterne evaluatorer anbefaler, at Det
Energiteknologiske Program stiller krav til tilskudsmodtagere om at deltage i opfølg-
ningsaktiviteter efter projektafslutning, og at Det Fødevareteknologiske Program føl-
ger op på projekternes kommercialisering og effekt, efter de er afsluttet.
Gennemsigtighed i evalueringer af programmerne
44. Vi har undersøgt, om der er gennemsigtighed i de gennemførte evalueringer. Vi
har alene vurderet evalueringerne i forhold til 2 parametre, jf. tabel 5.
45. Vi lægger til grund, at der bør være gennemsigtighed, fordi evalueringerne udgør
et centralt grundlag for bestyrelser, ministerier og Folketinget for at vurdere, om pro-
grammerne virker efter hensigten. Med gennemsigtig mener vi for det første, at det
tydeligt skal fremgå af og vurderes i evalueringen, hvad der skal undersøges, og hvor-
dan evalueringen er gennemført. For det andet skal det tydeligt fremgå, hvilke usikker-
heder der er knyttet til data, analyser og konklusioner. Gennemsigtighed sikrer bl.a.,
at beslutningstagere kan anvende evalueringerne som input til eventuelle ændringer
af programmerne.
46. Tabel 5 viser, om der er gennemsigtighed i de seneste evalueringer af de 3 pro-
grammer i forhold til, hvordan evalueringen er gennemført, og i forhold til usikkerhe-
den i data, analyser og konklusioner.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0025.png
18
| Effekter af tilskud fra grønne programmer
Tabel 5
Gennemsigtighed i evalueringerne
Gennemsigtighed i evaluerin-
gerne
Gennemsigtighed i forhold til, hvor-
dan evalueringen er gennemført
Gennemsigtighed i forhold til usik-
kerheden i data, analyser og kon-
klusioner
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det Energiteknologiske
Program
Det Fødevareteknologiske
Program
Det Miljøteknologiske
Program
Evalueringsdesign
Evalueringsdesignet består
bl.a. af en evalueringsmodel,
evalueringsmetoder og evalu-
eringskriterier.
En evalueringsmodel er en be-
stemt evalueringstilgang, som
evalueringens formål, meto-
der og analyser er baseret på.
En evalueringsmetode er en
bestemt fremgangsmåde for
at besvare et spørgsmål i eva-
lueringen. Eksempler på me-
toder er analyser af data (fx
fra registre eller spørgeskema-
er) eller interviews og work-
shops med udvalgte interes-
senter.
Evalueringskriterier er de kri-
terier, som strukturerer evalu-
eringens vurderinger og kon-
klusioner.
Det fremgår af tabel 5, at Det Energiteknologiske Program og Det Fødevareteknologi-
ske Program kun delvist har gennemsigtighed i evalueringerne. Vores gennemgang af
de 2 programmers seneste evalueringer viser, at evalueringerne bl.a. mangler en fuldt
ud dækkende beskrivelse af evalueringsopgaven og af det valgte evalueringsdesign.
Vores gennemgang viser endvidere, at evalueringerne ikke i tilstrækkelig grad er tyde-
lige om usikkerheder i data og analyser, hvorved konklusionerne fremstår mere sikre,
end data umiddelbart understøtter.
Vores gennemgang af den seneste evaluering af Det Miljøteknologiske Program viser,
at der er gennemsigtighed både i forhold til, hvordan evalueringen er gennemført, og i
forhold til usikkerheder i data og analyser. Vores gennemgang viser bl.a., at sikkerhe-
den i analyser og data tydeligt fremgår af evalueringen, og at der tages forbehold for
eventuelle usikkerheder i konklusionerne.
47. Det er Rigsrevisionens vurdering, at kvaliteten af evalueringerne af Det Energitek-
nologiske Program og i særdeleshed af Det Miljøteknologiske Program er forbedret i
forhold til de tidligere evalueringer. Metodeovervejelserne og vurderingerne af kvalite-
ten af data er forbedret.
48. Vores gennemgang af de seneste evalueringer viser, at evalueringerne i overve-
jende grad giver et positivt indtryk af programmernes effekt.
Vores gennemgang viser dog også, at der er usikkerheder i forbindelse med de forskel-
lige data, der bruges i evalueringerne. Fx er alle evalueringer baseret på spørgeskema-
undersøgelser, hvor tilskudsmodtageren selv vurderer effekterne af tilskuddet. Selv-
evalueringer indebærer en risiko for en overvurdering af resultater og effekter.
Derudover er svarprocenten forholdsvis lav for de spørgeskemaer, der blev udsendt i
forbindelse med evalueringerne af Det Energiteknologiske Program og Det Fødevare-
teknologiske program. Det betyder, at det kun er effekterne fra en mindre del af pro-
jekterne, der indgår i undersøgelsen. Herudover kan det skævvride resultatet, hvis de
projekter, der indgår, ikke er repræsentative. Det kan bl.a. være, at deltagere i vellykke-
de projekter i højere grad besvarer de udsendte spørgeskemaer, end deltagere i mis-
lykkede projekter gør.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Effekter af tilskud fra grønne programmer |
19
Endvidere fremgår det af evalueringerne, at det er svært at isolere effekten af tilskud-
dene fra programmerne i de analyser, der er baseret på registerdata, hvilket inklude-
rer analyser af den økonomiske effekt af programmerne.
De seneste evalueringer af Det Miljøteknologiske Program og Det Fødevareteknolo-
giske Program omhandler både igangværende og afsluttede projekter. Det betyder,
at evalueringernes analyser og konklusioner både er baseret på forventede effekter
fra de uafsluttede projekter og på opnåede effekter fra de afsluttede projekter. Hvis
der ikke klart skelnes mellem forventede og opnåede effekter, giver det usikkerhed i
vurderingen af programmernes faktiske effekter.
49. Klimaministeriet har oplyst, at Det Energiteknologiske Program ved udarbejdel-
sen af det næste udbud af programevaluering vil have fokus på gennemsigtighed i
forhold til opgavebeskrivelsen og evalueringsdesignet og i forhold til usikkerheder i
data og analyser.
50. Fødevareministeriet har oplyst, at det er en relevant overvejelse, om beskrivelser
af evalueringsdesign, usikkerheder, datakvalitet mv. ved de næste evalueringer skal
fremgå af den endelige evalueringsrapport eller på anden vis offentliggøres i stedet
for blot at indgå i evaluators tilbudsmateriale.
2.3. Bestyrelsernes opfølgning på projekternes effekt
51. Vi har undersøgt, om bestyrelserne følger op på de enkelte projekters effekt. Som
det fremgår af afsnit 2.1, er der kun delvist fastsat sådanne effektmål. Vurderingen i
dette afsnit tager udgangspunkt i de mål, der trods alt er sat.
52. Som det fremgik tidligere, følger det af Økonomistyrelsens vejledning for effektiv
tilskudsadministration, at det som led i tilskudsforvaltningen bør evalueres, om de en-
kelte tilskudsordninger har givet de ønskede resultater/effekter.
Vi lægger til grund, at bestyrelserne bør vurdere resultatet, når et projekt afsluttes, her-
under vurdere, om projektet har nået eller forventes at ville nå de tilsigtede grønne og
økonomiske effekter. Vi lægger endvidere til grund, at bestyrelserne en periode efter
afslutningen bør indhente viden om, hvorvidt de enkelte projekter har opnået de øn-
skede grønne og økonomiske effekter. Dette skyldes, at der typisk vil gå en tid, fra pro-
jektet er afsluttet, til projektet begynder at give de forventede grønne og økonomiske
effekter.
For Det Energiteknologiske Program fremgår det af lovens bemærkninger, at besty-
relsen sørger for, at der følges op på den videre udnyttelse af de støttede projekters
resultater frem mod markedsintroduktion og kommercialisering med henblik på ef-
fektvurdering og identifikation af nye indsatsområder. Der er ikke tilsvarende bemærk-
ninger for de 2 andre programmer.
Undersøgelsen viser, at bestyrelserne for 2 af programmerne har fulgt op på de enkel-
te projekters effekt, når projekterne er afsluttet, mens dette ikke er tilfældet for besty-
relsen for Det Miljøteknologiske Program. Ingen af bestyrelserne følger op på effekten
en periode efter projektets afslutning.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0027.png
20
| Effekter af tilskud fra grønne programmer
53. Tabel 6 viser, om bestyrelserne har fulgt op på projekters effekt ved afslutningen
og en periode efter afslutningen.
