Erhvervsudvalget 2004
KOM (2005) 0253
Offentligt
1445718_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 14.6.2005
KOM(2005) 253 endelig
2005/0111 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
Af
om ændring af direktiv 2004/39/EF om markeder for finansielle instrumenter, for så
vidt angår visse frister
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
1445718_0002.png
BEGRUNDELSE
1) F
ORSLAGETS BAGGRUND
Begrundelser og målsætninger for forslaget
Dette forslag handler om at udvide medlemsstaternes gennemførelsesfrist og de
regulerede virksomheders dato for overholdelse af direktiv 2004/39/EF om markeder
for finansielle instrumenter (Markets in Financial Instruments Directive - MiFID).
Dette sker, fordi erhvervslivet og medlemsstaterne har meldt om alvorlige
vanskeligheder for de regulerede virksomheder med at overholde den nuværende
gennemførelsesfrist for direktivet (30. april 2006).
1.
Vedtagelse af
gennemførelsesperiode
gennemførelsesbestemmelser
medfører
reelt
forkortet
Den gennemførelsesfrist, der blev aftalt i henholdsvis Rådet og Europa-Parlamentet,
var den sædvanlige toårsfrist efter direktivets ikrafttræden. Imidlertid vil en betragtelig
del af gennemførelsesperioden gå med at forberede de nødvendige
gennemførelsesforanstaltninger for 17 bestemmelser i direktivet, som ikke kan fungere
uden sådanne foranstaltninger. Efter de nuværende planer forventer Kommissionen at
have vedtaget hele sættet med gennemførelsesforanstaltninger ved begyndelsen af
2006. Vedtagelsen af disse foranstaltninger kan ikke fremskyndes, både fordi de er
komplekse, fordi der er behov for at føre brede konsultationer og skabe enighed, og
fordi processen skal ske i overensstemmelse med udvalgsproceduren ifølge afgørelse
1999/468/EF. Der kan ikke gås videre med gennemførelsen af de bestemmelser i
direktivet, som står i forbindelse med gennemførelsesforanstaltningerne, før de
ledsagende gennemførelsesforanstaltninger er klar. Reelt påvirker dette den rettidige
gennemførelse af andre bestemmelser i direktivet, der har forbindelse med
bestemmelser, der kræver gennemførelsesforanstaltninger. Derfor har medlemsstaterne
ikke tilstrækkelig tid til fuldt ud at gennemføre hele direktivet i perioden fra den
forventede vedtagelse af gennemførelsesforanstaltningerne (i begyndelsen af 2006) og
den nuværende gennemførelsesfrist (april 2006). For at sikre effektiv og ensartet
gennemførelse af MiFID i samtlige medlemsstater inden for gennemførelsesfristen vil
det derfor være hensigtsmæssigt at udsætte denne frist.
2.
Praktiske konsekvenser for virksomhederne
Kommissionens tjenestegrene har fra en bred vifte af erhvervslivets repræsentanter fået
underretning om, at det nuværende gennemførelsesskema for MiFID stiller de
involverede virksomheder over for umulige tidsfrister. De påpeger, at hvis MiFID skal
overholdes, kræver det væsentlige tidskrævende ændringer af deres teknologiske
infrastruktur, software samt registrerings- og rapporteringssystemer. Derudover skal
virksomhederne muligvis tilpasse interne politikker og retningslinjer om
kunderelationer, adskillelse af aktiver og styring af interessekonflikter.
Markedsdeltagerne mener desuden ikke, at de er i stand til at træffe definitive
beslutninger om, hvilke driftsmæssige initiativer der skal tages, indtil
gennemførelsesforanstaltningerne er endeligt vedtaget. Direktiv 2004/39/EF indeholder
DA
2
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
kun generelle principper for disse krav, og de nøjagtige tekniske detaljer vil blive givet
i gennemførelseslovgivningen, som først vil ligge klar ved årets udgang.
Generel kontekst
Tekniske ændringer af direktiv 2004/39/EF.
Nuværende bestemmelser på området
Direktiv 2004/39/EF
Overensstemmelse med EU's øvrige politikker og målsætninger
Direktiv 2004/39/EF
2) H
ØRING AF DE BERØRTE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Selv om der ikke er iværksat specifikke høringer for dette forslag, bør det fremlægges,
da:
- Kommissionen har modtaget adskillige bemærkninger fra erhvervslivet med
omfattende beviser for, at der er behov for at udvide fristen for anvendelsen af
direktivet, så markedsdeltagerne får tilstrækkelig tid til at tilpasse deres systemer og
procedurer med henblik på at overholde MiFID.
