Finansudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0095
Offentligt
1445561_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.03.2005
KOM(2005) 95 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af EF's holdning i Det Internationale Kornråd
og Komitéen for Fødevarehjælp
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445561_0002.png
BEGRUNDELSE
Den internationale kornoverenskomst af 1995 består af to dele: konventionen om
fødevarehjælp af 1999 og konventionen om kornhandel af 1995.
Konventionen om fødevarehjælp af 1999 blev indgået af EF ved Rådets
afgørelse 2000/421/EF. Den forbliver i kraft indtil 30. juni 2005, efter at Komitéen for
Fødevarehjælp den 23. juni 2003 traf beslutning om forlængelse af den.
Konventionen om kornhandel af 1995 blev ved beslutning truffet af Det Internationale
Kornråd den 24. juni 2003 forlænget indtil 30. juni 2005.
Både i Kommissionens og medlemsstaternes interesse er det nødvendigt, at den gældende
konvention om fødevarehjælp ændres på visse punkter. Der er generel enighed om, at disse
ændringer bør drøftes af medlemmerne inden for rammerne af konventionen om
fødevarehjælp i de to år, som den senest er forlænget med. På grund af disse spørgsmåls
forbindelser med de igangværende WTO-forhandlinger under Doha-udviklingsdagsordenen,
herunder drøftelserne af regler og discipliner gældende for al fødevarehjælp i den forbindelse,
er det endnu for tidligt at træffe aftale om ovennævnte ændringer.
Det er derfor hensigtsmæssigt at forlænge begge konventioner for en periode på højst to år,
indtil WTO-forhandlingerne er tilendebragt. Med henblik herpå skal Rådets afgørelse af
27. november 2003 om at bemyndige Kommissionen til på EF's vegne at forhandle
revideringen af konventionen om fødevarehjælp af 1999 implicit fortsat gælde indtil
udgangen af den periode, som konventionen om fødevarehjælp foreslås forlænget med.
Finansielle virkninger
EF's bidrag til administrationsbudgettet for den internationale kornoverenskomst, der omfatter
de to konventioner, er opført under konto 05 06 01 (tidligere B7-8210) i EU's budget
(Internationale aftaler på landbrugsområdet). EF's forpligtelse til at levere fødevarehjælp i
henhold til konventionen om fødevarehjælp medfører udgifter under konto 21 02 01
(produkter, der skal mobiliseres i henhold til fødevarehjælpskonventionen) og 21 02 02
(anden hjælp i form af produkter, støtteforanstaltninger, transport, distribution, ledsage- og
kontrolforanstaltninger i forbindelse med gennemførelsen).
Konklusioner
Kommissionen foreslår Rådet at bemyndige den til på EF's vegne at stemme for en
forlængelse i en periode på indtil to år af konventionen om fødevarehjælp af 1999,
jf. konventionens artikel XXV, litra b)
Kommissionen foreslår Rådet at bemyndige den til på EF's vegne at stemme for en
forlængelse i en periode på indtil to år af konventionen om kornhandel af 1995,
jf. konventionens artikel 33, stk. 2.
Forlængelsen af begge konventioner er i EF's interesse. I betragtning af ovennævnte
forlængelse vedtages det, at det mandat, som Rådet har givet Kommissionen, til at forhandle
revideringen af konventionen om fødevarehjælp, skal gælde for samme periode.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445561_0003.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om fastlæggelse af EF's holdning i Det Internationale Kornråd
og Komitéen for Fødevarehjælp
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR –
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 181
sammenholdt med artikel 300, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Konventionen om fødevarehjælp af 1999 blev indgået af EF ved Rådets
afgørelse 2000/421/EF
1
og forlænget ved beslutning truffet af Komitéen for
Fødevarehjælp i juni 2003. Konventionen gælder indtil 30. juni 2005. Det er både i
EF's og medlemsstaternes interesse, at konventionen forlænges for endnu en periode
på højst to år. Kommissionen, der repræsenterer EF i Komitéen for Fødevarehjælp, bør
derfor ved en rådsafgørelse bemyndiges til at stemme for en sådan forlængelse.
Konventionen om kornhandel af 1995 blev indgået af EF ved Rådets
afgørelse 96/88/EF
2
, ændret og forlænget for en toårig periode i juni 1999 ved Rådets
afgørelse 1999/C262/01
3
. Den blev senest forlænget ved beslutning truffet af Det
Internationale Kornråd i juni 2003 og gælder indtil 30. juni 2005. Det er både i EF's og
medlemsstaternes interesse, at konventionen forlænges for endnu en periode på højst
to år. Kommissionen, der repræsenterer EF i konventionen om kornhandel, bør derfor
ved en rådsafgørelse bemyndiges til at stemme for en sådan forlængelse –
(2)
1
2
3
EFT L 163 af 4.7.2000, s. 37.
EFT L 21 af 27.1.1996, s. 47.
EFT C 262 af 16.9.1999, s. 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
1.
2.
3.
Det Europæiske Fællesskab støtter en forlængelse af konventionen om kornhandel af
1995 for en yderligere periode på højst to år.
Det Europæiske Fællesskab støtter en forlængelse af konventionen om fødevarehjælp
af 1999 for en yderligere periode på højst to år.
