Miljø- og Planlægningsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0282
Offentligt
1445747_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 22.6.2005
KOM(2005) 282 endelig
2003/0210 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om beskyttelse af grundvandet mod forurening
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2003/0210 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om beskyttelse af grundvandet mod forurening
Den 28. april 2005 stemte Europa-Parlamentet ved førstebehandlingen om de
ændringsforslag, der var blevet fremsat til forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om beskyttelse af grundvandet mod forurening (COM(2003)550 endelig).
Ifølge EF-traktatens artikel 250, stk. 2, kan Kommissionen, så længe Rådet ikke har truffet
afgørelse, ændre sit forslag under hele forløbet af de procedurer, der fører frem til vedtagelse
af en fællesskabsretsakt.
Kommissionen afgiver herefter udtalelse om de ændringsforslag, Europa-Parlamentet har
vedtaget.
1.
S
AGSFORLØB
:
Forelæggelse af forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet (COM(2003)550 endelig -
2003/0210(COD)) i overensstemmelse med traktatens artikel 175, stk. 1: 19. september 2003
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse: 31. marts 2004
Regionsudvalgets udtalelse: 12.02.2004
2.
F
ORMÅLET MED
K
OMMISSIONENS FORSLAG
Grundvandet er en vigtig naturlig ressource, som hovedsageligt bruges til drikkevand,
industrien og landbruget. Det har også en stor miljømæssig værdi, idet det indgår i et samspil
med overfladevand og vådområder, og det er dermed en væsentlig del af vandkredsløbet, som
bør beskyttes.
Beskyttelse af grundvandet mod forurening har været genstand for fællesskabslovgivning
siden 1980, herunder i den senere tid bl.a. i rammedirektivet for vand, som blev vedtaget i
2000.
Der mangler dog klare kriterier for fastlæggelsen af miljøkvalitetsmålsætninger for
grundvand, herunder navnlig for god kemisk tilstand. Desuden er der brug for særlige
foranstaltninger til forebyggelse og kontrol med grundvandsforurening. Det blev erkendt, da
man nåede til enighed om rammedirektivet for vand, og direktivets artikel 17 pålagde
Kommissionen at fremlægge et forslag herom.
På denne baggrund og efter omfattende høring af interesseparterne fremlagde Kommissionen
et forslag til et nyt direktiv om beskyttelse af grundvandet mod forurening i september 2003
(COM(2003)550). Forslaget har følgende hovedpunkter:
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0003.png
En ordning for overholdelse af bestemmelserne vedrørende vurdering af god kemisk
tilstand for grundvand for et begrænset antal forurenende stoffer, som der findes
fællesskabsnormer for
kriterier for vurdering af den kemiske tilstand for grundvand, som bygger på
miljøkvalitetsnormer, som opstilles af medlemsstaterne på passende niveau (nationale
organer eller organer med ansvar for floder eller grundvand), alt efter de naturlige
variationer i grundvandsforholdene, konstaterede belastninger og relevante kemiske stoffer
kriterier for konstatering af væsentlige stigningstendenser i koncentrationerne af
forurenende stoffer i grundvandet og fastlæggelse af indsatspunkter for at vende
tendenserne
foranstaltninger til forebyggelse eller begrænsning af direkte og navnlig indirekte tilførsel
af forurenende stoffer til grundvandet.
Forslaget indeholder tydelige specifikationer, som sikrer, at miljømålsætningerne i
rammedirektivet for vand opfyldes for så vidt angår grundvand. Samtidig tilvejebringer
forslaget den rette balance mellem de opgaver, der skal løses på fællesskabsniveau og dem,
der bedst løses af medlemsstaterne.
3.
K
OMMISSIONENS HOLDNING TIL PARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Den 28. april 2005 vedtog Europa-Parlamentet 89 af de 123 fremlagte ændringer. For
ændringerne 1, 15, 18, 29, 38, 58, 71 og 88 var stemmeafgivelsen delt. Kun den første del af
ændring 58 blev støttet af parlamentsmedlemmerne. De andre ændringer blev ikke berørt af
den delte stemmeafgivelse.
Kommissionen finder, at en lang række af Parlamentets ændringsforslag kan accepteres fuldt
ud, principielt eller delvis, da de afklarer og forbedrer Kommissionen forslag, navnlig
vedrørende ordningen for overholdelse af bestemmelserne vedrørende god kemiske tilstand
for grundvand.