- Drøftelserne med medlemsstaterne i Det Europæiske Værdipapirudvalg har vist, at
medlemsstaterne efter at have konsulteret markederne og vurderet
gennemførelsesbehovene næsten uden undtagelse støtter den foreslåede udvidelse af
både gennemførelses- og anvendelsesfristen. De indkomne svar på en generel høring
om lovgivningsproceduren for værdipapirmarkederne tyder på en meget omfattende
støtte til udvidelsen af gennemførelsesfristen på dette område; i en række af
besvarelserne blev MiFID nævnt som et specifikt eksempel på et direktiv, hvis
kompleksitet berettiger til en forlænget gennemførelsesfrist.
- Behovet for at forlænge fristerne blev også bekræftet i den tredje rapport fra den
interinstitutionelle tilsynsgruppe for Lamfalussy-processen af 17. november.
Indsamling og brug af ekspertise
Der har ikke været behov for ekstern ekspertise.
Vurdering af virkningerne
Jf. direktiv 2004/39/EF
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ELEMENTER
Resumé af den foreslåede foranstaltning
Formålet med dette forslag er at lette vanskelighederne for medlemsstaterne og
DA
3
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
branchen ved gennemførelse og anvendelse af direktivet. Med henblik herpå foreslås
det at:
- forlænge medlemsstaternes frist for at gennemføre MiFID i national lovgivning med
6 måneder, dvs. indtil oktober 2006
- bevilge en yderligere periode på seks måneder efter gennemførelsen i national
lovgivning, før MiFID reelt skal anvendes, så virksomhederne får tilstrækkelig tid til at
tilpasse deres systemer og interne procedurer og derved kan opfylde direktivets krav,
dvs. indtil april 2007.
På grund af den tætte interaktion mellem MiFID's forskellige dele gælder disse forslag
for hele direktivet (ikke blot de bestemmelser, der vil blive suppleret med
gennemførelsesforanstaltninger).
1.
Tekniske ændringer
Alle ændringer i direktiv 2004/39/EF indgår i en enkelt artikel (artikel 1). Der er tale
om følgende ændringer:
1)
Medlemsstaternes gennemførelsesfrist ændres til den 30. oktober 2006.
2)
Medlemsstaterne får en yderligere frist på 6 måneder til at anvende ny
indenlandsk lovgivning om gennemførelse af MiFID indtil den 30. april 2007.
3)
Der kræves redaktionelle ændringer i:
a.
Datoen for bortfaldet af direktiv 93/22/EF (direktivet om finansielle
tjenesteydelser), som skal erstattes af MiFID, skal udsættes i 6 måneder, så der er
sammenfald med den længere gennemførelsesfrist for MiFID, hvorved der undgås et
lovgivningsmæssigt tomrum. Det foreslås imidlertid, at medlemsstaterne forpligtes til
at bibeholde deres nuværende nationale reguleringssystem vedrørende gennemførelse
af direktiv 93/22/EF i yderligere 6 måneder efter, at direktivet er bortfaldet med
henblik på at undgå et retligt tomrum.
b.
Ikrafttrædelsesdatoen for overgangsbestemmelserne i artikel 71. Disse
bestemmelser bør træde i kraft, samtidig med at medlemsstaterne begynder at anvende
MiFID fuldt ud.
c.
Datoerne for hvornår Kommissionen skal fremlægge en række rapporter om
spørgsmål i forbindelse med MiFID og dets funktion. Tidsplanen for rapporterne var
beregnet til at give Kommissionen mulighed for at overvåge, hvordan MiFID fungerer i
praksis. Derfor bør de logisk set udskydes med ét år.
Disse ændringer er udelukkende af teknisk art og er nødvendige for at bevare
tidsplanen for de forskellige faser for direktivets ikrafttræden og revision heraf.
2.
Gennemførelse - ikrafttræden
For konsekvensens skyld er gennemførelsesfristen for dette forslag blevet bragt i
overensstemmelse med den foreslåede gennemførelsesfrist (dvs. den 30. oktober 2006)
for direktiv 2004/39/EF (artikel 2). Den nationale lovgivning, hvorved det tidligere
DA
4
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
system efter direktiv 93/22/EF blev indført, kan imidlertid forblive i kraft, indtil MiFID
er fuldt gennemført i national lovgivning (dvs. den 30. april 2007). Når forslaget er
vedtaget af Rådet og Europa-Parlamentet, bør det træde i kraft dagen efter
offentliggørelsen.
