Erhvervsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0285
Offentligt
1445750_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 29.6.2005
KOM(2005) 285 endelig
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Kongeriget Nederlandene til at anvende en foranstaltning, der
fraviger bestemmelserne i artikel 11 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445750_0002.png
BEGRUNDELSE
1)
BAGGRUNDEN FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
I henhold til artikel 27, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles
merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag, kan Rådet med enstemmighed på
forslag af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige
foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i direktivet, for at forenkle
afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse former for svig eller unddragelse.
Ved brev registreret i Kommissionens Generalsekretariat den 4. oktober 2004 har
Kongeriget Nederlandene anmodet om tilladelse til at indføre en særlig foranstaltning,
der fraviger artikel 11 i Rådets sjette direktiv. I overensstemmelse med artikel 27, stk.
2, i sjette direktiv underrettede Kommissionen ved brev af 1. december 2004 de øvrige
medlemsstater om anmodningen fra Kongeriget Nederlandene; ved brev af 2. december
2004 underrettede Kommissionen Kongeriget Nederlandene om, at den var i besiddelse
af alle de oplysninger, som den fandt nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
Generel baggrund
Artikel 11, litra A, stk. 1, litra a), i sjette momsdirektiv fastsætter som en generel regel,
at beskatningsgrundlaget er den samlede modværdi, som leverandøren eller
tjenesteyderen modtager eller vil modtage af køberen.
Kongeriget Nederlandene har i stigende grad og inden for flere økonomiske sektorer
været konfronteret med momsunddragelsessystemer i forbindelse med levering af
investeringsgoder og ydelser med tilknytning til investeringsgoder. Det kan dreje sig
om enhver aftale eller overdragelse af rettigheder, hvorved goderne stilles til
modtagerens rådighed. De pågældende unddragelsessystemer er baseret på
transaktioner mellem forbundne parter, hvor værdiansættelsen ikke svarer til
normalværdien, og i tilfælde hvor modtageren ikke eller kun delvis kan fradrage
momsen.
Leverandøren er f.eks. en afgiftspligtig person, som har fuld fradragsret og ofte er
etableret med det ene formål at købe dyre investeringsgoder med henblik på at levere
dem videre til en (forbundet) modtager ved en leasing- eller lejekontrakt. Leasingprisen
kan være fastsat for lavt, hvilket viser, at parterne er forbundne, og senere sælges
investeringsgoderne ofte til modtageren til en pris, som heller ikke står i rimeligt
forhold til det pågældende godes værdi. Modtageren erhverver i visse tilfælde goderne
ved fusion eller gruppedannelse.
Der anvendes lignende unddragelsessystemer ved ydelser, som repræsenterer en
betydelig værdi, og som normalt afskrives i forbindelse med indkomst- eller
selskabsskat.
Disse momsunddragelsessystemer har ført til betydelige indtægtstab. Kongeriget
Nederlandene har derfor anmodet om tilladelse til at bestemme, at
beskatningsgrundlaget for momsen i disse tilfælde baseres på normalværdien og ikke
på den samlede modværdi. Kommissionen anerkender, at denne fravigelse vil
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modvirke misbrug af momssystemet.
Den 16. marts 2005 forelagde Kommissionen et direktivforslag om ændring af sjette
momsdirektiv med hensyn til visse foranstaltninger, der skal forenkle
momsopkrævningen og hjælpe med til at bekæmpe svig og unddragelse, og om
ophævelse af visse beslutninger om at tillade fravigelser (rationaliseringen af
fravigelser i henhold til artikel 27). Forslaget behandler bl.a. spørgsmålet om
værdiansættelse af leveringer mellem forbundne parter.
Anvendelsen af den pågældende fravigelse bør derfor være tilladt, indtil direktivet om
rationalisering af fravigelser i henhold til artikel 27 træder i kraft, dog senest til den 31.
december 2009.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Andre medlemsstater har fået bemyndigelse til at anvende lignende fravigelser i
henhold til artikel 11 i sjette momsdirektiv.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Ikke relevant
2) H
ØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
Ikke relevant
Ekspertbistand
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Da formålet med beslutningsforslaget er at bekæmpe momsunddragelse i
Nederlandene, har det en potentiel positiv økonomisk virkning.
Virkningen vil i alle tilfælde være begrænset på grund af fravigelsens snævre
anvendelsesområde.
3) F
ORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Forslaget vil bemyndige Kongeriget Nederlandene at anvende en foranstaltning, der
fraviger bestemmelserne i artikel 11 i Rådets sjette momsdirektiv 77/388/EØF for så
vidt angår beskatningsgrundlaget ved levering af investeringsgoder og ydelser med
tilknytning dertil.
Retsgrundlag
Artikel 27, stk. 1, i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles
merværdiafgiftssystem: ensartet beregningsgrundlag.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Subsidiaritetsprincippet
finder derfor ikke anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet af følgende grunde:
Beslutningen giver bemyndigelse til en medlemsstat på dennes egen anmodning og
udgør ikke en forpligtelse.
I betragtning af fravigelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige
foranstaltning i rimeligt forhold til det tilstræbte mål.
Reguleringsmiddel/-form
Foreslåede midler: andre.
Andre reguleringsmidler er ikke hensigtsmæssige af følgende grund:
I henhold til artikel 27 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter kan kun Rådet træffe beslutning.
