Retsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0184
Offentligt
1445649_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 10.5.2005
KOM(2005) 184 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG
EUROPA-PARLAMENTET
Haag-programmet: Ti prioriteter for de næste fem år
Partnerskabet for fornyelse i EU inden for frihed, sikkerhed og retfærdighed
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET OG EUROPA-PARLMENTET
Haag-programmet: Ti prioriteter for de næste fem år
Partnerskabet for fornyelse i EU inden for frihed, sikkerhed og retfærdighed .......................... 1
1.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
Indledning .................................................................................................................... 3
Handlingsplanen til gennemførelse af Haag-programmet: realisering af politiske
prioriteter og overvågning af gennemførelsen ............................................................. 3
Det politiske mandat i Haag-programmet .................................................................... 3
Haag-programmet og forfatningstraktaten................................................................... 5
Ti prioriteter for de næste fem år: et partnerskab for fornyelse i EU........................... 5
Gennemførelse, evaluering og fleksibilitet ................................................................ 12
Identifikation af konkrete tiltag.................................................................................. 13
BILAG: H
AAG
-
PROGRAMMET
: T
I PRIORITETER FOR DE NÆSTE FEM ÅR
– L
ISTE OVER
FORANSTALTNINGER OG TIDSPLAN FOR VEDTAGELSEN
............................................................. 14
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Det Europæiske Råd tilsluttede sig den 4.-5. november 2004
det flerårige Haag-program
for
styrkelse af området med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Haag-programmet er en opfølgning af
Tammerfors-programmet,
som fik tilslutning fra Det
Europæiske Råd den 15.-16. oktober 1999. Dette var det første flerårige program, der fastsatte
prioriteter for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Kommissionen evaluerede
resultaterne af de seneste fem år i meddelelsen af 2. juni 2004
1
.
Haag-programmet markerer afslutningen på én cyklus og starten på en ny. Det kan derfor ikke
overraske, at dette andet flerårige program bygger på de positive erfaringer fra de seneste fem
år. For at gennemføre Haag-programmet opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at
fremlægge en handlingsplan for Rådet, som kan omsætte programmets mål og prioriteter til
konkret handling, herunder også en tidsplan for vedtagelsen og gennemførelsen af alle
programmets tiltag.
Handlingsplanen
består af to dele. Første del (kapitel 2) giver en oversigt over den centrale
problematik og nogle af de vigtigste aspekter af programmet. Den fremdrager endvidere fra
retningslinjerne i programmet
ti specifikke prioriteter,
som indsatsen efter Kommissionens
opfattelse bør fokusere på gennem de næste fem år. Anden del (kapitel 3) består af et bilag,
der opregner de konkrete foranstaltninger og tiltag, der skal træffes gennem de næste fem år.
Denne liste følger stramt Haag-programmets opbygning.
Det er også vigtigt at bemærke, at handlingsplanen skal ses i sammenhæng med andre planer
og strategipapirer om konkrete politikspørgsmål inden for frihed, sikkerhed og retfærdighed:
det er Kommissionens opgave at sikre overordnet sammenhæng i hele denne indsats. Nogle af
disse dokumenter er blevet forelagt af Kommissionen for ganske nylig eller er ved at blive
forelagt (EU’s narkotikahandlingsplan af 14. februar 2005
2
til opfølgning af den nye EU-
narkotikastrategi for 2005-2012, meddelelsen om udsigterne til udvikling af gensidig
anerkendelse af afgørelser i straffesager og opbygning af gensidig tillid og meddelelsen om
udvikling af et strategisk koncept for bekæmpelse af organiseret kriminalitet).
I Haag-programmet slås der til lyd for, at der gennemføres en
midtvejsevaluering
af
handlingsplanen senest den 1. november 2006. Med henblik herpå vil Kommissionen i tide
fremlægge en rapport om de fremskridt, der er gjort, og de justeringer af programmet, der
eventuelt måtte være behov for.
2.
2.1.
TIL GENNEMFØRELSE AF
H
AAG
-
PROGRAMMET
:
REALISERING
AF POLITISKE PRIORITETER OG OVERVÅGNING AF GENNEMFØRELSEN
H
ANDLINGSPLANEN
Det politiske mandat i Haag-programmet
Haag-programmet bekræfter den store betydning, EU tillægger området med frihed, sikkerhed
og retfærdighed, og placerer det højt på EU’s dagsorden – ikke blot fordi det hører blandt
1
2
“Et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed: Status over Tammerfors-programmet og
retningslinjer for fremtiden” - KOM(2004) 401 af 2.6.2004.
KOM(2005) 45 af 14.2.2005.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0004.png
EU’s grundlæggende målsætninger, men især fordi det indtager en central plads i borgernes
interesser.
Programmet fastsætter
rammerne og hovedmålsætningerne
for de næste fem år. Det søger
at opfylde borgernes forventninger og behandler alle aspekter af de politikker, der vedrører
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, og det omfatter både
generelle retningslinjer
(grundlæggende rettigheder, gennemførelse og evaluering) og
specifikke retningslinjer,
der
fokuserer på 1) at styrke friheden
3
, 2) at styrke sikkerheden og 3) at styrke retfærdigheden
samt på 4) forbindelserne udadtil. EU’s narkotikastrategi for 2005-2012, som blev vedtaget på
Det Europæiske Råd i december 2004, er en integreret del af Haag-programmet.
Programmet slår til lyd for, at der udformes en strategi for den
eksterne dimension
af EU’s
politik inden for frihed, sikkerhed og retfærdighed, og anmoder Kommissionen om at
fremlægge en sådan i nært samarbejde med Rådets generalsekretær/højtstående repræsentant.
Den bør afspejle EU’s særlige forhold til tredjelande og regioner og fokusere på de konkrete
behov for RIA-samarbejde med dem. Som et første skridt vil Kommissionen udarbejde en
meddelelse som forberedelse af den strategi, der skal supplere denne handlingsplan.
Det Europæiske Råd “noterede sig, at der skal tages behørigt hensyn til de
finansielle
virkninger
af det flerårige program for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed.” Det
står klart, at en af de afgørende forudsætninger for, at de politiske målsætninger, der er blevet
fastsat, kan opfyldes, er, at målsætningerne bakkes op af tilstrækkelige finansielle ressourcer.
Kommissionen forelagde den 6. april 2005 tre rammeprogrammer om 1) solidaritet og
forvaltning af migrationsstrømme, 2) sikkerhed og sikring af friheder og 3) grundlæggende
rettigheder og retfærdighed
4
. De tre forslag falder helt i tråd med de strategiske prioriteter i
Haag-programmet.
Kommissionens status over Tammerfors-programmet af 2. juni 2004
5
og Europa-Parlamentets
henstilling af 14. oktober 2004
6
er blevet taget i betragtning i Haag-programmet, ikke mindst i
forbindelse med indførelsen af anvendelsen af proceduren i EF-traktatens artikel 251 (den
fælles beslutningsprocedure) på områderne under afsnit IV i EF-traktaten. Med politisk
tilskyndelse fra Det Europæiske Råd kunne Rådet den 22. december 2004 vedtage en
afgørelse, hvorefter
den fælles beslutningsprocedure og afstemning med kvalificeret
flertal
kan anvendes på alle foranstaltninger under afsnit IV med undtagelse af lovlig
immigration fra den 1. januar 2005
7
. Dette er Haag-programmets første succes. Ikke blot er
Europa-Parlamentets udvidede rolle en forbedring i den demokratiske legitimitet, men
tempoet i videreførelsen af arbejdet vil efter al sandsynlighed blive øget med afskaffelsen af
afstemning med enstemmighed.
3
4
5
6
7
Det er værd at bemærke, at begrebet frihed dækker alle dele af denne handlingsplan. Med henblik på
dette dokument skal frihed dog forstås i den særlige betydning, der er indeholdt i Haag-programmet.
KOM(2005) 122, 123 og 124 af 6.4.2005.
“Et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed: Status over Tammerfors-programmet og
retningslinjer for fremtiden” - KOM(2004) 401 af 2.6.2004.
P6_TA(2004) 0022 af 14. oktober 2004: “Europa-Parlamentets henstilling til Rådet og Det Europæiske
Råd om fremtiden for området med frihed, sikkerhed og retfærdighed samt om betingelserne for at
styrke dets legitimitet og effektivitet”.
Rådets afgørelse 2004/927/EF af 22. december 2004 om at få visse områder, der er omfattet af afsnit IV
i tredje del i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, underlagt proceduren i artikel 251 i
traktaten (EUT L 396 af 31.12.2004, s. 45).
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0005.png
Rådets afgørelse af 22. december 2004 indeholdt imidlertid ingen bestemmelse om tilpasning
af Domstolens beføjelser, som det er fastsat i traktatens artikel 67. Kommissionen er fortsat af
den opfattelse, at en øget adgang til Domstolen er afgørende på dette område, som i så høj
grad berører den enkelte borgers rettigheder. En øget adgang til Domstolen med henblik på at
opnå afgørelser om præjudicielle spørgsmål er et spørgsmål, der skal tages op til overvejelse,
især fordi - hvilket anerkendes i fjerde afsnit i artikel III-369 i forfatningstraktaten og omtales
i Haag-programmet – der er behov for at sikre, at sådanne sager behandles hurtigst muligt.
2.2.