Kommissionens holdning til Europa-Parlamentets ændringer gennemgås nærmere i det
følgende:
3.1.
Ændringer, som Kommissionen har accepteret i deres helhed
Ændring
1
indebærer en ændring af forslagets titel, så det tydeligt fremgår, at forslaget kun
handler om kemisk forurening af grundvand. Det er i tråd med målene i rammedirektivet for
vand 2000/60/EF (rammedirektivet).
Ændring
5
tydeliggør teksten i betragtning 3 og kan accepteres, da den er i overensstemmelse
med rammedirektivets bestemmelse om at forhindre forringelse.
Ændringsforslag
9,
som omfatter en ny betragtning om grundvandskvalitetskravs
konsekvenser for miljøbeskyttelsesniveauet og realiseringen det indre marked, kan accepteres.
Ændring
13
indsætter en ny betragtning om lagring og genvinding af grundvand, som
tydeliggør rammedirektivets bestemmelser, og som derfor fuldt ud kan accepteres. Ændring
14,
en anden ny betragtning om sammenligneligheden af overvågningsresultater, kan også
accepteres og er i tråd med ændring
41
og rammedirektivets bilag V.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0004.png
Den nye definition af baggrundskoncentration, der indføres ved ændring
22,
kan accepteres
og er i tråd med ændring
71.
Med ændring
25
foreslås tilføjelse af ny tekst i overskriften på artikel 3, hvilket kan
accepteres (kriterierne vedrører nemlig både vurdering og klassificering af god kemisk
tilstand for grundvand).
Ændring
91
bestemmer, at hvis den naturlige baggrundskoncentration af forurenende stoffer i
en eller flere grundvandsforekomster ligger over de kvalitetskrav, som er fastlagt i bilag I eller
II (dvs. nationalt fastsatte standarder), bør der tages hensyn til dette baggrundsniveau ved
bestemmelsen af grænsen mellem ringe og god kemisk tilstand for grundvand. Dette kan
Kommissionen acceptere.
Ændring
29
(knyttet til ændring
28)
kan accepteres, idet den tydeliggør den retlige situation i
forbindelse med vurdering af kemisk tilstand for grundvand.
Ændring
35,
som sletter artikel 4, stk. 3, kan accepteres, da denne bestemmelse medtages i
ændring
36
(se nedenstående bemærkninger).
For så vidt angår artikel 5, tydeliggør ændring
37,
at ændringer i koncentrationer, som skyldes
naturlige geologiske processer, ikke behandles her, hvilket forbedrer forslagets tekst. Ændring
38
kan accepteres og er forenelig med accept af ændring
24.
Endelig kan henvisningen til
specifik tendensvurdering og begrænsning af spredningen fra punktforureningskilder i
ændring
39
også accepteres.
Ændringen af titlen på artikel 6, som foreslås i ændring
42,
kan accepteres og er i
overensstemmelse med rammedirektivets bestemmelser (artikel 4, stk. 1, litra b), punkt i)).
Ændring af “til” til “og” i artikel 8, som det foreslås i ændring
55,
kan accepteres. Det er
ganske rigtigt begge bilag, der kan tilpasses til den videnskabelige og tekniske udvikling.
For så vidt angår bilag I, kan ændringerne af hovedtitlen og titlen på del B, som foreslås i
ændring
57
og
59,
accepteres.
Ændring
60
kan accepteres, idet henvisningen til bestemmelserne i direktiv 96/676/EØF
(nitratdirektivet) er tilstrækkelig.
Den pesticidstandard på 0,5 µg/l, som foreslås i ændring
63,
er afledt af direktiv 91/414/EØF
og kan accepteres. Ændring
64
kan også accepteres, da den er i fuld overensstemmelse med
rammedirektivets bestemmelser.
Den skelnen mellem syntetiske stoffer og indikatorer (i stedet for forurenende stoffer), som
foreslås i ændring
90,
kan accepteres af Kommissionen.
Tilføjelsen om anvendelse af grundvandet til udvinding af vand, der er bestemt til
menneskeligt forbrug, kan accepteres set i sammenhæng med ændring
68.
Sletning af afsnit
2.3 i del B af bilag III, som det foreslås i ændring
72,
kan accepteres, ud fra det princip, at
omkostninger skal der tages hensyn til ved iværksættelsen af foranstaltninger frem for, når der
fastsættes kvalitetskrav for grundvand.
Hvad angår bilag IV, kan ændring
73,
som sammenkæder artikel 5 og bilag IV og den del af
ændring
74,
som vedrører evaluering af målingerne, accepteres. Ændring
75
om
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0005.png
tendensanalyse af grundvandskvaliteten efter en statistisk fremgangsmåde kan også
accepteres.
Ændring
81,
som vedrører risici, der skal tages hensyn til i forbindelse med foranstaltninger
til at vende tendenser, kan også accepteres. Endelig gør ændring
82
og
87
teksten om at vende
tendenser tydeligere og kan også accepteres.
3.2.
Ændringer, som Kommissionen har accepteret delvis og/eller i princippet
Ændring
2
ændrer teksten i betragtning 1 og indføjer en ny sætning. Den første del af
ændringen kan ikke accepteres, da den ikke er i overensstemmelse med de principper for
beskyttelse af grundvandet, som er nedfældet i rammedirektivet for vand, som ser beskyttelse
af grundvandet som led i en bredere beskyttelse af de dertil knyttede akvatiske økosystemer
eller afhængige terrestriske økosystemer. Den anden del af ændringsforslaget er i tråd med
rammedirektivets miljømålsætninger og dets artikel 7 og kan derfor accepteres. Den vil
herefter lyde:
(1) Grundvand er en værdifuld naturressource, som skal beskyttes mod kemisk forurening.
Dette er navnlig vigtigt i forbindelse med grundvandsafhængige økosystemer og i
forbindelse med anvendelse af grundvand til vandforsyning med sigte på menneskeligt
forbrug.
Ændring
6
indføjer udtrykket “retningsgivende” i betragtning
4.
Men rammedirektivets
bestemmelser for beskyttelse af grundvand er ikke retningsgivende. De er faktisk ret
omfattende og detaljerede (definitioner, beskyttelsesniveauer, karakterisering, beskyttede
områder, beskyttelse af drikkevandskilder, overvågning, måleprogram). Ændringen bør derfor
erstatte “retningsgivende” med “almene”.
Den henvisning til landbrug og skovbrug, som ændring
8
indfører i en ny betragtning, kan i
princippet accepteres. Henvisningen til den fælles landbrugspolitik og udvikling af
landområder er forståelig, da landbrugere kan blive nødt til at ændre deres dyrkningsmetoder,
have bredere bræmmer, gendanne oversvømmelsesområder osv. I den engelske tekst
foretrækkes “elaboration” frem for “development” (dette medfører ingen ændring i den
danske tekst). Den vil herefter lyde:
(5a) Beskyttelsen af grundvand kan i nogle områder kræve ændret praksis i landbrug og
skovbrug, hvilket kan medføre indkomsttab. Dette problem bør der tages hensyn til ved
udarbejdelsen af planer for landdistrikters udvikling under den reformerede fælles
landbrugspolitik.
Ændring
12
indfører en ny betragtning, som henviser til videnskabelig viden om
problematiske stoffer som f.eks. endokrint virksomme substanser. Dette er en konstruktiv
bemærkning, som principielt kan accepteres. Et forslag til en omformulering lyder:
(7a) Endvidere må det afklares, hvilke tilførsler af forurenende stoffer der skal forhindres
og begrænses. I den forbindelse skal der tages særligt hensyn til videnskabelig viden om
farlige stoffer som f.eks. endokrint virksomme substanser.
Ændring
15
indføjer kriterier vedrørende vurdering af grundvandsreserver i artikel 1 og en
henvisning til rammedirektivets artikel 4, som delvis kan accepteres. Navnlig litra a)
vedrørende kvantiteten af grundvand kan ikke accepteres af de grunde, der er nævnt ovenfor
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0006.png
(ændring
7
og
80).
Den sidste sætning i ændring
15
kan accepteres med små ændringer. Litra
b) er dog overflødigt sammen med denne sidste sætning og bør slettes. Teksten vil herefter
lyde:
I overensstemmelse med artikel 17, stk. 1 og 2, i direktiv 2000/60/EF fastsætter dette
direktiv specifikke foranstaltninger til forebyggelse af og kontrol med kemisk forurening af
grundvand. Disse foranstaltninger omfatter navnlig:
a)
b)
kriterier for vurdering af god kemisk grundvandstilstand og
kriterier for bestemmelse af en væsentlig og vedvarende opadgående tendens og for
fastlæggelse af udgangspunkter for at vende tendensen.
Dette direktiv søger at supplere kravene i artikel 4, stk. 1, litra b, punkt i) i direktiv
2000/60/EF om forebyggelse eller begrænsning af udledning af forurenende stoffer til
grundvand og af en forringelse af tilstanden af alle grundvandsforekomster.
Ændring
17
kan accepteres i princippet. Udtrykket “tærskelværdi” blev indført for at kunne
skelne mellem miljøkvalitetskrav for grundvand, som fastsættes på EU-niveau, og
miljøkvalitetskrav for grundvand, som fastsættes på medlemsstatsniveau. Hvis der klart kan
skelnes mellem disse to typer miljøkvalitetskrav, vil Kommissionen ikke insistere på at
bibeholde dette udtryk. Nedenstående definition kunne afklare grundvandskvalitetskravs
omfang og rolle:
1. ‘Kvalitetskrav for grundvand’ er miljøkvalitetskrav for grundvand fastsat på
fællesskabsniveau eller fastsat af medlemsstaterne i overensstemmelse med artikel 3 og
udtrykt som koncentrationsværdier for et bestemt forurenende stof, en gruppe af
forurenende stoffer eller en indikator for forurening af grundvandet, som ikke bør
overskrides af hensyn til menneskers helbred og miljøet.
Ændring
19
kan accepteres i princippet. Den er dog ikke forenelig med ændring
20.
Nedenstående definition, som inddrager relevante elementer fra begge ændringer,
foretrækkes:
3. ‘tilførsel af forurenende stoffer til grundvand’ er direkte eller indirekte udledning af
forurenende stoffer til grundvand som et resultat af menneskelig handlen.
Ændring
24
kan accepteres i princippet. Ændringen skal eventuelt ændres til at angive
referenceåret 2007
i stedet for “referenceårene 2007 og 2008”.
Ændringen af den indledende del af artikel 3, som foreslås i ændring
26,
kan i princippet
accepteres. Teksten bør dog omformuleres, så den afspejler det forhold, at karakteriseringen
jf. artikel 5 i direktiv 2000/06/EF, allerede er gennemført. Henvisningen til afsnit 2.4.5 og 2.5
giver en udtrykkelig sammenkædning med artikel 8 i direktiv 2000/60/EF, som derfor ikke
bør gentages her. Følgende alternative tekst foreslås:
1. I forbindelse med vurderingen af den kemiske status for en grundvandsforekomst eller
en gruppe af grundvandsforekomster jf. afsnit 2.4.5 og 2.5 i bilag V til direktiv 2000/60/EF
anvender medlemsstaterne følgende kriterier:
Ændring
28,
som tydeliggør ordningen for overensstemmelse i det nye stykke 1b i artikel 3,
kan i princippet accepteres. Formuleringen af den foreslåede ændring er dog problematisk i
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0007.png
forbindelse med visse tekniske detaljer, hvor den er i modstrid med rammedirektivets krav.
Herudover gentager formuleringen med andre ord indholdet i ændring
29.
For at forbedre
logikken foreslås det, at artikel 3 kun anfører kriterier for vurdering af grundvands kemiske
tilstand og afklarer forbindelserne mellem grundvands kemiske tilstand og miljøkvalitetskrav
(herunder dem, der er fastsat af medlemsstaterne), medens aspekter vedrørende
overensstemmelse indgår i artikel 4. Den tekst, der foreslås i ændring
28,
vil så indgå i en
revideret artikel 4 (som fokuserer på overensstemmelse) og det tilhørende bilag.
Ændring
30,
er kædet sammen med den ændring af definitionen, der foreslås i ændring
17,
som i princippet kan accepteres, idet definitionen gør det klart, standarder kan fastsættes på
fællesskabsniveau, nationalt niveau eller af organer med ansvar for floder eller grundvand.
Det samme gælder ændring
31
(artikel 4, stk. 1),
34
(artikel 4, stk. 2),
69, 70
og
71
(bilag I,
del B), som i princippet kan accepteres. Dette hænger også sammen med ændring
32,
som
tydeliggør forbindelserne mellem kvalitetskrav og niveauer for stoffer, som naturligt
forekommer i vand, og ændring
33,
som vedrører kravet om at koordinere fastsættelsen af
kvalitetskrav i internationale vandområdedistrikter. Som foreslået i det foregående ville
artikel 3 omhandle
kriterier for vurdering af grundvands kemiske tilstand
og dække de
foreslåede ændringer
31, 32, 33, 34
og
36,
medens artikel 4 udelukkende ville fokusere på en
procedure for vurdering af grundvands kemiske tilstand.