4) B
UDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Fravigelsen har ingen negativ virkning på De Europæiske Fællesskabers egne
indtægter i form af moms.
5) Y
DERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en udløbsklausul.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445750_0005.png
Forslag til
RÅDETS BESLUTNING
om bemyndigelse af Kongeriget Nederlandene til at anvende en foranstaltning, der
fraviger bestemmelserne i artikel 11 i Rådets sjette direktiv 77/388/EØF om
harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets direktiv 77/388/EØF af 17. maj 1977 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter - Det fælles merværdiafgiftssystem:
ensartet beregningsgrundlag
1
, særlig artikel 27,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved brev registreret i Kommissionens Generalsekretariat den 4. oktober 2004 har
Kongeriget Nederlandene anmodet om bemyndigelse til at indføre en særlig
foranstaltning, der fraviger artikel 11, litra A, stk. 1, litra a), i direktiv 77/388/EØF.
I overensstemmelse med artikel 27, stk. 2, i direktiv 77/388/EØF underrettede
Kommissionen ved brev af 1. december 2004 de øvrige medlemsstater om
anmodningen fra Kongeriget Nederlandene. Ved brev af 2. december 2004
underrettede Kommissionen Kongeriget Nederlandene om, at den var i besiddelse af
alle de oplysninger, som den fandt nødvendige for at vurdere anmodningen.
Formålet med fravigelsen er at undgå momsunddragelse ved for lav værdiansættelse af
leveringer mellem forbundne personer, hvor modtageren ikke eller kun delvis har ret
til at fradrage momsen. Den er specielt beregnet til at hindre misbrug ved levering af
investeringsgoder eller tjenesteydelser i forbindelse med investeringsgoder, som f.eks.
leasing- eller lejemål eller andre former for aftaler, som stiller goderne til modtagerens
rådighed. På grund af forholdet mellem parterne er modværdien ofte fastsat til en
værdi, der ikke svarer til normalværdien, med det resultat at momsindtægterne bliver
betydeligt forringet.
(2)
(3)
1
2
EFT L 145 af 13.6.1977, s. 1. Senest ændret ved direktiv 2004/66/EF (EUT L 168 af 1.5.2004, s. 35).
EUT C […] af […], s. […].
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
Den særlige foranstaltning bør kun anvendes i tilfælde, hvor myndighederne er i stand
til at konkludere, at beskatningsgrundlaget, som fastsat i overensstemmelse med
artikel 11, litra A, stk. 1, litra a) i direktiv 77/388/EØF, er påvirket af forbindelsen
mellem parterne. Denne konklusion bør i hvert enkelt tilfælde være baseret på
åbenbare kendsgerninger og ikke kun på formodninger.
Det er derfor hensigtsmæssigt og rimeligt at bemyndige Kongeriget Nederlandene til
at benytte normalværdien for de pågældende leveringer som beskatningsgrundlag.
Fravigelser i henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF, der skal modvirke
momsunddragelse i forbindelse med afgiftsgrundlaget for leveringer mellem
forbundne parter, er indarbejdet i et direktivforslag, der skal rationalisere visse
fravigelser i henhold til denne artikel. Det er derfor nødvendigt at begrænse
anvendelsesperioden for nærværende fravigelse til datoen for det pågældende direktivs
ikrafttrædelse.
Fravigelsen har ingen negativ virkning på De Europæiske Fællesskabers egne
indtægter i form af moms -
(5)
(6)
(7)
VEDTAGET FØLGENDE BESLUTNING:
Artikel 1
Som en fravigelse fra artikel 11, litra A, stk. 1, litra a), i direktiv 77/388/EØF bemyndiges
Kongeriget Nederlandene til at anvende normalværdien, som defineret i artikel 11, litra A, stk.
1, litra d), i direktiv 77/388/EØF, som beskatningsgrundlag ved levering af investeringsgoder
eller af alle former for tjenesteydelser, som stiller investeringsgoderne til modtagerens
rådighed, når følgende betingelser er opfyldt:
(1)
modtageren er en ikke-afgiftspligtig juridisk person eller en afgiftspligtig person, der
foretager transaktioner, der er helt eller delvis fritaget for moms og ikke giver ret til
fradrag
leverandøren og modtageren er direkte eller indirekte forbundne personer i henhold til
den nationale lovgivning
visse fakta gør det muligt ud fra sagens omstændigheder at konkludere, at forholdet
mellem de forbundne personer har influeret beskatningsgrundlaget, som fastsat i
overensstemmelse med artikel 11, litra A, stk. 1, litra a), i direktiv 77/388/EØF.
(2)
(3)
Ved investeringsgoder forstås i denne artikel investeringsgoder, som defineret af Kongeriget
Nederlandene i overensstemmelse med artikel 20, stk. 4, i direktiv 77/388/EØF, samt - hvis de
ikke er dækket af denne definition - tjenesteydelser af betydelig værdi, som kan afskrives.
Artikel 2
Bemyndigelsen i medfør af artikel 1 udløber på datoen for ikrafttrædelsen af direktivet om
rationalisering af fravigelser, der er indrømmet i henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF
med henblik på at imødegå merværdiafgiftsunddragelse i forbindelse med
beskatningsgrundlaget, dog senest den 31. december 2009.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 3
Denne beslutning er rettet til Kongeriget Nederlandene.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA