Sundhedsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0179
Offentligt
1445644_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.04.2005
KOM(2005) 179 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL RÅDET OG EUROPA-PARLAMENTET
Et europæisk handlingsprogram til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose
gennem eksterne foranstaltninger (2007-2011)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-
PARLAMENTET
Et europæisk handlingsprogram til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose
gennem eksterne foranstaltninger (2007-2011)
1.
P
OLITISK KONTEKST OG ANVENDELSESOMRÅDE FOR HANDLINGSPROGRAMMET
I oktober 2004 vedtog Europa-Kommissionen en meddelelse med titlen “En
sammenhængende europæisk politisk ramme for eksterne foranstaltninger til
bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulose” – KOM(2004) 726 endelig
1
. Den
var baseret på den anden situationsrapport om ”EF-handlingsprogrammet: hurtigt
indgreb mod HIV/AIDS, malaria og tuberkulose inden for rammerne af
fattigdomslempelse”, som fremhævede de vigtigste resultater og de områder, hvor
Kommissionen skal styrke indsatsen eller træffe yderligere foranstaltninger
2
.
Rådet gav den politiske ramme en positiv modtagelse og opfordrede indtrængende
Kommissionen og EU-medlemsstaterne til at udvide deres samarbejde og
koordination for at bekæmpe de tre sygdomme, og anmodede desuden
Kommissionen om at forelægge et
handlingsprogram
3
.
Dette handlingsprogram er i overensstemmelse med Rådets konklusioner om
harmonisering
4
, idet der foreslås en
kollektiv EU-indsats (dvs. mellem
Kommissionen og EU-medlemsstaterne) for at støtte landestyrede programmer
til bekæmpelse af de tre sygdomme
5
og en
indsats på globalt niveau
på udvalgte
områder, hvor EU kan tilføre merværdi.
Handlingsprogrammet vil omfatte
udviklingslande og mellemindkomstlande.
Det
er baseret på det generelle princip om, at der skal drages fordel af den bedste praksis
og erfaringerne fra de eksterne foranstaltninger og de relevante EF-politikker. Senere
på året vil Kommissionen vedtage en meddelelse om, hvordan man kan bekæmpe
hiv/aids i EU og dets nabolande. Der vil blive fastlagt en hensigtsmæssig strategi og
passende foranstaltninger i landestrategiprogrammer (CSP) og handlingsplaner for
den europæiske naboskabspolitik.
Der afsættes stadig for få midler til at bekæmpe hiv/aids, malaria og
tuberkulose
(TB). Hvis man vil skaffe ekstra midler, vil de primært skulle findes hos
offentlige og private eksterne kilder. Den anslåede årlige mangel på eksterne
ressourcer vil fortsat blive større og forventes at nå op på 14,9 mia. USD inden
udgangen af 2007 - 11,5 mia. USD for hiv/aids, 2,6 mia. USD for malaria og 0,8 mia.
1
2
3
4
5
KOM(2004) 726 endelig
SEK(2004) 1326.
Rådets konklusioner af 23. november 2004 (dok. 15158/04)
Rådets konklusioner af 24. november 2004 (dok. 15159/04)
I bilaget refererer punkt 1, 3, 5, 6, 9, 10, 13, 15, 16 og 18 til fælles indsatser på landeniveau og punkt
19, 23, 26, 27, 28, 29 og 30 til fælles indsatser på globalt niveau.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0003.png
USD for tuberkulose
6
. Disse tal omfatter kun delvis ressourcerne til den styrkelse af
sundhedssystemerne i partnerlandene, som er en forudsætning for, at der kan gøres
fremskridt, og behovet for yderligere investeringer i forskning og udvikling af nye
redskaber og tiltag.
En af de vigtigste målsætninger for dette handlingsprogram er at
øge bestræbelserne
for at optrappe de tiltag,
som har givet resultater. EU bør fokusere på et bidrag,
som dels medvirker til at afhjælpe mangelen på finansielle ressourcer til de tre
sygdomme og opfylde millennium-udviklingsmål (MDG) 6, dels afspejler Europas
vægt og betydning som en international partner på udviklingsområdet.
2.
EU-
FORANSTALTNINGER PÅ LANDENIVEAU
Det er afgørende, at landene selv leder bestræbelserne i forbindelse med
bekæmpelsen af disse sygdomme og deres konsekvenser gennem bredt anlagte
strategier. For at optrappe de bestræbelser, der fører til succes, er det væsentligt, at
civilsamfundet – herunder de mennesker, der er berørt af sygdommene –
medinddrages og at der etableres partnerskaber med offentlige og private
interessenter, donorer og internationale organer. (Se bilag 1).
2.1.
Politisk dialog og politikdrøftelser til støtte for landestyrede strategier til
bekæmpelse af de tre sygdomme
(1)
EU vil styrke sin
politiske dialog
med lande om nøglespørgsmål vedrørende
lederskab og forvaltning. Dialogen skal omfatte behovet for en
vidtspændende strategi med en passende balance mellem forebyggelse,
behandling og pleje, afhængigt af situationen i hvert land. Dialogen skal også
omfatte
børns og kvinders rettigheder
og seksuel og reproduktiv sundhed
og rettigheder. Desuden skal der i dialogen tages fat om
forældreløse og
sårbare børns
behov. Kommissionens personale bør med henblik herpå
benytte den ”ramme”, der blev vedtaget i juli 2004
7
. Dialogen bør også
omfatte
andre sårbare grupper som f.eks. stiknarkomaner, fanger, ældre,
handicappede, flygtninge og internt fordrevne befolkningsgrupper
samt
spørgsmål om
stigmatisering og diskrimination.
Anvendelsen af princippet
om større inddragelse af mennesker, der lever med aids (GIPA), skal udvides
til at omfatte de tre sygdomme
8
.
Kommissionen vil til støtte for gennemførelsen af politikker forberede et
værktøjssæt
til delegationerne og tjenestegrenene, som bl.a. vil indeholde
retningslinjer for politisk dialog, retningslinjer for programmering med råd
om indikatorer for og overvågning af de enkelte landes indsats, samt
referencedokumenter. Det vil blive gennemgået og ajourført regelmæssigt.
Kommissionens personale vil blive bevidstgjort og uddannet yderligere.
(2)
6
7
8
Den globale fond,
Addressing HIV/AIDS, Malaria and Tuberculosis: The Resource Needs of the Global
Fund 2005-2007,
2005
Unicefs
Framework for the Protection, Care and Support of Orphans and Vulnerable Children Living
in a World with HIV and AIDS,
juli 2004
Yderligere oplysninger om GIPA-princippet kan findes i
UNAIDS, 2004 Report on the Global AIDS
Epidemic
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0004.png
(3)
EU vil
dele ekspertise
for at sikre, at EU kollektivt har en kritisk
ekspertisemasse til at spille en konstruktiv rolle i den politiske og tekniske
dialog,
herunder
i
gennemgange
af
strategiprogrammer
for
fattigdomsbekæmpelse (PRSP), i dialoger om sektorpolitik og i den globale
fonds landekoordinationsmekanismer (CCM). I de lande, hvor Kommissionen
ikke råder over nogen specifik ekspertise, vil delegationerne arbejde aktivt
sammen med eksperter fra EU-medlemsstaterne og andre partnere, herunder
FN-organer. Sådanne arrangementer kan omfatte fælles programmering,
overvågning og rapportering og vil indebære en optimal udnyttelse af
EU’s
regionale ekspertise.
Delegationerne vil fremme
sundhed og sygdomsforebyggelse blandt
personalet,
især på området hiv/aids på basis af ILO’s adfærdskodeks for
hiv/aids, og samtidig tage fat om relevante spørgsmål vedrørende tuberkulose
og malaria. Delegationerne vil i forbindelse med personaleuddannelsen blive
tilskyndet til at bruge den manual, ILO har udarbejdet
9
. Delegationerne skal
bistå og støtte personalet og deres familier ved hjælp af hensigtsmæssige
socialbeskyttelsesordninger.
(4)
2.2.
Opbygning af kapacitet til bekæmpelse af de tre sygdomme
(5)
EU vil
kortlægge de tekniske bistandsressourcer,
der er til rådighed for de
forskellige lande, med henblik på at udvikle en
plan for fælles teknisk
bistand,
som er underlagt en adfærdskodeks for kollektive indsatser.
Bistanden vil skulle ydes af f.eks. FN-organer efter anmodning fra bredt
baserede
nationale
eller
regionale
organer
som
f.eks.
landekoordinationsmekanismerne
og
de
sektorspecifikke
koordinationsplatforme.
EU vil arbejde for, at
sundhed
behandles som et
exceptionelt område
i den
offentlige sektors reformprogrammer og det offentliges udgifter til sundhed
forhøjes tilstrækkeligt (f.eks. til Abuja-forpligtelsen om 15 % for de
afrikanske landes vedkommende), og vil også opretholde sin dialog med
Bretton Woods-institutionerne om et hensigtsmæssigt finanspolitisk spillerum
for indsatser i forbindelse med de tre sygdomme.
Kommissionen vil styrke de nationale programmer for at opbygge
kapacitet
inden for klinisk forskning
gennem partnerskabet mellem de europæiske
lande og udviklingslande vedrørende kliniske forsøg (EDCTP). Der vil blive
ydet generel støtte til forskning inden for biovidenskaber gennem det 7.
rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling (FP7). Kommissionen
vil også fremme synergien i tilgangen til sundhedsforskning (EDCTP) og
sundhedspleje på landeniveau i et nærmere antal partnerlande. Synergierne
mellem
opbygning
af
forskningskapacitet
og
uddannelse
af
sundhedspersonale bør udnyttes fuldt ud. EDCTP bør spille en integrerende
rolle ved at bidrage til nationale og regionale planer for de menneskelige
ressourcer til klinisk forskning. Der er behov for yderligere indsatser for at
støtte supplerende sundhedsaktiviteter, herunder forbedring af lokale eller
(6)
(7)
9
http://www.ilo.org/public/english/protection/trav/aids/code/codemain.htm
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
regionale sundhedstjenester på steder med kliniske forsøg, styrkelse af
menneskelige ressourcer, opbygning af nye infrastrukturer som f.eks.
hospitalsafdelinger og sikring af befolkningens
adgang til lægebehandling
under kliniske forsøg.
(8)
Kommissionen vil yde mere
teknisk støtte til at forbedre landenes
kapacitet til at udvikle lægemiddelpolitik,
bl.a. gennem sit strategiske
partnerskab med WHO. Kommissionen vil opfordre WHO til at identificere
nøglespørgsmål, som lægemiddelpolitikkerne skal tage fat om.
EU vil støtte landene med at udvikle sunde og effektive
forsyningspolitikker
og –metoder for lægemidler og farmaceutiske varer
som f.eks. kondomer,
langtidsholdbare insektmiddelbehandlede net (LL-ITN) og antiretrovirale
midler.
EU vil søge at udnytte
gensidige synergier
mellem programmer og
foranstaltninger til gennemførelse af konventionen om barnets rettigheder,
Beijing-dagsordenen om ligestilling mellem kønnene, Kairo-dagsordenen om
seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRHR) og UNGASS og andre
FN-strategier og –programmer til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og
tuberkulose.
I de lande, hvor Kommissionen støtter uddannelsessektoren, vil
Kommissionen ved hjælp af sektorspecifik og politisk dialog arbejde for en
integrering af undervisning i livsfærdigheder (life skills education) og
sikre
skoler for børn,
navnlig piger, for at øge beskyttelsen mod voldtægt,
graviditet eller hiv/aids-infektion og andre seksuelt overførte sygdomme
(STD). Kommissionen vil bidrage til at etablere og støtte adfærdskodekser,
uddannelse af skolepersonale og mekanismer for beskyttelse af
lokalsamfundene.
I
nødsituationer og længerevarende kriser
vil EF’s Kontor for Humanitær
Bistand (ECHO) bidrage til at mindske overførslen af de tre sygdomme og
den menneskelige lidelse og dødelighed, de forårsager, ved at mainstreame
basale forebyggende og afbødende hiv/aids-foranstaltninger, både i de
humanitære programmer og via gennemførelsespartnerne. Det vil bl.a.
omfatte bevidstgørelse, information, uddannelse og forebyggelsesredskaber
til humanitære nødhjælpsarbejdere. Forebyggende og helbredende
foranstaltninger mod malaria og tuberkulose indgår allerede som en integreret
del af de humanitære tiltag, ECHO støtter. Konsultationerne om de tre
sygdomme med andre donorer og tjenester i Kommissionen vil være et
væsentligt element i processen med sammenkobling af nødhjælp,
rehabilitering og udvikling (LRRD).
For at støtte de nationale initiativer til bekæmpelse af voldtægt, vold mod
kvinder, handel med børn og udbredelse af de tre sygdomme i forbindelse
med konfliktløsning, fredsbevarelse og situationer efter konflikter vil EU
sikre, at der udarbejdes
retningslinjer,
og at
deltagerne i sådanne
operationer bevidstgøres og tilbydes information, uddannelse og
forebyggelsesredskaber,
i overensstemmelse med FN’s Sikkerhedsråds
resolution af juli 2000.
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(14)
Kommissionen vil
analysere, hvilke virkninger hiv/aids, malaria og
tuberkulose har for menneskets sikkerhed,
f.eks. hvad angår adgang til
grundlæggende tjenester og statslig stabilitet, herunder sygdommenes
konsekvenser for den offentlige forvaltning og institutionernes funktion.
Resultaterne heraf skal indarbejdes i en reaktionsstrategi til støtte for de
berørte lande.
EU vil støtte landene med at
indsamle og overvåge data om hiv/aids,
malaria og tuberkulose fordelt efter køn og alder.
Kommissionen vil
fremme anvendelsen af indikatorer, som på meningsfuld vis kan overvåges
årligt
gennem
nationale
sundhedsinformationssystemer,
herunder
undersøgelser af adfærdsovervågning. I overensstemmelse med ”Three
Ones”-princippet (udvidet til også at omfatte malaria og tuberkulose) og de
igangværende bestræbelser på at opnå donorharmonisering omkring
landestyrede strategier vil EU arbejde sammen med de enkelte lande, WHO
(viderebygning af Second Generation Surveillance Project, Health Metrics
Network, Roll Back Malaria-initiativet (RBM) og StopTB-partnerskaber),
UNAIDS og den globale fond om at tilvejebringe en fælles overvågning og
resultatvurdering baseret på fælles indikatorer og rapportering.
(15)
2.3.
Finansielle ressourcer til bekæmpelse af de tre sygdomme
(16)
EU vil fortsat yde ressourcer
til de pågældende lande til at bekæmpe
hiv/aids, malaria og tuberkulose,
idet disse ressourcer skal identificeres
gennem hensigtsmæssige mekanismer.
Kommissionen vil benytte partnerskaber og specifik støtte til at bidrage til
finansieringen af yderst omkostningseffektive interventioner, som kan
forventes at give hurtige resultater, herunder:
Målrettet
distribution
af
gratis
langtidsholdbare
insektmiddelbehandlede
net
og
støtte
til
sociale
markedsføringsstrategier, som fremmer lokal produktionskapacitet
Målrettet distribution af gratis præventive midler
sammenkædet med
øgede investeringer i sundhedsfremmende tiltag og opbygning af
kapacitet inden for social markedsføring
Fri adgang for alle til
frivillig rådgivning og tests
og
antiretrovirale
lægemidler til hiv-positive gravide kvinder.
(17)
For at opnå de størst mulige virkninger bør disse tiltag gennemføres som led i en
vidtspændende interventionspakke.
(18)
EU vil arbejde sammen med de pågældende lande om at tage fat om de
problemer, der er identificeret af forummet på højt plan om millennium-
udviklingsmålene for sundhed og i forbindelse med gennemgangen af den
strategi
for
millenium-udviklingsmålene,
der
er
fastlagt
i
strategidokumenterne for fattigdomsbekæmpelse. Trods de faste tilsagn
vedrørende millenium-udviklingsmålene er der endnu ikke sket nogen
betydningsfulde ændringer i ressourcerne til indsatser, der vil kunne
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0007.png
fremskynde opfyldelsen af millenium-udviklingsmålene. Kommissionen vil
støtte videre bestræbelser og indsatser,
hvor de nationale politiske tilsagn
vedrørende millenium-udviklingsmålene kædes nøjere sammen med
finansieringsafgørelser,
med henblik på at fremme investeringer i
veldokumenterede strategier, der tager sigte på at fremskynde opfyldelsen af
millenium-udviklingsmålene, navnlig mål 6.
3.
EU-
INDSATSER PÅ GLOBALT NIVEAU
Kommissionen vil også iværksætte en række indsatser på regionalt og globalt niveau
for at bekæmpe de tre sygdomme, i partnerskab med EU-medlemsstaterne og andre
centrale aktører. De udvalgte indsatsområder omfatter
lægemidler til
overkommelige priser, reguleringskapacitet, menneskelige ressourcer i
sundhedssektoren
og
forskning og udvikling af nye redskaber og tiltag.
De
globale indsatser for at fremme forebyggelse, behandling og pleje er fortsat
hjørnestenen i bekæmpelsen af de tre sygdomme.
(19)
Kommissionen vil styrke sin regionale kapacitet yderligere ved at gøre brug
af regionale sundhedsrådgivere, med særlig fokus på de tre sygdomme. Der
skal bl.a. oprettes et netværk for den ekspertise, EU og partnerne råder over,
med henblik på at udveksle erfaringer og den bedste praksis samt fremme
regionalt samarbejde inden for regulerings- og forsyningskapacitet.
3.1.
Sikre lægemiddelprodukter til overkommelige priser
(20)
Kommissionen vil overvåge gennemførelsen og resultaterne af
EF-
forordningen om hindring af omlægning til EU af handelen med visse
essentielle lægemidler
10
. Kommissionen vil gennem sin dialog med
lægemiddelindustrien anspore flere selskaber til at registrere et bredt udvalg
af deres produkter efter de regler, der er fastlagt i forordningen.
Kommissionen vil fremme
prisgennemsigtigheden for lægemidler og
farmaceutiske varer, der anvendes til bekæmpelsen af de tre sygdomme,
ved at opfordre de pågældende lande til at offentliggøre priserne på produkter
indkøbt som led i landeprogrammer, der er finansieret af Europa-
Kommissionen og den globale fond. Priserne vil kunne ses på
Kommissionens websted, og det skulle gøre det lettere at sammenligne
priserne og dermed overvåge virkningerne af en afbinding af bistanden.
Kommissionen vil opretholde de principper, der er anført i Doha-erklæringen
om TRIPS og folkesundhed fra 2001 og i den
afgørelse, WTO's
Almindelige Råd vedtog i august 2003.
Kommissionen har fremlagt forslag
til den lovgivning, de europæiske selskaber har behov for til at udstede en
tvangslicens i forbindelse med den procedure, der er beskrevet i afgørelsen
11
.
Kommissionen vil overvåge de eksporterende og importerende parters
(21)
(22)
10
11
Forordning (EF) nr. 953/2003. EFT L 135 af 3.6.2003, s. 5.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om tvangslicens til udnyttelse af patenter
vedrørende fremstilling af farmaceutiske produkter med henblik på eksport til lande med
folkesundhedsproblemer. KOM(2004) 737.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0008.png
gennemførelse af afgørelsen fra august, spore flaskehalsproblemer og yde
bistand til at løse dem. Kommissionen vil deltage aktivt i forhandlinger med
sigte på at indarbejde afgørelsen i TRIPS-aftalen gennem en formel ændring.
3.2.
Reguleringskapacitet og forhåndsudvælgelse
(23)
Kommissionen
vil
samarbejde
med
WHO,
Det
Europæiske
Lægemiddelagentur (EMEA) og interesserede nationale reguleringsorganer i
EU-medlemsstaterne om at støtte
udviklingen af de nationale og regionale
organers kapacitet til at udføre videnskabelige opgaver og regulering i
forbindelse med vurderinger og tilladelser til markedsføring af
lægemidler.
I den sammenhæng skal der især ydes videnskabelig bistand
inden for rammerne af den såkaldte ”artikel 58”-bestemmelse
12
samt
udarbejdes specifikke retningslinjer for essentielle produkter.
Kommissionen vil bidrage til at etablere regionale samarbejdsnet mellem
reguleringskonsulenter og
regionale ordninger for gensidig anerkendelse
af markedsføringstilladelser.
Kommissionens støtte vil bl.a. omfatte en
gennemførlighedsundersøgelse i samarbejde med Den Afrikanske Union
(AU) om oprettelse af en afrikansk ordning for gensidig anerkendelse af
markedsføringstilladelser. Samarbejdet vil også skulle bidrage til
etableringen af regionale centre for reguleringsekspertise
i lande med
potentiale på dette område, f.eks. Brasilien, Sydafrika og Thailand.
Kommissionen er rede til sammen med WHO at medvirke til oprettelsen af et
internationalt
rådgivende udvalg med upartiske eksperter,
som skal yde
teknisk, videnskabelig og politisk bistand til partnerlandenes
reguleringsorganer.
Kommissionen vil støtte
WHO’s projekt for forhåndsudvælgelse
i
bestræbelserne på at udvide den geografiske dækning og produktudvalget.
Udover finansiering vil Kommissionens støtte også omfatte udveksling af
ekspertise og menneskelige ressourcer og målrettet støtte til lokale
produktionsinitiativer i udviklingslandene for at fremme god
fremstillingspraksis
og
indgive
forslag
(bioækvivalens
og
stabilitetsundersøgelser).
(24)
(25)
3.3.
Løsning af krisen inden for menneskelige ressourcer i sundhedssektoren
(26)
Mangelen på uddannet sundhedspersonale undergraver bestræbelserne på at
optrappe forebyggelse, behandling og pleje. EU vil støtte et set
innovative
foranstaltninger til løsning af krisen inden for menneskelige ressourcer.
På regionalt niveau vil Kommissionen inden for rammerne af sin støtte til AU
og det nye partnerskab for Afrikas udvikling (NEPAD) bidrage til at sikre et
stærkt afrikansk lederskab i udformningen og koordinationen af
foranstaltninger til løsning af krisen inden for menneskelige ressourcer. Målet
bør være i højere grad at anspore sundhedspersonalet til at blive i eller vende
12
I henhold til artikel 58 kan EMEA som led i samarbejdet med WHO afgive videnskabelige udtalelser
med henblik på at vurdere visse humanmedicinske lægemidler, der udelukkende er bestemt til
markedsføring uden for Fællesskabet. Forordning (EF) nr. 726/2004 (31. marts 2004), artikel 58, EFT L
136 af 30.4.2004, s. 1.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tilbage til de udviklingslande eller regioner, hvor behovet er størst, i stedet for
at prøve at forhindre udvandring. Foranstaltningerne skal bl.a. tage sigte på at
styrke AU’s og NEPAD’s kapacitet til at kortlægge problemets omfang og
lette en regional dialog om foranstaltninger på nationalt, regionalt og globalt
niveau for at styrke uddannelsen og forøge og holde på de menneskelige
ressourcer. Hvis der skabes bedre forskningsmuligheder, vil det også kunne
bidrage til at bremse hjerneflugt. Man vil også tilskynde lokalsamfundene til
at engagere sig i forskningsaktiviteter, som kan bidrage til at forbedre det
generelle sundhedsplejeniveau. En styrkelse af synergien mellem de
forskningsaktiviteter, der støttes af Kommissionen, og sundhedsressourcerne
på lokalt og regionalt niveau vil yderligere kunne bidrage til at forbedre
sundhedsplejen.
