Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0130
Offentligt
1445595_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 5.4.2005
KOM(2005) 130 endelig
2005/0025 (CNS)
.
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2728/94 om oprettelse af
en garantifond for aktioner i forhold til tredjeland
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445595_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
I
NDLEDNING
/
MOTIVERING
Denne ændring af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2728/94 af 31. oktober 1994 om
oprettelse af en garantifond for aktioner i forhold til tredjeland
1
(i det følgende benævnt
"forordningen") har til formål at forbedre reglerne for ordningen for tilførsel af midler til
garantifonden (i det følgende benævnt "fonden"), dvs. de regler, der fastsætter, hvordan
fondens aktiver bringes i overensstemmelse med fondens målbeløb.
Erfaringen har vist, at de nuværende regler ofte har ført til, at fonden tilføres for store midler,
hvilket er ensbetydende med en ikke særlig optimal udnyttelse af budgetmidlerne. Dette
problem skyldes primært brugen af usikre prognosetal i kapitaltilførselsprocessen. Endvidere
medfører de nuværende regler mange overførsler ind og ud af fonden i løbet af et år, hvilket
giver anledning til overflødige administrative procedurer, der ikke kun involverer
Kommissionens tjenestegrene, men også de to grene af budgetmyndigheden.
Den foreslåede ændring falder i tråd med de behov, der peges på i den samlede beretning om
garantifondens virke (KOM(2003) 604).
Ændringen består kun i ændringer af ordningen for tilførsel af midler til fonden.
2.
F
ONDEN
Ved forordningen oprettedes en fond for aktioner i forhold til tredjelande, således at
Fællesskabets kreditorer kan opnå tilbagebetaling i tilfælde af, at låntagere misligholder lån,
der er ydet eller garanteret af Fællesskabet. Fondens primære funktion er at skærme EU's
budget mod chok, som skyldes misligholdelser på lån eller lånegarantier, som er dækket af
fonden. Fonden tilføres midler fra EU's budget og skal holdes på en vis procentdel,
målbeløbet (på nuværende tidspunkt 9 %), af det udestående beløb for de lån og lånegarantier,
der er dækket af fonden.
Den nuværende tilførselsordning bygger på ex ante-tilførsel baseret på individuelle
rådsafgørelser (makrofinansiel bistand), individuelle prognoser af kommissionsafgørelser
(Euratom-lån) og en samlet årlig prognose af de planlagte låneundertegnelser (EIB-
garanterede lån).
3.
3.1.
D
EN NYE TILFØRSELSORDNING
Grundlæggende principper for den nye tilførselsordning
Den foreslåede nye ordning bygger på ex post-tilførsel baseret på det udestående beløb for lån
og lånegarantier, dvs. de faktiske nettoudbetalinger (dvs. udbetalinger minus gældsydelser
minus annullationer).
1
EFT L 293 af 12.11.1994, s. 1. Forordningen er ændret ved forordning (EF, Euratom) nr. 1149/1999
(EFT L 139 af 2.6.1999, s. 1) og ved forordning (EF, Euratom) nr. 2273/2004
(EUT L 396 af 31.12.2004, s. 28).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I denne sammenhæng er en af de største fordele ved den nye tilførselsordning, at den er enkel
og skaber vished om budgetkravene. Under den nye ordning kendes alle tal, der er
nødvendige for at fastslå størrelsen af overførslen fra budgettet til fonden (eller fra fonden til
budgettet) med sikkerhed, når processen med det foreløbige budgetforslag starter, og der er
ikke behov for prognoser (og de fejl, prognoser uvægerligt er behæftet med) og ex post-
budgetjusteringer.
For at undgå den nuværende praksis med en række overførsler til fonden i løbet af året og én
enkeltbetaling fra fonden til budgettet vil der kun være én nettooverførsel mellem EU-
budgettet og fonden hvert år under den nye tilførselsordning.
Denne forenkling er en velkommen forbedring i forhold til den nuværende ordning, som
indebærer utallige, forholdsvis store pengestrømme ind og ud af fonden. F.eks. blev der i
perioden 2000-2004 indbetalt 894 mio. EUR til fonden i tretten overførsler (det højeste
enkeltbeløb var på 169 mio. EUR), og ca. 1 132 mio. EUR blev tilbageført til budgettet i fem
årlige betalinger, hvilket svarer til en nettooverførsel fra fonden til EU's budget på ca.
