Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0105
Offentligt
1445570_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.03.2005
KOM(2005) 105 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
OM DE NATIONALE STRATEGIER TIL REDUKTION AF DEPONERINGEN AF
BIONEDBRYDELIGT AFFALD, JF. ARTIKEL 5, STK. 1, I DIREKTIV 1999/31/EF
OM DEPONERING AF AFFALD
{SEC(2005) 404}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445570_0002.png
1.
INDLEDNING
Sigtet med denne beretning er, i medfør af artikel 5, stk. 1, i direktiv 1999/31/EF om
deponering af affald, at informere fællesskabsinstitutionerne, medlemsstaterne og den berørte
offentlighed om de nationale strategier, medlemsstaterne har opstillet til reduktion af
mængden af bionedbrydeligt affald, der føres til deponering.
Formålet med direktiv 1999/31/EF om deponering af affald
1
er at forebygge eller i videst
muligt omfang begrænse miljøbelastningen fra deponering af affald, herunder navnlig
forureningen af overfladevand, grundvand, jord og luft, og belastningen af det globale miljø,
herunder drivhuseffekten, samt eventuelle heraf følgende risici for menneskers sundhed under
hele deponeringsanlæggets levetid.
I medfør af direktivets artikel 5, stk. 1, skal medlemsstaterne senest den 16. juli 2003 opstille
en national strategi til reduktion af deponeringen af bionedbrydeligt affald og meddele
Kommissionen denne strategi. Strategierne skal omfatte foranstaltninger til gennemførelse af
målsætningerne i artikel 5, stk. 2, navnlig ved genvinding, kompostering, biogasproduktion
eller materiale-/energigenvinding.
Ifølge artikel 5, stk. 2, skal bionedbrydelig dagrenovation, der føres til deponering, være
reduceret til
75% senest den 16. juli 2006
50% senest den 16. juli 2009 og
35% senest den 16. juli 2016
beregnet på grundlag af den samlede mængde bionedbrydelig dagrenovation, der blev
produceret i 1995 eller det seneste år inden 1995, for hvilket der foreligger standardiserede
Eurostat-oplysninger.
Medlemsstater, der i 1995 førte mere end 80 % af deres dagrenovation til deponering, kan
udsætte opfyldelsen af målene med højst fire år.
I januar 2004 havde Kommissionen modtaget nationale strategier fra Østrig, Danmark,
Frankrig, Tyskland, Italien, Grækenland, Luxembourg, Nederlandene, Portugal og Sverige
samt regionale planer for England, Wales, Skotland, Nordirland, Gibraltar, Flandern og
Vallonien. Irland og Spanien har endnu ikke fremsendt deres strategier. Finlands strategi kom
for sent til at blive indlemmet i denne beretning. Desuden skulle de ti nye medlemsstater
forelægge deres nationale strategier efter tiltrædelsen. Kommissionen vil fortsat holde sig
orienteret om udviklingen i disse medlemsstater, så den kan skaffe sig oplysninger for hele
Fællesskabet.
Denne beretning indeholder et sammendrag af de forelagte strategier. Da der ikke er opstillet
retningslinjer for, hvordan strategierne skal udformes, er der store forskelle i deres opbygning
og indhold. Beretningen indeholder en beskrivelse af situationen i medlemsstaterne og deres
nationale strategier samt generelle konklusioner. Beretningen er ledsaget af et
1
EFT L 182 af 16.7.1999, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, som indeholder et mere udførligt resumé
af medlemsstaternes strategier og data.
2.
OVERSIGT OVER DE NATIONALE STRATEGIER
Østrig
har allerede nået det sidste reduktionsmål i artikel 5. I Østrig er der lovpligt til separat
indsamling af bionedbrydeligt affald, som dernæst komposteres. Emballageaffald skal også
indsamles separat og genbruges eller nyttiggøres. I store bygge- og anlægsprojekter skal det
bionedbrydelige affald frasorteres. Deponeringsanlæg må kun modtage affald, der er
forbehandlet ved forbrænding, så TOC-værdien er under 5%, eller som har undergået en
biologisk og mekanisk behandling.
Belgien
har forelagt regionale strategier for Vallonien og Flandern. men ingen for regionen
Bruxelles.
Flandern
har allerede nået det sidste reduktionsmål i artikel 5. Den flamske
affaldshåndteringsplan opstiller yderligere reduktioner, idet den forbyder deponering af visse
former for affald, såsom usorteret husholdningsaffald, affald indsamlet til nyttiggørelse og
den brændbare affaldsfraktion (med en TOC-værdi over 6%).