(27)
Inden udgangen af 2006 vil Kommissionen forelægge et
strategidokument
om menneskelige ressourcer i en bredere sundhedskontekst,
som vil
bidrage til udformningen af specifikke foranstaltninger og dermed også få
indvirkning på gennemførelsen af dette handlingsprogram. Strategien vil
omfatte en drøftelse af følgende emner:
en
europæisk kodeks for etisk ansættelsespraksis
baseret på
erfaringerne med de frivillige kodekser i EU-medlemsstaterne
kompensation
til partnerlandene (f.eks. ved at EU-medlemsstaterne
beskatter ansættelse) som erstatning for, at der tages uddannet nationalt
personale fra lande, der har utilstrækkelige menneskelige ressourcer
støtte til udvikling af
nationale planer for menneskelige ressourcer
gennem politisk dialog om sektorer, landestrategiprogrammer og
strategidokumenter for fattigdomsbekæmpelse og
en
erklæring om global solidaritet
fra Rådet og EU-medlemsstaterne
med angivelse af de vigtigste principper og mål for foranstaltninger til
støtte for de menneskelige ressourcer i den kriseramte sundhedssektor.
3.4.
Nye redskaber og tiltag
(28)
Kommissionen vil støtte
forskning og udvikling af nye redskaber og tiltag
gennem projekter, der tager sigte på at fremskynde udviklingen af nye
vacciner, lægemidler, mikrobicider og diagnoseinstrumenter for områder med
få ressourcer. Kommissionen vil anspore
forskningsorganisationer og
-institutioner i lande med endemiske sygdomme til at deltage i
forskningsprojekter
i samarbejde med europæiske partnere. Kommissionen
vil yde støtte til
EDCTP
og samtidig indtrængende opfordre de europæiske
lande, private velgørenhedsorganisationer og erhvervslivet til at yde et
betydeligt bidrag til dette initiativ i form af finansieringsmidler og ekspertise.
I sin dialog med de deltagende lande og selskaber vil Kommissionen slå til
lyd for, at der indarbejdes bestemmelser om overkommelige priser,
intellektuelle ejendomsrettigheder, fremstilling og lovpligtig godkendelse.
Kommissionen vil yde støtte til
forskning i social adfærd, epidemiologi og
operationelle sundhedssystemer samt anvendt forskning og
omkostningsprognoser
– herunder de enkelte samfunds kapacitet og vilje til
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at deltage i kliniske forsøg og indføre nye redskaber og tiltag hurtigt, når
disse er udviklet og godkendt.
(29)
EU vil iværksætte undersøgelser for at
opstille en prioriteret liste over
incitamenter,
der kan få det private erhvervsliv til at deltage i forskning og
udvikling af nye redskaber og tiltag, baseret på en cost/benefit-analyse og
deres gennemførlighed. I disse undersøgelser bør der navnlig foretages en
analyse af avancerede markedsmekanismer, kontante ydelser, en international
finansieringsfacilitet for vacciner og privilegier, der kan overdrages - som
f.eks. udvidelse af intellektuelle ejendomsrettigheder eller hurtige
godkendelsesprocedurer.
Kommissionen vil støtte et nærmere antal
offentlige/private partnerskaber
PPP) og globale initiativer. Formålet hermed vil være at etablere den
nødvendige koordination og synergi og det ressourceniveau, der kræves for at
fremskynde forskning og udvikling, for at vurdere de sundhedsmæssige,
sociale og økonomiske fordele, der kan opnås ved udvikling og anvendelse af
nye teknologier inden for diagnose, forebyggelse og terapi, Kommissionen vil
styrke samarbejdet i Europa for at sikre, at der gøres fremskridt med
innovative forskningsinitiativer til udvikling af prioriterede produkter, og at
disse er bæredygtige.
(30)
3.5.
Styrkelse af partnerskaber
Kommissionen vil konsultere og inddrage en bred gruppe partnere i den
igangværende dialog gennem
Kommissionens interessentforum
og regionale
konsultationer. I interessentforummet vil repræsentanter for det civile samfund,
herunder mennesker, der er direkte berørt af de tre sygdomme, blive opfordret til at
styrke deres rolle og taleret i den globale politiske dialog. Det vil fortsat være
afgørende at involvere den private sektor, herunder erhvervslivet (f.eks. ”Private
Investors for Africa”) og private fonde.
Kommissionen vil samarbejde med og i højere grad støtte centrale organisationer og
globale initiativer gennem effektive globale partnerskaber, hvor man er fælles om
bestræbelser, risici og resultater, således at en fælles vision omsættes i en fælles
stemme og fælles indsats. Kommissionen vil vurdere, hvilke forholdsmæssige
fordele der er forbundet med at arbejde i globale partnerskaber, ved at analysere,
hvad partnerskabet kan tilbyde, på grundlag af tre kriterier:
om partnerskabet indebærer
unik ekspertise, udbredt tilstedeværelse i de
pågældende lande og væsentlige ressourcer,
som gør, at det i høj grad bidrager
til at gøre EU-indsatsen mere effektiv
om
fordelene for EU opvejer inputtet
i form af ressourcer, personale og tid og
om Europa-Kommissionen som organisation tilbyder partneren
specifikke
komparative fordele,
og hvilken holdning EU-medlemsstaterne har til den
potentielle partner.
