Udvalget for Videnskab og Teknologi 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0233
Offentligt
1445698_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 03.06.2005
KOM(2005) 233 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Årsrapport om Den Europæiske Unions indsats inden for forskning og teknologisk
udvikling i 2003
[SEK(2005) 725]
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445698_0002.png
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Årsrapport om Den Europæiske Unions indsats inden for forskning og teknologisk
udvikling i 2003
(EØS–relevant tekst)
1.
I
NDLEDNING
Den Europæiske Unions forskningspolitik er tilrettelagt med sigte på at realisere de såkaldte
Lissabon-mål, som går ud på at gøre Den Europæiske Union til en konkurrencedygtig og
dynamisk, videnbaseret økonomi, der kan holde en bæredygtig økonomisk vækst i gang. På
denne baggrund styres den af tre indbyrdes forbundne mål:
At virkeliggøre et europæisk forskningsrum, hvor forskere og viden kan bevæge sig frit
omkring, og hvor tendensen til på den ene side fragmentering og på den anden side
dobbeltarbejde i de europæiske forskningspolitikker og -bestræbelser kan overvindes.
At øge forskningsinvesteringerne i Europa til 3 % af EU's BNP i tiden frem til 2010,
hvoraf to tredjedele skal komme fra den private sektor.
At understøtte og styrke forskningens kvalitet, så muligheden for at nå de to første mål
øges, ved at styrke og supplere den nationale og private forskningsindsats.
Denne rapport omfatter udviklingen og virksomheden fra januar 2003 til marts 2004. Den er
udarbejdet i medfør af artikel 173 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
1
, og
artikel 4 i afgørelsen om sjette rammeprogram
2
. Det ledsagende arbejdsdokument fra
Kommissionen rummer mere detaljerede oplysninger og et statistisk bilag. Som noget nyt i
forhold til tidligere årsrapporter gives der også oplysninger om forskning og teknologisk
udvikling i EU's enkelte medlemsstater.
2.
2.1.
F
ÆLLESSKABETS INDSATS FOR FORSKNING OG TEKNOLOGISK UDVIKLING
Gennemførelsen af sjette rammeprogram
Der blev taget store skridt frem mod virkeliggørelsen af det europæiske forskningsrum i 2003,
som var det første hele år i det sjette rammeprograms løbetid. Programmet er et af verdens
største internationale F&U-programmer med et budget på over 17,5 mia. EUR for perioden
1
2
"I begyndelsen af hvert år forelægger Kommissionen en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet.
Denne rapport omhandler navnlig de aktiviteter, der har fundet sted det foregående år inden for
forskning og teknologisk udvikling og resultatformidling, samt arbejdsprogrammet for det
igangværende år."
Afgørelse nr. 1513/2002/EF af 27. juni 2002. Artikel 4: "I forbindelse med den rapport, Kommissionen
skal forelægge hvert år i henhold til traktatens artikel 173, redegør den detaljeret for fremskridt med
hensyn til gennemførelsen af sjette rammeprogram, herunder navnlig fremskridt med hensyn til
opfyldelse af programmets mål og prioriteringer …; rapporten skal også indeholde oplysninger om de
finansielle aspekter og brugen af instrumenterne."
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2002-2006 (som med EU's udvidelse blev øget til 19,2 mia. EUR). Udover EU's
medlemsstater er programmet åbent for deltagere fra andre lande gennem samarbejdsaftaler.
Mål og indsatsområder
Sjette rammeprogram har vakt stor interesse. I 2003 blev der indsendt over 16.000 forslag
med næsten 160.000 deltagere fra over 50 lande. Cirka 2.600 af forslagene blev udvalgt til
støtte (over 27.000 deltagere).
På området "Koncentration og integration af EF's forskningsindsats" indkom der over 10.000
forslag, hvoraf der blev udvalgt over 1.600 med cirka 24.000 deltagere til finansiering. De
fleste af projekterne (over 1.100) faldt inden for rammeprogrammets syv udvalgte
forskningstemaer, og et betydeligt antal inden for de tværgående aktiviteter med deltagelse af
små og mellemstore virksomheder og de særlige foranstaltninger til støtte for internationalt
samarbejde. Derudover har det sjette rammeprograms nye aktiviteter, "videnskabelig støtte til
den politiske beslutningsproces" og NEST-aktiviteterne ("ny og opdukkende videnskab og
teknologi"), haft betydelig succes; der er udvalgt 128 forslag til finansiering, herunder 11
forslag fra en særlig indkaldelse som reaktion på SARS-epidemien.