Det ville også give mulighed for at
forenkle titlen, som anses for at være for lang i ændring
30.
Indsættelsen af et nyt stykke om målemetoder (ændring
41)
kan i princippet accepteres,
eftersom det gør målemetoderne mere konsekvente, men teksten bør revideres, da den er for
lang og skaber ubalance i teksten. Følgende alternative tekst foreslås:
Artikel 5a – Målemetoder
1. Medlemsstaterne udpeger målemetoder for de stoffer eller grupper af stoffer (herunder
relevante CEN-standarder eller nationale standarder), som der er fastsat
fællesskabsmæssige eller nationale grundvandskrav for jf. artikel 3, og indberetter dem
til Kommissionen sammen med indberetningen om overvågningsprogrammet i henhold
til artikel 8 i direktiv 2000/60/EF.
2. Kommissionen skal i overensstemmelse med artikel 8, stk. 3, og artikel 21 i direktiv
2000/60/EF fastsætte metode- og kvalitetskontrolkriterier for hver af de målemetoder,
der indberettes jf. stk. 1, med henblik på at muliggøre sammenligning af resultater af
grundvandsovervågning og skal verificere, at overvågningsdata opfylder disse kriterier
efter indberetning jf. artikel 13 i direktiv 2000/60/EF.
Ideen i ændring
46
om efter artikel 6 at medtage overvågningskrav i forbindelse med
foranstaltninger vedrørende udledninger kan i princippet accepteres, da disse krav ikke er
indeholdt i rammedirektivet. Det vil dog være bedre blot at anføre:
Foranstaltninger i medfør
af stk. 2 overvåges i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 11, stk. 5, i direktiv
2000/60/EF.
Ændring
47,
som henviser til den bedste miljømæssige praksis og den bedste tilgængelige
teknologi kan også accepteres i princippet, men den nøjagtige formulering må revideres, da
henvisningen ellers begrænser aktiviteterne til de aktiviteter, der er defineret i IPPC-
direktivet. Et alternativt tekstforslag kunne være:
Foranstaltninger, som kræves jf. denne
artikel skal tage hensyn til anerkendt bedste praksis, herunder bl.a. bedste miljømæssige
praksis og bedste tilgængelige teknikker, jf. relevant fællesskabslovgivning.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0008.png
Ændring
48
kan også accepteres i princippet, men kræver en omskrivning. Et alternativ kunne
være:
Hvor tilførsel af forurenende stoffer er tilladt jf. de betingelser, der er anført i litra b),
skal der, hvor det er teknisk muligt, tages hensyn til de spredte forureningskilder, der
påvirker grundvandets kemiske tilstand.
Indførelsen af en vis fleksibilitet i ordningen for overensstemmelse, som foreslås med
ændring
58,
kan i princippet også accepteres. Denne tekst gentager dog bestemmelser, som
allerede med en anden formulering er dækket af ændring
29.
Det eneste element, som mangler
i forhold hertil, er sætningen “De
pågældende undersøgelser foretages i det øverste
vandlag”,
som er et nyttigt forslag, men bør medtages i en artikel eller et bilag, som vedrører
overensstemmelse.
For så vidt angår bilag II, kan en fælles procedure for opstilling af grundvandskvalitetskrav,
som foreslås i ændring
65,
accepteres i princippet, selv om den foreslåede metodologi kræver
yderligere udvikling, hvilket også var hensigten i Kommissionens oprindelige forslag.
Teksten gentager desuden bestemmelser, som foreslås i ændring
29.
Det foreslås derfor at
omformulere denne del (så den bliver del A i bilag II) med titlen “Retningslinjer
for
medlemsstaternes opstilling af grundvandskvalitetskrav jf. artikel 3”,
at medtage den tekst,
der foreslås i ændring
71,
som bør formuleres i tråd med ændring
22
(“baggrundskoncentration”), og at ændre udtrykket “bedste faglige skøn” til en sætning, som
ikke har helt så mange fortolkningsmuligheder.
Med hensyn til del A i bilag III foreslås i ændring
89
en omstrukturering af den oprindelige
tabel for stoffer, som forekommer naturligt eller som følge af forurening. Denne ændring kan
accepteres i princippet. For at bibeholde den rækkefølge, der er foreslået for artikel 3 og 4,
foreslås det dog at flytte denne tabel til del B i bilag II (og dermed følge ovenstående
retningslinjer) og at dække alle aspekter i forbindelse med overensstemmelse i et revideret
bilag III. Desuden kunne søjlen “bemærkninger” nemt integreres i titlen på del A.1 som
følger (inklusive fodnoten):
DEL A.1: M
INIMUMSLISTE OVER STOFFER ELLER IONER
,
SOM FOREKOMMER NATURLIGT
ELLER SOM FØLGE AF MENNESKELIGE AKTIVITETER
,
OG SOM MEDLEMSSTATERNE
SKAL OPSTILLE GRUNDVANDSKVALITETSKRAV FOR I OVERENSSTEMMELSE MED
1
ARTIKEL
3
Stof eller ion
Ammonium
Arsen
Cadmium
Bly
1
Medlemsstaterne skal supplere denne liste for alle forurenende stoffer, der efter den i artikel 5 i direktiv
2000/60/EF omhandlede analyse anses for at karakterisere grundvandsforekomster som truede.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0009.png
Kviksølv
Trichlorethylen
Tetrachlorethylen
Hvad angår del B af bilag III, kan ændring
66
accepteres i princippet, da den er på linje
med andre beslægtede ændringer vedrørende medlemsstaternes opstilling af
grundvandskvalitetskrav. I tråd med ovenstående bemærkninger foreslås det dog, at de
oplysninger, som oprindeligt skulle indberettes af medlemsstaterne i dette bilag, nu flyttes
til bilag II, del C for at forbedre rækkefølgen, således at “kriterier for opstilling af
grundvandskvalitetskrav” (nu i artikel 3 og bilag II) følges af “vurdering af grundvands
kemiske tilstand” (nu i artikel 4 og bilag III).
Ændring
67
kan også accepteres i princippet. Af hensyn til en konsekvent fremgangsmåde,
bør den tilføjede tekst suppleres med “eller
af organer med ansvar for floder eller
grundvand”
og flyttes til bilag II, del C, som foreslået i det foregående.
Ændring
76, 77, 78, 83, 84
og
85
vedrørende perioderne for tendensvurdering og vending
af tendenser kan i princippet accepteres. De perioder, som blev foreslået i det oprindelige
bilag, var dog baseret på resultaterne af drøftelser med grundvandssagkyndige fra
medlemsstaterne, som førte til en teknisk rapport udarbejdet inden for rammerne af den
fælles gennemførelsesstrategi for rammedirektivet for vand. En vilkårlig ændring af disse
perioder kan være teknisk problematisk. Det foreslås derfor at forenkle dette bilag ved at
opstille bindende regler, men ikke sætte tal på, for at tage hensyn til forslaget i ændring
79
om starttidspunkter for vurdering af tendenser i grundvandskvalitet.
3.3.
Ændringsforslag, som Kommissionen ikke har accepteret
Den nye betragtning, der indføres med ændring
3,
kan ikke accepteres, da det ikke er alle
grundvandsforekomster, som anvendes til produktion af drikkevand, og det er ikke realistisk
at kræve, at alle grundvandsforekomster skal opfylde drikkevandskvalitetskrav.
Ændring
95
vedrører forskning og anvendelse af forskningsresultater. Ny forskning bør drives
frem ved hjælp af sjette og syvende forskningsrammeprogram og ikke ved hjælp af direktivet
om grundvand. Denne ændring kan derfor ikke accepteres. Af samme årsag kan ændring
100,
som indfører en bestemmelse i artikel 6 (nyt litra c)) om forskning og formidling, heller ikke
accepteres.
Ændring
4
indsætter en ny betragtning, som ikke kan accepteres, da rammedirektivet for vand
opererer med forskellige beskyttelsesniveauer for grundvand og overfladevand. Eftersom
grundvands kemiske tilstand defineres i forhold til virkningen på tilknyttet overfladevand, er
denne ændring ikke forenelig med rammedirektivet.
Ændring
7
indfører en ny betragtning vedrørende grundvands kvantitative tilstand. Det kan
ikke accepteres, da bestemmelserne vedrørende kvantitative vurderinger allerede findes i
rammedirektivet, som indeholder en forpligtelse til at sikre en balance mellem indvinding fra
og fornyelse af grundvandsforekomster samt dertil hørende krav til overvågning og vurdering.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0010.png
Denne ændring er derfor overflødig. Den samme begrundelse gælder for ændring
80,
som
vedrører en ny bestemmelse i bilag IV.