Tabel 6
Bestyrelsernes opfølgning på afsluttede projekters effekt
Opfølgning
Opfølgning på projektets
effekt ved projektets afslutning
Opfølgning på projektets
effekt en periode efter projektets
afslutning
Ja
Delvist
Nej
Kilde:
Rigsrevisionen.
Det Energiteknologiske
Program
Det Fødevareteknologiske
Program
Det Miljøteknologiske
Program
Det fremgår af tabel 6, at Det Energiteknologiske Program og Det Fødevareteknolo-
giske Program følger op på fastsatte effektmål ved projektets afslutning. Vores gen-
nemgang af projekter og sagsbehandlingsmateriale viser, at projekterne vurderes på
baggrund af oplysninger, som tilskudsmodtagerne indsender. Sekretariaterne for de
2 programmer kvalitetssikrer oplysningerne, inden de forelægges for bestyrelserne.
Vores gennemgang af projekter og sagsbehandlingsmateriale viser, at de indsendte
oplysninger vedrørende Det Energiteknologiske Program endvidere bliver vurderet
af eksterne eksperter.
Vores gennemgang af projekter og sagsbehandlingsmateriale viser, at Det Miljøtekno-
logiske Program ikke vurderer de afsluttede projekters effekt. Projekternes slutrap-
porter indeholder som udgangspunkt ikke en vurdering af effekt. Ved afslutningen af
projekterne får tilskudsmodtagerne tilsendt et spørgeskema, hvor de bl.a. skal oplyse
om de grønne og økonomiske effekter. Det Miljøteknologiske Program anvender ikke
spørgeskemaerne i den løbende opfølgning på de afsluttede projekters effekt. Besty-
relsen orienteres ikke om slutrapporterne og spørgeskemaerne. Miljøministeriet har
oplyst, at spørgeskemaerne er tilgået evaluator i forbindelse med den seneste evalu-
ering af programmet i 2023.
Miljøministeriet har oplyst, at den eksterne evaluator af Det Miljøteknologiske Program
i 2023 har anbefalet, at bestyrelsen i den løbende opfølgning bruger de oplysninger,
som bestyrelsen allerede modtager om effekter. Ministeriet har oplyst, at Det Miljøtek-
nologiske Program vil implementere en ny model for opfølgning i 2024.
54. Vores undersøgelse viser, at ingen af bestyrelserne følger op på de enkelte projek-
ters effekt en periode efter afslutningen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Effekter af tilskud fra grønne programmer |
21
Klimaministeriet har oplyst, at der hvert 4. år gennemføres eksterne evalueringer af Det
Energiteknologiske Program, der omfatter udsendelse af spørgeskemaer, bl.a. vedrø-
rende projekternes effekt. Ministeriet har oplyst, at svarprocenten typisk er i størrelses-
ordenen 45 %. Ministeriet vurderer også, at det ikke er meningsfyldt at følge op på det
enkelte projekts effekt i særlig lang tid efter projektets afslutning. De effekter, som til-
skuddet har skabt, vil over tid være svære at adskille fra effekter, som skyldes andre
forhold ved den pågældende teknologi- og markedsudvikling i den enkelte virksomhed.
Rigsrevisionen bemærker hertil, at der følges op på mindre end halvdelen af de afslut-
tede projekter i evalueringerne, og at evalueringerne kun bruges til at give en samlet
vurdering af programmet og ikke til at vurdere de enkelte projekter. Rigsrevisionen er
enig i, at der efter projektafslutningen kan ske ændringer i projekternes teknologi- og
markedsudvikling. Ikke desto mindre kan en opfølgning på det enkelte projekt give væ-
sentlig viden om, hvorvidt tilskud fra programmet enten direkte eller indirekte bidra-
ger til grønne og økonomiske effekter.
Fødevareministeriet har oplyst, at ministeriet vil vurdere, hvordan en opfølgning efter
projektafslutningen kan tilrettelægges. Ministeriet bemærker, at det kan være fagligt
relevant at følge op på afsluttede projekter, men at de administrative byrder for både
projektholder og myndigheder bør indgå i overvejelserne om en implementering af
denne praksis.
Miljøministeriet har oplyst, at opfølgning en periode efter projekters afslutning vil væ-
re en meget resursekrævende opgave, som ikke vil give et resultat, der står mål med
resurseforbruget. Ministeriet har oplyst, at den eksterne evaluator evaluerer projekter,
som på evalueringstidspunktet er igangværende, eller som er afsluttet inden for de fo-
regående 24 måneder. Rigsrevisionen bemærker, at evalueringen omhandler program-
met som helhed og ikke de enkelte projekter. Derudover foretages evalueringerne ca.
hvert 5. år og inddrager kun projekter, der er afsluttet inden for de seneste 2 år. Der-
med bidrager evalueringerne ikke til, at der følges op på alle afsluttede projekter.
2.4. Ministeriernes opfølgning på de grønne program-
mers effekt og tilbagebetaling ved kommercialisering
Vi har undersøgt:
om ministerierne har fulgt op på programmernes effekt
om ministerierne har krævet tilbagebetaling af tilskud ved kommercialisering.
Ministerierne har ikke fulgt tilstrækkeligt op på, om bestyrelserne har foretaget en lø-
bende og systematisk opfølgning på tilskuddenes effekt. Fødevareministeriet har ikke
fulgt op på, at årsberetningerne for Det Fødevareteknologiske Program ikke fuldt ud
lever op til lovens krav om afrapportering af målsætninger.
Bestyrelsen for Det Fødevareteknologiske Program har ikke håndhævet en bestemmel-
se i loven om, at bestyrelsen helt eller delvist skal kræve tilbagebetaling af tilskud ved
kommercialisering. Fødevareministeriet har ikke fulgt op på dette. Ministeriet fjernede
i strid med lovgrundlaget bestemmelsen om tilbagebetaling i 2022, men indførte den
igen i 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
22
| Effekter af tilskud fra grønne programmer
Ministeriernes opfølgning på programmernes effekt
55. Det fremgår af Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning, at
uanset om forvaltningen af ministeriernes tilskudsordning varetages af andre
i det-
te tilfælde bestyrelser for de enkelte programmer
så er ansvaret for forvaltningen
placeret hos tilskudsmyndigheden. Derfor skal ministeriet fastsætte regler og rutiner
for administrationen og kontrollere og føre tilsyn med, at reglerne overholdes.
56. Vores gennemgang viser, at alle 3 ministerier har fastsat regler for administratio-
nen af de grønne programmer i bekendtgørelser. Alle ministerierne modtager besty-
relsernes årsberetninger og de eksterne evalueringer, der foretages løbende.
57. Klimaministeriet har oplyst, at ministeren i perioden 2017-2023 i forbindelse med
årlige møder med bestyrelsen for Det Energiteknologiske Program har drøftet mål og
måling af effekt. Der foreligger ikke referater af disse drøftelser.
Fødevareministeriet har først i 2021 fulgt op på programmets effekt. Ministeriet og be-
styrelsen for Det Fødevareteknologiske Program drøftede i den forbindelse opfølgnin-
gen på evalueringen og en styrkelse af effektvurderingerne. Det blev aftalt, at evalue-
ringens anbefaling om målfastsættelse skulle indgå i strategien for 2023-2027. Som
det fremgår af afsnit 2.1, har Det Fødevareteknologiske Program som en del af opfølg-
ningen på evalueringen fastsat kvantitative resultatmål i strategien. Strategien inde-
holder ikke effektmål.
Miljøministeriet har ikke fulgt op på programmets effekt. Ministeriet har oplyst, at mini-
steriet fremadrettet
i det omfang, det giver mening og er realistisk
vil tættere på i
forhold til at opstille mål, som kan understøtte, at programmet bidrager til de ønskede
langsigtede effekter.
58. Det fremgår af lovbemærkninger til Det Fødevareteknologiske Program, at årsbe-
retningen skal en indeholde en afrapportering af kvantificerbare målsætninger for de
enkelte indsatsområder. Vores gennemgang viser, at det ikke er tilfældet. Fødevare-
ministeriet har ikke haft bemærkninger til, at årsberetningerne ikke fuldt ud lever op
til lovgrundlaget. Ministeriet har oplyst, at dette fremover vil blive afrapporteret i års-
beretningerne.
59. Det fremgår af lovbemærkninger til Det Miljøteknologiske Program, at det er hen-
sigten, at årsberetningen bl.a. skal beskrive projekternes resultater og udfordringer
med at realisere programmets formål. Vores gennemgang viser, at årsberetningen ik-
ke indeholder disse beskrivelser, og Miljøministeriet har ikke haft bemærkninger her-
til. Ministeriet har oplyst, at de årlige beretninger fremover også skal indeholde disse
oplysninger.