Foruden samarbejdet med de interessenter, der er anført under punkt 3.4, foreslår
Kommissionen på grundlag af en vurdering af disse tre kriterier, at man arbejder
sammen med følgende partnere på globalt plan:
WHO
(inden for rammerne af det
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
strategiske partnerskab mellem Kommissionen og WHO) og
UNAIDS
– som er
nøglepartnere for Kommissionen. Disse organisationer tilbyder både teknisk
ekspertise,
f.eks.
om
lægemiddelpolitik,
reguleringsspørgsmål
og
sundhedsovervågning, og sygdomsspecifik ekspertise gennem Roll Back Malaria og
StopTB. Kommissionen vil også arbejde tæt sammen med
UNFPA
for at sikre, at
man udnytter synergierne mellem initiativer på dette område og de initiativer, der
fokuserer på Kairo-dagsordenen, med
ILO
inden for rammerne af det strategiske
partnerskab mellem Kommissionen og ILO og med
UNICEF
om mor-barn-sundhed
og uddannelsesspørgsmål.
3.6.
En stærk europæisk stemme
Kommissionen har sammen med EU-medlemsstaterne en vigtig rolle og et stort
ansvar med hensyn til at udforme, repræsentere og forsvare den europæiske vision og
de europæiske forpligtelser på internationalt plan. Den politiske dialog med landene
er afgørende for, at man kan tage fat om og forsvare de grundlæggende principper og
drøfte følsomme spørgsmål på højeste politiske niveau.
På globalt plan kan Kommissionen tale på grundlag af et formelt mandat, f.eks. i
handelspolitisk sammenhæng, eller fordi, Kommissionen tager et initiativ eller af
EU-medlemsstaterne anmodes om at påtage sig en sådan rolle. Dette er undertiden
også tilfældet i FN-procedurer, hvor det er EU-medlemsstaterne, som fuldt ud er
repræsenteret og har en formel stemme. Som eksempel herpå kan nævnes UNGASS-
forberedelser, opfølgning af millenium-udviklingsmålene og FN-konferencer om
ligestilling mellem kønnene og seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder -
emner, der alle er tæt forbundet med de politiske spørgsmål, der gøres rede for i dette
handlingsprogram. Kommissionen kan spille en konstruktiv rolle både ved at
præsentere og forsvare en EU-holdning i international sammenhæng og ved at
tilbyde lande uden for EU en troværdig dialogpartner. Det er fortsat afgørende, at der
er tæt samarbejde mellem Kommissionen og EU-medlemsstaterne inden for
rammerne af FN og G8. Kommissionen skal også være i stand til at samfinansiere
internationale konferencer og seminarer, hvor der vurderes fremskridt og diskuteres
nye former for politik og praksis.
4.
N
ÆSTE SKRIDT
Programmeringsafgørelserne og
budgetbevillingerne
i forbindelse med de indsatser,
der foreslås i dette handlingsprogram, vil blive vedtaget i overensstemmelse med
strukturen for de instrumenter, der er fastlagt for de kommende finansielle overslag.
EU-medlemsstaterne opfordres til at arbejde tættere sammen med Kommissionen om
at træffe
specifikke foranstaltninger på landeniveau,
f.eks. ved at dele ekspertise,
lade EU’s fælles vision komme til udtryk i den politiske dialog, kortlægge og
planlægge teknisk bistand til kapacitetsopbygning og udforme fælles foranstaltninger
til støtte for landenes bestræbelser for at løse problemer med menneskelige
ressourcer. Kommissionen vil træffe de fornødne afgørelser for at fremme synergien
og tilvejebringe en
kohærent indsats
til bekæmpelse af de tre sygdomme inden for
de relevante politikområder.
Kommissionen vil
overvåge og aflægge rapport
om gennemførelsen af
foranstaltningerne i årlige gennemgange og midtvejsrevisioner af landespecifikke
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
instrumenter, det 7. rammeprogram for forskning og teknologisk udvikling og
tilsyns- og evalueringsmekanismerne under den globale fond. Kommissionen vil
søge at indgå aftaler med partnerne i de pågældende lande om anvendelse af fælles
overvågnings- og evalueringsrammer med fælles indikatorer. I 2008 og 2010 vil
Kommissionen forelægge Parlamentet og Rådet detaljerede situationsrapporter om
handlingsprogrammets gennemførelse, resultater og virkninger.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Annex 1 – Principles for country strategies to confront the three diseases
Civil society, in particular people infected and affected by the diseases, together with
representatives of the social partners and the private sector should be active partners
in policy dialogue, priority setting, and the design, implementation and monitoring of
strategies.
Strategies should be evidence-based and represent an appropriate policy-mix,
including information, prevention (e.g. condoms and LL-ITNs), harm reduction (e.g.
needle exchange for injecting drug users), vector control measures against malaria
(e.g. environmental and sanitation measures and intra-door residual spraying with
DDT), treatment and care, and impact alleviation. Information and prevention remain
crucial components of any strategy aiming to halt the spread of HIV/AIDS, malaria
and TB. These strategies should also help to increase human security and the
protection of human rights – including women’s rights and the rights of the child.
They should also help to overcome stigma and discrimination among those infected
and affected, including groups at higher risk of HIV/AIDS infection e.g. commercial
sex workers, men having sex with men, injecting drug users and prisoners, and
protect the rights of such people while at the same time providing access to essential
services based on equity.
The translation of policies into strategies requires sufficient and predictable financing
based on solid costing and gap analyses, adequate allocation of domestic resources
according to capacities and topping-up by external aid to support the strategy.