På området "Strukturering af det europæiske forskningsrum" indkom der næsten 6.000 forslag
i 2003, hvoraf langt de fleste vedrørte menneskelige ressourcer og mobilitet. Cirka 880 af
forslagene har fået støtte, heraf mere end 700 inden for "Menneskelige ressourcer og
mobilitet" og de andre inden for "Forskning og innovation", "Forskningsinfrastruktur" og
"Videnskab og samfund". Endvidere er der lanceret en "forskernes mobilitetsportal" med
information om job- og finansieringsmuligheder og praktiske oplysninger om en europæisk
forskerkarriere.
På området "Styrkelse af grundlaget for det europæiske forskningsrum" blev der indført en ny
aktivitet i sjette rammeprogram, det såkaldte ERA-NET-initiativ, som går ud på at samle
nationale og regionale forskningsprogrammer i netværk for og åbne dem deltagelse udefra.
Initiativet kommer godt fra start i 2003 med 74 forslag under første indkaldelse, hvoraf over
30 støttes.
Hvad angår formidling af resultater, er der fra "Forskning og innovation"-indsatsen under
sjette rammeprogram, herunder nettet af innovationsformidlingscentre, ydet støtte til
udnyttelse af forskningsresultater med henblik på innovation, mens de "horisontale
forskningsaktiviteter med deltagelse af små og mellemstore virksomheder" gav mindre
virksomheder mulighed for at få adgang til forskning, der svarede til deres behov. Dertil
kommer, at internettjenesten CORDIS har satset på at åbne adgang til oplysninger om
europæiske projekter og om forskellige teknologiformidlingsaktiviteter. Inddragelsen af
forskningsresultater i den politiske beslutningsproces er særlig karakteristisk for ordningen for
"Videnskabelig støtte den politiske beslutningsproces", og et bredere offentligt engagement i
forskningen er et mål for aktiviteterne under "Videnskab og Samfund". Hvad angår
enkeltprojekter, er der blevet indført regler og rapporteringsmekanismer, som skal fremme
anvendelsen og formidlingen af resultaterne.
Den række evalueringer, der er gennemført i årets løb, har bekræftet at EU's
forskningspolitiske indsats har bidraget væsentligt til Europas videnskabelige og teknologiske
videngrundlag, skabt omfattende netværk og samarbejdsrelationer mellem europæiske
forskere i det private og det offentlige og har medført en betydelig europæisk merværdi.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445698_0004.png
Finansiering og instrumenter
Gennemførelsen af programmet, herunder budgetmæssigt, er forløbet efter planen, hvilket er
noget af en bedrift i betragtning af de mange ansøgninger. Ved udgangen af 2003 var der
underskrevet 489 kontrakter og indgået finansieringsforpligtelser på 1,64 mia. EUR. For
resten af 2003-budgettet blev der indgået en samlet forpligtelse, som blev fordelt på
kontrakter i 2004.
En væsentlig nyhed ved sjette rammeprogram var de nye instrumenter, som skulle gøre det
muligt at samle en større kritisk masse af ressourcer og partnere og at gennemføre projekterne
med større selvstændighed. Blandt de forslag, der blev indsendt i 2003, blev der udvalgt over
400 større projekter, som udnyttede disse instrumenter. Ved udgangen af 2003 var der indgået
80 kontrakter om integrerede projekter og 30 om ekspertisenet. Disse projekter svarer til hhv.
53 og 11 procent af de udgiftsforpligtelser, EF har indgået for kontrakter, der er underskrevet i
2003. Et uafhængigt panel under ledelse af professor Marimon startede ved udgangen af 2003
en undersøgelse af, hvor effektive disse instrumenter var, og aflagde rapport i juli 2004.
Endelig blev traktatens artikel 169 taget i brug for første gang i 2003. Den gør det muligt at
EF at deltage i forskning, der iværksættes af medlemsstaterne i fællesskab. Samarbejdet gjaldt
et projekt for kliniske forsøg med medicin og vacciner mod hiv-aids, tuberkulose og malaria
under betegnelsen EDCTP: European and Developing Countries Clinical Trials Partnership.