Haag-programmet og forfatningstraktaten
Haag-programmet afspejler ambitionerne i forfatningstraktaten,
som med forbehold af
de nationale ratifikationsprocedurer skulle træde i kraft den 1. november 2006 og medføre
væsentlige ændringer i de gældende bestemmelser om området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed og integrere chartret om grundlæggende rettigheder. Nyskabelserne i
forfatningstraktaten vil ikke kunne bringes i anvendelse før ved afslutningen af
ratifikationsperioden. For at skabe sammenhæng er Kommissionen fast besluttet på at udføre
det nødvendige
forberedende arbejde,
således at der vil kunne træffes foranstaltninger
umiddelbart efter, at forfatningstraktaten er trådt i kraft.
2.3.
Ti prioriteter for de næste fem år: et partnerskab for fornyelse i EU
Ved udarbejdelsen af handlingsplanen til gennemførelse af Haag-programmet har
Kommissionen opstillet en liste over de tiltag, som programmet slår til lyd for. De ambitiøse
målsætninger i Haag-programmet bør opfyldes via en kollektiv indsats fra Rådets, Europa-
Parlamentets og Kommissionens side inden for rammerne af et stærkt og effektivt
partnerskab.
Inden for de strategiske målsætninger, som Det Europæiske Råd allerede har tilsluttet sig i
Haag-programmet med henblik på at styrke området med frihed, sikkerhed og retfærdighed,
og som er blevet omsat til konkrete foranstaltninger i kapitel 3 (bilaget) i den rækkefølge, de
behandles i selve Haag-programmet, har Kommissionen opstillet
ti prioriteter,
som den
kollektive indsats efter dens opfattelse i særlig grad skal fokusere på i de næste fem år.
Derved undgås en for spredt indsats, og det sikres, at programmets mål opfyldes.
Kommissionen mener også, at det er afgørende at pege på, hvori merværdien på europæisk
plan består i alle initiativer af lovgivningsmæssig og ikke-lovgivningsmæssig karakter, som
tages vedrørende området med frihed, sikkerhed og retfærdighed, og at dette bør ske ved at
anvende nærhedsprincippet og de bedst egnede reguleringsmekanismer samt ved at foretage
konsekvensvurderinger af de vigtigste forslag, der fremlægges.
De
strategiske mål for 2005-2009
8
omtaler specifikt opbygningen af et partnerskab for at
styrke området med frihed, sikkerhed og retfærdighed. Inden for målsætningerne om at a)
styrke friheden, b) styrke sikkerheden og c) styrke retfærdigheden er de ti hovedprioriteter,
som Kommissionen har opstillet, i korthed følgende:
8
“Strategiske mål 2005-2009, Europa 2010: et partnerskab for fornyelse i EU” - KOM(2005) 12 af
26.1.2005
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0006.png
(1)
Grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab: udforme fuldt færdige
politikker
Sikre, at politikker til overvågning og fremme af overholdelsen af de grundlæggende
rettigheder for alle mennesker og til forbedring af unionsborgerskabet udvikles til fuldt færdig
form.
(2)
Kampen mod terrorisme: arbejde hen imod et globalt svar
Fokus på de forskellige aspekter af forebyggelse, beredskab og svar for yderligere at forbedre
og om nødvendigt supplere medlemsstaternes kapacitet til bekæmpelse af terrorisme inden for
relevante områder som rekruttering, finansiering, risikoanalyse, beskyttelse af kritisk
infrastruktur og konsekvensstyring.
(3)
Et fælles asylområde: indføre en effektiv harmoniseret procedure baseret på
EU’s værdier og humanitære tradition
Arbejde hen imod indførelsen af et fælles asylområde baseret på EU’s humanitære tradition
og overholdelse af EU’s internationale forpligtelser og brug af en effektiv harmoniseret
procedure.
(4)
Forvaltning af migrationsstrømme: fastlægge en afbalanceret metode
Fastlægge en afbalanceret metode for forvaltning af migrationsstrømme ved at udforme en
fælles indvandringspolitik på EU-plan, samtidig med at kampen mod ulovlig migration,
menneskesmugling og menneskehandel, specielt handelen med kvinder og børn, optrappes.
(5)
Integration: opnå størst mulig positiv virkning af migration på vores samfund
og økonomi
Udvikle støtteforanstaltninger for at hjælpe medlemsstaterne og udforme bedre
integrationspolitikker for at opnå størst mulig positiv virkning af migration på vores samfund
og økonomi og forhindre isolation og social udstødelse af indvandrerbefolkningen. Dette vil
medvirke til at skabe forståelse og dialog mellem religioner og kulturer med udgangspunkt i
EU’s grundlæggende værdier.
(6)
De indre grænser, de ydre grænser og visa: udvikle en integreret forvaltning
af de ydre grænser for et sikrere EU
Videreudvikle en integreret forvaltning af de ydre grænser og en fælles visumpolitik, samtidig
med at der sikres fri bevægelighed for personer (mellemfolkelig kontakt).
(7)
Beskyttelse af privatlivets fred og sikkerhed i informationsudveksling: finde
den rette balance
Finde den rette balance mellem beskyttelse af privatlivets fred og sikkerhed i forbindelse med
informationsudveksling mellem retshåndhævende og retslige myndigheder ved at støtte og
fremme en konstruktiv dialog mellem alle de implicerede parter for at finde afbalancerede
løsninger, som fuldt ud respekterer de grundlæggende rettigheder til privatlivets fred og
databeskyttelse samt tilgængelighedsprincippet for information, som dette er fastsat i Haag-
programmet.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0007.png
(8)
Organiseret kriminalitet: udvikle et strategisk koncept
Udvikle og gennemføre et strategisk koncept for bekæmpelse af organiseret kriminalitet på
EU-plan. Gøre fuld brug af og videreudbygge Europol og Eurojust.
(9)
Civilretligt og strafferetligt samarbejde: garantere et effektivt europæisk
område med retfærdighed for alle
Garantere et europæisk område af retfærdighed ved at sikre en effektiv domstolsadgang for
alle og fuldbyrdelse af retsafgørelser. Den indbyrdes tilnærmelse vil blive videreført, navnlig
gennem vedtagelse af regler, der sikrer en høj grad af beskyttelse af enkeltpersoner, med
henblik på at opbygge gensidig tillid og styrke den gensidige anerkendelse, som fortsat er
hovedhjørnestenen i det retslige samarbejde. Forbedre EU’s materielle aftaleretlige
bestemmelser.
(10)
Frihed, sikkerhed og retfærdighed: dele ansvar og solidaritet
Omsætte begreberne delt ansvar og solidaritet mellem medlemsstaterne til praksis ved at
tilvejebringe tilstrækkelige finansielle ressourcer, som kan opfylde målsætningerne frihed,
sikkerhed og retfærdighed mest effektivt.
(1)
Grundlæggende rettigheder og unionsborgerskab: udforme fuldt færdige politikker
De grundlæggende rettigheder udgør kernen i EU’s værdier. Politikker til overvågning og
fremme af overholdelsen af de grundlæggende rettigheder for alle mennesker og til forbedring
af unionsborgerskabet bør udvikles til fuldt færdig form.
Forfatningstraktaten placerer individet i centrum for EU-samarbejdet ved at integrere chartret
om grundlæggende rettigheder og bane vejen for tiltrædelse af den europæiske konvention til
beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder.
Derudover er det vigtigt, at beslutningstagerne råder over nøjagtige og pålidelige data om
overholdelsen af de grundlæggende rettigheder i EU. Omdannelsen af Det Europæiske
Observationscenter for Racisme og Fremmedhad til et fuldt funktionsdygtigt
agentur for
grundlæggende rettigheder
vil være endnu et vigtigt element i indsatsen for at fremme og
beskytte de grundlæggende rettigheder.
Blandt disse rettigheder vil Kommissionen være særlig opmærksom på barnets rettigheder
med det formål at beskytte dem, for børn hører blandt de mest sårbare befolkningsgrupper.
Forfatningstraktaten nævner eksplicit “fremme og beskyttelse af barnets rettigheder” blandt
EU’s mål.
Desuden agter Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne at videreføre sine
bestræbelser på at bekæmpe vold mod kvinder og yde støtte til voldsofre.
Kommissionen vil fortsætte sin indsats for at bekæmpe diskrimination i alle dens former.
Dette omfatter at sikre, at EU’s lovgivning mod diskrimination gennemføres og håndhæves
effektivt.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den vil være særlig opmærksom på at beskytte personoplysninger, som ved chartret om
grundlæggende rettigheder og forfatningstraktaten er blevet anerkendt som en selvstændig
grundlæggende rettighed i forhold til retten til privatlivets fred.
Unionsborgerskab
indebærer en række afgørende rettigheder som fri bevægelighed inden for
EU, diplomatisk og konsulær beskyttelse og stemmeret ved valg til Europa-Parlamentet og
lokalvalg. Der forberedes foranstaltninger inden for alle disse områder for at forbedre EU-
borgernes udøvelse af deres borgerskabsrettigheder.
(2)
Kampen mod terrorisme: arbejde hen imod et globalt svar
Et
globalt svar
er påkrævet for at bekæmpe terrorisme. Borgernes forventninger til EU kan
ikke siddes overhørig, og EU kan heller ikke undlade at reagere på dem.
Fokus bør rettes mod de forskellige aspekter af forebyggelse, beredskab og svar for yderligere
at forbedre og om nødvendigt supplere medlemsstaternes kapacitet til bekæmpelse af
terrorisme, idet der i særlig grad fokuseres på rekruttering, finansiering, risikoanalyse,
beskyttelse af kritisk infrastruktur og konsekvensstyring.