Strategies should be cross-sectoral and be both an integrated part of, and reflected in
comprehensive actions for developing health and other social services to improve
health outcomes. Synergies should be explored with strategies to promote SRHR and
gender equality. All sectors should consider the impact of the three diseases and how
their sector can contribute through an appropriate response.
Inclusion of strategies into MDG-based poverty reduction programmes should be
promoted in developing countries.
Gender equality should be promoted through these strategies, and reflect the fact that
girls and women carry a heavier burden and are affected more often and at an earlier
age by HIV/AIDS than men. HIV/AIDS strategies must be designed to address the
constraints that make it difficult for girls to use prevention tools, treatment and care
services. The role and responsibilities of men in HIV/AIDS prevention should also
be highlighted, including in terms of norms and responsible sexual behaviour.
Strategies should reflect the fact that family-based and community-based care often
plays a crucial role in alleviating the burden of the disease, including as an
alternative to institutional care for orphans and vulnerable children. The age
dimension also needs to be taken into account, with a particular focus on children
affected by malaria, orphans and vulnerable children affected by HIV/AIDS and
elderly people who have higher rates of TB infection (often undiagnosed) and who
are also often left to take care of such children and may need support to this end in
terms of social protection or allowances. Inheritance and social rights for widows and
orphans need to be protected through legislation and put into effective practice.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Strategies should address other specific vulnerable groups, e.g. workers in unhealthy
environments, refugees, migrants, internally displaced people, minority communities,
and people with disabilities, who are often placed in vulnerable situations.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0015.png
Annex 2 – Indicative monitoring framework for actions 2007-2011
ACTION/
INITIATIVE
COUNTRY ACTION
Political dialogue
Develop a toolkit for policy
dialogue,
programming
and
monitoring
for
EC/EU
delegations; and for awareness
raising
and
training
at
headquarters (HQ)
Sharing health expertise between
EU MSs
PARTNERS
EC
EU MSs
EC
EU MSs
WHO (+UNAIDS, RBM,
StopTB)
EC Delegations, EU MSs
MONITORING AND OUTCOMES
- Political dialogue on key issues relating to leadership, governance, human rights, vulnerable groups,
and stigma and discrimination.
- Toolkit prepared and distributed to Delegations.
- Training at HQs organised.
- HIV/AIDS, malaria and TB, including the critical issues, raised in the dialogue in more countries;
reports by social sector experts.
- HIV/Malaria/TB analysis, where relevant, included in CSP programming and review exercises.
- Mapping of EC/EU health experts.
- Arrangements for joint working or sharing of EU health expertise.
- EU health experts present in policy and political dialogue in PRSP, health sector, and disease-specific
reviews, as reported annually by EC Delegations.
- Shared situation analysis, programming, monitoring and reporting increasingly used.
- Development of a joint framework for analysis and reporting.
- Education and prevention programmes in EC delegations.
- Adequate social protection schemes for EC Delegations and RELEX services, which support staff and
their families affected by the diseases, in line with good practice developed by EU Member State
development agencies.
- Plan for shared TA and code of conduct agreed in countries with high presence of EU donors, based
on mapping of resource persons.
1.
2.
3.
4.
Social responsibility for EC staff
and their families
Sharing resources for technical
assistance
EU MSs
ILO
EC
EU MSs
WHO (+UNAIDS, RBM,
StopTB)
5.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0016.png
6.
ACTION/
INITIATIVE
Supporting
national
human
resources for health policy and
strategies which build HR
capacity
PARTNERS
EC Delegations (in particular
in countries with EC sector
or macroeconomic budget
support)
EU MSs and their health
professions councils
Dialogue with IMF, AU,
NEPAD
EC
EU MSs
EDCTP
MONITORING AND OUTCOMES
- Incentives and strategies developed and supported by the EU to retain health providers and to
strengthen research capacities through training of professionals and the creation of more attractive
career conditions and perspectives.
- Bretton Woods institutions acknowledging the exceptional situation in terms of human resources in
the health sector and contributing to an enabling environment to address this.
7.
Building capacity for clinical
research
8.
Building
capacity
pharmaceutical policy
for
WHO (+UNAIDS, RBM,
StopTB)
9.
10.
11.
Building
capacity
for
procurement of pharmaceutical
products and commodities
Increase
synergy
between
programmes and services on the
three diseases and for children’s
rights and health, and sexual and
reproductive health
Making schools safe for children
and including prevention of the
three diseases in curricula
WHO (+UNAIDS, RBM,
StopTB)
EC
EU MSs
- Capacity increased for research (social, clinical, operational), including training of human resources,
in several African countries with heavy burden for the three diseases and accompanied by adequate
institutional capacity strengthening.
- Support by EC, EU MSs, EDCTP and other global stakeholders for further scientific and technical
cooperation between health care and health research, complementing EC supported clinical trials
activities.
- Support provided through WHO, including on the following key issues on pharmaceutical policy: ,
including Multi-Drug Resistant TB; substitution therapy for injecting drug users; affordable, rational
and supervised use of relevant malaria treatment, including Artemisinin-based combination therapy;
provision of second-line treatment for HIV/AIDS; treatment guidelines for women of reproductive age
and children; and guidance on drug quality.
- Improved and more rational use of pharmaceutical products in developing countries.
- Prices on pharmaceutical products and SRH commodities published.
- Lowest prices paid by least developed countries by end of 2011, as seen from prices published.
- Child health programmes and SRH services increasingly providing information and preventive
commodities for the three diseases.
International organisations,
e.g. UNICEF and UNFPA,
and teachers and parent
organisations
- School safety raised in policy and political dialogue, reports by EC delegations with education as
focal sector, taking into account the work done by e.g. UNICEF and UNFPA on rights-based, child-
friendly schools and involve children, parents and teachers in their design and implementation.