2.2.
Andre initiativer til støtte for det europæiske forskningsrum
Foruden rammeprogrammet har EU taget andre vigtige skridt til støtte for etableringen af et
europæisk forskningsrum:
For de menneskelige ressourcers vedkommende har Kommissionen udsendt forslag
3
til
forbedring af forskerkarriererne i Europa, herunder om at der udarbejdes et charter for
europæiske forskere og en adfærdskodeks for ansættelse af forskere.
Der er indledt en fælleseuropæisk debat om de europæiske universiteters fremtid. I januar
2003 blev der udsendt et høringsdokument, og i april 2004 blev der holdt en stor
konference i Liège, Belgien.
For at fremme det europæiske forskningsrums internationale dimension er der ført
forhandlinger om bilaterale aftaler om videnskabeligt og teknologisk samarbejde med
partnere i Middelhavsområdet, Schweiz, Mexico, Brasilien, Chile, USA, Rusland og
Ukraine.
Der er gjort fremskridt med handlingsplanen vedrørende videnskab og samfund; tre tiltag
er ført til ende (kvinder i erhvervslivet, kvinder og udvidelsen samt forskning og fremsyn).
Tilrettelæggelsen af en europæisk rumpolitik har gjort store fremskridt med udsendelsen af
en grønbog og derpå en hvidbog i løbet af 2003; desuden er der indgået en
samarbejdsaftale mellem EU og ESA (Den Europæiske Rumorganisation).
3
KOM (2003) 436 af 18.7.2003.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Debatten om grundforskning i Europa og om oprettelsen af et europæisk forskningsråd
blev rejst på politisk plan med en kommissionsmeddelelse i januar 2004.
Der er bygget en række 'teknologiplatforme', dvs. oprettet fora, hvor interessenter skal
opstille strategiske forskningsdagsordner for centrale teknologier, f.eks. inden for
brændselsceller og nanoelektronik.
I marts 2003 blev der udarbejdet en europæisk strategi for biovidenskab og -teknologi.
Et treårigt forberedende program for sikkerhedsforskning blev iværksat som forløber for et
fuldt udbygget program fra 2007.
Pilotprojektet 'Videnbaserede regioner' blev iværksat for at stimulere fremvæksten af
regionale videnøkonomier gennem forskning.
3.
M
EDLEMSSTATERNE OG DEN ÅBNE KOORDINERINGSMETODE
2003 var også et vigtigt år for iværksættelsen af den åbne koordineringsmetode på det
forskningspolitiske område for at komme nærmere målet om, at forskningsinvesteringerne
skal op på 3 % af EU's BNP. I april 2003 søsatte Kommissionen en handlingsplan med forslag
til hvad der bør gøres på europæisk, nationalt og regionalt plan. Derefter blev der nedsat
grupper af eksperter fra medlemsstaterne på seks områder under CREST (Udvalget for
Videnskabelig og Teknisk Forskning) som et første skridt i anvendelsen af den åbne
koordineringsmetode for at nå 3 %-målet.
I overensstemmelse med dette mål har næsten alle medlemsstater sat nationale mål for
stigningen i F&U-investeringerne. De seneste tal tyder på, at et flertal af medlemsstaterne har
øget deres offentlige F&U-investeringer siden 2002, selvom der stadig er langt op til 1 % af
BNP. Hvad angår anvendelsen af politiske virkemidler, får skattebegunstigelser større vægt
som middel til at støtte F&U-investeringerne. Udviklingen i den private sektors investeringer i
forskning er mindre klar, og der er store forskelle mellem medlemsstaterne. Det er dog
tydeligt, at der skal gøres store fremskridt, hvis investeringerne skal op på 2 % af BNP.
4.
U
DSIGTERNE
Det sjette rammeprogram gennemføres planmæssigt. Det strømmer stadig ind med
ansøgninger fra forskersamfundet, hvad der viser programmets store betydning som stimulans
for den europæiske forskningsindsats.
Arbejdsprogrammerne for rammeprogrammets særprogrammer er blevet ajourført flere gange.
