Europaudvalget 2005
KOM (2005) 0217
Offentligt
193507_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 25.5.2005
KOM(2005) 217 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed, integritet
og ansvarlighed
KOMMISSIONENS HENSTILLING
om medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed, integritet
og ansvarlighed
DA
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0002.png
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG
RÅDET
om medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed, integritet
og ansvarlighed
1.
I
NDLEDNING
Den 22. december 2004 vedtog Kommissionen en meddelelse til Rådet og Europa-
Parlamentet med titlen "En europæisk strategi for styring af budgetstatistikker". Meddelelsen
indeholder en sammenhængende strategi, som skal gøre det muligt for Kommissionen at
forbedre EU's styring af budgetstatistikker ved en indsats på følgende tre områder: en
udbygning af de retlige rammer, en forbedring af handlemulighederne for de relevante
tjenestegrene i Kommissionen og indførelsen af europæiske standarder for medlemsstaternes
og Fællesskabets statistikmydigheders uafhængighed. Den 17. februar 2005 hilste Rådet
(økonomi og finans) denne overordnede strategi velkommen og i særdeleshed det allerede
igangværende arbejde med en kodeks for europæiske standarder for statistikmyndigheder.
Til gennemførelse af denne strategi fremlagde Kommissionen et forslag til en rådsforordning
om ændring af forordning (EF) nr. 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af statistiske data til
brug ved proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
1
. Forslaget blev
vedtaget af Kommissionen den 2. marts 2005 og behandles i øjeblikket af den lovgivende
myndighed. Forslaget styrker og præciserer Eurostats rolle som statistikmyndighed i
forbindelse med statistikker, som har relation til proceduren vedrørende uforholdsmæssigt
store underskud. De praktiske retningslinjer for gennemførelse af forordningen og især for
gennemførelse af de tilbundsgående kontrolbesøg vil blive fastlagt efter forordningens
vedtagelse.
I forbindelse med forbedringen af Kommissionens handlemuligheder og ud over den øgede
mobilisering af den eksisterende ekspertise, som er foreskrevet i forordningsforslaget, har
Kommissionen allerede truffet en række foranstaltninger. Eksempelvis er der i Eurostat blevet
oprettet et nyt kontor, som specifikt beskæftiger sig med at validere nationalregnskaber og
budgetter. Hertil kommer, at Eurostat har foretaget en intern personaleomstrukturering for at
kunne øge indsatsen i arbejdet med validering af nationalregnskaber og budgetter.
Denne meddelelse om medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheders
uafhængighed, integritet og ansvarlighed, herunder også den medfølgende henstilling fra
Kommissionen, svarer til det tredje indsatsområde i den af Kommissionen bebudede strategi.
Den imødekommer den opfordring, Rådet sendte den 2. juni 2004 til Kommissionen om inden
juni 2005 at fremsætte et forslag om fastsættelse af europæiske minimumsstandarder, og også
Rådets opfordring af 17. februar 2005 om at øge Eurostats uafhængighed i udførelsen af dets
opgaver. Begge aspekter har således relation til udarbejdelsen af statistikker til støtte for
Fællesskabets politikker.
1
KOM(2005) 71.
DA
2
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
Som helhed betragtet fungerer det europæiske statistiske system effektivt og tilfredsstillende
og opfylder i stort omfang kravene til uafhængighed, integritet og ansvarlighed. Den
omfattende mængde og de mange forskellige statistikker, som udarbejdes og formidles af
medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheder inden for det statistiske system, og
som går langt videre end det budgetmæssige område, opfylder de strenge krav til kvalitet og
pålidelighed.
Der gøres i denne meddelelse rede for adfærdskodeksen for europæiske statistikker, og da
kodeksen er et selvregulerende instrument med standarder for medlemsstaternes og
Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed, giver den en yderligere garanti for et
velfungerende europæisk statistisk system og pålidelige statistikker af høj kvalitet.
Meddelelsen indeholder også forslag om kontrol med anvendelsen af kodeksen og
betragtninger om, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at have et effektivt eksternt
rådgivende organ for det europæiske statistiske system. Endvidere beskæftiger den sig med
behovet for at fastsætte prioriterede statistiske mål, navnlig med henblik på at reducere
regelbyrden for de statistiske respondenter, og der opstilles en række vejledende principper
for tilpasningen af de prioriterede mål. Endelig indeholder den en henstilling om kodeksen
med det formål i kraft af kodeksens politiske godkendelse at fremme den både i
medlemsstaterne og i Kommissionen.
2.
2.1.
MEDLEMSSTATERNES
OG
F
ÆLLESSKABETS
UAFHÆNGIGHED
,
INTEGRITET OG ANSVARLIGHED
STATISTIKMYNDIGHEDERS
Baggrunden for adfærdskodeksen og formålet med den
Kodeksen er et selvregulerende instrument, eftersom den er blevet udarbejdet og godkendt af
de vigtigste leverandører af europæiske statistikker, nemlig de nationale statistiske kontorer.
Et første udkast til principperne blev således drøftet med medlemsstaterne i Udvalget for det
Statistiske Program den 17. november 2004. Senere nedsatte udvalget en arbejdsgruppe, der
fik til opgave at udarbejde et endeligt forslag til en kodeks, som udvalget enstemmigt vedtog
den 24. februar 2005, hvilket er et udtryk for, at udvalget betragter kodeksen som et
selvregulerende instrument.
Adfærdskodeksen bygger på 15 principper, som skal anvendes i forbindelse med
produktionen af fællesskabsstatistikker. Formålet med kodeksen er dels at øge tilliden til
statistikmyndighederne ved at foreslå visse institutionelle og organisatoriske ordninger, dels at
forbedre kvaliteten af de statistikker, de udarbejder og formidler, ved at fremme en
sammenhængende anvendelse af de bedste internationale statistiske principper, metoder og
fremgangsmåder blandt alle, der udarbejder officielle statistikker i Europa.
Kodeksen udgør i det væsentligste svaret på Rådets opfordring af 2. juni 2004 og går i visse
henseender videre end de krævede minimumsstandarder. Medlemsstaterne bør derfor
opfordres til at anerkende betydningen af adfærdskodeksen og træffe de nødvendige
foranstaltninger for at sikre, at de relevante myndigheder anvender den korrekt, og udbrede
kendskabet til den blandt brugere og leverandører af data. Kommissionen vil også sikre sig, at
Eurostat overholder disse principper. Endelig foreslås der i dette dokument foranstaltninger til
at overvåge og kontrollere anvendelsen af kodeksens standarder.
DA
3
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0004.png
2.2.
Kodeksens dækningsområde
Kodeksen omhandler primært udarbejdelsen af officielle statistikker inden for det europæiske
statistiske system. Det europæiske statistiske system er partnerskabet mellem Eurostat, de
nationale statistiske kontorer og andre nationale statistiske organer, som i de enkelte
medlemsstater er ansvarlige for udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker, der er
nødvendige, for at Den Europæiske Union kan udøve sin virksomhed. Kodeksen gælder for de
statistikker, som er omhandlet i Rådets forordning om EF-statistikker
2
, der udarbejdes og
formidles af de nationale statistikmyndigheder og Fællesskabets statistikmyndighed (Eurostat)
i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 285, stk. 2. Det er vigtigt at understrege, at
kodeksen dækker hele spektret af statistikker, der udarbejdes på EU-niveau, og således går
langt videre end økonomisk statistik og budgetstatistik.