Kommissionen bemyndiges til at give udtryk for denne holdning i Det Internationale
Kornråd og Komitéen for Fødevarehjælp.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445561_0005.png
LEGISLATIVE FINANCIAL STATEMENT
Policy area:
External aspects of certain Community policies
Activities:
International Agricultural Agreements
T
ITLE OF ACTION
: E
UROPEAN
C
OMMUNITY CONTRIBUTION TO THE
I
NTERNATIONAL
G
RAINS
C
OUNCIL
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
BUDGET LINE + HEADING:
A
RTICLE
05 06 01 (
EX
B 7-8210):
I
NTERNATIONAL
AGRICULTURAL AGREEMENTS
OVERALL FIGURES
Total allocation for action (Part B):
EUR 930 000 for the two years extension.
Period of application:
1.7.2005 to 30.6.2007
Compatibility with the financial programming and the financial perspective
X
Proposal compatible with the existing financial programming
2.4.
Financial impact on revenue
X
No financial implications (involves technical aspects regarding implementation
of a measure)
3.
BUDGET CHARACTERISTICS
Type of expenditure
Comp
Diff
New
NO
EFTA
participation
NO
Participation
applicant countries
NO
Heading Financial
Perspective
4 External action
4.
LEGAL BASIS
Article 181 of the Treaty in conjunction with Article 300(2).
Council Decisions 96/88/EC of 27.1.1996 (OJ L 21 of 27.1.1996), 2001/C 195/01 (OJ C 195
of 11.7.2001) and 2000/421/EC (OJ L 163 of 4.7.2000).
5.
5.1.
DESCRIPTION AND GROUNDS
Need for Community intervention
Because of its economic importance, especially in the agricultural sector, the EC must be
represented in international agricultural agreements, which represent an important means for
following global developments and defending Community interests for the products
concerned.
The payment of EC membership contributions enables the objectives of the International
Grains Council (IGC) to be attained. The IGC, which is responsible for administering the
Agreements relating to the Grains Trade Convention, 1995 and the Food Aid Convention,
1999, promotes the objectives of the Agreements, including international cooperation,
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445561_0006.png
exchange of statistical information and forecasting market trends, etc., and for the Food Aid
Convention the guarantee that developing countries are ensured a minimum amount of food
aid by the European Union. It is therefore in the interests of the EC to be a part of the
Agreements.
The membership contributions are determined on an annual basis and are due for as long as
the EC is a member of the Agreements.
It is clear that if the EC had to carry out on its own the same actions as are carried out by the
IGC, the total cost of these would be much greater than the cost of the membership
contributions.
5.2.
Actions envisaged and arrangements for budget intervention
The EC pays membership dues on an annual basis for the International Grains Council.
The dues are paid for as long as the EC remains a signatory to the Agreements.
The European Community and the Member States participate fully in the activities of the IGC
and take full advantage of the benefits of membership.
6.
6.1.
FINANCIAL IMPACT
Total financial impact on Part B
Commitments (to the 3rd decimal place): EUR 0.930 million for the period of two years.
€0.465 million cost is estimated for each year.
6.2.
Calculation
The expenditure involved in the application of the two Conventions is covered by annual
contributions from all members of the Grains Convention. The contribution of each member
for each financial year is fixed in proportion to the number of votes attributed to that member
in relation to the total number of votes held by members. The number of votes attributed to
each member is adjusted on the basis of the composition of the IGC when the budget for the
financial year in question is adopted. There is a total of 2 000 votes in the Convention, of
which the European Union holds 410 for 2004/05 (after enlargement). The same figure is
projected for 2005/06 and for 2006/07. The estimated cost per vote for the period of extension
is €1 134 (410 votes x €1 134/vote = €465 000).
7.
7.1.
IMPACT ON STAFF AND ADMINISTRATIVE EXPENDITURE
Impact on human resources
Staff to be assigned to management of
the action using existing and/or
additional resources
Number of
permanent posts
Officials or
temporary staff
A
B
C
0.2
0.1
-
-
0.3
Number of
temporary posts
-
-
-
-
-
0.2
0.1
-
-
0.3
Preparation for attendance at and
follow up from meetings of the IGC
Description of tasks deriving
from the action
Total
Type of post
Other human resources
Total
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445561_0007.png
7.2.
Overall financial impact of human resources
Type of human resources
Amount in EUR
32 400
Total
32 400
Method of calculation
*
0.3 x 108 000
Officials
Temporary staff
Other human resources
*
Human resources and administrative requirements will be covered from the allocation given to the
managing DG under the annual allocations procedure. The amounts are total expenditure for twelve
months.
8.
8.1.
FOLLOW-UP AND EVALUATION
Follow-up arrangements
The Commission services will participate fully in the Administrative Committees and Council
of the IGC; these are the bodies responsible for determining budgetary contributions.
A report of these meetings and of the decisions taken in the course of these meetings is
published and is freely available to members.
8.2.
Details and frequency of planned evaluations
In view of the specific nature of the proposed intervention (extension of Community
contribution to the administrative budget of the International Grains Agreement) and of the
relatively small sum involved, an external evaluation does not seem justified. The relevance
and usefulness of continuing with a contribution to the administrative budget of this
Agreement will be evaluated internally, at regular intervals, by means of active Commission
involvement in the management committees and in the International Grains Council.
9.
ANTI-FRAUD MEASURES
The execution and the control of EC contributions are checked in conformity with the rules
foreseen by the IOOC Agreement.
Specific modalities of audit and control are laid down within the legal basis of this
international organisation.
The accounts of this organisation are certified by an independent external auditor. This
certification is submitted to the competent body of the IOOC in view of its approval and
subsequent publication.
DA
7
DA