Vallonien
agter at nå målene ved at opstille mål for nedskæring af frembringelsen af
dagrenovation, for nyttiggørelse generelt og for genanvendelse. Planen omfatter separat
indsamling af organisk affald på frivilligt grundlag. Der skal bygges nye anlæg til
biogasproduktion, kompostering og energigenvinding.
Danmark
har allerede nået det sidste reduktionsmål ved at forbyde deponering af alt
forbrændingsegnet affald.
Frankrig
har allerede nået målene for 2006 og 2009. Siden 2002 har kun ‘slutaffald’, dvs.
affald, som ikke kan behandles yderligere under de bestående tekniske og økonomiske vilkår,
kunnet deponeres. Genanvendelse af papir vil vokse som følge af de nye mål for nyttiggørelse
af emballageaffald. Mange af de regionale affaldshåndteringsplaner foreskriver separat
indsamling af bionedbrydeligt affald, og en del omfatter opførelse af nye forbrændingsanlæg.
Tyskland
vil nå det sidste reduktionsmål i 2005, ikke kun for dagrenovation, men for alt
bionedbrydeligt affald. Ifølge tysk lovgivning er der generel pligt til separat indsamling af
affald. Bionedbrydelig dagrenovation indsamles separat og komposteres. Træaffald må ikke
deponeres.
Emballageaffald
indsamles
og
nyttiggøres
i
vid
udstrækning;
nyttiggørelsesgrænsen er således næsten nået. Fra den 1. juni 2005 må deponeringsanlæg kun
modtage dagrenovation, som har undergået forbrænding (TOC på 3%) eller mekanisk og
biologisk behandling (TOC på 18%).
Italien
opfylder allerede målet for 2006. Prisen på deponering vil stige som følge af
økonomiske foranstaltninger, bl.a. en miljøafgift, hvilket vil føre til, at mængden af affald, der
føres til deponering, reduceres. Der er planer om øget separat indsamling af organisk affald,
navnlig i de sydlige egne. Der skal bygges nye forbrændingsanlæg. Deponering af animalske
biprodukter (høj- og mellemrisiko) og organisk sygehusaffald er forbudt.
Grækenland
har indført en ordning med separat indsamling og nyttiggørelse af
emballageaffald. Der skal opføres anlæg til biologisk og mekanisk behandling og/eller
energigenvinding, hvor det er økonomisk og teknisk gennemførligt. De regionale planer skal
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opdateres og omfatte de foranstaltninger til opfyldelse af reduktionsmålene, der er opstillet i
den nationale plan. Operatører af nye og bestående deponeringsanlæg skal beslutte sig for en
løsning, hvad forbehandling af affaldet angår.
Luxembourg
har indført forskellige ordninger for separat indsamling af køkkenaffald, grønt
affald og papir og træ. De to deponeringsanlæg for dagrenovation er udstyret med en særskilt
indsamlingsstation og har anlæg til forbehandling af affald (neddeling, sortering,
homogenisering, organisk stabilisering).
Nederlandene
opfylder allerede det sidste reduktionsmål. Størstedelen af dagrenovationen
forbrændes. Der anspores til hjemmekompostering. Der er opstillet mål for separat indsamling
af organisk affald. Deponering af separat indsamlet bionedbrydeligt affald er forbudt.
Forbrænding af affald uden for forbrændingsanlæg er forbudt. Til behandling af separat
indsamlet bionedbrydeligt affald foretrækkes kompostering og fermentering.
Portugal
har sat mål for forøgelse af separat indsamling af fødevarer og haveaffald, i første
omgang kun fra de vigtigste kilder, såsom restauranter, kantiner, supermarkeder, og på et
senere stadium også fra private husholdninger. I fremtiden vil kun separat indsamlet
bionedbrydeligt affald blive komposteret. Der vil blive ansporet til hjemmekompostering. Der
er planer om opførelse af en række nye anlæg til biologisk behandling. Der skal bygges et
tredje forbrændingsanlæg, og de bestående forbrændingsanlæg tænkes udbygget. Der er
opstillet målsætninger for genanvendelse af papiremballage. Der er planer om forhøjelse af
deponeringsgebyrerne og indførelse af trinvise restriktioner for deponering.
Sverige
har forbudt deponering af brændbart og organisk affald. Der kan gives dispensation i
tilfælde af kapacitetsmangel. Størstedelen af affaldet forbrændes. Biologisk behandling finder
stigende anvendelse.