Bekæmpelsen af terrorisme forudsætter en
integreret og sammenhængende metode,
der
spænder over en bred vifte af de emneområder, som der peges på i Haag-programmet. Et
afgørende område, som EU bør rette opmærksomheden mod, er samarbejdet mellem de
forskellige kompetente myndigheder i medlemsstaterne, ikke mindst omkring
informationsudveksling
af relevans for efterforskningen af terroraktiviteter.
Det er endvidere af yderste vigtighed at forstå det komplekse fænomen, som terrorisme i
Europa er, nemlig de indoktrinerings- og
rekrutteringsprocesser
og den type miljø, som
danner grobund for terroristiske idéer og bevægelser. Indsatsen for at
bekæmpe
finansieringen af terrorisme
bør videreføres.
Medlemsstaternes og EU’s indsats bør suppleres af
samarbejde med tredjelande
om
bekæmpelse af terrorisme, ikke mindst i form af bistand med at finansiere terrorbekæmpelse
og kapacitetsopbyggende projekter samt med at bekæmpe terrorismens rødder.
(3)
Et fælles asylområde: indføre en effektiv harmoniseret procedure baseret på EU’s
værdier og humanitære tradition
Det er en prioriteret opgave at få indført et
fælles europæisk asylsystem
.
Gennem de næste
par år vil arbejdet fokusere på inden 2007 at få afsluttet
evalueringen af
førstefaseinstrumenterne
og
inden
udgangen
af
2010
at
fremlægge
andenfaseinstrumenterne og -foranstaltningerne
med henblik på at udforme en fælles
asylpolitik, som vil søge at indføre en
fælles procedure og ensartet status
for personer, der
bevilges asyl eller subsidiær beskyttelse.
Det administrative samarbejde mellem medlemsstaternes nationale forvaltninger skal styrkes,
og der skal afsættes midler til at hjælpe medlemsstaterne med at behandle ansøgninger og
modtage tredjelandsstatsborgere. Haag-programmet har også peget på behovet for at
undersøge muligheden for fælles behandling af asylansøgninger.
Udarbejdelsen af
regionale beskyttelsesprogrammer og genbosættelsesprogrammer
i EU-
regi er ved at blive igangsat af Kommissionen.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
Forvaltning af migrationsstrømmene: fastlægge en afbalanceret metode
Der er behov for at udforme en
ny afbalanceret metode for forvaltning af
migrationsstrømme,
som behandler både lovlig og ulovlig migration, og der skal udformes
en fælles indvandringspolitik til løsning af situationen med lovlige migranter på EU-plan,
samtidig med at kampen mod ulovlig migration, menneskesmugling og menneskehandel,
specielt handelen med kvinder og børn, skal optrappes.
Selv om afgørelsen af, hvor mange migranter fra tredjelande den enkelte medlemsstat vil give
adgang til for at søge arbejde som ansat eller selvstændig, fortsat er et nationalt anliggende,
forudsætter et område med fri bevægelighed en
fælles indvandringspolitik
med fastsættelse
af
adgangsprocedurer og –kriterier,
der giver en sikker retssituation og et garanteret sæt af
rettigheder som en hjælp til integration af dem, der opnår adgang. Endvidere spiller
indvandringen en fundamental rolle i såvel medlemsstaternes som oprindelses- og
transitlandenes økonomi og samfundsliv, hvilket også begrunder behovet for en fælles metode
baseret på en rationel udnyttelse af indvandrerarbejdsstyrken.
De menneskelige, sociale og økonomiske
omkostninger i forbindelse med ulovlig
migration
er ekstremt høje – ikke blot i værtslandene, men også i oprindelses- og
transitlandene - hvilket skaber behov for regler om tilbagesendelsesprocedurer, hurtigere
indgåelse af tilbagetagelsesaftaler og yderligere koordinering for at bekæmpe
menneskesmugling og menneskehandel. Respekten for en tredjelandsstatsborgers rettigheder
og værdighed skal dog altid være det ledende princip i EU’s politik, også selv om den
pågældende befinder sig ulovligt på EU’s område. Navnlig skal personer, der ulovligt er
blevet bragt ind i EU eller ulovligt befinder sig i EU, behandles med respekt for deres
specifikke situation og menneskerettigheder.
En fælles indvandringspolitik skal dog ikke kun omfatte en adgangs- og
tilbagesendelsespolitik, for en vellykket forvaltning af migrationsstrømmene skal omfatte en
seriøs investering i
relationerne med tredjelande,
både oprindelses- og transitlande, især
gennem bistand og samarbejde i tredjelandenes og EU’s fælles interesse.
(5)
Integration: opnå størst mulig positiv virkning af migration på vores samfund og
økonomi
For at opnå størst mulig positiv virkning af indvandring på vores samfund og økonomi og,
hvilket er af allerstørste betydning, for at undgå, at indvandrerbefolkningen kastes ud i
isolation og social udstødelse, er det nødvendigt at støtte og opfordre medlemsstaterne til at
udforme bedre integrationspolitikker. En vellykket integrationspolitik skal medvirke til at
skabe forståelse og
dialog mellem religioner og kulturer.
Integrationen af tredjelandsstatsborgere kræver mobilisering af en række brede politikker,
herunder ikke mindst beskæftigelses- og uddannelsespolitikken.
Større kontakt mellem de nationale myndigheder er nødvendig, for at de kan
udveksle
erfaringer og information
om integration.
Det er derfor nødvendigt at fastlægge en europæisk integrationsramme baseret på de fælles
principper, som Det Europæiske Råd har tilsluttet sig, med henblik på at sikre respekt for
EU’s værdier og fravær af diskrimination.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(6)
De indre grænser, de ydre grænser og visa: udvikle en integreret forvaltning af de
ydre grænser for et sikrere EU
Et område, hvor der fuldt ud er sikret fri bevægelighed for personer, kræver en yderligere
indsats ledende frem til
integreret kontrol med adgangen til EU’s område
baseret på en
integreret forvaltning af de ydre grænser og en fælles visumpolitik med støtte fra nye
teknologier, herunder brug af biometriske identifikatorer.
Efter EU’s seneste udvidelse vil det være en prioriteret opgave at sikre fri bevægelighed
internt og blive i stand til helt at
afskaffe personkontrollen ved de indre grænser.
I denne
sammenhæng er oprettelsen af SIS II og en problemfri brug af evalueringer, som det blev
fastslået i tiltrædelsestraktaterne, af afgørende betydning for at lette de nye medlemsstaters
indsats på dette felt.
Et vigtigt skridt i
forvaltningen af de ydre grænser
er oprettelsen af
Grænseforvaltningsagenturet, som skal være ansvarligt for at koordinere og yde bistand til
medlemsstaterne i deres indsats for at overvåge og kontrollere de ydre grænser.
Udformningen af en effektiv
visumpolitik
vil blive lettet via visuminformationssystemet.
Dette forudsætter dog, at samarbejdet mellem medlemsstaterne om at opbygge
fælles
visumansøgningscentre
styrkes, idet disse kunne blive første skridt i retning af en fremtidig
fælles europæisk konsulær tjeneste.
Et andet vigtigt element er integreringen af biometriske identifikatorer i rejse- og
identifikationsdokumenter til forbedring af
dokumentsikkerheden,
samtidig med at der
sikres fuld respekt for de grundlæggende rettigheder. Endvidere bør mulige synergier mellem
EU’s og de nationale informationssystemer på grundlag af interoperabilitet udnyttes fuldt ud.
(7)
Beskyttelse af privatlivets fred og sikkerhed i informationsudveksling: finde den rette
balance
En effektiv håndhævelse af lov og orden og efterforskningen af grænseoverskridende
kriminalitet inden for et område med fri bevægelighed må ikke hæmmes af omstændelige
informationsudvekslingsprocedurer.
EU må støtte og fremme en konstruktiv dialog mellem alle de implicerede parter for at finde
afbalancerede løsninger, som fuldt ud respekterer de grundlæggende rettigheder til privatlivets
fred og databeskyttelse og
tilgængelighedsprincippet
for information.
Tilgængelighedsprincippet, som er indeholdt i Haag-programmet, fastsætter, at information til
retshåndhævende formål, som myndighederne i en medlemsstat har brug for, på visse
betingelser skal udleveres af myndighederne i en anden medlemsstat. Kommissionen har til
hensigt at fremlægge forslag herom, herunder om muligheden for gensidig konsultation af
databaser i medlemsstaterne.
På dette område bør man finde den
rette balance mellem beskyttelse af privatlivets fred og
sikkerhed
i forbindelse med informationsudveksling mellem retshåndhævende og retslige
myndigheder.
Balancen mellem beskyttelsen af privatlivets fred og sikkerheden bør også nøje overvejes i
forbindelse med udveksling af flypassagerdata til sikring af luftfartssikkerheden og
bekæmpelse af terrorisme.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(8)
Organiseret kriminalitet: udvikle et strategisk koncept
Et strategisk koncept for bekæmpelse af organiseret kriminalitet på EU-plan vil blive udviklet
og gennemført. Med henblik herpå forelagde Kommissionen for nylig en
meddelelse om
“Udvikling af et strategisk koncept for bekæmpelse af organiseret kriminalitet”.
Dette
omfatter foranstaltninger, der øger kendskabet til fænomenet og styrker forebyggelsen,
efterforskningen og samarbejdet om organiseret kriminalitet inden for EU. Strategien skal
også inkludere et udvidet samarbejde med tredjelande og internationale organisationer om
dette spørgsmål som et af sine prioriteter.
Bekæmpelsen af organiseret kriminalitet forudsætter et øget samarbejde mellem de
retshåndhævende myndigheder (politiet, retsvæsenet og toldvæsenet) og fuld anvendelse og
videreudbygning af
Europol og Eurojust.
Arbejdet hen imod en europæisk
efterforskningsmodel i straffesager er en af de større opgaver på dette felt og vil kræve en
fælles indsats fra medlemsstaternes, EU-institutionernes og EU-organernes side.
(9)
Civilretligt og strafferetligt samarbejde: garantere et effektivt europæisk område med
retfærdighed for alle
Et europæisk område af retfærdighed er andet og mere end et område, hvor retsafgørelser
afsagt i én medlemsstat anerkendes og fuldbyrdes i andre medlemsstater, men snarere et
område, hvor der garanteres en
effektiv domstolsadgang
for at opnå og
fuldbyrde
retsafgørelser.
Med henblik herpå skal EU ikke blot påtænke at udarbejde kompetence-,
anerkendelses- og lovvalgsregler, men også foranstaltninger, som
opbygger gensidig tillid
mellem medlemsstaterne, skaber
minimumsregler på retsplejeområdet
og sikrer høje
kvalitetsnormer i retssystemerne, ikke mindst med hensyn til at sikre en fair retssag og
overholdelse af retten til forsvar. Den gensidige forståelse kan yderligere udbygges gennem
gradvis opbygning af en “europæisk retskultur” baseret på
uddannelse og etablering af
netværk,
som Haag-programmet slår til lyd for. Der er også behov for en sammenhængende
strategi for EU’s relationer med tredjelande og internationale organisationer.
Inden for det
civilretlige område
er det af yderste vigtighed at fuldende programmet for
gensidig anerkendelse
af afgørelser på det civilretlige og handelsretlige område. Dette
indebærer at vedtage de lovgivningsforslag, der allerede er forelagt af Kommissionen eller er
ved at blive forelagt, og at iværksætte høringer til forberedelse af ny lovgivning på områder,
som endnu ikke er underlagt gensidig anerkendelse (som f.eks. familieformueretlige forhold,
arv og testamenter). Et andet grundlæggende aspekt, som skal tages op, er fuldbyrdelsen af
retsafgørelser og den gensidige anerkendelse af offentlig- og privatretlige dokumenter. Hvad
angår EU’s materielle aftaleret, vil der i 2009 blive vedtaget en fælles referenceramme, som
vil blive benyttet som redskab til at forbedre sammenhængen og højne kvaliteten i EU-
lovgivningen.
Inden for det
strafferetlige område
er harmonisering og fastsættelse af minimumsnormer for
en række aspekter af retsplejen (f.eks.
ne bis in idem,
bevissikring eller udeblivelsesdomme)
centrale for
opbygningen af gensidig tillid
og videreførelsen af
gensidig anerkendelse.
Hvad sidstnævnte angår, skal en række initiativer videreføres for at sikre en effektiv og
rettidig indgriben fra de retshåndhævende myndigheders side (f.eks. gensidig anerkendelse af
kontrolforanstaltninger uden frihedsberøvelse forud for domsafsigelse og anerkendelse og
fuldbyrdelse af fængselsdomme) og mere generelt for at erstatte den traditionelle gensidige
bistand med nye instrumenter baseret på gensidig anerkendelse. Eurojust bør betragtes som
den centrale aktør for opbygningen af et europæisk samarbejde på det strafferetlige område.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Dets rolle bør støttes og dets potentiel fuldt udnyttes i lyset af de indhøstede erfaringer og den
fremtidige udvikling. I denne sammenhæng vil Kommissionen følge op på sit hidtidige
arbejde og udnytte forfatningstraktatens muligheder i henseende til at forbedre beskyttelsen af
EU’s finansielle interesser.
(10)
Dele ansvar og solidaritet
Ingen politisk målsætning kan opfyldes uden
tilstrækkelige finansielle ressourcer,
og Haag-
programmet opstiller en klar forbindelse mellem de to elementer. I denne forbindelse
fremlagde Kommissionen i april 2005 tre rammeprogrammer, som forsøger at omsætte
begreberne
delt ansvar og solidaritet
mellem medlemsstaterne til praksis ved at gennemgå,
hvilken type politik og hvilke finansieringsinstrumenter der kan opfylde målsætningerne om
frihed, sikkerhed og retfærdighed mest effektivt.
2.4.
Gennemførelse, evaluering og fleksibilitet
Kommissionen støtter fuldt ud den store vægt, Haag-programmet tillægger
gennemførelsesdimensionen og betydningen af at indføre mekanismer, som på passende vis
kan evaluere medlemsstaternes gennemførelse af foranstaltninger inden for området med
frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Forfatningstraktaten fastsætter i artikel III-260, at der kan vedtages foranstaltninger, der giver
Kommissionen og medlemsstaterne mulighed for at foretage en
upartisk og objektiv
evaluering af Unionens politikker
på dette område. Kommissionen vil fremlægge en
meddelelse i begyndelsen af 2006, hvori den skitserer de vigtigste målsætninger for den
fremtidige mekanisme, og den agter at fremlægge forslag lige efter, at forfatningstraktaten er
trådt i kraft.
I mellemtiden har Det Europæiske Råd opfordret Kommissionen til at forelægge en
årlig
rapport om gennemførelsen
af EU-foranstaltningerne (en “resultattavle”) og orientere
Europa-Parlamentet og de nationale parlamenter.
Dette vil give mulighed for at opnå et mere komplet overblik over politikken vedrørende
området med frihed, sikkerhed og retfærdighed og over, hvordan det reelt skrider frem med
medlemsstaternes gennemførelse af de vedtagne foranstaltninger. Den første
resultattavle
vil
blive fremlagt i december 2005, og den kræver aktiv deltagelse fra medlemsstaternes side,
idet de vil blive opfordret til regelmæssigt at orientere om, hvordan deres gennemførelse af de
vedtagne foranstaltninger skrider frem.
Derudover opfordrede Det Europæiske Råd Rådet til at udvikle
praktiske metoder til
fremme af en rettidig gennemførelse
på alle politikområder: krav om, at der udarbejdes
passende planer for gennemførelsen på nationalt plan, sikring af, at gennemførelsesperiodens
længde er passende, og behandling af regelmæssige fremskridtsrapporter fra Kommissionen.
I lyset af det generelle politiske klima inden for området med frihed, sikkerhed og
retfærdighed vil nye politiske prioriteter efter al sandsynlighed dukke op som følge af
uventede begivenheder, ofte af international karakter og med en international dimension.
Handlingsplanen skal være fleksibel og kunne justeres, især på længere sigt, for at tage højde
for nye prioriteringer, som måtte dukke op i de kommende år. Forfatningstraktaten vil bane
vejen for en betydelig rationalisering af de retlige og institutionelle rammer. Også på dette
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
punkt fandt Det Europæiske Råd det vigtigt at åbne mulighed for en vis fleksibilitet og stillede
derfor krav om
revision
af Haag-programmet.
3.
I
DENTIFIKATION AF KONKRETE TILTAG
Haag-programmet fastslår, at Kommissionen bør omsætte Haag-målsætningerne til konkrete
tiltag. Med henblik herpå indeholder
bilaget til denne meddelelse
en handlingsplan, hvori er
opført de vigtigste tiltag og foranstaltninger
der skal træffes gennem de næste fem år,
herunder specifikke
tidsfrister
for forelæggelsen af dem for Rådet og Europa-Parlamentet.
Via sin opbakning ved Tammerfors-konklusionerne fra 1999 og Haag-programmet i 2004 bør
Det Europæiske Råd bibeholde sin retningsgivende rolle i form af at fastsætte de strategiske
retningslinjer for og planlægningen af fremtidige tiltag inden for området med frihed,
sikkerhed og retfærdighed. Kommissionen opfordrer Rådet til at drøfte denne meddelelse og
den handlingsplan, der ledsager den, således at den kan blive vedtaget på Det Europæiske
Råds møde i juni 2005.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0014.png
BILAG
H
AAG
-
PROGRAMMET
:
TI PRIORITETER FOR DE NÆSTE FEM ÅR
L
ISTE OVER FORANSTALTNINGER OG TIDSPLAN FOR VEDTAGELSEN
1.
GENERELLE RETNINGSLINJER
Indførelse af et system for objektiv og upartisk evaluering af gennemførelsen af EU-
foranstaltninger inden for området frihed, sikkerhed og retfærdighed
– Meddelelse om og
forslag til oprettelse af en evalueringsmekanisme, jf.
forfatningstraktatens artikel III-260
(2006)
1.1.
Respekt og aktiv fremme af grundlæggende rettigheder
Rammeprogram om “grundlæggende rettigheder og retfærdighed” under de nye
finansielle overslag (2005)
Særprogram om borgerskab og grundlæggende rettigheder (2007)
Særprogram om bekæmpelse af vold (Daphne)
narkotikamisbrug og narkotikainformation (2007)
og
forebyggelse
af
EU-tiltrædelse af den europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder
og grundlæggende frihedsrettigheder (uformelle
drøftelser indledes i 2005)
Forslag om udvidelse af mandatet for Det Europæiske Observationscenter for Racisme
og Fremmedhad i retning af et agentur for grundlæggende rettigheder (forslag i 2005)
– Daphne II-programmet: 2006-arbejdsprogrammet (2005)
– Undersøgelse af forebyggende foranstaltninger til bekæmpelse af vold mod
kvinder (2006)
– Meddelelse om beskyttelse af barnets rettigheder (2005)
1.2.