Det bør imidlertid erindres, at en række andre institutioner og organer uden for det statistiske
system producerer officielle statistikker på europæisk plan. Eksempelvis producerer Det
Europæiske System af Centralbanker (ESCB) en bred vifte af europæiske statistikker på det
økonomiske og monetære område. Bistået af de nationale centralbanker indsamler Den
Europæiske Centralbank (ECB) enten fra de kompetente nationale myndigheder eller direkte
fra økonomiske beslutningstagere de statistiske data, som er nødvendige for udførelsen af
ESCB's opgaver. ECB's indsamling af statistiske data er reguleret af en specifik
rådsforordning herom
3
.
Kodeksens standarder er tænkt som en inspirationskilde for alle institutioner og organer, der
producerer officielle statistikker, også selv om de ikke indgår i det europæiske statistiske
system, men de påvirker ikke de regler, som gælder for disse institutioner eller organer. Selv
om kodeksens titel dækker det brede spektrum af "europæiske statistikker", der defineres som
EF-statistikker i det gældende lovgrundlag, er det et udtryk for ambitionen om, at
standarderne skal gælde for hele Europa.
2.3.
Kodeksens principper
Kodeksen er baseret på 15 principper. Disse principper afspejler i stort omfang de gældende
internationale standarder som de grundlæggende principper for officiel statistik, der blev
vedtaget af FN's Statistiske Kommission på dens ekstraordinære møde den 11.-15. april 1994.
Principperne er samlet i tre afsnit, som omhandler de institutionelle rammer, de statistiske
fremgangsmåder og produkter. Der indgår også en ordning med peer-undersøgelser baseret på
indikatorer.
2.3.1.
Uafhængighed
Inden for den statistiske sektor har uafhængighed først og fremmest en funktionel dimension.
Det vil sige, at princippet vedrører den måde, hvorpå statistikmyndighederne fungerer eller
arbejder i forbindelse med produktionen og formidlingen af statistikker.
Princippet om
videnskabelig
uafhængighed er nedfældet i traktaten (artikel 285, stk. 2) og
refererer til uafhængighed i udarbejdelsen af statistikker. I henhold til artikel 10 i Rådets
2
3
Rådets forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-statistikker (EFT L 52 af 22.2.1997, s. 1).
Rådets forordning (EF) nr. 2533/98 af 23. november 1998 om Den Europæiske Centralbanks
indsamling af statistisk information (EFT L 318 af 27.11.1998, s. 8).
DA
4
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
forordning (EF) nr. 322/97 vil upartiskhed sige, at "EF-statistikker
udarbejdes på et objektivt
og uafhængigt grundlag, og uden at der modtages instrukser fra politisk hold eller fra
interessegrupper, særligt i forbindelse med fastlæggelsen af, hvilke teknikker, definitioner og
metodologier der er bedst egnede til at opfylde de fastlagte formål" (…)".
I kodeksen udbygges uafhængighedsprincippet, idet begrebet
faglig
uafhængighed indføres. I
kodeksen defineres princippet om faglig uafhængighed på følgende måde:
"statistikmyndigheders
faglige uafhængighed af andre politiske, regulerende eller
administrative myndigheder og organer og af aktører fra den private sektor sikrer europæiske
statistikkers troværdighed".
De indikatorer, som lægges til grund for kontrollen med
anvendelsen af princippet, der også gælder for Eurostat, omfatter (i) fastsættelse ved lov af de
elementer, der indgår i uafhængighed, (ii) den status og det funktionelle ansvar, som
statistikmyndighedernes ledere har, herunder beslutninger om statistiske metoder, standarder
og procedurer, (iii) beslutninger om indholdet af statistiske publikationer og om tidspunktet
for offentliggørelse heraf og (iv) offentliggørelse af statistiske arbejdsprogrammer.
Den gældende lovgivning opfylder kravet om videnskabelig uafhængighed, dvs. de
funktionelle krav til produktion af statistikker af høj kvalitet. Kodeksens udvidelse af
uafhængighedsprincippet til at omfatte faglig uafhængighed er en yderligere styrkelse af den
generelle uafhængighed, uden at dette strider mod de forskellige og ofte divergerende
lovgivninger og administrative bestemmelser i medlemsstaterne, som er et udtryk for deres
forskellige politiske og kulturelle traditioner. Den forøgede uafhængighed forventes også at
øge offentlighedens tillid til officielle statistikker.
2.3.2.
Integritet og ansvarlighed
Integritet og ansvarlighed er grundlæggende horisontale begreber. Der er ikke tale om
specifikke statistiske principper, som er eksplicit omhandlet i kodeksen. Integritet rummer
imidlertid også underliggende begreber som lovlighed, legitimitet, berettigelse og rimelighed.
Integritet og ansvarlighed hos både medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheder
styrkes af de overvågningsmekanismer, som kodeksen foreskriver, og som medfører øget
gennemsigtighed.
Kodeksen indeholder overvågningsindikatorer for hvert enkelt princip. Disse indikatorer
består f.eks. i, at lederne af statistikmyndighederne er eneansvarlige for udarbejdelsen af
statistikkerne og den anvendte metodologi (jf. faglig uafhængighed – princip 1). Bistand fra
eksterne eksperter til at gennemgå de vigtigste statistiske produktioner (jf. princip 4),
undersøgelser af brugertilfredshed (jf. princip 11) og nødvendigheden af at tilgodese
brugernes behov (jf. princip 13) er yderligere elementer, som indgår i integritet og
ansvarlighed. Desuden vil integriteten og ansvarligheden blive styrket ved peer-undersøgelser,
som skal indgå i overvågningsforanstaltningerne.
2.4.
Kodeksens anvendelse og overvågningen heraf
Kommissionen har vedtaget en henstilling for at øge kodeksens virkning i kraft af dens
egenskab af selvregulerende instrument. For at afpasse denne godkendelse efter kravet til
ansvarlighed vil Kommissionen føre kontrol med, at det europæiske statistiske system
overholder kodeksen. Kommissionen etablerer et rapporteringssystem baseret på oplysninger
fra medlemsstaterne. Med henblik herpå vil Kommissionen koordinere udviklingen af
passende instrumenter, benchmarkingforanstaltninger og peer-undersøgelser baseret på
indikatorer uden at krænke proportionalitetsprincippet.
DA
5
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
Kontrollen med kodeksens anvendelse skal ske gradvist over en treårig periode. I løbet af
kodeksens første anvendelsesår skal både medlemsstaterne og Eurostat udarbejde
selvevalueringsrapporter. Disse rapporter vil blive forelagt for Udvalget for det Statistiske
Program. Desuden vil medlemsstaterne blive opfordret til at udvikle metoder og eksempler på
bedste praksis, som vil blive integreret i de efterfølgende faser. I løbet af det andet
anvendelsesår vil der blive udarbejdet mere strukturerede foreløbige selvevalueringsrapporter
efter mere specifikke retningslinjer opstillet af Eurostat og Udvalget for det Statistiske
Program på grundlag af erfaringerne fra det første år. Endelig udarbejder medlemsstaterne og
Eurostat endelige selvevalueringsrapporter i løbet af kodeksens tredje anvendelsesår. Disse
rapporter udarbejdes i et mere generelt format og vil blive suppleret med resultater af peer-
undersøgelser foretaget med bistand fra en taskforce sammensat af repræsentanter for de
nationale statistiske kontorer og eventuelt et eksternt rådgivende organ (jf. punkt 2.5
nedenfor). Afslutningsvis vil de blive forelagt for Udvalget for det Statistiske Program og
eventuelt det eksterne rådgivende organ og herefter offentliggjort. En statistikmyndigheds
leder har ansvaret for de rapporter, som den pågældende statistikmyndighed fremlægger.
Kommissionen udarbejder med udgangspunkt i resultatet af selvevalueringen og peer-
undersøgelsen en rapport om henholdsvis medlemsstaternes og Eurostats anvendelse af
kodeksen. Tre år efter henstillingens vedtagelse og efter at have hørt Udvalget for det
Statistiske Program og eventuelt det eksterne rådgivende organ (jf. pkt. 2.5 nedenfor)
forelægger Kommissionen en rapport om kodeksens anvendelse for Europa-Parlamentet og
Rådet og fremsætter om nødvendigt relevante forslag.
2.5.
Nødvendigheden af aktiv bistand fra et eksternt rådgivende organ for at styrke
det europæiske statistiske systems uafhængighed, integritet og ansvarlighed
I betragtning af det europæiske statistiske systems øgede styring i overensstemmelse med
principperne i adfærdskodeksen og denne meddelelse vil det være hensigtsmæssigt at oprette
et eksternt rådgivende organ. Et sådant organ vil kunne forbedre troværdigheden af
bestræbelserne på at styrke de nationale statistiske kontorers, Eurostats og det statistiske
systems uafhængighed, integritet og ansvarlighed i udførelsen af deres opgaver, og hvad
angår fællesskabsstatistikker som krævet af Økofin-Rådet.
Dette organ vil især kunne yde værdifuld bistand til Kommissionen ved udøvelsen af det
mandat, den pålægges ved traktaten til at føre kontrol med overholdelsen af de fundamentale
statistiske principper, der er fastsat i EF-traktatens artikel 285, stk. 2, og også indeholdt i
adfærdskodeksen. Organet kunne således få til opgave at føre tilsyn med, hvordan kodeksen
anvendes i det europæiske statistiske system som helhed og rådgive om prioriteringen af
statistiske mål, der er i overensstemmelse med principperne i pkt. 2.6 nedenfor.
Det eksterne rådgivende organ bør være sammensat af højtstående personer. Organets
størrelse bør begrænses til et antal medlemmer, som garanterer et funktionsdygtigt og
effektivt organ. En del af medlemmerne udpeges af Rådet blandt personer, som har solide
kvalifikationer eller interesser inden for statistik, og som repræsenterer det civile samfund
(f.eks. videnskabelige kredse, erhvervsorganisationer, fagforeninger mv.), idet der tages højde
for, at de forskellige statistiske områder er tilstrækkelig dækket. Øvrige medlemmer vil være
fra EU-institutioner og -organer (Europa-Parlamentet, Rådet, Kommissionen, Den
Europæiske Centralbank, Udvalget for det Statistiske Program) og udpeges direkte af dem.
Formanden skal være en højt kvalificeret og estimeret person.
DA
6
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0007.png
På nuværende tidspunkt er der et udvalg, Det Europæiske Rådgivende Udvalg for Statistisk
Information på det Økonomiske og Sociale Område (CEIES)
4
, som i det mindste delvist
udfylder denne rolle
5
. Udvalget blev nedsat for at tilgodese brugernes interesser, således at der
tages hensyn til brugernes behov og dataleverandørernes omkostninger. Dette organ har vist
sig at være værdifuldt, men det vil eventuelt blive nødvendigt at revidere dets rolle, mandat,
sammensætning og procedurer
6
for at kunne bidrage optimalt til opfyldelse af målsætningerne
for det europæiske statistiske system.
Et omdannet CEIES vil kunne udfylde den rolle, som er tiltænkt det eksterne rådgivende
organ. I tilfælde heraf ville det være nødvendigt at udvide dets nuværende opgaver og
ansvarsområder, herunder også afgivelse af udtalelse om de statistiske arbejdsprogrammer.
Kommissionen er parat til at overveje en reform af CEIES i overensstemmelse hermed.
2.6.
Principper for tilpasning af de prioriterede statistiske mål
Udarbejdelse af statistikker af høj kvalitet og pålidelighed forudsætter, at datakravene
tilpasses de ressourcer, der stilles til rådighed for statistikmyndighederne, og den byrde, der
pålægges respondenterne. I henhold til kodeksens princip 9 bør statistikmyndighederne
fastsætte mål for gradvis reducering af respondentbyrden. Der er angivet en række indikatorer
for at sikre, at indberetningsbyrden ikke bliver for stor for respondenterne. Herunder kan især
nævnes anvendelse af bedste skøn og tilnærmede værdier, adgang til administrative kilder
eller fælles benyttelse af data inden for en statistikmyndighed.
Frigørelse af kapacitet vil således give statistikmyndighederne mulighed for at koncentrere sig
om de statistikopgaver, som er klart defineret som prioriterede. Økofin-Rådet konkluderede
således i februar 2005: "De nationale statistiske kontorers kapacitet til at overholde høje
statistiske standarder afhænger primært af evnen til at prioritere den byrde, som EU's
statistiske krav betyder for myndighederne. En prioritering i den forbindelse skal også bidrage
til at reducere den byrde, lovgivningen pålægger de oplysningspligtige. Derfor og i
overensstemmelse med Økofin-Rådets konklusioner af 2. juni 2004 ser ministrene frem til i
juni 2005 at drøfte forslag fra Det Økonomiske og Finansielle Udvalg (EFC) om
nyovervejelse af de statistiske prioriteter."
En prioritering kan også resultere i en forenklet lovgivning. I denne forbindelse mindes der
om, at Rådet (konkurrenceevne) på grundlag af medlemsstaternes forslag til EU-lovgivning,
som med fordel vil kunne forenkles, i november 2004 kunne indkredse 15 prioriterede
områder til forenkling.
Samtidig bør den statistiske prioritering ikke forhindre Kommissionen i at foreslå statistiske
tiltag, som er nødvendige for at udføre de fællesskabsopgaver, som er omhandlet i traktaten. I
4
5
6
Rådets afgørelse 91/116/EØF af 25. februar 1991 om nedsættelse af et europæisk rådgivende udvalg for
statistisk information på det økonomiske og sociale område (EFT L 59 af 6.3.1991, s. 21).
Der findes også et andet organ, Udvalget for det Statistiske Program (sammensat af lederne af de
nationale statistiske kontorer), som bistår Kommissionen med den generelle koordinering af de
flerårlige statistiske programmer, og som i stort omfang spørges til råds af Kommissionen i en lang
række spørgsmål (Rådets afgørelse 89/382/EØF, Euratom af 19. juni 1989 om nedsættelse af et udvalg
for De Europæiske Fællesskabers statistiske program - EFT L 181 af 28.6.1989, s. 47).
Der er under alle omstændigheder behov for at omdanne CEIES af flere forskellige grunde, herunder
udvidelsen af Den Europæiske Union (anvendes de eksisterende regler, vil CEIES ikke længere være
funktionsdygtigt), den seneste udvikling inden for det europæiske statistiske system, mere effektiv
inddragelse af alle involverede parter og behovet for øget effektivitet.
DA
7
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
denne forbindelse mener Kommissionen, at der kan anvendes en række generelle principper
til en nøjagtig fastlæggelse af "positive" og "negative" prioriteringer i de statistiske
programmer.
Den første kategori af principper vedrører brugernes behov. De europæiske statistikkers
nytteværdi måles hovedsagelig ud fra deres relevans for politikudformningen på europæisk
plan. Rene nationale behov kan ikke være en begrundelse for at fortsætte med statistikker på
europæisk plan.
Den anden kategori af principper vedrører omkostningerne. Spørgsmålet om de omkostninger,
der er forbundet med statistiske aktiviteter, er meget komplekst, og forslag bør behandles
grundigt. I de fleste tilfælde påhviler gennemførelsesbyrden medlemsstaterne.
Den tredje kategori vedrører specifikke spørgsmål. Ved tilpasningen bør der foretages en
afvejning mellem aktualitet og kvalitet. Data, der leveres med korte intervaller, indberettes
hovedopdelte, mens data med detaljerede opdelinger leveres med længere intervaller. Ved
fastsættelsen af prioriterede mål vil det også være muligt at undersøge, om effektiviteten kan
øges ved at fokusere mere på europæiske aggregater eller i forbindelse med data, som anses
for mindre vigtige, og som ikke vedrører budgetovervågning, ved at differentiere
medlemsstaternes indberetningspligt efter deres vægtning i aggregatet.
3.
3.1.
H
ENSTILLINGEN
Hvorfor en henstilling?
I meddelelsen af december 2004 om en europæisk strategi for styring af budgetstatistikker
anførtes det, at man ville undersøge de forskellige retsakter, som kan anvendes til fastsættelse
af minimumsstandarder for statistikmyndighedernes institutionelle rammer. Af denne
undersøgelse, som også afslørede en lang række varianter af institutionelle konstruktioner for
statistikmyndighederne i medlemsstaterne, fremgår det, at det ikke på nuværende tidspunkt vil
være hensigtsmæssigt at foreslå en bindende retsakt. Derfor og i betragtning af
statistikmyndighedernes vedtagelse af en kodeks som et selvregulerende instrument finder
Kommissionen, at en henstilling på nuværende tidspunkt er et passende og forholdsmæssigt
instrument.
Dette udelukker dog ikke muligheden for at overveje andre instrumenter i fremtiden. På
grundlag af de opnåede resultater og erhvervede erfaringer i forbindelse med anvendelsen af
kodeksen vil Kommissionen eventuelt på et senere tidspunkt fremsætte et forslag til en
bindende retsakt, f.eks. et direktiv.
3.2.
Formålet med henstillingen
Henstillingen har to formål. For det første henstilles det til medlemsstaterne at anerkende
betydningen af adfærdskodeksen og træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de
relevante myndigheder anvender den korrekt, og at udbrede kendskabet til den blandt brugere
og leverandører af data. For det andet vil Kommissionen træffe egnede foranstaltninger,
navnlig til at kontrollere overholdelsen af kodeksen inden for det europæiske statistiske
system.
Desuden har Kommissionen til hensigt at træffe lignende foranstaltninger inden for sit eget
kompetenceområde og styrke Eurostats uafhængighed i udførelsen af dets opgaver. Dette skal
DA
8
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0009.png
sikres ved, at Eurostat i egenskab af Fællesskabets statistikmyndighed overholder kodeksens
standarder. Eurostats uafhængighed i udførelsen af dets opgaver er allerede formelt fastlagt.
Formålet med Kommissionens afgørelse af 21. april 1997 om Eurostats rolle ved udarbejdelse
af EF-statistikker
7
var at gennemføre ovennævnte rådsforordning (EF) nr. 322/97 (den
såkaldte "statistiklov") i Kommissionens interne organisation. Denne afgørelse definerer den
rolle og det ansvar, der påhviler Eurostat som Fællesskabets statistikmyndighed, og især
Eurostats tekniske autonomi i udførelsen af dets opgaver. I henhold til samme afgørelse har
Eurostat en koordinerende funktion inden for Kommissionen i forbindelse med udarbejdelsen
af statistikker. Et yderligere positivt tegn på Eurostats funktionelle uafhængighed, som har
hjemmel i lovgivningen, er, at Eurostats tjenestemænd har en privilegeret status i forhold til
Kommissionens øvrige tjenestemænd, idet de alene har adgang til fortrolige statistiske data
8
.
Eurostats anvendelse af kodeksen og de foranstaltninger, Kommissionen eventuelt træffer for
at lette og overvåge kodeksens anvendelse, vil afgjort medvirke til yderligere at styrke og øge
Fællesskabets statistikmyndigheds uafhængighed.
Formålet med denne henstilling er derfor at fremme anvendelsen af kodeksens standarder og
henstille til, at der træffes egnede foranstaltninger til at sikre, at disse standarder reelt
anvendes af både medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheder.
Endvidere er det Kommissionens hensigt, at denne henstilling følges op af
ledsageforanstaltninger, som skal lette anvendelsen af kodeksen. Disse foranstaltninger vil om
nødvendigt omfatte detaljerede protokoller eller retningslinjer og en bredere høring af de
berørte parter. Disse aktiviteter vil også yderlige forbedre kvaliteten af europæiske
statistikker, idet der vil blive taget hensyn til omkostningseffektiviteten og
indberetningsbyrden. Til dette formål vil de første resultater blive samlet inden for rammerne
af de vigtigste europæiske økonomiske indikatorer (PEEI). Endelig peger Kommissionen på,
at de brugere, hvortil kodeksen henvender sig, ikke skal kunne anfægte statistikker, som
produceres efter denne kodeks' principper. Kommissionen vil derfor træffe passende
foranstaltninger, som vil gøre det muligt at identificere officielle europæiske statistikker,
hvilket vil forbedre gennemsigtigheden og kvaliteten af dataformidlingen.
K
ONKLUSION
Henstillingen og den dertil knyttede kodeks fokuserer på standarder, som skal gælde for hele
Europa med det formål at styrke statistikmyndighedernes uafhængighed, integritet og
ansvarlighed. De skal betragtes som et svar på Rådets opfordring til Kommissionen om at
fremsætte forslag på dette område. Henstillingen betegner et yderligere skridt i den løbende
forbedring af den statistiske styring i Europa.
7
8
EFT L 112 af 29.4.1997, s. 56.
Rådets forordning (Euratom, EØF) nr. 1588/90 af 11. juni 1990 om fremsendelse af fortrolige statistiske
oplysninger til De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor (EFT L 151 af 15.6.1990, s. 1).
DA
9
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0010.png
KOMMISSIONENS HENSTILLING
om medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed, integritet
og ansvarlighed
(EØS–relevant tekst)
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESKABER,
som henviser til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 211, og
som tager følgende i betragtning:
(1)
Officielle statistikker spiller en central rolle i demokratiske samfund, eftersom de giver
offentlige myndigheder, politiske beslutningstagere, økonomiske og sociale aktører og
borgere objektive og upartiske oplysninger, på grundlag af hvilke der kan træffes
velunderbyggede beslutninger og problemer kan drøftes åbent.
For at kunne udfylde denne rolle skal de officielle statistikker udarbejdes og formidles
efter fælles standarder, som sikrer, at principper om upartiskhed, pålidelighed,
objektivitet, videnskabelig uafhængighed, omkostningseffektivitet og statistisk
fortrolighed overholdes.
Samtidig får europæiske statistikker stadig større betydning i forbindelse med den
relancerede Lissabon-strategi
9
og de integrerede retningslinjer for vækst og
beskæftigelse (2005-2008)
10
; statistikker af høj kvalitet er også nødvendige for at
overvåge og analysere gennemførelsen af andre vigtige politiske initiativer på
europæisk plan som f.eks. strategien vedrørende den bæredygtige udvikling, den
fælles indvandrings- og asylpolitik mv.
I denne forbindelse spiller budgetdata og nationalregnskaber en endnu større rolle for
den økonomiske og monetære overvågning og for en korrekt gennemførelse af
stabilitets- og vækstpagten; især er det vigtigt, at de statistiske data til brug ved
proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud er af bedst mulig kvalitet.
Den 22. december 2004 vedtog Kommissionen en meddelelse til Rådet og Europa-
Parlamentet med titlen "En europæisk strategi for styring af budgetstatistikker"
11
, som
indeholder en sammenhængende strategi til styrkelse af Den Europæiske Unions
styring af budgetstatistikker på tre områder.
(2)
(3)
(4)
(5)
9
10
11
KOM(2005) 24 af 2.2.2005: Vækst og beskæftigelse: en fælles opgave - Et nyt afsæt for Lissabon-
strategien
KOM(2005) 141 af 12.4.2005: Integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2005-2008)
herunder en henstilling fra Kommissionen om de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og
Fællesskabets økonomiske politikker og et forslag til Rådets beslutning om retningslinjer for
medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker.
KOM(2004) 832.
DA
10
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0011.png
(6)
For det første og på Rådets opfordring skal Kommissionen øge kontrollen med
kvaliteten af de indberettede budgetdata; med henblik herpå vedtog Kommissionen
den 2. marts 2005 et forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
3605/93 for så vidt angår kvaliteten af statistiske data til brug ved proceduren i
forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
12
, som i øjeblikket er under
drøftelse.
For det andet skal Kommissionens handlemuligheder på det statistiske område øges;
specielt i forbindelse med statistisk overvågning som led i proceduren vedrørende
uforholdsmæssigt store underskud er det nødvendigt med regelmæssige dialogbesøg
og tilbundsgående kontrolbesøg, og al til rådighed værende ekspertise skal mobiliseres
også på nationalt plan.
For det tredje er det nødvendigt at fastsætte europæiske standarder for de nationale
statistiske kontorers uafhængighed, integritet og ansvarlighed for at imødekomme
Rådets opfordring til Kommissionen den 2. juni 2004 om inden juni 2005 at fremsætte
forslag om indførelse af europæiske minimumsstandarder for statistiske kontorers
institutionelle rammer, som skal styrke de nationale statistiske kontorers
uafhængighed, integritet og ansvarlighed.
For at imødekomme denne opfordring drøftede medlemsstaterne på et møde den 17.
november 2004 i Udvalget for det Statistiske Program hovedprincipperne i en sådan
adfærdskodeks og enedes om at gennemgå disse principper mere indgående og indføre
indikatorer til overvågning af kodeksens anvendelse.
Udvalget for det Statistiske Program nedsatte efterfølgende en arbejdsgruppe, som fik
til opgave at udarbejde et endeligt forslag til en adfærdskodeks for europæiske
statistikker.
Dette arbejde resulterede i en adfærdskodeks, som blev enstemmigt vedtaget af
Udvalget for det Statistiske Program den 24. februar 2005, hvilket var udtryk for, at
dens principper havde fuld tilslutning fra alle statistiske kontorer, som herefter ville
blive opfordret til at følge kodeksen som et vejledende instrument.
Statistikmyndighedernes eksisterende institutionelle rammer varierer betydeligt fra
medlemsstat til medlemsstat som følge af deres forskellige og undertiden divergerende
lovgivninger og administrative bestemmelser, der afspejler deres forskellige politiske
og kulturelle traditioner.
I lyset af det, statistikmyndighederne har opnået gennem vedtagelsen af en kodeks
som et selvregulerende instrument og i forventning om, at de vil anvende den, anses
denne henstilling for at være passende og forholdsmæssig.
Formålet med denne adfærdskodeks er dels at øge tilliden til statistikmyndighederne
ved at foreslå visse institutionelle og organisatoriske rammer, dels at forbedre
kvaliteten af de statistikker, de udarbejder og formidler, ved at fremme en
sammenhængende anvendelse af de bedste internationale statistiske principper,
metoder og fremgangsmåder blandt alle, der udarbejder officielle statistikker i Europa.
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
(14)
12
EUT C […] af […], s. […].
DA
11
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
(15)
Det bør derfor henstilles til medlemsstaterne at anerkende adfærdskodeksens
betydning og træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at de relevante
myndigheder anvender den korrekt, og at udbrede kendskabet til den blandt brugere og
leverandører af data.
Opmærksomheden henledes på, at Kommissionen har til hensigt at træffe lignende
foranstaltninger inden for sit eget kompetenceområde og navnlig overvåge, at
kodeksen overholdes inden for det europæiske statistiske system,
(16)
I. HENSTILLER TIL MEDLEMSSTATERNE:
A. at de anerkender den som bilag til denne henstilling knyttede kodeks som fælles
europæiske standarder for statistikmyndighederne;
B. at de sikrer, at deres statistikmyndigheder overholder kodeksens principper med henblik på
at producere og formidle harmoniserede fællesskabsstatistikker af høj kvalitet og generelt
bidrage til, at det europæiske statistiske system som helhed er velfungerende;
C. at de sikrer, at deres statistiske tjenester er professionelt organiseret og har tilstrækkelige
midler til at producere pålidelige europæiske statistikker, som garanterer uafhængighed,
integritet og ansvarlighed efter de retningslinjer, der er indeholdt i kodeksen;
D. at de ved hjælp af egnede informations- og formidlingskanaler udbreder kendskabet til
kodeksen og dens indhold blandt respondenterne og dataleverandørerne;
E. at de på grundlag af de erfaringer, der er erhvervet ved anvendelsen af kodeksen, fremmer
en omfattende udveksling af information og ekspertise inden for det europæiske statistiske
system;
F. at de støtter og om nødvendigt udvider det omfattende samarbejde mellem
statistikmyndighederne inden for det europæiske statistiske system og med internationale
organers og organisationers statistikmyndigheder;
G. at de tilvejebringer de oplysninger, som er nødvendige, for at Kommissionen kan
kontrollere overholdelsen af kodeksens principper.
II.
ANERKENDER
DE
FÆLLES
EUROPÆISKE
STANDARDER
FOR
STATISTIKMYNDIGHEDER, DER ER FASTSAT I DEN SOM BILAG TIL DENNE
HENSTILLING KNYTTEDE KODEKS OG VIL I DENNE FORBINDELSE:
A. sikre, at Eurostat overholder kodeksens principper med henblik på at producere og
formidle harmoniserede fællesskabsstatistikker af høj kvalitet og generelt bidrage til, at det
europæiske statistiske system som helhed er velfungerende;
B. sikre, at Eurostat i sin egenskab af Den Europæiske Unions statistiske myndighed er
professionelt organiseret og har tilstrækkelige midler til at producere pålidelige europæiske
statistikker, som garanterer uafhængighed, integritet og ansvarlighed og træffe passende
foranstaltninger på basis af sine egne interne organisationsbeføjelser;
C. træffe passende foranstaltninger til at lette anvendelsen af kodeksen i det europæiske
statistiske system især med henblik på at udvikle officielle fællesskabsstatistikker, således at
data udarbejdet i overensstemmelse med denne kodeks kan anerkendes af brugerne.
DA
12
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
III. HAR YDERLIGERE TIL HENSIGT
A. at udvikle værktøjer til på europæisk niveau at forbedre fællesskabsstatistikkerne under
hensyn til deres omkostningseffektivitet;
B. at etablere et rapporteringssystem til at overvåge overholdelsen af kodeksen inden for det
europæiske statistiske system i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet;
C. at overveje fremsættelse af et forslag om oprettelse af et eksternt rådgivende organ,
eventuelt Det Europæiske Rådgivende Udvalg for Statistisk Information på det Økonomiske
og Sociale Område efter en omdannelse, med henblik på at lade dette organ spille en aktiv
rolle i overvågningen af kodeksens anvendelse og dermed styrkelsen af uafhængigheden,
integriteten og ansvarligheden og i forbindelse med afgivelsen af udtalelser om tilpasningen
af de prioriterede mål i de statistiske programmer;
D. at forelægge Europa-Parlamentet og Rådet inden for tre år efter vedtagelsen af
henstillingen og efter høring af Udvalget for det Statistiske Program og eventuelt ovennævnte
eksterne rådgivende organ en situationsrapport om anvendelsen af denne kodeks inden for det
europæiske statistiske system primært på grundlag af selvevalueringer og peer-undersøgelser
og om nødvendigt ledsaget af forslag til styrkelse af uafhængigheden, integriteten og
ansvarligheden.
Udfærdiget i Bruxelles, den [...].
På Kommissionens vegne
Formand
DA
13
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0014.png
ADFÆRDSKODEKS FOR EUROPÆISKE STATISTIKKER
vedtaget af Udvalget for det Statistiske Program den 24. februar 2005
Præambel
Definitioner:
I denne kodeks forstås ved:
Europæiske statistikker:
EF-statistikker som defineret i Rådets
forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-statistikker, der
udarbejdes og formidles af de nationale statistikmyndigheder og EU's
statistikmyndighed (Eurostat) i overensstemmelse med traktatens artikel
285, stk. 2.
Statistikmyndighed:
på nationalt niveau det nationale statistiske kontor og
andre statistiske organer, som har til opgave at udarbejde og formidle
europæiske statistikker, og på EU-niveau, Eurostat.
Det europæiske statistiske system:
partnerskabet mellem Eurostat, de
nationale statistiske kontorer og andre nationale statistiske organer, som i
de enkelte medlemsstater er ansvarlige for udarbejdelse og formidling af
Europæiske statistikker.
I overensstemmelse med traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel
285, stk. 2, Rådets forordning (EF) nr. 322/97 af 17. februar 1997 om EF-statistikker og de
grundlæggende principper for officiel statistik, der blev vedtaget af FN's Statistiske
Kommission den 14. april 1994, har denne adfærdskodeks til formål:
– at øge tilliden til de nationale statistikmyndigheders og Eurostats uafhængighed, integritet
og ansvarlighed og til pålideligheden og kvaliteten af de statistikker, de udarbejder og
formidler (dvs.
et udadrettet fokus)
– at fremme anvendelsen af de bedste internationale statistiske principper, metoder og
praksisser blandt alle producenter af europæiske statistikker for at forbedre deres kvalitet
(dvs.
et indadrettet fokus).
Denne kodeks bør anvendes af:
politiske myndigheder
(dvs. regeringer, ministerier, Kommissionen, Rådet) – den
indeholder retningslinjer, som skal sikre, at deres statistiske tjenester er professionelt
organiseret, og at de har tilstrækkelige midler til at producere pålidelige europæiske
statistikker, som garanterer uafhængighed, integritet og ansvarlighed
statistikmyndigheder og deres personale
– den danner benchmark for statistiske principper,
værdier og bedste praksis, som kan være en hjælp til at producere og formidle
harmoniserede europæiske statistikker af høj kvalitet.
Den kan anvendes til orientering af:
brugere
– for at vise, at europæiske og nationale statistikmyndigheder er upartiske, og at de
statistikker, de producerer og formidler, er troværdige, objektive og pålidelige
DA
14
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0015.png
dataleverandører –
for at vise, at de leverede oplysningers fortrolighed beskyttes, og at der
ikke vil blive stillet urimelige krav til dem.
Adfærdskodeksen er baseret på 15
principper.
De politiske myndigheder og
statistikmyndighederne i Den Europæiske Union forpligter sig til at overholde de principper,
der er fastsat i denne kodeks, og til regelmæssigt at kontrollere gennemførelsen ved hjælp af
indikatorer for god praksis
for hvert af de 15 principper, der skal anvendes som referencer.
Udvalget for det Statistiske Program, der blev nedsat ved Rådets afgørelse 89/382/EØF af 19.
juni 1989, vil med regelmæssige mellemrum foretage peer-undersøgelser af gennemførelsen
af kodeksen.
Institutionelle rammer
Institutionelle og organisatoriske faktorer har en afgørende indflydelse på effektiviteten og
troværdigheden af en statistikmyndighed, der producerer og formidler europæiske statistikker.
De vigtigste faktorer i denne forbindelse er faglig uafhængighed, bemyndigelse til at indsamle
data, tilstrækkelige ressourcer, kvalitetsforpligtelse, statistisk fortrolighed, upartiskhed og
objektivitet.
Princip 1: Faglig uafhængighed
– Statistikmyndigheders faglige uafhængighed af andre
politiske, regulerende eller administrative myndigheder og organer og af aktører fra den
private sektor sikrer europæiske statistikkers troværdighed.
Indikatorer
– Det er ved lov fastsat, at statistikmyndigheden kan producere og formidle officielle
statistikker uafhængigt af politisk og anden indflydelse udefra.
– Lederen af statistikmyndigheden indtager en hierarkisk position, som er tilstrækkelig høj til
at have kontakt på højeste niveau med politiske og administrative myndigheder. Den
pågældende bør være i besiddelse af faglige kvalifikationer på højeste niveau.
– Lederen af statistikmyndigheden og i givet fald lederne af dens statistiske organer har
ansvaret for, at produktionen og formidlingen af de europæiske statistikker er uafhængig.
– Lederen af statistikmyndigheden og i givet fald lederne af dens statistiske organer har
alene ansvaret for at fastlægge statistiske metoder, standarder og procedurer og for
indholdet og tidspunkterne for offentliggørelse af statistikker.
– Der udgives statistiske arbejdsprogrammer og periodiske situationsrapporter.
– Statistiske publikationer offentliggøres som sådanne og må ikke udgives sammen med
politiske udtalelser og principerklæringer.
– Når det er relevant, kommenterer statistikmyndigheden offentligt statistiske emner,
herunder også kritik og misbrug af officielle statistikker.
DA
15
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0016.png
Princip 2: Bemyndigelse til at indsamle data –
Statistikmyndigheder skal have en klar
lovmæssig bemyndigelse til at indsamle data til europæiske statistikker. Forvaltninger,
virksomheder og husholdninger og den brede offentlighed kan ved lov pålægges at give
adgang til eller levere data til europæiske statistikker, hvis statistikmyndigheden anmoder om
det.
Indikatorer
– Bemyndigelsen til at indsamle data til produktion og formidling af officielle statistikker er
fastsat ved lov.
– Den nationale lovgivning giver statistikmyndigheden mulighed for at anvende
administrative registre til statistiske formål.
– Statistikmyndigheden kan med hjemmel i retsforskrifter gøre det obligatorisk at deltage i
statistiske undersøgelser.
Princip 3: Tilstrækkelige ressourcer –
Statistikmyndighederne skal råde over tilstrækkelige
ressourcer til at opfylde behovene i forbindelse med europæiske statistikker.
Indikatorer
– De personalemæssige og finansielle ressourcer og it-ressourcerne er både kvantitativt og
kvalitativt tilstrækkelige til at dække de løbende behov i forbindelse med europæiske
statistikker.
– De europæiske statistikkers omfang, detaljeringsniveau og omkostninger står i rimeligt
forhold til behovene.
– Der findes procedurer til vurdering af og begrundelse for behovet for nye europæiske
statistikker i forhold til de omkostninger, der er forbundet hermed.
– Der findes procedurer til vurdering af, om der fortsat er behov for alle europæiske
statistikker for at fastslå, om der er statistikker, som kan undværes eller reduceres i omfang
for at frigøre ressourcer.
Princip 4: Kvalitetsforpligtelse -
Alle deltagerne i det europæiske statistiske system er
forpligtet til at arbejde og samarbejde efter principperne i det europæiske statistiske systems
kvalitetserklæring.
Indikatorer
– Produktkvaliteten overvåges regelmæssigt efter det statistiske systems kvalitetsprincipper.
– Der findes procedurer til overvågning af kvaliteten af indsamlingen, bearbejdningen og
formidlingen af statistikker.
– Der findes procedurer til behandling af kvalitetsspørgsmål, herunder kompromisser
angående kvaliteten, og til koordinering af planlægningen i forbindelse med eksisterende
og kommende undersøgelser.
DA
16
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0017.png
– Kvalitetsretningslinjerne er dokumenteret og personalet veluddannet. Disse retningslinjer
foreligger skriftligt og er offentliggjort.
– Der foretages en regelmæssig og grundig gennemgang af de vigtigste statistiske
produktioner eventuelt med bistand fra eksterne eksperter.
Princip 5: Statistisk fortrolighed
Det skal i alle henseender garanteres, at
dataleverandørernes (husholdningerne, virksomhederne, forvaltningerne og andre
respondenter) identitet beskyttes, at de leverede oplysninger behandles fortroligt og kun
anvendes til statistiske formål.
Indikatorer
– Den statistiske fortrolighed er sikret ved lov.
– Personale, der ansættes i statistikmyndigheden, indgår juridisk bindende forpligtelser
angående fortrolighed.
– Ved forsætligt brud
straffeforanstaltninger.
den
statistiske
fortrolighed
pålægges
der
strenge
– Der gives instrukser og retningslinjer om beskyttelsen af den statistiske fortrolighed i
forbindelse med produktionen og formidlingen af data. Disse retningslinjer foreligger
skriftligt og er offentliggjort.
– Der er truffet fysiske og teknologiske forholdsregler til beskyttelse af statistiske databasers
sikkerhed og integritet.
– Der gælder strenge regler for eksterne brugere, som ønsker at få adgang til statistiske
mikrodata til forskningsformål.
Princip 6: Upartiskhed og objektivitet –
Statistikmyndigheder skal producere og formidle
europæiske statistikker under overholdelse af videnskabelig uafhængighed og på en objektiv,
professionel og gennemsigtig måde, således at alle brugere behandles på lige fod.
Indikatorer
– - Statistikker udarbejdes på et objektivt grundlag ud fra statistiske kriterier.
– - Valg af kilder og statistiske metoder sker ud fra statistiske kriterier.
– - Fejl, der konstateres i offentliggjorte statistikker, korrigeres hurtigst muligt og bringes til
offentlighedens kendskab.
– Oplysninger om statistikmyndighedens metoder og fremgangsmåder er offentligt
tilgængelige.
– Tidspunkter for offentliggørelse af statistikker meddeles på forhånd.
– Alle brugere har lige og samtidig adgang til statistikker, der offentliggøres, mens eksterne
brugeres privilegerede adgang til dataene forud for offentliggørelsen begrænses,
DA
17
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0018.png
kontrolleres og meddeles offentligheden. Hvis oplysninger lækkes til offentligheden,
træffes forholdsregler forud for offentliggørelsen for at sikre objektiviteten.
– Offentliggørelse af statistiske data og
pressekonferencer er objektive og upartiske.
erklæringer
i
forbindelse
hermed
Statistiske fremgangsmåder
Statistikmyndighederne skal overholde alle europæiske og andre internationale standarder,
retningslinjer og god praksis, når de tilrettelægger, indsamler, bearbejder og formidler
officielle statistikker. Statistikkernes troværdighed øges, hvis statistikmyndigheden er kendt
for god forvaltning og effektivitet. De relevante kriterier i denne forbindelse er en god
metodologi, passende statistiske fremgangsmåder, begrænset byrde for respondenterne og
omkostningseffektivitet.
Princip 7: God metodologi
-
Statistikker af høj kvalitet skal være baseret på en god
metodologi. Dette forudsætter egnede værktøjer, fremgangsmåder og knowhow.
Indikatorer
– Statistikmyndighedens overordnede metodologiske rammer er i overensstemmelse med
europæiske og andre internationale standarder, retningslinjer og god praksis.
– Der findes fremgangsmåder, som sikrer, at hele statistikmyndigheden konsekvent anvender
standardbegreber, -definitioner og -klassifikationer.
– Virksomhedsregistret og stikprøvegrundlaget for befolkningsundersøgelser evalueres
regelmæssigt og justeres om nødvendigt for at sikre høj kvalitet.
– Der er nøje overensstemmelse mellem nationale og europæiske klassifikationer og
sektoropdelingssystemer.
– Der rekrutteres højt uddannet personale inden for de relevante fagdiscipliner.
– Personalet deltager i internationale relevante efteruddannelseskurser og konferencer og
tager kontakt med andre statistikere på internationalt plan for at drage fordel af de bedste
kollegers viden og for at udvide dets knowhow.
– Der indledes samarbejde med videnskabelige kredse for at forbedre metodologien, og via
eksterne undersøgelser vurderes kvaliteten og effektiviteten af de anvendte metoder for om
muligt at forbedre dem.