Tilbagebetaling af tilskud ved kommercialisering
60. Tilbagebetaling af tilskud ved kommercialisering er kun relevant for Det Fødeva-
reteknologiske Program, idet Klimaministeriet har valgt ikke at bruge bemyndigelsen
til at kræve tilbagebetaling ved kommercialisering, og idet, der ikke er en bestemmel-
se i lovgrundlaget for Det Miljøteknologiske Program om tilbagebetaling ved kommer-
cialisering.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
De 10 største afsluttede projekter for hvert program
|
1
Effekter af tilskud fra grønne programmer |
23
61. Det fremgår af § 14 i loven for Det Fødevareteknologiske Program, at ministeren
fastsætter regler om, at tilskud helt eller delvist skal tilbagebetales i tilfælde, hvor en
tilskudsmodtager på baggrund af tilskuddet har opnået en kommerciel indtjening.
62. Undersøgelsen viser, at Fødevareministeriet har fastsat regler for tilbagebetaling
ved kommercialisering i de gældende bekendtgørelser for Det Fødevareteknologiske
Program i perioden 2010 - juni 2022. Bestyrelsen for Det Fødevareteknologiske Pro-
gram har ikke håndhævet bestemmelsen om tilbagebetaling, og ministeriet har ikke
fulgt op på dette. Ministeriet har oplyst, at ministeriet er ved at følge op på håndterin-
gen af eventuelle tilbagebetalingskrav fra afsluttede projekter, der har opnået kom-
merciel indtjening, samt håndteringen fremadrettet af igangværende og kommende
projekter. Ministeriet forventer i 1. halvår 2024 at afgøre, hvordan eventuelle tilbage-
betalingskrav fra afsluttede projekter skal håndteres administrativt.
Undersøgelsen viser, at Fødevareministeriet ved en ændring af bekendtgørelsen i 2022
fjernede kravet om tilbagebetaling. I forbindelse med denne undersøgelse blev mini-
steriet opmærksom på, at dette var i strid med loven. Bestemmelsen om tilbagebeta-
ling blev derfor genindsat ved en ændring af bekendtgørelsen i juni 2023.
Rigsrevisionen, den 7. marts 2024
Birgitte Hansen
/Claus Vejlø Thomsen
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
24
| Metodisk tilgang
Bilag 1. Metodisk tilgang
Undersøgelsen bygger på en gennemgang af dokumenter fra bestyrelserne, sekreta-
riaterne og de 3 ministerier.
Undersøgelsen omfatter perioden 2017-2023. Enkelte steder indgår materiale fra før
2017. Det gælder fx strategier, som var gældende i 2017, men også tidligere. Til gen-
nemgangen af projekter har vi valgt projekter, der er afsluttet i 2022.
Vi har desuden holdt møder med ministerierne og styrelsessekretariaterne for at få
indsigt i området.
Vi har fået sparring fra professor emerita og evalueringsekspert Hanne Foss Hansen
fra Københavns Universitet i tilknytning til undersøgelsen af programevalueringernes
kvalitet.
Nedenfor beskrives vores kvalitetssikring, data og metode i flere detaljer.
Vi har i store dele af beretningen anvendt ”trafiklys” som markør for vores vurderinger.
Ja: Kriteriet er opfyldt.
Delvist: Kriteriet er ikke fuldstændigt opfyldt.
Nej: Kriteriet er ikke opfyldt.
Det skal bemærkes, at de anvendte markører beror på et skøn, og at særligt markøren
”delvist” kan spænde bredt. Vi har derfor redegjort for vores vurderingsgrundlag
i tek-
sten.
Klare effektmål
Til at vurdere målfastsættelsen for programmerne og projekterne anvender vi begre-
bet klare effektmål. Vi tager udgangspunkt i SMART-modellen, som fremgår af Øko-
nomistyrelsens ”Inspiration til målformulering med fokus på kerneopgaven” fra 2017.
SMART-modellen består af 5 mål:
Specifikke:
Det kan entydigt afgøres, hvornår målet er opfyldt.
Målbare:
Målopfyldelsen kan måles enten kvantitativt eller kvalitativt.
Accepterede:
Målet skal være accepteret af dem, som arbejder med målet.