Den europæiske narkotikastrategi
EU-narkotikahandlingsplaner for 2005-2008 (2005) og 2009-2012
(2009)
– Løbende evaluering af EU-narkotikahandlingsplanen 2005-2008 (årlig)
– Grønbog om civilsamfundets rolle i udformningen af narkotikapolitikker (2006)
– Rapport om gennemførelsen
narkotikahandel (2007)
og
resultaterne
af
rammeafgørelsen
om
– Statusrapport om og resultatvurdering af EU-narkotikahandlingsplanen 2005-2008
(2008)
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0015.png
– Meddelelse om en EU-narkotikahandlingsplan 2009-2012 (2009)
2.
2.1.
STYRKELSE AF FRIHED
Unionsborgerskab
– Rapporter om anvendelsen af direktiverne 90/364, 90/365 og 93/96 om opholdsret
for pensionister, studerende og lønmodtagere og selvstændige, der er ophørt med
erhvervsaktivitet, og om
– Direktiv 93/109/EF om valgret ved valg til Europa-Parlamentet, herunder i de nye
medlemsstater, og om nødvendigt forslag til ændring af sidstnævnte direktiv
(2005/2006)
Forslag til fremme af diplomatisk og konsulær beskyttelse (2006)
Forslag om krævede bestemmelser og betingelser for et europæisk borgerinitiativ
(2007)
– Undersøgelse af mulige foranstaltninger til styrkelse og udvidelse af de
rettigheder, der er fastsat i traktaternes borgerskabsbestemmelser (EF-traktatens
artikel 22) (2008)
Mulighed for unionsborgere og deres familiemedlemmer for at færdes inden for EU
på samme vilkår som dem, hvorunder statsborgere i en medlemsstat færdes eller
skifter bopæl i deres eget land
– Kontrol med gennemførelsen, overholdelsen og den korrekte anvendelse af
direktiv 2004/38/EF om ret til at færdes og opholde sig frit (2006)
– Rapport om anvendelsen af direktiverne 90/364/EØF, 90/365/EØF og 93/96/EØF
om ret til at færdes og opholde sig frit (2006)
– Rapport om anvendelsen af direktiv 2004/38/EF om ret til at færdes og opholde
sig frit og om nødvendigt forslag til ændring af direktivet (2008)
2.2.
Asyl, migration og grænsepolitik
Rammeprogrammet “Solidaritet og forvaltning af migrationsstrømme” under de nye
finansielle overslag (2005)
Oprettelse af en fond for de ydre grænser (2007)
Oprettelse af en integrationsfond (2007)
9
Oprettelse af en tilbagesendelsesfond (2007)
Tilpasning af Den Europæiske Flygtningefond (2007)
9
Denne fond vil supplere Den Europæiske Socialfond.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fælles analyse af alle aspekter af migrationsfænomener (styrkelse af indsamlingen,
tilvejebringelsen og udvekslingen samt effektivisering af udnyttelsen af ajourførte
informationer og data)
– Årlige rapporter om migrations- og asylstatistikker (i
gang)
– Vedtagelse af en EU-rammeforordning om indsamling af migrations- og
asylstatistikker (2005)
– Grønbog om det europæiske migrationsnetværks fremtidige rolle (2005)
Forslag om oprettelse af et europæisk migrationsovervågningscenter (2006)
2.3.
Fælles europæisk asylsystem
– Vedtagelse af direktivet om asylprocedurer (2005)
Evaluering af førstefaseinstrumenterne
– Overvågning af overtagelsen og gennemførelsen af førstefaseinstrumenterne
(2005-2007)
Anden fase af udformningen af en fælles asylpolitik, indførelse af en fælles
asylprocedure og ensartet status for personer, som bevilges asyl eller subsidiær
beskyttelse
Forslag om status som fastboende udlænding for flygtninge (2005)
Andenfaseinstrumenter og –foranstaltninger forelægges for Rådet og Europa-
Parlamentet (vedtagelse inden udgangen af 2010)
Opbygning af strukturer omfattende medlemsstaternes nationale asylforvaltninger
med henblik på at fremme samarbejde (meddelelse
- 2005)
Undersøgelser af virkningerne af fælles behandling af asylansøgninger
– Undersøgelse af fælles behandling af asylansøgninger inden for EU (2006)
– Undersøgelse
i
tæt
samarbejde
med
De
Forenede
Nationers
Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) om fælles behandling af asylansøgninger
uden for EU’s område (2006)
Oprettelse af et europæisk støttekontor for alle former for samarbejde mellem
medlemsstaterne i relation til det fælles europæiske asylsystem
(efter
indførelsen af en
fælles asylprocedure og på basis af en evaluering)
Oprettelse af Den Europæiske Flygtningefond (ERF) i 2005-2013 som en hjælp til
medlemsstaterne med at behandle asylansøgninger og modtage visse kategorier af
tredjelandsstatsborgere
Endelig rapport om
Den Europæiske Flygtningefond
(2005)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0017.png
Forslag til ændring af afgørelsen om
Den Europæiske Flygtningefond
som en
hjælp til medlemsstaterne med at modtage visse kategorier af
tredjelandsstatsborgere (2005)
Godkendelse af national flerårig programmering
Flygtningefond
(2005,
2008 og 2011)
Tilpasning af Den Europæiske Flygtningefond (2007)
2.3.1.
Lovlig migration, herunder adgangsprocedurer
af
Den
Europæiske
Udformning af en politik for lovlig migration
– Vurdering og overvågning af overtagelsen og
førstefasedirektiverne om lovlig migration (2005-2011)
– Debat om grønbog om økonomisk migration (2005)
– På grundlag af udfaldet af den offentlige høring om grønbogen om økonomisk
migration forelæggelse af en politikplan om lovlig migration, herunder
adgangsprocedurer (2005)
2.3.2.
Integration af tredjelandsstatsborgere
gennemførelsen
af
Indførelse af samlede europæiske rammer for integration
– Meddelelse om europæiske rammer for integration (2005)
Fremme af strukturel udveksling af erfaringer og information om integration
10
– Forvaltning af forberedende foranstaltninger under INTI (2005-2006)
– Årlige rapporter om indvandring og integration (2005,
i gang)
– Håndbog om integration (anden
udgave 2006, i gang)
– Opbygning af et websted på internettet (2006)
Oprettelse af en integrationsfond (2007)
2.3.3.
Bekæmpelse af ulovlig indvandring
– Bidrag til forvaltning af indvandringsforbindelsesnetværk i relevante tredjelande
(2005,
i gang)
– Årlig rapport om den fælles politik om ulovlig migration (2005,
i gang)
– Vedtagelse af en kommissionsafgørelse om oprettelse af et sikkert webbaseret
informationsnet for medlemsstaternes migrationsforvaltninger (ICONET) (2005)
10
Derudover gennemføres supplerende aktiviteter inden
beskæftigelsesstrategi og den sociale integrationsproces.
for
rammerne
af
den
europæiske
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag til indgåelse og undertegnelse af Europarådets konvention om aktioner til
bekæmpelse af menneskehandel (CAHTEH) (2005)
Udformning af en effektiv udsendelses- og repatrieringspolitik baseret på fælles
standarder og et tæt samarbejde og gensidig teknisk bistand
Forslag om tilbagesendelsesprocedurer (2005)
– Igangsættelse af forberedende arbejde med henblik på finansiel støtte til
forvaltning af tilbagesendelser (2005)
– Udpegning af en særlig
tilbagetagelsespolitik (2005)
kommissionsrepræsentant
for
en
fælles
– Indgåelse af EU-tilbagetagelsesaftaler og forvaltning af eksisterende aftaler
(rettidigt)
Oprettelse af en tilbagesendelsesfond (2007)
2.3.4.
Ekstern dimension af asyl og migration
Samarbejde med tredjelande om forvaltningen af migration og asyl
– Meddelelse om migration og udvikling (2005)
– Revideret udgave i 2006 af referencedokumentet for AENEAS-programmet,
2004-2006 (2005)
– Afslutning af integrationen af migration i landestrategidokumenter og regionale
strategidokumenter for alle de relevante tredjelande (2005)
Udarbejdelse af regionale beskyttelsesprogrammer i EU-regi
– Handlingsplan for EU’s regionale
genbosættelsesordning (2005)
beskyttelsesprogram,
herunder
EU-
– Igangsættelse af pilotbeskyttelsesprogrammer (2005)
Øget samarbejde med transitlande for at sætte disse lande i stand til at forvalte
migration bedre og yde passende beskyttelse af flygtninge
– Rapport om fremskridt og resultater inden for asyl og migration som led i den
europæiske naboskabspolitik (2005)
2.3.5.