238 mio. EUR igennem denne periode. I forhold til disse atten betalinger ville den nye
ordning kun have givet anledning til fem årlige betalinger. Ifølge simulationer af den nye
ordning ud fra den antagelse, at den blev indført i 1999, ville den højeste årlige enkeltbetaling
fra EU’s budget til fonden have været på ca. 88 mio. EUR.
Den årlige enkeltoverførsel er beregnet på følgende måde:
(a)
(b)
(c)
anvendelse af målbeløbet, på nuværende tidspunkt 9 %, på beløbet for de
udestående lån og lånegarantier
bestemmelse af den reelle værdi af fondens aktiver, inklusive renteindtægter og
træk på fonden som følge af tab
overførsel af forskellen a) minus b) fra budgettet til fonden (eller til budgettet i
tilfælde af overskud i fonden).
Kronologisk set vil tilførslen af midler finde sted på følgende måde:
På grundlag af det udestående beløb for lån og lånegarantier ultimo år ”n-1” beregnes det
krævede tilførselsbeløb ved begyndelsen af år ”n”. Dette beløb anmodes der om i det
foreløbige budgetforslag, og der opnås en tilhørende kredit på den relevante budgetpost ved
begyndelsen af år ”n+1”. Subsidiært opføres der i tilfælde af overskud på fondens aktiver i
forhold til fondens målbeløb en budgetindtægt på det foreløbige budgetforslag for år "n+1".
Dette betyder, at der er en tidsforskydning på omkring et år (fra januar i år ”n” til
januar/februar i år ”n+1”) mellem det tidspunkt, hvor det udestående beløb ultimo året kendes,
og det tidspunkt, hvor den faktiske tilførsel af midler sker. Denne tidsforskydning er
begrundet i, at den skaber vished om dataene og større åbenhed og forudsigelighed i
budgetvirkningen af tilførselsordningen. Dette skal ikke ses som en underfinansiering af
fonden. De udestående beløb skal, når de én gang er opført på det foreløbige budgetforslag for
det følgende år, reelt betragtes som en slags udskudt betaling fra EU’s budget svarende til
”endnu ikke indbetalt kapital”, hvis der var tale om selskaber.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445595_0004.png
3.2.
Afbødning af virkningen af større tab som følge af misligholdelser af lån for
behovet for at øge indbetalingerne til fonden – en stødpudemekanisme
I tilfælde af større misligholdelser foreslås indført en stødpudemekanisme for at fastholde
fondens primære formål, nemlig at fungere som stødpude for EU’s budget.
Tab som følge af misligholdelser af lån og lånegarantier i år "n-1" vil, hvis ikke andet
bestemmes, resultere direkte i en forhøjelse af overførslen til fonden i år "n+1". Fondens
funktion som stødpude for budgettet til imødegåelse af uventede udgiftschok kunne blive
bragt i fare.
Dette problem løses i forslaget ved, at der indføres en stødpudemekanisme, som fordeler
virkningen af større tab som følge af misligholdelser over flere år. Da mindre tab uden
problemer kan absorberes af budgettet, udløses stødpudemekanismen kun, hvis tabene
overstiger et bestemt beløb.
Der foreslås et tærskelbeløb på 100 mio. EUR ud fra følgende ræsonnement:
Ud fra skøn baseret på forskellige scenarier, bl.a. en mulig stigning i vækstraten for lån og
lånegarantier i løbet af de næste finansielle overslag, vil det beløb, der kræves til en ”normal”
tilførsel, kun sjældent overstige 100 mio. EUR pr. år. Føjes et beløb på 100 mio. EUR til
dækning af tab for fonden som følge af misligholdelser (det største beløb for tab, der
absorberes af den ”normale” tilførselsordning uden at udløse stødpudemekanismen) eller
særlig høj udlånsaktivitet til denne tilførsel, vil den største årlige budgetoverførsel til fonden
ud fra alle rimelige antagelser være et beløb svarende til 2005-beløbet for budgetreserven til
fonden (223 mio. EUR).
Et yderligere argument for, at stødpudemekanismen først bør udløses, hvis tabene overstiger
100 mio. EUR, er, at den højeste årlige risiko
2
for et givet land på nuværende tidspunkt er på
under 250 mio. EUR, altså et beløb, som ud over den normale tilførsel ville sætte budgettet
for et givet år under for stort pres. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at der kan forekomme
mere end én misligholdelse i løbet af et år, eller at beløb vil kunne akkumulere over tid, hvis
en misligholdelse forløber over en årrække, hvilket blot forstærker argumentet for indførelse
af en stødpudemekanisme.
Det skal bemærkes, at stødpudemekanismen fungerer uafhængigt af den ”normale” tilførsel,
som vil fortsætte på sædvanlig vis. I løbet af stødpudeperioden vil de budgetressourcer, der
hvert år anvendes til stødpudemekanismen og overføres til fondsporteføljen (dvs. højst
100 mio. EUR pr. år), blive fratrukket det samlede beløb, der skal trækkes fra budgettet, når
beløbet rent faktisk overføres til fonden (sammen med den ”normale” tilførsel), indtil det
fulde beløb er indbetalt til fonden. Denne løsning har den fordel, at den sikrer fuld
gennemsigtighed, idet det fremgår, hvor stort et beløb ud af den samlede tilførsel til fonden
der hidrører fra den normale tilførsel, og hvor stort et beløb der hidrører fra tilbagebetalingen
af beløb, som skal dækkes over budgettet via stødpudemekanismen.
Varigheden af stødpudeperioden afhænger af, hvor stort et tab eller serie af tab som følge af
misligholdelser der vil skulle dækkes over budgettet. F.eks. vil tilbagebetalingen af et tab på
350 mio. EUR, som indtræffer i 2010, blive fordelt over perioden frem til 2015
2
Da misligholdelser normalt ikke fører til fremskyndet indfrielse af hele lånebeløbet, kan den årlige
risiko defineres som de skyldige beløb i et år til gældsydelser og renter.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(100 mio. EUR i 2012-2014 og 50 mio. EUR i 2015). Beløb, som dækkes over budgettet via
stødpudemekanismen, vil blive behandlet som et aktiv i fonden, dvs. det vil blive inkluderet i
fondens aktiver, når den ”normale” tilførsel beregnes.
For at undgå, at fonden i det ekstremt usandsynlige tilfælde, at der forekommer en serie af
alvorlige tab, kommer ned under det kritiske niveau på 50 % af målbeløbet, hvor der ikke er
tilstrækkelige midler til, at fonden kan opfylde sin funktion som stødpude for budgettet,
foreslås det at bibeholde bestemmelsen (nuværende artikel 5, stk. 2, som bliver artikel 5,
stk. 3), hvorefter Kommissionen forelægger en rapport for budgetmyndigheden om, hvilke
ekstraordinære foranstaltninger der skal træffes for at tilføre fonden ny kapital.
3.3.
Finansielle virkninger af den nye tilførselsordning og finansieringsoversigten
I finansieringsoversigten er der opført et beløb svarende til en ”normal” tilførsel (= tilførsel til
dækning af udestående lån og lånegarantier plus op til 100 mio. EUR til dækning af tab) på op
til ca. 200 mio. EUR. Dette beløb er resultatet af simulationer, der bygger på tidligere
observerede vækstrater for de udestående beløb og tab som følge af misligholdelser på op til
100 mio. EUR pr. år.
Som det påpeges i det foregående afsnit, vil der i det meget usandsynlige tilfælde, at
stødpudemekanismen udløses i en situation, hvor fonden påføres større tab som følge af
misligholdelser, blive tilføjet ”stødpudebeløb” til det beløb, som vil blive betalt over budgettet
til den "normale" tilførsel. Den måde, tilførselsordningen er udformet på, sikrer imidlertid, at
de beløb som følge af misligholdelser, der skal betales over budgettet, aldrig vil overstige
100 mio. EUR på årsbasis ud over den "normale" tilførsel, og at beløbet på 200 mio. EUR
derfor ikke vil blive overskredet under normale omstændigheder.
Det skal dog bemærkes, at hvis der sker store ændringer i vækstraten for lån og lånegarantier,
vil dette have en indvirkning på, hvor store budgetressourcer der er behov for til
garantifonden. Et eksempel på en sådan situation kunne være en kraftig stigning i Den
Europæiske Investeringsbanks lånegarantier i forbindelse med det nye mandat for de næste
finansielle overslag for 2007-2013.
Opstår der et overskud i fondens aktiver i forhold til målbeløbet ved udgangen af et givet år
”n-1”, f.eks. på grund af store gældsydelser, et højt afkast på fondens portefølje eller
inddrivelse af udestående fordringer, vil dette beløb blive indbetalt på en særlig budgetpost
ved begyndelsen af år ”n+1” som en indtægt på samme måde som en tilførsel af midler.