Dette er et forslag til et direktiv om ændring af et grundlæggende direktiv om
harmonisering af autorisationsbetingelser med henblik på at sikre reel etableringsret og
frit udbud af tjenesteydelser ("samordningsdirektiv"). Forslaget indeholder kun en
række tekniske ændringer, der udelukkende står i forbindelse med udvidelsen af de
forskellige frister i det grundlæggende direktiv; der indgår ingen yderligere væsentlige
ændringer i forslaget.
Retsgrundlag
EF-traktatens artikel 47, stk. 2.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet finder anvendelse, i og med at forslaget ikke henhører under
Fællesskabets enekompetence.
Medlemsstaterne kan ikke opfylde målene med forslaget på tilfredsstillende vis, hvilket
skyldes følgende:
Jf. direktiv 2004/39/EF.
En indsats på fællesskabsplan vil af nedenstående grunde være et mere effektivt
redskab til at nå målene med forslaget:
Jf. direktiv 2004/39/EF.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, hvilket begrundes
således:
De foreslåede udvidelser er afbalancerede og proportionelle. De giver medlemsstaterne
og de regulerede virksomheder den yderligere tid, der kræves for at opfylde direktivets
krav ordentligt uden dog at gå videre end det nødvendige.
Valg af retsakt
Foreslået retsakt: direktiv.
Andre retlige instrumenter ville ikke være hensigtsmæssige, hvilket skyldes følgende
forhold:
Ændringsdirektiv med tekniske ændringer af direktiv 2004/39/EF. Et direktiv kan kun
ændres ved et andet direktiv.
DA
5
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
4) B
UDGETMÆSSIGE VIRKNINGER
Forslaget har ingen virkninger for Den Europæiske Unions budget.
5) S
UPPLERENDE OPLYSNINGER
Konkordanstabel
Medlemsstaterne skal meddele Kommissionen teksten til de nationale
gennemførelsesbestemmelser for direktivet. Direktivet indeholder ingen forpligtelse til
at medtage en konkordanstabel, da denne forpligtelse heller ikke indgik i det
grundlæggende direktiv.
DA
6
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
1445718_0007.png
2005/0111
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
af
om ændring af direktiv 2004/39/EF om markeder for finansielle instrumenter, for så
vidt angår visse frister
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 47,
stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
efter proceduren i traktatens artikel 251, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/39/EF af 21. april 2004 om markeder for
finansielle instrumenter, om ændring af Rådets direktiv 85/611/EØF, og 93/6/EØF
samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/12/EF og om ophævelse af Rådets
direktiv 93/22/EØF
2
indfører et omfattende reguleringssystem med henblik på at sikre
en høj kvalitet ved gennemførelsen af investortransaktioner.
Efter direktiv 2004/39/EF skal medlemsstaterne sætte love og administrative
bestemmelser i kraft for at efterkomme dette direktiv inden den 30. april 2006. For at
sikre en ensartet gennemførelse i medlemsstaterne skal et væsentligt antal komplekse
bestemmelser i direktivet suppleres med gennemførelsesforanstaltninger, som
Kommissionen har vedtaget inden for medlemsstaternes gennemførelsesperiode. Da
medlemsstaterne ikke fuldt ud kan udarbejde og færdiggøre deres nationale
lovgivning, før gennemførelsesforanstaltningernes indhold ligger klart, kan det være
vanskeligt for dem at nå den nuværende gennemførelsesfrist.
For at overholde kravene i direktiv 2004/39/EF og den nationale
gennemførelseslovgivning kan investeringsselskaber og andre regulerede
virksomheder blive nødt til at indføre nye it-systemer, nye organisationsstrukturer
samt procedurer for regnskabsaflæggelse og registrering eller at gennemføre
væsentlige ændringer i deres eksisterende systemer og praksis. Dette kan kun gøres,
(2)
(3)
1
2
EUT […] af […], s. […].
EUT L 145 af 30.4.2004, s. 1.
DA
7
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
når det står klart, hvad indholdet bliver i de gennemførelsesforanstaltninger,
Kommissionen skal vedtage, og den nationale gennemførelseslovgivning.
(4)
Det er også nødvendigt, at direktiv 2004/39/EF og dets gennemførelsesforanstaltninger
gennemføres i national lovgivning eller bliver direkte gældende i medlemsstaterne på
samme tid, hvis direktivet skal have fuld virkning.
Det er derfor hensigtsmæssigt at udvide medlemsstaternes frist for gennemførelse af
direktiv 2004/39/EF i national lovgivning. Bankernes og investeringsselskabernes frist
for at opfylde de nye krav bør ligeledes forlænges med en periode, der ligger efter, at
medlemsstaterne har gennemført bestemmelserne i deres nationale lovgivning.
På grund af samspillet mellem de forskellige bestemmelser i direktiv 2004/39/EF vil
det være hensigtsmæssigt, at en eventuel forlængelse af disse frister gælder for
samtlige bestemmelser i dette direktiv. En udvidelse af gennemførelses- og
anvendelsesfristen bør svare til og ikke overskride medlemsstaternes og de regulerede
virksomheders behov. For at undgå fragmentering, der kan forhindre det indre marked
i værdipapirer i at fungere ordentligt, bør medlemsstaterne anvende bestemmelserne i
direktiv 2004/39/EF samtidig.
Der er behov for yderligere konsekvensændringer for at udskyde datoen for direktiv
93/22/EØF's bortfald og for overgangsbestemmelserne efter direktiv 2004/39/EF samt
for at udvide tidsplanen for Kommissionens forpligtelse til at rapportere om emnet.
Direktiv 2004/39/EF bør derfor ændres tilsvarende -
(5)
(6)
(7)
(8)
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
I direktiv 2004/39/EF foretages følgende ændringer:
(1)
Artikel 65 ændres som følger:
(a)
Stk. 1-4 affattes således:
“1.
Senest den
30. april 2007
aflægger Kommissionen efter en offentlig
høring og på baggrund af drøftelser med de kompetente myndigheder
rapport til Europa-Parlamentet og Rådet om den eventuelle udvidelse af
anvendelsesområdet
for
dette
direktivs
bestemmelser
om
gennemsigtighedskravene før og efter handelen til også at omfatte
transaktioner med andre typer finansielle instrumenter end aktier.
Senest den
30. april 2008
forelægger Kommissionen Europa-Parlamentet
og Rådet en beretning om anvendelsen af artikel 27.
Senest den
30. oktober 2007
aflægger Kommissionen efter en offentlig
høring og på baggrund af drøftelser med de kompetente myndigheder
beretning til Europa-Parlamentet og Rådet om:
2.
3.
DA
8
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
(a)
hvorvidt det fortsat er hensigtsmæssigt at bibeholde undtagelsen i
artikel 2, stk. 1, litra k), for virksomheder, hvis hovedvirksomhed
er handel for egen regning med varederivater
form og indhold af rimelige krav til meddelelsen af tilladelse til og
tilsynet med virksomheder som f.eks. investeringsselskaber i dette
direktivs forstand
hvorvidt reglerne om udpegning af bundne agenter til
investeringstjenester og/eller -aktiviteter, især angående tilsynet
med disse, er hensigtsmæssige
hvorvidt det fortsat er hensigtsmæssigt at bibeholde undtagelsen
efter artikel 2, stk. 1, litra i).
(b)
(c)
(d)
4.
Senest den
30. oktober 2007
aflægger Kommissionen statusrapport til
Europa-Parlamentet og Rådet om fjernelsen af hindringer for
konsolidering på europæisk plan af de oplysninger, som markederne har
pligt til at offentliggøre."
(b)
Stk. 6 affattes således:
“6.
Senest den
30. april 2006
aflægger Kommissionen efter en offentlig
høring og på baggrund af drøftelser med de kompetente myndigheder
beretning til Europa-Parlamentet og Rådet om, hvorvidt det fortsat er
hensigtsmæssigt at bibeholde de krav til faglig forsikring, der pålægges
mæglerne i fællesskabsretten."
(2)
Artikel 69 affattes således:
"Artikel 69
Bortfald af direktiv 93/22/EØF
1.
Direktiv 93/22/EØF ophæves fra den
30. oktober 2006.
Henvisninger til
direktiv 93/22/EØF skal læses som henvisninger til dette direktiv.
Henvisninger til termer, der defineres i, eller til artikler, der indgår i direktiv
93/22/EØF, skal læses som henvisninger til tilsvarende termer, der defineres i,
eller artikler, der indgår i dette direktiv.