Realistiske:
Det skal være muligt at realisere målet, dvs. at målet skal kunne gen-
nemføres inden for tilgængelige resurser, viden og tid.
Tidsbestemte:
Den tidsmæssige udstrækning på målopfyldelse er defineret.
Vi har taget udgangspunkt i 3 ud af de
5 mål. Vi har fravalgt ”accepterede”, da vi forud-
sætter, at eventuelle fastsatte mål er accepteret af bestyrelse og tilskudsmodtager.
Vi har fravalgt ”realistiske”, da det ikke er muligt for Rigsrevisionen
at foretage en fag-
lig vurdering af, om de fastsatte mål er mulige at realisere inden for tilgængelige resur-
ser, viden og tid.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Metodisk tilgang |
25
Væsentlige dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter for hvert program, herunder:
loven for programmet og tilhørende forarbejder samt bekendtgørelser og forret-
ningsordner for bestyrelserne
strategier og årlige handlingsplaner
bestyrelsens årsberetninger
referater fra bestyrelsesmøder
eksterne evalueringer af programmerne
dokumentation for 10 projekter pr. program, som viser behandlingen af ansøgnin-
gerne, og dokumentation for opfølgningen på projekterne
sagsbehandlervejledninger for behandling af ansøgninger og opfølgning af tilskud.
Vi har bedt ministerierne redegøre for og dokumentere, hvordan de har medvirket til
at understøtte de grønne og økonomiske effekter af programmerne.
Cases
Vi har gennemgået sagsmaterialet for 30 tilfældigt udvalgte projekter, som er afslut-
tet i 2022 (10 for hvert program). Formålet med sagsgennemgangen har været at un-
dersøge, om ministerierne har fastsat effektmål for projekterne, og om ministerierne
har fulgt op på effekten af projekterne.
Sagsgennemgangen har bidraget til at besvare følgende:
om bestyrelserne har sikret, at der er fastsat klare grønne og økonomiske effekt-
mål for de enkelte projekter
om bestyrelserne har fulgt op på de enkelte projektets effekt.
Vi har valgt at gennemgå sagerne, fordi det har givet os mulighed for at vurdere pro-
jekterne i dybden. Vi har kunnet undersøge, hvilken information ansøgerne selv opgav
om effektmål og effekter i ansøgningen og ved afslutningen af projektet, og hvordan
bestyrelserne vurderede og fulgte op projektets effektmål og effekter. Sagerne giver
sammen med vores gennemgang af sagsbehandlerinstruks, ansøgningsmateriale mv.
viden om, hvordan bestyrelserne har arbejdet med at fastsætte effektmål for projek-
terne og følge op på effekten.
Vi har udvalgt de 10 sager pr. program blandt projekter, der er afsluttet i 2022. Vi har
taget udgangspunkt i projekter, der er afsluttet i 2022, da de er blevet behandlet ef-
ter de seneste retningslinjer. De projekter, vi har gennemgået, har typisk haft et forløb
på 3-5 år fra ansøgningstidspunktet til afslutningen.
For hvert projekt har vi gennemgået ansøgningen, sekretariaternes indstilling til besty-
relsen, eventuelle eksterne evalueringer af ansøgningen og bestyrelsens beslutning.
Vi har også gennemgået slutrapporter fra projekterne og eventuelle vurderinger fra
sekretariatet af disse samt rapportering til bestyrelsen.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
26
| Metodisk tilgang
Analysen af eksterne evalueringer af programmerne
Vi har undersøgt, om bestyrelserne har sikret, at der er gennemsigtighed i de gennem-
førte evalueringer.
Denne analyse består af 2 elementer:
gennemsigtigheden i forhold til, hvordan evalueringerne er gennemført
gennemsigtigheden i evalueringerne i forhold til usikkerhed i data, analyser og kon-
klusioner.
For at opnå gennemsigtighed i evalueringerne skal læseren klart informeres om op-
gavebeskrivelsen for evalueringen og om evaluators tilgang til opgaven. Evalueringen
bør endvidere beskrive det anvendte evalueringsdesign samt fordele og ulemper ved
designet. Beskrivelsen bør omfatte en vurdering af, hvordan dette påvirker sikkerhe-
den i analysens resultater.
For at opnå gennemsigtighed i evalueringerne i forhold til usikkerhed i analyser og da-
ta bør evaluator tydeligt redegøre for eventuelle usikkerheder, og hvordan det påvir-
ker evalueringens konklusioner.