Det Forenede Kongerige
udnytter deponeringsdirektivets mulighed for at udsætte
opfyldelsen af målene med fire år. Som middel til at opfylde målene får
affaldsmyndighederne tildelt kvoter for deponering af bionedbrydeligt affald. Der er opstillet
mål for nyttiggørelse og genanvendelse af emballageaffald. Disse kvoter er omsættelige. Der
er udarbejdet regionale strategier for England, Skotland, Wales, Nordirland og Gibraltar.
3.
3.1.
KONKLUSION
Strategierne
Kun tolv medlemsstater har indberettet deres nationale strategier i medfør af
deponeringsdirektivets artikel 5, stk. 1. To af de tolv medlemsstater har forelagt dem i form af
regionale strategier. For Det Forenede Kongerige dækker de forelagte regionale strategier hele
landet. For Belgien foreligger der ikke nogen strategi for regionen Bruxelles.
Alle strategierne indeholder foranstaltninger til fremme af kompostering, genanvendelse af
papir og energigenvinding. De fleste af strategierne understreger vigtigheden af, at der
anvendes kildesorteret organisk affald med henblik på produktion af kompost af god kvalitet.
Der er store forskelle i strategierne med hensyn til detailrigdom og valget af foranstaltninger.
Nogle af medlemsstaterne har valgt bindende foranstaltninger, mens andre har foretrukket
frivillige tiltag og incitamenter.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Grækenland og Det Forenede Kongerige vil udsætte opfyldelsen af reduktionsmålene med fire
år.
Østrig, Danmark, Tyskland, Nederlandene og Flandern har allerede nået direktivets mål eller
har truffet de nødvendige foranstaltninger hertil. For Tysklands vedkommende synes
problemet med utilstrækkelig behandlingskapacitet endnu ikke at være løst.
Sverige har ikke indgivet nærmere data, men målene vil kunne nås inden for de kommende år,
hvis deponeringsforbuddet håndhæves strengt.
Valloniens strategi opstiller generelle mål for affaldsreduktion og –nyttiggørelse, men oplyser
ikke, hvordan målene skal opfyldes.
Frankrig, Grækenland og Italien har ikke oplyst, hvilke konkrete foranstaltninger der er truffet
for at nå målene i deres strategier. Det er derfor vanskeligt at sige, om disse strategier vil føre
til de nødvendige ændringer.
Oplysningerne fra Luxembourg synes ikke at være tilstrækkelige til, at det kan vurderes, om
målene allerede er nået. De beskrevne foranstaltninger synes at være tilstrækkelige til, at
målene kan nås.
Portugals strategi indeholder visse oplysninger om planlagte behandlingsanlæg og mål for
genanvendelse og kompostering, men siger intet om, hvilke konkrete foranstaltninger der er
truffet for at nå disse mål.
Det Forenede Kongeriges ordning med omsættelige kvoter kombineret med foranstaltninger
til at øge efterspørgslen efter genvundne produkter vil kunne føre til gode resultater, men da
der ikke er tilstrækkelige oplysninger om planlægning af anlæg, er det vanskeligt at se, om
målene kan virkeliggøres i praksis.
3.2.
Udsigterne
Deponeringsdirektivet opstiller mål for reduktion af deponering, der skal nås inden for
nærmere bestemte frister, mens det er op til medlemsstaterne at bestemme, hvordan målene
skal opfyldes.
Kommissionen overvåger gennemførelsen af deponeringsdirektivet og medlemsstaternes
opfyldelse af direktivets reduktionsmål.
Medlemsstaterne skal i deres treårige beretninger om gennemførelsen af
deponeringsdirektivet for hvert år angive mængden af bionedbrydeligt affald, der er ført til
deponering. Disse beretninger vil vise, om strategierne giver de forventede resultater, og om
målene nås. De første beretninger for årene 2001-2003 skulle være indsendt i september 2004.
Kommissionen skulle dernæst forelægge sin rapport i juni 2005. Størstedelen af
medlemsstaterne har imidlertid ikke indgivet deres beretning til tiden. Konklusionerne om,
hvorvidt målet for 2006 er nået, vil blive offentliggjort i den følgende rapport for årene 2004-
2006.
Det er efter en analyse af strategierne uklart, om reduktionsmålene for deponering vil kunne
nås for de medlemsstater, som ikke allerede har nået dem. Det ser ud til, at der behøves en
yderligere indsats, hvis disse mål skal nås. Kommissionen vil især være opmærksom på
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
opfyldelsen af målet for 2006 og træffe alle passende foranstaltninger til at sikre en
fyldestgørende gennemførelse af direktivet.
DA
6
DA