Grænseforvaltning, biometri, informationssystemer og visumpolitik
Afskaffelse af personkontrollen ved de indre grænser
Forslag om SIS II-retsinstrumenter (2005)
– Indledning af en evaluering af gennemførelsen i de nye medlemsstater af den del
af gældende EU-ret, der ikke vedrører SIS II (2006)
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Evaluering i de nye medlemsstater af den del af gældende EU-ret, der vedrører
SIS II (efter
SIS II’s idriftsættelse - 2007)
– Vedtagelse af Rådets afgørelse om afskaffelse af kontrollen ved grænsen med og
mellem de nye medlemsstater (2007)
Forslag om at supplere den eksisterende Schengen-evalueringsmekanisme med en
overvågningsmekanisme (så snart afskaffelsen af personkontrollen ved de indre
grænser i de nye medlemsstater er fuldendt) (2007-2008)
Oprettelse af et integreret forvaltningssystem for de ydre grænser
Forslag om oprettelse af nationale ekspertteam til at bistå medlemsstaterne med
kontrollen og overvågningen af de ydre grænser inden for rammerne af
Grænseforvaltningsagenturet (2005)
– “Håndbog for grænsevagter” (efter
vedtagelse af en EU-kodeks med regler for
personers færden på tværs af grænserne)
Forslag om, hvilke udøvende beføjelser der skal tildeles embedsmænd fra en
medlemsstat, der opererer ved en anden medlemsstats ydre grænser (2006)
– Evalueringsrapport om Grænseforvaltningsagenturet, herunder en gennemgang af
agenturets opgaver og en vurdering af, om det skal beskæftige sig med andre
aspekter af grænseforvaltningen (bl.a. evaluering af de nationale ekspertteams
virke og af de praktiske muligheder for at etablere et europæisk
grænsevagtsystem) (2007)
Oprettelse af en fond for de ydre grænser (2007)
Delvis anvendelse af gældende Schengen-regler
– Vedtagelse af Rådets beslutning om delvis gennemførelse i Irland af gældende
Schengen-regler (2005)
– Vedtagelse af Rådets beslutning om delvis gennemførelse i Det Forenede
Kongerige af gældende Schengen-regler (SIS) (2005)
Samlet metode og harmoniserede løsninger i EU med hensyn til biometriske
identifikatorer og data
Forslag om ændring af de fælles konsulære instrukser om standarder og
procedurer for indhentning af biometriske data, herunder pligten til at udlevere
sådanne data og angivelse af undtagelserne fra denne pligt (2005)
Forberedelse af udarbejdelsen af minimumsstandarder for nationale id-kort (fra
2005 og fremefter)
Forberedelse af udarbejdelsen af minimumsstandarder for id-kort for specifikke
sektorer, hvis dette anses for hensigtsmæssigt (fra 2005 og fremefter)
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0020.png
– Integration af biometriske identifikatorer i rejsedokumenter,
opholdstilladelser, EU-borgernes pas og informationssystemer (2006)
– Meddelelse om øgede synergier mellem SIS II, VIS og Eurodac (2006)
Visumpolitik, herunder udvikling af visuminformationssystemet (VIS)
visa,
– Møder med tredjelande om visumpositivlisten med henblik på at sikre visumfrie
rejser for borgere fra medlemsstaterne til alle disse tredjelande (i
gang, skal
kombineres med en revision af visumlisten)
Forslag til de nødvendige ændringer for yderligere at forbedre visumpolitikken og
sikre oprettelse af fælles visumansøgningscentre (2005)
– Regelmæssig revision af visumlisten (forordning 539/2001) (regelmæssigt)
Forslag om visumlempelsesprocedurer for medlemmer af den olympiske familie –
Torino 2006 (2005)
– Rapport
om
gennemførelsen
af
forordning
1295/2003
om
visumlempelsesprocedurerne for medlemmer af den olympiske familie - Athen
2004 (2005)
Forslag om ændring af de fælles konsulære instrukser om visumgebyrer (2005)
– ARGO-arbejdsprogrammet (2005
og 2006)
Forslag om transit: ensidig anerkendelse af Schengen-dokumenter fra de nye
medlemsstaters side/anerkendelse af schweiziske opholdstilladelser fra
medlemsstaternes side (2005)
– Henstilling til forhandlingsdirektiver med henblik på indgåelse af aftaler om
frafaldelse af visumpligt mellem EU og tredjelande på betingelse af mulighed for
at færdes frit inden for EU i en periode på mellem tre og seks måneder (2005)
– Vedtagelse af et forslag om indførelse af en ordning for lokal grænsetrafik (2005)
– Rapport om Kaliningrad-transitordningen (2005)
– Kaliningrad-faciliteten
11
(2005-2006)
– Schengen-facilitet for syv medlemsstater (2005
og 2006)
– Specifikke henstillinger til forhandlingsdirektiver om visumlempelse med
tredjelande som led i EU’s tilbagetagelsespolitik, om muligt og på
gensidighedsbasis, med henblik på opbygning af et reelt partnerskab om
migrationsforvaltningsspørgsmål (2005-2009)
11
Kaliningrad-faciliteten vil blive erstattet med specifikke bestemmelser inden for den foreslåede fond for
de ydre grænser for perioden 2007-2013 som led i rammeprogrammet “Solidaritet og forvaltning af
migrationsstrømme”.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag om ændring af de fælles konsulære instrukser om lokalt konsulært
samarbejde (2006)
Forslag om revision af de fælles konsulære instrukser (2006)
– Teknisk gennemførelse af VIS begyndende med funktionerne for behandling af
alfanumeriske data og fotos (2006) efterfulgt af funktionerne for biometriske data
(2006)
Forslag om oprettelse af fælles konsulater (2007)
3.
STYRKELSE AF SIKKERHED
Rammeprogrammet “Sikkerhed og sikring af friheder” under de nye finansielle overslag
(2005)
Særprogram om “forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet” (2007)
Særprogram om “forebyggelse af, beredskab for og konsekvensstyring af
terrorisme” (2007)
3.1.
Informationsudveksling mellem de retshåndhævende myndigheder med sikring af
den rette balance mellem beskyttelse af privatlivets fred og sikkerhed
Forslag om lagring af data behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af
offentlige elektroniske kommunikationstjenester til sporing, efterforskning og
retsforfølgning af lovovertrædelser (2005)
Identifikation af passende garantier og effektive retsmidler ved overførsel af
personoplysninger som led i politimæssigt og retsligt samarbejde i straffesager
Gennemførelse af tilgængelighedsprincippet
retshåndhævelsesområdet
for
informationsudveksling
tilgængelighedsprincip
for
Forslag
om
fastlæggelse
af
et
retshåndhævelsesrelevant information (2005)
Forslag om passende garantier ved overførsel af personoplysninger med henblik
på politimæssigt og retsligt samarbejde i straffesager (2005)
Forslag om en fælles EU-strategi for anvendelse af passageroplysninger i
forbindelse med grænse- og luftfartssikkerhed og andre retshåndhævelsesformål
(2005)
Forslag om adgang for retshåndhævende myndigheder til VIS (2005)
Udvikling af link mellem SIS II og Europol-informationssystemet (2007)
– Fælles revision af flypassagerdataaftalen (PNR) med USA (2005)
– Afslutning af forhandlingerne om PNR-aftaler med Canada og Australien (2005)
og om nødvendigt med andre lande
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Fastlæggelse af internationale retningslinjer til sikring af en høj grad af
beskyttelse af privatlivets fred ved adgang til PNR-data inden for rammerne af
Den Internationale Organisation for Civil Luftfart (ICAO)
Forslag om gensidig konsultation af DNA-databaser (2005)
Forslag om gensidig konsultation af fingeraftryksdatabaser (2007)
Forslag om en generel EU-arkitektur for retsvidenskabelige databaser og
politidatabaser (2008)
3.2.
Terrorisme
Udformning af en sammenhængende overordnet strategi for bekæmpelse af
terrorisme
– Opfølgning af pilotprojektet til fordel for ofrene for terrorisme (2006)
– Udbygning af samarbejdet mellem de retshåndhævende myndigheder med henblik
på at bekæmpe terrorisme gennem udpegning af et specialiseret kontaktpunkt i
hver medlemsstat, som skal have adgang til alle relevante informationer og
efterretninger om terroraktiviteter, der involverer de personer, grupper eller
enheder, der er opført i bilaget til fælles holdning 2001/931/FUSP (2005)
Oprettelse af et europæisk retshåndhævelsesnetværk (LEN) til bekæmpelse af
terrorisme (2005)
– Meddelelse om bedre sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med sprængstoffer
og udstyr til fremstilling af bomber (2005)
– Anden terrorismerapport (2005)
– Meddelelse om voldelig radikalisering (2005) og om nødvendigt opfølgende tiltag
(2007)
Forslag om forhindring af misbrug af godgørende organisationer til finansiering
af terrorisme (2006)
– Meddelelse om resultaterne af ekspertevalueringen om terrorisme i de 25
medlemsstater (2006/2007)
– Fastlæggelse af behovet for og omfanget af de retlige instrumenter, der er
nødvendige for at sikre, at alle medlemsstater kan indefryse udpegede personers
aktiver på præventiv basis i overensstemmelse med de særlige henstillinger fra
Den Finansielle Aktionsgruppe vedrørende Hvidvaskning af Penge (2007)
– Medvirken i det igangværende arbejde om forhindring af fremstilling og
spredning af kemiske, nukleare og biologiske våben (2007)
Udarbejdelse af et særprogram om “forebyggelse af, beredskab for og
konsekvensstyring af terrorisme” (2007)
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Revision og tilpasning af EU-lovgivning sideløbende med foranstaltninger, der skal
tilpasses for at bekæmpe terrorisme
– Anden rapport baseret på artikel 11 i Rådets rammeafgørelse af 13.6.2002 om
bekæmpelse af terrorisme (2005)
3.3.
Forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet
– Meddelelse om udvikling af et strategisk koncept for bekæmpelse af organiseret
kriminalitet (2005)
Udarbejdelse af et særprogram om “forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet”
(2007)
Øget viden om organiseret kriminalitet og styrkelse af indsamlingen og analysen af
information
– Meddelelse om en handlingsplan – EU-kriminalitetsstatistikker (2005)
– Arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene om efterretningsledet
retshåndhævelse i straffesager (2005)
– Henstillinger til en standardmetode for sårbarhedsanalyse af evnen til at modstå
udbredelsen af organiseret kriminalitet (”crime proofing”)
(2007)
– Forelæggelse af en europæisk kriminalitetsrapport (2007)
Styrkelse af forebyggelsen af organiseret kriminalitet
– Evaluering af lovgivningens evne til at modstå udbredelsen af organiseret
kriminalitet (”crime proofing”) og udformning af kriminalpræventive
foranstaltninger i produkter og tjenesteydelser (2005)
– Rapport om resultaterne af en undersøgelse til opfølgning af Rådets resolution fra
2001 om civilsamfundets bidrag til eftersøgning af forsvundne eller seksuelt
udnyttede børn (2005)
– Handlingsplan om private/offentlige partnerskaber til beskyttelse af offentlige
organisationer og private virksomheder mod organiseret kriminalitet (2006)
– Forbedring af den europæiske koordination og det europæiske samarbejde mellem
højteknologiske kriminalitetsefterforskende enheder i medlemsstaterne og med
den private sektor (efterforskningsnetværk vedrørende internetkriminalitet),
herunder udarbejdelse af et europæisk manual vedrørende internetkriminalitet
(2006)
– Meddelelse om internetkriminalitet og internetsikkerhedspolitik (2006)
Foranstaltninger til bekæmpelse af korruption
– Udarbejdelse af adfærdskodekser om etik og integritet for offentligt ansatte (2007)
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445649_0024.png
Forslag om indførelse af visse pligter for offentligt ansatte til at indberette
bestikkelse og offentliggøre aktiver og erhvervsinteresser (2008)
Styrkelse af redskaberne til at tackle de finansielle aspekter af organiseret
kriminalitet
– Initiativer til fremme af finansiel efterforskning som retshåndhævelsesteknik og
udarbejdelse af fælles minimumsuddannelsesstandarder (2005-2007):
– Fælles sæt af uddannelsesstandarder inden for finansiel efterforskningsteknik
(2005)
– Henstilling til et aftalememorandum om tilbagemelding fra finansielle
efterretningsenheder til indberettende organer om rapporter om mistænkelige
transaktioner (2006)
– Henstilling og/eller forslag til forbedring af gennemsigtigheden i retlige enheder
med henblik på at reducere sårbarheden over for infiltration fra organiseret
kriminalitet (2006)
– Fremme af oprettelsen af efterretningsenheder vedrørende kriminelle aktiver i EU-
medlemsstaterne (løbende)
– Undersøgelse af standarder for tilbagelevering af konfiskerede eller fortabte
aktiver som kompensation eller erstatning til identificerbare ofre for kriminalitet
eller godgørende organisationer (2008)
Forbedring af lovgivning og revision af gældende retlige instrumenter efter behov
Lovgivningspakke om bekæmpelse af falskmøntneri (2005)
– Meddelelse om menneskehandel (2005)
Revision og om nødvendigt yderligere udbygning af gældende lovgivning om
menneskehandel, f.eks. for at bane vejen for offentligt/privat samarbejde, EU-
dækkende koordination og inddragelse af Europol (2006)
Revision og om nødvendigt yderligere udbygning af lovrammerne til forebyggelse
og bekæmpelse af handel med menneskelige organer, væv og celler (2006)
Revision og om nødvendigt styrkelse af gældende lovgivning om konfiskation af
kriminelle aktiver, uanset om dette forudsætter domfældelse eller ej (2007)
– Komparativ undersøgelse til vurdering af behovet for instrumenter til bekæmpelse
af organiseret kriminalitet i relation til skattesvig i EU-medlemsstaterne og de
tiltrædende lande og kandidatlandene (2005)
Forslag om indbyrdes tilnærmelse af straffelovgivningen, navnlig vedrørende
sammensætningen af bødestraffe i forbindelse med skattesvig og vedrørende
standarder
og
bedste
praksis
med
det
formål
at
forbedre
retshåndhævelsessamarbejdet inden for bekæmpelse af organiseret skattesvig
(2007)
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag om identitetstyveri og identitetsforvaltningsforanstaltninger, herunder en
database over identitetsdokumenter (2007)
– Undersøgelse og forskning hen imod en yderligere indbyrdes tilnærmelse af
lovgivningen, f.eks. inden for ulovlig våbenhandel, afkrævning af
beskyttelsespenge og pengeafpresning (2008)
Forbedring af overvågning og evaluering
– Anden rapport baseret på artikel 6 i Rådets rammeafgørelse af 26. juni 2001 om
hvidvaskning af penge, identifikation, opsporing, indefrysning eller
beslaglæggelse og konfiskation af redskaber og udbytte fra strafbart forhold
(2005)
– Anden rapport baseret på artikel 14 i Rådets rammeafgørelse af 28. maj 2001 om
bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end
kontanter (2005)
– Gennemførelsesrapport vedrørende rammeafgørelsen om bestikkelse inden for
den private sektor (2005)
– Rapport om gennemførelsen af rammeafgørelsen af 27. januar 2003 om
strafferetlig beskyttelse af miljøet (2005)
– Rapport om gennemførelsen af rammeafgørelsen om konfiskation af udbytte,
redskaber og formuegoder fra strafbart forhold (2007)
– Evaluering af medlemsstaternes gennemførelse af toldsamarbejdet (Napoli II-
konventionen) (2008)
– Evaluering af medlemsstaternes politik for bekæmpelse af korruption (2009)
– Evaluering af foranstaltninger til bekæmpelse af økonomisk kriminalitet (2010)
3.4.
Politi- og toldsamarbejde
– Gennemførelse af arbejdsprogrammet vedrørende toldsamarbejde godkendt af
RIA-Rådet den 30. marts 2004 efter Rådets resolution af 2. oktober 2003 om en
toldsamarbejdsstrategi (2004-2006)
– Meddelelse om bekæmpelse af ulovlig grænseoverskridende handel med forbudte
varer eller varer, der er underlagt restriktioner (2007)
Forslag om Europol, herunder om Europa-Parlamentets og de nationale
parlamenters rolle i forbindelse med kontrollen med Europols virke (senest
1. januar 2008)
– Udformning af en politik for forholdet mellem Europol og Eurojust (senest i
2008)
– Fastlæggelse af den sikkerhedspolitiske komités rolle (COSI) (senest
1. januar
2008)
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbedring af retshåndhævelsessamarbejdet og
Udbygning af Schengen-reglerne
politisamarbejde
vedrørende
grænseoverskridende
operativt
Forslag om forbedring af retshåndhævelsessamarbejdet, især ved de indre
grænser mellem medlemsstaterne (2005)
– Meddelelse og forslag til direktiv om forbedret transportsikkerhed og øget
sikkerhed gennem oprettelse af et område med politimæssigt og retsligt
samarbejde inden for de transeuropæiske transportnet (2005)
Ajourføring af Sirene-håndbogen (2005)
Forslag om adgang for de retshåndhævende myndigheder til VIS (2005)
Udvikling af link mellem SIS II og Europol-informationssystemet (2007)
– Fælles regler for kvalitetsstandarden (politietik, overvågningsprogrammer) for
politiet (2008)
– Harmonisering af kvalitetsstandarderne i de retsvidenskabelige laboratorier (2008)
Systematiske udvekslingsprogrammer for de retshåndhævende myndigheders
personale
– Vedtagelse af forslaget om oprettelse af CEPOL (Det Europæiske Politiakademi)
som et EU-organ
(2005)
Forbedring af det operative samarbejde mellem medlemsstaternes retshåndhævende
myndigheder
– Oprettelse af kortvarige fælles told- og politioperationer og/eller tværfaglige
fælles team
(løbende)
– Udarbejdelse af minimumsstandarder
efterforskningsteknikker
(2006)
for
grænseoverskridende
brug
af
– Håndbog om bedste praksis til fremme og udbygning af særlige former for
samarbejde mellem toldforvaltninger som fastsat i Napoli II-konventionen (2007)
– Forbedring af det europæiske samarbejde mellem korruptionsbekæmpende
organer gennem oprettelse af et netværk mellem de korruptionsbekæmpende
myndigheder (med deltagelse af politiet, domstolene, anklagemyndigheden og
toldvæsenet) på EU-plan og tværnationalt plan (2008)
3.5.
Krisestyring i EU
– Kommissionens afgørelse om oprettelse af et sikkert generelt hurtigt
varslingssystem (ARGUS) og et kommissionskrisecenter for koordinering af de
eksisterende varslingssystemer (2005)
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag om oprettelse af et informations- og varslingsnetværk vedrørende kritisk
infrastruktur (CIWIN) (2005)
– Plan for beskyttelse af kritisk infrastruktur (2005)
Integrerede EU-krisestyringsarrangementer (gennemføres
senest 1. juli 2006)
3.6.
Generel kriminalpræventiv indsats
– Udbygning af det europæiske kriminalpræventive net (2005)
4.
STYRKELSE AF RETFÆRDIGHED
Se også
rammeprogrammet om “Grundlæggende rettigheder og retfærdighed” under de
nye finansielle overslag (2005)
Særprogram om retsligt samarbejde på det civil- og handelsretlige område (2007)
Særprogram om retsligt samarbejde i straffesager (2007)
4.1.