Medlemsstaterne vil i dette tilfælde ikke blive ringere stillet end under den nuværende
tilførselsordning, idet overskudsbeløbet i år ”n” vil blive opført i det foreløbige budgetforslag
for år ”n+1” som en indtægt.
4.
O
VERGANGSPERIODE
I løbet af det første år af sin anvendelse, dvs. pr. 1. januar 2006, indebærer den nye
tilførselsordning, at der ikke vil forekomme nogen budgetoverførsler (overgang fra ex ante- til
ex post-ordning). Da det imidlertid er muligt, at der træffes nye låneafgørelser hen imod
udgangen af 2005, bør betalinger mellem budgettet og fonden, som under sådanne betingelser
på grund af administrative forsinkelser først kan effektueres i løbet af det første år af
anvendelsen af den nye tilførselsordning, alligevel stadig effektueres som fastsat i den
gældende forordning.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal bemærkes, at ændringen af indlysende budgetmæssige grunde kun kan gennemføres
ved begyndelsen af et år. Er det ikke muligt at benytte 1. januar 2006 som startdato, bør
ændringen træde i kraft pr. 1. januar i det år, der følger efter vedtagelsen i Rådet.
5.
K
ONKLUSION
De vigtigste forbedringer i fondens tilførselsordning er:
den mere effektive anvendelse af budgetmidler og reduktionen af antallet af årlige
overførsler mellem EU’s budget og fonden til én
en tilførsel baseret på variationerne i de observerede nettoudbetalinger med deraf
følgende større gennemsigtighed og øget nøjagtighed i budgetplanlægningen.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445595_0007.png
2005/0025 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 2728/94 om oprettelse af
en garantifond for aktioner i forhold til tredjeland
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 308,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 203,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
3
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
4
,
under henvisning til udtalelse fra Revisionsretten
5
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Anvendelsen af de budgetmidler, der er afsat til den ved Rådets forordning (EF,
Euratom) nr. 2728/94
6
oprettede garantifond, bør effektiviseres, og det administrative
arbejde i forbindelse med budgetforvaltningen af garantifonden bør reduceres.
Gennemsigtigheden i og programmeringen af budgettransaktionerne i forbindelse med
tilførsler til garantifonden bør forbedres.
Reservebeløbet for 2006 under de finansielle overslag for 2000-2006 er fastsat til
229 mio. EUR
7
(løbende priser) i henhold til punkt 15 i den interinstitutionelle aftale
af 6. maj 1999 mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen om
gennemførelse af budgetdisciplin og forbedring af budgetproceduren
8
.
Afskaffes den reserve, der er oprettet for at tilføre midler til garantifonden, under de
finansielle overslag for 2007-2013, bør garantifonden tilføres midler fra Den
Europæiske Unions almindelige budget som en obligatorisk udgift.
(2)
(3)
(4)
3
4
5
6
7
8
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 293 af 12.11.1994, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF, Euratom)
nr. 2273/2004 (EUT L 396 af 31.12.2004, s. 28).
KOM(2004) 837 endelig.
EFT C 172 af 18.6.1999, s. 1.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
Garantifondens primære funktion, som er at skærme Den Europæiske Unions
almindelige budget mod chok som følge af misligholdelser af lån og lånegarantier, der
er dækket af fonden, bør bibeholdes.
Forordning (EF) nr. 2728/94 bør derfor ændres i overensstemmelse hermed.
Traktaterne indeholder ingen anden hjemmel for vedtagelsen af denne forordning end
EF-traktatens artikel 308 og Euratom-traktatens artikel 203 -
(6)
(7)
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF, Euratom) nr. 2728/94 foretages følgende ændringer:
1.
Artikel 2, første led, affattes således:
"- ved én årlig betaling fra Den Europæiske Unions almindelige budget i
overensstemmelse med artikel 4 og 5”
2.
Artikel 3, stk. 3, affattes således:
”På grundlag af forskellen ved udgangen af år ”n-1” mellem målbeløbet og værdien
af garantifondens nettoaktiver beregnet ved begyndelsen af år ”n” tilbageføres et
eventuelt overskudsbeløb i én transaktion til en særlig konto i oversigten over
indtægter i Den Europæiske Unions almindelige budget i år ”n+1”.”
3.