Ændringen af betragtning 6, som foreslås i ændring
10
vedrørende konstatering af væsentlige
negative tendenser, kan ikke accepteres. Denne ændring vedrører grundvands kvantitative
tilstand, som allerede er tilstrækkeligt dækket af rammedirektivet og derfor er overflødig.
Ændring
11
indsætter en ny sætning i slutningen af betragtning 7, som anfører, at relevante
bestemmelser i direktiv 80/68/EØF bør indarbejdes i nærværende direktiv, hvilket ikke kan
accepteres. Den tekst, som blev foreslået af Kommissionen er faktisk helt i overensstemmelse
med direktiv 80/68/EØF, men målene nås på en anden måde. Indarbejdelse af bestemmelser
fra 1980’ernes direktiv i en tekst fra 2004 er ikke den bedste måde at udarbejde lovgivning på
og heller ikke hensigtsmæssigt.
Indsættelsen af et nyt stk. 2a i artikel 1, som foreslås i ændring
16,
kopierer rammedirektivets
bestemmelser og er derfor overflødig. Karakteriseringen af grundvandsforekomster skal
udføres af medlemsstaterne jf. rammedirektivets artikel 5.
Kommissionen kan ikke acceptere ændringsforslag
18, 21
og
23.
Indføjelsen af udtrykket
“miljømæssigt” signifikant (ændring
18)
ville give medlemsstaterne mulighed for at fortolke,
hvad der er signifikant, på mange forskellige måder. Herudover er definitionen af forringelse
(ændring
21)
allerede med i rammedirektivet (artikel 4). Endelig indfører ændring
23
en
definition på historiske giftlossepladser. Kommissionen erkender, at sådanne lossepladser er
problematiske, men overvejelser desangående i nærværende forslag er ikke omfattet af det
mandat, der fremgår af rammedirektivets artikel 17. Det er også grunden til, at Kommissionen
ikke kan acceptere ændring
93,
som indfører en bestemmelse om sanering af historiske
lossepladser (artikel 3, nyt litra c) og d)) og ændring
49,
som henviser til direkte og indirekte
udledninger fra historiske lossepladser (artikel 6, nyt stk. 2 d)).
Det nye stk. 1a, som indføres med ændring
27
er ikke i overensstemmelse med definitionen af
god kemisk tilstand for grundvand, som er beskrevet i tabel 2.3.2 i rammedirektivets bilag V.
Grundvands kemiske tilstand relaterer til dets påvirkning af tilknyttet overfladevand. Der er
derfor inkonsekvent at have miljøkvalitetskrav for grundvand, som bygger på human- og
økotoksikologiske kriterier for forurenende stoffer.
Foranstaltningsprogrammernes gennemførelse er overladt til medlemsstaterne, og det er ikke
passende at angive en præference for, hvilken art foranstaltninger der bør iværksættes, sådan
som det gøres i ændring
40.
Denne ændring kan således ikke accepteres.
Ændringsforslag
88
kan ikke accepteres. Navnlig litra c) er overflødigt sammenholdt med
bestemmelserne i rammedirektivets artikel 11, stk. 3, litra f) og er allerede omfattet af
ændring
13.
Ændring
50
gentager kravet i punkt 7.6 i bilag VII.A i rammedirektivet. Det er også tilfældet
med ændring
51,
som gentager, hvad der allerede er anført i den eksisterende artikel.
“Forureneren betaler-princippet” er allerede dækket af rammedirektivets artikel 9, hvilket gør
ændring
52
overflødig. Endelig er det, selv om det erkendes, at der bør udstedes anbefalinger
vedrørende beskyttede områder, ikke rimeligt at inddrage alle mulige scenarier i nærværende
direktiv, som det foreslås med ændring
54
vedrørende kurbade og helsebringende kilder.
Denne ændring kan således ikke accepteres.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445747_0011.png
Det nye stykke, som indføres med ændring
56,
kan ikke accepteres, da indsamlingen af data i
forbindelse med dette direktiv allerede er reguleret af rammedirektivet.
Ændring
62
kan ikke accepteres,
(pesticiddirektivet) fortsat gælder.
3.4.
Ændret forslag
da
bestemmelserne
i
direktiv
91/414/EØF
Under henvisning til EF-traktatens artikel 250, stk. 2, ændrer Kommissionen sit forslag som
anført i det foregående.
DA
11
DA