Opbygning af gensidig tillid
Øget samarbejde
– Støtte fra EU til netværk af retslige organisationer og institutioner (løbende)
– Videreførelse af udviklingen af webstedet for det europæiske retlige netværk og af
databaserne om domspraksis vedrørende europæiske retlige instrumenter
(løbende)
– Konstant ajourføring og forbedring af det europæiske civilretlige atlas (løbende)
– Årlig fejring af den europæiske civilretlige dag (løbende)
Skabelse af en “europæisk retskultur”
– Evaluering af retfærdskvaliteten (meddelelse
- 2006)
– Meddelelse fra Kommissionen om uddannelse af retsvæsenets aktører (2005),
videreførelse af pilotprojektet om udveksling af dommere (2005) og forberedende
aktioner (2006)
Oprettelse på basis af de eksisterende strukturer af et effektivt europæisk
uddannelsesnetværk for de retslige myndigheder på både det civilretlige og det
strafferetlige område (2007)
Udbygning af netværk af retslige organisationer og institutioner
– Rapport om funktionsmåden for det europæiske retlige netværk på det civil- og
handelsretlige område (2005) og i givet fald forslag til ændringer (2006)
– EU-workshopper til fremme af samarbejdet mellem de juridiske erhverv med
henblik på fastlæggelse af bedste praksis (2006)
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sammenhæng og bedre kvalitet i EU-lovgivningen
Forslag til ændring af forordning nr. 1348/2000 om forkyndelse i
medlemsstaterne af retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle
sager (2005)
– Rapport om funktionsmåden for forordning nr. 1206/2001 om bevisoptagelse og
om nødvendigt forslag til ændring (2007)
– Rapport om funktionsmåden for “Bruxelles I”-forordningen (2007) og om
nødvendigt forslag til ændring (2009)
– Endelig forskningsrapport omfattende et udkast til en fælles referenceramme
(2007)
– Vedtagelse af en fælles referenceramme (CFR) inden for EU’s aftaleret
(senest i
2009)
4.2.
Retsligt samarbejde i straffesager
Udarbejdelse af et særprogram om retsligt samarbejde i straffesager (2007)
Fortsættelse af gennemførelsen af princippet om gensidig anerkendelse
– Meddelelse om gensidig anerkendelse af retsafgørelser i straffesager og styrkelse
af den gensidige tillid mellem medlemsstaterne (2005)
– Hvidbog om udveksling af oplysninger om straffedomme og virkningen af
sådanne straffedomme i EU (2005)
Forslag om at tage hensyn til straffedomme i EU’s medlemsstater i ny strafferetlig
forfølgning (2005)
Forslag om fremsendelse til og opbevaring af oplysninger om straffedomme i den
medlemsstat, hvor en person er statsborger (2005)
– Meddelelse om oprettelse af en fortegnelse over ikke-EU-statsborgere, der er
domfældt i en EU-medlemsstat (2005)
Initiativ vedrørende det europæiske tvangsfuldbyrdelsesdokument og overførelse
af domfældte mellem EU’s medlemsstater (2005)
Forslag
om
gensidig
anerkendelse
af
kontrolforanstaltninger forud for domsafsigelse (2005)
– Meddelelse om rettighedsfortabelse (2005)
– Rapport om gennemførelsen af rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre
og procedurerne for overgivelse mellem medlemsstaterne (2005)
Initiativ vedrørende anerkendelse og fuldbyrdelse i EU af forbud som følge af
domfældelser for seksuelle overgreb mod børn (2005)
ikke-frihedsberøvende
DA
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag om frakendelse af førerretten (omformattering af konventionen fra 1998)
(2006)
– Rapport om gennemførelsen af rammeafgørelsen af 22. juli 2003 om indefrysning
i EU af formuegoder eller bevismateriale (2006)
– Rapport om gennemførelsen af rammeafgørelsen om anvendelse af princippet om
gensidig anerkendelse på bødestraffe (2006)
Forslag om anerkendelse og fuldbyrdelse af alternative sanktioner og om
betingede domme (2007)
Forslag om supplering af den europæiske bevissikringskendelse (2008)
Indbyrdes tilnærmelse
– Grønbog om kompetencekonflikter og dobbelt strafforfølgning (ne
bis in idem)
(2005)
– Grønbog om uskyldsformodning (2005)
– Anden rapport om gennemførelsen af rammeafgørelsen af 15. marts 2001 om
ofres stilling i forbindelse med straffesager (2005)
– Tredje rapport om rammeafgørelsen af 15. marts 2001 om ofres stilling i
forbindelse med straffesager (2006)
Forslag om kompetencekonflikter og ne bis in idem-princippet (2006)
– Grønbog om behandling af bevismateriale (2006)
– Grønbog om udeblivelsesdomme (in
absentia-domme)
(2006)
Forslag om minimumsstandarder for bevisoptagelse (2007)
Forslag om udeblivelsesdomme (in absentia-domme) (2007)
Forslag om indbyrdes tilnærmelse af sektormæssige strafferetlige sanktioner
(senest i 2007)
Andre instrumenter inden for retsligt samarbejde i straffesager
– Henstilling om minimumsstandarder for indsamling og udveksling af elektronisk
bevismateriale (2006)
Forslag om forsætlig destruktion af bevismateriale i dokumentform (2007)
Forslag om beskyttelse af vidner og personer, der samarbejder med retsvæsenet
(2007)
– Undersøgelse af grænseoverskridende
bevismateriale (2008)
anvendelse
af efterretninger
som
DA
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– Evaluering af, hvor effektivt det er, at specialiserede retslige organer efterforsker
sager i tilknytning til organiseret kriminalitet (2009)
Eurojust
– Anden rapport om den retlige gennemførelse af Rådets afgørelse af 28.2.2002 om
oprettelse af Eurojust (2005)
Forslag om Eurojust (senest 1. januar 2008)
– Hvidbog om forbedring af beskyttelsen af EU’s finansielle interesser (senest i
2009)
4.3.
Styrkelse af retsvæsenets effektivitet og forbedring af den gensidige anerkendelse og
effektiv domstolsadgang i civile sager
– Grønbog om arv (2005)
– Grønbog om lovvalgs- og kompetencekonflikter i skilsmissesager (Rom III)
(2005)
Forslag om lovvalgskonflikter vedrørende kontraktlige forpligtelser (Rom I)
(2005)
Forslag om småkrav (2005)
Forslag om underholdspligt (2005)
– Vedtagelse af “Rom II”-forslaget om lovvalgskonflikter vedrørende forpligtelser
uden for kontrakt (2006)
– Vedtagelse af forordningen om betalingspåbud (2006)
– Vedtagelse af et direktiv om alternativ tvistbilæggelse - mægling (2006)
– Grønbog om de formueretlige virkninger af ægteskaber og partnerskaber (2006)
– Grønbog (grønbøger) om effektiv fuldbyrdelse af retsafgørelser (2006-2007)
– Grønbog om afskaffelse/reduktion af lovgivning og administrative
foranstaltninger med henblik på fri cirkulation af dokumenter (2007)
– Grønbog om gensidig anerkendelse i spørgsmål vedrørende civilstand (2008)
– Grønbog om minimumsstandarder for visse aspekter af retsplejen (2008)
Evaluering af muligheden for afskaffelse af eksekvaturproceduren og om
nødvendigt lovgivningsforslag (2008-2010)
Udformning af et særprogram om retsligt samarbejde på det civil- og
handelsretlige område (2007)
DA
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4.
International retsorden
– Afslutning af forhandlingerne om konventionen om værneting (2005)
– Forslag om indgåelse af såkaldte “parallelaftaler” med Danmark om “Bruxelles I”
og forkyndelse af dokumenter (2005)
– Forhandling om konventionen om terrorisme i Europarådet (2005)
– Aktiv deltagelse i aktiviteterne i Europarådet og andre internationale
organisationer og fora (G8, FN, OECD, OSCE, FATF) om strafferetlige
spørgsmål (2005-2009)
– Undersøgelse af argumenterne for bilaterale aftaler mellem EU og tredjelande om
udlevering (2005-2009)
– Undersøgelse af argumenterne for bilaterale aftaler mellem EU og tredjelande om
gensidig retshjælp (2005-2009)
– Forslag om indgåelse og undertegnelse af Europarådets konvention om
bekæmpelse af hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme på EU’s vegne
(2005/2006)
– EU-tiltrædelse af Haagerkonferencen om international privatret (2006)
– Forslag om indgåelse af en ny Lugano-konvention (2006)
– Inklusion af bestemmelser om bistand til bekæmpelse af terrorisme i foreslået
revision af de eksisterende instrumenter om ekstern bistand (2006)
– Forslag om indgåelse af De Forenede Nationers konvention om bekæmpelse af
korruption på EU’s vegne (2006)
– Afslutning af forhandlingerne om konventionen om underholdspligt (2007)
– Forslag om indgåelse af De Forenede Nationers protokol om bekæmpelse af
ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og dele, komponenter samt
ammunition hertil på EU’s vegne (2007)
5.
FORBINDELSERNE UDADTIL
Strategi om alle de eksterne aspekter af EU’s politik vedrørende frihed, sikkerhed og
retfærdighed baseret på foranstaltningerne i Haag-programmet (2005)
– Meddelelse om alle de eksterne aspekter af EU’s politik vedrørende frihed,
sikkerhed og retfærdighed (midten af 2005 – bidrag til strategien).
DA
31
DA