Vi har med udgangspunkt i evalueringslitteratur og med rådgivning fra professor
emerita og evalueringsekspert Hanne Foss Hansen opstillet en række kriterier, som
vi har vurderet evalueringerne ud fra. De opstillede kriterier skal alene ses i sammen-
hæng med vores undersøgelses formål om, hvorvidt der er gennemsigtighed i evalue-
ringerne. De er således ikke udtømmende for at sikre en god evaluering. Vi foretager
ikke evalueringsfaglige vurderinger af bl.a. metodevalg og valg af evalueringsmodel.
Vi har i beretningen fokuseret på gennemsigtigheden i evalueringerne og dennes be-
tydning for tolkningen af evalueringens konklusioner, men vi har ikke vurderet det eva-
lueringsfaglige indhold.
For at opnå gennemsigtighed i forhold til, hvordan evalueringerne er gennemført, skal
det fremgå, hvad bestyrelsen har bedt evaluator undersøge, og hvordan evaluator har
tilgået opgaven. Det er vigtigt med gennemsigtighed om evalueringens gennemførel-
se, da det er en forudsætning for at kunne vurdere kvaliteten af evalueringen. Evalue-
ringen bør endvidere beskrive det anvendte evalueringsdesign, herunder evaluerings-
model, -metoder, -kriterier og anvendte begreber, samt fordele og ulemper i designet.
Beskrivelsen skal omfatte en vurdering af, hvordan dette påvirker sikkerheden i ana-
lysens resultater.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0034.png
Metodisk tilgang |
27
For hver evaluering har vi taget udgangspunkt i følgende kriterier:
Tabel A
Kriterier for gennemsigtighed i, hvordan evalueringen er gennemført
Kriterier
Kommissoriet for evalueringen er diskuteret i evalueringen.
Der er overensstemmelse mellem opgavebeskrivelsen i kommissoriet og besvarelsen i evalueringen.
Det fremgår i evalueringen, hvilken evalueringsmodel der er brugt.
Valget af evalueringsmodel, begreber og evalueringskriterier er beskrevet og diskuteret.
Det fremgår i evalueringen, hvilke metoder der er brugt.
Valget af metoder er beskrevet og diskuteret.
For at opnå gennemsigtighed i evalueringerne i forhold til usikkerhed i analyser og da-
ta skal evaluator tydeligt redegøre for eventuelle usikkerheder, herunder for, hvordan
det påvirker evalueringens konklusioner. Hvis eventuelle usikkerheder ikke klart frem-
går, kan evalueringens konklusioner fremstå mere sikre, end de er, og beslutningstagere
kan risikere at træffe beslutninger på et uoplyst grundlag.
For hver evaluering har vi taget udgangspunkt i følgende kriterier:
Tabel B
Kriterier for gennemsigtighed i forhold til sikkerheden i data og analyser
Kriterier
Det fremgår i evalueringen, hvilke datakilder der er brugt.
Kvaliteten af data vurderes eksplicit i evalueringen.
Hver delanalyses udsagnskraft diskuteres i evalueringen, fx givet datakvaliteten.
Det sikres i evalueringen, at evalueringen ikke konkluderer mere, end hvad data understøtter.
Vores analyse omfatter følgende evalueringer:
Det Energiteknologiske Program:
Evaluering 2019
Evaluering 2023.
Det Fødevareteknologiske Program:
Evaluering 2021.
Det Miljøteknologiske Program:
Evaluering 2017
Evaluering 2023.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
Metodisk tilgang
|
1
28
| Metodisk tilgang
Kvalitetssikring
Denne undersøgelse er kvalitetssikret via vores interne procedurer for kvalitetssikring,
som omfatter høring hos de reviderede samt ledelsesbehandling og sparring på for-
skellige tidspunkter i undersøgelsesforløbet med chefer og medarbejdere i Rigsrevi-
sionen med relevante kompetencer.
Standarderne for offentlig revision
Revisionen er udført i overensstemmelse med standarderne for offentlig revision, her-
under standarderne for større undersøgelser (SOR 3). Standarderne fastlægger, hvad
brugerne og offentligheden kan forvente af revisionen, for at der er tale om en god fag-
lig ydelse. Standarderne er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsre-
visionernes internationale standarder (ISSAI 100-999).