Ved udgangen af 2004 var arbejdsprogrammet for særprogrammet "Integration og styrkelse"
(EF-traktaten) blevet ajourført i alt 14 gange, arbejdsprogrammet for særprogrammet
"Strukturering" (EF-traktaten) 8 gange og arbejdsprogrammet for særprogrammet
"Kerneenergi" (Euratom-traktaten) 2 gange. Ved hver ajourføring tilføres der materiale til nye
forslagsindkaldelser. I alt var der udsendt mere end 120 indkaldelser ved udgangen af 2004.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445698_0006.png
Samtidig forbedrer Kommissionen programgennemførelsen for at løse problemer, som
forskersamfundet har påpeget, og følge op på anbefalinger fra kontrol- og evalueringsrunder,
herunder rapporten fra panelet af eksperter på højt niveau vedrørende evaluering af
effektiviteten af de nye instrumenter under det sjette rammeprogram
4
. Kommissionen har
udarbejdet disse foranstaltninger som reaktion på panelets anbefalinger og udarbejdet en
handlingsplan for at rationalisere og fremskynde procedurerne.
Kommissionen har givet forskning en fremtrædende plads i sine budget- og politikforslag for
perioden 2007-2013
5
. I juni 2004 lancerede Kommissionen debatten om udarbejdelsen af
syvende rammeprogram
6
, hvor der forventes en mere ambitiøs europæisk
forskningsstøttepolitik for at komme Lissabon-målet nærmere. Efter denne debat forelagde
Kommissionen sine forslag til et syvende rammeprogram i april 2005.
A
NDRE INFORMATIONSKILDER
Det arbejdsdokument fra Kommissionen, der ledsager denne rapport, indeholder mere
detaljerede oplysninger. Derudover kan flere oplysninger findes i følgende offentligt
tilgængelige dokumenter:
Årlige kontrolrapporter om rammeprogrammet og særprogrammerne, som
indeholder en kortfattet, uafhængig sammenfatning om fremskridtene og om
kvaliteten af foranstaltningerne til gennemførelse af programmerne.
De femårige evalueringsrapporter om gennemførelsen
Fællesskabets forskningsaktiviteter i de forudgående fem år.
og
resultaterne
af
Den europæiske rapport om indikatorer for videnskab og teknologi: redegørelser,
statistikker og grundige analyser af europæisk og national FTU i en international
kontekst.
Årligt udsendte rapporter om nøgletal, hvori der fremlægges et sæt indikatorer for at
gøre status over Europas stilling inden for videnskab, teknologi og innovation.
Forskning og udvikling: årlige statistikker (Eurostat). Udgives en gang om året og
indeholder internationalt sammenlignelige statistikker om F&U-budgetter, F&U-
udgifter, F&U-personale og patenter i medlemsstaterne, specificeret regionalt.
"Statistics on Science and Technology in Europe", der udsendes i serien "Panorama
of the European Union" (GD Forskning og Eurostat).
Undersøgelser og analyser, der offentliggøres i forbindelse med FTU-programmerne,
og som omhandler spørgsmål, der er specifikke for de FTU-områder, de dækker.
4
5
6
KOM(2004)574; SEK(2004)1057 af 27.8.2004.
KOM (2004) 101 af 10.2.2001; KOM (2004) 487 af 14.7.2004.
KOM (2004) 353 af 16.6.2004.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445698_0007.png
De fleste af disse dokumenter kan enten fås eller bestilles på Kommissionens internetadresser:
Kommissionens generelle websted, EUROPA: http://europa.eu.int/
Webstedet CORDIS, der rummer
rammeprogrammet: http://www.cordis.lu
omfattende
oplysninger
om
FTU-
Webstedet for Kommissionens Generaldirektorat for Forskning:
http://europa.eu.int/comm/research
Webstedet for Kommissionens Generaldirektorat for Informationssamfundet:
http://europa.eu.int/information_society/index_en.htm
Webstedet for Kommissionens Generaldirektorat for Erhvervspolitik:
http://europa.eu.int/comm/dgs/enterprise/
Webstedet for Kommissionens Generaldirektorat for Energi og Transport:
http://europa.eu.int/comm/dgs/energy_transport/index.html
Det Fælles Forskningscenter FFC's websted: http://www.jrc.cec.eu.int/
Eurostats websted: http://europa.eu.int/comm/eurostat
DA
7
DA