Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2005) 0004
Offentligt
1445476_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 19.1.2005
KOM(2005) 4 endelig
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Republikken Cypern til at anvende en foranstaltning, der fraviger
artikel 11 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om omsætningsafgifter
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445476_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I henhold til artikel 27 i Rådets sjette direktiv af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes
lovgivning
om
omsætningsafgifter
Det
fælles
1
merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag - kan Rådet med enstemmighed
på forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i dette direktiv, for at forenkle
afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.
Cyperns regering har ved skrivelse til Kommissionen, som blev registreret i
Kommissionens generalsekretariat den 11. november 2004, anmodet om
bemyndigelse til at indføre en foranstaltning, der fraviger artikel 11, litra A, stk. 1,
litra a), i direktiv 77/388/EØF.
I overensstemmelse med artikel 27, stk. 3, i sjette direktiv har Kommissionen ved
skrivelse af 22. november 2004 underrettet de andre medlemsstater om Republikken
Cyperns anmodning.
I henhold til artikel 11, litra A, stk. 1, litra a), i direktiv 77/388/EØF er
beskatningsgrundlaget ved en levering ”den samlede modværdi, som leverandøren
eller tjenesteyderen modtager eller vil modtage af køberen ….”. Denne bestemmelse
er normalt fyldestgørende i sager, hvor leveringen har et klart erhvervsmæssigt
øjemed, og der ikke består nogen forbindelse mellem leverandøren og køberen, som
kan påvirke værdien af leveringen. Hvis parterne i transaktionen er indbyrdes
forbundne, forekommer det imidlertid, at leveringer foretages til en modværdi, der
ligger under normalværdien. Denne for lave vurdering af leveringer kan føre til
afgiftstab, hvis modtageren er helt eller delvist afgiftsfritaget.
Inden tiltrædelsen af EU havde Republikken Cypern en lovgivning til at imødegå en
sådan manipulering, og den ønskede fravigelse vil gøre det muligt at opretholde disse
foranstaltninger. Ifølge lovgivningen har myndighederne beføjelse til at beregne
afgiften på grundlag af normalværdien af for lavt vurderede leveringer i tilfælde,
hvor modværdien er påvirket af forbindelser af privat, retlig eller økonomisk art
mellem parterne. Myndighederne kan imidlertid kun anvende lovgivningen i tilfælde,
hvor leveringsmodtagere ikke er i stand til at få dækning for hele den afgift, der er
pålagt deres indkøb.
Det Forenede Kongerige har i en del år anvendt en fravigelse for at opnå samme
virkninger
2
, og den har vist sig at være effektiv i forbindelse med bekæmpelse af
afgiftsunddragelse.
I betragtning af ovenstående finder Kommissionen, at den fravigelse, som
Republikken Cypern har anmodet om, bør tillades.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
1
2
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1. Direktiv senest ændret ved direktiv 2004/66/EF (EUT L 168 af 1.5.2004,
s. 35)
EFT L 132 af 21.5.1987, s. 22
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445476_0003.png
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Republikken Cypern til at anvende en foranstaltning, der fraviger
artikel 11 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om omsætningsafgifter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter – Det fælles merværdiafgiftssystem:
ensartet beregningsgrundlag, særlig artikel 27,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Republikken Cypern har ved skrivelse, som blev registreret i Kommissionens
generalsekretariat den 11. november 2004, anmodet om bemyndigelse til at anvende
en foranstaltning, som allerede eksisterede før landets tiltrædelse af Den Europæiske
Union, og som fraviger artikel 11, litra A, stk. 1, litra a), i direktiv 77/388/EØF.
Sigtet med fravigelsen er at undgå afgiftsunddragelse via manipulering af værdien af
leveringer, som er pålagt merværdiafgift.
Den særlige foranstaltning skal dog kun gælde i tilfælde, hvor administrationen kan
konkludere, at fastsættelsen af beskatningsgrundlaget i henhold til artikel 11, litra A,
stk. 1, litra a), er påvirket af forbindelser af privat, retlig eller økonomisk art mellem
leverandøren og modtageren. I det foreliggende tilfælde kan administrationen ikke
handle på grundlag af simple formodninger, og de berørte parter har adgang til modsat
bevisførelse, i fald de anfægter administrationens fastsættelse af normalværdien.
Foranstaltningen er målrettet således, at den kun kan påberåbes, når en række
betingelser er opfyldt og et absolut afgiftstab identificeret, og den derfor står i et
rimeligt forhold til det tilsigtede mål.
Andre medlemsstater har opnået tilladelse til tilsvarende fravigelser med henblik på at
forhindre afgiftsunddragelse, og det er konstateret, at de har været effektive.
Den pågældende fravigelse vil bevare størrelsen af den skyldige merværdiafgift i
sidste forbrugsled og har ingen negativ indvirkning på De Europæiske Fællesskabers
egne momsindtægter -
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
3
EUT C af , s.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Som en fravigelse af artikel 11, litra A, stk. 1, litra a), i direktiv 77/388/EØF bemyndiges
Republikken Cypern til at anvende normalværdien som beskatningsgrundlag for en levering
på de betingelser, der er omhandlet i artikel 2.
Artikel 2
Normalværdien anvendes kun, hvis følgende betingelser er opfyldt:
(1)
(2)
(3)
(4)
Den betalte modværdi er mindre end normalværdien af leveringen.
Modtageren af leveringen har ikke ret til at fratrække hele momsbeløbet.
Leverandøren og modtageren er forbundet med forbindelser af privat, retlig eller
økonomisk art som nærmere angivet i den nationale lovgivning.
En række faktiske forhold gør det muligt at konkludere, at disse forbindelser af privat,
økonomisk eller retlig art har påvirket det i artikel 11, litra A, stk. 1, litra a),
omhandlede beskatningsgrundlag.
Artikel 3
Den tilladelse, der er givet i henhold til artikel 1, udløber på datoen for ikrafttrædelsen af et
direktiv om en rationalisering af fravigelser i henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF, som
bekæmper afgiftsunddragelse med værdiansættelse af leveringer mellem forbundne parter,
eller senest den 1. juni 2009.
Artikel 4
Denne beslutning er rettet til Republikken Cypern.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA