Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0258
Offentligt
1445723_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 8.7.2005
KOM(2005) 258 endelig
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende gennemførelsen af artikel 73 i
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Staten Israel på den anden side
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
2.
Associeringsaftalen udgør retsgrundlaget for de bilaterale forbindelser mellem Den
Europæiske Union og Israel.
Det fastsættes i aftalens artikel 73, at der kan nedsættes arbejdsgrupper eller organer,
der er nødvendige for aftalens gennemførelse. De institutioner, der varetager
gennemførelsen af Euro-Middelhavsaftalerne, skal styrkes, således at de kan
håndtere de stadig mere teknisk vanskelige emner, der behandles. De skal også
harmoniseres med de institutioner, der er etableret i henhold til andre internationale
aftaler, som EU har indgået. Nedsættelsen af de foreslåede underudvalg er en
forudsætning for, at EU's naboskabspolitik og de tilhørende handlingsplaner inden
for en lang række områder kan gennemføres. Dertil kommer, at de bilaterale
forbindelser mellem EU og Israel vil udvikle sig hen imod et generelt partnerskab.
Det forudsætter, at der er sammenhæng i parternes fremgangsmåde, hvilket de kan
sikre ved løbende at koordinere deres indsats nøje.
Der er fastlagt en institutionel ramme i form af en række underudvalg til
gennemførelsen af Euro-Middelhavsaftalerne med andre partnerlande, såsom
Marokko, Tunesien og Jordan. Dette forslag bygger stort set på samme model.
Israel har erklæret sig rede til at styrke samarbejdet på de forskellige områder, der er
omfattet af associeringsaftalen.
I lyset af ovenstående foreslår Europa-Kommissionen Rådet, at der nedsættes en
række underudvalg, som skal bistå associeringsrådet og associeringsudvalget med
gennemførelsen af associeringsaftalen og handlingsplanen for EU's naboskabspolitik.
Underudvalgene skal drøfte spørgsmål af teknisk karakter, som associeringsudvalget
ikke i fuldt omfang kan drage omsorg for.
Det foreslås at nedsætte følgende ti underudvalg: (i) politisk dialog og samarbejde,
(ii) økonomiske og finansielle anliggender, (iii) sociale anliggender og migration,
(iv) toldsamarbejde og beskatning, (v) landbrug og fiskeri, (vi) det indre marked,
(vii) handel, industri og tjenesteydelser, (viii) retlige anliggender, (ix) transport,
energi og miljø og (x) forskning, innovation, informationssamfund, uddannelse og
kultur.
Rent organisatorisk varetager Kommissionen formandskabet for underudvalgene, jf.
Rådets afgørelse af 25. marts 2002. Ifølge samme afgørelse vil formandskabet for
underudvalgene "politisk dialog og samarbejde" og "retlige anliggender" for EU's
vedkommende blive varetaget efter de regler, som gælder for associeringsudvalget. I
tilfælde af drøftelser om emner, der ikke hører under EF's kompetencer, udøves
formandskabet for underudvalget af Rådets formandskab, som ligeledes giver udtryk
for medlemsstaternes holdning. I sidstnævnte tilfælde deltager Kommissionen fuldt
ud i det forberedende arbejde og i fastlæggelsen af målene for underudvalgenes
møder.
De enkelte underudvalgs mål og arbejdsområde samt
gennemførelsesbestemmelser fremgår af vedlagte forretningsordener.
tilhørende
3.
4.
5.
6.
7.
8.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0003.png
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende gennemførelsen af artikel 73 i
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Staten Israel på den anden side
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 300,
stk. 2, andet afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Staten Israel på den anden
side blev undertegnet den 20. november 1995 og trådte i kraft den 1. juni 2000.
Ifølge artikel 73 i aftalen kan der nedsættes arbejdsgrupper eller organer, i det
følgende benævnt "underudvalg", der er nødvendige for aftalens gennemførelse -
(2)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Den holdning, som Fællesskabet skal indtage i associeringsrådet, der blev oprettet ved Euro-
Middelhavsaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene
side og Staten Israel på den anden side, med hensyn til gennemførelsen af aftalens artikel 73,
fremgår af det udkast til afgørelse, der skal træffes af associeringsrådet, og som er knyttet som
bilag til denne afgørelse.
Underudvalgene ledes af en repræsentant for Europa-Kommissionen på vegne af Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater. Medlemsstaterne holdes underrettet og har ret
til at deltage i de pågældende underudvalgs møder.
1
EUT C […] af […], s. […].
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
En repræsentant for Rådets formandskab udtrykker EU's holdning til spørgsmål, der vedrører
afsnit V og VI i traktaten om Den Europæiske Union. I disse tilfælde inddrages
Kommissionen fuldt ud i det forberedende arbejde og i fastlæggelsen af målene for
underudvalgenes møder.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0005.png
Udkast til
AFGØRELSE TRUFFET AF ASSOCIERINGSRÅDET EU/ISRAEL
om nedsættelse af underudvalg under associeringsudvalget
Associeringsrådet EU/Israel har -
under henvisning til Euro-Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Staten Israel på den
anden side, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
EU's forbindelser med de sydlige Middelhavslande bliver stadig mere komplekse
som følge af gennemførelsen af Euro-Middelhavsaftalerne og videreførelsen af Euro-
Middelhavspartnerskabet. Nedsættelsen af de foreslåede underudvalg er en
forudsætning for, at EU's naboskabspolitik og de tilhørende handlingsplaner inden
for en lang række områder kan gennemføres.
Ifølge artikel 73 i aftalen kan der nedsættes arbejdsgrupper eller organer, i det
følgende benævnt "underudvalg", som er nødvendige for aftalens gennemførelse -
(2)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Eneste artikel
Undervalgene i bilag 1 nedsættes under Associeringsudvalget EU/Israel, og underudvalgenes
forretningsordener i bilag 2 vedtages.
Underudvalgene arbejder under associeringsudvalget, som de skal aflægge beretning til efter
hvert møde. Ovennævnte underudvalg har ingen beslutningsbeføjelser.
Associeringsudvalget træffer alle nødvendige foranstaltninger til at sikre, at de fungerer
korrekt, og underretter associeringsrådet herom.
Associeringsrådet kan beslutte at nedsætte andre underudvalg eller arbejdsgrupper eller at
opløse eksisterende underudvalg eller arbejdsgrupper.
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i , den
På associeringsrådets vegne
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0006.png
BILAG I
ASSOCIERINGSAFTALE EU/ISRAEL
UNDERUDVALG UNDER ASSOCIERINGSUDVALGET
(1)
(2)
(3
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Politisk dialog og samarbejde
Økonomiske og finansielle anliggender
Sociale anliggender og migration
Toldsamarbejde og beskatning
Landbrug og fiskeri
Det indre marked
Industri, handel og tjenesteydelser
Retlige anliggender
Transport, energi og miljø
Forskning, innovation, informationssamfund, uddannelse og kultur.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0007.png
BILAG II
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 1
Politisk dialog og samarbejde
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
Fælles værdier:
-
-
-
3.b -
Demokrati, menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder
Bekæmpelse af antisemitisme
Bekæmpelse af racisme og fremmedhad, herunder had til muslimer
Regionale og internationale emner
-
Samarbejde under den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik/den europæiske
sikkerheds- og forsvarspolitik og krisestyring
-
Situationen i Mellemøsten
-
Ikke-spredning af masseødelæggelsesvåben og deres fremføringsmidler,
herunder ballistiske missiler
-
-
-
Ulovlig handel med militært udstyr
Bekæmpelse af terrorisme
Internationale organisationer
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
Regionalt samarbejde (herunder koordinering af regionale spørgsmål, der
rejses af andre underudvalg).
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0010.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 2
Økonomiske og finansielle anliggender
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
3.d -
3.e -
3.f -
3.g -
Makroøkonomisk politik
Strukturøkonomisk politik
Finansielle ydelser (makroøkonomiske aspekter) og kapitalmarkeder
Kapitalbevægelser og betalinger
Finansielle bestemmelser (f.eks. offentlig finansforvaltning og gennemsigtighed)
Pension og social sikring (økonomiske aspekter)
Statistik.
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0012.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 3
Sociale anliggender og migration
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende EU-
naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt i
realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
3.d -
3.e -
3.f -
3.g -
3.h -
Sociale problemer i postindustrielle samfund
Bekæmpelse af forskelsbehandling, herunder handicapspørgsmål
Offentlig sundhed
Lige muligheder
Arbejdskraftens bevægelighed
Migrationspolitik
Arbejdsmarkedspolitik
Social sikring
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0014.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 4
Toldsamarbejde og beskatning
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
3.d -
3.e -
Generelle toldprocedurer, toldnomenklatur og toldværdiansættelse
Oprindelsesregler
Toldordninger
Toldsamarbejde
Beskatning.
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0016.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 5
Landbrug og fiskeri
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c.-
3.d -
Landbrugsprodukter og forarbejdede landbrugsprodukter (herunder samhandel)
Sundhed og plantesundhed
Udvikling af landdistrikter og regionalt samarbejde
Fiskerivarer, herunder samhandel.
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0018.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 6
Det indre marked
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning om forskellige spørgsmål. Det
sorterer under associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde.
Underudvalget har ikke beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget
forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
3.d -
3.e -
3.f -
Juridisk og administrativt
overensstemmelsesvurdering
Konkurrencepolitik
Offentlige indkøb
Intellektuel, industriel og kommerciel ejendomsret
Tjenesteydelser (politiske og lovgivningsmæssige spørgsmål)
Etableringsret og selskabsret.
samarbejde
om
forskrifter,
standarder
og
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0020.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 7
Industri, handel og tjenesteydelser
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
3.d -
3.e -
3.f -
3.g -
3.h -
Virksomhedspolitik og industrisamarbejde
Gennemførelse af
handlingsplanen
handelsbestemmelserne
i
associeringsaftalen
og
ENP-
Bilaterale handelsanliggender
Tjenesteydelser og investeringer (handelsaspekter, herunder indledning af bilaterale
forhandlinger)
Udarbejdelse af handelsaftaler
overensstemmelsesvurderinger
Turisme
Internationalt udviklingssamarbejde (spørgsmål vedrørende EU's og Israels adgang).
om
teksniske
forskrifter,
standarder
og
Samarbejde om spørgsmål vedrørende e-handel
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0022.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 8
Retlige anliggender
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering; Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
3.d -
3.e -
3.f -
3.g -
Migration
Asyl
Særlige foranstaltninger inden for retlige og indre anliggender til bekæmpelse af
terrorisme
Bekæmpelse af organiseret kriminalitet, herunder menneskehandel
Narkotika
Hvidvaskning af penge, finansiel og økonomisk kriminalitet
Politi- og retssamarbejde.
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0024.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 9
Transport, energi og miljø
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
Transport
Energi
Miljø.
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan på et møde behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af
ovenstående områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige herom, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at
tilvejebringe specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0026.png
Forretningsorden
EU/Israel-underudvalg 10
Forskning, innovation, informationssamfund, uddannelse og kultur
1.
Sammensætning og formandskab
Underudvalget består af repræsentanter for Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater
og repræsentanter for Israels regering. Formandskabet varetages på skift af de to parter. Hver
part udnævner sin egen formand.
2.
Rolle
Underudvalget er forum for drøftelse, vurdering og rådgivning. Det sorterer under
associeringsudvalget, som det aflægger rapport til efter hvert møde. Underudvalget har ikke
beslutningsbeføjelser, men kan forelægge associeringsudvalget forslag.
3.
Arbejdsområde
Underudvalget drøfter gennemførelsen af associeringsaftalen og den tilhørende handlingsplan
for EU-naboskabspolitik, bl.a. på nedenstående områder, og vurderer, om der gøres fremskridt
i realiseringen af de mål og foranstaltninger, der er fastlagt og vedtaget i handlingsplanen.
Samarbejde om offentlige forvaltningsanliggender drøftes, hvor dette er relevant.
Underudvalget undersøger alle problemer, der måtte opstå inden for nedenstående områder,
og foreslår eventuelle foranstaltninger.
3.a -
3.b -
3.c -
3.d -
3.e -
3.f -
Videnskab og teknologisk innovation
Samarbejde om uddannelse og udveksling af unge
Samarbejde på kulturområdet
Informationssamfund
Politikken på det audiovisuelle område
Samarbejde i civilsamfundet.
Listen er ikke udtømmende, og associeringsudvalget kan tilføje andre områder.
Underudvalget kan behandle spørgsmål, der vedrører et, flere eller samtlige af ovenstående
områder.
4.
Sekretariatet
En repræsentant for Europa-Kommissionen og en repræsentant for Israels regering fungerer
sammen som faste sekretærer for underudvalget.
Henvendelser vedrørende underudvalget rettes til sekretærerne. Sekretærerne er ansvarlige for
forberedelsen af underudvalgets møder, herunder fastlæggelse af mødedatoer og dagsordener.
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Møder
Underudvalget træder sammen efter behov og i princippet mindst én gang om året. Der kan
indkaldes til et møde, når formanden for en af parterne fremsætter anmodning herom via den
ansvarlige sekretær, der videregiver anmodningen til den anden part. Efter at have modtaget
en anmodning om et møde i underudvalget svarer den anden parts sekretær inden for en frist
på 15 arbejdsdage. Hvor det er muligt, kan flere underudvalgsmøder efter fælles aftale
grupperes over nogle dage.
I særligt hastende tilfælde kan der indkaldes til møde i underudvalget med kortere frist, hvis
parterne er enige herom. Alle anmodninger om indkaldelse af møder fremsættes skriftligt.
Underudvalgets møder holdes på et tidspunkt og et sted, som parterne er enige om.
Møder indkaldes af den ansvarlige sekretær efter aftale med formanden. Før hvert møde
underrettes formanden om, hvem der deltager i parternes delegationer.
Hvis parterne er enige, kan underudvalget invitere eksperter til møderne for at tilvejebringe
specifikke oplysninger.
6.
Dagsorden for møderne
Anmodninger om optagelse af punkter på underudvalgets dagsorden sendes til sekretærerne.
Formanden opstiller en foreløbig dagsorden for hvert møde. Den sendes af den ansvarlige
sekretær til den anden part senest ti dage før mødet.
Den foreløbige dagsorden omfatter de punkter, som sekretærerne senest femten dage inden
mødet har modtaget anmodning om at få optaget på dagsordenen. Dokumentation skal være
begge parter i hænde senest syv dage før mødet. For at tage hensyn til hastende anliggender
kan disse frister forkortes, hvis parterne er enige herom.
Dagsordenen vedtages af underudvalget ved hvert mødes begyndelse.
7.
Referat
De to sekretærer udarbejder og godkender et referat efter hvert møde. Underudvalgets
sekretærer sender en kopi af referatet, herunder underudvalgets forslag og henstillinger, til
sekretærerne og formanden for associeringsudvalget.
8.
Offentliggørelse
Medmindre andet vedtages, er underudvalgets møder ikke offentlige, og referaterne heraf er
fortrolige.
DA
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445723_0028.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
2.
BUDGETPOST:
DATO:
BEVILLINGER:
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Fællesskabets holdning i associeringsrådet vedrørende gennemførelsen af artikel 73 i Euro-
Middelhavsaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres
medlemsstater på den ene side og Staten Israel på den anden side
RETSGRUNDLAG:
Artikel 73 i EU/Israel-associeringsaftalen
FORANSTALTNINGENS FORMÅL:
Nedsættelse af underudvalg
FINANSIELLE VIRKNINGER
12
INDEVÆRENDE
FØLGENDE
MÅNEDERS REGNSKABSÅR REGNSKABSÅR
PERIODE
2005
2006
(mio. EUR)
(mio. EUR)
UDGIFTER, SOM AFHOLDES OVER EU-
BUDGETTET
(RESTITUTIONER/INTERVENTIONER)
-
OVER NATIONALE BUDGETTER
-
AF ANDRE
INDTÆGTER
-
EU's EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
(mio. EUR)
uoplyst
uoplyst
uoplyst
3.
4.
5.
5.0
5.1
uoplyst
uoplyst
uoplyst
5.0.1 UDGIFTSOVERSLAG
5.1.1 INDTÆGTSOVERSLAG
5.2
BEREGNINGSMÅDE:
6.0
2007
-
-
2008
-
-
2009
-
-
2010
-
-
ER FINANSIERING MULIG OVER DE BEVILLINGER, DER PÅ DET LØBENDE
BUDGET ER OPFØRT UNDER DET RELEVANTE KAPITEL?
JA
6.1
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER PÅ
LØBENDE BUDGET?
JA
6.2
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
NEJ
6.3
BEVILLINGER TIL OPFØRELSE PÅ KOMMENDE BUDGETTER?
NEJ
BEMÆRKNINGER:
Arbejdsgruppens og underudvalgenes møder afholdes i Bruxelles og Jerusalem. Når de afholdes i Israel, dækkes
deltagernes udgifter af tjenesterejsebudgettet.
DA
28
DA