- Codes of conduct established and respected by teachers.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0017.png
12.
13.
14.
15.
ACTION/
INITIATIVE
Assessing the impact of the three
diseases on human security and
stability at state level
Mainstreaming
efforts
to
confront the three diseases in
emergency operations
Training of peacekeeping forces
to confront the three diseases
Collecting of relevant data for
annual monitoring of progress
indicators
13
Financial resources to confront
the three diseases
Highly cost-effective
interventions likely to yield rapid
results
Promoting
PRSPs
MDG-6
focused
PARTNERS
EC
EC
EC
AU
EU MSs
EU MSs
WHO (+UNAIDS, RBM,
StopTB)
Health Metrics Network
EU MS
GLOBAL FUND
UNICEF
UNFPA
WHO/UNAIDS
Other agencies
EC
EC Delegations
EU MSs
MONITORING AND OUTCOMES
- Study on human security and stability.
- EU response proposed for critical countries.
- ECHO guidelines for HIV/AIDS and malaria finalised.
- Training and tools provided for humanitarian workers.
- The three diseases addressed in the situation of CSPs subject to LRRD.
-Accompanying measures of EC support for the AU Peace facility.
- Sex- and age-disaggregated data collected and analysed to monitor meaningful indicators on the three
diseases.
- Capacity of national monitoring and reporting systems strengthened, including to monitor essential
services.
- Adequate and predictable funding of the Global Fund, including a significant EU contribution.
- EC support and funding provided for these interventions through relevant organisations in partnership
with heavy-burden countries.
- MDG rating analysis for PRSPs developed.
- PRSPs increasingly focused on achieving the MDGs with increased resources allocated to MDG6.
16.
17.
18.
13
Examples include: Voluntary Counselling and Testing (VCT) coverage, Prevention of Mother-To-Child Transmission (PMTCT) coverage, and Highly Active Anti-
Retroviral Therapy (HAART) coverage (for HIV/AIDS); use of LL-ITNs for under-fives and pregnant women, and Intermittent Preventive Treatment (IPT) during
pregnancy and possibly childhood (for malaria); and DOTS detection and cure rate (for TB).
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0018.png
19.
20.
21.
ACTION/
INITIATIVE
GLOBAL ACTION
Strengthening
regional
cooperation to confront the three
diseases in Southern Africa and
South-East Asia, expanding to
other regions
Monitoring and promoting of the
anti-trade diversion Regulation
Promoting price transparency
PARTNERS
EC
MONITORING AND OUTCOMES
- EC regional health advisors appointed.
- Annual regional reports on country actions.
- Regional cooperation established on key issues and examples of good practice shared.
- Monitoring reports published with meaningful and transparent price data.
- Prices of pharmaceutical products and commodities purchased through EC support published.
22.
23.
Implementing the August 2003
decision of the WTO
Developing
scientific
and
regulatory capacity of partner
countries
EC
Dialogue with industry
WHO (including RBM and
StopTB) and UNAIDS
MSF
GLOBAL FUND
(see action point 9)
EC
EU MSs,
Dialogue with WTO
EC
WHO, EMEA, EU MSs
Regulatory bodies
24.
Establishing regional schemes of
mutual recognition for marketing
authorisation
Setting up an international
advisory committee on regulatory
matters
EC
AU, WHO
- EC legislation to implement the August Decision adopted by Council and Parliament.
- August Decision fully incorporated into the TRIPs Agreement through a formal amendment.
- Biannual report of implementation of the August agreement in third countries.
- Use of Article 58 of Regulation (EC) No 726/2004 for the evaluation of medicines for developing
countries.
- Specific guidelines developed on key products, e.g. microbicides and vaccines – consistent with the
risk-benefit profile of products in the country context, and age and gender aspects when assessing
safety and efficacy. Support will be given through TA, training and exchange schemes.
- Training on regulatory capacity provided by experts under EC Framework contract and/or WHO.
- International conference organised by EMEA and WHO focusing on regulatory issues relating to
microbicides.
- Regional capacity developed in terms of centres of regulatory expertise.
- Regional scheme of mutual recognition for marketing authorisation established.
- Needs and opportunities for setting up an international advisory committee fully explored.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445644_0019.png
25.
26.
27.
ACTION/
INITIATIVE
Support
for
prequalification project
PARTNERS
WHO
EC
EIB
WHO
EU MSs,
AU, NEPAD, HL Forum on
the Health MDGs
EC
MONITORING AND OUTCOMES
- Continued and expanded EC funding for the WHO prequalification project.
- Annual report on prequalification progress in relation to production map in developing countries.
- EC support for AU-NEPAD in tackling the human resource crisis, ultimately leading to increased
training, improved working conditions and better availability of health providers in Africa.
- EC Communication on “HR-diversion” adopted and ways forward explored with EU MSs.
28.
Innovative responses to the
human resource crisis among
health providers
Preparing new EC policy on a
European response to the human
resource crisis among health
providers
Supporting
research
and
development of priority tools and
interventions, including clinical
trials and non-medical research
Evaluating the effectiveness and
potential cost of implementing
pull
incentives
within
EC
competence
Support for priority tools
through
public-private
partnerships (PPPs) and global
initiatives
EC
EU MSs
Private sector
EC
29.
- EC funding leading to results in terms of new tools and interventions (e.g. EDCTP).
- Research collaboration with and participation of disease-endemic countries further strengthened,
through excellence centres in disease-endemic countries.
- Key areas of research (basic, preclinical and clinical) funded under FP7 and results effectively used in
EC policy development and implementation in the fight against the three diseases.
- Studies finalised and EC policy proposal in terms of new incentives presented.
30.
EC
EU MSs
PPPs and global initiatives
- EC and EU support for PPPs and global initiatives working on priority tools and interventions, e.g.
HIV/AIDS vaccines and microbicides.
DA
19
DA