Artikel 4 affattes således:
”Artikel 4
På grundlag af forskellen ved udgangen af år ”n-1” mellem målbeløbet og værdien af
garantifondens nettoaktiver beregnet ved begyndelsen af år ”n” indbetales det
krævede tilførselsbeløb til fonden i én transaktion i år ”n+1” fra Den Europæiske
Unions almindelige budget.”
4.
Artikel 5 affattes således:
”Artikel 5
1.
Overstiger indfrielsen af garantiforpligtelser i løbet af år ”n-1” som følge af en
eller flere misligholdelser 100 mio. EUR, tilbagebetales det beløb, der overstiger
100 mio. EUR, til garantifonden i årlige rater, der begynder i år ”n+1” og fortsætter i
de efterfølgende år, indtil der er sket fuld tilbagebetaling (stødpudemekanisme). De
årlige rater skal være den mindste af følgende beløb, nemlig:
– enten 100 mio. EUR
– eller det resterende skyldige beløb i henhold til stødpudemekanismen.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
De beregninger, denne stødpudemekanisme er baseret på, skal foretages
uafhængigt af de beregninger, der er omhandlet i artikel 3, stk. 3, og artikel 4. De
skal dog tilsammen kun give anledning til én årlig overførsel. Beløb, der betales fra
Den Europæiske Unions almindelige budget under denne stødpudemekanisme, skal
betragtes som nettoaktiver i fonden med henblik på beregningen i henhold til artikel
3 og 4.
3.
Falder fondens midler som følge af indfrielse af garantiforpligtelser i tilfælde
af en eller flere større misligholdelser til under 50 % af målbeløbet, forelægger
Kommissionen en rapport om, hvilke ekstraordinære foranstaltninger det kan blive
nødvendigt at træffe for at tilføre fonden ny kapital."
5.
Bilaget udgår.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft den 1. januar 2006.
Denne forordning finder ikke anvendelse på løbende fællesskabstransaktioner
vedrørende lånoptagelse eller långivning eller garantier til finansieringsorganer af
den art, der er omhandlet i litra a) i punkt 1 i bilaget til forordning (EF, Euratom) nr.
2728/94, hvis disse transaktioner eller garantier er blevet indledt eller ydet i løbet af
kalenderåret 2005.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […].
På Rådets vegne
Formand
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445595_0010.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
BUDGETPOST:
Udgiftsområde 6 (for 2006) og udgiftsområde 4: EU som global partner (fra
2007)
2.
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Lånegarantier til fordel for tredjelande
3.
RETSGRUNDLAG:
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF, Euratom) nr. 2728/94 om oprettelse af en
garantifond for aktioner i forhold til tredjeland
4.
FORANSTALTNINGENS FORMÅL:
At tilføre garantifonden for aktioner i forhold til tredjelande midler
5.
FINANSIELLE VIRKNINGER
REGNSKABSÅR
FØLGENDE
n
REGNSKABSÅR
(mio. EUR)
(mio. EUR)
5.0
UDGIFTER, SOM AFHOLDES:
0
200
Konto 01 04 01 14 Indbetalinger til
Garantifonden i forbindelse med nye
transaktioner
5.1
INDTÆGTER
p.m.
p.m.
Konto 302 Overskud af egne indtægter som
følge af en overførsel af overskuddet fra
Garantifonden for aktioner i forhold til
tredjeland
[n]
5.0.1 UDGIFTSOVERSLAG
0
200
5.1.1 INDTÆGTSOVERSLAG
p.m.
p.m.
5.2
BEREGNINGSMÅDE:
Normal tilførsel af midler til transaktioner anslås til 100 mio. EUR. Et yderligere beløb på 100 mio. EUR
tilføjes for at dække indfrielse af garantiforpligtelser som følge af større misligholdelser.
6.0
ER FINANSIERING MULIG OVER DE BEVILLINGER, DER PÅ DET LØBENDE
BUDGET ER OPFØRT UNDER DET RELEVANTE KAPITEL?
NEJ
6.1
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER PÅ
LØBENDE BUDGET?
NEJ
6.2
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
NEJ
6.3
BEVILLINGER TIL OPFØRSEL PÅ KOMMENDE BUDGETTER?
JA
BEMÆRKNINGER:
Året 2006
Vedtages forslaget inden den 31.12.2005, er beløbet på nul. I modsat fald finder den gældende forordning
anvendelse, og garantireserven fastsættes derfor til 229 mio. EUR (løbende priser).
1.
DATO:
BEVILLINGER:
DA
10
DA