Princip 8: Egnede statistiske fremgangsmåder
-
Statistikker af høj kvalitet skal være
baseret på egnede statistiske fremgangsmåder lige fra indsamlingen til valideringen af data.
Indikatorer
– Når europæiske statistikker er baseret på administrative data, skal de hertil anvendte
definitioner og begreber ligge tæt op ad de definitioner og begreber, der anvendes til
statistiske data.
DA
18
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0019.png
– Spørgeskemaer til statistiske undersøgelser afprøves systematisk forud for indsamlingen af
data.
– Undersøgelsesplaner, stikprøveudtagninger og stikprøvevægte skal have et solidt grundlag
og gennemgås regelmæssigt og revideres eller opdateres om nødvendigt.
– Undersøgelser "i marken", indlæsning og kodning af data kontrolleres rutinemæssigt og
revideres efter behov.
– Egnede computersystemer til editing og imputering anvendes og gennemgås regelmæssigt
og revideres eller opdateres efter behov.
– Revisioner foretages i henhold til standardiserede, veletablerede og gennemsigtige
fremgangsmåder.
Princip 9: Begrænset byrde for respondenterne
Indberetningsbyrden bør stå i rimeligt
forhold til brugernes behov og bør ikke være for stor for respondenterne.
Statistikmyndigheden overvåger indberetningsbyrden og fastsætter mål for gradvis
reducering af den.
Indikatorer
– De europæiske statistikkers omfang og detaljeringsgrad er begrænset til det absolut
nødvendige.
– Ved hjælp af passende stikprøvemetoder fordeles indberetningsbyrden så jævnt som muligt
over undersøgelsespopulationerne.
– Oplysningerne fra virksomhederne hentes så vidt muligt direkte fra deres regnskaber, og
for at lette indberetningen af disse data sker dette så vidt muligt elektronisk.
– Bedste skøn og tilnærmede værdier kan accepteres, når nøjagtige data ikke foreligger
direkte.
– Når det er muligt, anvendes administrative kilder for at undgå at anmode om de samme
data flere gange.
– Fælles benyttelse af data inden for en statistikmyndighed er almindelig praksis for at
begrænse antallet af undersøgelser.
Princip 10: Omkostningseffektivitet
Ressourcer udnyttes bedst muligt.
Indikatorer
– Til overvågning af statistikmyndighedens anvendelse af ressourcerne foretages både intern
og uafhængig ekstern kontrol.
– Rutinemæssigt kontorarbejde (f.eks. datafangst, -kodning, -validering) automatiseres i
størst mulig udstrækning.
– Informations- og kommunikationsteknologi udnyttes optimalt til indsamling, bearbejdning
og formidling af data.
DA
19
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0020.png
– Der gøres en målrettet indsats for i større omfang at kunne uddrage statistiske data af
administrative registre og dermed undgå omkostningskrævende undersøgelser.
Statistiske produkter
De producerede statistikker skal opfylde brugernes behov. Statistikker skal være udarbejdet i
overensstemmelse med europæiske kvalitetsstandarder og skal dække behovene hos EU-
institutionerne, regeringer, forskningsinstitutioner, virksomheder og offentligheden i
almindelighed. Det er af afgørende betydning, at statistikkerne er relevante, nøjagtige og
pålidelige, aktuelle, sammenhængende, sammenlignelige mellem regioner og lande og direkte
tilgængelige for brugerne.
Princip 11: Relevans
Europæiske statistikker skal opfylde brugernes behov.
Indikatorer
– Der findes fremgangsmåder til at høre brugerne, overvåge relevansen og de eksisterende
statistikkers faktiske opfyldelse af deres behov og til at rådgive dem om nye behov og
prioriteringer.
– I arbejdsprogrammet gøres der rede for, hvilke behov der er prioriteret, og hvordan de
opfyldes.
– Der foretages regelmæssigt undersøgelser af brugertilfredsheden.
Princip 12: Nøjagtighed og pålidelighed
Europæiske statistikker skal nøjagtigt og
pålideligt afspejle virkeligheden.
Indikatorer
– Kildedata, foreløbige resultater og statistiske produkter evalueres og valideres.
– Stikprøvefejl og øvrige fejl måles og dokumenteres systematisk i overensstemmelse med
det europæiske statistiksystems kvalitetskriterier.
– Der foretages regelmæssigt undersøgelser og analyser, hvoraf resultaterne anvendes internt
til forbedring af de statistiske fremgangsmåder.
Princip 13: Aktualitet og punktlighed
Europæiske statistikker skal være aktuelle og
udgives punktligt.
Indikatorer
– Aktualitet opfylder de højeste europæiske og internationale formidlingsstandarder.
– Et fast dagligt tidspunkt er fastsat for offentliggørelse af europæiske statistikker.
– De europæiske statistikkers hyppighed tilgodeser i størst muligt omfang brugernes behov.
– Afvigelser fra udgivelsestidsplanen meddeles og begrundes på forhånd, og der fastsættes
en ny offentliggørelsesdato.
DA
20
DA
kom (2005) 0217 - Ingen titel
193507_0021.png
– Foreløbige resultater, der som helhed er af acceptabel kvalitet, kan offentliggøres, hvis det
anses for hensigtsmæssigt.
Princip 14: Sammenhæng og sammenlignelighed
Europæiske statistikker bør være
konsistente indbyrdes og over en tidsperiode og bør desuden være sammenlignelige mellem
regioner og lande. Samme type data fra forskellige kilder bør kunne kombineres og anvendes
sammen.
Indikatorer
– Statistikkerne er indbyrdes sammenhængende og konsistente (f.eks. matematisk og
bogføringsteknisk identitet).
– Statistikkerne er sammenhængende eller forenelige inden for en rimelig periode.
– Statistikkerne udarbejdes på grundlag af fælles standarder, hvad angår dækningsområde,
definitioner, enheder og klassifikationer i de forskellige undersøgelser og kilder.
– Statistikker fra forskellige undersøgelser og kilder sammenlignes og harmoniseres.
– Datasammenlignelighed mellem landene sikres ved regelmæssige kontakter mellem det
europæiske statistiske system og medlemsstaternes statistiske systemer. Der foretages
metodologiske undersøgelser i nært samarbejde mellem medlemsstaterne og Eurostat.
Princip 15: Tilgængelighed og klarhed
Europæiske statistikker bør præsenteres i en klar
og letforståelig form og formidles på en passende og velegnet måde og bør desuden være
tilgængelige på en objektiv måde sammen med relevante metadata og forklaringer.
Indikatorer
– Statistikker præsenteres i en form, som gør det lettere at fortolke dataene og foretage
relevante sammenligninger.
– Ved formidlingen anvendes moderne informations- og kommunikationsteknologi og i givet
fald traditionelle trykte publikationer.
– Skræddersyede analyser stilles til rådighed, hvis det er muligt, og offentliggøres.
– Mikrodata kan gøres tilgængelige til forskningsformål. Adgangen hertil er underkastet
strenge regler.
– Metadata dokumenteres efter standardiserede metadatasystemer.
– Brugerne holdes underrettet om den anvendte metodologi i det statistiske arbejde og om
kvaliteten af de statistiske produkter i forhold til det europæiske statistiske systems
kvalitetskriterier.
DA
21
DA