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0036.png
De 10 største afsluttede projekter for hvert program |
29
Bilag 2. De 10 største afsluttede projekter for hvert pro-
gram
Bilag 2 viser de 10 største projekter i undersøgelsesperioden inden for hvert program
baseret på økonomisk væsentlighed.
Tabel C
Oversigt over de 10 største projekter under Det Energiteknologiske Program
Projekttitel
EnergyLab Nordhavn – nye energiinfrastrukturer i byer
EcoGrid 2.0
Demonstration af Renescience full-scale plant – 2
El-opgraderet biogas
Demonstration af ny teknologi til biogasopgradering
HyBoost ”Mere brint optankning for mindre”
COBRA II
Koncentreret solvarme kombineret med biomasse kraftvarme med ORC
Additiv produktion (3D Print) af store strukturer inden for vindindustrien
Videreudvikling og demonstration af Hydrofaction platform til kommerciel udnyttelse
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Det Energiteknologiske Program.
Projektperiode
2014-2019
2015-2019
2015-2019
2012-2017
2013-2017
2014-2017
2012-2017
2015-2020
2015-2019
2013-2017
Tilskud
68,9 mio. kr.
44,3 mio. kr.
42,6 mio. kr.
25,7 mio. kr.
22,7 mio. kr.
22,0 mio. kr.
20,2 mio. kr.
19,9 mio. kr.
17,4 mio. kr.
17,1 mio. kr.
Tabel D
Oversigt over de 10 største projekter under Det Fødevareteknologiske Program
Projekttitel
VINDERFRØ2025 Styrket konkurrenceevne i produktionen af kvalitetsfrø i græs og
spinat
Robust and Efficient Dairy Cows – REFFICO
Industri 4.0 meta-system til alle aktører i akvakultursektoren Aquapedia
Krydsning – optimering på tværs af malkeracer (DairyCross)
Kunstig intelligent automatiseret big data sted specifik beslutningsstøtte til landbrug –
SqM-Farm
3030 i 2020 – mere græsfrø med relativt mindre input
Emissionsbaseret kvælstof- og arealregulering
Maximizing Green Grass Breeding by Second Generation Genomic Selection
(GreenSelect)
Kvalitetskød fra miljørigtige krydsningskalve (FutureBeefCross)
RowCrop. Row cropping in organic arable farming for increased productivity and
sustainability
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Det Fødevareteknologiske Program.
Projektperiode
2018-2022
2018-2023
2018-2021
2017-2022
2018-2023
2018-2023
2019-2021
2019-2023
2019-2022
2013-2017
Tilskud
15,0 mio. kr.
15,0 mio. kr.
15,0 mio. kr.
14,9 mio. kr.
14,8 mio. kr.
14,7 mio. kr.
13,7 mio. kr.
13,5 mio. kr.
13,5 mio. kr.
12,5 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 135: Beretning nr. 11/2023 om gennemsigtighed i effekter af tilskud fra grønne programmer.
2839788_0037.png
30
| De 10 største afsluttede projekter for hvert program
Tabel E
Oversigt over de 10 største projekter under Det Miljøteknologiske Program
Projekttitel
Sashimi Royal, RAS2020, effektiv og innovativ fiskeproduktion via Best Avaible
Technology
HEPWAT – Higher Environmental Performance in Waste wATer systems
Globale vandtab, danske løsninger
Maritime Emissionsløsninger i Kystnære Farvande
Billund BioRefinery – Fremtidens Renseanlæg
Smart Re-design of Drinking Water Production
Grøn gentagelse – Klimatilpasningsprojekt i Folehaven
Renseværket i Nye – En central sekundavandsløsning i fremtidens forstad
Miljøeffektiv rensning af højpotente lægemiddelstoffer i hospitalsspildevand
PAS – Plastic Air Softening
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af Det Miljøteknologiske Program.
Projektperiode
2016-2023
2017-2019
2016-2022
2017-2023
2013-2017
2018-2023
2013-2017
2016-2022
2014-2017
2018-2019
Tilskud
19,9 mio. kr.
18,8 mio. kr.
18,5 mio. kr.
11,1 mio. kr.
6,8 mio. kr.
6,2 mio. kr.
4,9 mio. kr.
4,8 mio. kr.
4,7 mio. kr.
4,7 mio. kr.