Medlemsstaterne fastsætter, at nationale love, bestemmelser og administrative
bestemmelser, der vedtages med henblik på at overholde direktiv 93/22/EF,
forbliver i kraft, indtil de bestemmelser, der er vedtaget efter artikel 70,
anvendes, under alle omstændigheder senest den 30. april 2007.”
2.
(3)
Artikel 70, stk. 1, affattes således:
"Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i
kraft for at efterkomme dette direktiv inden den
30. oktober 2006.
Medlemsstaterne underretter straks Kommissionen herom.
De anvender disse
bestemmelser fra den 1. maj 2007."
DA
9
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
(4)
Artikel 71, stk. 1 til 4, affattes således:
“1.
Investeringsselskaber, der i deres hjemland har fået bemyndigelse til at yde
investeringstjenester før den
30. april 2007,
anses for at have fået denne
bemyndigelse i forbindelse med dette direktiv, hvis denne medlemsstats love
foreskriver, at de skal opfylde betingelser svarende til betingelserne i artikel 9
til 14 for at påbegynde en sådan virksomhed.
Et reguleret marked eller en markedsdeltager, der i dennes hjemland har fået
bemyndigelse før den
30. april 2007,
anses for at have fået denne
bemyndigelse i forbindelse med dette direktiv, hvis denne medlemsstats love
foreskriver, at markedet eller markedsdeltageren skal opfylde betingelser
svarende til betingelserne i kapitel III.
Bundne agenter, der allerede er opført i et offentligt register før den
30. april
2007,
anses for at være registreret som sådanne i forbindelse med dette
direktiv, hvis denne medlemsstats love foreskriver, at bundne agenter skal
opfylde betingelser svarende til betingelserne i artikel 23.
Oplysninger, der er givet før den
30. april 2007,
for så vidt angår artikel 17, 18
eller 30 i direktiv 93/22/EF, anses for at være givet i forbindelse med dette
direktivs artikel 31 og 32."
Artikel 2
2.
3.
4.
Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for at
efterkomme dette direktiv senest den 30. oktober 2006. De underretter straks Kommissionen
herom.
Disse bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal
ved offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for henvisningen
fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 3
Denne forordning træder i kraft på dagen efter offentliggørelsen i Den Europæiske Unions
Tidende.
Artikel 4
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
10
DA
kom (2005) 0253 - Ingen titel
1445718_0011.png
BILAG
FINANSIERINGSOVERSIGT
[…]
DATO: […]
1.
2.
BUDGETPOST: -
Ingen - INGEN FINANSIELLE VIRKNINGER
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
BEVILLINGER:
Ingen
F
ORSLAG TIL DIREKTIV OM ÆNDRING AF DIREKTIV
2004/39/EF
OM MARKEDER FOR
FINANSIELLE INSTRUMENTER
3.
4.
5.
RETSGRUNDLAG:
Artikel 47, stk. 2
FORMÅL:
At forlænge gennemførelses- og anvendelsesfristen for direktiv 2004/39/EF og at justere
yderligere frister i dette direktiv i overensstemmelse hermed
FINANSIELLE VIRKNINGER –
ikke
relevant
12-
MÅNEDERS-
PERIODE
(mio. EUR)
INDE-
VÆRENDE
REGNSKABS-
ÅR
[n]
(mio. EUR)
FØLGENDE
REGNSKABSÅR
[n+1]
(mio. EUR)
5.0
5.1
UDGIFTER -
ikke relevant.
-
OVER EF-BUDGETTET
(RESTITUTIONER/INTERVENTIONER)
-
OVER NATIONALE BUDGETTER
-
AF ANDRE
UDGIFTER -
ikke relevant.
-
EF's EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
[n+2]
[n+3]
[n+4]
[n+5]
5.0.1 UDGIFTSOVERSLAG
5.1.1 INDTÆGTSOVERSLAG
5.2
BEREGNINGSMÅDE:
6.0
ER FINANSIERING MULIG OVER DE BEVILLINGER, DER PÅ DET LØBENDE
BUDGET ER OPFØRT UNDER DET RELEVANTE KAPITEL?
ikke relevant
6.1
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER PÅ
LØBENDE BUDGET?
6.2
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
6.3
BEVILLINGER TIL OPFØRSEL PÅ KOMMENDE BUDGETTER?
BEMÆRKNINGER:
JA NEJ
JA NEJ
JA NEJ
JA NEJ
DA
11
DA